پاسخ #شهید #سیدمصطفی_خمینی به اظهارات اخیر آقای #سیدمحمدجواد_علوی!
#جامعیت_اسلام و پاسخ به شبهات #حکومت_دینی در نگاه یک #فقیه_مجاهد/ آیا پیامبر(ص) فقط #مرشد_معنوی است یا متکفل تمام شوون اجتماعی؟!
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 شهید سیدمصطفی خمینی در زمره فقیهان مبارز معاصر است که به حق می توان او را از اسوه های #حوزه_انقلابی نام برد؛ به رغم تلاش های قابل تقدیر در یادکرد ایشان، همچنان منزلت علمی، معنوی و سیاسی آن فقیه مجاهد، مغفول مانده است.
بعد از طرح برخی مباحث مناقشه برانگیز پیرامون جایگاه رسالت و فروکاهی نقش نبی اکرم(ص) به مرشد معنوی، بازخوانی بخشی از اندیشه عالمان مبارز، بسیار بایسته است.
🔹علامه شهید وظیفه الهی پیامبر(ص) را منحصر هدایت معنوی(امور اخروی) نمیداند بلکه با تمسک به برخی روایات معتقد است آن حضرت همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام داشتهاند و در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یکجانبه ممحض نبوده است.
🔹در مباحث ایشان، به #شبهات سه گانه در باب《انحصار اسلام به امور أُخروی》پاسخ داده شده است.
🔻شبهه نخست اینکه انسان و غریزههای او، برای اصلاح امور آنها کافی است و با در نظر گرفتن مدنی الطبع بودن انسان، نیاز به پیامبر برای تصدی امور سیاسی ندارد.
شهید این شبهه را سست و واهی دانسته، و بخاطر وضوح این مطلب، بر این باور است که محال است یک مسلمان برنامه اسلام را در امور اخروی و معنوی منحصر بداند و محال است فرد مسلمانی پیامبران الهی را تنها طبیب جان و عهدهدار امور معنوی بداند و #پادشاهان و حکام #منحصرا عهدهدار اداره امور دنیوی و نظم در جامعه باشند!
ایشان میپذیرند که گرایش ذاتی و طبیعی انسان به امور دنیوی و مادی موجب تذکر و نیاز به تنبه بیشتر در امور معنوی و آخرت است اما این مطلب را ملازم با این معنا نمیدانند که خاتم پیامبران(ص) قابلیت رهبری جامعه بشری در امور دنیوی را نداشته و یا اینکه #مأمور به این کار نبودهاند.
🔻دومین شبهه اینکه فلسفه تشکیل حکومت توسط پیامبر(ص) و غرض از رهبری ایشان گسترش و معرفی اسلام در عصر نزول وحی، و رساندن پیام الهی به جامعه بشری تا روز قیامت بوده، تا با رحلت پیامبر(ص)، دین از جامعه رخت بر نبندد. و اگر اسلام با نظر موافق حکمرانان، در سرزمینهای مختلف نشر مییافت، چه بسا پیامبر(ص) در عرصه تأسیس حکومت و امر رهبری وارد نمیشدند.
🔹شهید سیدمصطفی خمینی این شبهه را با این بیان بیوجه میداند که اسلام در بردارنده قوانینی فراگیر، برای عرصههای گوناگون حیات بشری (اعم از فردی و اجتماعی) است و به تمام موضوعات خرد و کلان زندگی بشری التفات داشته است. این قوانین عهدهدار سعادت بشر در همه شئون و ابعاد انسانی هستند.
🔻 سومین شبهه در مورد انحصار دین در امور معنوی و أُخروی است که کلمه دین فقط شامل آنچه که انسان را منحصراً متوجه آخرت نماید، میشود.
ایشان در پاسخ به این شبهه معتقد است که این معنا یک تبادر ابتدائی بوده و دین یک حقیقت بلندمرتبهای است که عهدهدار تمام جهات سعادت زندگی بشر در امور جزئی، کلی، دنیوی و أُخروی و دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است.
🔹در ادامه بخشی از متن مباحث ایشان در پاسخ به شبهات مذکور خواهد آمد:
[خاتم] الأنبياء و الرسل إذا كانت وظيفته الإلهية، غير محصورة بسور الشريعة و الهداية إلى دار الآخرة، و كان يجمع بين [الروحية و المادّية] و لا يكون حسب بعض الأخبار متمحّضاً في أمر الآخرة و لا في أمر الدنيا، كبعض الأسلاف من الرسل و الأنبياء (عليهم السّلام)، بل هو الحدّ الوسط و الميزان المقتصد ....
🔻 أنّ الزعامة و تشكيل الحكومة كان لبسط الإسلام و تعريفه إلى المجتمع في ذلك اليوم، و إصغاء الآخرين إلى يوم القيامة؛ حتّى لا يزول بزوال النبي (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، فهو (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) قد تكفّل بهذه الأُمور السياسية لحفظ الديانة من الاندراس، و لو كان الإسلام يمشي في البلاد بموافقة ملوك الأمصار، لما كان (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) ينظّم الحكومة و يُشكّل الزعامة و السلطنة، فإنّ هذا التوهّم باطل غير سديد جدّاً؛ لما نجد في القوانين الإسلامية ما يفي بسعادة البشر في جميع شؤونه و في كافّة أُموره؛ ضرورة أنّ الإسلام له قوانين في شتّىٰ المراحل و المنازل، و في مختلف الجهات المرتبطة.
🔻و ليس كلمة الدين كما يتبادر منه بدواً ما كان يوجّه البشر إلى الآخرة محضاً، بل الدين هي السياسة العظمى الكافلة لجميع أنحاء السعادات الجزئية و الكلّية، الدنيوية و الأُخروية، و لذلك نجد أنّ الإسلام جامع شتات المسائل الروحية و المادّية و الفردية و الاجتماعية؛ #بخلاف #سائر_القوانين_و_الملل، فإنّ #قوانينهم_الأساسية #قاصرة عن الأحكام الفردية و الروحية، بل هي قواصر حتّى في أُمور دنياهم، و التفصيل يطلب من مواقف أُخر.(ولايةالفقیه، صص 5 - 3)
@rozaneebefarda
نجوای غریبانه محقق اصفهانی به مناسبت #اربعین_حسینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بار غم فرود آمد در زمین ماریه باز
یا که کاروان حجاز
هرچه غصّه بود آمد دلخراش و سینه گداز
در حریم محرم راز
بود شور رستاخیز یا نوای غم زدگان
حلقۀ ستم زدگان
هر دلی ز غم لبریز، داد راز و نیاز
با شه غریب نواز
نوگلی چو غنچه شکفت، نغمه زد چو بلبل زار
زار همچو مرغ هزار
با پدر به زاری گفت کآمده به سوز و گداز
پروریدۀ تو به ناز
خارِ پای ما بنگر، خواریِ اسیران بین
حال دستگیران بین
چون کبوتر بی پر غرقه خون ز پنجه باز
نیمه جان ز رنج دراز
بانوان دل بریان، در کمند اهل ستم
زیر بند اهل ستم
روی اشتر عریان، نه عماری و نه جهاز
صبح و شام، در تک و تاز
کودکان خونین دل همچو گوی سرگشته
یا چو بخت برگشته
دشمنان سنگین دل هریک از نشیب و فراز
همچو تیر خورده گراز
شامِ ماتم ما بود صبحِ عیدِ مردمِ شام
آه از آن گروه لئام
مرکز تماشا بود بانوان میر حجاز
با نقاره و دف و ساز
از یزید و آن محفل، دل لبالب از خون است
دیده رود جیحون است
ما غمین و او خوشدل، او به تخت زر به فراز
ما چو سیم در دمِ گاز
کعبه را شکست افتاد زآنچه رفت برسر تو
ز آنچه دیده گوهر تو
دست بت پرست افتاد قبلۀ دعا و نماز
« مفتقِر»، بسوز و بساز
@rozaneebefarda
فوت #شجریان؛ آزمون بزرگ #اعتدالیون و #اصلاح_طلبان!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بعد از ماه ها انتشار اخبار ضد و نقیض پیرامون فوت #شجریان، ساعاتی قبل خبر درگذشت وی رسما تایید شد.
بگذریم که حرف و حدیث هایی پیرامون زمان فوت این خواننده، وجود دارد و برخی با تکیه بر قرائنی، معتقدند او مدتی قبل از دنیا رفته و اعلان خبر در روز اربعین، کاملا مدیریت شده است.(والله العالم)
🔹طبعا در روزهای آتی، برجامیان تبلیغات گسترده ای حول این واقعه انجام می دهند و چنانکه از قبل نیز در محافل خصوصی شان مطرح بوده، در تدارک قرینیت سازی آن با برخی وقایع تلخ دیگر(؟) هستند تا با اردوکشی خیابانی و رسانه ای، پایگاه اجتماعی و سیاسی شان را به #رخ بکشند.
🔹در این شرایط، پرهیز از هر نوع دامن زدن به فضا، به این #سناریو کمک خواهد کرد و بعید نیست همچون موارد پیشین، برخی تعابیر و اظهارنظرهای غیردقیق افراد نزدیک به جبهه انقلاب را مستمسک مظلوم نمایی و تحریک عواطف مردم قرار دهند.
🔹پرهیز از #داغ کردن موضوع به انحاء مختلف، شاید مناسب ترین راهبرد در مواجهه با این حادثه باشد.
🔹اما از طراحی های پیچیده عملیات روانی برجامیان که بگذریم، این ماجرا برای این جماعت #آزمونی_بزرگ و دشوار است؛
آنان در روزهای آتی میزان قانون مداری و درستی ادعای صیانت از سلامت مردم را عملا نشان خواهند داد.
🔹متدینین و انقلابی ها قبلا امتحان پس داده اند؛ هم در محدودیت برگزاری مراسم عزاداری محرم و هم در #پیاده_روی_اربعین، آنان نشان دادند که به رغم پیوندهای عمیق با این مراسمات، می توانند برای مراعات سلامت عمومی، از آن بگذرند. حالا باید ببینیم این جماعت مدعی نق زن و طلبکار، برای اجرای سناریوی سیاسی خود چگونه عمل خواهند کرد.
البته دنباله های سیاسی آنان در قم قبلا در این امور امتحان پس داده اند؛ از یک سو رسما اعلان کردند مراسم ندارند، همزمان اردوکشی کردند و فردایش در تیتر روزنامه ها، به جمعیت افتخار کردند!
🔹محل تدفین شجریان هم از قبل مورد بحث بود و احتمالا یکی از چالش هاست؛ اجمالا برخی به دفن در تهران و برخی به انتقال جنازه به خراسان تمایل دارند که هر کدامش ملاحظاتی دارد.
🔹مواجهه حوزویان با این اتفاق، در تکمیل پازل های روابط سیاسی، بسیار حائز اهمیت است و در روزهای آینده نکات مهمی در این جهت مشاهده خواهیم کرد.
خداوند همه ما را رحمت کند و عاقبت به خیر گرداند.
@rozaneebefarda
سردار باقری: با فرمان امروز رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح، کلیه مراکز درمانی و بیمارستانهای نیروهای مسلح با حداکثر ظرفیت در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت
#جهاد_سلامت
@rozaneebefarda
لکم اقتصادکم
و لنا اقتصادنا!
نقدی متفاوت به مصاحبه پرحاشیه آقای #سیدمحمدجواد_علوی
حسین عباسی فر/ پژوهشگر اقتصادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹کسی که میخواهد طب اسلامی را تخریب کند اول طب اسلامی را در تجویز چند داروی گیاهی تعریف میکند و بعد آن را نقد و نفی میکند.
اسم این مغالطه، مغالطه پهلوان پنبه است.
طب اسلامی محدودهی گستردهای از داروشناسی و شناخت جسم و روح تا سبک زندگی فردی و اجتماعی را در برمیگیرد.
🔹وقتی اینگونه طب اسلامی تعریف شود خواهیم دید که اسلام برای تمام ابعاد این طب حرف دارد. چرا که اسلام در مورد کمالِ جسم و روح و فرد و جامعه نظر دارد.
🔹در مورد موضوع اقتصاد اسلامی هم همین است. وقتی اقتصاد را در نرخ تورم و وام بانکی خلاصه کنیم از اقتصاد اسلامی پهلوان پنبهای ساختیم که خب هر کودکی میتواند نقدش کند.
🔹اما اگر پشت هر نظریهی اقتصادی، یک نظریهی عدالت ببینیم که ارزشها و هنجارهای مرتبط با آن نظریه را تعیین کرده است آنوقت خواهیم دید که بحث تضاد عقل و دین نیست.
بلکه بحث تعارض ادیان است. کاپیتالیسمِ امروز، اقتصادِ [دینِ] نئولیبرالیسم است. دینی که نظریهی عدالت خود را دارد و بر اساس آن در مورد اصول اقتصادی مثل مالکیت و حدود آن، رابطهی دولت و بخش خصوصی، مسالهی ثروت، تولید، کار و رفاه، اقتصاد سیاسی و..."حکم" میدهد. فتوا میدهد. آیه و روایت دارد. پیامبر دارد.مگر نه این است که مارکسیسم هم دین است؟
🔹چطور این ادیان غیرالهی میتوانند در حوزهی اقتصاد نظر داشته باشند و اسلام نظریهی عدالت نداشته باشد؟ آنهم اسلامی که تمام رسالت انبیاء و اولیاء را اقامه قسط میداند!
با نظر کدام عقلا اقامهی قسط کنیم؟ با نظر هایک و اسمیت و جِوُنز و والراس و کینز و فریدمن و ساموئلسون؟ با فلسفهی عدالت رالز؟ یا مارکس و هگل؟
🔹اقتصادِ اسلامی هم بر فلسفهی اسلامی و نظریهی عدالت اسلامی بنا میشود.
فقط فرق ما و #غربزدهها این است که امام به تبعیت از قرآن به ما یاد داده است در مقابل این ادیان بگوییم: نه شرقی، نه غربی(لَکُم دینُکم)؛ جمهوری اسلامی(وَ لیَ دین)!
#فقه_سرمایه_سالاری
#سکولاریسم_حوزوی
#بحث_آزاد
@rozaneebefarda
پاسخ #آیتاللهالعظمی_بروجردی به دیدگاه های اخیر جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
💥اختصاصی/ #ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جان آقای علوی اخیرا در مصاحبه با یک رسانه اقتصادی منتسب به جریان لیبرال ایرانی، ضمن انکار علوم انسانی اسلامی، نقش و جایگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را به #مرشد_معنوی، تقلیل داده بودند. موضوعی که تعداد زیادی از فضلای حوزوی و دانشگاهی با نگارش مقالات علمی، بدان واکنش نشان دادند.
🔹مرور دیدگاه زعیم فقید حوزه قم، آیتالله حاج آقا حسین بروجردی در باب #جامعیت_اسلام و توجه به شوون مختلف سیاسی و اجتماعی، بهترین پاسخ به اینچنین شبهات است.
🔹حضرت آیتالله بروجردی درس صلاة خود را در تاریخ 28 فروردین 1327 (برابر با هفتم جمادى الثانى سال 1367)آغاز نمودند. اولین مبحث ایشان در این درس بحث «صلاة الجمعة» بود. از جمله تقریراتی که برای درس ایشان منتشر شده میتوان به «تبیان الصلاة» به قلم حضرت آیتالله شیخ علی #صافی_گلپایگانی و «البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر» به قلم آقای منتظری اشاره کرد که این تقریر دوم زمان حیات مرحوم بروجردی در تاریخ 5 اسفند 1337 (برابر با 15 شعبان 1378ق) منتشر شده است.
پیشتر بخشی از تقریرات مرحوم صافی در باب جامعیت دین در روزنه منتشر گردید؛
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5180
🔹در این یادداشت دیدگاه زعیم معظم حوزه قم پیرامون تکفل امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... توسط اسلام، از کتاب«البدر الزاهر» تقدیم مخاطبان ارجمند میگردد:
🔻«لا يبقى #شك #لمن_تتبع_قوانين_الإسلام و ضوابطه في أنّه #دين_سياسي_اجتماعي، و #ليست_أحكامه_مقصورة_على_العباديات_المحضة المشروعة لتكميل الأفراد و #تأمين_سعادة_الآخرة، بل يكون أكثر أحكامه مربوطة #بسياسة_المدن و #تنظيم_الاجتماع و #تأمين_سعادة_هذه_النشأة، أو جامعة للحسنيين و مرتبطة بالنشأتين، و ذلك كأحكام المعاملات و السياسات من الحدود و القصاص و الديات و الأحكام القضائية المشروعة لفصل الخصومات و الأحكام الكثيرة الواردة لتأمين الماليات التي يتوقف عليها حفظ دولة الإسلام كالأخماس و الزكوات و نحوهما.
🔻و لأجل ذلك اتفق الخاصة و العامّة على أنّه يلزم في محيط الإسلام وجود #سائس و #زعيم #يدبّر #أمور_المسلمين، بل هو #من_ضروريات_الإسلام و إن اختلفوا في شرائطه و خصوصياته و أن تعيينه من قبل رسول الله صلّى الله عليه و آله أو بالانتخاب العمومي.
🔻الثالث: لا يخفى أنّ سياسة المدن و تأمين الجهات الاجتماعية في دين الإسلام لم تكن منحازة عن الجهات الروحانية و الشؤون المربوطة بتبليغ الأحكام و إرشاد المسلمين، بل كانت السياسة فيه من الصدر الأوّل مختلطة بالديانة و من شئونها،
🔻فكان #رسول_الله صلّى الله عليه و آله #بنفسه #يدبّر_أمور_المسلمين و #يسوسهم و يرجع إليه فصل الخصومات و ينصب الحكّام للولايات و يطلب منهم الأخماس و الزكوات و نحوهما من الماليات، و هكذا كان سيرة الخلفاء بعده من الراشدين و غيرهم، حتى أمير المؤمنين عليه السلام، فإنّه بعد ما تصدى للخلافة الظاهرية كان يقوم بأمور المسلمين و ينصب الحكّام و القضاء للولايات.
🔻و كانوا في بادئ الأمر يعملون بوظائف السياسة في مراكز الإرشاد و الهداية كالمساجد، فكان إمام المسجد بنفسه أميرا لهم، و بعد ذلك أيضا كانوا يبنون المسجد الجامع قرب دار الإمارة، و كان الخلفاء و الأمراء بأنفسهم يقيمون الجمعات و الأعياد بل و يدبّرون أمر الحج أيضا، حيث إنّ العبادات الثلاث مع كونها عبادات قد احتوت على فوائد سياسية لا يوجد نظيرها في غيرها، كما لا يخفى على من تدبّر. و هذا النحو من الخلط بين الجهات الروحية و الفوائد السياسية من خصائص دين الإسلام و امتيازاته.»
(البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، صص 75 و74)
معلوم نیست با وجود چنین تصریحاتی آنهم در عصر خفقان یک رژیم طاغوتی وابسته به اجانب، چگونه برخی افراد از منسوبین ایشان دیدگاههای صد درصد متضاد با مرحوم بروجردی را مطرح می کنند و در عین حال داعیه دار میراث داری آن زعیم فقید هستند. طبعا هر فردی می تواند دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما #تحریف دیدگاه بزرگان شیعه، خطر بزرگی است که باید با تمام توان از آن پیشگیری کرد. طبعا تنها #فرزندان_معنوی مرحوم آیتالله العظمی بروجردی صلاحیت میراث داری فکری ایشان را دارند که از نظر فکری و سیاسی به ایشان نزدیک ترند.
#بحث_آزاد
#آزاداندیشی_حوزوی
#اقتصاد_اسلامی
#فقه_سرمایه_سالاری
#سکولاریسم_حوزوی
#نشست_اساتید
#تحریف_آیتاللهبروجردی(ره)
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥 سایت اجاره ای #انتخاب بار دیگر به #دروغ متوسل شد!
عکس واقعی مربوط به یک کشور دیگر است!
#برجامیان_عاشق_آمریکا
@rozaneebefarda
انکار #اقتصاد_اسلامی و پرهیز از کلی گوییهای مشکوک به آمیختگی با نخوت و خودبزرگ بینی!
دکتر حسن سبحانی
اقتصاددان و استاد دانشگاه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 در روزگاری که آزادی بیان و عقیده از افتخارات جوامعی محسوب می شود که به گرامی داشت آن ها مشتهر و به رعایت آن ها ملتزمند، متاسفانه معارف مطروحه در عرصه «اقتصاد اسلامی»، عمدتا بدون اینکه از طریق بررسی و نقادی و تعمیق در مقالات و کتاب های مکتوب شده در باره آن، مورد ارزیابی قرار بگیرد از ناحیه اشخاص محترم و جریان هایی مورد هجمه قرار گرفته است که برخی از کنش های مطروحه آنان در این زمینه، نه با آداب بزرگداشت علم و عالم و لوازم توسعه آن سازگار و نه با رعایت قاعده حرمت نظر و احترام به عقیده دیگران هم راستاست و این در حالی است که منطق حکم می کند که محققان دانشمند با رعایت عرف کنکاش در مباحث مطروحه در حوزه های معرفتی، #آزادانه و #متواضعانه #نقد_و_نظر خود را بگویند و دغدغه های خود در گسترش علم و تصحیح انحرافات معرفتی را، با پرهیز از #کلی_گویی_های مشکوک به #آمیختگی با #نخوت و #خودبزرگ_بینی، عملیاتی نموده و به سامان برسانند که گفته اند:
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
🔹بر این اساس و از آنجا که لازمه پیشرفت هر معرفتی، #رعایت_ظرایف مورد اشاره از جانب ورود کنندگان به موضوعات است قاعدتا «اقتصاد اسلامی» هم نباید از این رویه مستثنی گردد.
🔹یعنی باید شرایط به نحوی باشد که طی آن، هر عالمی بدون ترس از متهم شدن و یا مورد تهاجم قرار گرفتن و با آزادی کامل نظر معرفتی خود را عاری از هر گونه تخطئه و کنایه مطرح نماید و مشتاقانه خواهان استماع پاسخ قائلان به موضوع باشد تا معرفت خویش را کامل تر و اشتباهات احتمالی خوداز واقعیت راکمتر و تلقی خوداز حقیقت را صادق تر نماید.
🔹در این ارتباط لازم است علاقمندان و ناظران کمتر متخصص در موضوع ، برای قضاوت در شنیده ها و موضع گیری له یا علیه منشورات، عجله نفرمایند زیرا قضاوت درست و عادلانه هم ،خود وامدار برخورداری از دانش و آگاهی خشیت آور است.
🔹ما بنا به ضرورت، طی ایام آتی، بتدریج نکاتی را در خصوص «اقتصاد اسلامی» و نسبت آن با اظهار نظر کنندگان در باره اش ،مطرح خواهیم نمود انشاءالله.
#صیانت_از_بحث_آزاد
#آزاداندیشی
#نشست_اساتید
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
#آه_برادر
🔹چه سهل است با زبان «یا لیتنا كنا معكم» گفتن و چه سخت است تا پای جان در ركاب حسین(ع) ایستادن.
🔻ای دل، صحرای بلا به وسعت تاریخ است و تا مؤمنین را به بلایی كربلایی نیازمایند، رها نمیكنند.
#شهید #سیدمرتضی_آوینی
@rozaneebefarda
🔸دم خروس #رسانه_های_برجامی!
◽️مجتبي يوسفي نماينده اهواز در مجلس يازدهم در توئيتى نوشت:
«گزارش هايي در مورد #قراردادهاي_اجباري يك رسانه با وزارتخانه ها به دست ما رسيده كه به زودي تحقيق از وزارتخانه ها و مجالس گذشته را در مورد قراردادها و مبالغ پرداخت شده به اين #رسانه_تفرقه_افكن متعلق به معاون دفتر يكي از سران عالي رتبه را آغاز و فعاليت هاي آن را رصد خواهيم كرد.»
▪️برخی رسانه ها با تکیه بر بعضی شواهد دقیق، این افشاگری را به #خبرآنلاین تطبیق کرده اند.
▫️آیا افشاگری ها از مدیران رسانه ای #خرده_جریان_اعتدال، ادامه خواهد یافت؟
◽️منتظر پرونده ویژه خبرآنلاین در روزنه باشید...
@rozaneebefarda
magویژه نام بیانیه گام دوم.سیاست نامه انقلاب اسلامی- maaref-116 98.11.30.pdf
4.65M
💥متن کامل نشریه معارف #ویژه_نامه «سیاستنامه انقلاب؛ کندو کاوی در بیانیه گام دوم انقلاب»
👈عناوین مورد بحث در این ویژه نامه: _بیانیه گام دوم در هندسه فکری مقام معظم رهبری
_هندسۀ مسئلههای معطوف به حرکتِ فرهنگیِ انقلاب
_تصویرِ فرهنگ در بیانیّۀ گامِ دوّمِ انقلاب
_تحلیل ابعاد تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب _ تجویزگری تمدنی در مقیاس جهانی _بررسی ظرفیتشناسانه بیانیه گام دوم با رویکرد تمدنی
_ورود به عصر جدید چرا و چگونه؟
_کلید واژه عدالت و مبارزه با فساد
_آموزههای وحیانی در بیانیه گام دوم انقلاب
_ظرفیتهای مباحث کلامی در بیانیه گام دوم
_دیدگاههای اخلاقی در بیانیه گام دوم
_سبک زندگی در بیانیه گام دوم
_نقش جوانان دانشگاهی در پیشرفت علمی
_جستاری در منبعشناسی بیانیه گام دوم و گزیدهخوانی نقطه نظرات فرهیختگان ذیل بیانیه گام دوم
◽️با آثاری از آقایان:
مصطفی ملکوتیان
علیرضا پیروزمند
مهدی جمشیدی
مهدی امیدی
امیر سیاهپوش
ابوذر رجبی
محمدجواد فلاح
محمدهادی منصوری
امیرمحسن عرفان
ابوالقاسم یعقوبی
حسین بغدادی
دانیال ادیب
@rozaneebefarda
#علوم_انسانی_اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری/1
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️ ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست.
◽️بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایدهای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است.
◽️من یکی از حرفهایی که دارم، همین #رشتهی_تعلیم_و_تربیت در #حوزه است. بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک #جهانبینی است غیر از جهان بینی ما.
▫️علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل #فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد.
شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست.
◽️قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
▫️میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا #اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب #اقتصاد_اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.»(1389.8.2)
@rozaneebefarda
#پرونده_ویژه
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📛یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
🔻نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
⭕️سلسله یادداشت های #تیغ_و_تحریف به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید #ادبیات_سیاسی جدید و جهت دار مواجهیم که در مواردی در چارچوب #مشروعیت_زدایی از #نظام_اسلامی و تئوری پردازی برای توصیه یا توجیه اقدامات #خشن و احیانا #براندازانه، قابل تحلیل است.
◽️بررسیها نشان می دهد که مواجهه سیاسی این طیف با نظام، وارد دورانی جدید شده و طبعا هر نوع کنش گری متقابل عالمانه با آنان نیز بدون درک عمیق و دقیق این اتفاق جدید، ممکن نیست!
▪️تولید ادبیات سیاسی با پس زمینه مذهبی، خطرناک ترین نوع مواجهه با جمهوری اسلامی است که زمینه ساز تضعیف #مشروعیت_مذهبی_نظام است.
⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریانهای زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان خواهد کرد.
⭕️یادداشت نخست:
#عرفیزدگی در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190
⭕️یادداشت دوم:
داوود #فیرحی؛ تئوری پردازی برای #آشوب یا تریدپراکنی در مبانی؟!
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206
متن کامل یادداشت را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
تیغ و تحریف!
روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اسلامی
📛یادداشت سوم:
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
🔻نقدی بر سخنان جناب آقای #سیدصادق_شیرازی پیرامون عدم برخورد با #براندازان_نظام_اسلامی
💥اختصاصی/ احمد هاشمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 4]
⛔️در محرم امسال جناب آقای سیدصادق شیرازی در سخنانی با موضوع «اعدام برانداز» ادعا میکند در حکومت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) اعدام برانداز و منافق وجود نداشته است.
البته او پیشتر در بهمن سال 89 و پس از فتنه88 و آشوب های خیابانی آن برهه نیز در سخنانش در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) مدعی شده بود:
🔻«مگر منافق را باید کشت؟....پیغمبر خدا یک منافق را نکشت»
▪️البته در این سخنرانی به سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) اشاره نمیکند و به نوعی آن را سانسور میکند. البته در همان ایام یکی از خطبای قم به این سخنرانی واکنش داد و با استناد به سیره حضرت علی(ع) در نبردهایش با کسانی که در ظاهر مسلمان بودند و جاهلانه و یا منافقانه سنگ اسلام را به سینه می زدند، به این ادعای آقای سیدصادق شیرازی پاسخ داد.
◽️در سخنرانی اخیر، جناب شیرازی تا حد زیادی ادعای سابق خود را پس گرفته است؛ او در این سخنرانی به سیره امیرالمومنین علیهالسلام اشاره می کند، البته با این توضیح که آن حضرت تا زمانی که دشمنانشان شمشیر نکشیدند، اقدامی نکرد و پس از آن فقط به دفاع پرداختند.
🔘همین عقب نشینی ایشان که لااقل قبول کردند که اگر برانداز و منافق اقدامی بکنند باید با او مقابله سخت کرد، نشان میدهد یا مطالعات تاریخی وی تکمیل شده یا اقلا حاضر شدهاند به بخشی از حقایق تاریخی برخلاف اظهارات پیشین خود اذعان کند. البته ایشان در سخنرانی اخیر برخورد حضرت امیر(ع) در جمل و صفین را دفاع می نامد، در حالی که حداقل درباره نبرد صفین چنین ادعایی، درست نیست و طبق شواهد تاریخی و نامههای حضرت به معاویه، روشن است که ایشان ابتدائا به نبرد با معاویه رفتند.(مراجعه شود به: الفتوح، ج3، ص170-مناقب آل ابی طالب، ج3، ص218-مناقب على بن ابى طالب، ص167-حیات فکری سیاسی امامان شیعه، ص91-95)
◽️البته جناب آقای سیدصادق شیرازی در این سخنرانی علیرغم اشاره به سیره امیرالمومنین(ع)، مانور زیادی بر سیره پیامبر اکرم(ص) دارند و به نوع برخورد آن حضرت (ص) با سخنان و اقدامات عبدالله بن ابی سلول و نیز ترور ناموفق پیامبر(ص) در عقبه اشاره می کند و ادعا میکند پیامبر حتی در مقابل کسانی که قصد ترور ایشان را داشتند هیچ اقدامی نکرد، و ماجرا را طوری جلوه می دهند که فقط این عملکرد پیامبراکرم(ص)، مطابق با اسلام است و به این دقت ندارد که اینگونه رحمانیزه کردن اسلام و این برداشت ناصواب، منجر به –معاذالله- متهم شدن حضرت امیر(ع) میشود!
از این رو، اگر واقعا جناب شیرازی به این اعتقاد دارند که سیره حضرت امیر(ع) حجت است، پس نمی توانند با بسنده کردن به سیره پیامبر(به فرض اینکه پیامبر(ص) هیچ براندازی را اعدام نکرده باشند) از این واقعه، قاعدهسازی بکنند؛ از سوی دیگر جناب شیرازی باید به این سوال پاسخ دهند که اگر این نوع برداشت را از اسلام پذیرفتند که با براندازان و دشمنانان اهل بیت(ع) نباید برخورد کرد، پس اعلان دهه برائت و دامن زدن اختلاف های خونین بین مسلمانان چه توجیهی دارد؟
آیا رسول الله(ص) و امیرالمومنین(ع) چنین رفتار کردند؟
ایشان این ادعای خود را به عنوان قطعیات و مسلمات تاریخ اسلام بیان می کند و برای آن شواهدی را ذکر می کند که در این یادداشت به بررسی آن بپردازیم.
◽️گوینده مزبور در سیره پیامبر(ص) بیش از همه به نوع رفتار پیامبر(ص) با عبدالله بن ابی سلول اشاره میکند. اینکه حضرت با وجود اعلام برانداز بودن عبدالله بن ابی سلول، پیامبر(ص) هیچ اقدامی در قبال او نکرد و حتی هنگامی که وی فوت کرد، پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن وی گذاشت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 2 از 4]
🔸در بررسی این ادعا باید گفت که این گزارش که پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن عبدالله بن ابی سلول گذاشته اند، در منابع عامه و صحاح سته به کرات ذکر شده است(مسند أحمد ج23 ص307، صحیح بخاری ج2 ص364، صحیح مسلم ج4 ص2140 و در منابع شیعه فقط در کتاب امالی شیخ طوسی آمده است.
▪️در بررسی این ادعا باید گفت که این گزارش که پیامبر(ص) پیراهن خود را در کفن عبدالله بن ابی سلول گذاشته اند، در منابع عامه و صحاح سته به کرات ذکر شده است و در منابع شیعه فقط در کتاب امالی شیخ طوسی(الامالی ص394) آمده است؛ سند این روایت بر اساس ضوابط رجالی مورد اعتماد نیست.
چرا که علاوه بر وجود چندین شخصیت مجهول، شخصی مثل سفیان بن عیینه در سلسله سند این روایت وجود دارد که رجالیون او را از علمای اهل سنت نام برده اند و رجالیون شیعه همچون آیت الله مامقانی(تنقیح المقال، ج32، ص 56) و آیت الله خویی(معجم الرجال، ج3، ص85)، وثاقت او را تایید نکرده اند.
🔻ردیابی این روایت در کتب اهل سنت نشانگر این است که اشتراک سندی با روایت نقل شده در کتاب امالی شیخ طوسی، وجود دارد. سند روایت نقل شده در امالی و روایت نقل شده در صحیح بخاری از سفیان بن عیینه تا جابر بن عبدالله یکسان است و در واقع روایت شیعه و سنی، هر دو به نقل از یک شخص سنی به نام سفیان بن عیینه بوده است. پس اشتراک سندی و سنی بودن سفیان بن عیینه احتمال ورود این روایت از اهل سنت به کتاب امالی را تقویت می کند.
⭕️بر فرض صحت این روایت، جناب شیرازی علت گذاشتن پیراهن پیامبر(ص) در قبر عبدالله بن ابی سلول را نیز سانسور کرده است که در برخی کتب روایی عامه همچون صحیح بخاری به آن اشاره شده است:
وقتی عباس عموی پیامبر(ص) در جنگ بدر توسط مسلمانان اسیر شد، انصار بدنبال پیراهنی برای او بودند که عبدالله بن ابی سلول پیراهن خود را به او داد و این عمل پیامبر در ازای آن کار وی بوده است.(صحیح بخاری، ج2،ص406؛ سبل الهدی، ج 11، ص93)
🔸همچنین شیخ طوسی در امالی خود بعد از روایت خاکسپاری عبدالله ماجرای بخشیدن پیراهن به عباس را بطور مجزا و با همان سلسله سند ذکر کرده است.
البته طبق روایاتی که جناب شیخ طوسی در تفسیر التبیان(ج5،ص272) آورده است پیامبر(ص) قبل از خاکسپاری با نزول آیه «وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ» از این کار نهی شدند.
🔷فارغ از همه شواهد پیشین، جناب شیرازی از گذاشتن پیراهن در کفن عبدالله بن ابی می کند، احترام پیامبر(ص) به خاکسپاری وی را برداشت میکند و این بر خلاف روایات مسلم شیعه است و حداقل این انتظار از ایشان می رفت که بر فرض صحت روایت به طور یک طرفه ماجرا را نقل نکند. در این رابطه کافی است به «باب الصلاه علی النواصب» در کتاب فروع کافی مراجعه شود تا روشن شود که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به مرگ منافقین چگونه عمل می کردند.
در اولین روایت آن که درباره خاکسپاری عبدالله بن ابی سلول است، اینطور آمده که پیامبر(ص) در تشییع جنازه وی شرکت کردند و طلب عذاب او را از خداوند نمودند و البته در این روایت اشاره ای به گذاشتن پیراهن در کفن نکرده است، روایتی که شیخ طوسی هم در تهذیب (ج3، ص196) آن را ذکر کرده است و این نکته نشانگر این است که روایت امالی به عنوان حجت فقهی مقبول شیخ نبوده است و ایشان در کتاب تهذیب که کتاب فتوایی ایشان است، به آن اشاره نکرده است و به جای آن روایت فوق را که از نظر مضمون خلاف آن است بیان کردهاند.
🔹نظر به مطالب پیش گفته، این سوال مطرح است که جناب شیرازی چگونه روایت صحیحی که در دو کتاب از کتب اربعه شیعه ذکر شده است را رها کرده و به یک روایت واحد در کتاب امالی و منقول در کتب اهل سنت تمسک کرده است؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 3 از 4]
🔸معلوم نیست چگونه فردی که در سالهای اخیر از سوی حامیان خود با عنوان تصدی برخی مناصب دینی معرفی می شود، در این سخنرانی ادعا می کند که پیامبر(ص) در مقابل #مخالفین_سیاسی، خاصه #براندازان، هیچ اقدامی نکردند و این ادعای خود را از #مسلمات_تاریخی می شمارد؟! آیا رواست بدون اتکا به منابع متقن تاریخی، چنین نسبت های نادرستی به وجود نازنین پیاکبر اکرم(ص) داده شود؟
مراجعه به کتب تاریخی متقدم و معتبر، بطلان ادعای مزبور را اثبات می کند؛ به طور مثال باید از ایشان پرسید، علت شروع غزوه بنی نضیر چه بوده است؟
نکته مهم اینجاست که ایشان فرقی بین برانداز مسلم و غیرمسلم نمیگذارد و ادعا میکند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برخوردی با مخالفین سیاسی و براندازها نداشتند!
🔷در بین کتب تاریخی شیعه و سنی #اجماع وجود دارد که علت غزوه پیامبر(ص) با بنی نضیر (یکی از سه تیره یهود ساکن مدینه که پیامبر(ص) در ابتدای هجرت با آنان پیمان بست)، این بود که پیامبر(ص) بخاطر پرداخت دیه ای که به عهده داشت و بخاطر پیمانی که با بنی نضیر داشت با عده ای از اصحاب به سمت قلعه آنان رفت تا از آنها کمک گیرد و آنان جواب مثبت داده و پیامبر(ص) را به داخل حصار و قلعه خود دعوت کردند و در زمانی که پیامبر در کنار دیواری نشسته بودند، توطئه کردند تا سنگی را از بالا بر سر پیامبر(ص) اندازند و ایشان را ترور نمایند، در این حین جبرئیل بر پیامبر نازل شد و ایشان را از توطئه ترور مطلع کرد و ایشان هم بدون درنگ قلعه آنان را ترک کرد و به سمت مدینه رفت و برای بنی نضیر پیغام فرستادند که به خاطر این توطئه ترور، پیمانتان را نقض کردید و باید از مدینه بیرون روید، البته آنان در وهله اول این دستور پیامبر(ص) را نپذیرفته و در داخل قلعه های خود موضع گرفتند و پیامبر(ص) در مقابل، آنان را محاصره کرد و درختان آنان را قطع نمود تا اینکه آنان به حکم پیامبر(ص) گردن نهاده و از مدینه رانده شدند و البته در بین محاصره عدهای از آنان به دست حضرت امیر کشته شدند که آیات ابتدایی سوره حشر هم بر این ماجرا دلالت دارد.(مراجعه شود به: السیره النبویه ج2، ص190-المغازی ج1، ص364-365-الطبقات الکبری ج2، ص44-تاریخ طبری ج2، ص551-الکامل فی التاریخ ج2 ص173-البدایه و النهایه ج4، ص75-انساب الاشراف ج1، ص339-الدرر ص174-دلائل النبوه ج2، ص489-490-تفسیر قمی ج2، ص359-اعلام الوری باعلام الهدی ص89-حیاه القلوب ج3، ص617-618-اعیان الشیعه ج1، ص260-منتهی الامال ج 1، ص173-موسوعه التاریخ الاسلامی ج2، ص403-سیره رسول خدا ص541-542)
🔷حائز اهمیت است که بنی نضیر همپیمان حضرت بودند و پیامبراکرم(ص) به صرف این توطئه که البته تحقق عملی نیافت و فقط از قصد آنان مبنی بر ترور از طریق وحی با خبر شدند، بر علیه آنان اقدام کرد؛ جناب شیرازی که صرف بیان قصد اخراج پیامبر(ص) از مدینه توسط عبدالله بن ابی سلول را براندازی تلقی میکند، به طریق اولی قصد بنینضیر را که به لطف اخبار غیب بر ملا گردید، باید برندازی بداند. حال چگونه است که ایشان عدم برخورد پیامبر(ص) در قبال براندازی را از قطعیات تاریخی تلقی می کند؟
در خوشبینانه ترین حالت باید گفت که این ادعای ناصحیح و بی پشتوانه، ریشه در بی اطلاعی تاریخی و ناآشنایی با منابع دارد. والله العالم!
🔻شاهد دیگر بر رد این ادعا در سیره پیامبر(ص) سریه قتل کعب بن اشرف است، کعب بن اشرف کسی است که پس از جنگ بدر و برای تسلیت کشته شدگان بدر به میان قریش رفت و آنان را برای قتال با پیامبر تشویق نمود، وی همچنین با اشعار خود به هجو پیامبر(ص) و مسلمانان پرداخته بود، حضرت هم به خاطر این دو اقدام، از اصحاب خود برای قتل وی یاری خواستند و گروهی از اصحاب داوطلب این کار شده و کعب را به قتل رساندند.(ن.ک: السیره النبویه، ج2، ص51-57-المغازی واقدی، ج1، ص184-190-الطبقات الكبرى، ج2، ص24-25-تاريخ طبري، ج2، ص488-491-دلائل النبوه، ج3، ص187-191-الکامل فی التاریخ، ج2، 143-144-تاريخ الاسلام، ج2، ص157-161-البدايه و النهايه، ج4، ص5-انساب الاشراف، ج1، ص374-المنتظم، ج3، ص158-159-الدرر، ص150-151-عیون الاثر، ج1، ص348-351-سبل الهدى، ج6، ص25-29-حياه القلوب، ج4، ص929-931-اعیان الشیعه، ج1، ص284-سيره رسول خدا، ص498-500-تاريخ تحقيقى اسلام، ج3، ص22-25-سيره معصومان، ج1، ص245-246-فروغ ابدیت، ص521-523)
⭕️با توجه به این گزارشات تاریخی، وقتی که پیامبر اکرم(ص) در سیره خود با این جدیت و شدت با مخالفان سیاسی و دشمنان اسلام عمل کرده اند، جناب شیرازی با استناد به کدام یک از کتب تاریخی، چنین ادعایی را مطرح می کند؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
این برائتی های مهربان!/حکایت رادیکالهای برائتی و تئوری پردازی برای اسلام رحمانی!
[صفحه 4 از 4]
🔳جناب آقای شیرازی در سخنرانی اخیر خود، به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرده که در آن حضرت فرموده اند: این اخلاق پیامبر(ص) باعث شد که هزار نفر از منافقین برگشتند.
▫️طبق فحص نگارنده این سطور، نزدیکترین روایت به مضمون مورد اشاره گوینده محترم، روایتی روایتی از امام صادق(ع) در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه«جاهد الکفار والمنافقین» است:
«روي عن أبي عبد الله (ع) أنه قرأ جاهد الكفار بالمنافقين و قال أن رسول الله ص لم يقاتل منافقا قط إنما كان يتألفهم»
◽️اگر منظور جناب آقای شیرازی این روایت است، اولاً این روایت #مرسله است و ثانیا لازمه پذیرش صحت آن، این است که آیه(جاهد الکفار و المنافقین) که در سوره های توبه و تحریم آمده است، به صورت (جاهد الکفار بالمنافقین) خوانده شود و الا روایت با صریح آیه قرآن در تخالف است!
ثالثا این روایت و این قرائت با روایتی که از امام صادق(ع) در ذیل سوره تحریم در تفسیر قمی نقل شده(ج2، ص377)، در تضاد است:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ قَالَ هَكَذَا نَزَلَتْ فَجَاهَدَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكُفَّارَ وَ جَاهَدَ عَلِيٌّ ع الْمُنَافِقِينَ- فَجَاهَدَ عَلِيٌّ ع جِهَادَ رَسُولِ اللَّهِ ص»
▪️#علامه_مجلسی هم با استناد به این روایت، چنین می فرماید:
«قوله عليه السلام: هكذا نزلت يدلّ على عدم صحّة القراءة الشاذّة»(بحارالانوار،ج29، ص427)
طبعا گوینده محترم هم اذعان دارد که فهم مرحوم مجلسی از اخبار اهل بیت(ع) قابل مقایسه با جناب ایشان نیست.
▫️از سوی دیگر، بر فرض صحت تمام ادعاهای تاریخی جناب شیرازی، مبنی بر اینکه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در حکومتشان یک برانداز را هم اعدام نکرده باشند، و طبق این سیره ادعایی، نظام اسلامی را به تخلف از سیره پیامبر(ص) متهم کرده و مورد هجمه قرار می دهند، چگونه است که در مسأله لعن علنی به سیره حضرات معصومین(ع)، در تعامل گسترده با سران عامه، استناد نمی کنند؟ و مصرانه و برخلاف فتاوا و سیره علما سلف در تعامل با اهل سنت و حفظ احترام آنان، به لعن و طعن علنی روی آورده اند، جای بسی تعجب دارد که پیروان #اندیشه_برائتی که در جای جای عالم اسلامی و در شبکه های زنجیره ای ماهواره ای، در عین حال که با #توهین به مقدسات اهل سنت، بر طبل #تفرقه می کوبند، و در این راستا جمهوری اسلامی را بخاطر وحدت اسلامی بشدت مورد هجمه قرار میدهند، چرا و چگونه در مقابل نظام اسلامی و در حمایت از مخالفین نظام، به #تئورسین_های_اسلام_رحمانی مبدل می شوند؟
این چه ترفندی و رویه ای است که با استناد به سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، نظام اسلامی را همزمان به بهانه ترک #برائت و ترویج وحدت با عامه، مورد هجمه قرار داده و در عین حال به دلیل اجرای قوانین و مجازات های اسلامی بر مخالفان نظام اسلامی (که حفظ آن به اتفاق شیعه، واجب و تضعیفش حرام است) مورد ملامت قرار می دهند!
به راستی اگر داعیه احیای شعائر شیعی وجود دارد، ایجاد منطقةالفراغ و حاشیه من برای دشمنان تنها نظام سیاسی شیعی، و تئوری سازی دینی برای تطهیر و نجات آنان، چه مفهومی دارد؟ آیا همزمان می توان ادعای عدم مخالفت با نظام و علاقه به احیای اندیشه شیعی داشت و همزمان برای نجات مخالفان و براندازان، تئوری تولید کرد؟!
والسلام علی من اتبع الهدی
#سکولاریسم_حوزوی
#مشروعیت_زدایی_از_نظام
#نقد_علمی
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥همراهی #مهراب_صادق_نیا با جریان #هجمه_سازمان_یافته به #حضور_طلاب_در_کرسی_معلمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همزمان با هجمه رسانه ای برخی جریان های معلوم الحال به مصوبه حضور طلاب در آموزش و پرورش که با استقبال رسانههای معاند نیز همراه شد، برخی معممین، به جای دفاع از حضور طلاب متخصص و متعهد در کرسی تعلیم و تربیت، همان ادعاهای غیرعلمی و بعضا جهت دار را علیه طلاب مظلوم و خدوم تکرار کردند.
این سنخ سخنان با چه هدفی در چنین شرایطی بیان می شود؟
چه جریانی از حضور روحانیت در جایگاه تاریخی خود یعنی تعلیم و تربیت، ناراحت است و چرا؟
با وجود این حجم از دانش آموختگان حوزوی در رشته های تخصصی، معلوم نیست چرا برخی به اظهارنظرهای عوامانه دست می زنند و مانع خیر می شوند؟
راستی! اگر طلبه ها کلا از تاریخ و جامعه شناسی و این چیزها سر در نمی آورند، چرا این #آخوندهای_برجامی، هر لحظه و هر روز با ژست خودعلامه پندارانه، در مورد همه عرصه های تخصصی نظر می دهند؟!
اصلا چرا اینهمه کرسی تدریس دانشگاهی در فضای رقابتی در رشته های مختلف، در اختیار حوزویان است؟
اینهمه مقاله و مجله علمی پژوهشی به قلم حوزویان در گوشه و کنار این کشور، چگونه تولید می شود؟
خوب است امثال صادق نیا، قبل از هر اظهارنظری کمی اندیشه و #انصاف پیشه کند! شاید او و امثال او که از مواهب هیئت علمی برخوردارند، وضعیت نابسامان حجم انبوه فضلای حوزوی متخصص در رشته های مختلف را #درک نمی کنند!
لازمه اظهارنظر پیرامون مسائل حوزه، اطلاعات دقیق و میدانی، انصاف، اخلاق مداری و مراعات مصالح عالیه مردم و حوزه است.
#برجامیان
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
💥اظهارنظر صریح #آیةالله_نوری_همدانی پیرامون واقعه #قرهباغ
◽️اینجانب با آشنایی که از منطقه آذربایجان دارم و در سفری توفیق دیدار بخشی از اهالی آنجا را داشتهام و در همان سفر هم عرض کردم که قرهباغ جزء جهان اسلام است و باید به کشور اسلامی برگردد و با روحیه انقلابی که شیعیان آن مرز و بوم دارند، باید آزاد گردد و دشمنان هم بدانند که به فکر تفرقه بین دو ملت ایران و آذربایجان نباشند و ما در کنار شیعیان آن منطقه هستیم و معتقدیم باید خواسته های آنان عملی شود.
@rozaneebefarda
#میهمان_داریم....
#شهدای_خان_طومان تفحص شدند...
آه! چقدر مظلومانه شهید شدند این عزیزان.
باز هوای #شهادت در این دیار لاله گون وزیدن گرفته است.
@rozaneebefarda
روزنه
#فتح_خانطومان و بازخوانی پرسشهای بیپاسخ آیا فاجعه سقوط خانطومان محصول #مذاکره و اعتماد به آمری
یادداشت روزنه پیرامون #شهدای_خان_طومان و پرسش های بی پاسخ از #اعتدالی_ها!
بازخوانی این یادداشت در این روزها خالی از لطف نیست:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/3071
💥گل های پر پر #خان_طومان به پابوس امام الرئوف(ع) خواهند رفت
🔹هویت پیکر #هشت_تن از شهدای مدافع حرم شناسایی و تایید شد:
▫️رضا حاجیزاده، علی عابدینی ، محمد بلباسی، حسن رجاییفر و محمود رادمهر از استان مازندران
▫️ زکریا شیری از استان قزوین
▫️مجید سلمانیان از استان البرز
▫️مهدی نظری از استان خوزستان
⭕️پیکر مطهر این شهیدان عزیز فردا(دوشنبه) توسط خادمان آستان قدس رضوی، در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام زیارت و طواف داده خواهد شد.
🔹مراسم طواف و نماز در مشهد مقدس، به دلیل شرایط کرونا بدون حضور مردم قدرشناس و شهیدپرور برگزار می گردد ولی به صورت زنده از شبکه های سیما پخش خواهد شد.
@rozaneebefarda