May 11
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک
🖊چرا #کودکی در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران#پادشاهی تعبیر شده؟
🔺مهمترین متغیر در #هدف گزاری و #ارزیابی از #تربیت، ایجاد و رشد قدرت #اراده و #اختیار #متربی است ، در رشد قدرت اراده و اختیار اوست که توان تحول و تغییر شرایط را در جهت تحقق اهداف به دست می آورد لذ از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد #آزادی اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست.
🔺کودکی، اصلی ترین دوران در کسب تجربه انتخاب گری برای رشد قوه اختیار اوست. با آزادی های هوشمندانه توسط والدین است که قوه اراده کودک در میدان تجربه توسعه میابد. اراده او با تجربه ی انتخاب های آزاد است که معنا میابد. این تجربه ورزی های کوچک ولی با آثار بزرگ است که اصلی ترین پشتوانه او در دوران بعدی رشدهویتش است. انجا که با رشد ارزش ها و عقلانیت ،جهت و چگونگی تکامل این انتخاب گری را به دست می آورد...
🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و #رشد کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ...
🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری #والدین بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر #ناآگاهی و یا تنبلی ها والدین است
🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به #اختیار کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا بسترهای مناسب برای اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود #تجربه کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن #جهت_خاص و سپس آن را #مستقر و #متکامل کند.
🔻بعد از "حریت بخشی"در دوران کودکی اول، در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد #نوجوان "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد ، ارزشها در این مرحله به دانش آموز منتقل میشود. در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر #عقلانیت مراحل نگهداری و #تکامل اراده، با وزارت بخشی او کامل شود. متربی در این مرحله میتواند با قدرت تفکر و تعقل خود ایده ها و نظراتش را اعمال کند.
🔸در خلاصه کلام، مهمترین و بزرگترین بستر برای تجربه و درک قدرت اراده متربی در "دوران کودکی" اوست با به رسمیت شناختن این دوران در نظام های تربیتی میتوانیم با آزادی های برنامه ریزی شده در کودک بستر شکل گیری و رشد قدرت اراده را به عنوان اصلی ترین متغیر در ارزیابی موفقیت طرح تربیتی،برایش فراهم کنیم.
▪️امیرالمومنین(ع) میفرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی #آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن #ادب آموخته میشود و در هفت سال سوم به #خدمت گرفته میشود.
✍️مختار رضائیان
#کودک
#تربیت
#آزادی
#اراده
#انتخاب
#اختیار
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
💢امنیت پایدار...
🔹"امنیت پایدار" برای "رشد دائمی" فقط با "حضورفعال" در "حصن ولایت" و "معیت با امام" ممکن است .با حضورفعال در میدان مشکلات و مصائب است که اگاهی بخشی و غفلت زدایی از «شرک حرکت» میتواند امنیت و مصونیت در حرکت را برای رشد دائمی ایجاد کند ...
🔹تنها آب راکد است که آلوده میشود و در شدت این آلودگیست که آخر میمیرد، برای در امان ماندن از شرک ها از مُردن ها باید "دائما" با امام در بی نهایت قرب الی الله "حرکت" کرد...
✍️مختار رضائیان
#امنیت
#رشد
#جهاد
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
شهید زنده.mp3
29.31M
🔹شهید چگونه زنده میشود!!؟
🎙مختاررضائیان
🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف میکند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم میبخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده میماند. ۱۳۶۸/۰۵/۲۵
🔹موضوعات
🔸چگونه شهید نه عامل تحول در جامعه که بزرگترین مانع تحول قلمداد میشود ؟
🔸چگونه میتوان به شکل حداکثری از شفاعت اجتماعی شهید بهره مند شد ؟
🔸چگونه شهید با روایت در گذشته مانده ما شهید میشود؟
🔸چگونه جامعه میتواند حاضر و ناظر بودن شهید را لمس کند؟
🔸چگونه شهید محور تفرقه در جامعه میشود!؟
#شهید
#روایتگری
#هویت_ملی
#شفاعت
🔹@rezaeyan_mokhtar🔸
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت #رسانه و قدرت رویارویی با همه ارکان قدرت در کشور...
▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه آن در «اداره کشور» به خصوص حوزه #فرهنگ برمی گردد ، دشمن با ایجاد #شبکهاجتماعی و ایجاد دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت #افکارعمومی درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است. به عبارت دیگر میخواهد کنترل و هدایت جامعه از نهادهای رسمی قدرت به رسانه های مجازی در حال انتقال است.
▪️یعنی در #جنگقدرتها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند. اگر اراده کند با ایجاد موج های رسانه ای و با قدرت فریب افکار عمومی می تواند در مقابل قانون قطعی تو بایستد و جلوی تصویب یا اجرای انرا بگیرد.
❓سوال اینجاست آیا اداره اراده جامعه در آینده با دولت ها است یا رسانه های عمومی؟
◽️اینکه #قوهقضائیه تو نمیتواند حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه #مجلس تو نمیتواند طرح صیانت رو قانون کنه اینکه #قوهمجریه تو نمیتواند با بی حجابی مسلم برخورد کند وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینست که در بازی قدرت، رسانه را واگذار کرده ، اینکه نمی تواند تصمیم درست رو اجرایی کند یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی را از دست داده است ؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است. چرا که سوال اصلی اینجاست رسانه دست کیست ودر چه جهتی از آن استفاده میشود ؟
▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول #غفلتتاریخی از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی #تبلیغ یعنی #روایتگری ...
◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به #نقشمردم، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با "رسانه" تازمانی که مردم و جایگاه انها در #پیشرفت حکومت و#انقلاب مهم نباشد جایگاه و ضرورت "رسانه عمومی" هرگز فهم نخواهد شد با حذف و #فیلترینگ هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست.
▪️واین کلان مساله ماست. اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد #تکنولوژی ها عمومی و شکل گیری رسانه های اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص خودش مدیریت کند و اینگونه #نقطهقوت انقلاب را تبدیل به #تهدید کند. چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم.
◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، #پیوسترسانهای را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از #آرمانها واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . #مردم و #رسانه
روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در #روشنگری وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو #استحالهفرهنگی و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با #مبلغان در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای #اسلام و#حوزه است.
✍️مختار رضائیان
#تبلیغ
#رسانه
#فضای_مجازی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
رسانه وتوازن حرکت انقلاب.mp3
31.43M
🎧جنگ داخلی!!!
🔰تحلیلی بر چگونگی غفلت از انسجام ملی در بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🎙مختاررضائیان
🔹نکتهی بعدی در باب منافع ملّی، مسئلهی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و ارادههای مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقبافتادگیهایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّیمان اختلال ایجاد میکنیم. همهی ما در این غفلت شریکیم؛ همهی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبهروز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است
مقام معظم رهبری (دامه ظله)۱۴۰۳/۰۱/۰۱
🔘موضوعات
▪️علت های غفلت از انسجام ملی و پیامدهای منفی آن در دراز مدت
▪️چگونگی برقراری تناسب بین حرکت داخلی نظام با مسائل بین المللی
▪️راه های برقراری انسجام ملی برای حرکت بین اللملی انقلاب
▪️راهبرد دشمن برای از کار انداختن خواص و لایه نخبگانی جامعه
#انسجام_ملی
#اتحاد
#رسانه
#تبلیغ
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️چگونه برای دانش آموزان خود رویا بسازیم...
🔸"تحول" با نارضایتی و ناراحتی از وضعیت "الان" به دست می آید و زمانی از وضعیت الانت ناراضی هستی که وضعیت مطلوبی را برای خود ساخته باشی... بدون "هدف های بزرگ" فقط عمرت را برای دیگران و اهداف دیگران صرف خواهی کرد. رویا بزرگترین گمشده دانش آموزان ما در امروز و فردای ماست. رویاهای به بزرگی انقلاب رویاهای به بزرگی یک تمدن ... اگر آن را برای دانش آموز ساختیم پیش می رویم اگر نه محکوم به تحقیر و استعمارعمر ملت با آرزوهای پوشالی غرب هستیم.
🔸چگونه میشود رویاهای بزرگ تمدنی این انقلاب را احیا کرد؟ چگونه میشود آن را به دانش آموزان انتقال داد؟ چگونه میشود آن را ساخت؟...سوالی سخت با پاسخی ساده، با کسانی که جان خود را ، آسایش خود را ، آینده خود را در باور به این رویاها فدا کردند و آن را جز در شهیدان و با شهیدان نمیتوان یافت. عزیزان "شهید" در" آینده آرمانی" ما به بلندای قله ها ایستاده تا "نشانی" باشد برای اینکه راه را "گم" نکنیم تا "ناامید" نشویم که شهید"اقامه گر" تمام زیبایی های یک ملت است که ایستادن سهم راه افتادگان و نشستن سهم جاماندگان است...
🔸با شهید است که مسیر رسیدن به "آرمانها" آسان میشود، با شهید است که دیدن "رویاها" ممکن میشود با شهید است که ساختن "آینده" قطعی میشود که شهید را جز با آرمانهایش، جز با رویاهایش نمی شود شناخت و نمی شود روایت کرد ...«آرمانها نزد شهیدان زنده اند اگر شهیدان زنده اند»
🔸تنها وقتی که در منظر چشم شهید قرار گرفتی میتواند زیبایی وصف ناشدنی آرمانهایت را به وضوح ببینی با شهید است که میتوانی با رویاهای انقلاب زندگی کنی، کافیست دست دانش آموزت را در دست شهیدش بگزاری تا شهید او را در عالم رویاها سیر دهد تا دانش آموزت بتواند زیبایی ها این رویاها را لمس کند ، تا "باور" را بیابید تا "امید" را زنده کند تا" آزادی" را یقین کند تا هر چه از آینده میخواهد به دانش آموزت بدهد ...
🔸در خلاصه باشهید رویاهای انقلاب را ببینید با شهید رویاهای انقلاب را منتقل کنید با شهید قدرت ساختن رویاها انقلاب را به دانش آموزان بدهید که شهید شاهد، هادی و شافی یک امت برای رسیدن به اهداف بلندی تمدنی است.
✍️مختاررضائیان
#تحول
#هدف
#تربیت_دینی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
•
تا با خاک،اُنس نگیری،
راهی به مراتب قرب نخواهی داشت!
|آسِدمُرتِضیٰآوینی|
@ashk128
🔰چرا مسجد مهم است؟
▪️مسجد پایگاه اصلی دین در تنظیم و هدایت روابط اجتماعی بر محور ارتباط با رب است... در"جامعه سازی" ما نیازمند "فناوری" هستیم که بتونه همه روابط مورد نیاز را حاضر و در جهت مطلوب رشد بده ... در مسجد هم فرد است هم مردم هم امام همه اینها هم بر طبق یک "قاعده مندی مشخص" بر محور "تکامل عالم" یعنی رب تنظیم و رشد پیدا میکنه به عبارت دیگه مسجد مثل یه "شاهراه مواصلاتی" که میتونه همه روابط فردی و اجتماعی رو بر محور رب عالم جمع، تنظیم و رشد بده .
▪️بخاطر همین مسجد در نگاه دینی جایگاه "سرپرستی" رو در تنظیم وهدایت روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی خانواده، محله ، شهر و استان و... رو داره.متاسفانه در اثر "غفلت راهبردی" ما از این "ابرفناوری دین" در اداره جامعه اسلامی که همه کارآیی اون رو گرفتن و به جاهای دیگه منتقل کردن با این کار درصدد بودن تا جایگاه سرپرستی یا همون محور هماهنگی رو ازش بگیرن و این کار رو کردن ...
▪️الان می بینیم که بعد فرهنگی اون رو در فرهنگستان ها ، بعد تفریحی اون رو به پارک و شهربازی ها، بعد اموزشی اون رو به مدارس و دانشگاه ، بعد اقتصادی اون رو به کارخونه ها و بانک ها بعد اطلاع رسانی اون رو به فضای مجازی بعد نظامی و امنیت بخشی اون رو به پلیس ... همه رو ازش گرفتن و پخش کردن تا قدرت هماهنگی ومدیریت کلان اون رو بگیرن اینطوری رابطه مسئول و مردم و دین رو تونستد قطع کنن در صورتی که در صدر اسلام مسجد محور تنظیم و هماهنگی همه نیازهای جامعه یعنی امنیت، آموزش ، اطلاع رسانی ، اقتصاد، تفریح و... یک محله ، شهر ، استان و کشور بوده
▪️در گذشته ی مسجد، هم مردم بودند، هم حاکم بوده، هم مسئولین بودن و همه اینها بر محور دین هماهنگ و همراه میشدند و مسائل خودشون رو باتمسک به دین و "باهم" حل می کردن ... مسائل با قدرت حضور مردم حل میشد یعنی نمونه عالی مردمی سازی سیاست، فرهنگ و اقتصاد بر محور مسجد در صدر اسلام محقق شده این "تجربه موفق تاریخی" ماست ولی متاسفانه این تجربه ها به شکل هوشمندانه از "حافظه تاریخی" ما حذف یا فراموش شده.
▪️اصلی ترین نمود و کاربرد "مردم سالاری دینی" رو میتونیم در مسجد مطلوب صدر اسلام ببینم . چگونه ایده ناب مسجد تونسته با مدل مردم سالاری دینی مسائل اجتماعی خودش رو حل کنه ، چگونه تونسته با محوریت مسجد همه قوای درونی خودش رو برای حل مسائل ، هماهنگ و رشد بده ...مسجد اصلی ترین "فناوری" در تحقق مدل "مردم سالاری دینی" برای "اداره جامعه" در جهت "اهداف تمدنی" است.
▪️اتفاقی که "الان"افتاده اینه که جایگاه مسجد رو به یک نقش حداقلی،تقلیل دادن.برگزاری نمازهای یومیه این همون "نفوذ نرم" یا "استحاله پنهان فرهنگی" که تونسته این فناوریهای بزرگ و قدرتمند اسلام برای اداره جامعه رو کمرنگ یا از بین ببره...
✍️مختاررضائیان
#مسجد
#فناوری
#مردم_سالاری_دینی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15)
💢آنچه بنده به عنوان توصیه عرض میکنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً #خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به #نسلجدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّتهای دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این میشود که بعد در جنگ، در میدان #دفاعمقدّس، آنجور میدرخشد و دلها را به خودش جذب میکند. این روحیه باید منعکس بشود.
📝برداشت(۱)
💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف #خاطرگویی بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت #الگوسازی در بیان #سبکزندگیمجاهدانه شهید تبدیل شود و این اصلی ترین #تحول در #روایتگری با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد #تمدناسلامی است.
💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را #تبین کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به #سبکزندگیشهداء . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از #مهجوریت و #مظلومیت های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به #فرهنگعمومی تبدیل شود.
💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای #جذابسازی #روایتگری بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به #مخاطب در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک #اتفاق خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول #مجاهدات پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از #خانه تا #محله از #مدرسه تا #دانشگاه از محل کار تا میدان جنگ و... #شهادت مزد #زندگی مجاهدانه اوست
💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، #اغراق های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این #فرایندها، #چگونگیها، #برنامهها شهیدگونه زیستن هستیم.
✍️مختاررضائیان
#شهید
#شهادت
#سبک_زندگی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
شفاعت در میدان جهاد.mp3
27.38M
🔸چگونگی بهره مندی حداکثری از نعمت شفاعت در حرکت جامعه به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی
🎙مختار رضائیان
🔰سرفصل های اصلی
🔹جایگاه و ضرورت شفاعت در معادله حرکت به سمت اهداف دینی
🔹مسیر بهره مندی حداکثری از شفاعت حداکثری در جامعه
🔹نسبت تحول با شفاعت در حرکت تکاملی جامعه
🔹نسبت شفاعت با میدان های جهادی اجتماعی در درگیری تمدنی
#شفاعت
#شهید
#جامعه
#تحول
▪️@rezaeyan_mokhtar
🔰بارسانه...
🔺یک سوال بنیادی اینه، چرا ما در عرصه رسانه و تبلیغ ضعیف یا عقب افتادیم؟ چرا هنوز "اندازه اهمیت رسانه" برای ما مشخص نیست؟
🔺شاید بخاطر اینه که "اندازه اهمیت مخاطب" برامون مشخص نشده شاید بخاطر اینه که "اندازه اهمیت و جایگاه مردم" در "حفظ و ارتقاء جامعه اسلامی" رو درک نکردیم... واقعیت اینه که در نگاه امام و رهبری ،مردم یکی از ارکان هویت بخش انقلاب هستند اگر جمهوریت نباشند "مشروعیت" انقلاب هم میتونه زیر سوال بره و حتی مشروعیت دینداری و انقلابی بودن "ما" هم زیر سوال بره...
🔺اقبال وادبار مردم در جمهوری اسلامی که مشخص میکنه دینداری ما چقدر واقعی و دینی که ما ارائه میکنم چقدر حقیقی؟ اگر این نیازمندی اگر این احتیاج به مردم رو درک کردیم انوقت مطمئن باشید اندازه ضرورت رسانه و ارتباط با مردم رو درک می کردیم...
🔺در فهم اندازه اهمیت مردم که ضرورت رسانه ، ضرورت ارتباط ، ضررورت تبلیغ مشخص میشه در فهم اندازه اهمیت مردم که ادب ، تواضع ، مدارا در محتوا و روشهای ارتباطی پیدا میشه در فهم اندازه اهمیت مردم که قدرت رسانه رو در نسبت با قدرت قانون درک می کردیم... چرا که مردم میزان درست پیمایی ما بر صراط انقلاب هستند چرا که بدون مردم حرکت به سمت اهداف تمدنی انقلاب مشروعیت نداره .
🔺سوال این بود چرا ما در رسانه عقبیم؟...چون در ساختار بروکراسی عقب مونده ما نقش مردم گم شده اگر نگیم کشته شدن، چون در ساختار دستوری واداری فرهنگ ، مردم گم شدن و شاید در "ساختار فکری ما" هم مردم گم شدن... بعضی وقتا نگاه درجه دو ، نگاه از بالا به پایئن،نگاه ابزاری به مردم که باعث شده رسانه و گفتگو مهم نباشه یا اگر باشه صرفا نقش گزارشی به خودش بگیره...
🔺مردم در نگاه انقلاب و دین "سالار کشور" هستند آیا واقعا مردم سالار هستند؟ آیا مردم واقعا در ساختار فکری ما، سالار هستند؟ آیا اکثریت فکر مردم هستند که درستی فکر ما رو مشخص میکنن؟ ...وقتی این نباشه حتما تبین، گفتگو ، تبلیغ ، رسانه ، اقناع و اغناء سازی چندان جایگاه نداره...چرا باید بشینیم و کلی با مردم صحبت کنیم ، چرا باید کلی بشینیم و محتوا های جذاب و عمیق تولید کنیم ، چرا باید بشینیم کلی روش ها خلاقانه بسازیم چرا باید این همه وقت بزاریم و صبور انه با مردم تعامل کنیم. مگر من چه احتیاجی یا چه مقدار احتیاج به مردم دارم که اینقدر باید وقت بزارم ... اگر مردم مهم نبودند،اگر اقناع کردن مردم ، اگر رشد مردم مهم نبود حتما رسانه هم انقدر مهم نیست...
🔺اگر می بینم که در غرب رسانه اینقدر جایگاه داره چون مردم جایگاه دارن چون اونا قدرت مردم رو درک کردند اونا فهمیده اند فقط با رسانه است که میتونن استعدادها و توانمندیهای مردم رو به نفع خودشون به نفع سرمایه دارها هدایت کنه یا بهتر بگیم استخدام و استعمار کنه، اون رسانه رو برای "مردم فریبی" میخواد ما برای "مردم آگاهی" واین بزرگترین فرق رسانه در نگاه دینی و نگاه غیر دینی...
🔺وقتی رسانه مهم میشه که اندازه اهمیت مخاطبش مهم باشه... اندازه اهمیت مخاطب که اندازه اهمیت رسانه ، اهمیت نوآوری در رسانه، اهمیت توسعه رسانه و .. رو می سازه ، اندازه اهمیت مردم در ساختارهای فکری ما که اندازه اهمیت رسانه رو مشخص میکنه.
✍️مختاررضائیان
#رسانه
#مردم
#انقلاب
#تبلیغ
#مردم_سالاری_دینی
#جمهوریت
#اسلامیت
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰رابطه قانون و فرهنگ...
❓ما در کار فرهنگی چقدر به قانون نیاز داریم؟
🔹به لحاظ روشی، قانون از دل فرهنگ ها استخراج و تدوین میشه طوری که با تغییر فرهنگ قانون ها هم تغییر کرده مثل همین انقلاب خودمون یه جاهای هم اصلاح و رشد فرهنگ ها باعث رشد و اصلاح قوانین شده.
🔹 قانون و فرهنگ "با هم" هستند ولی "در عرض" هم نیستند بلکه همانطور که گفته شد قوانین از دل فرهنگ بیرون میاد...قوانین حافظ "حدود حداقلی" فرهنگ ها هستند ،زمین اصلی فرهنگ به مراتب فراختر و وسیع تر از قانون ...اگر "حد فرهنگ" به "حدود قانونی" قید بخوره هیچ وقت رشد نمیکنه و در حدود قانونی اسیر و محصور میمونه پس حد قانونی هیچوقت حد فرهنگی نیست.
🔹همین نسبت رو در دین ما با تفاوت اخلاق و احکام می بینیم. احکام (قانونهای دینی) حد حداقلی اجرای دین و اخلاق حد حداکثری در توسعه دین... الان اخلاص، ایثار،گذشت،بخشش،مدارا،تعاون،دوست داشتن و... رو با کدام قانون میخواید یا می تونید در جامعه نهادینه کنید. از فردا بگن شما باید ببخشی والا جریمه میشی یا تو باید این رو دوست داشته باشی و از اون یکی متنفر والا از خدمات عمومی محروم میشی یا باید از فردا صدقه بدی والا یارانه رو قطع میکنیم یا باید مدارا کنی والا مترو نمی تونی سوار بشی و... اخلاص،ایثار،محبت،تواضع،بخشش و... اصلی ترین ابزارهای قدرتمند من در اثرگزاری کار فرهنگی نه قانونی. عزیزان فقط با قدرت همین اخلاص و محبت در کار فرهنگی میتونیم کار هزارتا قانون دست و پاگیر رو بکنیم.
🔹کل بحث اینه دوستان توانمندیهای فرهنگ رو به حد حداقلی قانون تقلیل ندیدم.اینکه یه نیروی فرهنگی در اثر تنیلی فکری یا کم اخلاقی بخواد سریع به قانون متوسل بشه خوب نیست...ابزار پیشبرد فرهنگ، رسانه است اخلاقه،تبیین نه قانون اون ابزار پلیس.
🔹در سالهای اخیر بعضی از قوانین بخاطر همون اشتباه روشی، نه تنها از فرهنگ مراقبت نکردن بلکه ناخوادگاه به فرهنگ هم ضربه وارد کردن. چون قانون نویسی ما در نسبت دوری از فرهنگ دینی قرار گرفته اند ، بخاطر همین قانون بد یا اجرای بد قانون، فرهنگ آسیب دیده، باعث شده یک بدبینی عمومی نسبت به فرهنگ ایجادبشه که آیا این قانون زبان فرهنگ، زبان دینه آیا "همه" دین همین قوانین خشک و بی روح و...
🔹ما می تونیم قانون بسازیم، اصلاح کنیم ،ارتقاءبدیم اگر هم قانون نباشه باز میتونیم کار فرهنگی کنیم و ادامه بدیم...الان رسانه و فضای مجازی رو ببیند، داره یه تنه کل فرهنگ عمومی ما رو به دست میگیره تونسته با تغییر فرهنگ یا بخشی از فرهنگ ، قوانین رو هم تغییر بده یا حداقل اجازه تصویب یا اجرای خیلی از قوانین رو نده ... چرا این ابزار دست ما نباشه چرا رسانه دست مانباشه... الان رسانه با تغییر فرهنگ عمومی داره همه ارکان قدرت در کشور رو تهدید میکنه طوری که قدرت تصمیم گیری یا اجرای خیلی از تصمیمات رو از اونا گرفته... "قدرت فرهنگ" رو دست کم نگیریم.
🔹متوسل شدن به برخوردهای قانونی در مسائل فرهنگی خیلی زیبنده فعالان فرهنگی نیست...بعضی وقتا ضعف ها و ناتوانی هامون رو در کار فرهنگی میخوایم با زبان خشن و تند قانون بپوشانیم به نظر این چندان کمکی به "حل اساسی" مسائل پیچیده فرهنگی نمیکنه.
✍️مختاررضائیان
#قانون
#فرهنگ
#دین
#احکام
#اخلاق
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰مساله حجاب...
▪️شاید مساله حجاب یک بعد درونی داره اونم تهدید "امنیت اخلاقی جامعه" است،یک بعد بیرونی هم داره، اونم چالش تحمیلی حجاب بر زنان جامعه است.سیاست های دشمن میخواد با "شکاف جنسیتی" امنیت و انسجام ملی رو از بین ببره ،همون دوقطبی های تحمیلی معروف که از سیاست های اصلی دشمن در ایجاد تفرقه برای از بین بردن یکپارچگی ملی است.
▪️ریشه اصلی مساله حجاب به کم کاری چهل ساله ما در مساله زن و به خصوص "هویت زن ایرانی_اسلامی" بر میگرده دشمن هم این کم کاری رو دیده و با تمرکز بر مساله حجاب و زن میخواد کشور و نظام رو تهدید کنه...
میخواد با تحمیل الگوی زن غربی این خلاء هویتی زن ایرانی رو پر کنه.
▪️هر جا جامعه تعادل خودش رو از دست بده بستر شکل گیری چالش های اجتماعی به وجود میاد
بی عدالتی های مذهبی،قومیتی و جنسیتی از اصلی ترین موضوعات در حفظ تعادل یا برهم خوردن تعادل جامعه است،متاسفانه ما نسبت به هر سه موضوع کم کاری داریم و از هر سه ناحیه در همین این سالها تهدید شدیم.
آنچه بدیهیست، شکل گیری هویت ملی محصول تعادل بین همه مذاهب،اقوام و جنسیت هاست.افراط و تفریط در رویکردها و تصمیمات امکان وجود بحران را در جامعه تشدید می کند.
برای نمونه یکی از سوالات تلخ امروز و دیروز ما اینه، زنان ایرانی چقدر در ساختار اداره جامعه حضور جدی و فعال داشتند و دارند؟ اینجاست که تعادل در تصمیم گیری های اصلی کشور بهم میخوره و تبعات اون رو امروز در مساله زن میبینم...در صورتی که نیمی از جامعه زنان هستند.
▪️"هویت یکپارچه ملی" تنها با حضور فعال "همه اقشار" در "اداره جامعه" ممکن است،بهم خوردن "تعادل" در حرکت جامعه اصلی ترین بستر برای ایجاد "شکاف های اجتماعی" را در خلق بحران های امنیتی و به تبع آن برهم زدن انسجام ملی است.
✍مختاررضاییان
#حجاب
#هویت_ملی
#انقلاب
#امنیت
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
شهید تمدن ساز.mp3
26.82M
🔹شهید تمدن ساز
🎙مختاررضائیان
🔸روایتی از قدرت تمدن سازی شهید در دفاع مقدس
🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً خاطرهپردازی نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودیای که امثال شهید باکری را مثلاً میکشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به نسل جدید الگو بدهد. جوان ما الگو میخواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملّتها که دستشان از این جهت بکلّی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو میسازند، جعل میکنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم
🔎موضوعات
🔸شهداء چگونه میتوانند حرکت به سمت جامعه الگو اسلامی را تسهیل کنند
🔹نقش شهداء در تربیت انسانهای تراز تمدن اسلامی
🔸چگونگی بهره مندی از مدل الگوی دفاع مقدس در اداره جامعه به سمت تمدن اسلامی
🔹نقش شهید در خلق امید برای مردم به خصوص نسل جوان
#شهید
#دفاع_مقدس
#تمدن_اسلامی
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰وصف جامعه منتظر...
🔹انتظار وسیع ترین ، سخت ترین و پیچیده ترین میدان درگیری یک امت قبل از ظهور است در "میدان انتظار" است که جامعه میتواند به مقام "فقر" یا "نیاز" در برابر ولی خدا برسد.قدرت انتظار نهایت رشد یک جامعه مطلوب در قبل از ظهور است . "جامعه منتظر" جامعه ایست "تکلیف مدار" و این "آمادگی آخر الزمانی" را جز در "میدان انتظار" نمی توان به دست آورد.برخلاف تصور موجود انتظار ، انفعال نیست انتظار تلاش حداکثری در خالص سازی فقر درونی جامعه به امام است. تلاشی اجتماعی در میدان درگیری تمدنی برای مانع زدایی های درونی و بیرونی.
🔸"جهاد جامعه" در میدان انتظار یعنی "تلاش جهتمند" برای "درک خالصانه" و "همه جابنه" از فقر اراده به ولی الله. اصلی ترین بار تحمل این میدان درگیری سخت و پیچیده هم بر دوش ساختارهای آن جامعه است. تکالیف سنگین و پیچیده ولی بر مکلفین تنها با ساختارهای محکم و روان است که قابل تحمل و تحقق است.ساختارهای اجتماعی است که میتواند درک اضطرار به امام را به همه ارکان جامعه منتقل کند.
🔸درست آزمایی ساختارها و فرایندها در جامعه، باید منجر به رشد "اضطرار" به امام در سبک زندگی مردم شود. در این اضطرار اجتماعی است که جامعه منتظر شکل می گیرد در این اضطرار اجتماعی است که ظرف رشد جامعه متناسب با اندازه ظهور میشود .بله به درستی که فرایند ایجاد فقر به امام در جامعه از پیچیده ترین فرایندها در ساختار سازی هاست.
🔹اضطرار اجتماعی محصول تلاش خالصانه حداکثری در جهت ظهور است و استرس اجتماعی محصول تلاش حداکثری گمراهانه در جهت دنیاطلبی است.انچه بدیهیست اضطرار از قرب و استرس از بعد به حقیقت شکل میگیرد. جامعه منتظر در نزدیکترین لحظات به ظهور و "جامعه مضطر"در نزدیکترین حالت به اجابت دعاست که افضل دعای امت انتظار فرج است...
🔸"جامعه منتظر" یعنی "اوج آمادگی" ساختارهای اجتماعی برای اطاعت عمومی از"تکالیف ولی" . آنگاه که "وسع" سازو کارهای اداره جامعه میتواند "امر ولی" را با "کمترین زمان" و "بیشترین کیفیت" در لایه عمومی تا تحقق آن، جاری و ساری کند... بی تفاوتی یا کم تفاوتی ساختارهای اجتماعی به امرولی اصلی ترین موضوع نخبگانی به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی ماست. ساختارهای بی تفاوت اجتماعی، بزرگترین مانع در کم بهره مندی از برکات ظهور است.
🔹نفوذ ساختارهای تقلیدی در اداره جامعه بخاطر توسعه کورکوانه مدل غربی عده ای غرب زده ، بزرگترین مانع برای شکل گیری جامعه منتظر است. آنجا که پیام ولی در ساختارهای دین گریز و مردم فریب امروز قابلیت انتقال سالم را به لایه نخبگانی و عمومی ندارد اینجاست که شکاف امت و امام ، انتظار را بی معنی میکند. در این ساختار کسی منتظر دریافت تکلیف امام برای جان سپاری نیست .
🔸پیشتر بیان شد که انتظار از اوج آمادگی ساختار برای ارتباط هم افزای ولی با لایه عمومی به دست می آید. این فقر ساختاری ماست که نمی گذارد طعم شیرین ارتباط امت وامام در ایجاد تحولات بزرگ شکل گیرد.
🔹سرچشمه بسیاری از بدفهمی، سخت فهمی و گاهی اوقات نافهمی نخبگان و مردم از خیرخواهی مطلق امر ولی به ساختار فشل ، بی تفاوت و گاهی ساختارهای متخاصم ما بر میگردد ،آنجا که نمی تواند زیبایی و منطق تکالیف ولی را به لایه نخبگانی و عمومی منتقل کند . شکل گیری جامعه منتظر در گام اول نیازمند تحول در ساختارهای میانی اداره جامعه است. اصلی ترین مانور جامعه قبل از ظهور با تحول در ساختارها و شکل گیری بسترهای امن و روان در ارتباط امت و امام است.این آمادگی ساختارها است که میتواند قدرت حمل تکالیف اجتماعی امام را برای جامعه آسان و ممکن کند .
🔸با استمداد از الگوی ناب "مردم سالاری دینی" است که میتوان ساختارهای میانی را متحول کرد،مدلی که با تجربه موفق انقلاب ، توانست "جریان" تکلیف ولی تا لایه عمومی را تضمین و تضایف ببخشد...متاسفانه غفلت های بزرگ از این مدل راهبردی اصلی ترین معضل در کم کاری ساختار های میانی جامعه است انگونه که متاسفانه منجر به تغییر سبک زندگی عمومی از ریل زندگی مجاهدانه به زندگی مرفانه شده ...
🔸انتظار نقطه اتصال جامعه به تاریخ برای بهره گیری حداکثری از قرب در ظرف دنیا با هدایت تام امام است. و این ممکن نیست مگر با طراحی ساختار های هوشمندانه برای ایجاد امادگی اجتماعی بر محور افزایش توان عمومی در اطاعت از امر ولی است.
✍️مختاررضاییان
#انتظار
#جهاد
#تربیت
⏳فرصت|مختاررضائیان
🆔@rezaeyan_mokhtar
تربیت جامعه منتظر.mp3
6.7M
🎧جامعه منتظر!!!
🔰اصلی ترین ویژگی های جامعه مطلوب دینی در عصر ظهور
🎙مختاررضائیان
▪️شکل گیری "اضطرار اجتماعی" به امام در جهت بخشی به حب و بغض ها اجتماعی
▪️ساختارهای "تکلیف مدار" اصلی ترین تحول در نظام اداره جامعه مطلوب دینی
▪️تربیت "انسانهای مجاهد" در تحقق "تکالیف اجتماعی ولی"
▪️میدان درگیری تمدنی اصلی ترین "میدان انتظار"
#انتظار
#جامعه_منتظر
#جهاد
#اضطرار
#مجاهدت
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
مقاومت غزه و امکان تربیت جهانی.mp3
4.94M
▪️مقاومت غزه و فرصت های جهانی برای تربیت دینی
🎙مختاررضائیان
▪️بیداری وجدان عمومی اصلی ترین بستر تربیت دینی _جهانی
▪️فرصت تاریخی مقاومت غزه در مانع زدایی از حجاب های ترایخی تمدن مادی
▪️تربیت تمدنی انقلاب با بسترهای بیداری فطرت عمومی _ توحیدی
▪️خلاء ناکارمدی مدل تمدن غرب در مقاومت غزه با پوشش مدلهای ناب انقلاب در اداره دنیا
#تربیت
#تمدن
#مقاومت_غزه
#فطرت_توحیدی
#فرصتهای_تاریخی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
اولویت و اولیت مسائل فرهنگی.mp3
6.71M
🔰اولویت و اولیت های فرهنگی
▪️اولویت ها و اولیت ها مسائل فرهنگی درمنظومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🎙مختاررضائیان
#فرهنگ
#انسجام_ملی
#اقتصاد
#غزه
#محبت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰بی رنگی...
🔸غرب با فرایند توهمی حذف مطلق ها و کل ها درصدد حذف تفاوت ها و از بین بردن نیازها و به تبع آن محو ارتباطات و نسبت های در عالم بود . با ایده شوم یکسان نگری و یکسان سازی اولین چیزی که دچار اختلال و انحراف می شود ، نیازها و وابستگی ها است ، تعلق و تعلقات بخاطر بی رنگی در تفاوت از بین می رود انجا که فرق مادر با پدر و همسر ، خواهر با برادر ، ماشین با حیوان خانگی ، زنده بودن با نبودن ، دوست داشتن با نداشن همگی از بین رفته.
🔹ارزیابی احساسی در یکسان نگری ها بی معناست اصولا ارزشگداری ها در عدم تفاوت ها رنگ می بازد. و این شروع جنگ با تکوین عالم بود چرا که همین تفاوت ها و نسبت ها بود که عالم را برپا می داشت. که در همین تفاوت ها بود که ما به خدا و امام می رسیدیم .امتداد و اصرار غرب بر این نگاه شوم، منجر به توقف و سپس انحراف و در نهایت نابودی اراده او شد.
🔸انسان در یکسان نگری دیگر نیازی به اراده و اراده ورزی ندارد چرا که ارزشها و تفاوت ها از بین رفته او برای چه چیزی تلاش کند ، برای چه چیزی تغییر کند ، چرا حرکت کند؟او دیگر نیازمند تربیت و تغییر نیست، وقتی هیچ محرک درونی وبیرونی وجود ندارد وقتی تفاوتی نیست تا انگیزه حرکت ایجاد شود اینجاست که پوچی محض سرانجام این سرکشی انسان مدرن است.
🔹تا انجا که انسان در بی ارادگی کامل به هر سو کشیده میشود و در خستگی سرگردانی، به دست خودش، خود را نابود میکند و این انتقام تاریخی شیطان از انسان است
✍️مختاررضائیان(بخشی از مقدمه کتاب در دست تدوین تربیت جهادی)
#تفاوت
#مدرنیته
#یکسان_نگری
🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی (جلسه اول).mp3
6.13M
🔰غیرت دینی(جلسه اول)
🎙مختاررضائیان
▪️تعریف و بیان ضرورت غیرت دینی
▪️نقش غیرت دینی در انگیزه های اجتماعی
▪️منبع اصلی ایجاد و ارتقاء غیرت دینی
▪️اثر غیرت دینی در ایجاد محیط امن پیشرفت جامعه
#غیرت_دینی
#تعصب
#دیوث
#هویت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه دوم).mp3
5.91M
🔰غیرت دینی(جلسه دوم)
🎙مختاررضائیان
▪️مرزبندیهای اصلی و فرعی در غیرت دینی
▪️تشخیص اولویت ها در غیرت دینی
▪️پدیده انقلاب و رشد غیرت دینی عمومی
▪️عمق بخشی به غیرت دینی در لایه های پنهانی نظام سلطه
#غیرت_دینی
#تعصب
#دیوث
#هویت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه سوم).mp3
5.53M
🔰غیرت دینی(جلسه سوم)
🎙مختاررضائیان
▪️غیرت دینی و مهمترین نعمت اجتماعی
▪️چگونه میتواند به موضوعات اصلی و فرعی غیرت دینی دست یافت
▪️تنظیم وتعادل در غیرت دینی بر محور امام
▪️چگونه غیرت بیجا میتواند انسجام ملی را خدشه دار کند
▪️مساله حجاب و غیرت دینی به جا
#غیرت_دینی
#تعصب
#دیوث
#هویت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
💡فرایند استثمار یک جامعه...
💢...زمانی که گذشته ی یک ملت را دچار انحراف کردی نقطه شروع فرایند هویت ساز یک ملت را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتوان اکنون و آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و در این لحظه است که همه استعداهای یک جامعه را میتوان در جهت خواسته های استعمار #استثمار کرد.
🔹برای تغییر #هویت ملی کافی است تا پیوند او را با گذشته و آینده قطع کنی یا به عبارت دقیق تر آن را تغییر دهی با تغییر و انحراف در مبداء ریل هویت ساز یک ملت مقصد و اهداف آن قطار تمدن ساز را نیز تغییر دادی تا جایی که ارمان ها و اهداف یک جامعه تغییر میکند ، حساسیت ها و آروزهای یک ملت تغییر میکند چرا که گذشته او مبدا #حرکتتحولی و هویت ساز یک ملت دستخوش تحریف شده است پس لاجرم اهداف و آرمانهایش تغییر میکند
🔸اینجاست که تحریف گذشته و آینده یک ملت با روایت های وارونه منجر به تغییر هویت آنها میشود زمانی که با قدرت روایتگری میتوان سرمایه های در گذشته یک ملت از #تحریف در عاشورا تا صلح امام حسن و دفاع مقدس را رقم بزند میتوان جای جلاد و شهید را جابجا کند و این تحول تدریجی و آرام برای تغییر سرنوشت و هویت یک جامعه کافی است و اولین گام آن تغییر مبداء این حرکت هویت ساز در جامعه است و آن چیست؟
🔸زمانی که گذشته یک ملت را دچار انحراف کردی به یک معنا نقطه شروع این فرایند هویت ساز را تغییر داده ای و با تغییر مبداء میل و فکر یک ملت میتواند الان و به خصوص آینده و ارمان های یک ملت را جابجا کنی و همه استعداها ان را استثمار کنی ، با تغییر مبداء حرکت اجتماعی یک ملت میتوانی استعدادهای یک جامعه را صرف در جهت رشد توسعه مادی کنی.
🔹این همه آنچیزی است که دشمنان انقلاب خواهان آن هستند و این علت سرمایه گذاری کلان دشمن برای تحریف عاشورا ،دفاع مقدس،انقلاب است با قدرت روایتگری خود وتغییر جلاد با شهید است که مبادی هویت ساز یک ملت در تاریخ و در گذشته را منحرف میکند و اینگونه است که ارمانهای(اینده) او تغییر میکند در این تغییر مسیر نامبارک است که جامعه اماده پذیریش بی چون و چرای فرماین نظام سلطه میشود .
🔹لذا عالی ترین و بالاترین رسالت راوی «احیاگری هویت تاریخی » یک ملت است هر ان چیزی که میتواند گذشته الان و آینده یا همان #هویتتاریخی را بهم پیوند زند
چگونه؟ با روایت عمیق و حقیقی از گذشته و آینده جامعه .با زنده نگه داشتن آرمانهای یک ملت می توان روایت درست از گذشته ملت را حفظ کرد و آینده یک ملت در گذشته او حضور دارد
با یادآوری سرمایه های تاریخی در عاشورا تا #دفاعمقدس (گذشته)و بیان آرمان ها و اهداف والای شهدا(اینده)ست که یک جامعه «زنده» میماند و روای احیاگر این #هویتتمدنی است. و این جایگاه والای روایتگری در حرکت تاریخی یک جامعه به سمت آرمان های تمدنی خود در سطح جهان هست و این نقش والای #روایتگری در #هویتبانی و #هویتسازی یک ملت در پیوند ناگسستنی گذشته و آینده است.
✍️مختاررضائیان
#هویت
#تمدن_اسلامی
#دفاع_مقدس
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه چهارم).mp3
5.46M
🔰غیرت دینی(جلسه چهارم)
🎙مختاررضائیان
▪️اثار بی غیرتی اجتماعی در منکوس شدن قلب جامعه
▪️آثار افراط و تفریط غیرت در بی نظمی اجتماعی
▪️تغییر حب و بغض های اجتماعی و اثر مستقیم آن بر غیرت اجتماعی
▪️امت و امام اصلی ترین مرزهای هویت بخش انقلاب در غیرتمندی عمومی
#غیرت_دینی
#تعصب
#دیوث
#هویت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
غیرت دینی(جلسه پنجم).mp3
5.81M
🔰غیرت دینی(جمع بندی)
🎙مختاررضائیان
▪️ضرورت غیرت اجتماعی در پاسداری از حدود الهی
▪️غیرت بر یقینات استوار است نه شکیات
▪️ضرروت تربیت انسانهای غیور برای مرزداری از هویت انقلاب
#غیرت_دینی
#تعصب
#دیوث
#هویت_ملی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
⭕️مواجه درست...
▪️به نظر میشه سه نوع مواجه بچه های مذهبی با بچه های به قول امروز ژیگول 😊 یا کسایی که مذهبی یا خیلی مذهبی نیستند در مکان های مذهبی مثل مسجد و هیئت متصور بود.
▫️دفع منفعلانه
▫️جذب یله
▫️جذب فعالانه
"دفع منفعلانه" از ترس ماست، این افراد با یه نگاه حداقلی میخوان محیط های مثل مسجد و هیئت رو برای خودشون امن نگه دارن بخاطر این ترس از انفعال، ترس از ناتوانی ،ترس از ضعفها و...است که مواجه ی تند و خشنی دارن و سریع کسایی که شبیه شون نباشه رو دک میکنن.تو این نگاه در مسجد و هیئت و... کاملا بسته است و فقط برای خودی ها بازه
"جذب یله" هم جذب بدون برنامه است اینم برای کسایی که از انور پشت بوم افتادن و محیط مذهبی رو باز و رها گذاشتند و به اسم جذب حداکثری، امنیت مکانهای دینی رو مثل پارک ها و خیابون ها به خطر انداختن با این نگاه، درهای مسجد با درهای پارکها هیچ فرقی نداره .
حد وسط و به نظر درست، "جذب فعال" یا همون "جذب با برنامه" است در این نگاه افرادی که وارد میشن طی فرآیند تدریحی_تربیتی برنامه ریزی شده تغییر میکنن
رویکرد سوم با یه برنامه ریزی دقیق و حساب شده تا به تدریج اشکلات رو در مخاطب،شناسایی و اصلاح میکنه
اینجا درهای مسجد و هیئت بازه ولی به اندازه، به میزان،به حساب.
به اندازه "توان" دست اندرکاران در برنامه ریزی و مهارتهای ارتباط گیری موثر بر مخاطبان.
البته این توان بچه مذهبی ها در ضرورت تعمق و گسترش انقلاب باید هر روز بیشتر و بیشتر شود البته به شکل متعادل ، خلاصه اش ما نیازمند یه حرکت "متعادل" بین توان داخلی بچه مذهبی ها با میزان جذب هستیم هر چند گفتیم که به تدریج این توان باید افزایش پیدا کنه تا جذب هم حداکثری بشه.
✍️مختاررضائیان
#جذب_حداکثری
#مسجد
#هیئت
#جذب_فعال
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔰آسیب های دینداری ناتراز (بخش اول)
🔸جامعه همیشه و همیشه "تعادل و توازن" در "دینداری" رو دوست داشته و داره و به همون اندازه از افراط و تفریط از تناقض و تضاد در دینداری متنفر بوده وهست
مردم برخلاف نگاه انتزاعی بدرد نخور ما که همیشه دوست داره مسائل رو از هم تفکیک و جدا کنه ،به شدت مسائل رو در ترکیب و ارتباط با هم می بینند، بعد معدل می گیره و به دینداری نمره میده. به تبع هرکسی که "جامع تر" و "متعادل تر" باشه "محبوب تره" میشه
🔸مثال عالی اون رو میتونیم در امام بزرگوار ببینم امام(ره) بود که تونست یک دین متعادل و کارآمد رو به مردم معرفی کنه، در عصر افراط و تفرط این امام عزیز ما بود که تونست هنر رو با انقلاب ، استقلال رو با آزادی ، مردم رو با دین ، ملیت رو با اسلامیت به زیبایی تجزیه ، تحلیل و ترکیب کنه اون رو به آراء عمومی بزاره،همراهی حداکثری مردم هم مهر تائیدی بود بر این نوع دینداری.
🔹انچه بدیهی مردم عاشق انسانهای متعادل هستند هر جا افراط و تفریط بشه مردم جبهه میگیرن این از ویژگی های حتمی زندگی اجتماعی اصولا در جامعه سازی مردم به انسانهای متعادل اقبال بیشتری دارن چون قدرت تعامل و تفاهمشون بالاست ،هر جا هم احساس کنن جامعه داره تک بعدی و نامتوازن حرکت میکنه سریعا به طیف مقابل رای میدن تا تعادل رو در حرکت حفظ کنه...ترازوی عدالت اجتماعی میتونه ملاکی خوبی از حرکت متعادل در دینداری ما باشه
🔹با یکی از دوستان درباره همین موضوع حجاب بحث می کردیم اون بنده خدا میگفت که نمی دونم چرا وقتی میری به این خانمهای کم حجاب تذکر میدی بلافاصله میگه شما برید اقتصادتون رو درست کنید، جلوی اختلاس ها رو بگیرید و... این بنده خدا با عصبانیت داشت موضوع رو تحلیل میکرد که اینها چه ربطی به هم داره اینا دو مسئله جدا از هم ، چرا مردم اینطوری فکر میکنن و... با زور نگاه انتزاعی خودش میخواست ربط بین موضوعات رو نایده بگیره تا بتونه یه راه حل ساده براش پیدا کنه
🔸در صورتی که واقعیت اصلا اینطور نیست مسائل فرهنگی با مشکلات اقتصادی نسبت مستقیمی داره اینها در تاثیر وتاثر باهم حرکت میکنن ،بُعد هم هستند و از هم جدا نمیشن ،مردم برخلاف ما، اصلا مسائل رو انتزاعی بررسی نمیکنن اونا رو کنار هم و در ربط با هم می بینن و می سنجن. اینجاست که بی عدالتی در بی توازنی اداره کشور اساس یک کشور رو میتونه نابود کنه ...
🔸عزیزان اساس جامعه بر عدالت استواره و موضوع عدالت هیچ وقت نمی تونه تک عاملی باشه عدالت تعادل بین حداقل دو چیزه... عدالت در ربط و ترکیب مسائل با هم معنا داره اگر مسائل رو با هم نبینیم توازن بین اونا رو هم نمیتونیم بسنجیم، عدالت که تعادل رو بین فرهنگ و اقتصاد برقرار میکنه عدالت که تعادل رو بین حرف و عمل برقرار میکنه عدالت که بین سازش و مقاومت ، تعادل برقرا میکنه ...وقتی مسائل تک بعدی شد عدالت معنانداره اصولا لازم نیست، چی رو با چی میخوای بسنجی تا توازنش رو به دست بیاری ... عدالت از توازن بین ترکیب مسائل شکل می گیره.
🔹متاسفانه با نگاه تفکیکی به درد نخور چون نمیخوایم تن به سختی و پیچیدگی های عدالت بدیم سریع مسائل رو از هم جدا و یه راه حل تک جوابی براش پیدا و اعمال می کنیم،این کار آدم های تنبل آدم های که نمیخوان پیچیدگی جنگ ترکیبی رو ببینن، سختی کار گروهی رو بپذیرن و ...ولی مردم همه عوامل رو کنار هم می بینن و در ترازوی اجتماعی میزارن و می سنجن و بعد قضاوت میکنن، نمره اجتماعی مردم به دینداری ما نمره واقعی تری تا نمره که خودمون به خودمون میدیم.
🔸پیچیدگی دینداری در بعد فردی هرگز قابل مقایسه با بعد اجتماعی اون نیست ، آرمان گرایی ، جامع الاطراف بودن در عین حفظ تعادل و توازن بین واقعیت و آرمان لازمه دینداری اجتماعی است.مردم یه ترکیب متوزن از دینداری ما میخوان تا به اون اعتماد کنن. باید تناقضات درونی و بیرونی دینداری رو برطرف کنیم باید یه هارمونی هماهنگ و زیبا از دینداری به مردم ارائه بدیم تا بتونیم در جامعه اثرگزار باشیم .
▪️مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔺یک اقتصاد نابسامان بر روی فرهنگ جامعه هم اثر میگذارد؛ یعنی تأثیر کج و کوله بودن و ناموزون بودن اقتصاد کشور بر روی مسائل اجتماعی و بر روی مسائل فرهنگی هم نباید نادیده گرفته بشود. تورّمِ بالا، در چند سال پیدرپی خیلی چیز مهمّی است؛ سالهای متعدّد، پشت سر هم تورّم بالا. خب، این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر میگذارد و توزیع درآمدهای کشور را ناموزون میکند؛ یک عدّهای محروم میمانند، یک عدّهای هم حالا از طرق مختلفی جیبهایشان پُر میشود....تورّم یک مسئلهی صرفاً اقتصادی به نظر میرسد امّا انسان میبیند نه، این میتواند بر روی فرهنگ مردم، افکار مردم، رفتار مردم، مسائل اجتماعی کشور اثر بگذارد. ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
✍️مختاررضائیان
#عدالت
#جامعه
#تعادل
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
💡ضرورت یادگیری مهارتهای جنگ ترکیبی
🔹شاید یکی از راهبردی های اصلی جنگ نرم در حوزه فرهنگ همین "نگاه ترکیبی" به مسائل کشور است،به نظر مثل گذشته دیگه استعدادهای فردی توان فهم و مقابله متوازن با مسائل جنگ ترکیبی دشمن رو نداره ، باید با کار گروهی و ترکیب هماهنگ تخصصی های متفاوت و مرتبط بتونیم مسائل پیچیده فرهنگی رو از زوایا متفاوت ، تجزیه و تحلیل کنیم بعد با یه راه حل ترکیبی و کار گروهی بتونیم اونا رو حل کنیم ...
🔹شاید یکی از اشکالات فعالان فرهنگی متاسفانه همین درک ناقص و ضعیف از جنگ ترکیبی که حضرت آقا بارها رو اون تاکید کردن .اینکه مسائل امروز ،دیگه تک بعدی نیستند که با یک تخصص بشه اون رو شناخت . اونا از جابجای سریع عوامل زیاد با روابط تو درتو و پیچیده شکل گرفتن به این راحتی نمیشه ردّشون رو زد ، شناختشون واقعا سخت شده.
🔹نمونه اش همین انقلاب مهسا بود اصلا فرصت نمیداد که عکس العمل نشون بدی هر لحظه برات یه چالش درست میکرد،اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی ، رسانه ای و ...طوری که نمی تونستی بفهمی از کجا خوردی تا میخواستی سندو مدرک جمع کنی و جواب شبهات رو بدی تامیخواستی مدیریت کنی و نظم رو برقرار کنی یه اتفاق ومساله دیگه برات درست می کرد همین بود که تحسین حضرت آقا رو گرفتند ما هم باید به این سمت بریم یعنی ناچاریم بریم باید از حرکت های فردی یا گروهی محدود خارج و به سمت "کار گروهی فراگیر "بریم.
🔹به نظر، سه ضرورت فعالان فرهنگی در جنگ ترکیبی امروز اینا باشه.
1)درک اهمیت و ضرروت کار گروهی فراگیر برای تامین انگیزه های بلند تر و بزرگ تر انقلاب
2)تحلیل مسائل با رویکرد ترکیبی _تخصصی (نگاه ذوابعاد و تخصصی به مسائل جامعه و جهان )
3) عمل گروهی_جهادی(یادگیری مهارتهای کار گروهی در تشدید همکاری ها)
🔹یعنی توان مقابله با جنگ ترکیبی امروز دشمن فقط با ظرفیت "گروه های فراگیر تخصصی _جهادی" ممکنه
✍️مختاررضائیان
#جنگ_ترکیبی
#فعالیت_فرهنگی
#جهاد
#جنگ_نرم
#انقلاب_مهسا
#زن_زندگی_آزادی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
💡یادداشتی بر بیانات امروز مقام معظم رهبری(دامه ظله) با موضوع هوش مصنوعی
▪️متن بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) :
... امروز هوش مصنوعی با یک شتاب حیرتدهندهای یعنی انسان متحیر میشود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاههای ما، الان دستگاههای مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میکنند بهرهبرداری میکنند اما این ما را فریب ندهد. در مسئلهی هوش مصنوعی بهرهبردار بودن امتیاز نیست، لایههای عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایهها مسلط شد. آن لایهها دست دیگران است.
✏️ اگر شما نتوانید لایههای عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین کنید فردا اینها یک ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست میکنند برای هوش مصنوعی که الان دارند مقدماتش را فراهم میکنند، که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده کنید اینجوری. زرنگهای دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصتطلبها و قدرتطلبهای دنیا یک آژانس هوش مصنوعی هم به وجود میآید آن وقت اجازه نمیدهند شما از این منطقه عبور کنید.
✏️ خودتان باید برسید به فناوریهای عمیق و ژرف این مسئله، لایههای زیرساختی. لایههای زیرساختی هوش مصنوعی را باید در کشور دنبال کنید. ۱۴۰۳/۶/۶
🔰یادداشت ها:
▫️به نظر هوش مصنوعی(Artificial intelligence) نرم افزار اداره آینده دنیاست .ولایت فکری مردم در آینده با اوست. هوش مصنوعی مسئول مدیریت و تنظیم روابط مجازی انسانها و جوامع در دنیای مجازی آینده است. دنیای که در آن دولت وملت(Nation state) بی معنی است مرزهای جغرافیای دیگه بدرد نخور میشه ، چندان کاریی هم نداره، ایده "جهان میهنی" (Cosmopolitanism)با حکمرانی فضای مجازی سریعا در حال شکل گیری است.
▫️اصلی ترین هدف "نظام سلطه" در "استعمار فرانو" ساختن دنیای متاورس(Metaverse) یا "جهان سوم" با راهبرد توسعه جهانی "اینترنت اشیاء" (Internet of Things) است و "هوش مصنوعی" عهده دار نقشه چگونگی رسیدن به این آرمان شهر مجازی در آینده است، با کم رنگ تر شدن یا به تعبیر درستر بی رنگ شدن تعقل انسان در وادادگی تمام به هوش مصنوعی او را تبدیل به ابزاری مستخدم در برپای دنیا متاورس اینده میشود.
▫️ایده اینترنت اشیاء در غایت خودش میخواهد همه اشیاء پیرامون ما در سیطره اینترنت قرار بده یا به زبون خوش یابه زبون زور ، با ایده هوش مصنوعی هم میخواد قدرت تفکر را از انسان بگیره اینطور به نوعی قدرت مقاومت رو از اون گرفته تا دراین استیصال و دربه دری اون رو وادار کنه مثل شیء در عرض دیگر اشیاء قرار بگیره و این طور سلطه مجازی خودش رو بر همه اشیاء عالم کامل کنه و دنیای مجازی متاورس خودش رو بر شونه ی انسانهای کر و کور بسازه . متاورس دنیا خوش خیالی بی خیالی است.
▫️ دنیا مجازی ،محیطی امن برای نظام سلطه جهت استثمار فراگیر فراهم میکند با این فرق که در این دنیا همه تخیل ، تفکر و رفتار انسان رو تحت کنترل داره... محیطی برای بهره کشی حداکثری از همه قوای انسانی با کنترل حداکثری بر همه ابعاد فردی و اجتماعی. حتی مقدمات این تسخیر رو هم با طراحی تراشه های عصبی یا نورالینک ها( Neuralink) داره آماده میکنه.
▫️چیزی که امروزه داریم میبینم طی کردن مراحل سریع حکمرانی فضای مجازی در آینده دنیا است طوری که الان داره با گسترش بازی های مجازی ،فرهنگ زیست در دنیای مجازی. با ارزهای دیجتیال اقتصاد خودگردان. با اینترنت اشیاء مقدمات یا بسترهای پیوستن به دنیای متاورس و با هوش مصنوعی قدرت تعقل جهانی رو کنترل و مصادره میکنه...اینها همه مقدماتی که سریع داره با هم هماهنگ میشه تا دنیای موازی یا دنیا مجازی در آینده شکل بده و اینطوری حکمرانی خودش رو کامل کنه.
▫️به نظر تذکر حضرت آقا از پیشرفت سریع هوش مصنوعی ناظر به ضرروت فهم در تغییر روش نظام سلطه برای سیطره بیشتر و کامل تر برجهان با ایده حکمرانی فضای مجازی ست .اینکه در اینده قواعد حاکم بر اداره جهان با هوش مصنوعی شکل میگیره وهرکسی که مالکیت بیشتری بر هوش مصنوعی داشته باشه به تبع میتونه سهم یا بهره بیشتری در اداره آینده جهان داشته باشه.
▫️بچه انقلابی باید مراقب اون باشن ، "پیش بینی" و مهمتر از اون "پیش دستی"چیزی که امروز ما برای توسعه اینده گفتمان انقلاب ذیل هوش مصنوعی به اون نیاز داریم باید نقش خودمون رو از "مصرف کننده" به "تولید کننده"تغییر بدیم اونم ممکن نیست مگر با قدرت "مالکیت" بر هوش مصنوعی فقط اینطور که می تونیم در مدیریت آینده دنیا اثرگزار باشیم . انشالله...
✍️مختاررضائیان
#هوش_مصنوعی
#اینترنت_اشیاء
#متاورس
#فضای_مجازی
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar