💥تحلیلی بر بازتاب جهت دار بیانات #آیتالله_یزدی توسط #فرید_مدرسی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸فرید مدرسی خبرنگار اصلاح طلب، عضو حلقه #محمدقوچانی و گماشته مخصوص او در قم است.
🔹آنچنان که خود گفته از ابتدای دهه هشتاد که مأموریت حضور خبری در قم را یافته با کمک افرادی چون #رسول_جعفریان، توانسته با بیش از دویست نفر از رجال حوزوی ارتباط وثیق بهم بزند و نتیجه این روابط حساب شده، ساعت ها مصاحبه جهت دار و اعتراف گیری از این جماعت ناآشنا به رسانه بوده است.
احتمالا برخی از رجال به دلیل مواضع خاص خود در این مصاحبهها، مجبور شده اند خطوات بعدی را نیز طی کنند و اکنون در اردوگاه مخالفان انقلاب قرار بگیرند.
بعد از افشای ماهیت اختلاف افکن این فعال رسانهای، مدتی است عملیات رسانهای وی پیچیده تر شده اما همچنان او بعنوان یک نیروی سوخته رسانهای، قصد ترک زمین بازی را ندارد!
🔹حساسیت ویژه او نوعا معطوف به دو طیف خودی و غیرخودی است؛ او از همه حامیان #حوزه_سکولار با تمام وجود حمایت می کند البته اگر مدتی است که کمتر توفیق می یابد به دلیل ظرفیت های رو به زوال اوست نه کاهش حجم اقداماتش یا چیز دیگر.
راهبرد حفظ وحدت، اجماع بر موارد اشتراکی و هم افزایی رسانهای و تشکیلاتی به شدت مورد توجه وی قرار دارد.
🔹در مقابل، جریان انقلابی قم نیز به طور جدی توسط او و امثال او رصد می شوند و در پوشش اخبار این جبهه، راهبرد اختلاف افکنی و هزینه تراشی، در دستور کار قرار می گیرد و تا کنون بارها نتیجه داده است که دلیل اصلی آن هم عدم آشنایی #انقلابیون_قم با عملیات چندوجهی جریان #ضدانقلاب_قم و #رخنه_های_نفوذ در این جبهه بوده است.
🔸در یادداشت اخیر (https://eitaa.com/rozaneebefarda/1627)، مدرسی با کاربست چند تکنیک ساده رسانهای، عملیات روانی پرحجم و پیچیدهای طراحی شده است که در ادامه، برخی ابعاد آن واگویه خواهد شد:
🔹او تلاش کرده در مقابل آیت الله یزدی و جامعه مدرسین به جبهه سازی بپردازد و ریاست قوه مجریه، رییس مجمع تشخیص و عضو ارشد #نشست_اساتید را در یک جبهه نشان دهد.
شاید برخی بر اساس بعضی شواهد و اخبار،نظر به وجود چنین رابطهای در عالم واقع داشته باشند که جای بحث و بررسی بسیار دارد اما مدرسی فارغ از اصل وجود یا عدم وجود چنین رابطهای تلاش دارد همزمان نهادهای عالی نظام و تشکلهای زاویه دار حوزوی را در ذیل یک چتر رسانهای جمع کند و علیه جامعه مدرسین بشوراند!
🔸تکذیب گاه و بی گاه بیانات آیتالله یزدی توسط روابط عمومی این تشکل اصیل نیز دقیقا تکمیل کننده پازل امثال فرید مدرسی است و نه تنها کمکی به جمع شدن ماجرا نمی کند که نوعی انفعال را نشان می دهد که دقیقا مدتهاست که پاشنه آشیل مورد سوءاستفاده جریان غیرانقلابی و ضدانقلاب قم است.
اگر واقعا آیتالله یزدی آن سخنان را نفرمودهاند چرا بلافاصله بعد از انتشار و قبل از دستمایه شدن توسط مخالفان، #تکذیبیه صادر نمی شود و اگر گفته شده و اکنون مصالحی درمیان است، جای درنگ و تأمل جدی وجود دارد که با کدامین قوه عاقله ای به اعتبار تاریخی یک نهاد اصیل و دبیر محترمش ضربه وارد می کنند؟!
🔹یکی از خطوط ثابت در هجمه های گاه و بیگاه اصلاحطلبان در قم به معاونت تبلیغ حوزه و شخص آقای نبوی است. فرید مدرسی مدتهاست انگار نذر کرده که در هر مطلب مرتبط و غیر مرتبطی به لگدپراکنی علیه چهرههای خدوم و اصیل حوزه بپردازد.
یک جستجوی ساده در کانال شخصی او، مدعا را اثبات خواهد کرد.
به راستی اگر یک مسئول حوزوی در مدتی طولانی در یک منصب قرار دارد، فارغ از درستی یا نادرستی این مسئله، چرا باید برای چند ریش تراش غیرحوزوی درس ناخوانده طرفدار فتنه ۸۸ اینقدر مهم باشد؟! چرا سایر افراد با شرایط مشابه مورد تهاجم نیستند؟!
🔶پی نوشت
گفته می شود برخی چهرههای رسانهای اصلاحطلب با بعضی نهادهای خاص مرتبط اند و رانت خبری و حمایت حقوقی و نفوذ سیاسی روزافزون این جماعت، مرهون همین ارتباطات خاص است.
فارغ از تأیید را رد این سنخ اخبار، آن نهادهای ارجمند نباید فراموش کنند که روزگاری یک شکارچی نیمه خبره برای شکار خرس راهی جنگل شده بود اما در اولین مواجهه، شکار خرس شد!
اجیر شدن برخی فعالان رسانهای غیرحرفهای توسط یک جریان ورشکسته سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز مساله دیگری است که باید در مورد آن بیشتر بنویسیم اما اجمالا باید درنظر داشت که از طریق همین نیروهای سوخته رسانهای می توان راهبردهای سیاسی همین جریان غرب اندیش شکست خورده را تحلیل کرد و از این رو، پی جویی ابعاد حوزوی عملیات روانی و تشکیلاتی اعتدالگرا یان غرب اندیش، کار آسانی خواهد بود. البته تنها برای اولوالالباب!
@rozaneebefarda
همه پازل های یک حمله سازمان یافته جدید علیه آیتالله یزدی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹شواهد حکایت از شکل گیری یک هجوم پوشالی سازمان یافته تازه علیه آیتالله یزدی دارد.
لذا بازشناسی برخی مخالفان سنتی و مشتریان دائمی تخریب جبهه انقلاب و جامعه مدرسین و شخص آیتالله یزدی، بسیار حیاتی و راهگشاست.
🔸سایت #انتخاب که گفته می شود منسوب و مربوط به آن دولتمرد سایه نشین #آشناست، صحنه گردان تخریب علیه آیتالله یزدی شده است.
دیری نمی گذرد که #ایرنا و #ایسنا و #خبرآنلاین(رسانه نزدیک به #علی_لاریجانی) و #شفقنای #ابوالفضل_فاتح(که به حق #ایسنای_حوزوی می خوانیمش و توسط آقای #شهرستانی تغذیه می شود) هم وارد خواهد شد. #جماران و #جمهوری اسلامی #مسیح_مهاجری و احتمالا چند رسانه کوچولو مثل #خیمه و #حریم_امام، سرخط های رسانهای تولیدی را دنبال خواهند کرد؛ شرق و ایران و امثالهم هم پروپاگاندای رسانهای را عهده دار خواهند شد تا سر و صدای ماجرا بالا بگیرد. یابد دید مصلحت طلبی ها و تشتت ها و ترس های موجود در جبهه رسانههای انقلابی، چقدر مانع از مواجهه مردانه با این جدال جدید خواهد شد.
در سطح حوزه، عملکرد #خبرگزاری_حوزه و در مرتبه بعدتر #رسا، باید به دقت رصد شود. در سطح عمومی هم فارس و تسنیم و رجا و از روزنامه ها هم کیهان و جوان و صبح نو و فرهیختگان و برخی دیگر باید زود به خط شوند.
🔸اعضای #مجمع_محققین و برخی سران #نشست_اساتید هم حتمن فرصت را مغتنم می شمارند و شمشیر را از رو خواهند بست!
🔹برخی چهرههای همیشه کارشناس هم که قبل از همه اظهار نظر کرده اند؛ #زائری و #سعید_جوادی نمونه اش!
🔹عملکرد چهره ها و رسانههای انقلابی در ماجرای نامه ناصحانه آیتالله یزدی، اصلا قابل قبول نبود، پذیرفته نیست که بار دیگر بعد از فرونشستن گرد و غبار لشکر متخاصم و مهاجم، خود را برسانند که کار از کار گذشته باشد.
🔶حاشیه
سخنان آیتالله یزدی مانند هر نمونه مشابه دیگر، قابل #اصلی_و_فرعی کردن است. اصل فرمایشات ایشان مربوط به خطر #مرجع_سازی در حوزه است و در ضمن آن برخی مسائل دیگر (از جمله انتقاد ناصحانه از رویه نامناسبات یکی از فضلای صاحب منصب) نیز مطرح شده است.
نشانههای اولیه حکایت از آن دارد که جریان متخاصم تلاش دارد مسائل اصلی و فرعی را جابجا کند و در یک وارونه نمایی آشکار، نوک پیکان حمله ایشان که متوجه #روحانیون_سکولار بود را به سمت رییس مجمع تشخیص نشانه رود تا در میان نیروهای نظام جبهه باز شود.
طبعا نتیجه این عملیات فریب، مصون ماندن سکولارهای حوزوی از هر نوع نقد خواهد بود.
گرچه سیره حکمرانی، عملکرد سیاسی و مبانی فکری آقای لاریجانی نیز در جای خود قابل نقد و بررسی جدی است اما از نظر نباید دور داشت که مسأله اصلی و دغدغه بنیادین آیتالله یزدی، خطر #مرجع_تراشی و #سکولاریسم_حوزوی است که نمی توان و نباید از آن غفلت کرد.
@rozaneebefarda
حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین، سخنان منتسب به آیتالله یزدی را فاقد مستند خواند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹قربانی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره متنی که در فضای مجازی به آیتالله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منتسب شده است، گفت: بارها اعلام کردهایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیتالله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطّلاعرسانی این تشکل است.
🔸وی تصریح کرد: سخنانی که امروز در فضای مجازی به آیتالله یزدی منتسب شده است، سندیّت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطّلاعرسانی جامعه مدرسین است.
پیوند مرتبط:
http://fna.ir/dbfiyo
🔶حاشیه
گرچه مدیر جدید و جوان روابط عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با فارس زیرکی به خرج داده و بدون تکذیب ماجرا، از تعبیر فاقد سندیت استفاده کرده، اما اگر فایل صوتی جلسه که اکنون در دسترس افراد خاص قرار دارد منتشر شود و با متن منتشر شده تطابق کامل داشته باشد، قطعا به حیثیت یک تشکیلات حوزوی معتبر لطمه خواهد خورد اما اگر این سخنان بطور نادرست انعکاس یافته باشند خب بجای مجمل گویی انتظار آن است که متن، فیلم، عکس و صوت کامل جلسه توسط پایگاه جامعه مدرسین منتشر شود تا بعد از این کسی به خود جرأت نقل غیردقیق ندهد.
در همین ساعت اولیه داغ شدن ماجرا، آقای #مقتدایی که طبعا مسوولیتی در مورد صحت سنجی نظرات آیتالله یزدی ندارند، در گفتگو با برخی رسانههای خاص، مضمون سخنان آقای یزدی را تأیید کرده است که ضمن ضربه به اعتبار حقوقی روابط عمومی جامعه مدرسین، خوراک لازم را برای تمرکز رسانههای مخالف بر بخشی خاص از سخنان آیتالله یزدی فراهم کرده است.
@rozaneebefarda
اخبار مرتبط با بیانات روشنگرانه اخیر آیتالله یزدی از روزنه پی بگیرید👇
@rozaneebefarda
جناب آقای #مرتضی_مقتدایی در گفتوگو با #ایرنا ضمن تأیید اجمالی مضمون سخنان آیتالله یزدی، به انتقاد ضمنی از ایشان پرداخت!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💥جناب آقای #مرتضی_مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین در گفتوگو با ایرنا پیرامون برخی بیانات آیتالله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین در مورد عملکرد رئیس سابق قوه قضاییه چنین اظهارنظر کرده است:
🔸در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلاً جلسه نداشتیم.
🔹آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح میکردند و حالا علنی آن را بیان کردهاند.
اگر با من مشورت میشد میگفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند. ولی من در این قضیه بهطورکلی وارد نمیشوم.
🔹مقتدایی درباره اینکه وقتی فردی از سِمَت خود کنار میرود و عدهای شروع به انتقاد از عملکرد او در زمان مسئولیت میکنند میگوید:
بله؛ به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح میدانستند، همان وقت تذکر میدادند، ولی اگر صلاح نمیدانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند.
🔸اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.
پیوند مرتبط:
https://plus.irna.ir/
🔶حاشیه
آنگونه که قبلا تذکر داده شد، تلاش جریان خاص بر برجسته سازی مسائل فرعی در بیانات منتسب به آیتالله یزدی است تا اولا سخنان اصلی فراموش شوند ثانیا با تحریک آقای لاریجانی و ایجاد جبهه بین مسوولین عالی نظام، جریان سکولار در امان بماند!
در مورد سخنان آقای مقتدایی نیز گفتنی آنکه اولا ایشان در زمین ایرنا بازی کرده، ثانیا قبلا نیز همصدا با آقای #حسن_روحانی، منتقدان برجام را با #نتانیاهو مقایسه کرده بودند که مثل او خوشحالی می کنند!
ثالثا این چه منطقی است که اگر کسی در حین مسوولیت به هزار دلیل و بهانه، مورد نقد قرار نگرفت، بعد از آن تا همیشه کسی متعرض او نشود. اگر اینطور باشد بعد از گرفتن مسوولیت افراد وارد حصن حصین شده اند الی یوم القیامه!
رابعا اگر ایشان بنای وارد شدن در این مسائل را نداشته اند چرا در سر بزنگاه به یک رسانه زاویه دار با جریان انقلابی چنین خوراکی داده اند؟!
خامسا اگر ایشان نقدی نسبت به آقای یزدی دارند آیا بجای طرح آن در ایرنا، بهتر نبود که با خود ایشان در جلسات خصوصی مطرح نمایند؟! آیا أین رویه با شوون آخوندی سازگار است؟!
@rozaneebefarda
زائری: مرجع ما #علوی_بروجردی است!/آیتالله یزدی با تاریخ حوزه آشنا نیست/شما همه چیز را نابود کردید!
اظهار نظر #محمدرضا زائزی و بازتابش در سایت #انتخاب!
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸محمدرضا زائری در اینستاگرام خود نوشت: آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد!
🔹به گزارش «انتخاب»، او در ادامه پست اینستاگرامی خود نوشته است:
راستش اگر تا حالا تردیدی هم در شایستگی حضرت آیت الله علوی بروجردی داشتم با صحبتهای آقای یزدی اطمینان کامل پیدا کردم که #مرجع_آینده_ما حضرت آیت الله #علوی_بروجردی هستند و مورد اقبال قرار خواهند گرفت!
🔹تا کنون فکر میکردیم آقایان از جامعه بی خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الآن معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزههای علمیه نیز آگاه نیستند!
🔸در طول قرنها کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرنها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟
🔹این همه روایت توصیه به مردم داری و جلب محبت خلق مثل "جرّوا مودة الناس إلیکم و إلینا" مگر نبوده که در مسیر حفظ تماسک اجتماعی و تقویت جامعه دینداران رابطهای عاطفی و معنوی میان مرجع تقلید و عالم دین با مردم ایجاد میکرده است؟
🔸اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، اگر ذوق و ظرافت زیبا حرف زدن ندارید، اگر حوصله و طاقت زحمت کشیدن و تلاش کردن و عرق ریختن برای جلب دلهای مردم را ندارید، صادقانه و صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید!
🔹آقایان شما که همه چیز را نابود کردید! دین مردم را از آنان گرفتید و باورهای مردم را به باد دادید! شما را به خدایی که میپرستید بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید میکنند و خمس میدهند و التزام دینی دارند برای آینده اسلام باقی بمانند.
🔶حاشیه
محمدرضا زائری که از او بعنوان #زیباکلام_معمم یاد می شود، مدتی است از جانب جریان های زاویه دار مورد استقبال واقع شده و این تشویق های مجازی، در شدت گرفتن او در جهت فاصله با ارزش ها بسیار مؤثر افتاده است.
زائری چندی است در چنبره ارتباطات خاص قرار گرفته و چون متخصص ارتباط مؤثر است(!!)، توسط یک عده قلیلی از اصلاحطلبان خبرنویس جوان خاصه #فرید_مدرسی، #دهباشی و دیگران، شکار شده و کاملا از این طیف خط می گیرد!
او پیشتر در نشریه اش به نام #خیمه، از چند تن از سران #نشست_اساتید و از جمله از جناب #علوی_بروجردی بعنوان #مراجع_آینده نام برده بود و به نظر می رسد اکنون از تحقق خبرسازی خود خوشنود است و این خشنودی را در قالب خشونت علیه یکی از استوانههای حوزوی بروز داده است.
آقای زایری خوب است بفرمایند در زمینه تاریخ حوزه و روحانیت چه مطالعات و تخصصی دارند؟! لینک مقالات علمی یا نشانه کتب تخصصی شان را بدهند.
اگر خود هم چیزی ننوشته اند، لا اقل نشانه آثار علمی دیگران در اثبات مدعاهای واهی خود را بدهند تا مخاطبان شان فکر نکنند که این قبیل اظهارات احساسی و موسمی از قبیل تئوریهای معدوی است!
@rozaneebefarda
سخنان آقای یزدی در مورد آقای علوی بروجردی #صرفا_سیاسی و #غیر_مفید است!!
مرتضی/سعید جوادی آملی هم وارد کارزار علیه #آیتالله_یزدی شد!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💥مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با #جماران، در خصوص سخنان آیتالله یزدی گفت:
🔹اینگونه صحبت ها جز ایجاد تنش برای نظام و حوزه و روحانیت نخواهد داشت و فکر نمی کنم دامن زدن به این صحبت ها بتواند خیلی موثر باشد. زمانی فردی در جایگاهی علمی قرار دارد و سخنانش می تواند سازنده و نقش آفرین باشد که در این صورت فرد اظهار نظر می کند؛ اما برخی صحبت ها صرفا جنبه سیاسی دارد و نه تنها در جهت سازندگی نظام و کشور نیست بلکه مفید هم نیست.
🔸 به نظر نمی رسد که پرداختن به این جور صحبت ها برای جامعه مفید باشد. ایشان به هرحال در شرایطی هستند و اظهار نظرهایی هم دارند اما به نظر می رسد که فصل این جور ادبیات و سخن گفتن ها تمام شده و باید در جهت اصلاح ساختار حرف زد و ادبیات هم باید با این فضا سازگار باشد.
🔸مرتضی جوادی در پاسخ به این سوال که آیا مرجعیت یک نهاد مردمی نبوده است و این مردم نیستند که باید مرجع را انتخاب کنند؟ گفت:
همینطور است. چنین لحن و ادبیاتی هم هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است. معلوم است که این صحبت ها جایگاهی ندارد که بتوان درباره آن اظهار نظر مثبت یا منفی کرد. من فکر نمی کنم که اصلا دامن زدن به این صحبت ها برای کشور در چنین شرایطی مفید و سازنده باشد.
🔹 جایگاه، خاندان، شخصیت علمی و فرزانگی حضرت آیت الله #علوی_بروجردی ذاتا نشان گر چهره دینی، علمی و فقاهتی ایشان است و حتما شخصیت سنجیده، فرزانه و حکیمی هستند که اقدامشان جز بر اساس صلاح دین وصلاح حوزه های علمیه نیست. قطعا ملاحظات آیت الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است. کلیت حوزه این مساله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان چقدر در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه موثر بوده و هست. اظهار نظرهای این چنینی نمی تواند به حریم فقاهت و جایگاه علمی ایشان خدشه ای وارد کند.
🔹امروز باید حوزه ها را با زبان و لحن دیگر راهبری کرد. کسانی که احساس می کنند که باید حوزه و روحانیت برای تشیع در حد باشکوهی باقی باشد باید به گونه دیگری سخن بگویند.
🔸دستگاه نظام سیاسی کشور و قانون اساسی راه را مشخص کرده است. اگر بناست رسیدگی شود و انتقاد قانونی شود باید از جایگاه مجاری قانونی صورت بگیرد که در حقیقت دستگاه قضایی و مجلس هستند که باید رسیدگی کنند. اظهار نظر افراد نیز فقط جنبه سیاسی دارد وگرنه خود رهبری معظم انقلاب هم بارها و بارها دولت ها را هدایت کرده اند. از زمان امام تا کنون هرگاه رهبری احساس کرده اند که مسیر دولت مسیر درستی نیست و باید در مسیر درستی قرار بگیرند هدایت راهنمایی و کمک می کردند.
🔹با این جور لحن ها و سخن ها هرگز نمی توان مسیر فکری دولت تعیین کرد. باز هم تکرار می کنم که شرایط کشور و موقعیتی که برای نظام سیاسی ما وجود دارد مسیر قانونی و مشخصی را تعیین کرده است. اگر همگان به این مسیر ملتزم شویم بهتر می توان جامعه را اداره کرد.
🔻پیوند مربوطه در سایت #جماران:
http://yon.ir/tIg52
🔻پیوند انعکاس اظهارات سعید جوادی در سایت #انتخاب:
http://yon.ir/r0AWW
🔶حاشیه
چنانچه سخنان آقای سعید/مرتضی جوادی را بدون سوابق سیاسی و حوزوی و فکری وی ملاحظه کنیم ممکن است برخی بخش های آن قابل درنگ باشد اما با نگاهی به پیشینه ایشان، خاستگاه سیاسی و بل سیاست زده این بیانات به راحتی قابل دستیابی است.
اساسا در اکثر منازعات حوزوی سالهای اخیر، این جناب جانب یک جناح خاص را گرفته و به تئوری سازی برای جناح و خرده جریان مطلوب و آرمانی خود مشغول بوده است.
البته این حق طبیعی ایشان است و شاید به طور کلی عیب و عار هم محسوب نشود اما وقتی چنین افرادی به دیگران انگ موضع گیری از خاستگاه سیاسی صرف می زنند، موجب تعجب و مضحکه است!
در مورد حکومتی بودن حوزه نیز اگر ایشان واقعا از این ماجرا ناراحتند یکبار برای همیشه زیر دریافتی مؤسسات تابعه شان(از زمین و کمک نقدی و ابررایانه بیکار افتاده و....) از نظام و دولت های مختلف را اعلام کنند تا برادری شان ابتدا اثبات شود بعدا بتوانند ژست استقلال بگیرند!
استقلال از حاکمیت ایشان و امثال سایت جماران به سان اپوزسیون نمایی آقای #شجریان است که حتی همین پارسال پرمشقت ایرانیان، ده میلیون تومان ناقابل از بودجه عمومی صله گرفته است!
از این رو از جهتی یک ضدانقلاب حوزوی تابلودار که صادقانه رفتار می کند، به برخی از حضرات دوگانه جو و دوگانه گو شرف دارد چه اینکه او بدون آنکه از مواهب و بعضا مواحب حکومت اسلامی ارتزاق کند، از استقلال سخن می گوید(البته به شرط آنکه سر در آخور کفار و استکبار نداشته باشد)
@rozaneebefarda
وقتی #علی_مطهری از گردش آزاد اطلاعات #خوشش_نمی_آید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سایت جماران که تمایل عجیبی برای به حاشیه راندن سخنان آیتالله یزدی نشان می دهد به نحو عجیبی همه چهرههای شاخص حاشیهساز نزدیک به جریان خود را به خط کرده است.
در یک نمونه، آقای علی مطهری که همواره به #انتحار_رسانه_ای شناخته می شود، از در توصیه علمایی و مصالحه جویی در آمده و خواستار علنی نشدن مسائل اختلافی میان علما شده است!
او همچنان خواسته به تکذیبیه دفتر مجمع تشخیص اعتماد کنیم!
خب اگر این منطق درست است روابط عمومی جامعه مدرسین هم مطالب منتسب به آقای یزدی را فاقد سندیت دانست چرا اعتماد نکردید و مدام در حال دامن زدن به آن هستید؟!
این جماعت واقعا منطق درست و راست ندارند و مخاطبان شان سرسام گرفته اند از دست آنها.
🔻اصل سخنان مطهری به قرار زیر است:
🔹مطرح شدن این حرفها از سوی روحانیون و مقامات عالی کشور خوب نیست.
بهتر است روحانیون انتقاداتشان را خصوصی مطرح کنند. مطرح شدن این صحبتها در فضای رسانهای بر روحیه مردم اثر میگذارد و شائبه رقابت بین آنها- آیتالله یزدی و آیتالله آملی لاریجانی- را ایجاد میکند.
🔹مطهری همچنین درباره بخش دیگری از انتقادات آیتالله یزدی، مبنی بر اینکه رئیس سابق رئیس قوه قضاییه رفتن به نجف به دلیل دستگیری رئیس دفترشان را تکذیب کردهاند، گفت: وقتی ایشان تکذیب کردهاند، باید اعتماد کنیم.
@rozaneebefarda
آیا جماران به دنبال مطرح کردن مرجعیت شخص خاصی است؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سایت جماران یکی از رسانههای اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتهاست که سایت جماران بجای تمرکز بر آرا و اندیشههای امام خمینی و پاسخ به تحریف گران و تخریب کنندگان سیره و شخصیت آن رهبر الهی، به منبع رپرتاژ سیاسی به نفع اصلاحطلبان و اعتدالگرایان تبدیل شده است!
🔸همنوایی پردامنه با #سکولارهای_حوزوی از یک سو و مجیزگویی مجازی برای دولت اعتدال از دیگر سو و برجسته سازی غیرعادی تولیت حرم امام، سه ضلع اصلی کنش گری رسانهای این سایت را تشکیل داده است.
🔹جماران نشینان در راستای اهداف شان گاه به بازنشر مواضعی می پردازند که نه تنها در منظومه سیاسی و فکری امام جا ندارد که گاه مخالفت صریح دارد.
🔹چهره سازی بی رویه از تولیت آستان همزمان با حمله به منتقدان #مرجع_سازی و #سکولاریسم_حوزوی، شائبه تلاش تیم رسانهای جماران برای زمینه سازی پیرامون مرجعیت احتمالی یک فرد یا یک طیف خاص را تقویت کرده است.
مطرح شدن برخی نام ها در بعضی ژورنال های حوزوی و غیرحوزوی اصلاحطلب، بعنوان گزینه مرجعیت، نیز مزید بر علت شده است.
🔸به هر حال اگرچه در فضای رسانهای باز هر گروهی اختیار دارد ریل گذاری خاص خود را داشته باشد اما اگر جماران نشینان چنین رویکردها و راهبردهایی در سر دارند درست نیست از پول بیتالمال و با نام امام عزیز که در هجمه معاندان داخلی و خارجی، مظلوم مانده، برای امور غیرمرتبط هزینه های سرسام آور صورت پذیرد.
@rozaneebefarda
حریم امام یا حریم #نشست_اساتید؟!
نگاهی کوتاه به خط رسانهای نشریه #حریم_امام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸هفته نامه #حریم_امام یکی از نشریات اقماری #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است.
🔸مدتی است که این نشریه به رپرتاژ پردامنه افکار و آراء چهرههای نزدیک به دو تشکیلات حوزوی زاویه دار با #جامعه_مدرسین ( #مجمع_محققین و #نشست_اساتید) می پردازد.
🔸نظر به اظهارنظرهای صریح امام در مورد جایگاه و خدمات #جامعه_مدرسین، و باتوجه به طرد شدن برخی از چهرههای حاضر در دو تشکل مذکور از جانب امام(با عنوان عام که مشعر به علیت است یا به طور خاص)، وجه اقدامات مشکوک این رسانه مکتوب، مشخص نیست.
🔹طبیعی است اگر گردانندگان یا سیاستگذاران نشریه مذکور، به هر دلیل دل در گرو اندیشههای امام ندارند یا با برخی از آن موافق نیستند، اقتضای اخلاق و حریت رسانهای آن است که بجای استفاده از نام امام و امکانات بیتالمال برای پیشبرد اهداف جناحی و یا شخصی(العیاذبالله)، خود راسا اقدام به راه اندازی نشریه و رسانه بپردازند و این عرصه را به اهلش واسپارند که اگر نه چنین کنند در تاریخ از آنان به نیکی یاد نخواهد شد.
@rozaneebefarda
مدیر مدرسه حقانی قم تغییر کرد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با پایان یافتن حکم مدیریت سابق مدرسه حقانی، جناب حجتالاسلام والمسلمین زادحسینی بعنوان مدیر جدید این مدرسه انقلابی انتخاب گردید.
🔸امید است در دوره جدید با نگاهی به سابقه تاریخی این مدرسه مقدسه، همتی مضاعف در جهت شکوفامندی حداکثری ظرفیتها و استعدادهای طلاب معزز این مجموعه به کار گرفته شود تا همچون برخی ادوار پیشین، نسلی انقلابی و توانمند برای خدمت به نظام اسلامی تربیت شود که انشاءالله موجبات رضایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم سازد.
@rozaneebefarda
بهترین زمان برای تبارشناسی مخالفان جامعه مدرسین و حوزه انقلابی
پیرامون حواشی اخیر درباره رییس جامعه مدرسین
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺 برای #جریانشناسی، بهترین زمان، هنگام برخاستن امواج رسانهای است. در این زمان، خودی از غیرخودی بازشناسی میشود.
🔺 یک کد راهگشا:
جامعه مدرسین، یکی از بزرگترین موانع نفوذ استعمار در ساختارهای مختلف ایران اسلامی است. لذا تضعیف جامعه مدرسین قطعا بازی در پازل دشمن است.
🔺 بنابراین پیامهای مختلف از شخصیتهای مختلف را به خوبی رصد کنید؛ این موضعگیریها در فتنههای آتی بسیار کارگشا خواهد بود؛ چراکه باطن شخصیتها را برملا ساخته است. همچنان که پیادهنظام رسانهای ایشان را نیز رسوا کرده است.
🔺 کلام راهگشای امام امت:
انشاءالله در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقهها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بودهاند نعوذبالله به اسلام و انقلاب و مردم پشت كردهاند؟ مگر همانها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند كه وقتى يك #روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟
و آيا ايادى #استكبار، روحانىنماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، يا فرد ديگرى را در حوزهها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را.
منشور روحانیت
📌 مناهج:
اگر منشور روحانیت بین آحاد طلاب گفتمان شده بود، امروز پس از ۳۱ سال، تازگی نداشت تا عدهای سودای مرجعیت به سر، بخواهند در اصل وجود چنین نهادی و اقدامات لازم آن، تشکیک کنند. مناهج بزودی با تفصیل بیشتری به این مسأله خواهد پرداخت و اسناد منتشر نشدهای را انتشار میدهد.
(کانال مناهج)
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت
📜«بسمه تعالی
احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است.
لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آنجا مسائلی مربوط به #مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوانها شروع شود. شما و تمام دوستان اینجانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنانچه در اینجا نیز همین امر را سفارش دادهام؛ البته اثبات و نفیای نباید داشته باشید...»
🔹این متن نامهای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت #آیتالله_حکیم به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی داده شد؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید میگشتند و همانطور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر میداشتند.
◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم #حوزویان درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی #مدعیان_نوظهور_مرجعیت به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله میپردازند و به دنبال مقام و منصب میگردند و همین مقامطلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری #نخبگان_حوزوی و مراکز متعهدی همچون جامعه مدرسین هیچگاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است!
حاشیهای بر اظهارات اخیر آقای #علوی_بروجردی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرمودهاند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند. این نکته را هم بنده میافزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچگاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است.
🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت میباشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت میشود میبایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جنابعالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید.
گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خواندهام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در اینباره را دارم، اما مطلبی را از حضرتعالی دیدهام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمیآورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرمودهاید:
«ما امروز در حوزهها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهاییها مسئله ما هستند. با بهاییها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است.
باید در حوزهها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرتعالی در اطلاعیهای بیان کرد که به دنبال پارهای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرتهاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست.
دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست.
🔸بدیهی است که چنین اطلاعیهای اگرچه ناسازگاری سخنان بیانشده در آن دیدار را قدری تلطیف مینماید ولی نمیتواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند.
آنگونه که در فقه آموختهایم، کفار یا ذمی و یا معاهد و مهادن و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهلبیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهلکتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار میگیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟
بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون اینکه بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهرهمندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم.
(کانال مطالعات حوزوی)
@rozaneebefarda
برخی مشاوران خاص نتوانستند آیتالله را از بازگویی حقایق باز بدارند!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
الحمدلله آیت الله یزدی حفظه الله سخنان حق و کاملا صریح و صوابی بیان فرمودند ، و خدا را باید شکر کرد که بعضی نتوانستند با مشاورههای خاص ایشان را از بیان حقائق منصرف نمایند!!
آیت الله یزدی مرد خدا و زبان ناطق و حارس انقلاب و حوزه است، خداوند وجودشان را حفظ نماید.
(کانال شارح)
@rozaneebefarda
آیا اخذ مجوز برای #مرجعیت حرف زور است؟!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا اخذ مجوز برای طبابت حرف زور است؟
آیا اخذ مجوز برای رانندگی حرف زور است؟
آیا اخذ مجوز برای بقالی حرف زور است؟....
آیا اخذ مجوز برای مرجعیت حرف زور است؟؟؟
پس چرا عده ای انقدر مغالطه می کنند؟!
#سودای_مرجعیت
(کانال حوزه توئیت)
@rozaneebefarda
بازتاب/۱
🔸یا مهدی(عج):
سلام
در مورد اظهار نظرهای اخیر امثال #زائری باید گفت اقاجان! اینی که داری ازش طرفداری می کنی[آقای علوی بروجردی] خودش در اقدامی متحجرانه از نویسندگان بیانیه بر علیه اقای سید کمال حیدری بود!
چطور شد با نشر یک سخن از مخالفتان(آیت الله یزدی) سریع مرجع اینده خود را معرفی می کنید! کمی آرامتر! یکذره بیشتر تحقیق بکنید بد نیست!
@rozaneebefarda
سکوت #خبرگزاری_حوزه و #رسا در میانه هجمه شدید علیه جامعه مدرسین!!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اظهارنظر بهنگام و تحلیلی پیرامون حوادث واقعه، ملاک خوبی برای عیارسنجی تعهد و توانمندی یک رسانه است.
اکنون که رسانههای زاویه دار دست به قلم شده و حجم انبوهی از خبر و تحلیل علیه جامعه مدرسین و شخص آیتالله یزدی تولید کرده اند، نه وقت سکوت است و نه وقت بازنشر مواضع پیشگفته و تکراری حضرت ایشان.
اکنون انتظار آن است که این دو بنگاه خبری مورد اعتماد (نسبی) حوزه، با صراحت و پرحجم به تولید مطلب بپردازند.
خود بهتر می دانند که فردا که تیتر جهت دار لشکر رسانههای زنجیرهای منتشر شود، برای اقدام و قیام خیلی دیر است!
این یک مسئله ذاتا حوزوی است و طبیعتا اگر در این قبیل امور خط خبری و تحلیلی بجای رسانههای اصیل، در دست دیگران و دیگراندیشان باشد؛ هم اعتبار رسانههای رسمی حوزوی خدشه می بیند و هم حقیقت پنهان می ماند.
🔶حاشیه
این صرفا یک تذکار است که نافی زحمات هیچ عزیزی نیست.
@rozaneebefarda
پیام موهن آقای منفرد از فعالان یک خبرگزاری حوزوی دوست، به ادمین روزنه به دلیل تنیه خاطی و وساطتت دوستان ناصح، حذف می شود. باشد بیشتر دقت فرمایند که لازم به تکاپو نباشد.
به ضرب و زور نمی شود مرجع درست کرد/آیتالله یزدی تندرو و افراطی است!/ سخنان ایشان جز تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن اخلاقیات عمومی، حاصلی ندارد!
محسن غرویان بعنوان یکی از مخالفان سنتی جریان انقلابی و جامعه مدرسین، در گفتگو با جماران علیه آیتالله یزدی موضع گیری کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻غرویان در بخشی از سخنان خود می گوید:
🔸مقداری از تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته از آنجایی که این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست.
🔸 با این اظهارات جز تشویش اذهان عمومی و به هم ریختن اخلاقیات اجتماعی چیز دیگری حاصل نخواهد شد.
🔹 مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود.
🔸 مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است.
🔸کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد. مرجعیت هم در طول تاریخ خودش این طور بوده است. مردم به عالمی رجوع می کردند و وجوهات دینی و مذهبی و اعانات معنوی خودشان را در اختیار او قرار می دادند که او در راه ترویج دین استفاده کند. باید مرجعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ والّا ضمانت اجرایی و ضمانت پایداری ندارد.
🔹به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود.
به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست.
🔸در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت های مختلف هست. همه مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام قرائت و دیدگاهی د ارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند.
🔹 آیت الله یزدی باید دیدگاه خودشان را بیان کنند و حوزه را آزاد بگذارند که صاحب نظران و صاحب فتاوا هم نظرات و دیدگاه های خودشان را بیان کنند؛ آن وقت مردم و مقلدین انتخاب می کنند. همیشه در تاریخ اجتهاد و تقلید به همین شکل عمل کرده ایم که مجتهدین مختلف خودشان را در معرض انتخاب مردم می گذاشتند و مردم هم به عنوان مرجع تقلید انتخاب می کردند.
🔶حاشیه روزنه
جناب آقای غرویان در سالهای اخیر همواره به اتخاذ مواضع عجیب و غریب و خلق الساعه شناخته میشود که نوعا در چارچوب سیاسی و فکری خرده جریان مرحوم #هاشمی_رفسنجانی قرار می گیرد.
پیرامون مواضع اخیر ایشان باید گفت، اولا خود او در سال ۹۵ در گفتگو با #شفقنا، نسبت به موروثی شدن مرجعیت انتقاد کرده و چنین هشدار داده است که:
« اگر مرجعیت، موروثی شود و اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.»
اکنون مواضع و دغدغه آیتالله یزدی دقیقا همین مسائل است. خب اگر کسی واجد صلاحیت نباشد و حرف هیچ کس را در مورد رویه اشتباه خود در تصدی مرجعیت نپذیرد، کسی در جایگاه آیت الله یزدی چه باید بکند؟! آیا تشریک مساعی با برخی نخبگان متعهد قم جرم و ذنب لایغفر است؟! و آیا یک روحانی در سن و سابقه آقای غرویان حق دارد با فردی باسابقه و از معمرین حوزه قم در یک رسانه عمومی اینچنین سخیف و نازل سخن بگوید؟!
از این گذشته، آقای غرویان را از هر طرف که بخوانی یک #آخوند_سیاسی و #حکومتی محسوب می شود؛ او در این سالها تنها کاری که کرده از اردوگاه فکری آیتالله مصباح به اردوگاه سیاسی مرحوم #هاشمی، کوچ کرده است و نیاز به گفتن ندارد که هر تعریفی از حوزه و آخوند حکومتی ارائه دهیم، حتمن این آقایان هر دو در آن دایره می گنجند!
پس چه بهتر که افرادی چون غرویان ژست های اپوزسیون نما و استقلال طلبانه شان را با نگاهی به سابقه و لاحقه سیاسی و فکری خود تنظیم کنند که موجب مضحکه عام و خاص نشود.
@rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشههای تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهمالسلام
[صفحه۱از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻به مناسبت سخنان عجیب #شیوخ_اعتدال؛ در حمایت از جناب علوی بروجردی🔻
درگیریها میان برخی #شاگردهای_مراجع که جدیدا خود مدعی مرجعیت شدهاند؛ با جریان انقلابی بالا گرفته است. در این میان #مدعیان_مرجعیت و دستگاه عریض و طویل رسانهای آنها دست به استدلالی عجیب زدهاند و به جای آنکه مسیر طبیعی مرجعیت را طی کنند؛ تلاش میکنند دستگاه پالایشی درون حوزوی را تخریب کنند و به منصب مورد علاقهشان دست پیدا کنند.
❇️برخی از آنها در ادعای خود این مطلب را مطرح میکنند که #مرجعیت_شیعه در طول تاریخ پالایشپذیر نبوده و تنها مردم بودهاند که مراجع را انتخاب مینمودند و مانع دیگری هم وجود نداشته است. در کنار آن آقای #سعید_جوادی_آملی در واکنش به سخنان انتقادآمیز آیتالله یزدی حفظهالله نسبت به مرجعیتطلبی آقای #علوی_بروجردی گفته است: «چنین لحن و ادبیاتی هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است.»
◀️البته شیوخ متمایل به خردهجریان اعتدال هیچگاه در جایگاهی نیستند که در خصوص #ادب_سخن دیگران نظری بدهند چراکه #بددهنی و #برچسبپراکنی یکی از ویژگیهای اعتدالیون است و #ریشتراشهای_ژورنالیست اعتدالی و اتباع رسانهای آنها حتی احترام شیخوخیت #آیتالله_یزدی را هم نگه نداشتند و از هیچ تهمت و افترایی علیه ایشان دریغ نکردند.
⁉️اما در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا #پالایش_حوزوی و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب میکنند امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی امری جدید است و افراط به حساب میآید؟
✳️پاسخ در یک کلمه منفی است چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه میرسیم که ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه #دوران_غیبت بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشتهاند.
🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیهالسلام با #فارس_بن_حاتم قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم میآورد و برداشت از نقلهای کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است.
◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل میکند که از حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك) ایشان در پاسخ نمیفرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت میکنند و مردم را از رجوع به فارس منع میکنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شيء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523)
البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به #لعن و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز میکنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524)
@rozaneebefarda
May 11
✳️ریشههای تاریخی سنت پالایش حوزوی در عصر معصومین علیهمالسلام
[صفحه۲از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹🔸همچنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهمالسلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... .
گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری میشده به گونهای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با #ابوسمینه برخورد میکنند و وی را از قم اخراج مینمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی #محمد_بن_اورمه قمی متهم به غلو میشود عدهای از شیعیان برای پیشگیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز میروند که بر اثر شناساییهای بعدی از قتل او منصرف میشوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد #آیتالله_بروجردی با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذیها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آنها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند.
🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهمالسلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشنگری کنند و از آنجا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشنگری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از #انحرافی_عمیق مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشنگری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است.
🔆گفتنیها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیتهای خاص نیز به جای آنکه دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصبطلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند.
@rozaneebefarda
سیره اقتصادی جامعه مدرسین؛ اجتناب از اموال شبههناک
⁉️آیا جریانات خاص حوزوی که سودای تقابل با جامعه مدرسین را دارند از شفافیت مالی برخوردارند؟ شخصیتهای غیرانقلابی قم که داعیهدار استقلال مالی حوزهاند تا چه حد به شعار خود پایبندند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📜« یکبار پروندهای از تهران برای ما آوردند که در آن راجع به مصادره شدن اموال خاصی صحبت شده بود. بعد مطرح شد که خوب است این اموال در اختیار #جامعه_مدرسین قرار گیرد.
❇️بعضی از اعضاء از این پیشنهاد استقبال کردند و آن را راهی برای رفع برخی از مشکلات و کمبودهای جامعه مدرسین دانستند. من به
شدت با این امر مخالفت کردم و گفتم:« ما به هیچ وجه نباید از اینگونه پولها و امکانات که #شبههناک است استفاده کنیم. #اموال_مصادرهای باید در اختیار $دولت قرار گیرد و ما هرگز نباید در اکل آن پیشقدم شویم.»
⬅️بعضیها معتقد بودند:« ما باید از فرصتی که دست داده نهایت استفاده را ببریم و مبلغ زیادی را که با محمل شرعی در اختیار ما قرار گرفته بود، به مصرف نیازهای تشکیلاتمان برسانیم.» من به فرد مزبور گفتم: «اگر واقعا شما دوست داری از این پول استفاده شود، یک طرفه برو و آن را تحویل بگیر و خودت مورد استفاده قرار بده؛ اما وارد تشکیلات ما نکن و ما را وادار به #شبههخواری نکن.»(خاطرات آیتالله یزدی ص528)
◾️منش اقتصادی و پولپاشی یک تشکل خاص، خاطرات تلخی را در ذهن #طلاب_انقلابی حوزه علمیه قم به جا گذاشته است. طبق برخی اخبار منتشر شده؛ خبر حمایت مالی و حقوقی #دولت_اعتدال در مقاطعی خاص مطرح شده که البته با روشنگری جریان انقلاب در این زمینه مواجه شد.
خبر حمایت های مالی خارجی ازقبیل پول پاکستانی، منابع حاشیه خلیج فارس و لندن و... گاه و بی گاه منتشر می شود و بی جواب می ماند!
دلیل انتشار این قبیل اخبار چیست؟ و در صورت صحت خبر، این طیف در ازای کدام عمل مفید و مؤثر مستحق دریافت چنین کمک مالی بوده اند؟
در کنار این مطلب؛ اقدام جریانات و شخصیتهای خاص حوزوی در جهت تأسیس #مؤسسات_صوری بودجههای خرد و کلان از دستگاههای دولتی، بسیار قابل بررسی است.
آیا چنین دریافتیهایی جنبه شرعی دارد و مال شبههناک محسوب نمیشود؟ و یا به استقلال آقایان لطمه نمی زند؟!
فقط کافی است لیست حمایت های رسمی را ببینید، کمک های خارج از شمول را چشم پوشی می کنیم!
@rozaneebefarda
اندک اندک جمع مستان می رسند
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸فاضل میبدی عضو رادیکال گروهک غیرقانونی #مجمع_محققین هم علیه آیتالله یزدی موضع گرفت!
سایت انتخاب از رسانه های نزدیک به یک دولتمرد #آشنا همچنان مشغول صحنهگردانی و جنگ روانی است!
این یادداشت را دوباره بخوانید:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1629
مدتی قبل از آغاز هجمه رسانههای زنجیرهای به جامعه مدرسین، طیف فعال را نام برده است!
ما غیبگو و اهل پیشگویی نیستیم؛ طراحان جنگ روانی علیه جریان انقلابی قم محدود و انگشت شمار هستند...
#میان_تهی_و_بلندآواز!
@rozaneebefarda
May 11