eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
💠 مغنی الادیب - باب اول 🔰 محمد مهدی مقدسی 🔹 از ابتدای کتاب 📝 مقدمه 🔅 1400/06/13 #مغنی_مقدسی
باسلام استاد مقدسی در این جلسه نکات مهمی در ارتباط با چگونگی خواندن کتاب مغنی و همچنین نکاتی کلی درباره تحصیل ادبیات بیان کرده اند. استماع این جلسه، خصوصا برای طلاب پایه سوم توصیه می شود. @almorsalaat
darbare-almoojaz-v-osul-fegh-v-jobrane-anha.m4a
6.31M
🔵| برخی از ویژگیهای تدریس های کتب الموجز و اصول الفقه از استاد فرحانی و روش جبران این کتب برای طلاب سطوح عالی 🎙استاد علی فرحانی 📌مشاوره تلفنی یکی از طلاب با استاد @almorsalaat
رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است.mp3
6.81M
🔊| رسائل مرحوم شیخ مماس با فقه است. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به صورت حمل شایع در مبحث اجماع منقول، رویکرد مرحوم شیخ را در اصول توضیح می دهند و نکات مهمی را بیان می کنند. حتما بشنوید. 📚 تدریس رسائل، اجماع منقول، جلسه 23 @almorsalaat
♨️بر اساس آیه 22 سوره ق، آنچه در قیامت دیده می شود، امروز هم در دنیا موجود است، اما از آنها غافلیم. 🔹قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» ▫️وقوع الآية في سياق آيات القيامة و احتفافها بها يقضي بكونها من خطابات يوم القيامة، و المخاطِب بها هو الله سبحانه، و الذي خوطب بها هو الإنسان المذكور في قوله: «وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ» و عليه فالخطاب عام متوجه إلى كل إنسان إلا أن التوبيخ و التقريع اللائح من سياق الآية ربما استدعى اختصاص الخطاب بمنكري المعاد، أضف إلى ذلك، كون الآياتِ مسوقةً لرد منكري المعاد في قولهم: «أَ إِذا مِتْنا وَ كُنَّا تُراباً ذلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ». ▫️و الإشارة بقوله: «هذا» إلى ما يشاهده يومئذ و يعاينه من تقطع الأسباب و بوار الأشياء و رجوع الكل إلى الله الواحد القهار، و قد كان تعلق الإنسان في الدنيا بالأسباب الظاهرية و ركونُه إليها أغفله عن ذلك حتى إذا كشف الله عنه حجابَ الغفلة فبدت له حقيقة الأمر فشاهد ذلك مشاهدةَ عيانٍ لا علماً فكرياً. ▫️و لذا خوطب بقوله: «لَقَدْ كُنْتَ» في الدنيا «فِي غَفْلَةٍ» أحاطت بك «من هذا» الذي تشاهده و تعاينه و إن كان في الدنيا نصب عينيك لا يغيب لكن تعلقك بذيل الأسباب أذهلك و أغفلك عنه «فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ» اليوم «فَبَصَرُكَ» و هو البصيرة و عين القلب «الْيَوْمَ» و هو يوم القيامة «حَدِيدٌ» أي نافذ يُبصِر ما لم يكن يُبصِره في الدنيا. ▫️و يتبين بالآية أولا: أن معرِّفَ يوم القيامة أنه يوم ينكشف فيه غطاءُ الغفلةِ عن الإنسان فيشاهد حقيقةَ الأمر، و في هذا المعنى و ما يقرُبُ منه آياتٌ كثيرة كقوله تعالى: «وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ»: الانفطار: 19، و قوله: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ»: المؤمن: 16، إلى غير ذلك من الآيات. ▫️و ثانيا: أن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود مهيأٌ له و هو في الدنيا غيرَ أنه في غفلة منه، و خاصّةُ يوم القيامة أنه يومُ انكشافِ الغطاء و معاينةِ ما وراءه، و ذلك لأن الغفلة إنما يتصور فيما يكون هناك أمر موجود مغفول عنه، و الغطاء يستلزم أمرا وراءه و هو يُغَطّيه و يستُرُه، و عدم حدة البصر إنما ينفع فيما إذا كان هناك مبصر دقيق لا ينفذ فيه البصر. 📚الميزان ج‏14، ص: 225 @almorsalaat 🔉توضیح مختصر و ترجمه عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇
⭕️|عباراتی از شهید مطهری در کاربرد ملاک در مسائل فقهی ▫️امتياز اسلام از برخى شرايع ديگر به اين است كه رياضت و رهبانيت را مردود مى‏شمارد، نه اينكه هواپرستى را جايز و مباح مى‏داند. از نظر اسلام تمام غرايز (اعم از جنسى و غيره) بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعت اشباع و ارضاء گردد. اما اسلام اجازه نمى‏دهد كه انسان آتش غرايز را دامن بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحى درآورد. ازاين‏رو اگر چيزى رنگ هواپرستى يا ظلم و بى‏عدالتى به خود بگيرد، كافى است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست. ادعاى ما اين است كه عدم تشابه حقوق زن و مرد در حدودى كه طبيعتْ زن و مرد را در وضع نامشابهى قرار داده است، هم با عدالت و حقوق فطرى بهتر تطبيق مى‏كند و هم سعادت خانوادگى را بهتر تأمين مى‏نمايد و هم اجتماع را بهتر به جلو مى‏برد. كاملًا توجه داشته باشيد ما مدعى هستيم كه لازمه عدالت و حقوق فطرى و انسانى زن و مرد عدم تشابه آنها در پاره‏اى از حقوق است. پس بحث ما صددرصد جنبه فلسفى دارد، به فلسفه حقوق مربوط است، به اصلى مربوط است به نام اصل «عدل» كه يكى از اركان كلام و فقه اسلامى است. ▫️اصل عدل همان اصلى است كه قانون تطابق عقل و شرع را در اسلام به وجود آورده است؛ يعنى از نظر فقه اسلامى- و لا اقل فقه شيعه- اگر ثابت شود كه عدل ايجاب مى‏كند فلان قانون بايد چنين باشد نه چنان و اگر چنان باشد ظلم است و خلاف عدالت است، ناچار بايد بگوييم حكم شرع هم همين است. زيرا شرع اسلام طبق اصلى كه خود تعليم داده هرگز از محور عدالت و حقوق فطرى و طبيعى خار ج نمى‏شود. ▫️اكنون ببينيم اسلام در باره اين گونه طلاقها و اين گونه مردان چه مى‏گويد. آيا باز هم مى‏گويد كار طلاق صد در صد بسته به نظر مرد است و اگر چنين مردى به طلاق رضايت نداد، زن بايد بسوزد و بسازد و اسلام دستها را روى يكديگر مى‏گذارد و از دور اين وضع ظالمانه را تماشا مى‏كند؟. عقيده بسيارى همين است. مى‏گويند: از نظر اسلام اين كار چاره پذير نيست. اين يك نوع سرطان است كه احياناً افرادى گرفتار آن مى‏شوند و چاره ندارد. زن بايد بسوزد و بسازد تا تدريجاً شمع حياتش خاموش شود. ▫️به عقيده اينجانب اين طرز تفكر با اصول مسلّم اسلام تضاد قطعى دارد. دينى كه همواره دم از عدل مى‏زند، «قيام به قسط» يعنى برقرارى عدالت را به عنوان يك هدف اصلى و اساسى همه انبيا مى‏شمارد (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) چگونه ممكن است براى چنين ظلم فاحش و واضحى‏ چاره انديشى نكرده باشد؟! مگر ممكن است اسلام قوانين خود را به صورتى وضع كند كه نتيجه‏اش اين باشد كه بيچاره‏اى مانند يك بيمار سرطانى رنج بكشد تا بميرد؟!. موجب تأسف است كه برخى افراد با اينكه اقرار و اعتراف دارند كه اسلام دين «عدل» است و خود را از «عدليه» مى‏شمارند، اين‏چنين نظر مى‏دهند. 📚نظام حقوق زن در اسلام @almorsalaat
إِنَّ الَّذينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَليلاً أُولئِك: َلا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم‏ سوره آل عمران ۷۷ @almordalaat
| اصولِ 🎙استاد علی فرحانی 🔸14 جلسه 📌این جلسات در تابستان 1400 در مرکز جامع ولی امر در قم با موضوع اصول برگزار شد. از آنجایی که تبیین این مباحث با تکیه بر نظریات امام خمینی (ره) بوده است، این مجموعه جلسات در کنار مجموعه جلسات امتیازات نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 جهت آشنایی با نظام اصولی ایشان توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود جلسات👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osul-fegh-farhang-1400-markaze-jamee-vali-amr-ayatollah-araki/ @almorsalaat
| مکاسب جلد اول 🎙استاد علی فرحانی 🔰محدوده: ص 6الی8، 24الی28، 39الی48، 127الی132، 138الی197، 234الی244، 253الی267، 269الی272، 277الی279 🔸تعداد جلسات: 51 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-j1/ @almorsalaat
🔵بعضى قانون را همانند عمل كردند! 🔹بعضى قانون را طورى عمل ميكنند كه اصحاب سبت عمل كردند! اصحاب سبت هم عين مُرّ قانون عمل كردند؛ يعنى خدا گفته بود روز شنبه ماهى نگيريد، اينها هم روز شنبه ماهى نگرفتند؛ بله، كار كوچكى كردند كه آن‌هم رسماً منع نشده بود و آن، اين بود كه حفره‌هايى درست كردند، ماهى‌ها داخل آن حفره‌ها آمدند، راه آن حفره‌ها را در روز شنبه بستند، تا ماهى نتواند برگردد! روز شنبه اين كار را كردند، روز يكشنبه همان ماهى‌ها را گرفتند! اين، ظاهر قانون است. 🔹اگر شما نگاه كنيد، اين مثل همان كلاه‌شرعى‌هايى است كه يك رباى سنگين كذايى را با يك شاخه نبات جابه‌جا ميكردند! قانون بود، ظاهر شرع بود؛ امّا امام بزرگوار (رضوان الله عليه) كه يك فقيه قوىِ آگاه به لُب و روح دين بود، قبل از اينكه تشكيل حكومت بدهد، اين را منع كرد. جزو فتاوى ايشان - كه در دوران مبارزه، ما به آن فتوا افتخار ميكرديم و همه‌جا هم نقل مينموديم - منع حيل ربا بود؛ ايشان مطلقاً حيل ربا را منع كرد. 🔹شما آقايان، حيل قانون را هم منع كنيد و جلويش را بگيريد. بعضى از شركتها و بعضى از مجموعه‌هاى على‌الظّاهر قانونى، حامل باطن اصحاب‌السّبتى هستند. مواظب باشيد كسانى كه ميخواهند از قانون بگريزند، شما را به اين دام نيندازند؛ نيايند شما را قانع كنند كه اين كار قانونى است. 🎙رهبر معظم انقلاب 1376/6/2 @almorsalaat
📚| شیخ آقا بزرگ تهرانی 🎙مرحوم علامه محمدرضا حکیمی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/115 @almorsalaat
017. المنطق - نکاتی پیرامون تحصیل مجازی و در خانه.mp3
10.39M
🔰 نکاتی برای طلاب در باب اتقان تحصیل در ایام مجازی و کیفیت استقامت در مسیر علمی @ofoqemobin