eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
255 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم استاد (ره) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درگذشت عالم با فضیلت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن ممدوحی رضوان الله علیه را به خاندان و فرزندان گرامی و به همه ارادتمندان و شاگردان و مستفیدان از آن بزرگوار تسلیت عرض می کنم. 🔸ایشان و بودند که سالها در خدمت تبیین و نشر معارف اسلامی و کردند. 🔸امید است این پرونده‌ی عمل صالح مقبول حضرت حق متعال و موجب علو درجات آن مرحوم گردد. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای ۳ مهر ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
💥فوری/ اختصاصی آغاز مراسم تشییع پیکر مطهر در مسجد امام حسن عسکری(ع) @rozaneebefarda
مروری بر کتاب «حکمت حکومت فقیه»؛ اثر ارجمند مرحوم 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️به مناسبت ارتحال و فقیه الهی ، برش هایی از کتاب گرانسنگ ایشان پیرامون و فلسفه ، تقدیم خوانندگان ارجمند می گردد: ❄️ارتکازی بودن مسئله ولایت فقیه 🔸سابقه تاریخی ولایت و زعامت فقیه، روشن می¬کند که ولایت فقیه به طور واقعیتی ارتکازی، از زمان تاسیس نظام اجتهادی، در سراسر فقه ملموس است. اگرچه به طور جداگانه، فصل خاصی را برای آن در فقه باز نکرده اند، ... آیات قرآن و روایات معصومین(ع) همه بیانگر این مطلب هستند که امر ولایت مسئله ای ارتکازی و پذیرفته شده نزد عموم بوده است و سیره مسلمین نیز شاهد این امر میباشد. در اینجا کلمات علما را نقل می کنیم تا سابقه تاریخی حکومت و ولایت فقیه روشن گردد و تاییدی باشد بر این امر ضروری در شرع مقدس اسلام.(حکمت حکومت فقیه، ص 149) ❄️عدم جواز نقض حکم ولی فقیه 🔸اگر ولی فقیه فتوایی دهد که در طریق حکم و رسیدن به‌واقع، مورد اشکال واقع شود، ولی احتمال مطابقت با واقع برای آن حکم باشد، قطعا مقبوله شامل آن هست و رد آن جایز نیست، ...مسلم است اطاعت از ولی فقیه لازم و مخالفت با او حرام است. ...از اطلاق فرموده امام(ع) در مقبوله می‌‌توان دریافت که مهر حجیت را بر حکم حاکم زده و آن تعبیر «الراد علیهم الراد علینا» را فرموده است با آنکه می‌‌داند حاکم معصوم نیست و جایز الخطاست، پس حکم ظاهری را امضا فرموده، نه حکم واقعی را و با فرض اشکال در طریق حکم او نمی‌‌‌‌توان بر نقض آن حکم کرد، زیرا احتمال تطابق با واقع را دارد.»(همان، صص 225- 227) ❄️لزوم تبعیت از رهبری در اختلاف فتاوا 🔸گاهی اختلاف در فتوا در مسائل است که عمل به‌هر دو فتوا هیچ گونه خلل و دوگانگی در نظام اسلامی ‌‌‌‌ایجاد نمی‌‌‌‌کند، و گاهی نیز اختلاف در فتوا، اختلاف و دو دستگی در جامعه ایجاد می‌‌کند، که ‌این شق مورد اشکال و قابل بررسی است. اگر منشا اختلاف مسائل ثانوی‌‌ بود که رهبر رعایت جانب آن را حتمی‌‌ بداند، مسلما در صورت عرضه شدن آن مصالح عقلانی به ‌مرجعیت و اطلاع از آن‌‌ها، خود نیز به ‌حکم ثانوی فتوا داده و تطابق بین آن دو بزرگوار حاصل می‌‌ شود. ولی اگر مصالح مزبور را مقام مرجعیت لازم الاستیفاء نداند، رای مقام رهبری متعین و مقام محترم مرجعیت نیز در‌‌این امر ملزم به‌تبعیت از ولی فقیه یا خود داری از تظاهر به‌خلاف است؛ زیرا در وقوف به‌مصالح مجتمع و آگاهی به‌مجاری امور و احاطه بر زمینه ‌‌‌های سیاسی جهانی و تشخیص موارد، رهبر اعلم و واجب الاتباع است. هم چنین اگر اختلاف در فتوا نسبت به‌احکام اولیه باشد و التزام عملی مردم نسبت به آن دو نظر، موجب تحزب و دو دستگی گردد، قطعا در‌‌این زمینه تایید ولی فقیه واجب بوده و هر گونه اظهار نظری که به‌تضعیف آن نهاد محترم و یا به‌وجود آمدن اختلاف در جامعه بینجامد قطعا حرام بوده و باید در تقویت نظام الهی کوشید.(همان، صص 239-240) ❄️ خلاف فطرت بودن تعدد ولایت 🔸اگر فطرت انسانی را به‌دور از هر گونه شوائب شناخته و نیز لوازم و مسائل فطری را کشف کرده و با نظر دقیق و مطمئن به ‌ملاحظه آن‌‌ها بپردازیم، در حل بسیاری از مبهمات مفید خواهد بود. یکی از مسائلی که نظام فطری در انتخاب مردم کاملا دخیل بوده آن است که در جوامع، از کوچکترین آن که خانواده است و کهن‌‌ترین آن، سرپرست مطلق یک فرد بیش نبوده است. در خانواده اعضای آن همیشه در مقابل سرپرست خانواده مطیع و مجری دستورات او بود‌‌ه‌اند و در جوامع کوچک هم چون روستا‌‌ها نیز فطرت طبیعی مردم ارجاع امور اجتماعی به‌یک فرد بیش جایز نمی‌‌‌‌داند. بخشدار، فرماندار، استاندار، رئیس جمهور همی‌‌شه یکی بوده است. البته اگرچه گاهی امور به‌شورا واگذار می‌‌شود، ولی سرانجام تنفیذ حکم به‌وسیله رئیس شورا انجام می‌‌گیرد. در هر زمان پیامبر(ص) هم یکی است و امام(ع) هم یکی بیش نیست و اگر امام بعدی در زمان امام قبل بوده ماموریت ‌به‌ امامت و رهبری نداشته و تابع امام قبل بوده است. از ادله اعتبار نصب ولی فقیه نیز می‌‌توان همین مسئله فطری را استفاده نمود، بلکه خدای منان به ‌بشر تفهیم فرموده در ولایت او بر ما، از شرکت دادن دیگران به‌شدت منع شد‌‌ه‌ایم و‌‌این واقعیت مطابق فطرت است و اختیاردار باید یک فرد باشد.(همان، صص 240-242) 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. فرهیختگان را به دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
💥نان نفوذیها در اختلاف‌افکنی و فتنه‌گری است و ابزارشان سخن‌چینی! آنان با تملق گویی یک طرف ماجرا وا
بازخوانی هشدار و پیش بینی پیرامون اقدامات در 🔷پیشتر (۱۲ اردیبهشت ۹۹) نوشته بودیم:👇 حالا این اول راه است‌ در ماه‌های آینده که همین خبرچینی ها موجب گیس و گیس کشی و آبروریزی بین نیروهای انقلابی شد، آنوقت حضرات خودعاقل پندار همپیاله نفوذی ها، خواهند فهمید چه خبطی کرده‌اند اما آن زمان خیلی دیر شده است. فعلا که حضرات خود را عقل کل می‌پندارند و به توصیه‌های دوستان هم بی‌توجه اند اما زودا که با لگد دشمن از خواب ناز بلند می‌شوند. حاج باقر باید در پالایش اطرافیان بیشتر دقت کند دکتر زاکانی هم با نخبگانی انقلابی قم بیشتر بنشیند کار این‌قدرها که فکر می‌کنید آسان نیست! خود دانید... 🔹حال اما: حواشی مجلس هر روز سوژه رسانه های زاویه دار داخلی و معاندین خارج نشین و ایضا نقل محافل انقلابی هاست. حاشیه های اخیر مجلس، گذشته از برخی اقدامات غیرقابل توجیه نمایندگان، حداقل دو منشا مهم دارد: ۱) نفوذی‌ها که اخبار داخلی مجلس را به طور مستمر به بیرون منتقل می کنند. ۲) اتاق های فکر که این اخبار خاله زنکی را جهت و پز و به تیتر یک اخبار تبدیل می کنند تا ظرفیت نخبگانی را مشغول و افکار عمومی را منحرف و خود را از مطالبه گری و نظارت عمومی و نخبگانی، مصون نگه دارند. حاج باقر وقتی رفیق گرمابه و گلستان را به عنوان مشاور رسانه ای اش انتخاب کرد و به هشدارهای توجه نکرد، باید عواقبش را پیش بینی می کرد. ایضا بعضی جریان های بیرونی حامی او نیز وقتی در پی همکاری (ولو مع الواسطه) با نفوذیها هستند، باید نتایج خسارت بار این تصمیمات و اقدامات را بپذیرند. تا ۱۴۰۰ راه زیادی در پیش نیست، برجامیان بر سر قمار ریاست، ممکن است مجلس را قربانی کنند، تا دیر نشده باید دلسوزان جریان انقلابی برای شناسایی و پالایش بدون تعارف نمام ها و نفوذی‌ها دست به کار شوند. @rozaneebefarda
چرا ، را«خسرالدنیا والآخره» نامید؟! 💥ویژه/ بازنشر برای نخستین بار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد. آن آقایی که خودش -به حسب آنچه که ما میبینیم- خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شده‌اند»! مینویسند و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با آمریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟! ملت ایران که توانست خود را از نجات دهد؛ توانست خود را از ذلّت و ننگ ارتباط و اتّصال با رژیم منحوس دست نشانده فاسد پهلوی و نجات دهد و این‌طور شجاعت و شهامت و سربلندی در دنیا از خود به نمایش بگذارد و در جاده آزادگی گام نهد، خسر الدنیا و الآخره است؟! این جوانان ما، این خانواده‌های مؤمن ما، این زن و مرد دلباخته دین و عاشق راه خدا، خسر الدنیا و الآخره‌اند؟! خودشان خسر الدنیا و الآخره‌اند! کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است؛نه دنیا دارند، نه‌آخرت. دنیاشان، ؛آخرتشان هم بلاشک،قهر و عذاب الهی است. نسبت به‌مردم این حرفها را میزنند و پخش هم میکنند.برای چه پخش میکنند؟برای این‌که مردم را متزلزل کنند؛ برای این‌که ایمان مردم را عوض کنند.این،کار کیست؟کار همان دشمنی که استقلال اقتصادی به ضرر اوست،استقلال سیاسی به ضرر اوست؛استقلال فرهنگی به ضرر اوست. ! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم||مراسم تشییع پیکر مرحوم مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، علما، اساتید، طلاب و عموم مردم شریف قم برگزار شد. رسا @rozaneebefarda
پیام تسلیت به مناسبت ارتحال (ره) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️متن پیام این مرجع معظم تقلید به شرح ذیل است؛ بسم الله الرحمن الرحیم ◽️خبر رحلت آیت الله حسن ممدوحی موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سالیان دراز به تربیت شاگردان پرداخت و خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) داشت. 🔹اینجانب فقدان اسفناک این عالم ربانی را به حوزه علمیه و به همه علاقه مندان آن فقید سعید و بیت گرامی اش تسلیت عرض می کنم. 🔹خداوند روح او را با ارواح محمد و آل محمد (ص) محشور گرداند و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. قم ـ ناصر مکارم شیرازی / ۳ مهر ۱۳۹۹ @Ayatollah_Mamdouhi @rozaneebefarda
تحریف ادبیات دفاع مقدس @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این پرسش مطرح است که چه مواردی باعث ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در موضوع تحریف دفاع مقدس شده است؟ تنها در یک نمونه مهم آن، شاهدیم که واژه های رایج و بر گرفته از اعتقادات توسط دستگاه های تبلیغی و فرهنگی(بخصوص در تولیدات سینمایی و تلوزیونی و نشر ...) و همچنین توسط گویندگان، نویسندگان، گزارشگران، مجریان و مدیران و... به وضوح تحریف می شود!!! واژه هایی همچون؛ دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، تبدیل به واژه "جنگ با عراق" شده! رزمندگان اسلام، تبدیل به سربازان وطن! شهیدان راه خدا، اسلام و قرآن، تبدیل به "شهدای وطن" و "شهیدان خاک وطن" شده! و... پس میبینیم که حساسیت و ابراز نگرانی مقام معظم رهبری، دلایلی آشکار دارد دشمن در جنگ نرم با سیاست های مزورانه، تحریف واژه ها را از زبان خودی ها ترویج می نماید و همزمان نیز، اصل ماجرای دفاع مقدس را تحریف می کند! آیا جا ندارد که اصحاب انقلاب نیز مانند مقام عظمای ولایت در این موقوله حساس باشند؟ @rozaneebefarda
درنگی در الگوی تصمیم گیری امام در 💥اختصاصی||یادداشت میهمان/محمدمهدی محلوجی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔵 بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مدبرانه بودن دفاع مقدس، بحث های زیادی در تحلیل این بیانات واقع شد که اغلب خالی از تبیین درست از الگوی تصمیم گیری و مدیریت امام خمینی در دفاع مقدس بود. این یادداشت اجمالی به بیان یک نکته در این باب پرداخته است. 🔻امام خمینی(ره) درباره مسائل داخلی تا جایی که ضربه به اصل نظام وارد نشود نظرات متولیان قانونی امور را مد نظر قرار می دادند؛ مثال مشخص و روشن آن پذیرش نخست وزیری بازرگان است که در نامه 6/1/68 قسم یاد می کنند که با نخست وزیری بازرگان مخالف بودند. در جریان قائم مقامی منتظری نیز همینطور شد. اما در موارد خطیره، بنا به وظیفه شرعی صیانت از اصل نظام اسلامی، وارد می شدند لذا در مورد منتظری، هنگامی تشخیص دادند ادامه قائم مقامی باعث ضربه به اصل نظام می شود شخصا ورود کرده و با نگارش نامه ۱/۶، زمینه استعفا و کناره گیری منتظری را فراهم کردند. 🔴در جریان جنگ تحمیلی نیز هم لازم است به این موضوع دقت شود که امام کلیه امور مربوط به دفاع مقدس را به شورای عالی دفاع واگذار می کنند که در نامه 20/7/59 به آن اشاره شده است و این رویه تا پایان جنگ و اصلاح قانون اساسی ادامه داشته است. در نتیجه امام در موضوع جنگ، هیچ وقت به تنهایی تصمیم نمی گرفتند و رویه و روش امام هم اینچنین نبود. 🔵در موضوع نیز به مانند تصمیم ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر(که امام نظر اجماعی متولیان امور سیاسی و نظامی را تایید کردند) قضیه از این قرار بود؛ شورای عالی دفاع تصمیم به قبول قطعنامه می گیرد در حالی که از کلمه «جام زهر» نظر امام کاملا مشخص است ولی نهایتا برای تامین مصالح مردم و انقلاب اسلامی، تصمیم حصرات را می پذیرد و مسئولیت آن را شخصا قبول می کند. 🔸تدبیر امور توسط ولایت، با توجه به واقعیتهای میدانی و وضعیت موجود سنجیده می شود چه اینکه در زمان امام حسن(ع) با توجه به شرایط موجود، امام(ع) خردمندانه ترین و شجاعانه ترین تصمیم موجود را گرفتند؛ تصمیمی که اگر خواص جامعه و به تبع آن توده مردم، با صبر و بصیرت و مجاهدت وارد میدان می شدند و تا آخر با حضرت می ماندند، حتما طور دیگری رقم می خورد لذا خردمندانه بودن تصمیم و تعبیر نرمش قهرمانانه برای آن، هرگز نافی کارشکنی های برخی یاران امام مجتبی(ع) نیست. @rozaneebefarda
جلسه سپاه تهران-پائیز63.mp3
42.44M
💥صوت کامل جلسه فرماندهان سپاه با / پائیز سال ۶۳ 🔸این فایل اخیرا توسط رسانه معاند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و مغرصانه بر اساس آن ساخته شده است. 🔸توضیحات تخصصی پیرامون این مستند جنجالی را در روزنه پیگیری کنید؛👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5032 @rozaneebefarda
35.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ماجرای چیست؟ 🔹اخیرا در مستندی به صوت نواری به جا مانده از دفاع مقدس می پردازد که در آن گفتگویی از صحبت های فرماندهان وجود دارد. توضیحات یکی از پژوهشگران تاریخ جنگ را پیرامون این مستند بشنوید. @rozaneebefarda
💥کمپینی برای بازنگری در برنامه های مشکلات صداوسیما و ارائه راهکار های پیشنهادی برای رسیدگی به این مشکلات از کمپین زیر حمایت بفرمائید https://www.farsnews.ir/my/c/40633 @rozaneebefarda
روزنه
بازخوانی هشدار و پیش بینی #روزنه پیرامون اقدامات #نفوذیها در #مجلس_انقلابی 🔷پیشتر (۱۲ اردیبهشت ۹۹)
💥تذکر یک فعال رسانه ای به رئیس مجلس/ حلقه رسانه ای بسته، گره گشای کار فروبسته مجلس نیست! اگر به فکر نباشید، همه چیز از دست می رود.... @rozaneebefarda
روزنه
عقل عرفی از سروش تا #مهدی_نصیری! جعفر بحرینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روشنفکران دینی بعد از
💥بازنشر یادداشت روزنه با عنوان «عقل عرفی؛ از سروش تا » در ▫️متن یادداشت:👇 https://rasanews.ir/fa/news/664340/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. فرهیختگان را به دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حاشیه بر حاشیه! مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی [ص 1 از 3] 💥حاشیه های حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️در پی حاشیه نگاری کانال حوزوی روزنه بر توییت آقای پیرامون با موضوع (https://eitaa.com/rozaneebefarda/4955 )، وی در تاریخ 30شهریور جوابیه‌ای در کانال خود منتشر کرد و پس از تردید در اصلاح طلبی خود با این جمله که: «گمان نمی کردم اصلاح طلب باشم!»، ضمن استفاده از تعابیر نامناسب در مورد هیئت تحریریه روزنه(که البته در جای خود قابل پیگیری است)، کلامش را با به پایان برد! در هر صورت فضای به وجود آمده فرصت بسیار مناسبی است برای بازخوانی بخشی از سوابق و مواضع ایشان تا زمینه برای قضاوت فرهیختگان فراهم گردد. ▪️اما پیش از ورود به موضوع اصلی، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نامبرده که از و دم می زند و مدعی فهم و تفسیر سلوک سیاسی امثال است، از چه رو نتوانسته اند، یک حاشیه نگاری ساده را که نویسنده اش ایشان را بنا به دلائلی(که نمونه ای از آن خواهد آمد) اصلاح طلب می داند، تحمل کند و به جای توضیح و تذکر و جوابیه محترمانه و نرم، راه تندگویی و اتهام زنی بدون دلیل و تهدید را برگزیده است؟! آیا معنای تحمل قول مخالف و سعه صدر و رواداری و این قبیل مفاهیم خوش نما، در چنین برخوردهایی تجلی می یابد؟! نکته دیگر آنکه، قضاوت پیرامون سیره و اندیشه سیاسی افراد، بر اساس بروندادهای آنان انجام می گیرد و لزوماً اینطور نیست که سوژه های مطالعاتی از نتیجه بررسی ها راضی باشند! این طبیعی است که نارضایتی کیس های مورد بررسی، لزوما توسط محققان محل نظر قرار نمی گیرد و البته این رویه در میان کسانی که با جناب لک زایی قرابت فکری و سیاسی دارند، امری رایج و عادی است. چه اینکه بعد از داغ شدن موضوع آقای ، سایت اعتدالگرای (که از قضا خاستگاهش همین بوده)، سخنان رادیکال ده سال قبل جناب علیه آقای پناهیان را تیتر کرد؛ سخنانی که خالی از تحقیر و تصغیر و نسبت های خلاف شأن طلبگی نبود. دیدیم که آب از آب تکان نخورد! از آن گذشته، همین چند روز پیش جناب هنگامی که در یادداشت خود از به عنوان یاد کرد، بلافاصله چنین نوشت که: «[مهدی نصیری] یک شیعه اخباری عاقل است که ممکن است از این عنوان چندان ، اما .» صدالبته تحریریه روزنه از اظهار برائت افراد از اصلاحات(با آن سابقه سیاه سیاسی) بسیار خشنود است و حتما از این جهت اقدام جناب لک زایی در اظهار برائت هرچند فی الجمله از اصلاح طلبان را شایسته قدردانی می داند. البته نباید از نظر دور داشت که اطلاق عناوینی چون و و... به افراد و جریان ها و مجموعه های مختلف، فاقد ملاک و شاخصه های غیرقابل صحت سنجی نیست. بدین معنا که می توان بررسی کرد که چرا و با کدامین مستمسک، یک فرد یا جریان را اصلاح طلب یا اعتدالی می نامند و طبعا در تطبیق شاخصه ها بر مصادیق هم، همیشه امکان مناقشه و تغییر نگرش وجود دارد. ناگفته پیداست که به دلیل فقدان نظام معنایی و سازواره حزبی شفاف در فضای سیاسی کشور، تشخیص و تبرئه افراد از این عناوین، آسان نیست اما حتماً ممکن است. 🔲بعد از توضیحات پیشین، در ادامه به مرور برخی مواضع سیاسی جناب لک زایی می پردازیم تا خوانندگان محترم روزنه پیرامون قرابت فکری/گفتمانی ایشان به جریان اصلاحات و اعتدال(که می توان از آنان به عنوان یاد کرد) به قضاوت بنشیند: ◽️جناب آقای شریف لکزایی(متولد 1352)، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زابل، از مهر 1368 وارد حوزه علمیه قم شد اما معلوم نیست تا چه حد برای تمحض در علوم حوزوی زمان صرف نموده و به گزارش تارنمای رسمی صدا و سیمای زاهدان با اتمام مقطع دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی‌اش را آغاز کرده است. در این یادداشت اجمالا برخی شاخصه‌های فکری و سیاسی وی را در چند برش ارائه خواهیم کرد: ◽️ارائه تصویری سیاه از ملت ایران و جمهوری اسلامی 🔻القای علائق سیاسی و فکری بر آثار و سیره برخی بزرگان، که در قید حیات نیستند و توان دفاع از خود در برابر تحریفات را ندارند، یکی از امور غیرقابل قبول در عرصه مکتوبات سیاسی است لذا در مواردی افراد منویات و افکار شخصی یا برداشت های غیردقیق خود را از زبان دیگران بیان می کنند و بدین وسیله نواعا از پذیرش مسئولیت اجتماعی آن شانه خالی می‌کنند. @rozaneebefarda
حاشیه بر حاشیه! مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی [ص 2 از 3] 🔻جناب آقای شریف لکزایی در یادداشت 5تیر1386 در سخنانی که مشابه آن در برخی رسانه های مخالف دیده می شود، نه تنها شعار را در جمهوری اسلامی تحقق‌نیافته تلقی می‌کند بلکه ادعا می‌کند که حتی ساز و کار آن نیز فراهم نشده است و شوربختانه تمام این مضامین را از زبان (که 26سال پیش از این یادداشت عروج کرده اند) بیان می‌کند: « آیت الله بهشتی با این پرسش مواجه است که آیا شعارهایی که در قبل انقلاب و یا در اوج انقلاب مطرح شده، در انقلاب اسلامی محقق شده است یا خیر. پاسخ ایشان این است که خیر. آزادی های مورد نظر که مطرح شده و شعارشان داده شده است تحقق نیافته؛ زیرا سازوکارهای لازم برای آن فراهم نیامده است.» او در ادامه این یادداشت پا را فراتر می‌گذارد و با کاربست عباراتی نامناسب، ملت ایران اسلامی اینچنین قضاوت می کند: «روشن است که ، است و ذهنیت استبداد زده، خود به خود، در هر نظام سیاسی، را می کند.» اکنون ایشان خوب است توضیح دهند که بین این سخنان او با آنچه در رسانه های اصلاح طلب پیرامون جمهوری اسلامی و مردم ایران می نویسند،چه تفاوتی وجود دارد؟ مردم انقلابی و مبارز ایران که به رهبری امام عزیز، سلطنت 2500 ساله را برانداخته و نظام دینی با محوریت ولی فقیه جامع الشرایط تاسیس کرده اند، اغلب شان استبدادزده اند و در فکر بازتولید استبداد اند؟! یاللعجب از این قضاوتها! ◽️ درادبیات لک زایی 🔻اغتشاشات آبان 98 که به دلیل بی‌تدبیری محض دولت محبوب جناب شریف لکزایی و اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به وجود آمده بود، خسارتهای مادی و معنوی زیادی در پی داشت. در آن روزها دشمنان و بیگانگان، نظام اسلامی را به نشنیدن صدای مخالف و برخورد خشونت‌آمیز با مخالفان متهم می‌کردند و سازمان آدمکش منافقین نیز با تیتر «سی و دومین روز قیام سراسری» تلاش می‌کرد در آتش فتنه به وجود آمده بدمد. در این شرایط جناب لکزایی در گفت و گو با ایکنا یکباره به حامی مخالفان حکومت و مخالف خشونت تبدیل می‌شود: 🔸«در طول تاریخ ثابت شده و محروم کردن آن‌ها از هیچ‌وقت مؤثر نبوده است. در دنیای معاصر که کسی که مخالف و منتقد وضعیت و حکومتی است با مواجه شود.» وی در ادامه بر ایجاد احزاب رسمی مخالفان نظام (شاید به عنوان یک راه حل سیاسی!) تاکید می کند: «کسی که مخالف سیاسی است باید بتواند در قالب یک حزب قانونی عمل کند.»(ایکنا 25آذر98) ◽️فشار به حوزه علمیه و بازتولید ادبیات 🔻یکی از حربه‌های دولت تدبیر و امید برای انتقام‌گیری از حوزه علمیه قم و به صورت خاص، ، بازجویی و یقه‌گیری بابت چند قران بودجه محدود حوزه علمیه است. حتما هجمه‌های و اصحابش به حوزه را خاطرتان هست! شریف لکزایی نیز پس از ماجرای «کشتی مطلا» و بازتاب گسترده آن، فرصت را مغتنم شمرد و لباس شفافیت‌طلبی و مطالبه‌گری به تن پوشید و گفت: ▪️«امروز وضعیت و میزان بودجه‌های نهادهای مذهبی و دینی، نوع مصارف آنها و خروجی این نهادها زیر و سؤال افکار عمومی است و لازم است آن پاسخگویی و مطلوب اتفاق بیفتد. »(ایکنا 1بهمن96) و در ادامه تیغ خود را به صورت واضح برکشید و گفت: «مؤسسه‌ای دینی که بودجه دریافت می‌کند خودش باید مسئول و پاسخگو باشد و حوزه نمی‌تواند از طرف آن پاسخ دهد. حوزه علمیه بهتر است همان بودجه‌ای باشد که دریافت می‌کند.»(همان) البته او در بخشی از سخنانش به رپرتاژ (عمدی یا ناخواسته) شعار انحرافی پرداخت و گفت: «البته برخی از بزرگان معتقدند که حوزه علمیه نباید هیچ بودجه دولتی دریافت کند.»(پیشین) ◾️عجیب و جالب آنکه با گذشت سه سال از این سخنان، آیا مدیران بالادستی و همکاران جنابعالی نسبت به هزینه بودجه پُر و پیمان شفاف‌سازی نموده‌اند؟ آیا به سخن «برخی از بزرگان» عمل کرده و تمهیدی برای استقلال دفتر از دولت اندیشیده‌اند یا این قبیل ایده پردازی ها فقط برای مصرف رسانه ای و خدای ناکرده همدستی در اعمال فشار به بدنه مدیریتی حوزه است؟ ورای مسئله دفتر تبلیغات و پول‌های هزینه شده، آیا ایشان حاضرند نسبت به پولی که از بیت‌المال برای سفر ایشان به و (به نمایندگی «پگاه حوزه») در خرداد1388 خرج شد، شفاف‌سازی کنند و فراتر از یک سفرنامه معمولی، کارکردهای عینی آن را تشریح کنند؟ حقیقتا آن سفر چه دستاوردی برای نشریه‌ای به اسم «پگاه حوزه» داشت؟ امروز این نشریه کجاست و چه مخاطبی دارد؟ @rozaneebefarda