روشنگر مدیا
♨️آسیب شناسی دین پژوهی در عصر مدرنیته
🔹از آسیب های دین شناسی و دین پژوهی، باید به جزئی نگری در #دین اشاره کرد، «در عرصه دین شناسی، مقدس ترین مولفه، دین می باشد ولی نکته ی پر اهمیت این است که نحوه تفسیر و تبیین دین نیز اهمیت قابل ملاحظه ای دارد که در این بین، یکی از آسیب های جدی، جزئی نگری در دین می باشد؛ دین به عنوان یک مجموعه و کل، نازل شده است و در تفسیر آن، قید کلی بودن را باید لحاظ کرد؛ در تفسیر آیات و روایات نمی توان به یک آیه اکتفا کرد، بلکه باید آیات را در عرض و طول یکدیگر تفسیر نمود و در تفسیر روایات نیز همین رویکرد را اتخاذ کرد؛ به عنوان مثال، فقها در فرآیند اجتهاد و صدور فتوا، زمانی که در مورد روزه حکم می دهند و احکام آن را بررسی می کنند، بر این امر تلاش دارند که تمام روایات و آیات موجود را بررسی و مشاهده نمایند تا مبادا حکم و فتوای ایشان خلاف واقع نباشد؛ این مثال در باب فتوا و اجتهاد بود، در عرصه های دیگر دین شناسی و دین پژوهی، باید این رویکرد را مورد تاکید قرار داد و دین شناسی جزء نگرانه را به عنوان یک آسیب و چالش اساسی در این عرصه تلقی کرد.»(1)
🔻« هر چند دین به عنوان یکی از برترین ایدئولوژی ها شناخته می شود که از جانب خداوند متعال نازل شده است، و برای نیل به اهداف خود راهکارهایی را ارائه می کند، ولی بحث های روش شناختی این ایدئولوژی، تابع برخی رویکردها و الگوهایی می باشد که برآمده از اندیشه دینی و دیگر دانش ها می باشد که می توان این روش ها را در عرصه دین پژوهی و #دین_شناسی ارتقا داد و اصلاح کرد که با شناسایی این آسیب ها، باید درصدد مرتفع نمودن آسیب های مذکور بود.»(2)
📚1.عبدالحسین خسروپناه، آسیب شناسی دینپژوهی معاصر: تحلیل دینشناسی شریعتی، بازرگان و سروش، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸)، ص7.
4. عبدالله نصری، انتظار بشر از دین : بررسی دیدگاهها در دینشناسی معاصر ( تهران: : موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، ۱۳۷۸)،ص398.
@Feraghvaadyan
💢 مراقبه غیردینی و فرقه ای
▪️در مبانی برخی از #فرقههای_معنويتگرای ديگر به اصل مهم نفی ذهن برمیخوريم، آنها بر اين باورند كه به ذهن نبايد اعتماد كرد و نبايد آن را طرف مشورت قرار داد، بايد ذهن را تعطيل كرد؛ چراكه ذهن جز فريب به بار نمیآورد؛ و فكر كلاهبرداری بيش نيست و حائلی بين آدمی و حقيقت است چرا كه از كلمات ساخته شده است؛ هم از اين رو فلسفه، علم و تكنولوژی همه فريبند و آدمی را اسير میكنند. آنها برای رسيدن به عشق، فرمان به فراموش كردن عقل داده و با آن متاركه میكنند. كنار گذاردن عقل، ذهن و استدلال، نفی تفكر است؛ چرا كه تفكر به شكل معمولش همان حركت ذهن از مجهولات به سمت معلومات برای كشف مجهولات است و اين آن چيزی است كه اين فرقهها به نفی آن و خالی ساختن مغز از آن تشويق میكنند.
🔻اما در مراقبه #عرفان_دينی اگر تخليهای هست، تخليه ذهن و دل از خيالات و خاطرات بيهوده و هوسانگيز است و اين با تفكر در كاستی دنيا و جلب توجه به خدا و عظمت و ساير كمالات او ميسر میشود. عرفان دينی خاطرات و خيالات بيهوده را مانع رشد آدمی دانسته و او را از اشتغال به آنها بازمیدارد، حال آنكه بسياری از فرقههای #معنويتگرای_غيردينی، آدمی را به تخليه ذهن از هرگونه تفكری سفارش میكنند كه اين سبب ضعف و ركود قدرت انديشه در انسان میشود ولی عرفان دينی با دعوت به تفكر و تدبر در حقايق، بازداشتن از خاطرات و خيالات باطل و بيهوده، قدرت انديشه را در آدمی تقويت كرده و به كمال میرساند تا آنجا كه آدمی چشم عبرتبين بر همه چيز میگشايد و از هر چيزی عبرت گرفته و رشد میكند.
@Feraghvaadyan
💢هویدا نخست وزیر بهائی پهلوی(2)
🔸آقای رئوفیان یکی از #بهائیان سرشناس شیراز در یک مذاکره در مورد رابطه هویدا با بهائیت به مطالب قابل توجهی اعتراف میکند: «آقای امیر عباس هویدا به پشتیبانی بیت العدل اعظم و کامبالا آفریقا مدت 13 سال بر ایران حکومت کرد و جامعه بهائیت به پیشرفت قابل توجهی رسید و افراد منتفذ بهائی پستهای مهمی را در ایران اشغال و پولهای مملکت را به خارج فرستادند». (1)
♦️ابوالفضل قاسمی نویسنده و پژوهشگر در این زمینه چنین اظهار میکند: «... #بهائیت که شاخهای از صهیونیسم به شمار میرود طبق دستوری که گرفته بود همه قوای خود را در ایران برای پیاده کردن نقشه نابودی اندیشههای ملی و مذهبی به کار گرفت و برای این منظور مجریان خود را انتخاب کرد تا در دراز مدت آرمانهای ملی و سنّتهای دینی را تخریب نمایند. لذا بهائیان کم کم در صدد تسخیر پستهای حساس و کلیدی در کشور بر آمدند. این نقشه با روی کار آمدن حسنعلی منصور در ایران پیاده شد و برای نخستین بار پای بهائیان در کابینه وزیران ایران باز شد. اما با ترور منصور، نقشههای وی عملی نشد و کابینه بهائی هویدا روی کار آمد. در کابینه نخست وی چهار وزیر وزارت خانههای (دارایی- جنگ- اطلاعات- آب و برق) به بهائیان سپرده شد.» (2)
📚1.امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک، ج1، ص 567.
2.ابوالفضل قاسمی، الیگارشی یا خاندانهای حکومتگر در ایران، خاندان هویدا، ص 95.
@Feraghvaadyan
⚫️ دین شناسی به روش انجمن حجتیه
❌ #انجمن_حجتیه با بیان برخی روایاتی، هر کسی را که علیه رژیم شاه اقدام میکرد منکوب مینمود و او را خارج از دین قلمداد میکرد تا همگان امر برایشان مسلم شود که جهت ظهور امام زمان(عج) باید با حکام ستمگر ساخت و با رژیم سازش کرد تا ظهورش به تأخیر نیفتد.
✅ امام خمینی(س)دراین باره میفرمایند:«ممکن است هزاران روایات را نشر بدهند که از عمال ظلمه و آخوندهای درباری در تعریف سلاطین جعل شده است.به طوری که ملاحظه میکنید با دو روایت ضعیف چه بساطی راه انداختهاند و آن را در مقابل قرآن قرار دادهاند قرآنی که جدیت دارد بر ضد سلاطین قیام کنید و موسی را به قیام علیه سلاطین وامیدارد علاوه بر قرآن مجید، روایات بسیاری درباره مبارزه با ستمگران و کسانی که در دین تصرف میکنند وارد شده است.تنبلها اینها را کنار گذاشتهاند آن دو روایت ضعیف را که شاید وعاظ سلاطین جعل کردهاند در دست گرفته مستند قرار دادهاند که باید با سلاطین ساخت و درباری شد اگر اینها اهل روایت و #دینشناسی بودند به روایات بسیاری که بر ضد ظلم است عمل میکردند و اگر اهل روایت هم هستند باز عدالت ندارند.»(1)
📚1. کتاب ولایت فقیه، به نقل از:اخگری، همان، ص 33 و 34.
@Feraghvaadyan
♨️ آسیبشناسی عدم ترویج عرفان اسلامی
❗️يكي از آسيبهاي علمي در اخلاق و عرفان اسلامي كم توجهي به نتايج ملموس و پيامدهاي اين جهاني #زندگي_معنوي و اخلاقي زيستن است. با توجه به منابع ديني و صريح آيات و روايات ميتوانيم مباحث جديدي را ذيل عناوين معنويت و موفقيت، مباني معنوي خلاقيت، تأثير اخلاق و معنويت در شادزيستن و. . . مطرح كنيم كه براستي در سطوحي بسيار عميقتر و در صورتي بسيار جذابتر از آنچه امروزه ارائه ميشود، مطالب ارزندهاي را به دست خواهد داد. رويكرد پيامدگروانه يا نتيجهگروانه بسيار جذابتر، انگيزهسازتر و براي شروع كارآمدتر است.
📌مسئلة ديگر اين است كه #معنويت و عرفان در فرهنگ ما به نوعي رازمگو تبديل شده و همين موضوع سبب حبس و مانع ترويج و گسترش آن بوده است. در حاليكه با جريان بخشيدن به معنويت آن را در درون خود پويا و بالنده ميسازيم و در صورت حبس به ركود و فرسايش آن دامن زدهايم. اگر افراد معنوي و شخصيتهاي بارز در اين وادي به راحتي از آن صحبت كنند و جان مردمان را نديده نگيرند و آنها را نامحرم ندانند، قلبهاي خفته بيدار شده و رانده شدگان و گمگشتگان، راه مييابند و بازميگردند.
▪️عرفان بايد در صحنه عمومي جامعه ظاهر شود و خودنمايي كند، بايد از ابزارهاي هنري و فرهنگي براي ترويج #عرفان_اسلامي بهره برد. براي گسترش عرفان اسلامي بايد نمادسازي كرد، در اين زمينه هنوز اقدامي نشده است. نماد عرفان اسلامي در بهترين حالت؛ مردي با لباس سفيد، كلاه كشيده و در حالت سماع است. كه اصلا ربطي به عرفان اسلامي ندارد.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️ تبشیر در شبکه ماهوارهای شاهزاده پهلوی
♦️با وجود چهار شبکه اختصاصی 24 ساعته مسیحی، به دلیل رقابت #مبلغان_مسیحی برای کسب درآمد بیشتر و جلب حمایت سازمانهای تأمین مالی تبشیر (که عمدتاً وابسته به لابی صهیونیستی در آمریکا هستند)، میسیونرهای تبشیری سعی میکنند ساعتهایی را از شبکههای ماهوارهای دیگر اجاره کنند البته در برخی موارد به دلیل هدف مشترک شبکههای تبشیری و شبکههای سیاسی معاند با نظام اسلامی، این مسئله تنها در ظاهر به عنوان اجاره زمان بوده و در واقع به صورت رایگان انجام میشود. یکی از این شبکهها، شبکه #سلطنت_طلب «پارس» است.
🔸شبکه پارس بنا به اعتراف «اردشیر زاهدی»، متعلق به «#فومیکا_پهلوی» دختر رسمیت نیافته محمدرضا پهلوی است. اردشیر زاهدی مدتی داماد شاه بود و حتی پس از متارکه، دوست صمیمی محمد رضا پهلوی باقی ماند. وی در کتاب خاطراتش اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه میدهد. زاهدی مینویسد: «داستان جالبی که هیچکس نمیداند این است که اعلیحضرت در فاصله طلاق دادن ملکه ثریا و ازدواج با ملکه فرح، با یک خانم تهرانی زندگی میکرد و بدون ازدواج رسمی از ایشان صاحب یک دختر به نام «فومیکا» شد. این دختر خانم که اکنون در لسآنجلس زندگی میکند، پس از تولد به مادرش سپرده شد و اعلیحضرت حاضر به اعطای لقب «شاهزادگی» به او نشدند، زیرا ازدواج ایشان رسمی نبود و اعلام آن سبب مشکلاتی میشد. به همین خاطر، اعلیحضرت امکانات مالی گستردهای به آن زن بخشید و حقوق و مقرری ویژهای نیز برای او و دخترش تعیین کردند تا به خارج از کشور برود و دور از ایران و دربار زندگی کند. همین شبکه تلویزیونی فارسیزبان، معروف به پارس.تی.وی، متعلق به دختر شاه یعنی خانم فومیکا پهلوی است.»(1)
📚1. کتاب خاطرات اردشیر زاهدی، ویراستار احمد احرار، نشر کتابسرا، تهران، چاپ سوم، 1394، ص 58.
@Feraghvaadyan
🔴 انجمن حجتیه، کادرسازی و مبارزه با بهائیت
💠 #انجمن_حجتیه در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای لازم برای مبارزه، به جذب نیرو از میان جوانان مستعد و باهوش میپرداخت و اغلب از طریق هواداران خود در مدارس، دانش آموزان درس خوان را شناسایی کرده و با برقراری ارتباط، زمینه جذب و آموزش آنان را در انجمن فراهم میآورد. از دیدگاه برخی محققین، نظیر حجتالاسلام و المسلمین رسول جعفریان، انجمن سهم بزرگی در آموزشهای دینی برای نسل جدید داشته و جوانان با شرکت در جلسات تدریس و آموزش، طوری آماده میشدند که در برابر اندیشههای الحادی دیگر از جمله مارکسیسم نیز میتوانستند بایستند. (1) اما در عین حال بسیاری از مذهبیون خصوصاً جریانهای اسلامی مبارز، انتقادات اساسی به عملکرد انجمن داشتند، زیرا معتقد بودند ریشه نشر بهائیت خود رژیم پهلوی است و مبارزه با بهائیت، نوعی انحراف از مسیر مبارزه بر ضد رژیم پهلوی و جایگزینی معلولها به جای علتهاست. (2)
🔻اختلاف مبارزان مذهبی و انجمن حجتیه در این بود که مبارزان دیدگاهی وسیع و عمیق به جریان #بهائیت و شیوه برخورد با آن داشتند؛ آنها معتقد بودند، بهائیت زیرمجموعهای از حکومت وقت است و اگر حکومت نابود شود، بهائیت هم خود به خود از بین خواهد رفت. اما انجمن تنها تکلیف را در مبارزه با بهائیت منحصر میکرد و حتی این پندار غلط را ترویج میکرد که علما و مسلمانها باید برای رویارویی با خطر بهائیت نه تنها با رژیم شاه همدست و همراه گردند، بلکه باید به ابرقدرت غرب نیز دست همکاری دراز کرده و از پیشرفت سرطانی بهائیت جلوگیری کنند! (3) و حال آنکه علت تقویت و رشد بهائیت شاه و رژیم #اسرائیل و آمریکا بود و به صورت طبیعی اگر شاه از بین میرفت، بهائیت و بسیاری از مفاسد هم از بین میرفت.
📚1.رسول جعفریان، جریانها و سازمانهای سیاسی- مذهبی، صص 378-368.
2.همان، ص377.
3. علیرضا محمدی، جریان شناسی بهائیت، ص 97.
@Feraghvaadyan
♨️عرفان های نوظهور در سینما و تلوزیون
🔹خطرهاي آشکار هم از يک جريان تا جريان ديگر تفاوت دارد؛ خطرهايي همچون اخذ مبالغ از افراد و مشتريان و کسب ثروت هاي بادآورده ي کلان، تخريب قدرت کار و شغل در اعضا، کاهش ازدواج و افزايش بي بند و باري جنسي، از بين بردن احساس ترس يا گناه در افراد، از ميان بردن احساس مسئوليت، هدايت کردن افراد به زندگي پر حيله، بي رحمانه و جنايت کارانه از جمله ي آن ها است.
جريان هاي نوپديد ديني در قالب هاي گوناگوني در فيلم ها مطرح مي شوند:
1️⃣زندگي، رفتار يا افکار يکي از شخصيت هاي اصلي اين جريان ها، درون مايه ي اصلي داستان است. اين فيلم ها بيش تر در قالب مستند ارائه مي شوند؛ ولي در ميان فيلم هاي داستاني نيز نمونه هاي آن وجود دارد.
2️⃣ تبيين عقايد و آموزه هاي #جريانهاي_نوپديد_ديني در قالب داستاني که از طريق داستان منتقل مي شود. بايد توجه داشت که در اين دسته، فيلم هايي وجود دارد که به آموزه ها مي پردازد؛ ولي هيچ گاه سخني از آن جريان به ميان نمي آيد.
3️⃣ به تصوير کشيدن نمادها و نشانه هاي #فرقهها و توضيح معنا و مفهوم آن ها که به اين وسيله، بخشي از آموزه ها را به مخاطب منتقل مي کنند.
4️⃣حضور شخصيت هاي تأثيرگذار مکاتب به عنوان عوامل اصلي فيلم که سبب مطرح شدن هرچه بيش تر اين افراد مي شود.
5️⃣ مي توان قالب ديگري براي مطرح کردن اين جريان ها در فيلم ها يافت که همان سه راه اول را شامل مي شود با اين تفاوت که سازندگان فيلم به علت بي اطلاعي از اين جريان ها، داستان را اين گونه روايت کرده اند، بدون آن که خود بدانند براي چه جرياني تبليغ مي کنند.
@Feraghvaadyan
♦️رسانه تبشیری خط مقدم پروپاگاندای رسانه ای امریکا
🔸 امریکا و #ترامپ در چند سال گذشته با اعمال تروریسم اقتصادی علیه ایران و تحریم های ظالمانه حتي براي ورود دارو به كشور كه بسیاری از کودکان بیماری های خاص را به كام مرگ كشاندند و حال با پروپاگاندای رسانه ای سعی در سرپوش گذاشتن بر این اقدامات دارند.
⏺در این بین رسانه های #تبشیری به عنوان خط مقدم این فرافکنی رسانه ای وارد عمل شده اند و همگام با رسانه های امریکایی دم از حمایت امریکا از مردم ایران می زنند.
@feraghvaadyan
🔘نقش ترکیه و فرانسه در رشد بهائیت
🔻«ترکيه در رشد #بهائيت نقش موثري داشت و از طرفي يهوديان هم در دولت عثماني ناظران و مشاوراني در سه وزارت (نافعه، تجارت و زراعت، پست و تلگراف) داشتند که«بسا يارافندي» صهيونيست يهودي تبار، ناظر وزارت نافعه، دست يهود را در تملک غاصبانه بسياري از اراضي قدس شريف بازگذاشت و پرنس سعيد حليم پاشا نخست وزير ترکيه عثماني در 1913م هماهنگي و همبستگي کامل با صهيونيست ها داشت.»(1)
▫️«کشور فرانسه هم از يک سو کنسولگري خود در بغداد را مامور مي کند تا حمايت دولت و دادن تابعيت فرانسوي به بهاء الله را اعلام کند و از طرفي در نيمه قرن 20 م بيشتر شخصيت هاي سياسي فرانسه را از جمله«ليون بلوم» نخست وزير و تا اوريول و مندليس فراکس به عنوان دو رئيس جمهور يهودي بودند که بعدها زمينه حمايت هاي فرانسه از #اسرائيل، در مجامع بين المللي شدند، علاوه بر اين امروزه احزابي در فرانسه از اسرائيل حمايت مي کنند.»(2)
📚1. نفوذ صهيونيزم در مطبوعات، نشر ايام، اول،س1376. ص 38
2. بهائيت در ايران،چاپ دوم،س 1381 ، ص 150.
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مدعی عرفان اسلامی که قرآن را تا به حال نخوانده!
🔹محمدعلی طاهری سرکرده #فرقه_عرفان_حلقه که در کتابهای خود هدف خود از عرفان حلقه را اعتلای عرفان اسلامی بیان کرده و در بسیاری از کلاسهای خود با استناد به آیات قرآن مبنایی برای عرفان ساختگی خود ایجاد کرد.
👈🏻جالب اینکه سرکرده فرقه عرفان حلقه خود معترف است که تا به حال یکبار هم کامل قرآن را نخوانده اما ادعای میکند که عرفان او، منجر به اعتلای #عرفان_اسلامی خواهد شد.
@Feraghvaadyan
✅حضور نمایندگان اقلیتهای دینی کشور در مراسم بزرگداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره)
💠مراسم بزرگداشت ١٢ بهمن ماه سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور در سال ٥٧ و آغاز جشنهای چهل و یکمین سالگرد پیروزی #انقلاب_اسلامی امروز (شنبه) همزمان با سراسر کشور در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب با حضور پرشور مسئولان لشکری و کشوری، خانواده های معزز شهدا، جانبازان، ایثارگران، نمایندگان اقلیت های دینی و بزرگان #ادیان_توحیدی از جمله کلیمیان، آشوریان، زرتشتیان، ارامنه برگزار شد.
@Feraghvaadyan
♨️به امید قیام امام(عج)
🔸روی سنگ مزار شهید«محسن پالیزبان» که سابقه عضویت در #انجمن_حجتيه را دارد نوشته شده«اینجا مزار شهیدی است که به امید قیام امامش آرمیده است.
👈🏻آری اینان به امید قیام امام جان خود را در کف نهادند اما انجمنی ها خون این عزیزان را هدر رفته می پندارند و چقدر سطحی است این تفکر حجتیه ای!
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅ سهم اقلیتهای دینی از ایران
↩️آنچه «بی.بی.سی» فارسی نمیخواهد ببیند!
🔻به بهانه برگزاری جشن «سده»، بی.بی.سی فارسی با مستمسک قرار دادن این جشن باستانی که هر ساله توسط #زرتشتیان کشور برگزار میشود، به رعایت حقوق اقلیتهای دینی ایران هجوم و آن را زیر سؤال بردهاست. این در حالی است که این جشن و بسیاری از جشنها و مراسم مذهبی پیروان ادیان توحیدی، در کمال آرامش و آزادیهای لازم برگزار میشود. جشن سده، مصداق باررز این امر است که امسال نیزهمچون سالهای گذشته در شهرهای مختلف کشور از جمله: کرمان، یزد، تهران و سایر نقاط زرتشتینشین برگزار شد.
🔹بی.بی.سی فارسی در این گزارش به «برخی مسائل قانونی و اجتماعی اقلیتهای دینی کشور» اشاره کرده که اغلب در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و طبیعتاً قانوگذاری برای بخشی از مردم کشور با رعایت موازین شرعی و ملاحظات اجتماعی و حقوقی، مستلزم گذر زمان، بررسی و کارشناسی میباشد اما آنچه واضح است، استیفای حقوق اقلیتهای دینی است که تا کنون توسط نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی، محقق شده و نمونه آن را در اصلاح قانون « دیه» می توان به وضوح مشاهده کرد.
♦️بی.بی.سی، یکطرفه و بدون درنظر گرفتن بخش اعظم آزادیهای لازم اقلیتهای دینی در ایران، صرفاً با ذکر برخی محدودیتها(ی در حال بررسی) سعی بر القای این مطلب دارد که حقوق #اقلیتهای_دینی در ایران مراعات نمیشود اما #مسیحیان، #کلیمیان و زرتشتیان کشور، خود اذعان دارند که دستکم برای برگزاری انواع مراسم خود با هیچ منع و محدودیت قانونی مواجه نبوده، در عینحال از حمایتهای حوزههای مختلف نیز برخوردار بوده و هستند.
@Feraghvaadyan
💢 آمارهای بدون سند مبلغ بهائی در شبکه سعودی
▪️مرتضی اسماعیل پور از مبلغان #فرقه_بهائیت که تمام تلاش خود در مخافت و ضدیت با نظام اسلامی به کار بسته، اطلاعات و آماری بدون سند را برای هجمهسازی علیه جمهوری اسلامی ارائه میدهد.
↩️جالب اینکه فرقه بهائیت یکی از اصول خود را عدم دخال در سیاست عنوان کرده و اقدامات افرادی چوت اسماعیل پور و عرفان ثابتی به خوبی نشان می دهد که #بهائیت یک فرقه سراسر تناقض است.
@feraghvaadyan
✉️پیام اسقف اعظم ارامنه تهران به مناسبت 41 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران
🎊در آستانه 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. ملت ایران هر سال با ایمانی راسخ و خلل ناپذیر سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن می گیرد.
🔹پیروزی ها منبع الهام و حیات روحانی یک ملت بشمار می آیند. مسیر انقلابی که چهل و یک سال پیش به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد همواره نبوده است. دشمنان داخلی و خارجی انقلاب در راستای مقابله با انقلاب آن بیهوده کردند اما ملت ایران با پیروی از امام خمینی و با امید به اینکه انقلاب تبدیل به نقطه عطفی خواهد شد به مبارزه خود ادامه داد.
🔹امام خمینی (ره) با انقلاب مردم محور خود به موازات ملت ایران، حیات دیگر ملت های منطقه را نیز دستخوش تغییر کرد و از این تلاطم جامعه ای جدید متولد شد که جهان ایدئولوژی آن بر پایه واقعیات های دینی و ارزش های بی بدیل انسانی و اخلاقی بنا شده است.
🔹به همین دلیل نیز ملت ایران به پاسداری از انقلاب پرداخته و هنگامیکه رژیم صدام با ترغیب آمریکا جنگ هشت ساله را به ایران تحمیل کرده و درصدد مقابله با پیشرفت انقلاب بر آمد با خون خود به دفاع از آن پرداخت.
🔹جامعه ارامنه نیز در دوران انقلاب اسلامی به عنوان بخش تفکیک ناپذیر جامعه ایران در کنار انقلاب ایستاد و در هنگام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با نثار خون خود در کنار برادران مسلمان از تمامیت ارضی ایران دفاع کرد.
🔹اکنون ملت ایران در حال چیدن ثمرات سعادت بخش حاصل از انقلاب و پیشرفت در عرصه های مختلف بوده و با رهبری حکیمانه آیت الله خامنه ای شاهد پیروزی در زمینه های متعدد است.
🔹در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران یاد و خاطره امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب را گرامی داشته و این سالگرد را به محضر مبارک آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهوری اسلامی، مقامات و مسئولان و ملت شریف ایران تبریک عرض می نمائیم.
▫️روح شهدای انقلاب قرین آرامش باد.
درود بر ملت ایران که همواره از سرزمین و انقلاب خود دفاع کرده و از این پس نیز دفاع خواهد کرد.
هزاران درود بر ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ضامن صلح و امنیت کشور محسوب می شوند.
پاینده باد ملت ایران.
✅ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
خلیفه ارامنه تهران
28 ژانویه 2020 میلادی
8 بهمن ماه 1398 شمسی
@feraghvaadyan
#بسته_خبری_ادیان
♦️هیئت داروران چهاردهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر اثر "به رنگ دانوب" سروده واهه آرمن شاعر مسیحی #ارمنی از نشر چشمه را به عنوان آثر برتر انتخاب کردند
🔹برگزار جشن سده توسط #زرتشتیان در شهرهای مختلف ایران از جمله، تهران، کرمان و یزد
🔸حضور نمایندگان #اقلیتهای_دینی کشور در مراسم بزرگداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره)
الهام فخاری رییس شورای اسلامی استان تهران یک #مسیحی ارمنی را به عنوان مشاور خود در امور اقلیتهای دینی و مذهبی منصوب کرد
@Feraghvaadyan
✅ نشست علمی: نقد معنویت جدید از دیدگاه غربیان
◾️ نشست علمی «نقد #معنویت_جدید از دیدگاه غربیان» به عنوان یکی از پیشنشستهای «همایش ملی معنویتهای نوظهور؛ شاخصهها و نقدها» برگزار میگردد.
◾️ «دکتر هادی وکیلی»و «دکتر احمد شاکرنژاد» از اساتید و پژوهشگران #عرفانهای_نوظهور به عنوان ارائه دهنده در این برنامه حضور خواهند داشت.
@Feraghvaadyan
💢حسن ظن حکومت پهلوی به بهائیان
▪️ در دوران حکومت پهلوی بهائیان وضعیت مطلوبی پیدا کردند چرا که رضاخان پهلوی اعتماد کامل به #بهائیان داشت و از نفوذ آنها در ارکان حکومتش باکی نداشت. همچنان که در خاطرات ارتشبد حسین فردوست میخوانیم: «سرگرد صنیعی در آن زمان از بهائیهای طراز اول بود. او بعدها سپهبد و مدتی هم وزیر جنگ شد. انتصاب او به سمت آجودان مخصوص ولیعهد، حاکی از احترام و اعتماد رضاخان به بهائیها و میزان نفوذ آنان در دستگاه دولتی است».(1)
🔻 اما بی شک دوره پهلوی دوم، عصر طلایی بهائیان در ایران به شمار میرود چرا که بسیاری از مناصب و پستهای مهم سیاسی را در اختیارگرفته بودند و علت اصلی این امر هم اقبال و حسن ظن شخص شاه به بهائیان بود.
اعتماد به بهائیان و جایگاه آنان در حکومت پهلوی تا جایی بود که به گفتهی فردوست: «... محمدرضا از تشکیلات بهائیت و به خصوص حضور افراد #بهایی در تصدی پستهای مهم و حساس مملکتی اطلاع کامل داشت و نسبت به آنان حسن ظن نشان میداد...».(2)
📚1. خاطرات ارتشبد حسین فردوست، ج 1، ص 59-57.
2.عبدالله شهبازی، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1، ص 376.
@Feraghvaadyan
💢فرقه ذهبیه و اعتقاد به امام زمان(عج)
🔸فرقههای صوفی، دچار کج راهی در اعتقادات شده اند که در گفتار برخی اقطاب این فرق مشهود است. مثلاً بعضی از اقطاب #فرقه_ذهبیه معتقدند امام زمان(عج) از دنیا رفته است! علاءالدوله سمنانی از صوفیان قرن هفت و هشت هجری و قطب هفدهم فرقهی ذهبیه با اصراری عجیب در مطالبی جداگانه و در دو کتاب مجزا بحث وفات امام زمان عجل الله تعالی فرجه را مطرح میکند. وی شیعیان را خارج از دین دانسته و آنها را با لقب روافض مورد خطاب قرار میدهد.
🔘سمنانی در یکی از کتابهایش چنین مینویسد: «جماعتی از اهل قبله که ایشان را روافض (شیعه) گویند ایمان ایشان آنگاه ایمان است که #اعتقاد کنند که محمد حسن عسکری «عجل الله تعالی فرجه» زنده است و مهدی اوست و بیرون خواهد آمد و خدای میداند که آنگاه که او غایب شده بود در طبقه ابدال درآمده و همچنان عمر یافت تا قطب ابدال شد و نوزده سال قطب بود و خدای میداند که او مرده است و او را در مدینه رسول «صلی الله علیه و آله» دفن کردهاند و شبههای در این نیست و چون مرا به تحقیق معلوم شد بترسیدم که از خلق پنهان کنم»(1)
📚1. سمنانی، چهل مجلس یا رساله اقبالیه، تحریر امیر اقبال شاه بن سابق سجستانی، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، تهران: ادیب، ۱۳۶۶، ص ۲۱۷.
@Feraghvaadyan
✅ دیدار پاپ فرانسیس با شیخ الازهر در واتیکان
🔸 روشنگر به نقل از گفتگو ادیان/ پاپ فرانسیس در در دیداری با «شیخ احمد الطیب»، شیخ دانشگاه الازهر، به بررسی برنامه های همکاری مشترک الازهر و #واتیکان برای کمک به برقراری اخوت بین انسان ها پرداختند.
در این دیدار بر نقش اصلی نهادهای بزرگ دینی در گسترش اصول و ارزش های خیرخواهی و نوع دوستی و صلح تاکید کرد و سند میثاق برادری انسانی را که سال گذشته بین واتیکان و الازهر به امضا رسید،
🔻راهنمایی برای انسان معاصر در رسیدن به صلح و دوستی و خیرخواهی توصیف کرد. وی گفت این سند مرجعی جهانی برای همه کسانی است که به انسانیت ایمان دارند. مفاد این سند تذکریست به ضمیر زنده انسان ها برای مقابله با خشونت و #افراطگرایی.
📌شیخ احمد الطیب نیز این دیدار را اقدامی عملی و دعوتی واقعی از همه پیروان #ادیان برای پایبندی به برادری انسانی و کنار گذاشتن نفرت ها و تلاش همه جانبه برای واداشتن افکار عمومی جهان برای تعمق درباره ارزش های برادری و همزیستی دانست.
@Feraghvaadyan