eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
279 ویدیو
25 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
درون خانهٔ خود، هر گدا شهنشاهی است قدم برون منه از حد خویش، سلطان باش
این نوع موعظه رد خور نداره! حضرت امیر فرمود: موعظه و پندی كه هيچ گوشى آن را دور نمى اندازد و هيچ سودى با آن برابرى نمى كند، 👈 آن موعظه ای است كه زبانِ گفتار از آن خاموش شود و زبانِ كردار بدان گويا گردد. إنّ الوَعظَ الّذي لا يَمُجُّهُ سَمعٌ ، و لا يَعدِلُهُ نَفعٌ ، ما سَكَتَ عَنهُ لِسانُ القَولِ وَ نطَقَ بهِ لِسانُ الفِعلِ غرر الحکم ص ۲۲۵ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
حضرت امیر درباره علل نزول بلاها و راه برون رفت از آن می فرمایند: «هیچ ملتی از آغوش ناز و نعمت زندگی، گرفته نشد، مگر به واسطه گناهانی که انجام دادند، زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمی دارد، هرگاه مردم در موقع نزول بلاها و سلب نعمت ها با صدق نیت به پیشگاه خدا تضرع کنند، و با دل های پراشتیاق و آکنده از مهر خدا، از او درخواست جبران نمایند، مسلماً آنچه از دستشان رفته، به آنها باز می گرداند و هر گونه مفسده ای را برای آنها اصلاح می کند». ما کانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَة مِنْ عَیْش، فَزالَ عَنْهُمْ، إِلاّ بِذُنُوب اجْتَرَحُوها، لِأَنَّ اللّهَ لَیْسَ بِظَلاّم لِلْعَبِیْدِ، وَ لَوْ أَنَّ النّاسَ حِیْنَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ، وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ، فَزِعُوا إِلی رَبِّهِمْ بِصِدْق مِنْ نِیّاتِهِمْ، وَ وَلَه مِنْ قُلُوبِهِمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شارِد، وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فاسِد. خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
خواهی نشوی رسوا، عامل به سه آیت شو ✍شخصی به عبد الله بن عباس گفت: می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. ابن عباس پرسید: شروع کرده ای؟ گفت: تصمیم دارم. ابن عباس گفت: مانعی ندارد؛ اما مواظب باش که سه آیه تو را رسوا نسازد! آن شخص گفت: کدام سه آیه؟ ابن عباس گفت: یکی این آیه که میگوید: «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ» [۱] ؛ آیا تو اطمینان داری که از مخاطبان و نکوهش شدگان این آیه نیستی؟ آن شخص گفت: نه، آیه دوم را بگو. ابن عباس گفت: آیه ی دوم این است که می‌گوید: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ [۲] »، نسبت به این آیه چه طور؟ آیا مطمئن هستی که از توبیخ شدگان این آیه نیستی؟ آن شخص گفت: نه، آیه سوم را بگو. ابن عباس گفت: آیه ی سوم، گفتار خدای تعالی به نقل از عبد صالح حضرت شعیب ( علیه السلام) است که به مردم چنین گفت: «وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَی مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ [۳] »: آیا از اهل این آیه هستی؟ آن شخص گفت: نه، ابن عباس گفت: بنابراین اول از خودت شروع کن [آن گاه به نصیحت کردنم. دیگران بپرداز]. ---------- [۱]: بقره / ۴۴، ترجمه: آیا مردم را به نیکی دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌کنید؟ [۲]: صف / ۲-۳. ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می‌گویید که عمل نمی کنید؟ نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نمی کنید! [۳]: هود / ۸۸، ترجمه: من هرگز نمی خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم، خودم مرتکب شوم. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
🔹ما اینطوریم؟! امام علی(ع) فرمود: لو وجدت مومنا علی فاحشه لسترته بثوبی. مستدرک الوسائل ج ۱۲ص ۴۲۴ ❇️هر گاه با مؤمنی روبرو شوم که سرگرم کار زشتی باشد، او را با جامه خود می پوشانم (تاکس دیگری جز من از زشتی کردار او آگاه نشود و آبرویش نریزد) 🔻زعیب خویش هنر نیست چشم پوشیدن که پرده پوشی عیب کسان هنر باشد. 💢ماها غالبا عیب دیگران را نمیپوشانیم که هیچ؛بلکه بر آنان عیب تراشی میکنیم. چه زیبا گفت شیرین سخن شیراز: خدا میبیند و می‌پوشاند همسایه نمیبیند و فریاد میزند... روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
🔹️ آیةالل‍ه حجّت یک هفته قبل از وفات، دستور به شکستنِ مُهر خود داد، و پس از اصرار اطرافیان مبنی بر احتمال بهبودی، امر را موکول به استخاره نمود. آیةالل‍ه سیّد احمد زنجانی قرآن را گشود و در ابتدای صفحه، آیهٔ سیزدهم سورهٔ رعد آمد: له دعوة الحقّ! 🔸️ یکی از مخالفین مرحوم حجّت در آن زمان، برای جلوگیری از اشتهار خبرِ اطّلاعِ ایشان از وفات خود، شایع کرد که قرآنی وجود ندارد که این آیه در صدر صفحه قرار گرفته باشد! (گزارش آقایان سیّد عزیز رفیعی بنی‌الصّادق و شیخ علی محسنی خوئی؛ حجّت فقیهان، ص۲۱۹و۳۸۵) 🔹️ در تصویر، صفحهٔ مربوطه از نسخهٔ چاپیِ همان قرآن (طبع عثمانی) را ملاحظه می‌کنید، که سیّد عبدالحسین حجّت در جزوهٔ دستنویس خود گراور کرده است. 🔸️ مخالفت‌ها با مرحوم حجّت تا روزهای پایانیِ حیات ایشان ادامه داشت. آن‌قدر تند که یکی از مخالفین، پیش از ساخت مدرسهٔ حجّتیّه، بر پشت بام فیضیّه رفت و نعره زد: از چوب، مرجع می‌تراشیم و نمی‌گذاریم حجّت مرجع شود! 🔹️ در نقلی موثّق، آقای بهاءالدّینی گفته بود: آهِ آقای حجّت بود که برخی از آنان را به این روز (اشاره به گرفتاری خاصّ‌شان) روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
مرحوم مغنیه در کتاب فی ضلال نهج البلاغه گوید: انسان برای رسیدن به متاع حقیر دنیا بدون تلاش و سعی و کوشش هرگز به مقصود نمی رسد، پس چگونه برای رسیدن به نعمت‌های پرارزش الهی در آخرت که نه چشمی همانند آن را دیده و نه گوشی وصف آن را شنیده و نه بر قلب انسانی خطور کرده می‌تواند بدون سعی و کوشش برسد. ---------- فی ظلال نهج البلاغه، ج ۴، ص ۳۱۸.
سه راه مهم برای شناخت دوستان حضرت صادق آل محمد فرمود : لاَ تُسَمِّ اَلرَّجُلَ صَدِيقاً سِمَةَ مَعْرِفَةٍ حَتَّى تَخْتَبِرَهُ بِثَلاَثٍ: تُغْضِبُهُ فَتَنْظُرُ غَضَبُهُ يُخْرِجُهُ مِنَ اَلْحَقِّ إِلَى اَلْبَاطِلِ، وَ عِنْدَ اَلدِّينَارِ وَ اَلدِّرْهَمِ، وَ حَتَّى تُسَافِرَ مَعَهُ. هیچ کس را دوست با معرفت مشناس مگر اینکه او را در سه چیز امتحان کنی: ۱-به هنگام عصبانیت ببین آیا خشم او را از حق به باطل می کشاند ۲-در درهم و دینار (وقتی به نان و نوایی رسید ) ۳-در سفر کردن با او. امالی طوسی ج ۱ ص ۶۴۷ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
حضرت امیر علیه السلام: لا وَجَدتُ ذُلاًّ مِثلَ اشتِغالِ قَلبي بِفارِغِ القَلبِ مِنّي. هيچ ذلّتى را همچون توجّه قلبى نسبت به آن كه دلش از [محبّت] من تهى است ، نديدم. تنبیه الخواطر ج ۱ ص ۳۵ چه خوش بی‌ مهربانی هر دو سر بی که یکسر مهربانی دردسر بی اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت دل لیلی از آن شوریده تر بی. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
سه حکم شرعی و اخلاقی در تشییع وفات پسر پيامبر اکرم(ص) حسین بن خالد گفت: از امام رضا شنیدم که فرمود: وقتی ابراهیم فرزند رسول خدا به رحمت ایزدی پیوست در همان سال سه اتفاق عجیب افتاد. یکی این بود که بعد از فوت ابراهیم خورشید گرفتگی صورت گرفت. مردم گفتند: خورشید گرفتگی به خاطر مرگ ابراهیم فرزند رسول خدا صورت گرفته است. حضرت از منبر بالا رفتند و بعد از حمد و ثنای الهی فرمود: ای مردم خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی از نشانه‌های خداوند است که به امر خدا صورت می‌گیرد و به خاطر مرگ یا زنده بودن ابراهیم صورت نمی گیرد. هرگاه خورشید یا ماه گرفتگی پیش آید نماز بخوانید. پیامبر از منبر پایین آمدند و همراه مردم نماز خورشید گرفتگی را خواندند. وقتی سلام نماز تمام شد فرمود: ای علی! برخیز و فرزندم را برای دفن آماده ساز. ابراهیم را غسل دادند و حنوط بر وی مالیدند و کفن پوشیدند. رسول خدا صلی الله علیه و آله به طرف قبر او حرکت کردند. همین که نزدیک قبر گشتند مردم گفتند: رسول خدا از شدت ناراحتی فراموش کرد که برای ابراهیم نماز بخواند. حضرت ایستادند و سپس فرمود: جبرئیل بر من فرود آمد و مرا از گفته‌های شما آگاه کرد. شما فکر کردید من از شدت ناراحتی برای فرزندم نماز نخواندم. آگاه باشید که این گونه که فکر می‌کنید نیست. خداوند مهربان آگاه برای شما پنج نماز واجب کرده است و برای مردگانتان از هر نمازی یک تکبیر قرار داد و به من دستور داده فقط بر مرده ای که نمازگذارده نماز بخوانم. سپس فرمود: ای علی تابوت را پایین بگذار و فرزندم را در قبر قرار بده. علی نیز چنین کرد. مردم گفتند: برای کسی سزاوار نیست پیکر فرزند خود را با دست خویش در قبر قرار دهد چنانکه پیامبر چنین کاری نکرد. حضرت فرمود: ای مردم بر شما حرام نیست که پیکر فرزند خودتان را در قبر قرار دهید ولی من مطمئن نیستم اگر یکی از شما داخل قبر فرزند خود شود و بندهای کفن او را بگشاید شیطان بر او مسلط شود و به خاطر جزع و فزع اجر او را زایل گرداند. بعد پیامبر از کنار قبر بازگشتند.. تکه ای از متن عربی : أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ آیَتَانِ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ یَجْرِیَانِ بِأَمْرِهِ مُطِیعَانِ لَهُ لَا یَنْکَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَ لَا لِحَیَاتِهِ. بحار جلد 79صفحه 91. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
زلزله 🔹آیت‌الله حائری شیرازی(ره) سیلی می‎زنند تا از خواب بپری ! می‎خواهی بچه‎ات را که از هوش رفته، بیدار کنی، او را می‎بوسی یا می‎گیری؟ چرا برای نماز آیات می‎خوانیم؟ زیرا زلزله آیه‎ای است که برای بیدار شدن ما، از جانب خدای حکیم صادر شده است. زمینی که این‎قدر رام و آرام است، اگر یک لحظه آرامش از او گرفته شود، چنین ویرانی به‎بار می‎آورد. پس این نعمت و این سکون را فراموش نکن! زلزله مثل ‎ای است که بر صورت کسی می‎زنند تا خوابش نبرد. یخ‎بندان غفلت است، در ‎بندان، اگر بخوابی، یخ می‎زنی، لابد دیده‎اید که کسانی که در برف راه گم می‎کنند به‎صورت هم سیلی می‎زنند تا مبادا خوابشان ببرد، زلزله یک سیلی است که بر صورت جامعه نواخته می‎شود تا در یخ‎بندان غفلت دنیا، جامعه خوابش نبرد. شما می‎گویید «من غفلت می‎کنم، به بقیه سیلی می‎زنند؟» از نظر آن کسی که مربّی همه انسان‎هاست، همه‎ی ما از یک پیکریم. بنی آدم را اعضای یک پیکر می‎داند، از این جهت، به یک‎جا می‎زند تا جای دیگر درد بگیرد. وقتی بچّه‎ات را تنبیه می‎کنی، یا اینکه با دستش خطا کرده به کف پایش می‎زنی، ‎با زبانش بد گفته، اما پشت دستش را می‎زنی، چون زبان و دست، اعضای یک پیکرند. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
سوال؟! دوستان آیا در مورد صحت این داستان تحقیقی کرده اید؟! 👇 👈بفرمایید بارگزاری شود همه استفاده کنیم ابن شهرآشوب در کتاب المناقب خود از ابن عباس نقل کرده است که روزی پیامبر اکرم (ص) فرزندش ابراهیم و نوه اش حسین (ع) را بر دامن خود نهاد. سپس جبرئیل نازل شد و گفت: خداوند بر تو سلام می فرستد و می گوید من هر دو را نگه نمی دارم، یکی را فدای دیگری کنید. پس پیامبر(ص) حسین (ع) را برگزید و فرمود، ناراحتی خودم (برای درگذشت ابراهیم) را بر ناراحتی دخترم فاطمه و پسر عمویم علی (ع) ( برای درگذشت حسین) ترجیح دادم. و پس از سه روز ابراهیم از دنیا رفت آیدی👇 https://eitaa.com/MA1371
روایت ها و حکایت ها
سوال؟! دوستان آیا در مورد صحت این داستان تحقیقی کرده اید؟! 👇 👈بفرمایید بارگزاری شود همه استفاده
از علمای اهل سنت هم خطیب بغدادی در ج ۲ ص۲۰۰ از کتاب تاریخ بغداد ، این جریان را نقل می کند .
عَنْ هِشَامٍ اَلْكِنْدِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِيَّاكُمْ أَنْ تَعْمَلُوا عَمَلاً يُعَيِّرُونَّا بِهِ فَإِنَّ وَلَدَ اَلسَّوْءِ يُعَيَّرُ وَالِدُهُ بِعَمَلِهِ كُونُوا لِمَنِ اِنْقَطَعْتُمْ إِلَيْهِ زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا عَلَيْهِ شَيْناً" هشام كندى گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام ميفرمود: مبادا كارى كنيد كه ما را بدان سرزنش كنند، همانا فرزند بد، پدرش را بكردار او سرزنش كنند، براى كسى كه به او دل داده‌ايد (امام خود) زينت باشيد و عيب و ننگ مباشيد. کافی ج ۲ ص ۲۶۱ ✍حالا باید به اینم دقت کرد که امام صادق علیه السلام چه نیاز دارد به ما که ما زینت او باشیم؟! در آن روایت مشهور هم میفرماید: کونوا لنا زینا... لنا هم که مقدم شده گویی میفرمایند فقط برای ما زینت باشید! والسلام بقول جناب حافظ: ز عشق ناتمام ما جمال یار مُستَغنی است به آب و رنگ و خال و خط چه حاجت روی زیبا را؟ اینجا لطائفی هست که انشالله اساتید و دوستان فاضل در کانال توضیح می‌دهند بهره می‌بریم. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 توصیه آیت‌الله جاودان پیرامون حضور حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ 🎥 برشی از سخنرانی جلسه اخلاق پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱
دام سخت است مگر یار شود لطفِ خدا ور نه آدم نَبَرد صرفه ز شیطانِ رجیم
🔸 «مرحوم آقای شیخ جعفر زاهدی (جورابچی) نقل فرمود که: مرحوم سیّد بحرالعلوم را در شب قدر در حرم مطهّر مولی امیرمؤمنان - علیه السّلام - دیدند که در دست کتابی دارد و به آن می‌نگرد. 🔹 جمعی با خود اندیشه کردند که: مرحوم سیّد در حال خواندن دعایی عظیم القدر است؛ و لامحالة دعایی که جناب سیّد در شب قدر در حرم مولی - علیه السّلام - اختیار کند بسیار مغتنم است. لذا پیش رفته، از نزدیک ملاحظه کردند؛ دیدند ایشان کتاب حاشیهٔ ملّا عبدالل‍ه را در دست دارد و مشغول مطالعهٔ آن است!» 📚 (نکته‌ها و خاطره‌ها، ص۷۲) روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
عهد ما با در آسمان‌ها بسته شده بود! گرفت؛ چون چشم زیبای روح الله به الله بود، نه جیب گشاد و رسانه‌ی خبیث اون‌ور آبی و حمایت چهارتا جوجه ! . این کوتوله‌ها ایام شباب خمینی هم نیستن! . آدم خنده‌اش می‌گیرد که اسباب و ایران، ادعای دارند! در و همین بس که حتی با وجود روزهایی چون یا پنجاه و هفت، هرگز از هیچ نهاد بین‌المللی نخواست که را ارتشی تروریستی معرفی کند. اتفاقاً خمینی آن‌جا بود که از ارتش شاه هم برای خودش یارگیری می‌کرد. آری! خمینی خدای انقلاب بود. الهه‌ای به نام نامی که جز همه را می‌دید و وقتی که می‌خواست برای قامت ببندد، همه‌ی را می‌گذاشت پشت دست‌هایش تا فقط را ببیند و را بپرستد. این بود انقلاب !
شاه مملکت....و روزه ! ✔️ علی دوانی می نویسد: 🔸 وقتی در قم بودیم، چون هنوز میان محمدرضا پهلوی با آیت الله بروجردی بهم نخورده بود و هر از چندی به ملاقات ایشان به قم می آمد، روزی در ماه رمضان با لباس شخصی از یک اتومبیل به طور ساده نزدیک منزل آیت الله بروجردی پیاده میشود و با راننده اش می رود درِ خانه آیت الله را می زند. مدتی معطل می شود تا در را باز می کنند و می رود داخل. مدّتی هم طول می کشد تا آیت الله را که خواب بوده، بیدار می کنند و می گویند: شاه آمده و در بیرونی، منتظر شماست. بعد که آیت الله وارد می شود و می نشیند و مشغول گفتگو می شوند، گویا شاه التماس دعا داشته است. در این وقت برای شاه چای می آورند. شاه می گوید: «روزه هستم.» آیت الله می گوید: «بفرمایید. مسافر روزه ندارد!». 🔹 شنیدم که شاه در آن سفر گفته بود: من ۲۰ دقیقه در خانه ایشان مُعطّل شدم تا او وارد شد! روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
حضرت امیر علیه السلام: لا تَقطَعُوا نَهارَكم بكذا و كذا ، و فَعَلْنا كذا و كذا ، فإنَّ مَعكُم حَفَظَةً يُحصُونَ علَيكُم و علَينا. روزِ خود را به سخنان و رفتارهاى بيهوده مگذرانيد ؛ زيرا شما را نگهبانانى است كه [رفتار و گفتار ]شما و ما را شماره (ثبت) مى كنند. بحار الانوار ج ۵ ص ۳۲۹ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
در هر چه نظر کردم سیمای تو می بینم سر های سرافرازان در پای تو می بینم من آهوی صحرایم سرگشته و حیرانم هر جا که چرا کردم صحرای تو می بینم گاهی که مرا کاهی گه قیمتم افزائی در سود و زیان خود را بازار تو می‌بینم. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
سلام علیکم به مناسبت فرا رسیدن شهادت ایام امام کاظم علیه السلام مطالبی در رابطه با آن حضرت در طی این چند روز تقدیم می‌شود.
(ع)۱ تولّد او به سال ١٢٨ ه‍‌.ق.در ابواء،منطقه‌اى حدّ فاصل بين مكّه و مدينه بوده،و شهادت ايشان در بيست و پنجم رجب سال ١٨٣ ه‍‌.ق.در بغداد در زندان حاكم ستمگر عباسى،هارون الرشيد صورت گرفته است.مادر آن حضرت با نام «حميدة البربريه»و يا«اندليسه»خوانده شده است. کلمات بزرگان و علما در مورد امام(ع)👇 یکی از برجسته ترین صفات حضرت👇 شيخ مفيد: كان ابو الحسن موسى عليه السّلام اعبد اهل زمانه و افقههم و اسخاهم كفّا و اكرمهم نفسا" ابو الحسن موسى عليه السّلام پارساترين و فقيه‌ترين و سخى‌ترين و با شخصيت‌ترين اهل زمان خود بود. شيخ طبرسى مى‌نويسد: كان عليه السّلام احفظ‍‌ النّاس لكتاب اللّه...و كان النّاس بالمدينة يسمّونه زين المجتهدين. آن حضرت،حافظترين مردم به كتاب خدا بود و مردم مدينه،او را زينت عبادت‌كنندگان مى‌ناميدند. و ابن ابى الحديد درباره آن حضرت چنين مى‌نويسد: جمع من الفقه و الدّين و النّسك و الحلم و الصّبر. فقاهت،ديانت،پرهيزكارى،بردبارى و شكيبايى،همه در او جمع بود. يعقوبى،مورّخ مشهور درباره وى مى‌نويسد: و كان موسى بن جعفر من اشدّ النّاس عبادة. موسى بن جعفر عليه السّلام عابدترين مردم زمان خود بوده است. و در شذرات الذهب آمده: كان صالحا عابدا جوادا حليما كبير القدر. آن حضرت از صالحان،عابدان،سخاوتمندان و بردباران روزگار و داراى شخصيتى بس بزرگ بوده است. آنچه از ويژگيهاى اخلاقى امام،بيشتر از همه قابل توجه بوده،كرم و سخاوت آن حضرت است كه ضرب المثل بوده است.ابن عتبه در اين‌باره مى‌نويسد: و فى كمّه صرر من الدّراهم فيعطى من لقيه و من اراد برّه و كان يضرب المثل بصرّة موسى. همواره نزد او كيسه‌هايى از زر بود و به هركسى كه مى‌رسيد و يا به هركسى كه به احسان آن حضرت چشم داشت،از آنها مى‌بخشيد،بطورى كه كيسه‌هاى زر او ضرب المثل بود. در اين زمينه،ابن«خلّكان»از قول«خطيب»چنين نقل مى‌كند: و كان سخيّا كريما و كان يبلغه عن الرّجل انّه يؤذيه فيبعث اليه بصرّة فيها ألف دينار و كان يصرّ الصرر ثلثمأة دينار و اربعمأة دينار و مأتى دينار ثمّ‌ يقسّمها بالمدينة فكانت صرار موسى مثلا. او چنان بزرگوار و سخاوتمند بود كه وقتى به وى اطلاع مى‌دادند،فردى درصدد اذيّت شماست،كيسه زرى كه حاوى هزار دينار بود،براى او مى‌فرستاد.او هميشه زرها را در كيسه‌هاى سيصد و چهارصد و دويست دينارى مى‌گذاشت و ميان اهل مدينه تقسيم مى‌كرد و كيسه‌هاى زر وى معروف بود. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
(ع)۲ مرحوم علامه شهید مطهری می فرماید: ✍️دو سنت معمول میان ائمه طاهرین: دو سنت را در میان همه ائمه می بینیم که به طور وضوح و روشن هویداست. ۱-یکی عبادت و خوف از خدا و خدا باوری است.یک خدا باوری عجیب در وجود اینها هست،از خوف خدا می گریند و می لرزند،گویی خدا را می بینند،قیامت را می بینند،بهشت را می بینند،جهنم را می بینند. در زيارت نامه موسی بن جعفر می خوانیم:حلیف السجدة الطویلة و الدموع الغزیرة ،یعنی هم قسم سجده  های طولانی و اشکهای جوشان.تا یک درون منقلب آتشین نباشد که انسان نمی گرید. ۲-سنت دومی که در تمام اولاد علی علیه السلام[از ائمه معصومین]دیده می شود همدردی و همدلی با ضعفا،محرومان، بیچارگان و افتادگان است.اصلا«انسان »برای اینها یک ارزش دیگری دارد.امام حسن را می بینیم،امام حسین را می بینیم، زین العابدین،امام باقر،امام صادق،امام کاظم و ائمه بعد از آنها،در تاریخ هر کدام از اینها که مطالعه می کنیم،می بینیم اصلا رسیدگی به احوال ضعفا و فقرا برنامه اینهاست،آنهم[به این صورت که]شخصا رسیدگی کنند نه فقط دستور بدهند، یعنی نایب نپذیرند و آن را به دیگری موکول نکنند.بدیهی است که مردم اینها را می دیدند. ابن‌صباغ مالکی در مورد امام کاظم چنین می‌نویسد: و کان یتفقد فقراء المدینة و یحمل الیهم الدراهم و الدنانیر الی بیوتهم و لا یعلمون من ای جهة وصلهم ذلک و لم یعلموا بذلک الا بعد موته.  فقرای مدینه را تفقد می‌نمود و بدآنها درم و دینار و نفقاتی به منازلشان می‌برد در حالی که آنها نمی‌دانستند که این نفقات از کجا به دست آنان می‌رسد و این مطلب را ندانستند مگر پس از مرگ او. همچنین خطیب بغدادی می‌نویسد: و کان سخیاً، کریماً و کان یبلغه عن الرجل انه یؤذیه فیبعث الیه بصرة فیها الف دینار. امام هفتم با سخاوت و کریم بود و هرگاه اطلاع می‌یافت که مردی در غیاب آن حضرت سخن ناشایستی گفته کیسه‌ی پولی به او می‌فرستاد که هزار درهم در داخل آن بود و کیسه‌های پول آنجناب دویست تا چهار صد دینار بود و ضرب‌المثل بود که وقتی یکی از آنها به دست کسی می‌رسید او را بی‌نیاز می‌ساخت.  ارشاد شيخ مفيد المناقب ج ۴ بخش مربوط به امام کاظم روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha