eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
651 عکس
156 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
2.51M
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 1
309.2K
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 2
581.3K
ظرف تربیتی جبهه (مبانی، ویژگیها و امتداد آن) 3
هدایت شده از المرسلات
♨️نظام اسلامی و سرنوشت معنویت فردی 🔰محسن ابراهیمی 🔸رهبر انقلاب در ضمن پیامی که امروز ۹۹/۹/۹ به مناسبت رحلت مرحوم شهیدی دادند، چنین نوشتند: "حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی ... ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله." 🔸یکی از سوالات مهمی که با پیدایش انقلاب اسلامی در بین معتقدین به انقلاب و حکومت اسلامی بوجود آمد، نسبت بین و حضور در عرصه های انقلاب بود. 🔸از طرفی بر اساس نگاه های متعارفی که به مسئله و وجود دارد، سیر و سلوک و کسب درجات معنوی، نیاز به دوری از شهرت، خلوت، کم حرفی و ... دارد؛ در حالی که رفتن در مناصب حکومت، با همه آن نگاه ها تعارض دارد. چرا که مستلزم حضور در جمع، حرف زدن و ... است. 🔸لذا برخی آن روش معنوی متعارف را انتخاب کردند و انقلاب را به سایرین سپردند و به گوشه ای پناه بردند. برخی هم بدون پاسخ به این سوال، کار انقلاب را ادامه دادند. 🔸نکته مهمی که آقا در این پیام اشاره می کنند، بیانگر نگاه ایشان در پاسخ به این سوال است. ایشان معتقدند که "حضور در عرصه های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی، ذخیره معنوی عظیمی است که موجب علو درجات" است. بر اساس این دیدگاه نه تنها تنافی و تعارضی بین حضور در انقلاب و معنویت وجود ندارد بلکه این حضور سبب علو درجات خواهد شد. 🔸این نگاه مبتنی بر دو قاعده است: اولا اینکه ملاک در سیر و سلوک، عمل به و شرعی است. ثانیا مهمترین وظیفه شرعی هر مسلمانی در عصر حاضر تلاش برای تداوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن اسلامی است. 🔸بر اساس این دو قاعده، مشخص می شود که سیر و سلوک در عصر انقلاب اسلامی، با مدل های سابق تفاوت دارد. البته باید توجه داشت که صرف حضور در مناصب نظام اسلامی، علت تامه کمال و معنویت نیست بلکه اقتضای این مسئله را دارد و با رعایت سایر شروط به فعلیت می رسد. 🔸یکی از پرونده های مهم فکری در اندیشه استاد علی فرحانی، تبیین همین مسئله است. لذا در بیانات مختلفی، در توضیح نظام فکری به این موضوع پرداخته اند. 🔸در تفصیل مبانی این مطلب می توانید به موارد زیر مراجعه کنید: 📌رساله الولایه و تفسیر المیزان ذیل آیه۲۰۰ آل عمران، علامه طباطبایی 📌بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب در مسئله شهادت و آثار معنوی جبهه و مسئله فتح‌الفتوح 📌بیانات استاد علی فرحانی در تحلیل مدل سلوکی شهید مطهری 📌کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مبحث ۹۹/۹/۹ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جنگ انسان‌ساز 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۱۲/۱۹ 🔸این جنگ، انسان‌ساز شد. یعنی دفاع مقدّس موجب شد که هرکدام از جوانان معمولی و عادی ما ... که در این بوته‌ی آزمایش، بیشتر حرکت کردند و پیشرفت کردند، در مقامات انسانی و علوّ مرتبه‌ی انسانی بالاتر بروند. این شخصیّت‌های برجسته و مهم، همّت‌ها، خرّازی‌ها، شما خیال میکنید [چگونه بودند؟] شهید همّت که واقعاً یک اسطوره است یا شهید خرّازی که یک اسطوره است، جوانهای معمولی بودند؛ جنگ [بود که] اینها را تبدیل کرد به این شخصیّت‌های برجسته و بزرگ و حقیقتاً ماندگار؛ [یا کسانی مانند] باکری‌ها، برونسی‌ها. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
آقا در این بیانات می فرمایند که محیط جنگ و جبهه یک سری ویژگی هایی داشت که سبب تربیت انسان هایی شد و امام آن را نامیدند. ایشان می فرمایند که آن شرایط شبیه یک ظرفی است که هر کس در آن شرایط قرار بگیرد، به طور قهری از جهات مختلف ساخته می شود. رهبر انقلاب در سایر بیانات خود، ویژگیهای محیط جبهه و جنگ را نیز تبیین کرده اند و اگر این ویژگی ها در هر زمان و مکان دیگری نیز به وجود آید، آثار تربیتی خود را خواهد گذاشت. شاهد این مسئله شهدای هسته ای هستند که سالها پس از جنگ، محیطی شبیه به جبهه برای آنها محقق شد و لذا به فیض هم نائل شدند. در سایر محیط هایی هم چون ، و نیز این شرایط قابل تحقق است. ویژگیهای جنگ از نظر علم تربیت قابل بررسی است و به نظر می رسد که از نگاه رهبری، باید در جامعه فعلی ما در همه عرصه ها آن شرایط محقق شود تا در پی آن بوجود آید. لذا باید آن ویژگیها را شناخت و در سایر عرصه ها شبیه سازی کرد. جهت پیگیری این مسئله در کلمات رهبری میتوان کلیدواژه و و و را پیگیری کرد. سخنرانی ۹۶/۱۲/۱۹ در این موضوع میتواند محور کار قرار بگیرد. محسن ابراهیمی ۹۹/۹/۱۰ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
✴️| مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها 📝محسن ابراهیمی (برگرفته از بیانات استاد فرحانی) 🔸برای شما هم پیش آمده است که با سوالی مواجه شده اید که پاسخ آن در یکی از کتبی که قبلا خوانده اید، وجود داشته است، اما الآن به خاطر نمی آورید. 🔸مثلا در کتاب رسائل به سوالی برخورد می کنید که پاسخ آن در کتاب الموجز وجود دارد و یا در هنگام تحصیل الموجز به سوالی برمی خورید که در کتاب المنطق آن را خوانده اید، اما الآن فراموش کرده اید. 🔸این اتفاق برای کسانی که در کلاس درس استاد فرحانی شرکت کرده اند و یا صوت دروس ایشان را شنیده اند، زیاد رخ می دهد. 🔸افرادی که با چنین سوالاتی مواجه می شوند، گاهی گمان می کنند که آن کتاب قبلی را به خوبی نخوانده اند و لذا برنامه ریزی می کنند که برگردند و آن کتاب را کنند. 🔸این تصمیم علاوه بر اینکه معمولا به سرانجام نمی رسد و شخص به موفق به کامل آن درس نمی شود و در برخی موارد سبب می شود، نتیجه بخش هم نیست و دوباره برای او سوالاتی ایجاد خواهد شد که پاسخ آنها در آن کتاب موجود است اما او به خاطر ندارد. 🔸باید توجه داشت که عمدتا دلیل اصلی این اتفاق این است که وقتی قصد داریم که یک کتاب را به طور کامل بخوانیم، نمی توانیم به همه جوانب مسائل آن کتاب توجه داشته باشیم و با توجه به همه جوانب آن کتاب را بررسی کنیم. اما وقتی که کتاب های دیگری را می خوانیم، سوالات جدیدی برای ما ایجاد می شود که در دور اول تحصیلِ آن کتاب مد نظر ما نبوده اند. لذا اگر دوباره هم آن کتاب را کنیم، سوالاتی باقی می مانند که متوجه آنها نیستیم. 🔸 راه برای حل این مشکل (البته برای کسانی که دور تحصیل کتاب را خوب خوانده اند) این است که هر گاه با سوالی مواجه شدند، با در نظر داشتن آن سوال به آن بخش مشخص از کتاب کنند و سعی کنند که پاسخ سوال خود را پیدا کنند. 🔸با این روش، پس از مدتی، کتب گذشته در حد بسیار خوبی احیاء می شوند و استحضار شما به مطالب آنها خوب می شود. علاوه بر اینکه قدرت تفکر و استحصال مطالب از عبارات در شما تقویت می شود و به نظام مند شدن ذهن شما بسیار کمک می کند. ✅پس خلاصه اینکه همین درسی را که می خوانید، خوب بخوانید و سوالات خود را نسبت به کتب قبل با مراجعه موردی به آنها پاسخ دهید. چرا که ایجاد سوال گاهی حاکی از شما است و باید موجب خوشحالی و امید شما شود و بیانگر درس خواندن شما نیست. 🔊صوت استاد فرحانی را که به طور خلاصه همین مطلب را بیان فرموده اند، بشنوید👇👇
هدایت شده از المرسلات
morajee-be-jaye-baz-khani.mp3
714.1K
✴️| مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
انا لله و انا الیه راجعون چند روز پیش برای خرید کتاب "جام صهبا" که نوشته های آیت الله جعفری از جلسات درس علامه طباطبایی است و به تازگی چاپ شده است، به پاساژ قدس رفتم. ابتدا به کتابفروشی آثار علامه حسن زاده رفتم. ایشان کتاب را تمام کرده بود. پس از آن طبق معمول همیشه به کتابفروشی انتشارات آیت اشراق رفتم. بسته بود. گمان کردم برای نماز رفته اند. اما ناگهان شوکه شدم. دیدم که اطلاعیه ترحیم فروشنده کتاب جناب تاج الدینی روی درب مغازه نصب شده است. از مغازه کناری پرسیدم. گفتند که بله. ایشان بر اثر کرونا فوت کرده اند. واقعا ناراحت شدم. کتابفروشی ایشان که عمدتا آثار عرفانی و فلسفی داشت، محلی برای دقایقی جدا شدن از هیاهوی دنیا بود. غیر از آثار بی‌نظیری از عرفا که در این کتابفروشی بود، شخص آقای تاج‌الدینی و اخلاق خوب و خاص ایشان نیز از جاذبه‌های این کتابفروشی بود. هرچند بنده فقط در حد همان دقایقی که در کتابفروشی بودم و با ایشان سلام علیک داشتم، ایشان را میشناختم ولی به نطر میرسید که خودشان هم اطلاعات فلسفی عرفانی و کتابشناسی خوبی دارند. این انتشارات آثار خوبی از عرفا را تجدید چاپ و احیا کرده است که اجرشان با حضرت حق انشالله. اولین بار در سال۹۵ برای خرید کتاب و پس از آن شرح نمط نهم اشارات از علامه حسن زاده به آنجا رفتم. و پس از آن هر از مدتی حتما به آنجا میرفتم و کتابی را میخریدم. خداوند انشالله که ایشان را با اولیای خود محشور کند و تلاشی که در راه احیای آثار عرفا داشته اند، ذخیره آخرتشان شود. محسن ابراهیمی ۴/۳/۴۰۰ @rooz_fiq
♦️دونکته از بیانات امروز رهبر انقلاب 1⃣درباره جمهوری اسلامی (مردمسالاری دینی) چند نکته مهم بیان داشتند: ۱- نظریه ای کاملا دینی و برگرفته از متون دین و سیره پیامبر و اهل بیت است. ۲- "جمهوری اسلامی" ضامن بقای جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود. ۳- عملی شدن "جمهوری اسلامی" راه حل علاج تمام مشکلات کشور است. ۴- امروز مظهر مردمسالاری دینی، انتخابات است و شاید در آینده چیز دیگری و به نحو دیگری باشد. 2⃣رهبر انقلاب، در بیان دینی بودن نظریه مردمسالاری دینی، ادله قرآنی و روایی آن را تبیین کردن. این مطلب، میتواند بیانگر آن باشد که هنوز پس گذشت ۴۳سال از انقلاب، لازم است که مبانی انقلاب با ادله آن به صورت متقن تبیین شود. ✍محسن ابراهیمی ۴۰۰/۳/۱۴ @rooz_fiq
🔸غلام همت آنم که زیر چرخ کبود 🔸زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ▫️رهبر انقلاب با آخرین تذکری که امروز در مورد ردصلاحیت‌ه شده‌ها دادند، دوباره و بودن خود را اثبات کردند و نشان دادند که جز خدا، اسیر هیچ قید و بند و مصالح توهمی نیستند. ▫️ایشان در تاریخ است. ✍محسن ابراهیمی ۴۰۰/۳/۱۴ @rooz_fiq
🔹به حول و قوه الهی و به امید سرافرازی هرچه بیشتر ایران اسلامی و نابودی فساد و ناکارآمدی به آیت الله سید ابراهیم رای خواهیم داد. 🔹انشالله که به حق حضرت ثامن الحجج علیه السلام قلوب ملت انقلابی ایران عزیز به ایشان متمایل شود و با رای بالای مردم در منصب قرار گیرند. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
این پیروزی بزرگ را به مردم شریف ایران و رهبر معظم انقلاب و همچنین جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب تبریک عرض میکنیم. انشالله امیدواریم که پس از چندسال فساد و ناکارآمدی و معطل گذاشتن کشور، با توجه به امیدی که در دلهای مردم انقلابی ایران ایجاد شده است، دوره کار، تلاش و خدمت همه جانبه برای اعتلای هر چه بیشتر ایران اسلامی و رفاه و سربلندی ملت عزیز ایران آغاز شود. همچنین به جاست که به نوبه خود از آقایان جلیلی و زاکانی که با روحیه انقلابی وارد در عرصه انتخابات شدند و با همکاری بسیار به موقع، شرایط را برای پیروزی جبهه انقلاب قراهم آوردند، تشکر کنیم. شادی روح امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر و در راس آنها سردار سلیمانی فاتحه ای نثار کنیم. بسم الله الرحمن الرحیم... @almorsalaat
جایشان خیلی خالیست جای مرحوم آیت الله بهجت، آیت الله پهلوانی، آیت الله مشکینی، آیت الله خوشوقت، آیت الله مجتهدی، علامه طباطبایی، میرزا جواد آقا ملکی، آیت الله حق شناس، آیت الله مصباح، علامه حسن‌زاده حفظه الله و سایر بزرگان اخلاق و عرفان حوزه خیلی خالیست. آنچه که از آثار مکتوب و غیرمکتوب باقیمانده از این اعزه پیداست، وجود مجلس درس آنها و حتی اصل وجود آنها سبب تربیت انسان ها میشده. برخی از این بزرگان در زمان حیاتشان متهم بودند به اینکه در امور انقلاب دخالت نمیکردند، هر چند این حرف اشتباه است ولی الآن میفهمیم که آنها مسئولیت حفظ بزرگترین رکن حوزه و بلکه انقلاب را به عهده گرفته بوده اند و آن است. خیلی جایشان خالیست. @rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
1.16M
| سلام علیکم. وقتتون بخیر. ببخشید بنده سوال داشتم میشه مطلب شروع سیر علمی باید از بدیهیات باشه میشه برامون این مطلب را بامثال توضیح بدید بنده الان دارم منطق والهدایه می خوانم. ممنون میشم.🌹 ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| تقریرات فلسفه امام خمینی ج۳ اخیرا به مناسبت نوشتن برخی مباحث انسان شناسی از منظر امام خمینی، توفیق الهی یار شد که جلد سوم از کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی را با دقت بیشتری مطالعه کنم. این کتاب شامل تقریر دروس امام خمینی در شرح بخش هایی از مباحث نفس و معاد از جلد ۸ و ۹ اسفار است که به قلم مرحوم آیت الله سید عبدالغنی اردبیلی نگارش یافته. در این کتاب به موضوعات مهم انسان شناسی همچون: جسمانیه الحدوث بودن نفس انسان، ذومراتب بودن نفس، وحدت شخصیه نفس در عین کثرت مراتب و قوا، تناسخ، رجعت، معادجسمانی و روحانی پرداخته شده است. از آنجایی که این مباحث از موضوعات متاخر علم فلسفه می باشند و ریاضی بودن این علم ایجاب می کند که مباحث آتی بر دوش مباحث سابق تولید شود، حضرت امام به مناسبت استفاده از مباحث گذشته همچون: اصالت وجود، تشکیک، وجودربطی، جنس و فصل، ماده و صورت، حرکت جوهری، اینکه حقیقت شی به صورت است نه ماده، آنها را بر اساس مختار خود تبیین میکنند. از ویژگیهای کتاب، بیان بسیار شیوا و روان آن است. همچنین ایشان در برخی موارد با صدرا مخالفت میکنند و نظر خود را بیان می دارند و در مواردی نیز ابتکارات خود را ذکر میکنند. همچون برهان بر معاد جسمانی که ایشان علاوه بر تبیین برهان صدرا، خودشان نیز برهانی را بدون نیاز به مقدماتی که صدرا بیان کرده، اقامه میکنند. از دیگر ویژگیها میتوان به گریزهای اخلاقی، عرفانی و سلوکی اشاره کرد که بسیار مهم و اثربخش هستند. یکی دیگر از امتیازات این اثر پرداختن به برخی مسائل عرفان نظری است خلاصه اینکه این کتاب، بسیار ارزشمند و حاوی نکات مهمی از اندیشه فلسفی و عرفانی حضرت امام است که متاسفانه چندان مورد توجه نیست. استاد فرحانی در جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه از این کتاب استفاده زیادی بردند و برخی مباحث آن را تبیین کردند. انشالله منتخباتی از این کتاب را در کانال قرار خواهیم داد. ✍محسن ابراهیمی @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| شرح لمعه ج۱ (ادامه کتاب الصلاه از ص۱۵۰، اوقات نماز یومیه) 🔹با تدریس حجت الاسلام محسن ابراهیمی ▪️انشالله تدریس این مبحث که ادامه تدریس سال گذشته می باشد از روز شنبه (۳۰مرداد) آغاز می شود. سعی می شود که در ضمن تدریس، مباحث به صورت کاربردی و همچنین شهیدثانی بر اساس متن کتاب مطرح شود. ▪️به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، این جلسات به صورت مجازی برگزار و صوت آنها در کانال المرسلات بارگزاری خواهد شد. 🌀کانال دروس مجازی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️کوتاهترین راه رسیدن به باطن دین، عمل مناسب به ظواهر شرع است. 🌐و الذي يقضي به في ذلك الكتاب و السنة- و هما يهديان إلى حكم العقل- هو أن القول بأن تحت ظواهر الشريعة حقائق هي باطنها حق، و القول بأن للإنسان طريقا إلى نيلها حق، و لكن الطريق إنما هو استعمال الظواهر الدينية على ما ينبغي من الاستعمال لا غير، و حاشا أن يكون هناك باطن لا يهدي إليه ظاهر، و الظاهر عنوان الباطن و طريقه، و حاشا أن يكون هناك شي‏ء آخر أقرب مما دل عليه شارع الدين غفل عنه أو تساهل في أمره أو أضرب عنه لوجه من الوجوه بالمرة و هو القائل عز من قائل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ»: (النحل: 89). 📚علامه طباطبایی، المیزان ج5 ص283 @almorsalaat 🔊ترجمه و توضیح مختصر عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇👇
هدایت شده از المرسلات
عمل به ظواهر دین کوتاهترین راه رسیدن به باطن.mp3
4.19M
🔊ترجمه و توضیح مختصر پیرامون عبارتی از علامه طباطبایی که در پست قبل بیان شده است. 🎙محسن ابراهیمی @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📚| فرج المهموم فی معرفه نهج الحلال من علم النجوم ✍️عارف کامل مرحوم سید بن طاووس 🔹یکی از شاخه ها و یا معانی علم نجوم، است. در این علم، تاثیرات اجرام آسمانی (ستاره ها و سیارات) بر انسان و زمین و ... مورد بررسی قرار می گیرد. مرحوم سید بن طاووس در کتاب «فرج المهموم فی معرفۀ نهج الحلال من علم النجوم» تلاش دارند که با حد وسطهای متعددی اباحه این علم را اثبات کنند. 🔹یکی از مهمترین مسائلی را که ایشان به کرّات در این کتاب به آن می پردازند این است که از مهمترین ادلّه کسانی که از پرداختن به این علم نهی کرده اند این است که گمان کرده اند همه منجّمین، اجرام آسمانی را مستقل در تأثیر و در عرض فاعلیت خداوند متعال می دانند. در حالی که این چنین نیست بلکه تأثیر داشتن اجرام آسمانی تنافی ای با توحید افعالی ندارد چرا که آنها مستقل در تاثیر نیستند. تاثیر داشتن آنها همانند این است که می گوییم: «آتش می سوزاند»، «دارو انسان را درمان می کند». البته شاید برخی از منجّمین اجرام را با اعتقاد غلط، مستقل در تأثیر می دانسته اند. اما بر فرض صحت، نمی توان این علم را کنار گذاشتت. ایشان می نویسد: « و لو كان غلط فريق من علوم التحقيق يقتضي ترك ذلك العلم بالكلية لأدّى ذلك إلى ترك المعلومات العقلية و النقلية و الشرعية إذ في كل علم منها غلط في شي‏ء منه فريق من البرية». 🔹ایشان در بخشی از باب اول این کتاب، ادله و شواهدی را مبنی بر اینکه واضع این علم حضرت ادریس نبیّ (ع) است، بیان می کنند. 🔹ایشان همچنین در باب اول عبارتی از شیخ مفید (ره) که دلالت بر موافقت ایشان با علم نجوم می کند، ذکر می کنند و آن را شرح می دهند. در بخشی از عبارت شیخ مفید (ره) چنین آمده است: «فأما الأحكام على الكائنات بدلالتها و الكلام على مدلول حركاتها فإن العقل لا يمنع منه و لسنا ندفع أن يكون الله تعالى أعلمه بعض أنبيائه و جعله علما له على صدقه». 🔹یکی از بزرگانی که معروف است که منکر علم نجوم هستند، سید مرتضی (ره) است. مصنف در باب اول از این کتاب از جهات مختلفی نظر ایشان را نقد می کنند و در نهایت می فرمایند که به نظر من، خود ایشان نیز منجّم بوده اند: «قد استظرفنا ما أظفرنا الله تعالى به من أن السيد المرتضى كان منجما و أستاذا في علم النجوم و معاذ الله أن يكون منكرا لما يشهد العقل و النقل بصحته من سائر العلوم‏» 🔹مصنف در باب سوم، سی و چهار روایت معتبر را که دلالت بر جواز این علم دارند، ذکر می کنند. 🔹ایشان در باب پنجم که از ابواب جذّاب این کتاب است، بیش از 60نفر از علماء معتبر و ثقه شیعه که منجّم بوده اند را احصاء می کنند. ایشان درباره ابن ابی عمیر که از اجلّاء اصحاب است چنین می فرماید: «أقول و لو لم يكن في الشيعة عارفا بالنجوم إلا محمد بن أبي عمير لكان حجة في صحتها و إباحتها لأنه من خواص الأئمة ع و الحجج في مذاهبها و رواياتها» 🔹خلاصه اینکه این کتاب حاوی مطالب ارزنده و بی نظیری در موضوعات مختلف خصوصاً نجوم است که جز با مطالعه این کتاب نمی توان به آنها دست یافت. ✍️محسن ابراهیمی 00/6/8 ⬇️دانلود پی دی اف کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/109 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️بر اساس آیه 22 سوره ق، آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است، اما از آنها غافلیم. 🔹قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» ▫️وقوع الآية في سياق آيات القيامة و احتفافها بها يقضي بكونها من خطابات يوم القيامة، و المخاطِب بها هو الله سبحانه، و الذي خوطب بها هو الإنسان المذكور في قوله: «وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ» و عليه فالخطاب عام متوجه إلى كل إنسان إلا أن التوبيخ و التقريع اللائح من سياق الآية ربما استدعى اختصاص الخطاب بمنكري المعاد، أضف إلى ذلك، كون الآياتِ مسوقةً لرد منكري المعاد في قولهم: «أَ إِذا مِتْنا وَ كُنَّا تُراباً ذلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ». ▫️و الإشارة بقوله: «هذا» إلى ما يشاهده يومئذ و يعاينه من تقطع الأسباب و بوار الأشياء و رجوع الكل إلى الله الواحد القهار، و قد كان تعلق الإنسان في الدنيا بالأسباب الظاهرية و ركونُه إليها أغفله عن ذلك حتى إذا كشف الله عنه حجابَ الغفلة فبدت له حقيقة الأمر فشاهد ذلك مشاهدةَ عيانٍ لا علماً فكرياً. ▫️و لذا خوطب بقوله: «لَقَدْ كُنْتَ» في الدنيا «فِي غَفْلَةٍ» أحاطت بك «من هذا» الذي تشاهده و تعاينه و إن كان في الدنيا نصب عينيك لا يغيب لكن تعلقك بذيل الأسباب أذهلك و أغفلك عنه «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ» اليوم «فَبَصَرُكَ» و هو البصيرة و عين القلب «الْيَوْمَ» و هو يوم القيامة «حَدِيدٌ» أي نافذ يُبصِر ما لم يكن يُبصِره في الدنيا. ▫️و يتبين بالآية أولا: أن معرِّفَ يوم القيامة أنه يوم ينكشف فيه غطاءُ الغفلةِ عن الإنسان فيشاهد حقيقةَ الأمر، و في هذا المعنى و ما يقرُبُ منه آياتٌ كثيرة كقوله تعالى: «وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ»: الانفطار: 19، و قوله: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ»: المؤمن: 16، إلى غير ذلك من الآيات. ▫️و ثانيا: أن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود مهيأٌ له و هو في الدنيا غيرَ أنه في غفلة منه، و خاصّةُ يوم القيامة أنه يومُ انكشافِ الغطاء و معاينةِ ما وراءه، و ذلك لأن الغفلة إنما يتصور فيما يكون هناك أمر موجود مغفول عنه، و الغطاء يستلزم أمرا وراءه و هو يُغَطّيه و يستُرُه، و عدم حدة البصر إنما ينفع فيما إذا كان هناك مبصر دقيق لا ينفذ فيه البصر. 📚الميزان ج‏14، ص: 225 @almorsalaat 🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
هدایت شده از المرسلات
آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است.mp3
8.2M
♨️بر اساس آیه 22 سوره ق، آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است، اما از آنها غافلیم. 🔹 پست قبل 🎙محسن ابراهیمی @almorsalaat