eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥گل های پر پر به پابوس امام الرئوف(ع) خواهند رفت 🔹هویت پیکر از شهدای مدافع حرم شناسایی و تایید شد: ▫️رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی ، محمد بلباسی، حسن رجایی‌فر و محمود رادمهر از استان مازندران ▫️ زکریا شیری از استان قزوین ▫️مجید سلمانیان از استان البرز ▫️مهدی نظری از استان خوزستان ⭕️پیکر مطهر این شهیدان عزیز فردا(دوشنبه) توسط خادمان آستان قدس رضوی، در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام زیارت و طواف داده خواهد شد. 🔹مراسم طواف و نماز در مشهد مقدس، به دلیل شرایط کرونا بدون حضور مردم قدرشناس و شهیدپرور برگزار می گردد ولی به صورت زنده از شبکه های سیما پخش خواهد شد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عزاداری حماسه سازان خان طومان از لشکر 25 کربلا در فرودگاه دمشق. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مبارزینی‌ که شدند! 🔹 و ، دو بال ثبات قدم در مسیر انقلابی گری است. 🔶حاشیه کلیپ فوق، عبرت آموز و کاری در خور تقدیر است اما: اشتباه فاحش تولید کنندگان آن، اینکه، افراد مزبور را به طور یکدست، معرفی کرده اند که نشان از عدم اطلاع سازندگان از پیشینه اشخاص است. سازمان منافقین و سران آن همچون رجوی و خیابانی، هرگز به آرمان های انقلاب اسلامی باور نداشتند، آنان الگوی مبارزاتی و اتوپیای خود را پی می گرفتند از این رو هیچ وقت از سوی امام به عنوان یک جریان انقلابی اصیل شناخته نشدند لذا اطلاق تعبیر انقلابی برای آنان، درست و دقیق نیست. امثال سنجابی و ابراهیم یزدی اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی، هرگز انقلابی نبودند؛ آنان تنها مبارزات سیاسی پارلمانتاریستی را دنبال می کردند.رابطه با آمریکا از اصول عقاید سیاسی این جماعت بود که بر سر آن با نظام هم درافتادند. آنان تا آخرین روزها، برای حفظ قانون اساسی و بقای رژیم شاه تلاش کردند چه اینکه بختیار از سران جبهه ملی بود و بازرگان به دلیل ایده حفظ سلطنت، با قهر از امام، از پاریس به ایران آمد! بنی صدر عضو شاخه دانشجویی خارج از کشور جبهه ملی بود. زیباکلام هم سمپات نهضت آزادی. میرحسین و گنجی هم سمپات نهضت سوسیالیستهای خداپرست و امثالهم بوده، مبارزه و مجاهده به معنای مصطلح در کارنامه ندارند. نوری زاد هم سمپات منافقین بود. 🔹فقدان فهم تاریخی موجب می شود برخی منحرفان را به نام انقلابی جا بزنند! 🔹طبق دیدگاه امام و رهبری: 🔻شناخت عمیق و ،از علل محدثه و مبقیه انقلابیگری اصیل است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اگر شهید نشدم، این فیلم را پخش نکنید! ▫️سخنی از حجةالاسلام والمسلمین از ▪️ یعنی یک عمر سربازی و خدمت، آخرش هم .... الگوهای عینیت یافته این راه اند. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
📸 هم اکنون | ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح 🔻 این مراسم به میزبانی دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام و به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با حضور تعدادی از یگان‌های نمونه از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برپا شده است. ۹۹/۷/۲۱ @rozaneebefarda
💥دفاع آقای از آقای و پاسخ آقای احمدحسين شريفي 🔸جناب آقاي ، با اشاره به نقدهايي که در روزهاي اخير به ديدگاه‌هاي جناب آقاي در موضوع انکار ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و علمي اسلام و منحصر کردن رسالت رسول خدا(ص) به ! صورت گرفته است، امروز (21 مهر 1399) توئيت بالا را منتشر کرده‌اند. از ايشان سؤال مي‌کنم: آيا به نظر شما، طرح سخناني بي‌مبنا و بي‌دليل و ژوناليستي شهامت علمي است؟ آيا وقتي برخلاف صريح دعوت خود که از مدافعان ايدة درخواست مي‌کني «» حاضر به گفتگو با مدافعان نشوي و در عوض لشکري از افراد ناشناخته و شناخته عليه کساني که آمادگي خود را براي گفتگوي علمي اعلام کرده‌اند، روانه شوند، از مصاديق شهامت علمي و روحية علمي است؟ خوب اگر، با پذيرش توهمات عده‌اي از مقدس‌مآبان مردم‌فريب، قبول کنيم که شأن جناب علوي بروجردي اجل و اعلي و ... از گفتگو با بنده بود، آيا جناب جعفريان هم چنان شأني براي خود قائل‌اند؟ يا اينکه حاضرند در يک گفتگوي عالمانه در اين موضوع شرکت کنند؟ هوچيگري و کنايه زدن که نشانة شهامت علمي نيست! بسم‌الله اين گوي و اين ميدان. اگر جنابعالي حقيقتاً دنبال جلوگيري از کاستن ارزش عقل در مراکز علمي ما هستيد و مي‌خواهيد با «پشتوانه بحث علمي و بدون همراهي با جو تبليغاتي و فضاي ژورناليستي» به يک گفتگوي علمي و عقل‌محور و صريح تن دهيد، بسم‌الله. 🔶حاشیه روزنه جناب جعفریان خود در زمره همان ! آیا او را قبول دارد؟ @rozaneebefarda
هشت حرف با درنگی در توئیت حمایت آمیز جعفریان از مصاحبه پرحاشیه جناب آقای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] جناب آقای جعفریان: ۱) بازتکرار ادعاهای قدیمی خرده جریان غیرانقلابی حوزه، بدون ارائه هیچ استدلال روشن و مستند متقن، اسمش نیست، چون نیک بنگری اسمش چیزی غیر از این است(مثلا به قول دکتر سبحانی، خطابه عوامانه است) ۲) دیدگاه های جناب آقای علوی، در تمام چهل سال گذشته و بلکه از آغاز نهصت امام خمینی در سال ۴۱ تا کنون، همیشه وجود داشت؛ لذا چیز جدیدی نبود. هم در همین حرفها بود، هم در و حتی . تو که عکس یادگاری داری با اغلب این حضرات و خانه دل و سفره اسناد شان را برایت باز کرده اند، خوب می دانی! همین حرفها هم در محافل حوزوی مطرح بود و هم در محافل روشنفکری با ادبیاتی دیگر. پس دقیقا چه اتفاق جدید قابل ستایش رخ داده است؟! ۳)از قضای روزگار و از بدشانسی جنابعالی، آنکه بی پشتوانه علمی مطرح شد، همین ادعاهای جناب آقای علوی بود و آنچه در قالب استدلال علمی بود، حرف های متخصصان منتقد بود. مگر اینکه معنای بحث علمی در منظومه فکری جنابعالی و همفکران حوزوی تان، چیزی باشد که برای عالمان حوزوی و دانشگاهی قابل تصور و تصدیق نیست! یعنی شما و آقای علوی در مساله اقتصاد، ملاک تشخیص علمی بودن یا نبودن اظهارات متخصصان امر هستید؟! آیا آن سوابق علمی اساتید دانشگاه و حوزه و مطالعات تخصصی و کتابها و مقالات را یکسره بدانیم و ادعای انکاری عامیانه شما در آن مصاحبه و این توئیت را علمی بپنداریم؟ با چه مناط و ملاکی؟ حتی حضرات اخباری ها نیز برای طرح ادعای خلاف مشهور خود، با فوائد مکیه و فوائد مدنیه شروع کردند! ۴)همراهی را خوب آمدید! در این چهار دهه این جو دست چه کسی بود؟ سکولارهای یا انقلابی ها؟ الان این جو دست چه کسی است؟ انقلابی ها چند بنگاه رسانه ای مثل و و (که مجموعا ده ها سایت و کانال و روزنامه اقماری دارند) در اختیار دارند که بگوئید جو تبلیغی در اختیار آنهاست! حتی همین رسانه ملی که مثلا قرار است رسانه رسمی انقلاب باشد، مگر بسیاری از فضاهای ش دست همین دوستان شما نیست؟ مگر همین شبکه چهار (مثلا شبکه نخبگانی) به شعبه ای از (و مجموعه های مشابه) تبدیل نشده؟ مگر فشار دوستان برجامی شما موجب نشد که و تعطیل شوند؟ وقتی در تلویزیون هم جریان انقلابی تریبون ندارد، چطور داعیه دارید جو تبلیغی دست انقلابیون بوده و حرف های مخالف امکان بیان نیافته؟! زهی انصاف! ۵) فرصت طرح همه دیدگاه ها، مدتهاست داده شده! دیگر نمی دانم جنابعالی و دوستان شما و برخی دوستان تازه یاب رادیکال تان، چه حرف نگفته ای دارند که در حوزه و دانشگاه و رسانه، نگفته باشند؟! ۶)حوزه مقدسه فعلی نجف(فارغ از اعاظم و مفاخر و میراث معنوی هزارساله که موضوع بحث نیست) نمی دانم چه ویژگی خاصی دارد که شما را به اعجاب وا می دارد؟! حوزه ای که در کنارش حوزه علمیه دارند و هیچ صدایی از او بر نمی آید! حوزه ای که در مقابل بعثی های کافر و انواع فرقه های الحادی و انحرافی حرفی برای گفتن نداشت و ندارد! آیا خانه نشینی بی بی از بی چادری نیست!؟ اگر وضع آنجا قابل دفاع نیست، که خود بهتر می دانی نیست، سکوت این حوزه در مقابل جریانهای انحرافی و التقاطی را می توان حمل بر وسعت مشرب کرد؟ به راستی که اگر وسعت مشرب داشتند، افکار مترقی اصولی و فقهی را محجور نمی کردند! و کتاب الرافد را نمی نمودند. اگر نجف وسعت مشرب داشت، برخی تلامذه و بعضی به اصطلاح فضلایش، به صورت جریانی(و نه موردی) امام عزیز را در ، با انواع تهمت و کنایه و طعنه، نمی نواختند! 🔹تصویر توئیت جناب جعفریان را اینجا ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248 🔹صفحه دوم یادداشت: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5252 @rozaneebefarda ادامه👇
هشت حرف با درنگی در توئیت حمایت آمیز جعفریان از مصاحبه پرحاشیه آقای [صفحه ۲ از ۲] جناب آقای جعفریان: ۷)فرموده اید مثل نجف باشد! این آرزوی خام و خیال دوری بیش نیست! حوزه مترقی و روزآمد و فرهیخته و انقلابی پرور قم را به عقبگرد و دعوت کرده اید؟ حاشا و کلا که چنین شود. قم هم وسعت مشرب دارد و هم احساس مسولیت نسبت به حقیقت و حریم فکری معارف اهل بیت علیهم السلام. لابد جناب تان اعتراضات برخی علما در مقابل بعضی افکار شاذ را نیز محکوم می دانید که چنین گفته اید؟ فارغ از درستی و نادرستی اقدامات تقابلی حوزه قم، خوب است پاسخ دهید: کدام جریان علامه فضل الله را در قم مورد هجمه قرار داد و چرا؟ کدام جریان به واسطه کتاب شهید جاوید، حامیان او را منکر علم امام(ع) نامید؟ کدام جریان به دلیل برخی دیدگاه های خاص آقای ، او را می خواند و اگر حمایت امام نبود، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظارش بود! کدام جریان مرحومان علامه عسکری و اشتهاردی را منزوی و منکوب کرد؟ کدام جریان دکتر صادقی را حذف کرد و شما چرا جوابیه او به نوشته های غیردقیق تان در کتاب جریان ها را از باب (!) بازنشر ندادی؟ مگر ایشان نگفته بود تو را به قیامت واگذار می کند، مگر اینکه جوابیه اش را منتشر کنی؟! چه کسی درس اخلاق آیت حق، را صرفا به خاطر یک نظر تاریخی مخالف مشهور در مسجد اعظم به تعطیلی کشاند؟ کدام جریان در مقابل تحلیل خاص یک فرزند فاضل حوزوی، جناب آقای رحیم پور، جنگ روانی و غوغاسالاری به راه انداخت و برای اخذ اظهارنظر از بزرگان، پاشنه در بیوت را درآورد و بعضا از دادن اطلاعات غلط هم ابا نکرد؟ اصلا مگر همین دوستان با شهامت شما همین اخیرا علیه آن عالم غیرایرانی ساکن قم(که از قضا نگارنده منتقد جدی افکارش هست) بیانیه شبه تکفیر صادر نکردند؟! از کدام وسعت مشرب در قم سخن می گویید؟ حتی اگر این فضای باز در قم وجود نداشته باشد(که نگارنده به شدت مخالفم) بازهم همفکران حوزوی شما بیشترین سهم را در بستن فضای دارند! ۸) اصلا بیاییم همه حواشی را کنار بگذاریم؛ جناب آقای علوی ادعاهایی علمی دارند که به قول شما، پنبه مطالب غیرعلمی رایج چهل ساله را زده است! خب. بسم الله. ایشان بیایند در یک سلسله مناظره و بحث آزاد، از ایده خود دفاع کند و با کارشناسان و متخصصان حوزوی و دانشگاهی به گفتگوی علمی بنشیند. آنکه استدلال علمی دارد، از گفتگو چرا گریزان باشد؟ از ایشان که بگذریم، شخص جنابعالی به جای یادداشت نویسی در و کانال و یا توئیت پراکنی از راه دور، بیایید در مورد ادعاهای تاریخی جناب آقای علوی مناظره بگذارید! ثابت کنید انقلابی ها همه چپی بوده اند غیر از نهضت آزادی! سید جمال و شهید صدر و شهید مطهری العیاذبالله سوسیالیست بوده اند، سرمایه داران عصر پهلوی چون خاندان خسرو شاهی و خیامی، انسان های بی مساله و بلکه مظلوم بوده اند و ده ها ادعای بی مستند دیگر. بیایید آقای علوی را تکرار کنید و این قبیل ادعاهای نادرست را با شواهد و استدلال علمی، به اثبات برسانید! ولی بپذیرید اگر خود شما هم این ادعاهای تاریخی را نادرست می دانید ( چه اینکه که در برخی آثار شما هم برخی از این قبیل ادعاها صراحتا نفی شده)، حریت و شهامت اقتضای آن داشت که نخستین به سخنان جناب آقای علوی را خود شما بنویسی و ورای روابط شخصی و علائق سیاسی و جناحی، از ساحت حقیقت دفاع کنی! انگار برای صحت سنجی ژست ها و ادعاها، باید بازهم منتظر بمانیم. خوش گفت: خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد! ۱۳۹۹.۷.۲۱ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
! 🎥 فیلم|| مقام معظم رهبری: 🔻بعضی‌ها اسم و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و است در حالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست. ▫️🔻▫️ زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است! ⭕️🔹بعضیها نادانسته حرف های دشمن را می کنند! @rozaneebefarda
45.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات مقام معظم رهبری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح. ۹۹/۷/۲۱ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پروتکل های عجیب و غریب از زبان آیا این شیوه مدیریت و حکمرانی، است؟ این سیره سیاسی به امام و رهبری و مدیران شهید انقلاب اسلامی مانند بهشتی ها و رجایی ها شباهت دارد یا به سلوک می ماند؟! 🔶حاشیه نقد دولت غرب اندیش روحانی یک است که از وضعیت فعلی جلوگیری خواهد کرد. طبعا بازنشر برخی نقدها از زبان بعضی شخصیت های داخل جبهه انقلاب اسلامی، به معنای تایید تمام دیدگاه ها یا کارنامه آنان نیست اما نباید از یاد برد که نقد برجامیان، یک و است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سجده شکر مادر شهید رادمهر هنگام شنیدن خبر کشف پیکر فرزندش @rozaneebefarda
انکار ، ناشی از بی اطلاعی از علم روز است!/ خیلی تعجب می‌کنم چطور جرئت می‌کنند این حرف‌ها را بزنند؟ جوابیه نظریه پرداز عرصه ، به مداعاهای اثبات نشده جناب آقای [صفحه 1 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 فیزیک‌دان/ نظریه‌پرداز در موضوع / استاد دانشگاه صنعتی شریف/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ◽️به‌تازگی عده‌ای می‌گویند اقتصاد اسلامی یا ؛ این ناشی از آن است که در جریان علم روز نیستند. ما به‌واسطه بسیاری از اساتیدمان به خصوص از تحولاتی که در این ۳۰-۲۰ سال اخیر رخ داده است، در این قضیه رنج می‌بریم. ▪️وقتی علم جدید با نیوتون و… شروع شد، ۱۰۰ سال پس از او این مطلب که ما همه چیز را از تجربه [باید] بگیریم، حاکم شد. تا نیمه دوم قرن بیستم یعنی حدود ۷۰-۶۰ سال پیش که کم کم فلاسفه علم ظاهر شدند، معلوم شد ما در علوم با ذهن خالی سراغ طبیعت و آزمایش و امثالهم نمی‌رویم، بلکه یک چیزهایی در ذهن ما هست و هرچه پیش آمدیم این موضوع واضح‌تر و واضح‌تر شد. یکی از کیهان‌شناسان بسیار مهم ما می‌گوید کیهان‌شناسان، بسیاری از کارهایشان مملو از اصول متافیزیکی و فلسفی است. علوم انسانی هم همین طور. [تازه] اینکه خیلی هم بیشتر [مملو از این اصول است]. اینکه انسان جسم است یا اینکه روح هم دارد و [یا] روح مادی است یا غیرمادی، این‌ها اگر در مفروضات باشد خیلی در نتیجه‌گیری فرق دارد. ▫️من خیلی تعجب می‌کنم چطور جرئت می‌کنند این حرف‌ها را بزنند؟ شما می‌بینید انیشتین در فیزیک با هایزنبرگ اختلاف عقیده داشت و هر دو از مهم‌ترین فیزیکدانان بودند. اختلافشان سر چه بود؟ انیشتین می‌گفت باید علم هیئت را در طبیعت فرض بگیریم، در حالی که آن یکی می‌گفت شانس حاکم است. بنابراین در همه این علوم اصول هست، چه بدانند و چه ندانند. یکی از مورخان بزرگ علم گله‌اش همین است که بسیاری از علما نمی‌دانند دارند یک چیزهایی را مفروض می‌گیرند. به همین دلیل است می‌بینید ما مکاتب مختلف روان‌شناسی داریم، مکاتب متعدد جامعه‌شناسی داریم، مکاتب مختلف اقتصاد داریم، این‌ها اختلافشان بر سر آن اصول است. حالا این اصول را می‌توانند از یک مکتب فلسفی و یا از دین بگیرند. اینکه ربا حرام است، خودش یک اصل است که خیلی تأثیر می‌گذارد. همه این مکاتب اقتصادی و جامعه‌شناسی و مکاتب روان‌شناسی و این‌ها مبتنی بر اصولی هستند و اختلاف دانشمندان با همدیگر [فقط] در مسائل تجربی نیست، بلکه در تأمین تجارب است که به‌واسطه این اصول انجام می‌شود. این غفلتی است که در ایران فعلی است و ما داریم ضرر آن را نیز می‌بینیم اما در غرب این موضوع ۳۰-۲۰ سال است که روشن شده و سرآمدان علم مرتب این را تذکر می‌دهند. 🔹من از شما می‌پرسم چرا در انگلیس و آمریکا ربح بانکی ۳-۲ درصد است و در کشوری مثل ما ۱۰ تا ۲۰ درصد و بالاتر نیز بوده است؛ چرا در ژاپن این نرخ صفر درصد است؟ آقای دکتر نهاوندیان از سفر ژاپن برگشته بودند، ایشان به من می‌گفت ربح، در ژاپن صفر درصد است. چرا [صفر درصد است]؟ به تجربه رسیده‌اند که این را می‌گویند. پس چرا [باز هم بگوییم] اصول مهم نیست؟ خیلی مهم است. دین ما هم به‌صراحت این را می‌گوید که باید اعمال شود. بنابراین [این اظهارنظرها ناشی] از عدم ورودشان به مسائل روز است. خیلی از تحولات در غرب رخ داده که دائم در معرض انتقاد و تضارب‌آراست که سبب می‌شود این تغییرات صورت بگیرد. در محیط ما واقعاً تضارب‌آرا نیست و به همین دلیل است که این جهل‌ها باقی می‌ماند. ▫️این [اظهارنظرها] به خاطر آن است که به علوم روز و مسلط بودن اصول بر آن‌ها آگاهی ندارند. لازم است بیشتر به آگاه باشد. نتایجی که آن‌ها [غرب] به آن رسیده‌اند، با تجربه به آن رسیده‌اند. می‌گفتند هیچ چیز را اصل نمی‌گیریم جز تجربه، ولی واضح شد هیچ چیز از تجربه نمی‌تواند خالی باشد. الآن برای ۵۰ تجربه در فیزیک می‌توانیم ده‌ها تئوری بدهیم که همه آن‌ها این ۵۰ تئوری را توجیه می‌کنند. این‌ها در اصول فرق دارند و اصول هم در حاصلخیزی و برکت دهی متفاوت‌اند. یک اصل می‌آید و چیزهای بیشتری را نسبت به یک اصل دیگر توضیح می‌دهد. بنابراین علتش این است که . @rozaneebefarda
جوابیه نظریه پرداز عرصه ، به مداعاهای اثبات نشده جناب آقای [صفحه 2 از 2] ◽️[همین اصول و نظریاتی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و مثلاً اقتصاد داریم وارد عرصه میدانی نشده است] برای اینکه کار نکردند. یک زمانی مرحوم این کار را شروع کرد. من بارها گفتم که در کار کرده‌اند با بنشینند و روی این مباحث کار کنند که الآن در چه چیزهایی به عنوان اصول گرفته شده است، مسلّمات را نیز از آیات و روایات که در آن‌ها اختلاف نیست و متقن است نگاه کنند و با هم بحث کنند. این را نیز زمانی دکتر نهاوندیان برای من نقل کردند که به استادشان دکتر مشکات در دانشگاه تهران گفته بودند بیایید و [درس] اقتصاد اسلامی بگذارید، [استاد مشکات] گفته بود استادش را پیدا کنید، من حرفی ندارم. به نظرم این حرف را زمان شاه سال ۱۳۵۴ گفته است. 🔻می‌روند با و صحبت می‌کنند که این‌ها قبول نمی‌کنند و وقتی با مرحوم صحبت می‌کنند، ایشان(شهید مطهری) می‌گوید من اول می‌نشینم با اساتید اقتصاد ببینیم چه چیزی فرض گرفته می‌شود و بعدش می‌آیم و درس می‌دهم. ◽️یعنی باید یک جمعیتی از اساتید خبره حوزوی که روی اقتصاد اسلامی کار کرده‌اند بنشینند با دانشگاهیان بحث کنند ببینند مسائل و مشکلات روز چه هست، چیزهایی که جزو مسلمات اسلامی است را به عنوان مسلمات وارد کنند و جاهایی نیز به قول مرحوم شهید صدر که منطقه‌الفراغ است و شما مخیرید این اصل یا آن اصل را قبول کنید- در فیزیک هم ما خیلی از مسلمات را قبول می‌کنیم که یک عده‌اش خیلی حساس‌تر و خطیرتر است مثل اصل علیت و یک عده‌اش از این دانشمند تا آن دانشمند فرق دارد- این کار را بکنند. علت [مشکلات] این است که ما روی این‌ها کار نکرده‌ایم. ▫️اکنون تکنولوژی خیلی مسائل را روی کار آورده و این‌ها مستلزم این است که بنشینند و روی این مسائل کار کنند. زمانی روی همین سلول‌های بنیادی و انسانی که می‌خواهند به صورت مصنوعی بسازند خیلی بحث بود. مدتی در اسلام آباد پاکستان بودم، یک خانم آمریکایی آمد و گزارش داد چقدر مسیحیت و کلیسا نشسته است و روی این مسائل که کدام [اصل] با دین منافات دارد و کدام ندارد کار کرده است. اقتصاد فعلی واقعاً مشکل دارد اما پس از این تحولات به‌واسطه کرونا خدا می‌داند که برخی از دانشمندان مهم غرب چقدر در آمریکا و غرب از اقتصاد حاکم انتقاد کردند. بنابراین من این را اصلاً قبول ندارم که اقتصاد اسلامی نداریم. باید [روی این موضوعات] کار شود. همان‌طور که سرآمدان آن‌ها پس از اینکه مقداری انتقاد و تضارب آرا شد، فهمیدند بدون فلسفه نمی‌شود کار کرد. شما بروید و ببینید در آکسفورد ائتلافی از فیزیکدانان و ریاضیدانان و فلاسفه روی مسائل مهم فیزیک دارند کار می‌کنند؛ این کار باید در ایران نیز انجام شود. ▪️[ما ناچاریم از فلسفه در این حوزه کمک بگیریم] صد درصد. وقتی در برکلی [آمریکا] دکترای فیزیک می‌خواندم سر کلاس فیزیک نمی‌شد از فلسفه اسم برد ولی حالا بروید ببینید چه خبر است! خیلی تغییر کرده است. آن‌ها به انتقاد معتقدند ولی ما محیط مان ساکت است، به همین دلیل در برخی از دانشکده‌های ما با بعضی از این بحث‌های فلسفی به‌صراحت مخالفت می‌کنند در حالی که دانشمندان غربی کتاب‌ها در این موضوعات نوشته‌اند. ▪️[ این کلام که ما از آنچه در غرب می‌گذرد بی خبریم به این معنا نیست که سیر تحول نظری در غرب، نسخه دقیق مشکلات نظری ماست]، باید تحلیل کنیم، برای اینکه آن‌ها هزاران چیز را دارند به ما می‌کنند. باید کامل فهمیده شود تا هر کدام که قابل قبول است و با اصولمان می‌خواند را قبول کنیم. پیغمبر فرموده‌اند «اطلبوا العلم ولو بالسین». همه کارهای آن‌ها و حرف‌هایی که می‌زنند باطل نیست؛ باید با بسنجیم و همان‌طور که در اوایل تمدن اسلامی برخی کتاب‌های غربی ترجمه شد، تعامل علمی‌مان را حفظ کنیم. به قول شهید مطهری، ائمه هیچ گاه مخالفتشان را با این ترجمه‌ها ابراز نکردند [دست به ترجمه بزنیم] و روی هر آنچه قابل قبول ماست و با اصول ما همخوانی دارد و می‌توانیم روی آن‌ها کار کنیم، تمرکز کنیم. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزنه
تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی دو قطعه از یک پازل:👇 تلاش دشمن در جهت بنیادین! در داخل! @rozaneebefarda
⭕️ رهنمود تاریخی عارف فقیه، حضرت آیت الله بهجت(ره): 🔹خداوند متعال توفیق دهد که عمل به کنیم، از عمل نشویم، نه از داخل خود، و نه از . (در محضر بهجت، ج١، ص٢٢٢) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقدیر رهبر انقلاب از روحیه‌ی مادر شهید مدافع حرم «محمود رادمهر» @rozaneebefarda
◽️v f: سلام و ارادت. خیلی جالبه که وابسته به که به همه روحانیون میکنه و اصلا از استفاده نمی کنه، ایشان [جناب آقای ] را آیت الله خطاب می کنه. جهت اطلاع و در صورت صلاحدید بازنشر. @rozaneebefarda
؛ مصداق و از نظر جناب ! 🔸آقای جعفریان که پیشتر در مقام دفاع از اظهارات مناقشه برانگیز جناب آقای ، اقدام وی را برخاسته از شهامت برای نفی ادعاهای بی پشتوانه و غیرعلمی چهل ساله دانسته بود(!!!) اینبار خودش به خرج داده و غالب آثار علمی قمی ها در باب را برشمرده است! ▫️انگار معنای و نیز مانند معنای ، در نزد این حضرات عوض شده است! این کلی گویی های بی پشتوانه و بدون ارائه هیچ سند و استدال علمی، بیش از هر چیز عیار امثال جناب جعفریان را نشان می دهد. معلوم نیست چنین افرادی با چنین نگاه نازل و سطحی و غیرمنصفانه ای، چرا و چگونه به عنوان یکی از «اعضای هیئت علمی جایزه کتاب‌ سال» انتخاب شده اند!؟ آیا دوستی دیرینه جناب جعفریان با آقای (وزیر ارشاد روحانی و عضو هیئات امنای ) در این انتخاب مؤثر بوده یا طراز علمی و نگاه مترقی ملاک قرار گرفته؟ اگر دومی، صاحب چنین دیدگاهی با این روش نفی کلی و غیرعالمانه، از قبل معلوم است چگونه قضاوت می کند! ◽️مشاهده توئیت حمایت آمیز جعفریان از اظهارات آقای سیدمحمدجواد علوی:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248 ▪️مشاهده جوابیه روزنه به توئیت جعفریان:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5251 ❄️روزنه از پاسخ های عالمانه در نقد اظهارات غیرعلمی جناب جعفریان استقبال می کند. @rozaneebefarda
@rozaneebefarda.جوابیه آیت الله صادقی تهرانی به رسول جعفریان751450800.pdf
611K
💥پاسخ به اتهامات مکتوب مرحوم به نوشته های در کتاب / بخش اول ▫️نمونه ای تاریخی از رویکرد جعفریان در قضاوت افراد و جریانها! 🔻میزان التزام آقای جعفریان به و ، با خواندن این قبیل شواهد تاریخی، به طور دقیق مشخص خواهد شد! 🔶پی افزود بررسی آراء علمی مرحوم صادقی نیازمند جلسات تخصصی است و اجمالا نظریه تفسیری ایشان به دیدگاه برخی مفسران معتقد به «نظریه استقلال در قرآن در تفسی» نزدیک است و اهل تخصص، نقدهای جدی بدان دارند اما با اینحال تفسیر ایشان با مقدمه منتشر شده است که نوعی تأیید را می رساند. صدالبته که بازنشر این جوابیه به معنای تایید دیدگاه های تفسیری مرحوم صادقی نیست؛ چه اینکه نگارنده این حاشیه، خود در جرگه ناقدان دیدگاه ایشان بوده است. فارغ از این نقد و نظرهای علمی، باید از جناب جعفریان به عنوان یک تاریخ نگار(که تخصصی در تفسیر ندارد) پرسید چرا از بازنشر دیدگاه های مرحوم صادقی در نقد برداشت شخصی خود در کتاب جریان ها، استنکاف ورزیده است!؟ آیا این بی اعتنایی ها با روحیه علمی و (!) سازگار است؟ روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053