eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
255 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
گفت‌و‌گوی روزنامه قدس با فاضل ارجمند حسن محمدی درباره بازنمایی رسانه‌ای آیت‌الله مصباح یزدی [صفحه ۱ از ۲] 💠 سوال اول این است که ما با چه کسی طرف هستیم که اکنون می خواهیم از تصویر او در رسانه‌ها حرف بزنیم. فربه بودن امر سیاسی حول تصویر رسانه ای ایشان چه مسائلی را از نظر ما دور کرده است❓ 🔹 بله در وهله اول باید به علامه مصباح توجه داشت. تعبیر آیت الله جوادی آملی که ایشان را جامعِ علوم منقول و معقول خواندند یا تعابیری چون فقیه و فیلسوف و مدیرشایسته ای که رهبرمعظم انقلاب در خصوص ایشان به کار بردند، بسیار مهم‌اند. 🔰 بحث بعدی منش دائمی آیت الله مصباح است؛ ایشان هیچ گاه دعوت به خود نمی کردند بلکه به اسلام و انقلاب و ولایت دعوت می کردند. وقتی سوال می شد که چرا از خودتان دفاع نمی کنید، می فرمودند که این شبهات اساساً مطرح می شود تا نگذارند که ما کار کنیم و از کار اصلی‌مان، ما را غافل کنند؛ ایشان جمله‌ای می فرمودند که خیلی برای من جذابیت داشت و گیرا بود. ایشان فرمودند ما اگر تمام 24 ساعت‌مان را وقت کارهای واجب کنیم باز هم بخشی از کارهای واجب‌مان فوت خواهد شد بنابراین وقت را نباید صرف دفاع از خود یا امورحاشیه‌ای کرد. 🔻 از ویژگی‌های دیگر مرحوم استاد مصباح این است که مربی‌ بسیار برجسته‌ای بود. ایشان صرفا مدرس، استاد یا علامه نبودند بلکه از بزرگ تاریخ معاصر ما هستند. جریان لیبرالیسم در تاریخ معاصر توسطِ افرادی همچون ملکم خان اما به طور ویژه با تربیت نیروی محمدعلی فروغی نضج گرفت یا آقای تقی ارانی تئوریسین مارکسیسم شاگردان زیادی را در دوران رضاشاهی تربیت کرد که جریان چپ را بوجود آوردند. 🔻 علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) دو مربی بزرگ دیگر بودند که نسلی جریان‌ساز از خود برجای گذاشتند. در ادامه همین روند، کار بزرگی که علامه مصباح انجام داد این است که نسل عظیمی از شاگردان را تربیت کرد که توانستند در نشر مبانی دینی و در بقای نظام تاثیرجدی داشته باشند. بنابراین به جامعیت استاد، دین‌محور و مربی بزرگ بودن ایشان را باید لحاظ کرد. 🌐سوال2؛ جریانات مخالف آقای مصباح درصدد القای چه تصویری از ایشان هستند؟ بویژه در فضای مجازی علیه ایشان چه وضعیتی وجود دارد❓ 🎙 درباره آیت الله مصباح در فضای رسانه ای شبهات بسیار زیادی مطرح شده است. از رسانه‌های لندنی تا جریان نفاق داخل کشور و حتی برخی از دوستان سابقی که از استاد مصباح جدا شدند، همه را باید دید. اینها صحبت هایی داشته اند که سنخ شناسی این شبهات جالب و مهم است. بخشی از شبهات مطرح شده، در نقد مبانی استاد مصباح مطرح شده‌اند و برخی دیگر در بعد قرار می گیرند. 🔹 در بعد فکری عمدتاً اندیشه سیاسی ایشان مورد حمله واقع شده و گفته‌اند که ایشان با دموکراسی مخالف بوده و یا در موضوع جایگاه رای مردم در نظام سیاسی اسلام، نظرات متفاوتی با امام دارند که واقعاً اینطور نیست و نظرات علامه مصباح، همان نظرات امام است. ایشان برای نقش رای مردم در نظام سیاسی مقبولیت قائل است و همان حرف امام و بسیاری از فقهای دیگر را باور دارند. 🔻 اینکه ایشان را به انجمن حجتیه نسبت می دهند یا اختلافات‌شان با شهید بهشتی را برجسته می کنند که هر کدام در جایگاه خودش، پاسخ مقتضی دارد. علامه مصباح بیش از 10 سال با شهید بهشتی کار کردند و به شدت یکدیگر علاقه مند بودند. استاد مصباح توصیه اکید داشتند که هیچ گاه آیت الله بهشتی را تضعیف نکنید منتهی اختلاف سلیقه‌ مدیریتی که داشتند بویژه در خصوص آقای شریعتی نمود داشت 🔹 در نهایت با حفظ احترام، از مدرسه حقانی جدا شدند و موسسه «در راه حق» را به همراه بزرگانی مانند آیت الله استادی و آیت الله خرازی تاسیس کردند که اتفاقاً همین حرکت، پیدا کرد چون موسسه در راه حق منتهی به تاسیس موسسه امام خمینی(ره) و مبدا حرکت تشکیلاتی استاد مصباح شد و بعدها در قالب های متعددی مانند طرح ولایت و.. جوشید و منشاء خیرها و برکات فراوانی شد. 🔻از دیگر مسائلی که قابل طرح است و در روزگار پس از وفات ایشان به آن دامن می زنند، سوابق مبارزاتی ایشان است که اخیراً نیز در توییتی که منتسب به آقای کروبی، نقل شده بود. ما 8 جلد کتاب داریم که شامل بیانیه های جامعه مدرسین هست که به وضوح و مستند آنجا بیان شده است که آیت الله مصباح پس از آیت الله خلخالی بیشترین تعداد امضاهای جامعه مدرسین را در دوران رژیم پهلوی داشته است. مبارزات ایشان در قالب نشریه که کمک کار حضرت آیت الله مکارم و دیگر دوستان بودند، ادامه داشته است تا اینکه ایشان به طور مستقل نشریه انتقام را منتشر می کنند. ایشان در هیئت یازده نفره موسسین جامعه مدرسین بوده اند و با آقای شهید بهشتی و دیگران هیئت تدوین حکومت اسلامی را داشته اند و در مبارزه جدی بوده اند. @rozaneebefarda ادامه👇
گفت‌و‌گوی روزنامه قدس با فاضل ارجمند حسن محمدی درباره بازنمایی رسانه‌ای آیت‌الله مصباح یزدی [صفحه ۲ از ۲] 🔹استاد مصباح حواس‌شان نسبت به برخی دیگر از مبارزان، جمع‌تر بود و تا جایی که از اسلامی بودن حرکتی مطمئن نمی‌شدند، حمایت نمی‌کردند. ایشان بعضا در مواجهه با حجه الاسلام هاشمی رفسنجانی یا برخی دیگر از مبارزان به این عنایت داشته اند که مثلا حمایت از سازمان مجاهدین با اینکه آن زمان هنوز ماهیت‌شان کامل آشکار نشده بود، نباید انجام بشود. آقای مصباح چون مبانی فکری این‌ها را مورد مداقه قرار داده بود چنین چیزی را نمی‌پذیرفت. بعدها مشخص شد که مرحوم امام نیز چنین نظری داشته است و منتقد سازمان مجاهدین بودند. 🔻 بعضاً مسئله دفاع مقدس و حضور و عدم حضور ایشان و شاگردانشان مطرح می شود که پاسخ مشخص است هم خودِ آیت الله و هم پسرشان علی در دفاع مقدس حضور داشتند و شهید ردانی پور، شهید میثمی و جمعی که تعدادشان بیست نفر می شود از شاگردانشان در دفاع مقدس شهید می شوند. این در حالی است که اعضای آن موسسه در آن دوران شاید در حدود 200-300 نفر بیشتر نبوده است. 🎙سوال اساسی ما اینه که برای بازنمایی درست از آیت الله مصباح و اصلاح روند گذشته، باید چه کنیم❓ 🔻 مساله ما شخصِ آیت الله مصباح نیست چرا که خودایشان هم دنبال مطرح کردن خودش نبود. ایشان خودشان را فدایی ولایت می دانستند و چیزی برای خود نمی‌خواستند، ما پس از وفات ایشان نیز همین رویه را باید ادامه دهیم؛ یعنی از وفات ایشان نیز در همان مسیری که خودشان می خواستند یعنی ولایت مداری و دفاع از اسلام و انقلاب و تمدن سازی باید استفاده کرد. 🔹ما باید تغییرات اساسی در شیوه بازنمایی تصویر آیت الله مصباح دررسانه داشته باشیم. مسئله اصلی دو نکته است؛ اول اینکه باید در درجه اول جامعیت آیت الله مصباح را تصویرسازی کنیم تا مردم با ابعاد متنوع شخصیتی ایشان آشنا شوند. نکته دوم اینست که به ابعادی از شخصیت ایشان توجه کنیم که در ، بصیرت افزایی و موثرتر هستند. 💠 استاد مصباح در ، کار تشکیلاتی و مدیریت بسیار شاخص بودند و باید این مولفه را برای تشکیلات‌های انقلابی و ان شاءالله دولتِ جوان انقلابی بعدی تبیین کنیم و الگوی آنرا استخراج کنیم تا از این تجارب استفاده کنند. 🔻 اهتمام ایشان به مباحث زیربنایی و فکری که در طرح هایی چون طرح ولایت و موارد مشابه دنبال می شود را باید الگوسازی کرد. نباید نیروهایمان را صرفاً با مباحثی چون جریان شناسی و بحث‌های سیاسی و احزاب و جنگ رسانه‌ای سرگرم کنیم. فکر باید اصلاح و عمیق شود. بحث های مبنایی معرفت شناسی و مباحثی چون فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حقوق و انسان شناسی باید برای فعالین فرهنگی حل بشود. 🔹 مسئله دیگر، رویکرد بین المللی و دعوت به اسلام و انقلاب در مجامع جهانی است. ایشان سفرهای متعدد تبلیغی به کشورهای مختلف داشتند و از اسپانیا و مکزیک و شیلی گرفته تا برزیل و هند. این چهره باید برجسته شود تا یاد بگیریم که از دعوت به اسلام نباید دست برداریم. ، اصلی بود که اوایل انقلاب مطرح بود منتهی بعداً به محاق رفت. این از راه فرهنگی و ادامه دادن مسیری که آیت الله مصباح در آن قدم برداشته بود مقدور است. 💠 مسئله بعدی، مسئله مقاومت و محور مقاومت بود که علاقه شدیدی نیز ایشان به سردار سلیمانی داشت و این رابطه و علقه با شیخ حسن نصرالله، شیخ عیسی قاسم، شیخ زکزاکی و خانواده شهدای مقاومت نیز بود. 🎙 در پایان اگر نکته خاصی مدنظرتان هست بفرمایید. 💠 نکته پایانی این است که ما42سال پس از انقلاب، حالا از مرحله امام عبور کرده‌ایم از صحابه نزدیک امام و کسانی چون آیت الله یزدی و آیت الله مصباح و آیت الله جنتی که از مهم ترین صحابه حضرت امام (ره) بودند الآن فقط یک نفر مانده است. بنابراین ما تقریبا از دوران صحابه عبور کردیم و داریم وارد مرحله می‌شویم. 🔻در روند عبور از صحابه و ورود به تابعین اگر در روایت از امام و شاخص‌های خللی وارد شود و بواسطه انقطاع نسلی، مبانی انقلاب به نسل جدید یا باصطلاح به تابعین سریان پیدا نکند؛ وقایع صدر اسلام تکرار می شود؛ در اینصورت ضرر کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی خواهیم خورد. آیت الله مصباح حلقه وصل بین نسل صحابی اول انقلاب به نسل جدید بود و حالا باید مراقب باشیم این خط توسط جریان تحریف قطع نشود؛ مسیر استاد مصباح در متصل کردن امت به امام باید استمرار پیدا کند. @rozaneebefarda
پیام حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در محکومیت کشتار کارگران شیعه معدن بولان پاکستان باسمه تعالی خبر کشتار وحشیانه تعدادی از کارگران شیعه معدن درمنطقه بولان ایالت بلوچستان پاکستان موجب تأثر شدید گردید. اینگونه حرکات نتیجه تفکر ضد دینی و جاهلیت افرادی می باشد که کشتن انسانهای مظلوم را به بهانه های واهی بر خود روا میدارند و موجب داغدار شدن تعدادی خانواده بیگناه می شوند. اینجانب ضمن همدردی و تسلیت به خانواده بازماندگان از دولت پاکستان درخواست دارم با عاملان و مشوقان اینگونه کشتارها برخورد لازم صورت گیرد تا زمینه اینگونه حرکات در کشور پاکستان از بین برود. ٩٩.١٠.٢٠ @rozaneebefarda
اهانت شرم آور شاگرد و عضو تحریریه واقعا توهین و تمسخر، انگار برای برخی از برجامیان، از آب خوردن راحت تر است و عجیب اینکه با چنین سخنان موهنی برخوردی نمی شود. @rozaneebefarda
🔶 یادبود هفتمین روز شهادت یازده تن از کارگران مظلوم معدن در پی حمله وحشیانه داعش در بلوچستان 🔹 جهت عرض تسلیت و ابراز همدردی به سوگ این شیعیان مظلوم خواهیم نشست ⏰ یکشنبه ۲۱ دی‌ماه، ساعت ۱۳ 📌 تهران، خیابان فاطمی، نبش اعتماد زاده، روبروی سفارت پاکستان ✅ همراه با اهدای گل به یاد شهیدان حمله تروریستی 🔴 رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی برای حضور در تجمع الزامی است @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی که دید! تقدیم به همه حامیان رسانه‌ای و سیاسی روحانی که این روزها خود را سخت مخالف این قبیل امور نشان می‌دهند! رونوشت به؛ مجید انصاری، مسعودی خمینی، تحریریه و و سایر دوستان و آشنایان! رئیس جمهور برجامی تون اگه هاله نور ببینه چه حس و حالی پیدا می‌کنید؟! چرا بر این ذنب لایغفر اعتراض نمی کنید؟! دوگانگی تا کی؟ @rozaneebefarda
🔹 مراسم بزرگداشت دانشجویی حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی با سخنرانی: آیت‌الله کعبی حجت‌الاسلام نبویان حجت‌الاسلام الهی‌راد استاد رحیم‌پور ازغدی 👥 با نوای حاج سعید حدادیان 🗓 یکشنبه ۲۱ دی | ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📍مسجد دانشگاه تهران @rozaneebefarda
بزرگداشت علامه مصباح امروز مدرسه شیخ الاسلام قزوین از طرف حوزه علمیه و نماینده ولی فقیه @rozaneebefarda
4_6039674996949780980.mp3
4.3M
⭕️ در طول تاریخ، شیعه بازنده‌ی وحدت بوده است! 🎙 سخنان عجیب آیت‌الله اشرفی شاهرودی(از علمای مشهد) نسبت به با اهل سنّت: 🔸شهید رجایی خطاب به اهل سنّت: همین که اجازه می‌دهیم در این مملکت نفس بکشید، بس است! 🔹جریانات داخلی اهل سنّت: اگر حکومت به دست ما برسد، شیعیان را خواهیم کشت... 🔶حاشیه فارغ از صحت و سقم محتوای این قبیل سخنان، تبعات سیاسی آن در فعال سازی گسلهای اجتماعی و مذهبی باید مورد بررسی قرار گیرد. دغدغه ولایت امیرالمومنین علیه السلام و عقاید فرقه محقه شیعه، کاملا محترم و تکلیف شرعی شیعه است و شهدای ما پرچمداران و پیشگامان آن بوده اند اما باید دید رسانه‌ای کردن این قبیل سخنان، آیا به ترویج و تقویت مکتب اهل بیت علیهم السلام منجر می شود یا احیانا خدای نکرده موجب دوگانه سازی در دل شیعه و تضعیف تنها حکومت شیعی جهان و نشان دادن چندصدایی در آن، می‌شود؟! گوینده این سخنان از شاگردان حضرت آیت‌الله خوئی و همچنین شاگرد امام خمینی بوده و از محترمین مشهد و از معتقدین به انقلاب و نظام اسلامی است. امید است این قبیل ملاحظات علمایی از راه درست خود مطرح شود تا ضمن فواید مثبت، از تالی فاسدهای آن پیشگیری شود. @rozaneebefarda
تلنگر کاندیداتوری ، به معنای و وضع اسفبار فعلی است. آبروی قم و روحانیت عزیز و مردمی، ابزار رآی آوری ادامه دهندگان راه روحانی نخواهد شد. روحانیت قم، انقلابی اند؛ پس با میانه ای ندارند و آرمان های امام و رهبری را پی میگیرند. حوزه قم، مردمی است؛ پس ابزار دست حلقه های انحصارگرای قدرت نخواهد شد و مطالبات مردم را معامله نخواهد کرد. کدام حلقه حوزوی، در تدارک استفاده ابزاری از حوزه قم برای است؟! نماد ، امثال حاج قاسم سلیمانی هستند نه خودعاقل پندارهایی که با راه و آرمان او فرسنگ ها فاصله دارند و گذشته از مشارکت در فعلی، به دنبال و خلع سلاح مقاومت بوده اند. ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
استقبال از سخنان فائزه هاشمی! وقتی از سخن میگوییم، برای شناخت مصادیقش، چندان به آسمان ریسمان بافی و فرافکنی نیازی نیست! خداوند رسوایی دیگری برای رقم زد و معلوم شد که آنان تا چه اندازه با همگرایی دارند! دختر مرحوم هاشمی که دولت فعلی محصول طراحی ابوی ایشان بود، رسما آرزو کرده که بر قدرت باقی بماند! روزی نامه های اعتدالی که به جریان انقلابی تهمت همصدایی با ترامپ را می زدند، خدا رسوایشان کرد! ⭕️پی افزود/ همصدایی برخی جریانهای داخلی با منافقین به فقره اخیر محدود نیست؛ دهه۵۰ در حالی که امام حاضر نشده بود برای یک لحظه سازمان مخوف و منحرف منافقین را تایید کند، آقای هاشمی برخلاف دیدگاه امام، حامی مالی و معنوی این سازمان بود و حتی را به خاطر عدم حمایت از سازمان ملامت میکرد! عجیب آنکه پدر شوهر فائزه (مرحوم لاهوتی) هم حامی سازمان بود، حتی برخی فرزندانش هم عضویت و برخی هم سمپاتی داشتند. بازرگان منافقین را می نامید و امام به همین دلیل آنها را فرزندان عزیز مهندس بازرگان می دانست! و حامیان او نیز به خاطر حمایت از سازمان آدمکش منافقین، با امام و انقلاب درافتادند. حالا شاید آسانتر بتوان و پیوستگی آن با را شناخت. جالب است که همه حامیان منافقین، خود را نماد می پنداشتند و تلویحا یا تصریحا امام و جریان انقلابی اصیل را خطاب می کردند! اصلا دشوار نیست؛ ببینید در قم کدام جریان های حوزوی به حامیان منافقین(خاصه جریان منتظری) متصل است! @rozaneebefarda
متن دستخط وصیت نامه @rozaneebefarda
1_758657076.pdf
2.93M
💢متن کامل وصیت‌نامه حضرت آیت الله مصباح(اعلی الله مقامه) @rozaneebefarda
هزینه تراشی مجدد برای نظام اسلامی سخنان موهن فائزه هاشمی سوژه جدید رادیو فردا در نامه محسن هاشمی نیز سخنان نابجایی هست که احتمال سناریوسازی سیاسی هاشمی ها را تقویت می‌کند محسن هاشمی چنین القا کرده که نظام با خانواده فائزه از جمله فرزندش برخورد نامناسب کرده و تلویحا به او حق داده اعتراض کند! در بخش دیگر منتقدان انقلابی خاندان هاشمی را با تجدیدنظرطلبان خارج نشین عطف کرده است؛ گفتمان غلطی که در سالهای گذشته سکه رایج دولت روحانی بود و اکنون که پرده برافتاده معلوم شده که خود اینها ترامپیست ترین سیاستمداران ایرانی بوده اند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آتشین علیه 🔻اسلامی بودن نظام به تبعیت از ولایت فقیه است. 🔻خیانت برخی کارگزاران را نباید به حساب نظام گذاشت. 🔻انتقاد از کارگزاران خطاکار، تضعیف نظام نیست، تقویت نظام است. @rozaneebefarda
🔴حضور آیت‌الله جنتی بر سر مزار آیت‌الله مصباح 🔹آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری با حضور بر سر مزار آیت‌الله مصباح یزدی و قرائت فاتحه، یاد او را گرامی داشت. @rozaneebefarda
پاسخ حضرت به یک استفتاء پیرامون فیلم 🔻نشان دادن تصویر چهره حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام جایز نیست. 🔻ساخت اینگونه فیلمها، موجب و در جهت اهداف دشمنان اسلام است. 🔶حاشیه اخیرا فیلم بانوی بهشت توسط از عناصر مشهور فرقه با سرمایه گذاری کلان ساخته شده و بحث های فراوانی را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است. گفته می شود در این فیلم چهره حضرات نشان داده می‌شود. موضوعی که بنا به فتوای برخی مراجع تقلید، حرام است. در ماجرای فیلم نیز قرار بود چهره حضرت عباس علیه السلام نشان داده شود اما با اعتراض شدید آیت‌الله وحید خراسانی مواجه شد و نهایتا آن سکانس تغییر کرد. در فیلم اخیر اما تا کنون از این جهت، چندان بدان پرداخته نشده است. انتظار آن است که استفتا های مشابهی از دفاتر سایر مراجع نیز صورت بگیرد تا مشخص شود که جریان رسانه‌ای شیرازی، حتی در ابتدایی ترین امور نیز با جریان فقاهتی سنتی حوزه فرسنگ ها فاصله دارد. @rozaneebefarda
مراسم گرامیداشت منزلت علمی و عملی عالم ربانی و حکیم والامقام حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی رضوان‌الله تعالی علیه، چهارشنبه 24 دی‌ماه از ساعت 9 الی 16 در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار خواهد شد. این مراسم به صورت زنده پخش خواهد شد. http://scih.ir/SH7Ur @rozaneebefarda
آیت‌الله مصباح مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️علمای شیعه همیشه دفاع از حریم پاک اهل بیت علیهم السلام را وظیفه اصلی خود می دانسته اند. از بزرگانی چون «شیخ مفید» ، «علامه حلِّی» و «قاضی نورالله» تا شخصیتهایی مانند «سلطان الواعظین» و «علامه امینی» و «علامه مظفّر» و هزارها ستارگان درخشان دیگر رحمهم الله اجمعین، از این دسته علمای غیور و مدافع حریم اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند. 🔹امَّا در روزگار ما، حمله به حریم ولایت با سبک و سیاق جدیدی صورت گرفت؛ که نوعا دلباخته غرب بودند با مفاهیم جدیدی به حریم عقیدتی شیعه حمله بردند. 🔹این دسته از روشنفکران با تجربه گرفتن از سرنوشت شوم روشنفکران بعد از مشروطه ، تغییر تاکتیک دادند ، آنها که می دانستند نمی توانند بصورت علنی به مبارزه با اعتقادات مردم برخیزند ،لذا به فکر تهی کردن مفاهیم ناب شیعی اقدام کردند. آنها با حفظ ظواهر به جایگاه قدسی و الهی اهل بیت علیهم السلام حمله بردند. 🔹 و پیروان او از این دسته هستند؛ سروش در ظاهر نه پیامبر را منکر می شود و نه قرآن را؛ ولی دیدگاه پیچیده ای را طرح می کند که نتیجه آن چیزی جز بشری دانستن قرآن و دین اسلام نیست. 🔹او با پیش فرض گرفتن و مسلم انگاشتن مباحث هرمنوتیک غربی، تاریخ اسلام و مباحث دینی تفسیر به رای می کند. از نگاه او قرآن کریم فقط محصول پیامبر است و نه کتاب الهی! او امامان شیعه را نیز خطاپذیر و انسانی قلمداد می کند. حتی روند تکامل دین را امری قومی و قبیله ای می شناسد. با تفاسیر امثال سروش ، ایمان ، وحی، امداد الهی، عصمت و مفاهیم و اصول اساسی شیعه ، تهی می شوند و صرفا الفاظ آنها باقی می ماند. 🔹در آن برهه ای که بسیاری از حوزویان و علاقمندان اهل بیت علیهم السلام، از خطر امثال سروش غافل یا ساکت بودند، حضرت آیت الله مصباح رحمه الله، با نگاه دقیق و بینش عمیق دینی خود خطر امثال سروش را فهمید و به مقابله برخاست؛ ایشان در ابتدا با سعی در اصلاح و هدایت او داشت ولی وقتی سروش زیر بار حق نرفت و گفتگو های دوستانه علامه در او اثر نکرد، آیت الله مصباح با سخنرانی های عمومی این جریان خطرناک را بر ملا کرد. 🔹از دیگر سو علامه مصباح از سالها قبل مباحث بسیار عمیقی را در حوزه طرح کرده بودند که نه تنها پاسخگوی شبهات امثال سروش و شبستری بود، بلکه منجر به تولید یک بینش عمیق دینی و شیعی شد. آیت الله مصباح چه تهمت ها و چه بی مهری هایی را در این راه مقدس متحمَّل نشد؛ کار به جایی رسید که در روزنامه های دوم خردادی رسما به او توهین کردند. 🔹اگر امثال سروش و شبکه دولتی بی بی سی و دیگر شبکه های معاند به علامه مصباح بی محابا حمله می کنند بخاطر این است که جریان فکری که سرویس های جاسوسی انگلیس و دیگر مستکبرین سالها برای جذب یا جهت دهی آنها زحمت کشیده بودند، توسط مدافعین حریم ولایت همچون علامه مصباح بر ملا شده و از بین رفته بود. 🔻تاریخ شیعه در آینده از خدمات ارزشمند علامه مصباح در دفاع از حریم قدسی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، بسیار خواهد گفت. از همین رو ، مقام معظم رهبری ایشان را «متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم» دانستند و فقدان ایشان را « خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی» دانستند. 🔻حتما تمام کسانی که دل در دلباخته حریم اهل بیت سلام الله علیهم هستند و به آن انوار قدسی عشق می ورزد، قدر دان زحمات علامه مصباح رحمه الله در دفاع از حریم اهل بیت سلام الله علیهم خواهند بود. کما اینکه حوزه و روحانیت در این چند روز، در تجلیل از آن علامه عزیز، سنگ تمام گذاشته است. حاشیه سازی ها و حاشیه بازی ها نشان از زخم کهنه جوجه روشنفکرهای عرفی و دنباله های حوزوی آنهاست که مثل کف روی آب می ماند و دامن زنندگان بدان نیز مثل مگس که بر زخم می نشیند، عمر کوتاهی خواهند داشت. این خورشید تابان حوزه شیعی با خاک پاشی های چند ریش تراش و چند معمم، خاموش نمی شود. با اینهمه نباید از تبارشناسی تخریب کنندگان وجهه علامه مصباح و افشای روشهای کثیف آنان و بازکاوی عالمانه ادعاهای خلاف واقع شان غفلت کرد. 🔻راستی در روزهای گذشته کدام جریان حوزوی و با تکیه بر کدام روش و طرح کدام مدعاها، در تخریب وجهه یا به حاشیه بردن علامه مصباح نقش داشته اند؟ @rozaneebefarda
sadiqi.mp3
852.4K
توضیحات آیت‌الله صدیقی پیرامون مطالب مرتبط با 🔻کتابهای آیت‌الله مصباح بالاترین کرامت ایشان است. 🔻از روح بلند آیت‌الله مصباح و علاقمندان ایشان عذرخواهی میکنم که کرامت ایشان را به آن مطالب تنزل دادم 🔶حاشیه از ویژگی های عالمان انقلابی آن است که در جبران مافات و بازگشت از مسیری که احیانا به مصلحت دین و انقلاب نیست، لکنت و ترس ندارند. حتی اگر عمل و کلام شان قابل دفاع هم باشد، وقتی کشف می‌شود که به صلاح دین و انقلاب نیست یا موجب تالی فاسدهایی می‌شود، در صدد جبران و عذرخواهی برمی آیند. این سیره، نشانگر قوت روحی والا و تهذیب نفس است. عذرخواهی پیرامون هواپیمای اوکراینی نمونه دیگر از این موضوع است. این روحیه را مقایسه کنید با لجاجت های برخی آخوندهای مخالف امام که هرگز حاضر به پذیرش اشتباه خود نشدند و بر مسیر غلط خود پای فشردند. کارنامه آقایان و در این زمینه عبرت آموز است. @rozaneebefarda
بازنشر به مناسبت اقدام قابل تحسین آیت‌الله صدیقی و مقایسه آن با روحیه اشتباه ناپذیری آقای شریعتمداری
هدایت شده از روزنه
بازخوانی ماجرای آقای سیدکاظم شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/10 شریعتمداری در آینه خاطرات/9 مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین فلسفی از وعاظ شهیر ایران و مورد وثوق مراجع و علمای اعلام بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بالاگرفتن ماجرای اختلافات جریان شریعتمداری با امام و انقلاب اسلامی، به رسم سنت‌های اخلاقی حوزه علمیه، تلاش فراوانی برای اصلاح ذات‌البین انجام داد که این تلاش‌ها با کارشکنی و عدم همکاری آقای شریعتمداری، به شکست انجامید. 🔘مرحوم فلسلفی در خاطرات خود به تشریح ماجرا پرداخته و چنین می‌گوید: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آنکه امام به قم تشریف بردند و در منزل کوچکی نزدیک رودخانه ساکن شدند امام در اتاق کوچکی می نشستند و ملاقات های ایشان هم آنجا بود. نماینده پاپ را نیز در همین اتاق پذیرفتند و آن بیانات مشهور را خطاب به او در همین اتاق ایراد نمودند. در آن هنگام من قم بودم یک روز صبح امام به وسیله یکی از دوستان پیغام داد که به فلانی بگویید اینجا بیاید. خدمت ایشان رسیدم امام تنها بود. شروع سخن ایشان گفتگو درباره بود. امام فرمودند ما می¬دانیم که اجانب به خصوص با این انقلاب خیلی دشمن هستند و با وسائل گوناگون به آن ضربه می¬زنند. حالا اول کار است که آمده¬اند و حزب درست کرده¬اند. این حزب خلق مسلمان علی التحقیق ریه خارجی دارد. این کلمه خلق را داخل عنوان حزب گذارده¬اند _ مثل اینکه کلمه را می¬خواستند داخل نام جمهوری اسلامی ایران کرده و بگویند جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران _ خلق مسلمان هم یعنی همین. خلق در فارسی همین توده است. امام افزود اینها می¬خواهند از همین حالا میان مسلمانان زمینه جنگ درست کنند و بگویند حزب جمهوری اسلامی و حزب خلق مسلمان. این قضیه ضربه زدن به انقلاب و پایمال کردن خون¬های مسلمانان است. می¬خواهند این انقلاب را بکوبند و این موفقیت را از بین ببرند و یک چیز دیگر جایش بگذارند که منافع خودشان را تامین کند. بعد امام فرمود مشکل این است که آقای به نام یک آیت‌الله وابستگی خودش را به این حزب اعلام کرده و آن را وابسته به خود معرفی کرده است. یعنی بین این حزب و بین آقای شریعتمداری ارتباط هماهنگی و همرنگی برقرار است. این کار خیلی خطرناک است. ممکن است تمام زحمت ها به هدر برود. اینکه گفتم شما بیایید برای این است که بگویم پیش آقای شریعتمداری بروید و به طور خصوصی از قول من به ایشان بگویید این کار را اجانب کرده‌اند شما که این مطلب را پذیرا شده‌اید یا اگاهید یا نا اگاه مصلحت شما این است که فورا در جراید و رادیو و تلویزیون اعلام کنید که از این حزب برکنار هستید و مسائل آن به هیچ وجه به شما ارتباط ندارد تا حیثیت شما محفوظ باشد. من همان موقع حرکت کردم و به منزل آقای شریعتمداری رفتم و به ایشان که در اتاق دیگری بود پیام دادم که آقا من حرف خصوصی با شما دارم وقتی که آمد پیام امام را به ایشان رساندم؛ اصل پیام این بود که آقای شریعتمداری بنویسد و امضا کند که من به هیچ وجه به این حزب ارتباط ندارم و این حزب نیز به من وابستگی ندارد. 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه در صفحه بعد👇🏽
هدایت شده از روزنه
مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 2 از 3] وقتی به ایشان پیام را گفتم موضوع را بسیار عجیب تلقی کرد گفت آقا این حزب متعلق به مسلمان‌ها است، من به این حزب بستگی دارم، این را علنا گفته¬ام و همه هم می‌دانند اگر بگویم بستگی ندارم مساوی با از بین رفتن اعتبار و حیثیت من است. آیا من خودم را تحقیر کنم و بگویم وابستگی به این حزب ندارم و آن را نمی¬شناسم؟ من این کار را نمی¬کنم ایشان این عبارت منفی را خیلی محکم گفت. من برگشتم خدمت امام رفتم و گفتم ایشان می گوید حیثیت من در خطر است و اگر انصراف خود را اعلام کنم باید از حیثیت خودم چشم بپوشم و بسیاری از دوستانم را که پایه گذار این حزب بودند از دست بدهم من این کار را نمی کنم. امام اظهار تاسف کردند و گفتند این آقا متوجه قضایا نیست، شما بروید و بگویید حیثیت شما با وابستگی به این حزب از بین خواهد رفت. جدا نشدن از این حزب مقدمه بر باد رفتن حیثیت شماست اما اگر جدا شدید حیثیت شما کاملاً محفوظ می‌‎ماند و در قم آقایی هستید. من به این وسیله با ایشان اتمام حجت می‌کنم. من مجدداً رفتم پیش آقای شریعتمداری و گفتم آقا اینکه شما می‌گویید درست مقابل نظر امام است. شما می‌گویید کناره گرفتن من از این حزب به معنی از دست دادن حیثیت خود است و من هرگز این کار را نمی‌کنم ولی امام می‌فرماید از بین رفتن حیثیت شما بر اثر وابستگی به این حزب است. این حزب خارجی است آن را برای این درست کرده اند که با انقلاب اسلامی مقابله کند انقلاب را بکوبند و اوضاع را برگردانند و آنچه در گذشته بود از جمله سلطه آمریکا تجدید شود. امام ضمنا فرمود بگویید اگر حیثیت شما با اعلام عدم وابستگی به این حزب ضربه بخورد ما شما را حفظ می‌کنیم و جبران خواهیم کرد که کوچکترین ضرری به حیثیت شما وارد نشود. من پیام امام را به ایشان گفتم و بعد هم خودم صحبت کردم گفتم من الآن به شما می‌گویم این‌طور که امام می‌فرمایند مقاومت شما خیلی به شما ضربه خواهد زد. اما اگر کناره‌گیری کنید و بگویید این حزب مربوط به من نیست و من کاری به این حزب ندارم من الآن از طرف خودم می‌گویم و بعد می‎روم به امام هم می‌گویم اگر موافقت ایشان را جلب کردم می‌آیم نتیجه را به شما می‌گویم پیشنهاد من این است که شما استعفا را بنویسید و امضا بکنید. با این کار مقدمه‌ای درست می‌شود و مجلسی در مسجد اعظم می‌گیریم به رادیو و تلویزیون هم می‌گوییم بیایند، آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم بیایند، شما هستید، امام هم شرکت می‌کند، در آن مجلس من منبر می‌روم و آن‌طور که شما می‌خواهید صحبت می‌کنم. می‌گویم آیت‌الله شریعتمداری که در انقلاب اسلامی با قلم و قدم خدمات بسیار کرده‌اند اخیراً متوجه شده‌اند که حزب خلق مسلمان مضر است و بر خلاف مصلحت انقلاب اسلامی است. اصلاً انقلاب اسلامی یک حقیقت است و آن حقیقت اسلام است. لذا آیت‌الله شریعتمداری با مشورت امام و مصلحت‌بینی ایشان از حزب خلق مسلمان استعفا کرده و نوشته‌اند که این حزب مربوط به من نیست. در این مجلس هم که امروز با حضور امام تشکیل شده و همه آقایان مراجع برای تقدیر از آیت‌الله شریعتمداری در آن حضور یافته‌اند من اعلان ایشان را می‌خوانم، سپس نوشته شما را روی منبر با حضور همه آقایان قرائت می‌کنم و بعد هم از شما بسیار تشکر و تقدیر خواهد شد. جراید و رادیو تلویزیون این مطلب را منتشر می‌کنند و با این کیفیت حیثیت شما ضربه نمی‌خورد. الآن حاضر هستید این کار عملی شود؟ چون در بیان مطلب احترام زیادی برای ایشان بود قدری فکر کرد و گفت گمان نمی‌کنم امام این کار را بکند. گفتم من می‌روم و می‌گویم اگر فرمود این کار را می‌کنم آیا شما نیز بدون تردید این کار را می‌کنید؟ گذشته از امام آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم هستند. آنها هم قطعا می‌آیند. باز متحیر ماند ولی بعد گفت خیلی خوب بروید به امام بگویید ببینید امام حاضر است یا نه؟ اگر حاضر است این کار را بکنید. برای سومین بار خدمت امام آمدم و گفتم آقای شریعتمداری با این وعده‌ای که من به او دادم و گفتم منبر می‌روم و آن‌طور که بخواهید صحبت می‌کنم موافقند اما نگران هستند که شما با این امر موافقت نکنید آیا شما موافق هستید؟ امام فرمود بله انقلاب اسلامی و حفظ عز اسلام و کوتاه کردن دست اجانب آنقدر برای من مهم است که با این طرح حتما موافقت دارم و در مجلس هم شرکت می‌کنم می آیم و می‎نشینم آنچه را هم خود ایشان بخواهد و شما مصلحت می‌دانید در منبر بگویید. 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053 ادامه در صفحه بعد👇🏽
هدایت شده از روزنه
مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 3 از 3] گفتم بسیار خوب من گمان می‌کنم با این مذاکراتی که شد در صورتی که پیش ایشان برگردم قبول می‌کند. بعد فردا صبح سر فرصت برویم اگر کمبودی داشت بنویسم و بیاوریم تا حضرتعالی ببینید پس از آنکه قبول شد امضا شود و آخرالامر هم برای تشکیل مجلس برویم و به وعده خود وفا کنیم. امام گفت بله من می‌آیم. بروید و بگویید. برای بار سوم به منزل اقای شریعتمداری رفتم و موافقت امام را به ایشان اعلام کردم. گفتم خوب بنا شد که شما متنی را امشب خودتان بنویسید فردا بیاییم ببینیم اگر نواقصی داشت تکمیل کنیم و بعد ببریم به امام بدهیم اگر ایشان موافقت کرد امضا کنیم و سپس مجلس را تشکیل دهیم. گفت بله بد نیست موافقت می‌کنم اما یک شرط دارد من باید امشب با بعضی از رفقا مشورت کنم بدون مشورت قول قطعی نمی‌دهم. امشب برای من شب مشورت باشد من متن را می‌نویسم. اگر مشورت درست درآمد و خصوصیاتی علاوه شد آن وقت فردا صبح این جا بیایید که تکمیل کنیم. مطلب را تقریبا تمام شده تلقی کردم از منزل آقای شریعتمداری بیرون آمدم و به منزل امام رفتم. دفعه اول که من پیش امام رفتم یکی دو نفر هم بودند و بیرون رفتند اما دفعه‌های بعد گاهی چهارنفر و گاهی پنج نفر بودند و گاهی هم اتاق پر بود ولی امام تا مرا می‌دید حرفش را قطع می‌کرد در را باز می کرد به اتاق مجاور می‌رفت و من هم آن جا می‌رفتم و آن گاه می‌فرمود چطور شد؟ و من می‌گفتم چنین و چنان شد. دفعه آخر هم که آمدم و امام فرمود چطور شد گفتم تقریبا قبول کرده ولی گفته است باید امشب روی این مطلب مشورت کنم هم درباره اصل قضیه و هم درباره بعضی از کمبودهای احتمالی من مشورت می‌کنم. شما هم فردا صبح بیایید و نتیجه را به امام بگویید. امام فرمود خیلی خوب امشب قم بمانید و فردا صبح بروید. فردا صبح که نزد آقای شریعتمداری رفتم ایشان گفت رفقای من موافقت نکردند و گفتند هم در قم و هم در آذربایجان حیثیت افراد بسیاری از بین می‌رود. ضربه بزرگی هم به شما می‌خورد. نباید اصلاً درباره مطلب فکر کنید بنابراین من آن نوشته را نمی‌نویسم! به منزل امام برگشتم و مطالب را به ایشان عرض کردم، . (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، تدوین: علی دوانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران،1382، ص395-399) 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053