هدایت شده از 𝑴𝒐𝒉𝒂𝒎𝒎𝒂𝒅
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش اول)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. در رابطه با این موضوع دو سؤال کلیدی و مهم قابل طرح است که میتواند ذهن و فکر بسیاری از افراد را به خود مشغول نماید. ابتدا اینکه #بصیرت چیست؟ آیا صرف داشتن آگاهی و شناخت را می توان بصیرت دانست، یا بصیرت فراتر از یک شناخت عادی است؟ سؤال دوم اینکه قرآن کریم و منابع اسلامی چه راهکارها و دستورالعمل هایی را برای دستیابی به بصیرت و تقویت آن ارائه داده اند؟
💠مفهوم شناسی بصیرت در اندیشه اسلامی
🔹برخی افراد کلید واژه #بصیرت را مساوی با آگاهی و شناخت قلمداد کرده اند. گویی هر کسی که دارای شناخت و آگاهی است از قوه بصیرت برخوردار است. این در حالی است که اگر سرگذشت نگونبختان عالم را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها در زمرهی افراد آگاهی بوده اند که از بسیاری از مطالب مهم و راهبردی اطلاع داشته اند، ولی با این وجود، این شناخت و آگاهی زمینه ساز هدایت و رشد آنها نشده است، بلکه در مواردی نیز علم و آگاهی آنها همچون حجابی تاریک مانع فهم و درک صحیح آنها از مباحث و موضوعات شده است.
🔹برخی از لغت شناسان معنای لغوی کلید واژه بصیرت را اینچنین معنا کرده اند: #بصیرت در لغت به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین، زیرکی و عبرت آمده است. [۱] برخی از محققین نیز معنای اصطلاحی این کلید واژه را این چنین تبیین کرده اند: #بصیرت در اصطلاح عبارت است از قوه ای در قلب شخص، که به نور قدسی منوّر بوده، به وسیله آن حقایق اشیا و امور را درک میکند، همانگونه که شخص به وسیله چشم، صُوَر و ظواهر اشیا را می بیند. [۲] سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
1⃣عنصر ذکر و یاد خدا
🔹در اندیشه و منظومه اسلامی، ارتباط مستمر با خدای متعال و یاد او در تمام مراحل زندگی انسان را از مواقف خطرناک و گمراه کننده باز می دارد. انسان در طول حیات و زندگی مادی خود، در معرض تهدیدات ویرانگر هوای نفس و شیطان رجیم قرار دارد. در این بین اگر همیشه به توان و نیروی خود تکیه کند، چه بسا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند، از این رو بر اساس تعالیم قرآنی و دینی، اکسیر ارتباط با خدای متعال، چنان نیرو و قوه تشخیصی به او می دهد، که سیاه نمایی های شیاطین و هوای نفس را برطرف می نماید و راه صحیح را برای او نمایان می سازد.
🔹«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را مى بینند و) ناگهان بینا مىگردند». «جمله فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (به هنگام یاد خدا چشمشان بینا مى شود و حق را مى بینند) اشاره به این حقیقت است که وسوسههاى شیطانى پرده بر دید باطنى انسان مى افکند، آنچنان که راه را از چاه و دوست را از دشمن و نیک را از بد نمى شناسد، ولى یاد خدا به انسان بینایى و روشنایى مى بخشد، و قدرت شناخت واقعیتها به او مى دهد، شناختى که نتیجه اش نجات از چنگال وسوسه ها است». [۳] #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] لسان العرب (ابنمنظور محمدبنمکرم) ج ۴، ص ۶۵، واژه «بصر»
[۲] فرهنگ قرآن (اکبر هاشمی رفسنجانی) ج ۶، ص ۲۶۳
[۳] تفسیر نمونه (۲۸ جلد، دارالکتب الإسلامیة، چاپ ۱۰) ج ۷، ص ۶۷
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ آشنایی با اعضای کمیته علمی و محورهای اختصاصی کمیسیون ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
💢 هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی آبان ۱۴۰۲ با مشارکت پژوهشگاهها، دانشگاهها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
🔸 محور ویژه: روشهای تحقیق در علوم اجتماعی
🔻 محورها؛
🔹 محور اول: فلسفه و روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور دوم: منطق و نقش آن در روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور سوم: ملاک صحت و حجیت در روشهای تحقیق در علوم اجتماعی.
🔹 محور چهارم: روشهای تحقیق در علوم اجتماعی موجود و ظرفیت آنان برای تحول.
🔹 محور پنجم: روشهای تحقیق علوم اجتماعی موجود و علوم اجتماعی اسلامی) آسیبها و چالشها).
🔹 محور ششم: روشهای موجود در علوم اسلامی و ظرفیت آنان در ایجاد علوم اجتماعی اسلامی.
🔹 محور هفتم: انواع رویکردهای علوم اجتماعی اسلامی از نظر روشهای تحقیق به کار گرفته شده.
🔹 محور هشتم: تکنیکهای تحقیق در علوم اجتماعی اسلامی.
🔹 محور نهم: نقش فرهنگ و جامعه در پیدایش، تغییرات و تکامل روشهای تحقیق.
🔹 محور دهم: مطالعه تطبیقی در هر یک از محورهای فوق.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آقایان محترم کی دوست داره از این بوس و بغل ها نصیبش بشه؟؟
🔹 پس ببینید و به خود ببالید و دعایش کنید
🔹 آغوش رایگان فقط همینو بس!!
✨آخر کلیپ #تربیت_دینی_ولایی
🌷🇮🇷 🌷
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
جنگ روایتها به زبان ساده
یعنی این‼️
🔻نقل است که در سنتر پارک نیویورک سگی به کودکی حمله میکند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک خود را به روی سگ میاندازد و او را خفه میکند ...
🔹 خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک میبیند به مرد میگوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است:"مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد "مرد در جواب خبرنگار میگوید:"من نیویورکی نیستم"
🔹خبرنگار میگوید پس تیتر میزنیم:" آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد"مرد میگوید:"ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانیام"
🔹فردا تیتر نیویورک تایمز اینچنین شد:
"یک مسلمان متعصب سگی را در سنتر پارک خفه کرد!!" " اف بی آی احتمال میدهد القاعده در این جنایت دخیل باشد "
🔻 #پینوشت:
1⃣ رهبر حکیم انقلاب: اگر شما حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را روایت نکنید، دشمن روایت میکند... هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.
2⃣ اندیشکده آمریکائی رند: در جنگهای فردا کسی برنده نیست که بزرگترین بمبها را دارد، بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد
#جهاد_تبیین
#جنگ_روایتها
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥«نفوذی احمق»خطرناک ترین نوع نفوذی!
شولتز و گادسون ( 1984) عوامل نفوذی را به سه دسته تقسیم میکنند:
1⃣به عنوان یک «عامل کنترل شده» که مستقیماً توسط یک نیروی خارجی جذب و کنترل می شود.
2⃣به عنوان «مخاطب مورد اعتماد» که آگاهانه برای پیشبرد منافع خارجی همکاری میکند اما مستقیماً توسط یک نیروی خارجی جذب یا کنترل نمیشود.
3⃣به عنوان یک «احمق مفید» (useful idiot) که کاملاً از نحوه پیشبرد منافع یک قدرت خارجی بیاطلاع است و از روی نا آگاهی و عدم بصیرت، کاملا در راستای نقشهها و منافع براندازان حرکت میکند.
رسانه «احمق مفید» تولید می کند!
@iranfact
هدایت شده از خودآموز پایان نامه و مقاله نویسی
معرفی سایت های لغت شناسی.pdf
1.57M
#معرفیسایتهای
#سایتهای_لغتشناسی
#مفاهیم
#اصطلاح
آدرس چندین سایت و پایگاه کاربردی در زمینه
✅لغت
✅کتب لغت
✅نرم افزار عربی به فارسی
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
✅لطفاً معرفی کانال فراموش نشود.
✅ ارسال متن پیام همراه با لینک باشد.
https://eitaa.com/myganj
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
هدایت شده از کانال رسمی اساتید دانشگاه معارف اسلامی
✅ نشست "بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات"
به همت انجمن علمی دانشجویی مشاوره اسلامی و با همکاری مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نشست علمی با موضوع "بررسی روانشناختی علل حضور نوجوانان در اعتراضات" با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهکام ( عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی ره و رئیس انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ) برگزار میگردد.
زمان: شنبه ۱۲ آذر ماه ساعت 12:30 ظهر
مکان: دانشگاه معارف اسلامی، سالن امام رضا (علیهالسلام)
این نشست بهصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
برای ورود مجازی به نشست در زمان برگزاری اینجا کلیک کنید.
مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی
مجموعه داستان ۱۸ بانو روایت شگرف از زندگی بانوانی است که روزی بر سر دو راهی سخت دست به انتخابی زیبا زدند و تصمیم گرفتند که مسیر زندگیشان را تغییر دهند و فصل تازهای را با سیمایی جدید و سیرتی خدایی در زندگی خود آغاز نمایند.
https://www.balagh.ir/content/13384
دانلود👇
داستان 18 بانو98.12.26.pdf
2.88M
📗کتاب مجموعه داستان ۱۸ بانو
روایت شگرف از زندگی بانوانی است که روزی بر سر دو راهی سخت دست به انتخابی زیبا زدند و تصمیم گرفتند که مسیر زندگیشان را تغییر دهند و فصل تازهای را با سیمایی جدید و سیرتی خدایی در زندگی خود آغاز نمایند.
#حجاب
#تحول
https://www.balagh.ir/content/13384
23.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الحمد الله خبر تحصن بانوان در حرم امام رضا (ع) رسانه ای شد
بزرگواران به جمع بانوان دغدغه مند وعفیفه وانقلابی بپیوندید واز قافله یاری امام زمان (عج) برای ایجاد زمینه ظهور مولایمان جا نمانید
حداقل چند دقیقه ای برای اطلاعات خود از نزدیک شرکت کنید هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا نماز مغرب در صحن پیامبر اعظم ستون۴ (گنبد خضرا)
🔴به پویش مردمی واجب فراموش شده بپیوندید
👇
@vajebefaramoshshodeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊این مرد تنها..⁉️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
سخنرانی های آقای ازغدی، خصوصا گفت و شنود جدید ایشان با دانشجویان سیستان و بلوچستان، یک مجموعهٔ دسته بندی شده عالی در پاسخ به شبهات این روزها است.
ان شاالله هم از ثواب نشر و هم استفاده از مطالب آن برای امور جهاد تبیین موفق باشیم.
پیشنهاد:
مسابقاتی با جوایز نفیس برای دیدن، شنیدن و خواندن این مطالب طراحی شود.
جلسه پرسش و پاسخ:
طرحی برای فردا، 4 آذر 1401 شبکه 1
https://telewebion.com/episode/0x527b179
سخنرانی اول همان جلسه:
طرحی برای فردا، شبکه 1 - ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱
https://telewebion.com/episode/0x29d0357
(برنامه طرحی برای فردا، پنجشنبه ها ساعت 14/30 از شبکه افق، جمعه ها، ساعت 10 از شبکه یک و ساعت 16 از شبکه 4 پخش می شود.)
#جهاد_تبیین
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔹 مودبانه صحبت کنیم یا صادقانه؟
استاد پناهیان
هدایت شده از رادیو زیارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جاودانه_ها
معرفی بانوان شهیده ایران
این قسمت:
بانوی شهیده ناهید فاتحی
#رادیو_زیارت
#زیارت_با_رادیوزیارت
#شهید
#ایران
در شبکه های اجتماعی به رادیو زیارت، صدای مهر و معرفت بپیوندید:👇
@RadioZiyarat
هدایت شده از رادیو زیارت
21.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ همخوانی سرود دختران انقلاب با حضور ابوذر روحی در اجتماع بزرگ دختران انقلاب در ورزشگاه شهید شیرودی تهران
🔹 شعار من اینه، زن و زندگی و آزادی فقط حجاب منه
شعار من اینه، پوشش فاطمی و زینبی انتخاب منه
#رادیو_زیارت
#زیارت_با_رادیوزیارت
در شبکه های اجتماعی به رادیو زیارت، صدای مهر و معرفت بپیوندید:👇
@RadioZiyarat
✔️تببین الگوی سوم زن مسلمان ایرانی؛ نظریه جنسیتی اسلام🔻
🔹دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸
👈لینک حضور در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/neshst-rafieh
@talabebanooeitaa
هدایت شده از مرکز خدمات حوزه علمیه پردیسان
🌟جشنواره بزرگ کتابخوانی تفکر🌟
(ترویج فرهنگ کتابخوانی روشمند)
ویژه طلاب حوزههای علمیهی سراسر کشور و خانوادههای محترم ایشان
بخشهای جشنواره:
1️⃣فراخوان ایدههای ترویج کتابخوانی
در این بخش طلاب و خانوادههای گرامی هر گونه ایده قابل اجرا که موجب ترویج کتابخوانی گردد را در قالب فرم جشنواره ارسال می نمایند.
2️⃣ مسابقه کتابخوانی
این مسابقه از PDF کتاب جذاب و کاربردی « مطالعهی چهار هزار کتاب پیش از دبستان » که بصورت رایگان در اختیار طلاب قرار میگیرد، برگزار میگردد.
3️⃣ مسابقه نقاشی
در این بخش از جشنواره فرزندان ۶ الی ۱۲ ساله طلاب نقاشیهای خود را با موضوع کتاب و کتابخوانی ارسال می نمایند.
.
🔴همراه جوایز نقدی و غیر نقدی نفیس🔴
.
⏳۱۴۰۱/۹/۱۰ الی ۱۴۰۱/۹/۳۰⏳
.
برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تفکر👇 مراجعه فرمایید.
🌷کانال جشنواره بزرگ کتابخوانی تفکر🌷
🌸کانال معاونت معیشت و خانواده🌸
🌸مرکز خدمات حوزههای علمیه 🌸
هدایت شده از امتداد
19.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ ️️فعال رسانهای آمریکایی:ما غربی ها در جایگاهی نیستیم که به کسی درس اخلاق بدهیم
🔹 ما ادعا میکنیم معتقد به چند فرهنگ گرایی هستیم اما حاضر نیستیم به دیگر فرهنگ ها احترام بگذاریم.
🔹 ما در کشوری زندگی می کنیم که در عصر نوین، ۶٠ میلیون جنین را در رحم سقط کردیم، ۶٠ میلیون!
🔹 کارمان به جایی کشیده که نمی دانیم زن و مرد چیست و کاملاً سردرگم شده ایم.
🔹 ما برای شیطان و هرزگی به بدترین شکل ممکن جشن می گیریم.
🔹 پسر بچه ها را به دختر بچه تبدیل میکنیم و انتظار داریم دیگران به ما دیوانه نگویند...
هادیان رسانه💡
🆔 @hadianerasaneh
✨نشست تخصصی ارائه الگوی پژوهش در قرآن کریم با محوریت معرفی پژوهشهای روانشناسی با رویکرد تدبری
اولین نشست تخصصی «ارائه الگوی پژوهش در قرآن کریم با محوریت معرفی پژوهشهای روانشناسی با رویکرد تدبری» با حضور دکتر هادی بهرامی احسان معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، احمدرضا اخوت مسئول مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) و دکتر فاطمه فیاض مسئول شورای مرکزی هسته پژوهشی روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران، یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این برنامه که به همت معاونت پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد؛ پژوهشهای انجام گرفته با موضوعات «طراحی مدل اکتشافی افسردگی از منظر قرآن و طراحی اثربخشی پروتکل درمانی مبتنی بر آن»، «معناشناسی اضطراب فراگیر از منظر قرآن و پیشنهاد بسته درمانی آن»، «بررسی انواع افسردگی از منظر قرآن کریم با ابعاد خودشناسی و جهتگیری مذهبی»، «نظریه آسیبشناسی از منظر قرآن کریم»، «عوامل خیانت زناشوئی و راهکارهای پیشگیری آن بر مبنای قرآن»، «استعدادشناسی از منظر قرآن» و… معرفی شدند.
در ادامه، دکتر فاطمه فیاض با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) به معرفی هسته پژوهشی روانشناسی پرداخت و گفت: هسته پژوهشی روانشناختی اسلامی در سال ۱۳۹۰ و به صورت کاملا خودجوش توسط جمع کوچکی کار خود را آغاز کرد. محوریت جلسات در ابتدای امر پایاننامه خود بنده بود و بعد از چند سال، دوستان و اساتید دیگری به جمع ما پیوستند و الحمدلله بعد از هفت سال این جلسات به صورت مستمر در روزهای یکشنبه در معاونت پژوهشی دانشکده روانشناسی برگزار میشود.
وی افزود: هدف از فعالیت این گروه پژوهشی، تدوین موضوعات روانشناسی در قرآن است که با استفاده از قرآن و روایات به آن میپردازند و موضوعاتی مانند شخصیت و چیستی انسان، اختلال در روان انسان و درمان حوزههای روانشناختی مطرح میشود. تلاش بر این است که درمان این موضوعات در اولویت کار قرار گیرد.
دکتر فیاض تصریح کرد: پژوهشهای مختلفی هم در این زمینهها که شامل حوزههای آسیبشناسی، نظریه درمان، شخصیت و ارزیابی شخصیت، پیشگیری از خیانت، افسردگی و راههای درمان افسردگی، اضطراب و راههای درمان آن صورت گرفته است.
احمدرضا اخوت در ادامه این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: نکته مهم، نسبت ما با کلام وحی است. مقدمه اول در اینباره این است که اگر انسان رابطه خود را با خدا و کلام خدا به خوبی بداند حتماً هدایت میشود و زندگی خوبی خواهد داشت و از انواع بحرانها نجات پیدا میکند. همه درگیریهای انسان در این است که به نوعی میخواهد این ارتباط خود را با خدا ایجاد کند. مقدمه دوم این است که در عین حال که همه ما اذعان داریم که قرآن و کلام خدا، زندگی ما را خوب میکند، برخی مسائل باعث میشود که به کلام خدا بیاعتنا باشیم یا به آن رجوع نکنیم و یا به صورت محدود رجوع کنیم.
مسئول مجموع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) افزود: برخی وظیفه خود را مقابله با این مسیر میدانند. برخی تصور میکنند که خدا با انسان سخن گفته اما سخنانش مهم نبوده است. مطالبی را گفته که چه بسا با خردورزی هم میشد به آنها پی برد. برخی نیز معتقدند کلام خدا مختص علماست و مانند یک تخصص تنها افرادی خاص میتوانند به آن راه پیدا کنند و قرار نیست که کلام خدا برای همه انسانها باشد. برخی دیگر میگویند در قرآن فقط مطالب دینی وجود دارد و اگر ما بخواهیم درباره مسایل زندگی و… به قرآن رجوع کنیم، در قرآن به این مسائل پرداخته نشده است و باقی مسائل را باید از روایات استخراج کرد.
اخوت با بیان این که این افکار ما را از رجوع به قرآن باز میدارد، گفت: مقدمه سوم نیز این است که طبیعی است که واکنش هرکدام از این گروهها برای رجوع به قرآن متفاوت است. مسئله دردناک این است که رفتارهای ما شبیه به رویکردهایی میشود که خودمان هم قبولشان نداریم. اصلی که میخواهیم مطرح کنیم این است که اگر ما کلام خدا را قبول داشته باشیم و بدانیم که یک کلام منحصر به فرد است و امانت فعال پیامبر(ص) نزد ماست و از مشابه شدن رفتارمان با کسانی که باورهای دیگری دارند خودداری کنیم، در این صورت نیاز اولیه خودمان را آشنایی با قرآن میدانیم.
وی اضافه کرد: خیلی اوقات از ما میپرسند که روش تدبر شما در قرآن چیست؟ بعد از ساعتها توضیح به ما میگویند که چه کسی گفته که باید به سراغ قرآن برویم؟ پس معلوم میشود که مشکل اصلی بر سر همین قدم اول است که به سراغ قرآن برویم یا خیر؟ اگر این ضرورت معلوم شد، روشهای رجوع به قرآن را خواهیم یافت. طرز فکرهای عجیب این است که بگوییم کلام خدا دین است، نه علم و یا اینکه إحکام است و نه تفصیل.
اخوت سپس عنوان کرد: بزرگترین خطای انسان نسبت به کلام خدا این است که آن را با کلام بشری مقایسه کند. در حالیکه قرآن کلامی فعال و ذیشعور است و مانند چشمهای فیاض جوشش دارد و سکوت نمیکند. بر اثر چنین مقایسهای برای انسان رخدادهای شومی ایجاد میشود و آن اینکه وقتی میخواهیم راجع به روشهای فهم قرآن صحبت کنیم، متن قرآن را شبیه به متون دیگر برداشت میکنیم. مثل اینکه منطق بشری را میخواهیم به قرآن عرضه کنیم. ترسهای بیجا در ما توسط کسانی که زندگیهای تصنعی خود را خواستهاند به قرآن نسبت بدهند و از قرآن برای خود استشهاد بیاورند، ایجاد شده است.
وی سپس اظهار داشت: گاهی سطح خطاب قرآن را همانند کلام بشری نگاه میکنیم و یا برای قرآن صوت و لفظ قائل میشویم در حالیکه اینطور نیست. به همین دلیل است که تا انسان به طهارت دست نیابد به حقیقت کلام خدا دست پیدا نمیکند. عبودیت بشر، به جای خدا مشکلی است که بر اثر این دیدگاههای غلط میتواند به وجود آید. اولین گام برای ورود به قرآن اعتقاد به این است که قرآن، کلام خداست و خدا محیط، علیم و قادر به کل شیء است.
اخوت با اشاره به اینکه برای رجوع به قرآن از لحاظ روشی، به چند اصل را باید توجه کرد، افزود: این اصول بسیار راحت است و هر کس میتواند آنها را رعایت کند. روش اول شناخت آیات إحکام(حقایق کلیتر) از آیات تفصیل(حقایق جاری در بسترهای زندگی) و پیدا کردن ارتباط بین این دو است. مثال آن در سوره یس است که در ابتدای سوره، قرآن کریم را به عنوان امری إحکامی معرفی میکند که صراط ایجاد میکند و این روش را در ادامه سوره توضیح میدهد. روش دوم شناخت مفاهیم و مصادیق آیات است. یعنی شناخت مصداقها و ارجاع آنها به مفاهیم.
وی افزود: روش سوم نیز این است که موضوعات و مطالبی که خدا در قرآن برای انسان بحث کرده را به مسائل و سوالات انسان برگردانیم و نیز سوالات و مسائل انسان را به موضوعات قرآن برگردانیم. موضوع به بالا و حقیقت، و مسئله به انسان برمیگردد. اگر انسان این سه روش را در پیش بگیرد، در هر موضوعی از متن فعال قرآن میتواند بهرهمند شود. عبودیت یعنی هر باید و نبایدی از جانب خدا باشد و راه این مسئله رجوع به کلام خداست. بیش از دنبال استاد و روش گشتن، باید به دنبال عزم درونی و عمل بر اساس آن عزم باشیم.
احمدرضا اخوت در انتها گفت: اگر صدر و ذیل حرفهای بنده درست باشد، افراد شنونده چند دسته میشوند. دسته اول خدا را شکر میکنند چون تاکنون همین رویه را داشتهاند و جنبه تأییدی برایشان پیدا میکند. برخی نسبت به صحت مسائل اتقانهای بیشتری میخواهند که توصیه میکنم به جلد اول کتاب تدبر در قرآن رجوع کنند. گروه سوم نیز اصل مسئله را قبول دارند اما درباره چگونگی ورود به قرآن راهکار میخواهند.
در ادامه، دکتر هادی بهرامی احسان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در راستای ایجاد نسبت بین مباحث علمیای که میخواهم عرض کنم با مطالب قرآنی آقای اخوت، نکاتی را عرض میکنم. اولین نکته این است که چرا به دنبال مسیرهای جدید میگردیم؟ مگر علم روانشناسی با این همه روانشناس، پژوهشگر، کتاب و مقاله چه مشکلی دارد؟ آیا علم را کلاً میخواهیم کنار بگذاریم و ادعا کنیم که این علم بیفایده است؟ برای گفتن از آخرین وضعیت علم چند نکته را عرض میکنم.
معاون پژوهشی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران افزود: به لحاظ تئوریک اگر به آثار محققان و نظریهپردازان نگاه کنیم، امروز نظریهپردازی در روانشناسی بسیار عقیم و ناکارآمد است. اغلب نظریات تا دهه ۱۹۷۰ ارائه شدهاند و از این سال به بعد تقریباً کلاننظریه نداریم بلکه مدلهایی داریم. در تولید نظریه در روانشناسی با بنبست و فقر مطلق روبهرو هستیم. نکته دوم این است که اگر درباره یافتههای روانشناسی هم صحبت کنیم، اولاً یافتهها باید در ذیل یک نظریه معنا شوند. ثانیاً یافتهها در این پارادوکس بسیار جدیتر درگیر هستند. در این عرصه نیز نوسانات و تناقضهای شدید را شاهد هستیم. به عنوان مثال اگر شما در پژوهشتان به یافتههای سالیان گذشته ارجاع دهید از شما نمیپذیرند و میگویند که این نظریهها تغییر کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سپس گفت: نکته سوم این است که وضعیت کمک این علم به مشکلات انسان چگونه است؟ در اینجا هم بحران و مشکلات جدی را شاهد هستیم. ما کشور مناسبی برای مثال زدن درباره روانشناسی نیستیم. چون نه نظریاتش متعلق به ماست و نه با دقت آن را پیاده میکنیم. به کشورهایی باید رجوع کنیم که به دقت به آن عمل میکنند. نروژ و دانمارک رتبههای اول خودکشی را طبق آمار رسمی در دنیا دارند. کشورهایی که از لحاظ امکانات دنیایی در رتبههای اول هستند.
دکتر بهرامی احسان همچنین اظهار داشت: اگر دنیای امروز را نگاه کنیم روانشناسی حقیقتاً مسئول است و در مقابل سوالات بشریت بیپاسخ است. ما نتوانستهایم دنیایی امنتر، بهتر، آرامتر، آرامش پایدار و رضایت درونی برای انسانها ایجاد کنیم. از نارساییهای علم روانشناسی، نارساییهای جهانشناختی است. انسان و زندگی را محدود بررسی میکند و فقط از زندگی تا مرگ و صرفاً بدن انسان را مورد توجه قرار میدهد. نارساییهای معرفتشناختی به دلیل نگاههای عینی و محدود، دیگر مشکل روانشناسی است.
وی در ادامه در بحث انسانشناسی، تعریف انسان در علم روانشناسی را محدود دانست و گفت: انسان در روانشناسی موجودی لذتطلب است که بسیار در مقابل محرومیتها کمطاقت است و سبک زندگی مبتنی بر حداکثر لذت را برای او باید ایجاد کنیم. روششناسی مشکل دیگر علم روانشناسی است و چالشهای جدی در این عرصه را شاهد هستیم. روشهای کیفی هم در این بین راه به جایی نمیبرند چون آبشخور روششناسی کیفی نیز همان آبشخور روشهای کمّی است.
دکتر بهرامی احسان خاطرنشان کرد: انسان و علم روانشناسی در بحران است، در نتیجه چرخهای معیوب را شاهد هستیم. آیا انسان به خاطر نارساییهایش میتواند علمی رسا و کارآمد و مطلوب برای خود ایجاد کند؟ این محل تأمل است. به نظر میرسد پارادایمی جدید و اتفاقات خوبی در راه است. توماس کوهن وقتی درباره چیستی و تولید علم و عوض شدن پارادایم علم صحبت میکند، میگوید آغاز یک پارادایم جدید زمانی است که دانشمندان پارادایم موجود نتوانند برای صاحبان علم، رضایت ایجاد کنند و این مسئله نشان میدهد که آن پارادایم در حال عوض شدن و فروپاشی است.
وی سپس عنوان کرد: یک سوال این است که آیا بر اساس قرآن میتوان سبک زندگی استخراج کرد؟ قرآن کتاب علم نیست. از نظر من مأموریت قرآن توسعه دانش و ساینس برای انسان نیست. جوهره قرآن، تربیت انسان در مسیر کمال و خوشبختی اوست. اگر این مسئله مبنا باشد برای مراجعه به قرآن یک مقدمه ضروری نیاز است. آقای اخوت تعبیر قشنگی را به کار بردند که گفتند قرآن کتاب فعال است. یعنی دائم با شما حرف میزند و برای شما معنا ایجاد میکند و در نتیجه فقط پرهیزکاران میتوانند از آن استفاده کنند.
دکتر هادی بهرامی احسان در انتها با ذکر این نکته که برای بهره از قرآن یک سلوک منطقی و روششناسی ضرورتاً لازم نیست، گفت: فراتر از همه اینها یک سلوک معنوی، اخلاقی و تربیتی لازم است. این جان اگر کمی جهتگیریاش را و مرکز توجهاش یعنی قلب و عقل را در کنار این همه اشتغالات، به قرآن معطوف کند، آنقدر اشعه قرآن پرنفوذ است که تأثیر میگذارد و انسان را به پیش خواهد برد.
این همایش در انتها با پرسش و پاسخ همراه بود. دانلود صوت همایش👇 http://quranetratschool.ir/?p=2334
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
🚦 "جریانهای تربیتی در لبنان"
وضعیتشناسی مدارس حزبالله لبنان
👤باحضور: استاد سیدعباس نورالدین از لبنان
نویسنده و اندیشمند لبنانی و مدیر مرکز باءللدراسات(پژوهشکده بقیهالله الاعظم)
🕒زمان: شنبه 12 آذر ۱۴۰۱ ساعت 18:30
لینک حضور در بستر مجازی نشست:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/amozesh-parvaresh
پژوهشکده شهید صدر
🔻🔺
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از هادیانه ها
استاد هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی _ مدرسه عالی فقه _ 10آذر1401.mp3
35.97M
استاد #هادیزاده _ اصول فقه و نظام تربیتی_ 10آذر1401
✅بخش اول: #فقه_نظام
🔹باید از #مشکل شروع کرد (در جامعه_ در بحث های علمی ما)
🌱ثمره شروع از مشکل (بجای غرق شدن در اقوال علمی):
👈🏻 علت این که چرا به نظام روی آوردیم مشخص می شود
👈🏻به تعریف نظام می رسیم
👈🏻مسیر استخراج نظام و مشکلات مسیر و راهکارها نمایان می شوند
🔸 دین نظام دارد و این نظام با ساخت فطری انسان گره خورده است و نظام دادن اقتضای ساخت من است
🟡🟡🟡
✅ #اصول فقه و #نظام_تربیتی «دقیقه 43»
🔹 روش استخراج نظام غیر از اصول فقه موجود است و نباید از مسائل آن الگو گرفت
🔹 باید #سرچشمه به وجود آمدن خود همین اصول فقه را بررسی کنی که ریشه دارد در مشکلات روشی ما در برداشت حکم از ادله
🔹مشکل ما در مسائل #تربیت چیز دیگری است _ با کودک چطور برخورد کنم هدفم با او چه باشد_نگاه روشی و راه حلی داریم و اصلا بحث از احکام تربیت نیست (مثل طبابت است نه مثل قضاوت)
🔹سنخ مساله عوض شده _ ارتباط مبانی و اهداف از جمله مسائل است
🔸 برای رسیدن به روش برای مسائل جدید باید به زبان وحی نزدیک شد _ انس لازم است _ باید رابطه روایات با قرآن فهمیده شود
🟡🟡🟡
✅ بخش سوم پرسش و پاسخ: «دقیقه 57»
برخی از سوالاتی که مطرح شد:
1️⃣ لازمه حرف شما این است که نهایت کار دین مشخص کردن بینش ها و اهداف است و بقیه اش را عقلا تکمیل می کنند و دیگر لازم نیست کشف کنیم خود دین نظامی دارد؟
2️⃣ چرا علما در طول تاریخ این مباحث را مطرح نکردند؟
3️⃣ رفتارها و احکام چطور ما را به آن اهداف می رساند با توجه به اختلاف فتاوا؟
#تربیتی
#علمی
@hadianeha
هدایت شده از فانوس
آیا میدانستید صد و بیست دانشگاه تک جنسیتی در آمریکا وجود دارد؟
🔸فانوس🔸
https://eitaa.com/joinchat/1843462178C0f358f7318
هدایت شده از سیدِ خیرالامور | سیدنا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید 🎥⭕️
هدیه معنادار #سیدنا
به مردم کشورهای مختلف
در جام جهانی قطر
و واکنش آنها…
#چالش_تیکتاکی
🔻 @seyyedoona
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 زیباترین عمامه بوسی
🔹زیباترین عمامه بوسی مربوط به جبهههای مقاومت و زمانی است که سردار سلیمانی عمامهی شهید مدافع حرم شیخ مصطفی خلیلی بلوطکی را میبوسد.
اخبار مهم را ابتدا اینجا ببینید
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
اولین و بزرگترین رسانه قمیها☝️