eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روایتی از اشتیاق زیارت [صفحه ۲ از ۲] 🔹گرچه دیدار یار نصیب شده بود اما دل پرشور و مشتاق به اینها قانع نبود و آرزوی زیارت از نزدیک و دستبوسی امام دل و جان را در خود می پروراند، و به اندک احتمالی که این فراق را به وصال تبدیل کند، جسم را به حرکت وا میداشت و او را به این طرف و آن طرف می برد. صبحی با رفیقی بلند شدیم و قبل نماز صبح بجای حرم بسمت دفتر آقا در صفائیه حرکت کردیم و گفتیم شاید اذن ورودی دادند و توانستیم نمازی را به امامت مقتدای خویش بخوانیم اما هرچه با جمعی از مشتاقان که با نیت ما خود را بدانجا رسانده بودند ایستادیم از برادران حفاظت چیزی جز عذرخواهی و عدم امکان تشرف نشنیدیم، وقتی مقداری از اذان گذشت و مایوس از اقامه نماز شدیم با دلی شکسته اما پرشوق به حجره برگشتیم. 🔹صبح جمعه دوباره هنگام نماز صبح -با اطلاع از سوابق سفرهای حضرت آقا به مراکز مختلف که به زیارت قبور شهدا تشریف می برند- سراسیمه خود را به گلزار شهدای علی بن جعفر علیه السلام رسانیدیم، اینبار جمع زیادی از مشتاقان که مثل ما این حدس را زده بودند که حضرت آقا صبح جمعه به زیارت قبور شهدا میآیند، خود را بدآنجا رسانده بودند و میان قبور شهدا منتظر تشریف فرمایی حضرت یار بودند، که آن صبح نیز وصال میسر نش و فردای آن روز که صبح شنبه بود آقا به زیارت شهدا رفته بودند و ما در خواب غفلت ماندیم. 🔹بالاخره گرچه حسرت زیارت از نزدیک در این سفر بر دل ما ماند و به همان زیارت از دور دلخوش ماندیم. اما شوق و اشتیاق و حرارت محبت در دل نه اینکه آرام نگرفت بلکه شدت هم یافت، و همه اینها تأویلی از این آیه شریفه است: «إنَّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّاً». @rozaneebefarda
و ! این رسانه متعلق به کیست که برای استراتژیست فتنه، رپرتاژ می رود؟ آن فرد اکنون مشاوره رسانه ای کدام رجل سیاسی انقلابی است؟ یاللعجب! راه دادن رفیق گرمابه و گلستان و پادوهای رسانه ای برجامیان، در نهانخانه جریان انقلابی، چه وجهی دارد؟ تسامح در مقابل ، یا لا اقل فریب خورده ها، اول از همه دودش به چشم همان فرد و مجموعه نفوذپذیر و تسامح کننده خواهد رفت. حالا اگر قبول نمی کنند، اشکالی نیست‌. بگذارید آخر پائیز برسد... آنوقت تذکرهای دلسوزانه انقلابیون بیدار را تصدیق خواهند کرد! اما حتما آن وقت دیگر خیلی دیر شده است.... @rozaneebefarda
ماجرای مقابله با و یک مطالبه مهم! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در شرایط بحرانی مثل وسط دعوا نمی توان نرخ تعیین کرد اما: و کجای کار برای مقابله با کرونا قرار دارند؟! این دو به عنوان و ، اساسا از روند تحولات خبر دارند یا نه؟ حتی اگر شرایط خاص موضوع، اقتضای نظارت استصوابی نداشته باشد، چرا نباید نظارت استطلاعی وجود داشته باشد؟! حداقل فایده دخیل کردن این دو نهاد، آزاد کردن ظرفیت ملی آنها برای مهار بحرانی است که به دلیل (به اذعان وزیر بهداشت)، امروز در مهار آن کند پیش می رویم. دولت بنفش و شخص روحانی، از رهبری معظم انقلاب اسلامی چک سفید گرفته اند برای مقابله با بحران. با این وجود در همکاری با وزیری که فعلا فرمانده میدانی مهار بحران است، کم کاری می کنند. آیا در این شرایط نباید مجلس و حوزه، با حفظ سلسله مراتب فرماندهی، رسما برای مدد به میدان بیایند؟! چرا دولت در وارد کردن این دو نهاد، پیشقدم نیست؟! @rozaneebefarda
نامه اساتید دانشگاه به روحانی پیرامون ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی و پرهیز از حاشیه سازی با تمسک به تحریف در (ع) را به اهلش بسپرید و قدردان و تازه نفس باشید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی چنین نوشتند: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی با سلام و احترام؛ سخنانِ اخیرِ شما دربارۀ دلیلِ امام حسن - علیه‌السلام- بود که در همین روزها از سوی پاره‌ای از صاحب‌نظرانِ تاریخ‌دان و اهلِ فضل و علم، پاسخ یافته و ناراو و نابجا بودنِ برداشتِ جنابعالی برای حق جویان روشن گردید. امّا به نظر می رسد ضمن احترام به جنابعالی باید دربارۀ غرضِ شما از نقلِ این تحلیل که نوعی «شبیه‌سازیِ تاریخی» در جهتِ مشروع‌ جلوه‌دادنِ مذاکرۀ قبلی یا مجدّدِ با دولتِ آمریکا است، بیشتر تأمّل کرد: 🔻وجدان های آگاه بر آن هستند که آنچه‌ در اثرِ «توافقنامۀ خسارت‌بارِ برجام» بر عموم  ایرانیان رفته از هرگونه  تفسیر و تحلیلی بی نیاز است؛ چراکه «وضعِ تلخِ معیشتیِ مردم»، به‌روشنی بیانگرِ تلاش‌های هفت‌سالۀ جناب عالی و ائتلاف اصلاح طلبان - کارگزاران در زمینۀ «گره‌زدنِ اقتصادِ کشور به مذاکره» است. 🔻امروز، آن نسخۀ ائتلافی  انتخابات  که آلوده به و نیز بود، بر همگان آشکار گشته و جایی برای «توجیه» و «فرافکنی»  نا کارآمدی های ائتلاف مذکور در اداره  کشور باقی  نگذاشته  است. پس مجددا و بعد از ۷ سال  تلاش نکنید تا از طریقِ «استفادۀ ابزاری» از موقعیّتِ تاریخیِ آن امامِ غریب و مظلوم، و «تحریفِ» آنچه‌که بر ایشان رفت، گذشته را تطهیر یا آینده را طرّاحی نمایید. 🔻چنانچه شما در طولِ بیش از هفت‌سالِ گذشته، بر «ظرفیّت‌های داخلی» تکیه می‌کردید و چشمِ امید به غرب نداشتید و اقتصادِ داخلی را نسبت به مذاکره، «شرطی» نمی‌کردید، امروز در وضعی قرار نمی‌گرفتید که مؤتلفین و منتقدین تان یکپارچه از شما فاصله بگیرند و شما را در ورطه‌ای که در آن گرفتار شده‌اید، تنها بگذارند. 🔻احزاب ائتلافی اصلاح طلبان و کارگزاران با چنان سرعتی از شما اعلام برائت می جویند که حتی خود را پیشگام اکثریتی می نمایانند که شما را نمی خواهند! جریاناتی که اینک با تردستی به جابجایی اکثریت و اقلیت در سپهر ایران مبادرت می نمایند؛ اما کیست که نداند حافظه ملّی بزرگتر از هوس های زودگذر انتخاباتی آنها است. 🔻پس برای احترام به شرف ملّی  باید گفت اگر در زبان، حاضر نیستند به « غلط‌بودنِ مسیرِ مذاکره و برجام خسارت بار » اعتراف کنید و  یا اگر بنای عذرخواهی و طلب بخشش از مردمی که اکنون، به‌سختی معیشت می‌گذارنند،  ندارید، دست‌کم در عملِ خویش، تغییری ایجاد کنید و تا  این‌اندازه بر امرِ ناصواب و پوچ، اصرار نورزید ضمن اینکه از جناب عالی  که از آغاز تاکنون، همواره مدّعیِ «عقلانیّت» و «محاسباتِ منطقی» بوده‌اید، انتظار می‌رود که در این فرصتِ اندکِ باقی‌مانده، «تغییرِ مسیر» داده و آزموده را بیش از این نیازمایید که این از شروط عقل سلیم است. 🔻آقای رییس جمهور ! تردید نکنید که حتّی «عقلِ سیاسیِ محض» نیز، توجیه‌گر و هموار‌کنندۀ «بیراهۀ مذاکره» نیست، چه رسد به «سیرۀ اهلِ بیت» - علیهم‌السلام- که سخت از بیگانه‌گُزینی و حقارت و ذلّتِ سیاسی، دور  و یکسره به کرامت  انسان ارجاع می دهد. 🔻گفته‌ها ی اخیر جناب عالی در باره امام حسن علیه آلاف التحیه و الثناء و توسل مجدد به"صنعت" جابجایی اکثریت و اقلیت از سوی دوستان شما، نه‌تنها «اعتبارِ سیاسیِ سوخته» و «منزلتِ اجتماعیِ ازدست‌رفتۀ» جناب عالی  و گروهای  موتلف شما در حزب های باصطلاح اصلاح طلب و کارگزاران را بازسازی نمی‌کند، بلکه بیش‌ازپیش، موجباتِ فاصله‌گیریِ مردم را از شما فراهم  و بر حجمِ متراکم و انباشته‌شدۀ «نارضایتی‌ها»ی آنها می‌افزاید. 🔻پس بهتر است  به خود آیید و به مردمِ ایران و رهبرِ حکیم آن و ظرفیّت‌های گسترده  مادی و معنوی  ایران بزرگ  بازگردید و غرب و آمریکا را برای همیشه  از طمع در نفت و دیگر منابع  سرشار مادی و یا شکست اقتدار ملت کنار بگذارید. 🔻 آقای رییس جمهور ! تا چه هنگام باید دولتِ شما، هزینۀ سیاسی و اجتماعیِ «اعتماد» و «تکیه» به آمریکا و اروپا ی متفرعن، ریا کار و پیمان شکن را بپردازد و شما اما  «فرصت‌ها» و «امکان‌ها» را از دست داده و در این میان به ناحق و ناجوانمردانه ، بخشی کوچکی  از مردم گمان برند که حقانیت و برکات  انقلاب محل چالش است؟! @rozaneebefarda ادامه👇
نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی [صفحه ۲ از ۲] 🔻در حالی که چالش اساسی اعتماد بی حاصل هفت ساله شما به آمریکا می باشد هیچ نیازی به «استنادِ تحریف‌آلود» به مواضعِ سیاسیِ اهلِ بیت عصمت و طهارت - علیهم‌السلام- نیست؛ حتّی مردمی که طیِ دو دوره به شما رأی داده‌اند نیز اکنون دریافته‌اند که از مسیرِ «مذاکره» و «تسلیم» و «وادادگی»، دردهای معیشتی و اقتصادی‌شان علاج نمی‌شود، بلکه از «چاله» به «چاه» می‌افتند! 🔹 نهضت استادی بسیج و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری  پرسشی باز و بدون پیچیدگی های زبانی و نفاق آلود از ایرانیان استعلام و همه پرسی شود که آیا به آمریکا در پی ریزی ایران بزرگ و متمدن اعتماد دارند یا خیر؟ 🔹امروز اما شما نیز دریافتید که  در جای جای ایران از بالا نشینان گرفته تا حاشیه نشینان و خود رآی  دهندگان دو دوره به جناب عالی،  آمریکا را پیمان شکن ترین دولت تاریخ ارزیابی می کنند در این صورت، بهتراست از فرصت اندک باقی مانده برای حضور  نیک نامی در تاریخ ایران سعی مجدد خود را در رجوع به منابع ایران زمین در گذار از مشکلات به کار بسته و قدردان اکثریت مردم ایران و مجلس تازه نفسی باشید که با اتخاذ "حلم مدنی" بنا دارند تا با سفارش و رأی حکیم، دولت محترم دوازدهم را با طمأنینه و در مسیری مردم سالار به دولت خدمتگزار بعدی متصل نمایند. 🔹امروز اکثریّت مردمِ ایران، معتقد نیستند که باید به آمریکا اعتماد  کرد! برجام، چیزی جز مصالحۀ همراه با عقب‌نشینی‌ها و امتیازدادن‌های یک‌طرفه نبود، امّا نه‌فقط گرهی از کارِ فروبستۀ معیشتِ مردم نگشود، بلکه سفره‌شان را بسیار کوچک‌تر کرد. 🔹آقای رییس جمهور! اینک تلقی و گفتاری در جامعه ایران دست به دست می شود که خدایی ناکرده، شما بنا به  توصیه برخی مشاورین استحاله شده بنا است از طریقِ گسترانیدن «فشارِ اجتماعی» و اصطلاحا رساندن کارد به استخوان،  دوباره بابِ «مذاکره با آمریکا» ی پیمان شکن  را گشوده و نتیجۀ انتخاباتِ آن کشور سلطه گر  را، نوعی راه‌حل برای وجیه سازی دولت متبوع  بشمارید؟! 🔻اگرچه فرزندان دانشگاهی ملّت این را نوعی گمانه زنی در برخی لایه های اجتماعی ارزیابی می کنند اما شایسته است جنابعالی نسبت به رفع این شبهه ضد ملّی اعتبارزدایی فرمائید چه این که نه در این‌سو مردم چنین اعتقادی به آمریکای پیمان شکن دارند و نه در آن‌سو، هیچ‌یک از جناح‌های سیاسیِ آمریکا، روی خوش به شما نشان خواهند داد زیرا بستۀ گشایش و رونقِ اقتصادی ایران هرگز  از آن سوی آب ها تقدیمِ شما نخواهد شد!  🔹آری! شما نتوانستید و نخواهید توانست که «جنگِ اقتصادی» را به «صلحِ اقتصادی» تبدیل کنید؛ چنان‌که تاکنون با وجودِ عبور از «خطوطِ قرمز ایران » نیز، ناکام و عاجز مانده‌اید، امّا می‌توانید در جنگِ اقتصادی، راهبردِ «اقتصادِ مقاومتی» را انتخاب و صدمات و لطماتِ تحریم ظالمانه دشمن را به حداقل رسانیده و ثبات و امنیّتِ اقتصادی را برای مردم به ارمغان آورید.  🔻به نظر می رسد شاید  چنانچه در این ماه‌های اندک باقی مانده، قدم در «مسیرِ دیگر» غیر از اعتماد به آمریکا  بگذارید، اندکی از حیثیّتِ سیاسیِ خویش و دولت محترم  را بازیابید، امّا اگر همچنان بر طبلِ توخالی «مذاکره» و «صلح» و باصطلاح  «تعاملِ سازنده» با دشمنان ایران و هویت ملی و انقلابی مردم  بکوبید، به مَثَلِ اعلای «ناکارآمدی» و «ناتوانی» و «شکست» در تاریخ ایران  تبدیل خواهید شد که ما هرگز چنین نخواسته و آرزوی مان سربلندی و موفقیت جنابعالی و دولت محترم در خدمت به مردم و آبادانی و پیشرفت کشور است ؛ گو اینکه اکنون نیز برخی از اجزاء و بخش های دولت محترم با دلسوزی در حال کار و تلاش می باشند؛ 🔻آقای رییس جمهور !  به‌عنوانِ «رئیسِ قوّۀ مجریّه» و «عالی‌ترین مقامِ اجراییِ کشور»،  خوانش و تبیین تاریخِ اسلام را به اهلِ منبر و درس و بحثِ علمی و کارشناسان  واگذارید و با «گفتار درمانی»، «توجیه» و «تحریف» و خدایی ناکرده تشبث به عادات رایج سیاستمداران در  «آسمان به ریسمان بافتن»، بیش از این بر زخم‌های معیشتیِ مردم، نمک نپاشید و خود را مغضوب و مطرودِ آنها نسازید. دوام توفیقات جناب عالی و دولت محترم را از خدای قادر متعال خواستاریم. @rozaneebefarda
◾️جلسه مهم در حضور در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.(۹۹/۸/۳) ▫️ این جلسه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و پیش از سخنان رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به ارائه‌ی گزارش درباره‌ی وضعیت فعلی کشور در حوزه‌ی مقابله با کرونا پرداختند. 🔹رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیه‌ی امام خمینی، توصیه‌ها و دستورات مهمی را برای مقابله با همه‌گیری این بیماری متذکر شدند. @rozaneebefarda
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] 🔹رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، ضمن بیان توصیه‌های بسیار مهمی، بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند. 🔸رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان‌شان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسف‌بار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه‌ی با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نحوه‌ی مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم. ایشان لازمه‌ی اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه‌ی مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه‌ی با دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. ایشان بعد از بیان این نکته مهم، به بحث کرونا بازگشتند و با اشاره به جنبه‌های سلامت‌محور، امنیتی و اقتصادی تصمیم‌گیری‌ها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تأکید کردند: از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است. رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیل‌الله خواندند و در ادامه توصیه‌های مهمی را بیان کردند. «لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله‌ی با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. توصیه بعدی ایشان درباره «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها» بود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه‌ی دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند. @rozaneebefarda ادامه👇
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا [صفحه 2 از 2] حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: کنترل دقیق مبادی ورودی کشور، محدودیت ترددهای غیرضرور بین شهری به همراه اقناع مردم و اِعمال سخت‌گیرانه ضوابط در ناوگان حمل و نقل شهری و محیط‌های عمومی، از جمله مصادیق محدودیت‌ها است که مسئولیت اصلی اجرا و نظارت، با شورای امنیت کشور و نیروی انتظامی است. «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» و «لزوم تصویب جرائم سختگیرانه برای افرادی که مرتکب تخلفات بزرگ از ضوابط بهداشتی می‌شوند» توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان برای مقابله با کرونا بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است. ایشان همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری در روزهای اول آن، گفتند: بر اساس گفته‌ی متخصصان اگر در یکی دو روز اول، مبتلایان شناسایی و برای معالجه آنها اقدام شود، تلفات کاهش جدی خواهد یافت که این کار بسیار لازم است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر «به حداقل رساندن مراجعات به دستگاه‌های اجرایی با افزایش خدمات الکترونیک»، مسئولان را به رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی توصیه کردند و افزودند: متأسفانه گاهی برخی از مسئولان در رعایت مواردی مثل ماسک زدن به شیوه‌ی صحیح یا رعایت فاصله، کوتاهی می‌کنند که این بی‌اعتنایی‌ها بر رعایت‌های عمومی مردم هم اثر منفی می‌گذارد. ایشان همچنین با تأکید بر لزوم استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، از تحقیقات پژوهشگران برای دستیابی به دارو و واکسنِ مقابله با کرونا صمیمانه و عمیقاً تقدیر کردند. «شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا» توصیه بعدی و مؤکد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور پر شمار نیروهای داوطلب در ماه‌های اول شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه برخی افراد بیکار شده در اثر کرونا، بیمه‌ی بیکاری ندارند، گفتند: تأمین اجتماعی موظف است برای حل این مشکل اقدام کند که البته در این قضیه نیز ورود خیّرین از برترین انفاق‌ها است. رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان‌شان، اهمیت معجزه‌وار دعا، توسل و استغفار را برای دفع بلا مورد تأکید قرار دادند و افزودند: همه‌ی آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. ایشان خاطرنشان کردند: کارهای بزرگی در کشور در جریان است و به توفیق الهی هیچ حادثه‌ای نتوانسته جمهوری اسلامی را متوقف کند اما باید این موانع را که موجب کُند شدن حرکت می‌شود، هر چه زودتر برطرف کرد. @rozaneebefarda
درنگی در نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی در سفر به قم سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/7 💥اختصاصی/ محمد شفیعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی در سفر تاریخی خود به شهر مقدس قم، در تاریخ 3 آبان 1389 دیداری با طلاب خارجی مشغول به تحصیل در جامعه المصطفی، داشتند که از زوایای مهم مختلفی قابل تحلیل و مطالعه است. نفس دیدار و محتوای آن، ضرورت تقویت پژوهش‌های عمیق و همه جانبه با محوریت «حوزه و رویکرد بین الملل» را گوشزد می‌کند. امام خامنه‌ای در این دیدار صمیمانه می‌فرمایند: «اولین درسی که انقلاب اسلامی و نظام مبارک اسلامی به ما داد این بود که ما نگاه‌مان را از حصار و چهار دیواری ملت ایران منعطف کنیم به عرصه‌ی وسیع امت اسلامی. امام بزرگوار ما به ما تعلیم کرد که نگاه ما باید به ساحت عظیم امت باشد. درست است که کشور ایران در دوران طاغوت در زیر فشار استبداد و استعمار به جان آمده بود و له می‌شد و باید نجات داده میشد، اما فشار اساسی و تهاجم اساسی، تهاجم تاریخی به امت اسلام بود. امت بزرگ اسلامی که در یکی از حساس‌ترین نقاط جغرافیائی عالم استقرار داشته است، بر اثر دخالت قدرت‌های بزرگ، طمع‌ورزی دولت‌ها‌ی بزرگ و مقتدر، تجاوز و تعدی استکبار در طول چند قرن، دچار ضعف، انکسار، عقب ماندگی، استعمار زدگی، فقر - هم فقر مادی، هم فقر علمی - شده بود. انقلاب اسلامی نگاهش به دنیای اسلام بود؛ نگاهش به برداشتن دست ظالم و متجاوز استکبار از روی سر امت اسلامی و از زندگی امت اسلامی بود. لذا وقتی انقلاب در ایران پیروز شد، ملت‌های مسلمان در شرق و غرب عالم احساس کردند که در زندگی آن‌ها نسیم تازه‌ای وزید، هوا عوض شد؛ احساس کردند گشایشی در کارهاشان پیدا شد؛ لذا در آفریقا، در آسیا، در همه‌ی مناطقی که مسلمان‌ها زندگی میکردند، مسلمانان احساس کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، راه تازه‌ای در مقابل آنها گشوده شد. این را ما از امام آموختیم و این خط روشنِ نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا امروز بوده است» پیرامون پیشینه این بحث نیز گرچه آغاز این قبیل اقدامات مربوط به دوره ی زعامت مرجع بزرگ آیت الله العظمی بروجردی است ولی شکوفایی آن مربوط به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی است. در مورد ضرورت این بحث هم باید گفت: از دو جهت ضرورت این بحث به هیچ وجه قابل نفی و انکار نیست: 1) از جهت نشر معارف ناب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل. 2) از جهت نشر ارزش های والای انقلاب اسلامی و دفاع از آن در سطح بین الملل. پر واضح است که جدا کردن انقلاب اسلامی از معارف ناب اسلامی به جهت ویژگی‌ها و اهمیت خاص آن است نه این که این دو در عرض هم باشند. اولویت عملی کردن این دو جهت نیز فقط بر عهده‌ی حوزه های علمیه است؛ چون حوزه متولی امر دین در جامعه و خاستگاه و مادر انقلاب اسلامی است. در این جا مناسب است به کلام متقن ولی امر مسلمین جهان نیز پرداخته شود: «بخشی از کار بزرگ، همین کاری است که شما دارید انجام میدهید. شما از نزدیک به صد کشور در اینجا جمع شده‌اید تا با معارف اسلام ناب نجاتبخش آشنا شوید. هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی و قاموس سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود آن را صادر کرد یا با ابزارهای نظامی و امنیتی بشود آن را پیش برد؛ این غلط است؛ ما از اول، این راه را بستیم. مسئله‌ی جمهوری اسلامی، مسئله‌ی بازتولید معارف والای اسلامی است، تا مسلمانها احساس هویت کنند، احساس شخصیت اسلامی کنند، با تعالیم اسلام که نجاتبخش بشریت است، آشنا شوند؛ بدانند این معنایش چیست که خداوند متعال میفرماید: پیغمبر را فرستادیم «و یضع عنهم اصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم»؛ (اعراف 157) این غلها و زنجیرهائی که در محیط شرک آلود به پای انسانها بسته است و اسلام میخواهد اینها را بگشاید، چیست؟ امت اسلامی بر اثر غفلت، مدتهای طولانی این حقایق را از یاد برده بود. امت اسلامی میتواند آزاد باشد، پیشرفته باشد، عالم باشد، عزیز باشد، مقتدر باشد؛ اینها به برکت تعالیم اسلامی به‌دست‌آمدنی است. استکبار و دستگاه‌های استعماری در طول دویست سال سعی کردند این مفاهیم را از یاد مسلمانها ببرند؛ آنها را از هویت خودشان غافل کنند تا بتوانند دست تجاوز را به محیط سیاسی آنها، به محیط اقتصادی آنها، به فرهنگ بومی آنها دراز کند و تطاول کنند، انقلاب اسلامی اینها را به یاد امت اسلامی آورد.» به نظر می رسد اکنون بعد از گذشت 41 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دهمین سالگرد بیان فرمایشات مقام معظم رهبری، می توان در مورد «حوزه و رویکرد بین الملل» در دو بخش «صدور انقلاب» و «جبهه جهانی مستضعفین» مورد ارزیابی قرار داد. @rozaneebefarda ادامه👇
نسبت حوزه و دستگاه دیپلماسی به مناسبت سالروز دیدار مقام معظم رهبری با طلاب خارجی [صفحه 2 از 2] ◽️اکنون باید از نهادهای اصیل حوزوی پرسید که تا کنون برای این امر مهم و خطیر چه کارهایی انجام دادند؟ تاثیر عملکردشان بر بدنه ی حوزه و جهان اسلام چه بوده است؟ آیا مسئولین حوزه به جهت صدور انقلاب اسلامی که همان صدور اسلام ناب محمدی است، برنامه ای کارشناسی شده و عملیاتی برای عموم طلاب از مقدمات تا سطوح عالیه تدارک دیده اند؟ آیا مسئولین حوزه با دو وزارت خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد تعامل شده‌اند؟ و آیا از آنها مطالبه گری کرده اند؟ اگر اقدامی صورت نگرفته که بسیار جای تامل دارد، ولی اگر اقدامی صورت گرفته است بهتر است به جهت شفافیت و روشنگری و ایجاد بارقه های امید و خودباوری، گزارش فعالیت های این عرصه ارائه گردد. علاوه بر نکته فوق، پس از چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به بازخوانی رابطه حوزه علمیه و وزارت امور خارجه ضروری است. در خصوص اهمیت جایگاه وزارت امور خارجه سخن بسیار است و به ذکر این نکته از امام خمینی قدس سره الشریف اکتفا می‌کنیم: «وزارت خارجه تنها وزارتخانه ای است که بیشتر از‏‎ ‎‏سایرین می تواند با خوب شدن و اسلامی شدن، در خارج، موجودیت اسلامی خودش‏‎ ‎‏را نشان بدهد، و تأثیرش بیشتر از همۀ وزارتخانه هاست. و بعکس صدماتی که به کشور ما‏‎ ‎‏از ناحیۀ سفارتخانه های خارجی در اینجا و سفارتخانه های خودمان درخارج و‏‎ ‎‏وزارتهای خارجی بر کشور وارد کرده اند، شاید دیگران نکرده باشند. و این برای این‏‎ ‎‏است که وزارت خارجه روابط با همه دنیا دارد؛ با افکار مختلف، با ایده های مختلف و‏‎ ‎‏برنامه های مختلف».(صحیفه امام ج17 ص173) حضرت امام قدس سره الشریف در این بیانات چالش وزارت امور خارجه با افکار و ایده‌های مختلف را یکی گلوگاه‌های حساس عنوان می‌کنند. بدیهی است وظیفه صیانت از افکار و عقاید مردم و مسئولین در سطوح مختلف بر عهده حوزه علمیه است و باید دید در یک دهه گذشته جایگاه حوزه علمیه در دستگاه دیپلماسی چیست؟ آیا حوزه علمیه در سطوح مختلف از لایه تصمیم‌گیری تا بدنه، به فکر اصلاح دستگاه وزارت خارجه بوده‌اند و اقدام مشخص و کارنامه‌داری در این زمینه دارند؟ در هر صورت اصلاح دستگاه وزارت خارجه یکی از مطالبات جدی امام بود به گونه‌ای که ایشان تصریح می‌کنند: «‏‏من از اوّلی که دولت جمهوری اسلامی تعیین شد، هر دولتی پیش آمد و‏‎ ‎‏وزیر خارجه ای تعیین شد راجع به سفرای خارجه و راجع به سفارتخانه هایی که در‏‎ ‎‏خارج داریم خیلی تأکید کردم به اینکه آنها باید اصلاح بشوند و می دانید که‏‎ ‎‏سفارتخانه ها در خارج که نمایندۀ جمهوری اسلامی هستند، باید طوری باشد که با‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی تطبیق بکنند.»(صحیفه امام، ج15 ص500) اهمیت اصلاح این نهاد دولتی به حدی است که شکست یا پیروزی جمهوری اسلامی به آن وابسته است: «اگر وزارت خارجه اصلاح نشود تقریباً می شود گفت جمهوری اسلامی رو به‏‎ ‎‏شکست می رود.»(صحیفه امام، ج15، ص501) حال باید از نهادهای محترم حوزوی و البته، عموم حوزویان پرسید که طی ده سال گذشته چه طرح اصلاحی جدّی، کارشناسی‌شده و قابل اجرا برای اصلاح این وزارت‌خانه وجود دارد؟ تا کی حوزه علمیه می‌خواهد نظاره‌گر سکان‌داری برجام‌نویسان سازشکار در یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی باشد؟ کسی نافی زحمات کارکنان پرتلاش این وزارتخانه نیستیم اما برخی رؤوس این نهاد که در این چند سال اخیر نتیجه اقدامات مباین با مبانی امام و منافی با فرامین رهبری شان(از جمله شروط برجام) موجب تحمیل شرایط دشوار معیشتی فعلی شده و سرعت پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان با کندی مواجه کرده، شایستگی تصدی چنین منصبی را داشتند؟ حضور مؤثر و سازمان یافته در عرصه تبلیغ بین الملل، حضور هدایتگرانه در هسته فرماندهی حلقه های مقاومت در سراسر جهان، مواجهه تبلیغی و گفتمانی مجدانه با شبکه تبلیغی وهابیت و نحله های انحرافی و سلفی و...، ایجاد بسترهای غیردولتی فعالیت دیپلماتیک که امروزه در فضای دیپلماسی مذهبی و دیپلماسی عمومی تعریف می شود، ایجاد شبکه ارتباطی پویا و کارآمد برای عملیات هماهنگ در بزنگاه ها، از جمله اهانت به مقدسات اسلامی و نسل کشی ها و...، همه و همه از جمله اموری است که انتظار می رود به همت عالی مسئولان ارجمند و بدنه فرهیخته حوزه علمیه به سرانجام مطلوب برسد. انشاءالله. @rozaneebefarda
سه طایفه و یک هدف! تبارشناسی عاملان و بازخوانی یک نمونه تاریخی در وقتی امام را از برحذر داشت! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 3] 🔸«اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است داشته باشید، ، اما با و متفاوت است؛ اینگونه رفتارها و هتک حرمت، است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. و است، یعنی بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. باید و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.»(رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای ستاد ملی کرونا-سوک آبان99) ◽️تذکار صریح مقام معظم رهبری به منتقدان وضع موجود، مبنی بر با پرهیز از و ، یکی از جنبه های متعالی آداب حکمرانی اسلامی است که در فضای آکنده از آلودگی و اهانت عرصه سیاسی دنیا، و همزمان با مناظره های فاجعه بار ترامپ/بایدن، جلوه دیگری از حقیقت انقلاب اسلامی را آشکار ساخت و طراز واقعی سیاست ورزی اسلامی را متجلی ساخت. این بیانات در ساعات و روزهای آتی حتما با تحلیل ها و بررسی های فراوانی همراه خواهد بود و از این جهت، نوشتار حاضر به عنوان یکی از نخستین نمونه از این تحلیل ها، تلاشی کوچکی است در جهت رمزگشایی از سیره سیاسی متعالی رهبر معظم انقلاب اسلامی. طبعا راه مناقشه در آن باز است؛ چنانکه راه تکامل و رفع نواقص با تذکار مخاطبان ارجمند نیز کاملا باز است. پیش از هر چیز متذکر می شود که گرچه نهی رهبری مربوط به این مقطع خاص است، اما در این یادداشت، به ، به تبارشناسی برخی کانون های تولید ادبیات نامتعارف پرداخته شده است. 🔸فهم بیانات امام و رهبری، امر آسانی نیست؛ چه اینکه کشف سیره و اندیشه و مواضع سیاسی بزرگانی چون صاحب کفایه که حدود 5 سال بیشتر در سطوح عالیه سیاست ورزی نبوده اند، اکنون محل مناقشات فراوان است؛ حال طبیعی است که فهم نظام معنایی رهبران انقلاب اسلامی، از آغاز نهضت تا کنون، با درنظر گرفتن طول زمان و پیچیدگی تحولات و...، امری به مراتب دشوارتر باشد. دشوارتر از فهم مبانی و معانی، تطبیق آن بر عینیت خارجی است. چه اینکه بدون تطبیق، و توقف در فضای تحلیلی-انتزاعی، مانع هدایتگری تام و تمام و تحقق عملی بیانات خواهد شد. ▫️در سالهای گذشته و به واسطه عملکرد غیرقابل دفاع دولت اعتدال که تمام سرمایه های مادی و معنوی کشور را معطوف و معطل مذاکره و سازش با غرب(و مشخصا آمریکا) نمود، به طور طبیعی بستر انتقادات نخبگانی و عمومی، بیش از هر زمان دیگری فراهم شد. این زمینه طبیعی، به ضمیمه وضعیت معیشتی شکننده و تلاش قدرتهای بیگانه برای هدایت آشوب های کور مبتنی بر این وضعیت، موجب شد مسیر انتقادات از دولت با نوعی تکثر و تنوع فوق العاده همراه شود که در ادوار مختلف، کم نظیر بوده است. طبعا در چنین شرایطی از یک سو نمی توان و نباید از و چشم پوشی کرد، چه اینکه در این صورت، وضع به وخامت خواهد رفت و دشمن با استفاده از بستر نارضایتی موجود، ماهی خود از آب گل آلود خواهد گرفت و کارگزاران ناکارآمد به میزان حداقلی هم به تحرک نخواهند آمد، از دیگر سو، موجی از و ، وارد ادبیات سیاسی کشور شد که از گرفته تا طعنه های علنی توهین آمیز(در تریبون های نیمه رسمی)، فضای پاک سیاست متعالیه برآمده از تربیت سیاسی امام و انقلاب را مخدوش ساخت. و شوربختانه قربانیان این قطار از ریل در رفته، رئیس قوه اجرایی نبود، بلکه سران قوان و برخی مسئولان عالی نظام را نیز (تصریحا و بعضا تلویحا) شامل شد. 🔸اینکه این حجم از ریشه در چه اغراضی دارد، بحث مستقل دیگری است؛ گرچه به دلیل تنافی این قبیل امور با ، همواره مورد تنفر جریان ناب حامی انقلاب بوده، اما طبعا نمی توان منشا آن را یکسره به و و و... مربوط دانست و بعید نیست افراد خوش طینت و خوش خط و ربط نیز به طور موردی در این وادی حیرانی و چاه ویل، پا گذاشته باشند؛ چه اینکه رهبری معظم نیز تاکید فرمودند که « در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود.» اما با این وجود، بازشناسی عاملان اصلی و تفکیک حساب آنان از اشتباهات موردی جریان های اصیل، یک ضرورت است که نباید در غوغاسالاری ژورنالیستی روزهای آتی، از آن غفلت کرد. @rozaneebefarda ادامه👇
سه طایفه و یک هدف! تبارشناسی عاملان [صفحه 2 از 3] 🔻با توجه به مطالب پیشین، در این یادداشت با رویکردی تطبیقی به تبارشناسی عوامل سه گانه هتک حرمت مسئولان نظام پرداخته می شود. 1) سکولارهای مقدس، خاصه ! دولت اعتدال اگرچه از جهاتی در سیاست خارجی با این جریان ها همسو بود و تصریحاتی نیز در این باب وجود دارد اما با اینهمه، همپالگی دولتی ها با برخی روحانیان عامه و بسط ید به این جریان در شهرهای مختلف، مورد نقد جدی طیف سکولارهای مقدس و جریان برائتی بود. و از این رو سخت بدان معترض بوده و هستند. با شیوع کرونا و بسته شدن درب حرم های مطهر و محدودیت مشارکت در برخی اجتماعات مذهبی، خاصه همایش معنوی اربعین، عصبانیت های این جریان به اوج رسید و در مواردی به تجمعات غیرقانونی و درگیری و فحاشی گسترده کشیده شد. طبعا بخشی از فضای مسموم و آکنده از اهانت به سیاسیون، محصول تولیدات این جریان است که گرچه از نظر تعداد، در اقلیت محض است اما به واسطه پول ها و امکانات فراوان(که منابع آن نیز معلوم نیست)، توانسته یک شبکه فراگیر و فعال رسانه ای را در داخل و عرصه بین المللی فراهم آورد. مراجعه به صفحات و گروه های اختصاصی این جریان، بهترین دلیل بر مدعاست و چنانچه لازم شود، بازخوانی مستندات آن، خالی از لطف نیست. صدالبته زبان زهرآگین و ، از سابقه تاریخی برخوردار است و در دوران نهضت، در قم و نجف و مشهد، بارها و بارها، بر پیکر مبارزه و شخصیت متعالی مبارزان راه خدا، خاصه امام عزیز، زخم های عمیق برجای گذارد که گوشه ای از آن در ، منعکس شده است! فحاشی در این طایفه به عنوان یکی از در تقابل گفتمانی است لذا بیش از آنکه در تخاطب با اهل سیاست از آن استفاده کنند، در مورد سایر فرق مسلمان از آن استفاده می کنند که نمود سازمان یافته آن در ایام و در برخی محافل خاص قابل ردیابی است و شوربختانه تا کنون خون شیعیان بسیاری بر اساس همین فحاشی های بی ضابطه یک عده خاص، بر زمین ریخته شده است. 2) فرقه نارمک و حلقه انحرافی: یکی از مهم ترین متولیان کاربست و بلکه تولید ادبیات سیاسی نامتعارف، جریان حامیان رئیس جمهور پیشین است که گرچه با تابلو دفاع از معیشت مردم به فعالیت رسانه ای مشغول اند اما ورای تخریب وضع موجود، به دنبال از مراد سیاسی خود هستند و برخی تحلیل گران اذعان دارند آنان با رادیکال کردن فضای سیاسی و برهم زدن ضوابط سیاست ورزی دینی، زمینه را برای ظهور یک منجی سیاسی با تکیه بر اقدامات ساختارشکنانه بعدی، فراهم می سازند. طبعا بروز که گاه با و و ابراز می شود، زمینه خواهد بود. چه اینکه شکستن حریم شخصیت و گفتار، فضای روانی برای اقدامات حریم شکنانه بعدی را فراهم می کند. این جریان در دوران تصدی بر مصدر اجرایی نیز، همواره از این جهت مورد انتقاد طیف های مختلف قرار داشت و هر از گاهی به دلیل کاربست برخی مفاهیم و تعابیر ناروا، موجب سرافکندگی حزب الله عزیز می شد. 3) : اندیشه عدالت خواهی به عنوان یک ، تقریبا در تمام مکاتب و آئین ها و ادیان، به انحاء مختلف مطرح شده و همواره به عنوان یک آرمان والا بدان نگریسته می شود اما آنچه گمشده بشر بوده و هست، ضوابط و اصول و مصادیق آن است. در دوران ما نیز طیف های مختلفی داعیه دار این آرمان هستند و شوربختانه، مرز جریان های اصیل و ناب، با نحله های انحرافی و خاصه ، درهم آمیخته است و همین فروپاشی مرزهای مفهومی و ابهام در ضوابط تطبیقی، موجب آن شده که بعضا عدالتخواهان عرفی با تابلو و حتی ، فضای سیاسی کشور را به سمت و سوی ادبیات موهن و اقدامات رادیکال پیش ببرند. ◽️گرچه این سه طایفه ابتدا با خطاب قرار دادن دولت اقدام به اعتراض سیاسی می کنند اما در مراحل بعدی با عناوین مبهم و کلی، تلویحا و تصریحا، همه سران عالی نظام و حتی برخی چهره های انقلابی خدوم و خوش سابقه را با تیغ توهین و هتاکی، می نوازند. به نظر می رسد، گرچه سابقه و تبار سیاسی و اهداف اینان ظاهرا از یکدیگر جداست اما حقیقت آن است که این سه طایفه به دنبال یک هدف مشترک اند و آن، هجمه به و است. از این رو، آنان با علنی کردن اهانت ها در پوشش نقد فلان مسئول سیاسی درجه دوم نظام، باب کاربست آن برای سایرین را باز می کنند. در حالی که قرآن کریم، مومنان را از فحاشی مقدسات و بت پرستان نیز منع نموده، به این دلیل که زمینه برای اهانت متقابل آنان به مقدسات اهل ایمان فراهم می شود! @rozaneebefarda ادامه👇
سه طایفه و یک هدف! تبارشناسی عاملان [صفحه 3 از 3] ◾️کارکرد منفی مهم دیگر فحاشی به مسئولان سیاسی، از بین رفتن زمینه و ایجاد فرصت برای به جای است. از این رو در مواردی، این قبیل اهانت ها به صورت سازمان یافته، با راهبری اتاق های عملیات روانی برخی جریان های سیاسی نیز دنبال می شود تا در فضای برآمده از حاشیه سازی ها، سوپاپ اطمینانی برای اقدامات حاد و خلاف مصالح ملی در پیش گرفته شود. 🔸با وجود این فضای پیچیده، هوشیاری ویژه و ولایت پذیری جریان اصیل انقلابی، اقتضای آن دارد که با فاصله گذاری با جریان های سیاسی مشکوک و انحرافی، از واردات ادبیات سیاسی آلوده به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی پیشگیری کرده، در سایه این صیانت اخلاقی، به پیگیری روشمند و درست انتقادات صحیح به دولت روحانی بپردازند. 🔸رسانه های زنجیره ای حامی دولت که در این روزها بخشی از آنها، رسما به ستاد در تهران تبدیل شده اند، در روزهای آتی احتمالا با سر دست گرفتن بیانات حکیمانه رهبری و تطبیق های ناروا و تفسیرهای تحریف آمیز از آن، زمینه را برای محیا خواهند کرد و هر نوع انتقاد و انتقاد کننده را مصداق نهی رهبری معرفی خواهند نمود اما تمسک به فراز متاخر بیانات رهبری معظم مبنی بر ضرورت طرح ، این تواطی نامیمون را نقش برآب خواهد کرد؛ روشن است که مورد پذیرش و بلکه تأکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفته و آنچه مورد نهی است، ادبیات و روش بیان نقدهاست نه ! پیشگیری از این خلط و تفسیرهای مغرضانه برای بستن فضا، در گرو تفسیر دقیق و درست بیانات مقام معظم رهبری است. سخنانی که ریشه در سیره و اندیشه امام خمینی دارد و مرور تحولات تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد که اساسا استفاده از روش های غیرقرآنی و غیرشرعی، از جمله و ، هرگز در راه نداشته و حتی لحظه ای مورد تایید رهبران انقلاب اسلامی قرار نگرفته است. لذا اگرچه رئیس جمهور تا کنون تعابیر زننده بسیاری علیه منتقدان و مخالفان سیاسی خود به کار برده که از شماره بیرون است، اما با این وجود، در مواجهه با کارنامه دولت اعتدال، کسی مجاز به استفاده از ادبیات نامتعارف نیست؛ چه اینکه اساسا نیازی به آن نیز وجود ندارد و صرف بیان منطقی و مستند و مستدل انتقادها و نارسایی ها، مقصود را حاصل خواهد کرد. مرور یک نمونه تاریخی نشان می دهد که فحاشی و دروغگویی، از دوران مبارزه همواره مورد نهی صریح رهبران انقلاب اسلامی بوده است. ◾️ و نکنید؛ تذکار تاریخی امام خمینی به ! ▫️بعد از اطلاع امام از اجرای برنامه رادیویی توسط محمود دعایی با همکاری ، که انتقاد برخی دلسوزان و بدگویی ها و اتهام زنی های برخی نجفی ها را به دنبال داشت، امام خمینی با حساسیت ویژه ای دعایی را برای ارائه توضیحات فراخواند و متن برنامه های اجرا شده در رادیو را خواست که نهایتا به تذکر نسبت به و پرهیز از (حتی به خاندان شاه) همراه شد! 🔻در خاطرات سیدمحمود دعایی چنین می خوانیم: «امام برای من پیغام فرستادند که آیا برنامه هایی را که تا به حال اجرا کردی، نوشته ای. گفتم: بله... و ‏‎ ‎‏بعد خواستند که برنامه ها را ببینند. من هم برنامه یکی دو ماهه اول را که ‏‎ ‎‏مرتب و منظم کرده بودم خدمت ایشان بردم. ایشان مروری کردند و بعد ‏‎ ‎‏مرا خواستند و فرمودند که من برنامه ها را دیدم، مجموعا خوب بود، اما‏‎ ‎‏ دارم؛ یکی اینکه سعی کنید مبالغه نکنید و هم نگویید!‎ ‎‏حقیقت را بگویید و اضافه هم نگویید. همان حقیقت تاثیر خودش را‏‎ ‎‏دارد. دوم اینکه در برنامه ها نکنید.» (خاطرات دعایی، ص 85) ▪️از قضای روزگار، فرد مورد نهی امام، یکی از حامیان دوآتشه دولت و شخص رئیس جمهور است لذا آنان با این پیشینه، در جایگاهی نیستند که نعل وارونه زده، انقلابیون اصیل را به صورت جریانی و مطلق انگارانه، متهم سازند. صدالبته همچنان و همیشه، همه سیاست مداران متعهد و نیروهای خدوم انقلاب، نیز در معرض اند و طبعا هرجا پای کج گذاشته باشند باید برگردند و اصلاح کنند که لازمه ولایتمداری، اطاعت و تبعیت است. @rozaneebefarda
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹رجبی: سلام علیکم کانال و مطالب خیلی مفید هست تحلیل ها ضروری و به جا و به روز هست، خدا خیرتون بده ولی به نظرم، شما اعضای کانال رو عموم مردم در نظر بگیرید یعنی شما مخاطبین کانال رو صرفا افراد تحصیل کرده( تحصیل کرده به معنای تحصیلات تخصصی) در نظر نگیرید با این که کانال، کانال تخصصی و تحلیلی هست، ولی باید زبان مطالب، ساده تر و راون تر و گویاتر باشه و طوری باشه که مخاطب فقط یک خبر بخونه یا یک تحلیل رو سریع مطالعه کنه... یه مقدار پیام ها، زبان سنگین داره، در حالی که پیام ها تو کانال های مجازی باید ساده و روان و تو زمان کوتاه و سریع قابلیت مطالعه داشته باشن @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۲ 🔹حمید وحدت نژاد: سلام علیکم من بانظر دوستمون که فرمودند مخاطب کانال راعموم مردم در نظر بگیرید مخالفم به نظر این کاری که شما میکنید جای خالیش خیلی احساس میشد درمورد اینکه یه مطلبی ساده بزاریم که فرد سریع بخونه کانال های زیادی دارند این کار راانجام میدن ولی مطالب این کانال عمیق هست که دوستان فاضل طلبه وقتی اینها را میخونند اولا خودشون روشن میشن وبعد اون را بازبان ساده تر به مردم منتقل میکنند اگه هم قرار باشه مخاطبتون عموم مردم باشند به نظرم ساده شده ی همین مطالب را درکانال دیگری برا عموم مردم قرار بدید ولی این کار خوبی که الان دارید را نزارید از عمق وغناش کم بشه @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۳ 🔹محمد جواد رسا: سلام علیکم اعظم الله اجورکم بسیار با شیوه بیان و قلم و سبک ورود و خروج و عبارت پردازی موافقم ، قلم نخبگانی موجب استیحاش عمومه ولی مخاطب نخبگانی رو جذب میکنه ، ولی اگر عبارات ترقیق بشن لازمه ش اطناب و توضیحاتی است ملال مخاطب خاص رو در پی داره ، بماند که پیام های شما معمولا تحلیلی و مفصل هستند و عموم پیام های طولانی رو معمولا نمیخونن حتی اگر آسانخوان باشه @rozaneebefarda
🔥بزرگترین فتنه🔥 📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی ترجمه و تنظیم : علی اکبرابادی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 صفحه 1 از 3 نقشه فتنه کبری(بزرگترین فتنه) 🔴طرح فتنه ای که در این روزها بر ضد این امت در حال حرکت است، و با قدرت و زور و حیله و سیاست شیطانی به سوی این امت کشانده می شود، یک نقشه فتنه معمولی و عادی نیست، و آن پروژه، بزرگترین فتنه خردکننده و ریشه کن کننده است، شروع می شود اما به سادگی پایان نمی پذیرد، نابود می کند و آباد نمی سازد، ویران می کند و به باد می دهد، بیچاره مي کند و هیچ منطقه‌ ای از مناطق امت اسلام را از آتش و شر و ناراحتی وانمی گذارد(استثنا نمی کند) و برای مسلمین هیچ دین راستین، انسانیت و تمدنی باقی نخواهدگذاشت. فتنه فرقه ای دیوانه، ویرانگر و بنیان کن، سوزاننده، نابودکننده، حلال شمارنده تمام حریم هایی که خداوند بر مسلمان، نسبت به برادر دینی اش حرام شمرده است. این فتنه، به صورت فرقه ای طراحی شده است برای مقابله و انتقام از امت اسلامی، به خاطر توجه امت به اسلامش و آهنگ بازگشت به آن و شروع این بازگشت و فعال شدن آن. علاوه بر همه این‌ها، این فتنه فرقه‌گرایی، بسیار مناسب است برای سوء استفاده و بهره برداری زشت و خبیثانه از روح دینی که با قدرت و پویایی در رگ و خون این امت در حال جاری شدن است. اگر بیداری این امت و نقطه کانونی توجه او، ملیتی و نژادی بود، برای شکستن و نابودکردن وحدت او فتنه ای قومیتی طراحی می شد. در آن جاهایی که اهل ادیان و مذاهب مختلف، انگیزه مذهبی برای مقابله و درگیری با یکدیگر ندارند نیز نوع دیگری از درگیری و اختلاف افکنی را طرح ریزی می کنند و آن دوقطبی سازی با مطرح کردن شعارهای دوقطبی است. فرقه گرایی شر بزرگ 🔴فرقه گرایی مذهبی، شر بزرگ و فراگیری است که به نابودی سریع امت اسلامی می انجامد، همچنانکه دشمن این امت می خواهد. فرقه گرایی یعنی جنگ داخلی که وحدت امت اسلامی و امکانات و فرصت هایی که باید آنها را برای ساخت صحیح امت و مقابله با دشمنانش به کار بگیرد، را از بین می برد. فرقه گرایی یعنی رودررو شدن و مقابله برادران با یکدیگر که تر و خشک را با هم می سوزاند. و آن خطری است ویران کننده که اولا از انسان پرهیزگار صادر نمی شود، و ثانیا انسان عاقل هرگز آن را انجام نمی دهد، نه بدینصورت که به شعله ورشدن آن کمک کند و نه اینکه بتواند جلوی آن را بگیرد و نگیرد! زمانه، زمانه بسیار حساس و در اوج اهمیت و خطر است در حالیکه همه کشورهای اسلامی به یک جنگ سرنوشت ساز با دشمنان خدا، مبتلاست. ما دائما از خارج _از امت اسلام_ تهدید می شویم، پس اگر به همراه تهدید خارجی، تهدید داخلی نیز همراه شود _ و آن برانگیختن اختلافات مذهبی است_ این خطر را بزرگ و رنج و سختی آن را بیشتر می کند. جوامع اسلامی باید عبرت بگیرند و در خون مسلمانان از خدا بترسند، و هیچ جریان فرقه گرایی و اختلاف مذهبی در هر شکلی از اَشکال را برپا نکنند و سیاسیون و مسوولین رسمی از خدا بترسند و مراعات این امت را نموده، هیچ گونه مقررات و شرایط فرقه ای ایجاد نکنند که به درگیری فرقه ای و کینه های مذهبی بیانجامد که سرزمین ها و بندگان خدا را دستخوش طوفان بلا سازد. طرف های فتنه فرقه گرایی 🔴در اینجا طرف هایی وجود دارند که _با استفاده ابزاری از تعدد مذاهب برای شعله ورکردن آتش درگیری که هيچ چیزی قدرت ویران گری آن را ندارد_ بر تحریک این درگیری و برانگیختن و تغذیه این فتنه توافق دارند. در اینجا طرف خارجی وجود دارد که حرکت بیداری اسلامی در امت و شوق او به اسلام و آغاز حرکت بر مسیر رسیدن به افق بلند آن، او را به وحشت انداخته است. و حاکمانی از دولتمردان امت اسلامی، از آنها که هیچ امری از امور اسلام برایشان مهم نیست مگر ترسشان از بازگشت امت به خویشتن. و طرف سوم، صاحب نظران سنگ اندیش و تنگ نظر هستند که نظریه صحیحی نسبت به اسلام ندارند، از هر مذهبی که باشند. این فتنه اولین چیزی را که از بین می برد، موقعیت امت اسلامی در واقعیت زندگی امروز است و اولین کاری که انجام می دهد، تبدیل کردن آن به یک کالای بی ارزش ذر دست دشمنان و تقسیم و تجزيه آن بین امت های دیگر است. این فتنه اصالت ها و ریشه های اسلامی، و راستی و درستی آن در نزد نسل های آینده را از بین می برد. خسارت های آن در تمام زمینه ها و سطوح به صورتی فراگیر و گسترده، بزرگتر از آن است که تصور شود! جریان تکفیر(کافر شمردن دیگران) 🔴حکم به اسلام یا کفر از بزرگترین احکام دین است. و این دو حکم موضوعشان در کتاب و سنت واضح است، و حکم کفر بر کسی _ اگر از مقیاس و معیار کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله تجاوز کند و منطبق با کتاب و سنت نباشد _ از بزرگترین گناهان و دشمنی هاست؛ و این همان جاهلیت و بزرگترین فتنه است. @rozaneebefarda ادامه👇
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی صفحه 2 از 3 جریان تکفیر 🔴اینکه کسی از مردم، از یک جایگاه دینی رسمی بزرگ _ در جایی که همه جهان می شنوند، چه رسد به همه مسلمین _ حکم به کفر میلیون ها مسلمان کند، این گشودن درب شرّی بزرگ بر تمام امت اسلام و اعلان جنگ داخلی بین فرزندان اسلام است؛ _خداوند مسلمین را از آن حفظ نماید - و این مباح شمردن خون و آبرو و ناموس و اموالی است که خداوند حرام کرده و شریعت اسلام از آن محافظت نموده است. و در آن بزرگترین خدمت به جبهه کفر است که در کمین اسلام و مسلمین نشسته است. و در همين زمان که مشغول شدن به دشنام و ناسزاگویی و لعن بین مسلمانان _ چه صحابه باشند چه غیر صحابه _ را به شدیدترین وجهی انکار می کنیم، همانا تکفیر مسلمانان، گناهی بزرگتر و مهم تر است. و عجیب است که صاحبان مناصب دینی بزرگ با خونسردی تمام، به کفر میلیون ها مسلمان نمازگزار و روزه گیرنده و ملتزم به اصول‌ و فروع اسلام، حکم می کنند! حکم فاسدی که هم کبرای آن و هم صغرای آن فاسد است. کبرای آن این است که (هر کس مسلمانی را ناسزا بگوید کافر شده است)؛ این مخالف قواعد و احکام واضح و ضروری اسلام است؛ و اما از جهت صغری (علمای شیعه ناسزا، دشنام و لعن می‌گویند و با دشنام گویی به صحابه به خداوند تقرب می جویند و آن را عبادت می دانند). این صاحب فتوا(فتوای کفر شیعیان به خاطر لعن و سبّ صحابه) از کجا یقین می کند که هر عالم شیعی این کار را انجام می دهد و لعن و سب و شتم نسبت به این یا آن صحابی _ که امر خلافت بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفتند _ را مقدس و عبادت می شمارد!؟ آیا این غیبگویی بدون علم نیست!؟ تنها راه پایان فتنه فرقه گرایی 🔴همانا، پایان دادن به حالت فرقه گرایی عملی موجود که حقوق و واجبات را انکار می کند، و دشمنی و کینه و جنگ بین مسلمین را برمی انگیزد، بر یک چیز استوار است و آن فهم صحیح دین است. فهم دینی صحیح بر مثل این آیه شریفه متمرکز است. [ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ  ﺩﻫﺪ. (٩٠ النحل)] ؛ و این آیه شریفه ای که در آن دعوت به تعاون بر نیکی و عدم تعاون بر گناه شده است؛ [ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ.(٢ المائده)] و چه بسیار مفاهیم کلی و اطلاقات از تعالیم قرآنی و نبوی و از معصومین علیهم السلام وجود دارد که همگی به سوی یکی شدن و وحدت و نزدیکی و تفاهم و گفتگوی زیبا و دوری جستن مسلمان از تندخویی و عصبیت و وحشی گری و سبک شمردن خون و آبرو و ناموس و اموال مسلمین دعوت می کند. مسوولیت مسلمانان 🔴مسوولیت هر مسلمانی که سرنوشت اسلام و امت اسلامی برایش مهم است و تعصبات کور، عقلش را از بین نبرده و جهلش بر حکمتش غلبه نکرده و تمام آنچه که اسلام بر عهده او گذاشته را می شناسد_از جمله اینکه مسلمان حقوقی دارد که اختلاف در مذهب آن را از بین نمی برد و حرمت مسلمان در دین خدا باید مصون و محفوظ باشد_ این است که برای از بین بردن این فتنه بزرگ، مجاهدانه تلاش کند؛ و به هر صورت ممکن جلوی راه آن را سد کند و تا آنجا که امکان دارد، مانع آغاز و حرکت آن در هر سرزمینی از سرزمین های مسلمین شود خصوصا از کشور خودش. اگر مذهب سنی حق باشد، آیا مصلحت مذهب سنی در این است که جنگی را علیه تشیع به راه اندازد!؟ در حالیکه مذهب شیعه، در بخش اعظم اسلام با او همراه و شریک است؟ و اگر تمام حق در تشیع باشد، آیا مصلحت مذهب تشیع در این است که جنگی را علیه تسنن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی راه بیاندازد، در حالیکه مذهب اهل سنت در بسیاری از قضایا با شیعه توافق دارد؟ آیا فکر شیعی خالص و اصیل و دروس نظری و عملی که ائمه معصومین علیهم السلام در این زمینه از خود به جای گذاشته اند، جنگی از این نوع _ فرقه ای مذهبی _ را برمی انگیزد!؟ ائمه علیهم السلام این حالت دشمنی و آتش افروزی بین مسلمین را طرد می کردند و اگر دعوتی هست، باید فقط بر طریقه وصیت قرآن کریم انجام پذیرد. [ ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ [ ﻭ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ] ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ .(١٢٥ النحل).] آنچه که باید نسبت به فرزندانمان انجام دهیم این است که دیدگاه دینی روشن و ناب و خالص و مدرسه و مکتب حق که همان مکتب اهل بیت علیهم السلام است، را به آنان ارائه کنیم و علاوه بر آن بر ما واجب است که اخلاق اسلامی و کیفیت ارتباط صحیح با مسلمانان را در جانهای آنان پرورش دهیم، نه اینکه از ابتدا آنان را با کینه ورزی و تعصب کورکورانه بار آوریم. @rozaneebefarda ادامه
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی صفحه 3 از 3 ای شیعه و ای سنی 🔴احتیاط کنید و مراقب باشید! همانا شما به حال خودتان رهانشده اید! دست های منفعت جویی از خارج از امت اسلام _ و چه بسا ‌دست هایی از داخل امت یا داخلی و خارجی همراه با هم _به دنبال خلق یک فتنه سوزاننده داخلی هستند. پس هر قلمی که به دنبال برانگیختن فتنه است را دشمن بدارید، و با آن قلم مبارزه کنید‌؛ و همچنین دشمن بدارید و مبارزه کنید با هر زبانی که مساله فرقه گراییِ مذهبیِ کینه ورزانه را تبليغ می کند. به نگاه عمیق احتیاج نیست تا فتنه زشت روی کشنده ای _ را که امت اسلام را هدف گرفته _ بشناسیم. هیزم این فتنه مستضعفان شیعه و سنی هستند. پس ای برادران سنی و شیعه من! بترسید و دوری کنید از اینکه هیزم آتش طمع مستکبرین باشید؛ مستکبرین آمریکا و اروپا. 🖋[ترجمه شده از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی ج 2" از صفحات 13 الی 43 قضیة الطائفیة] تصویر صفحات ترجمه شده را در روزنه ببینید @rozaneebefarda
💥صفحاتی از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی" به قلم شیخ مجاهد، آیت الله شیخ عیسی قاسم در نفی فتنه فرقه گرائی مذهبی در جهان اسلام ترجمه فارسی مطالب را اینجا بخوانید: ص ۱ https://eitaa.com/rozaneebefarda/5392 ص ۲ https://eitaa.com/rozaneebefarda/5394 ص ۳ https://eitaa.com/rozaneebefarda/5395 @rozaneebefarda