حمله مشترک #انتخاب و #رادیوپیام_اسرائیل به #پناهیان؛ از زبان #رسول_جعفریان!
چرا #جعفریان و #رادیو_اسرائیل، در نگرانی از پناهیان به این حد از #تفاهم و اشتراک نظر رسیده اند؟!
💥اختصاصی/ قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳رسانه معاند رادیو پیام اسرائیل، به تبعیت از #رسانه_اعتدالی_و_برجامی #انتخاب، در ضمن بازنشر سخنان #تند و #توهین_آمیز جناب جعفریان، چنین نوشته است:
🔻آنچه #اسباب_نگرانی است، همان است که #رسول_جعفریان رئیس کتابخانه دانشگاه تهران و #هم_لباس #پناهیان، 10 سال قبل در باره او گفته!
🔶حاشیه
تهیه خوراک برای رسانه های معاند و رسییدن به این حد از تفاهم و اشتراک نظر با رسانه رسمی #رژیم_کودک_کش، ریشه در کجا دارد؟!
آیا جا ندارد جعفریان با فاصله گذاری صریح با این رسانه معاند، زمینه سوء استفاده از سخنانش را بگیرد؟؟
@rozaneebefarda
#اسلام_رحمانی؛ عنوانی #فریبنده و ابزار #ضدانقلاب برای خالی کردن اسلام از روح مقاومت!
#اسلام_رحمانی و #اسلام_داعشی دو لبه یک قیچی!
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در جلسه درس خارج #جهاد مطرح کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳گزیده سخنان جناب آقای #رضا_رمضانی_گیلانی:
🔸 اسلام رحمانی سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی خود می شود.
▪️برخی به واسطه جنگ های صدر اسلام، به اسلام نسبت #خشونت می دهند.
▪️گروه هایی مانند طالبان و داعش با هدف اسلام هراسی ایجاد شده اند.
◽️عده ای دیگر بحث #اسلام_رحمانی را با نگاه و انگیزه ای خاص مطرح می کنند؛ به عنوان مثال مجازات های سخت اسلام را محدود به زمانی خاص معرفی می کنند و می گویند در شرایطی که دنیا تشنه صلح است، باید اسلام را تنها بر مبنای رحمت مطرح کرد.
🔹اگر مراد از اسلام رحمانی معرفی یک بعد از ابعاد اسلام باشد، سخن درستی است، اما غفلت از ابعاد دیگر دین، آن هم به بهانه لطف و رحمت الهی، نوعی خالی کردن دین از مفاهیم اصیل خود است.
◽️معرفی بعد فردی اسلام، بدون توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره، سبب از بین رفتن ظرفیت تأثیرگذاری اسلام می شود.
◾️مروجان اسلام رحمانی: برخی از مطرح کنندگان اسلام رحمانی به خاطر #ضدیت_با_انقلاب، میخواهند اسلام را از روح #مقاومت خالی کنند؛ عده ای دیگر از مروجان اسلام رحمانی #روشنفکرانی هستند که نسبت به دین نگاهِ #منفعلانه دارند و برخی نیز به دنبال تبلیغ قرائتی از دین هستند که فقط به جنبه های فردی اصالت می دهد.
◽️اسلام، دین ترقی، تکامل و ارتباطات است و میخواهد ارتباطات در حوزه انسانی را توسعه دهد.
🔻قوانین اسلام در رابطه با ارتباط انسان با خود، دیگران، خداوند متعال و محیط زیست زمینه توسعه ارتباطات را فراهم می آورد.
▪️واژه اسلام رحمانی دارای #مفهومی_فریبنده است! هرچند دین اسلام دارای منشأ رحمانی است اما توجه صرف به این بعد و غفلت از ابعاد مختلف اسلام، سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی می شود.
◽️عده ای با استدلال به برخی از آیات قرآن کریم، بحث اسلام رحمانی و صلح مطلق را مطرح میکنند و برخی دیگر با تمسک به سیره و جنگ های پیامبر اکرم(ص) نسبت خشونت به اسلام می دهند.
▪️جنگ حکم اولیه اسلام نیست اما در مقابل کسانی که به صورت #علف_هرز جلوی رشد و تکامل انسانها را میگیرند، باید #مقابله و #ایستادگی کرد تا کارکردهای اجتماعی و فردی دین حفظ شود.
▪️شبهات موجود در فضای اسلام رحمانی اقتضا می کند که با نگاه دقیق تری به موضوع جهاد پرداخته شود و آرای فقها در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
@rozaneebefarda
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد!
جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به جلسه روز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران، پیرامون پرونده مذکور چنین توضیح داد:
🔻این پرونده مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که هیأت منصفه در اتهام مذکور، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف معرفی کرد.
🔶حاشیه روزنه
#خبرآنلاین از رسانه های نزدیک به #علی_لاریجانی است که #محمد_مهاجری یکی از اعضای شورای سردبیری آن است.
این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت #دولت_روحانی و #برجام بود!
خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به #حوزه_علمیه نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به #نشست_فیضیه و ماجرای #مواضع_ناصحانه #آیت_الله_یزدی اشاره کرد.
▪️پرونده ویژه #روزنه پیرامون کارنامه و پیشینه #خبرآنلاین را به زودی همینجا بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۳
کدام «شوخی»؟!
منصور شریفی
دانش آموخته سطح چهار حوزه در رشته فقه اقتصاد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اخیرا سخنانی تامل برانگیز پیرامون اقتصاد اسلامی و علوم انسانی از استاد علوی بروجردی منتشر شد که البته مضمون آن را پیش تر هم در مصاحبه ای فرموده بودند.
پاسخ های خوبی نیز در آن زمان نسبت به مدعای ایشان منتشر شد. توقع این بود که به عنوان یک فرد علمی، این بار به جای #تکرار همان مضمون سابق با #بیانی #خطابی و #جنجالی، به نقدهای جدی مطرح شده #پاسخ دهند و اکنون نیز انتظار می رود به اشکالات سابق و جدید پاسخی در خور دهند.
🔹از زوایای گوناگونی می توان به نقد مدعیات ایشان پرداخت اما در اینجا به صورت خلاصه، تنها از منظر دانش #اقتصاد_اسلامی، اجمالا به برخی اشکالات وارد بر بیاناتشان اشاره می کنیم:
◼️جناب استاد، اقتصاد اسلامی بر گرفته از مبانی معرفت شناسی اسلامی و فلسفه اسلامی و اخلاق اسلامی و فقه اسلامی است، همان طور که اقتصاد غربی بر گرفته از فلسفه و ارزش ها و هنجارهای غربی است که اگر در دوره ای این امر انکار می شد، امروز خود بیش از ما بدان معترفند.
◼️جناب استاد، شما #نظام_سرمایه_داری حاکم بر #تمدن_غرب را نظامی عقلایی دانسته و فرموده اید اسلام در این موضوعات حرفی برای گفتن ندارد(!!)
کاش کمی بیش تر مطالعه می کردید تا بدانید «اسمیت» پدر نظام سرمایه داری، متخصص اقتصاد نبود، بلکه یک دانشمند #علم_اخلاق بود!
🔻ایده محوری او نیز در پایه ریزی این نظام، تاکید بر حداکثر کردن نفع مادی شخصی به عنوان هدف فعالین اقتصادی برای رسیدن به حداکثر منافع اجتماعی بوده است. آیا شما به عنوان یک اندیشمند مسلمان می توانید این ایده را بپذیرید؟! آیا اسلام درباره هدف فعالین اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد؟
با تغییر این ایده محوری که پشتوانه تمام تحلیل های اقتصادی نظام سرمایه داری است، شما ملتزم به نظام اقتصادی مستقلی براساس آموزه های اسلامی شده اید!
و البته کاش اطلاعات جامع تری درباره این نظام عقلایی! داشتید تا به بن بست رسیدن این عقلا و ادامه حیات نظام اقتصادیشان با تنفس مصنوعی را نیز درمی یافتید! به عنوان نمونه ای ساده خوب است به مستندات جالب توجه کتاب سرمایه در قرن 21 اثر مشهور توما پیکتی فرانسوی رجوع کنید.
◾️جناب استاد با صرفنظر از بسیاری مباحث بنیادین آیا اسلام در زمینه بسیاری از موضوعات مطرح در اقتصاد سخن ندارد؟ آیا در سطح خرد درباره تولید و مصرف و اهداف و قیود آن حرفی ندارد؟ منع اسراف و لزوم انفاق و مواسات از دستورات اقتصادی اسلام نیست؟ درباره رزق و اسباب آن و احکام و آداب طلب آن سخن ندارد؟ آیا ملکیت در نگاه اسلامی در طول مالکیت الهی و محدود نیست؟ آیا درباره دولت و درآمدهای آن و وظایف اقتصادی و هزینه های آن چیزی نفرموده است؟ درباره خمس و زکات و توزیع ثانویه درآمد و ثروت سخن نگفته است؟ آیا پیرامون اقسام زمین و احکام هر یک و معادن و انفال توزیع منابع اولیه تولید حرفی ندارد؟ آیا پیرامون محیط زیست و جمعیت و بهداشت و دیگر مسائل بخش عمومی اقتصاد حرفی غیر از نگاه سرمایه سالارانه ندارد؟ آیا هدف اقتصاد کلان از نگاه اسلام تنها رشد مادی است یا اهداف دیگری چون عدالت و امنیت هم وجود دارد و نیازمند تحلیل ها و ساختارهایی متناسب با اهداف خویش است؟ آیا محوریت بهره در اقتصاد کلان سرمایه داری قابل انکار است؟
و....
🔸جناب استاد گذشته از همه این غفلت ها، احکام معاملات در اسلام را نیز تنها احکامی عقلایی دانسته اید؛
این که بسیاری از احکام شرعی پس از وصول، قابل دفاع عقلایی هستند، صحیح است، این نیز که اصل این معاملات عموما امضایی اند نه تاسیسی صحیح است، اما این که به عنوان یک استاد، دخالت های گسترده تشریعی در احکام و شرایط این معاملات را ندیده باشید، مایه تعجب است!
◾️در کدام نظام عقلایی غیر وحیانی ربای قرضی مطلقا حرام بوده است؟ ربای معاملی مطلقا ممنوع بوده است؟ اقسام متنوع قمار مطلقا حرام بوده است؟ این میزان حساسیت شارع و احکام غرر نزد عقلا هم هست؟ احکام خاص بیع سلف و بیع عینه و بیع صرف و مرابحه و مضاربه و... تشریعات خاص شارع نیست؟ اگر شارع کاری به امور اقتصادی مردم نداشته است این حجم از روایات در این موضوعات چیست؟ این هزاران سوال اصحاب از معصومین چه وجهی داشته است؟ تنها از شارع بما هو عاقل سوال می کرده اند؟!
آیا نمی توان با نگاه نظام مند به احکام شارع، به تعبیر شهید صدر زیربنای این قوانین را استکشاف کرد و در کنار دیگر نصوص و مبانی اشاره شده، نظامی متفاوت طراحی کرد؟
آیا حقیقتا چنانکه فرموده اید، جای پژوهش نیز ندارد؟!
🔹جناب استاد، «شوخی» آن دینی است که بدون توجه به اقتصاد، اجتماع، سیاست و دیگر ابعاد حیات بشر به دنبال #هدایت_معنوی او باشد!!
@rozaneebefarda
روزنه
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد! جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی @rozaneebefarda
💥توئیت یکی از خبرنگاران پرکار #خبرآنلاین در حمایت از #فتنه_آبان98
🔶حاشیه روزنه
#خبرآنلاین از رسانه های نزدیک به #علی_لاریجانی است که #محمد_مهاجری یکی از اعضای شورای سردبیری آن است.
این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت #دولت_روحانی و #برجام بود!
خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به #حوزه_علمیه نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به #نشست_فیضیه و ماجرای #مواضع_ناصحانه #آیت_الله_یزدی اشاره کرد.
▪️پرونده ویژه #روزنه پیرامون کارنامه و پیشینه #خبرآنلاین را به زودی همینجا بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛حمایت کارشناس #bbc از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
استقبال جریان های زاویه دار و معاندین از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/2
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️یاسر میردامادی(طلبه سابق)، از کارشناسان و نویسندگان فعلی رسانه معاند #bbc و از علاقمندان به #تصوف و عیناً از مریدان #مصطفی_ملکیان است!
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!!
سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_مفید
استقبال #اصلاح_طلبان از سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/3
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پسا اسلامگرایی در قم
◽️"اقتصاد اسلامی یک شوخی است، خودمان را گول نزنیم."
این سخن بسیار با اهمیت را آقای محمد جواد علوی، نوه مرحوم آیتالله بروجردی، از اساتید و فقیهان معاصر حوزه علمیه قم، به تازگی در مصاحبهای بیان کرده است.
◾️دو سال پیش نیز یکی دیگر از اساتید؛ یعنی آقای #محمدجواد_فاضل، فرزند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی، در مراسم یادبود مرحوم آیتالله اردبیلی گفت:
"این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزیی و قواعد دارد،امّا چیزی به عنوان نظام ندارد."
🔹این دو سخن به روشنی #تحولی را نشان می دهند، که در #فضای_گفتمانی_حاکم_بر_حوزه_علمیه #قم در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان آن را " #گذار_از_اسلامگرایی به #پسا_اسلامگرایی" دانست.
▪️این تحول چنان که آصف بیات،جامعه شناس و استاد برجسته مطالعات خاورمیانه،به درستی بیان کرده از دهه۷۰ در ایران آغاز شد و در سال های اخیر آرام آرام موج آن به حوزه علمیه قم نیز رسیده است.
🔹اسلام گرایی گفتمانی بود که در واکنش به مدرنیسم یا تجدد گرایی ایدئولوژیک در ایران پدیدار شد.این گفتمان در مرز بندی با سرمایه داری و کمونیسم،بر ایده اسلام به عنوان راه حل تاکید داشت و به ارائه الگویی برای اداره جامعه و حکومت بر پایه اسلام می اندیشید.
طیفی از نیروهای فکری و سیاسی در جهان اسلام از افراطی تا معتدل،در پی ارائه این الگو بر آمدند. سید قطب برجسته ترین نماینده اسلامگرایی افراطی در اهل سنت بود که برخی از شیعیان را نیز به خود جذب کرد.
#محمدباقر_صدر نیز از نمایندگان جریان اعتدالی در شیعه بود،که با نگارش اقتصادنا گامی مهم در این راستا برداشت.
🔹اسلام گرایی با تفسیری ایدئولوژیک از سنت، پروژه اسلامی سازی همه حوزه های زندگی، از معرفتی و غیر معرفتی،را در دستور کار قرارداد. این کار با اقتصاد و سیاست آغاز شد و با افزودن پسوند"اسلامی" حوزه هایی همچون حقوق بشر، مدیریت،جامعه شناسی و روان شناسی را نیز در گام بعد فراگرفت.کار به آن جا رسید که سخن از ریاضیات، فیزیک، شیمی و مهندسی اسلامی نیز به میان آمد.
◽️با تخصیص بودجه و امکانات دولتی و در آرزوی ساختن تمدن نوین اسلامی،الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیز طراحی شد.
در این راستا هر ساله همایش ها و کنفرانس های فراوان برگزار گردید و پایبندی به ایده اسلامی سازی به عنوان معیاری برای برآمدن نیرو های فکری شناسایی شد.افزون بر این دامنه فقه به شکلی بی سابقه به حوزه هایی گسترش یافت، که تصور آن هرگز در مخیله فقیهان معتبر و صاحب نام نمی گنجید.
🔹گذار از اسلامگرایی بیش از آن که نتیجه بحثی نظری بر سر سستی بنیاد ها و دلایل آن باشد، در اثر ناکامی آن در عملی ساختن آرمان ها و وعده هایش رخ داده است.همچنان که چیرگی این گفتمان نیز برخاسته از قوت استدلال های آن به لحاظ نظری نبود،بلکه ثمره پیوند آن با قدرت سیاسی و ترسیم فضایی استعاری و آرمان شهری بود که در شرایطی خاص توانست قدرت اجتماعی را با خود همراه سازد. به بیان دیگر هرچند روایت ایدئولوژیک از اسلام به لحاظ نظری بر بنیانی محکم استوار نبود، در مقام عمل نیز در ارائه الگویی از اسلام، که به تعبیر رهبر فقید انقلاب،در جهان کنونی به ناکار آمدی متهم نشود، توفیق نیافت.اسلام گرایی نه تنها در برقراری #عدالت،از بین بردن فقر و بهبود اوضاع معیشتی ناکام ماند،بلکه در عرصه اخلاقی و معنوی نیز یادگاری مثبت از خود برجا نگذاشت، در نتیجه قدرت اجتماعی پشتیبان خود را از دست داد.
🔹پسا اسلامگرایی در قم، اینک در پی کاستن از بار سنگینی است که در طول سالیان گذشته بر دوش اسلام و علوم اسلامی به ویژه فقه نهاده شده است. این جریان با عبور از مرزبندی دینی و جغرافیایی دانش و شناسایی احترام و ارزش دانش و یافته های بشری به ویژه در عرصه علوم انسانی،در پی آن است که اداره جامعه و حکمرانی را به کارشناسانی واگذار کند که از تخصص و شایستگی آن برخوردارند.افزون بر این با تاکید بر استقلال روحانیت از دولت و حوزه از حکومت، خواهان بازگشت آنها به جایگاه اصلی خویش؛بسان نهادی مدنی در درون جامعه است.از این دیدگاه احترام و اعتبار فقه و فقیهان در صورتی حفظ میشود،که به جایگاه و رسالت اصلی خویش وفادار بمانند و پای از گلیم خویش فراتر نبرند.
🔹توفیق این جریان نه تنها میتواند اعتبار آسیب دیده روحانیت را تا اندازهای ترمیم کند،بلکه گذار مسالمت آمیز به سامانی شایسته از مناسبات دین و دولت را نیز تسهیل کند.بی گمان چنین سامانی بر #استقلال_نهاد_دین و تفکیک آن از #دولت استوار خواهد بود.
@rozaneebefarda
روزنه
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!! سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_م
🔶حاشیه اجمالی روزنه بر یادداشت میرموسوی
سید علی میرموسوی(متولد 46، اصفهان)، از اساتید #اصلاح_طلب دانشگاه و دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر #دانشگاه_مفید است.
وی پایان نامه دكتری خود را با راهنمایی #بشیریه و مشاوره مرحوم عمید و #داود_فیرحی، در (1381) دفاع کرد. او معتقد است فیرحی تأثیرات گسترده ای بر حوزه فعلی بر جای گذارده است!
در این یادداشت، اشکالات و نکات قابل نقد فراوانی به چشم می خورد که در جای خود قابل بحث و بررسی است اما، مهم ترین بخش این یادداشت، تصریح شجاعانه نویسنده بر یک واقعیت تلخ است؛
میرموسوی اظهارات آقایان #سیدمحمدجواد_علوی و #محمدجواد_فاضل را طلیعه #جدایی_دین_از_دولت( #سکولاریسم) عنوان کرده است!
مسئله ای که پیش از هر چیز، بر برداشت دقیق و عمیق #جریان_انقلابی_حوزه مبنی بر تحرکات تشکیلاتی برخی محافل نوپدید حوزوی نسبت به رواج پدیده #سکولاریسم_حوزوی و قرابت سیاسی و فکری آنان با #دگراندیشان و #سکولارهای_عرفی صحه می گذارد!
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۴
این همه حادثه و #حماسه، فقط برای #ارشاد_معنوی؟!
محمد دهقانی شورکی
دانش ِآموخته حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در روزهای اخیر کلماتی از استاد جناب اقای علوی بروجردی در رسانه های حوزوی و غیر حوزوی نشر یافت که موجب القاء #شبهاتی شده بود، متن زیر را در قالب نامه و در جایگاه یک طلبه کوچک، خطاب به ایشان نوشته ام.
🔹این متن بسیار به سبیل اختصار است و نیاز به شرح و توضیح بیشتری دارد اما به نظرم نکات کلیدی در پاسخ به شبههی ایجاد شده به واسطهی #مغالطهی شکل گرفته در بیان ایشان را در بردارد.[متن یادداشت به قرار ذیل است]:
▪️استاد ارجمند جناب آقای #علوی بروجردی/ سلام علیکم
🔸پیشاپیش از ایجاز نوشتار پوزش می خواهم که سبب آن صرفا جلوگیری از اتلاف وقت خوانندهی محترم است. آنچه اینجانب از بخش های جنجال برانگیز مصاحبه اخیر حضرتعالی برداشت نمودم در دو ادعا خلاصه می شود:
🔻الف: پیامبر و اساسا شریعت و پیشوایان آن صرفا مرشدان معنوی هستند.
🔻ب: گرایش اسلامی دادن به علوم، بی معنا و یک #شوخی است.
✅اماپیرامون #بخش_اول:
جناب آقای #علوی برجرودی!
اگر پیامبر(ص) و شریعت، صرفا جنبهی #ارشادات_معنوی دارد، پس:
⭕️الف: چرا حضرت برای انتشار آن در کمتر از ده سال به بیش از 80 #جنگ دست بردند؟
🔻آخر مرشد معنوی را به حرکت #اجتماعی چه نیاز است؟ آن هم از نوع جنگ و درگیری سخت!
⭕️ب: شما خود بهتر می دانید در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، پیروان دین #حنیف و یکتا پرستانی بودند که در اعتقادات، تمام #مراتب_توحید را پذیرفته (بخلاف مشرکین) و بسیاری از اعمال شرعی مانند صلاة، صوم، حج و... را انجام می دادند و در کنار مشرکین زندگی می کردند؛ حال به نظر شما اگر پیامبر(ص) با تقویت عقائد و تکمیل و فروعات، صرفا در صدد تعالی معنوی و فردی افراد بودند (مثلا به آنها میگفتند: از فردا به جای دو رکعت، سه رکعت نماز بخوانید)؛ ابوسفیان های مشرک همی بر می آشفتند که ای وای محمد(ص) آمده است و یک رکعت نماز اضافه کرده است؟
پس بُکشید و شکنجه کنید و بساط شعب ابی طالب به پا کنید و چه چه.
🔻آیا این همه هیاهو و حادثه، تنها به خاطر اضافه کردن چند حکم شرعی و ارشاد معنوی بوده است؟!
🔻به راستی تا کنون با خود اندیشیده اید که پیامبر(ص) با خود چه آورد که مشرکین و مستکبرین آن زمان نتوانستند او را تحمل کنند؟
🔻آنها که ارشاد کردن را سالها در میان پیروان سایر ادیان توحیدی دیده بودند؛ این هم یکی مثل آنها، این همه هیاهو نمی خواست!
⭕️ج: اگر پیامبر اسلام صرفا به دنبال ارشاد معنوی بود، پس آن همه تلاش برای ایجاد حکومت و ولایت و بیعت گرفتن از سایر امپراطوری های وقت؛ و سپس تلاش برای انتقال آن بر بهترین خلق یعنی علی بن ابی طالب(ع) و اولاد او(علیهم السلام) به چه معناست؟
و چراهای بسیاری که دیگر مجال نگارش آن نیست.
✅اما #بخش_دوم
جناب استاد علوی بروجرودی؛ در این رابطه نیز دانسته یا نادانسته دچار مغالطه و خطا شده اید!
🔻چرا که باید بدانید هر علمی (دانش) #فلسفه ای دارد که برگرفته از یک یا چند #مکتب_فلسفی و جهانبینی خاص است و این مکاتب هستند که حدود و صغور، ابزار و روش ها، اهداف و مهمتر از همه #اصول_موضوعه و #پیش_فرضهای هر دانش را تعیین می کنند و تاثیرات بس شگرفی بر آن دانش می گذارند.
◽️به عنوان نمونه کلان مکتب فلسفی و جهانبینی #امانیسم (انسان محوری منهای #خالق و #شارع ) هنگامی که در مساله ی #اقتصاد جلوه کند، جز تولید یک مکتب کوچکتر به نام خُردمکتب اقتصادی سرمایه داری و لیبرالی، چیزی برایش متصور نیست؛ بلکه در این فرض تمامی قوانین این دانش چون «قانون عرضه»، «قانون تقاضا»، «قانون قیمت واحد»، «قانون بازده کاهنده» و صدها قانون اینچنینی آن جز در خدمت این مکتب اقتصادی نخواهد بود و به همین منوال است سایر علوم.
‼️ حال اگر #اسلام_عزیز با احداث یک مکتب و با ندای ملکوتی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به نفی این #مکاتب بپردازد ما باید تاثیر مکتبی آن را بر علوم منکر شویم؟
▪️آقای علوی بروجرودی؛ اگر کسی شعار اسلامی سازی سر داده است، مرادش از #اسلامی_سازی_علوم، نفی قوانین و یافته های عقلایی بشر نیست که شما بگویید آیه و روایتی مبنی بر نفی یا رد یا احداث قانون اقتصادی(یا سایر علوم) نداریم بلکه مراد او احیای تاثیرات مکتبی اسلام بر این علوم است تا به تبع قوانین و یافته های #عقلایی در راستا و خدمت این مکتب قرار بگیرد.
امید آن که از زلل آخر الزمان محفوظ باشید.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/5
نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم!
مهدی فاطمی صدر
دانش آموخته سطوح عالی حوزه قم/ رزمنده مدافع حرم و فعال توئیتری!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️معتقدان به #دین_کمینه اسلام را نه شریعت که نصیحت پنداشتهاند...
#پروتستانهای_سترون
▪️خدای #دین_کمینه الله نیست، اهورا است که انبوهی از عالم را به اهریمن وانهاده است؛ به هوای انسان عاصی که عقل عرفی خوانده میشود...
#اسلام_متوسط #شرک_مشکک
▪️نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم...
#دین_کمینه #سکولاریسم_شرمنده #اسلام_متوسط
▫️مسأله بسی بزرگتر از حجاب و طب و اقتصاد است. #پروتستانهای_سترون بستهاند تا #خط_اجتهاد را به خط استحسان و خط اجماع و خط اباحه، سوزنبانی کنند. شاخص؟ ادعای اجتهاد بیرون از سنت/نهضت حوزههای شرعی...
▪️یخ گفتمانی #نشست_اساتید در حوزهی قم مقدسه نخواهد گرفت. به پیشاجمهوری اگر برگردند که اهل سنت مهدوی هزار سال است آن جا حق آب و گل دارند؛ به پساانقلاب بروند که بیل به کمر روشنفکری دینی نخورده است...
▪️عقل شرعی کاشف است، #عقل_عرفی جاعل. تمام دعوای #سکولاریسم_مسلمانتبار، درگیری کاشفان با جاعلان است...
#عقلانیت #وحیانیت
▪️پندارهی #دین_کمینه در سادهترین تقریر محصول عقلانیت زبانایستا است...
#ذائقهی_شریعت
▪️میگویند: در فلان موضوع حدیث، یا حدیث کم داریم یا نداریم؛ پس علم دینی در آن مستحیل است. میپرسم: از کی تا به اکنون #واقعیات_نظری را با #اتفاقات_تاریخی تعیین تکلیف میکنند...
#دین_کمینه #زبانایستایی #تعلیق_شریعت
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!! سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_م
استقبال عناصر زاویه دار از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/4
📛 #براندازا_سبز در جرگه حامیان نفی #اقتصاد_اسلامی!
@rozaneebefarda