⛅️ #مه_شکن (متن عربی)
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۲)
#تفسیر_غلط_از_آیات_قرآن
🔻وَ أَتَاهُ قَوْمٌ مِمَّنْ يُظْهِرُونَ التَّزَهُّدَ وَ يَدْعُونَ النَّاسَ أَنْ يَكُونُوا مَعَهُمْ عَلَى مِثْلِ الَّذِي هُمْ عَلَيْهِ مِنَ التَّقَشُّفِ فَقَالُوا لَه إِنَّ صَاحِبَنَا حَصِرَ عَنْ كَلَامِكَ وَ لَمْ يَحْضُرْهُ حُجَجُهُ .
فَقَالَ لَهُمْ : فَهَاتُوا حُجَجَكُمْ
فَقَالُوا لَهُ: إِنَّ حُجَجَنَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
فَقَالَ لَهُمْ: فَأَدْلُوا بِهَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ مَا اتُّبِعَ وَ عُمِلَ بِه.
⬅️فقالُوا: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُخْبِراً عَنْ قَوْمٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله وسلم؛
♨️«وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون».
فَمَدَحَ فِعْلَهُمْ.
⬅️وَ قَالَ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ؛
♨️«وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً». فَنَحْنُ نَكْتَفِي بِهَذَا .
✴️فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْجُلَسَاء:
ِإِنَّا رَأَيْنَاكُمْ تَزْهَدُونَ فِي الْأَطْعِمَةِ الطَّيِّبَةِ وَ مَعَ ذَلِكَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْخُرُوجِ مِنْ أَمْوَالِهِمْ حَتَّى تَمَتَّعُوا أَنْتُمْ مِنْهَا‼️
🔹فَقَالَ أَبُو عَبْدِالله علیه السلام: دَعُوا عَنْكُمْ مَا لَا تَنْتَفِعُونَ بِهِ.
🔸أَخْبِرُونِي أَيُّهَا النَّفَرُ أَ لَكُمْ عِلْمٌ بِنَاسِخِ الْقُرْآنِ مِنْ مَنْسُوخِهِ وَ مُحْكَمِهِ مِنْ مُتَشَابِهِهِ الَّذِي فِي مِثْلِهِ ضَلَّ مَنْ ضَلَّ وَ هَلَكَ مَنْ هَلَكَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ ⁉️
فَقَالُوا لَهُ : أَوْ بَعْضِهِ فَأَمَّا كُلُّهُ فَلَا.
فَقَالَ لَهُمْ : فَمِنْ هُنَا أُتِيتُمْ وَ كَذَلِكَ أَحَادِيثُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم .
🔰فَأَمَّا مَا ذَكَرْتُمْ مِنْ إِخْبَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِيَّانَا فِي كِتَابِهِ عَنِ الْقَوْمِ الَّذِينَ أَخْبَرَ عَنْهُمْ بِحُسْنِ فَعَالِهِمْ ،
👈فَقَدْ كَانَ مُبَاحاً جَائِزاً
👈وَ لَمْ يَكُونُوا نُهُوا عَنْهُ
👈وَ ثَوَابُهُمْ مِنْهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
👈وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ تَقَدَّسَ أَمَرَ بِخِلَافِ مَا عَمِلُوا بِهِ فَصَارَ أَمْرُهُ نَاسِخاً لِفِعْلِهِمْ
🔰وَ كَانَ نَهَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَحْمَةً مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ نَظَراً لِكَيْلَا يُضِرُّوا بِأَنْفُسِهِمْ وَ عِيَالَاتِهِمْ ، مِنْهُمُ الضَّعَفَةُ الصِّغَارُ وَ الْوِلْدَانُ وَ الشَّيْخُ الْفَانِي وَ الْعَجُوزُ الْكَبِيرَةُ الَّذِينَ لَا يَصْبِرُونَ عَلَى الْجُوعِ .
❌فَإِنْ تَصَدَّقْتُ بِرَغِيفِي وَ لَا رَغِيفَ لِي غَيْرُهُ ضَاعُوا وَ هَلَكُوا جُوعاً فَمِنْ ثَمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم: خَمْسُ تَمَرَاتٍ أَوْ خَمْسُ قُرَصٍ أَوْ دَنَانِيرُ أَوْ دَرَاهِمُ يَمْلِكُهَا الْإِنْسَانُ وَ هُوَ يُرِيدُ أَنْ يُمْضِيَهَا
▫️فَأَفْضَلُهَا مَا أَنْفَقَهُ الْإِنْسَانُ عَلَى وَالِدَيْهِ
▫️ثُمَّ الثَّانِيَةُ عَلَى نَفْسِهِ وَ عِيَالِهِ
▫️ثُمَّ الثَّالِثَةُ عَلَى قَرَابَتِهِ الْفُقَرَاءِ
▫️ثُمَّ الرَّابِعَةُ عَلَى جِيرَانِهِ الْفُقَرَاءِ
▫️ثُمَّ الْخَامِسَةُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
⚠️وَ هُوَ أَخَسُّهَا أَجْراً.
------------
📚 الکافی ج ۵ کتاب المعیشة .باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام
🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ #مه_شکن (ترجمه)
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۲)
#تفسیر_غلط_از_آیات_قرآن
🔻{پس از جواب کوبنده امام صادق علیه السلام به سفیان ثوری} جمعی از همفکرانش که تظاهر به زهد داشتند ومردم را به تقشّف و زهد افراطی، دعوت می کردند، جلو آمدند و گفتند:
🔹 رفیق ما نتوانست خوب دلایل خودش را ذکر کند اکنون ما آمده ایم با دلایل روشنِ خود، تو را محکوم سازیم.
امام: دلیلهای شما چیست؟ بیان کنید.
رفقای صوفی مسلک سفیان: دلیل های ما از قرآن است.
امام: چه دلیلی بهتر از قرآن؟ بیان کنید آماده شنیدنم.
🔸 متصوفه: ما دو آیه از قرآن را دلیل بر مدعای خودمان و درستی مَسلکی که اتخاذ کرده ایم، میآوریم و همین ما را کافی است:
1⃣ خداوند در قرآن کریم یکجا گروهی از صحابه را این طور ستایش میکند:
♨️ «وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».
یعنی در عین اینکه خودشان در تنگدستی و زحمتند، دیگران را بر خویش مقدم میدارند، کسانی که ازصفت بخل محفوظ بمانند.آنهایند رستگاران.
2⃣در جای دیگر قرآن میگوید:
♨️«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا».
یعنی در عین اینکه به غذا احتیاج و علاقه دارند،آن را به فقیر و یتیم و اسیر می خورانند.
✴️همین که سخنانشان به اینجا رسید یک نفر که در حاشیه مجلس نشسته بود و به سخنان آنها گوش میداد، گفت آنچه من تا کنون فهمیده ام این است که شما خودتان هم به سخنان خود عقیده ندارید.
❌شما این حرفها را وسیله قرار داده اید که مردم را به مال خودشان بیعلاقه کنید، تا به شما بدهند و شما از آنها بهره مند شوید و لهذا عملاً دیده نشده که شما از غذاهای خوب احتراز و پرهیز داشته باشید.
▪️امام: فعلاً این حرفها را رها کنید، این ها فایده ندارد. بعد رو به آن جمعیت نموده و فرمود:
❌اول بگویید آیا شما که به قرآن استدلال می کنید محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن را تمیز می دهید یا تمیز نمی دهید⁉️
⚠️ هر کس از این امت که گمراه شد از همین راه گمراه شد که بدون اینکه اطلاعات صحیحی از قرآن داشته باشد به آن تمسک جست.
▫️جمعیت متصوفه: البته فی الجمله اطلاعاتی در این زمینه داریم ولی کاملاً نه❗️
▪️ امام : بدبختی شما هم از همین است. احادیث پیغمبر هم مثل آیات قرآن است، اطلاعات و شناسایی کامل لازم دارد.
🌀🌀🌀🌀🌀🌀
🔰اما آیاتی که از قرآن خواندید.
👈این آیات بر حرمت استفاده از نعمتهای الهی دلالت ندارد.
👈این آیات مربوط به گذشت و بخشش و ایثار است.قومی را ستایش می کند که در وقت معیّنی، دیگران را بر خود مقدّم داشتند و مالی را که بر خودشان حلال بود،به دیگران دادند و اگر هم نمیدادند گناهی و خلافی مرتکب نشده بودند .
👈خداوند به آنها امر نکرده بود که باید چنین کنند و البته در آن وقت نهی هم نکرده بود که نکنند .
👈آنها به حکم عاطفه و احسان، خود را در تنگدستی و مضیقه گذاشته و به دیگران دادند، خداوند هم به آنها پاداش خواهد داد.
📛پس این آیات با مدّعای شما تطبیق نمیکند،زیرا شما مردم را منع می کنید و ملامت می نمائید از اینکه از مال خودشان و نعمتهایی که خداوند به آنها ارزانی داشته،استفاده کنند .
🔰آنها آن روز آنطور بذل وبخشش کردند ولی بعد در این زمینه دستور کامل و جامع از طرف خداوند رسید، حدود این کار را معین کرد و البته این دستور که بعد رسید ناسخ عمل آنهاست.ما باید تابع این دستور باشیم،نه تابع آن عمل .
🌸خداوند برای اصلاح حال مومنین و به واسطه رحمت خاصّ خویش نهی کرد که شخص، خود و عائله خود را در مضیقه بگذارد و آنچه در کف دارد به دیگران ببخشد، زیرا در میان عائله شخص، ضعیفان و خردسالان و پیران فرتوت پیدا میشوند که طاقت تحمل ندارند، اگر بنا شود که من گِرده نانی که در اختیار دارم انفاق کنم، عائله من که عهدهدار آن ها می باشم تلف خواهند شد.
🔻لهذا رسول اکرم صلی الله علیه السلام فرمود:
کسی که چند دانه خرما یا چند قرص نان و یا چند دینار دارد و قصد انتقال آنها را دارد،
▫️در درجه اول بر پدر و مادر خود باید انفاق کنند و
▫️در درجه دوم خودش و زن و فرزندش و
▫️در درجه سوم خویشاوندان و برادران مومنش
▫️ و در درجه چهارم خیرات و مَبرّات .
⚠️این چهارمین بعد از همه آنهاست و پاداش کمتری دارد.
------------
📚 الکافی ج ۵ کتاب المعیشة .باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام
🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ #مه_شکن (جمع بندی)
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۲)
#تفسیر_غلط_از_آیات_قرآن
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️
✅بنابر این در اندیشه دینی:
👈 #تصوف درقرن دوم هجری به صورت یک فرقه وگروه، رسمیت یافت تا به رقابت با #نهاد_امامت_و_ولایت برخیزند. دراین دوره، صوفیان با چراغ سبز #دولت_عباسی، آزادانه و آشکارا به تبلیغ تصوف می پرداختند و مردم را به سوی خود دعوت می کردندتا مبادا گِرد امامان شیعه جمع گردند.فلذا
🔻امام صادق علیه السلام درباره #سفیان_ثوری و #ابوحنیفه که گروهی را دور خود جمع کرده بودند فرمودند :
👹اگر این افراد خبیث در خانه خود می نشستند، جویندگان معنویت و دانش، به سراغ ما می آمدند.
👈تصوف هیچ نسبتی با تشیع وامامان شیعه ندارد، بلکه #مدرسه_تصوف ، در تقابل وتضاد با مدرسه اهل بیت علیهم السلام می باشد.
👈صوفیان علی رغم اینکه می دیدند اهل بیت علیهم السلام با اندیشه های آنان مخالف هستند، بازهم مرام ومسلک خویش را ترویج می کردند. با #امام_زمان خود #مناظره می کردند تا به گمان خویش، کلام امام را ابطال نمایند!
👈تصوف یک #مکتب_عامی (سنّی)است.
👈صِرف یافتن موضوعی در قرآن و تفسیر دلبخواهی آن، دلیل بر اسلامیت یک تفکر نیست. زیرا تمام ۷۳ فرقه مدّعی اسلام، سخن خود را به آیات قرآن استناد می دهند و فقط یک گروه از آنان اهل نجات ومابقی در آتش اند.
امت اسلامی براساس #حدیث_ثقلین،باید برای تفسیر واژگان به کار رفته در قرآن از قبیل ایثار، توکل، زهدو...به کلام امامان معصومین مراجعه نمایند.
👈 #منشاء_تصوف، جهل به آیات قرآن و استکبار در برابر مفسران راستین قرآن (ائمه اطهار)، می باشد.
👈اگر اصول تصوف،بر اساس قرآن وحدیث استوار می بود، امام علیه السلام با آن مخالفت نمی کرد .
👈 تظاهر به معنویت واخلاق و نمایش #زهد_ریائی ،روشی رائج در میان صوفیه برای فریب مردم است.
👈هیچ کس نمیتواند به عنوان #زهد در دنیا چیزی را که خداوند و رسولش حلال شمرده و مصرفش را جایز می دانند حرام نماید یا نمی تواند در مسیر زهد و بی رغبتی به دنیا اموال خویش را تباه سازد.
لیس الزهد فی الدنیا باضاعه المال ولا بتحریم الحلال(وسائل الشیعه)
👈کسب حلال و مصرف صحیح آن در مسیر خانواده، بستگان، همسایگان برادران ایمانی منعی نداشته و انسان می تواند با #رفاه و تنوع در دنیا زندگی نماید و با این جهت گیری از دنیای خود در جهت آخرتش استفاده نماید.
👈صوفیان به نظریه " #تقشف" معتقدند.
تقشف به معنی سختی وتنگی معیشت، وضدّ کلمه تنعّم و ترفّه است.(لسان العرب)
روی این اصل( #زهد_افراطی) سالکان بایداز مال دنیا تنها به یک کاسه گدائی اکتفا نموده ودر کمال فقروتجرد زندگی کنند.
❌در این تفکر فقر وناداری ذاتاً کمال به شمار می آید و #ثروت یک نقصان قلمداد می گردد .
🔻#سید_بن_طاوس در نقد این تفکر غلط به فرزند خود می گوید:
🌸ای فرزندم، محمد!
من عدهای را دیده ام که چنین می پندارند که جدّت محمد وپدرت علی علیه السلام تهیدست بوده اند.علت این عقیده آن است که این افراد شنیده اند که ایشان در دنیا زاهد بوده و غذای خود را در حالی که گرسنه بودند، #ایثار میکردند این مردم چنین میپندارند که زهد جز با فقر و تنگدستی حاصل نمیشود و با تمکّن و#ثروت سازگاری ندارد اما حقیقت آن گونه نیست آنان تصور کردهاند و این طرز تفکر ناشی از بی خبری ایشان است زیرا انبیای الهی به عنایت خداوند ثروتمندترین اهل دنیا بودهاند و هر آنچه از خداوند می خواستند به آنان عطا می فرمود و ایشان هر مالی که در دستشان بود به محتاجان می بخشیدند و آنان را بر خود مقدم میداشتند... (کشف المحجه ص۱۸۱)
👈انفاق فراوان امامان در راستای ریشه کن ساختن فقر از جامعه بوده است نه ترویج آن.
👈بخشش وایثار اگر مبتنی بر #نظریه_تقشف وفرار از زندگی مادی باشد غلط است ولی اگر به انگیزه کمک به افراد مستحق ونیازمند باشد درصورت رعایت سایر شرایط واولویت ها کاری پسندیده است.
👈 #انفاق در هنگام گرفتاری واحتیاج که از آن به عنوان "جُهد المُقِلّ" تعبیر می شود، از والاترین صفات اخلاقی است.
👈ایثار یک فضیلت شخصی است اما نباید آن را به زور بر خانواده و یا جامعه تحمیل کرد و از سهم دیگران ایثار کرد.
👈در ایثار و انفاق اموال در امور خیر، باید میانه روی کرد واز #اسراف پرهیز نمود.
👈مقصود امام صادق علیه السلام که آیات مورد استناد صوفیان را منسوخه می شمارند، #نسخ_مشروط است نه #نسخ_مطلق.
ویژگی نسخ مشروط این است که با اِعاده شرايط تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره زنده شود و به اجرا درآيد.
این دسته از آیات مقید به شرایط خاص زمانی و مکانی می باشد و چنانچه در مکانی یا زمانی آنگونه شرایط پیش آید، عمل به آن حکم از سر گرفته می شود.
💥بنابراین امام علیه السلام، صوفیان را به شرایط و چگونگی ایثار توجه می دهند.
🆔 @safiresheytan🕸
#سرچشمه_تصوف_در_ایران
#سعید_نفیسی
📚معرفی اجمالی؛
✍کتاب حاضر که بدون بسمله ونام خدا آغاز گردیده، یادداشت های نویسنده و تقریرات درس تاریخ تصوف وی در دوره دکتری ادبیات دانشگاه تهران است که درسال ۱۳۴۵ منتشر گردیده است.
☑️مولف درباره کتاب خود می نویسد:
"در این کتاب، من تنها به نکاتی پرداختم که دیگران پیش از من یا به آنها توجه نکرده اند ویا برخی تعصّب ها مانع از بیان آنها شده است.
⚠️ نفیسی که به گفته برخی، از خانواده ای با ریشه #یهودی بوده، در چند جای کتابش از #زبان_عربی به عنوان "زبان تازی" یاد می کند و اینگونه بر آن طعنه می زند .او با القاء #تفکرات_ملی_گرایانه کوشیده ، تصوف ایرانی را که مشخصه اش ضدّیت با مذهب وخصوصا اسلام بوده، به عنوان یک #جنبش_آریائی_عرب_ستیز مایه افتخار و هویت هر ایرانی قرار دهد.
🔘به همین منظور، نخست ارتباط تصوف را با تعالیم یهود و مسیحیت (عهدین) پنهان نموده
🔘وسپس در جستجوی سرچشمه ای ایرانی، آن را به #آئین_زرتشت و #مانی و #نژاد_آریائی (بودائیان هند وافغانستان)، رسانده است.
✅ نویسنده در بخش اول به تاثیر تعلیمات بودایی بر فرهنگ ایران پیش از اسلام و بعد از اسلام می پردازد.
🔹 #داستان_بودا در کتب حدیث وتاریخ وشعر وفلسفه با نام های مختلف رواج داشته وبه زبان ها گوناگون ترجمه شده است.
(بوداسف وبلوهر)،(ژوزافات وبارلائام)،(حی بن یقظان)، (پسرطبیعت)،(سلامان وابسال) و...
▪️در دوره اسلامی اولین بار #شیخ_صدوق از این داستان برای اثبات مهدویت استفاده کرده است و #علامه_مجلسی نیز از او نقل کرده است.
▪️حکما نیز از این داستان برای اثبات حقایق فلسفی بهره برده اند.از جمله ابن سینا، ابن طفیل وشیخ اشراق.
✅سپس با اشاره به قرابت زمانی میان #بودا و #زرتشت تاکید می کند که نه تنها بودا رقیب زرتشت نبوده بلکه روابط حسنه ای میان ایرانیان با #بودائیان هند و افغانستان برقرار بوده است وشباهات زیادی میان فرهنگ ایران وهند و افغانستان وجود داشته است.
👈شباهت داستان های "ریگ ودا" با "اوستا"
👈شباهت نام پهلوانان ایرانی وهندی
👈روابط پادشاهان هند وایران
👈تبلیغ آئین بودا توسط ایرانیان در چین
👈تالیف #کلیله_و_دمنه توسط یکی از برهمنان هندی
👈شرح عقائد #مانویان در کلیله ودمنه
👈شباهت مراحل سلوک تصوف ایرانی با طریقه مانی وبودا
👈شباهت #فنا با #نیروانا بودا
👈شباهت سخنان مشایخ صوفیه و بودائیان
👈شباهت داستان ابراهیم ادهم بلخی با بودا
👈استقبال هند از طُرق تصوف ایران که درحال انقراض بودند(چشتی، قادری،نقش بندی،سهروردی)
👈حضور پر رنگ بودائیان در دو شهر افغانستان (نوبهار بلخ وبامیان) وآثار باستانی فراوان
👈۱۰ هزار سُمج(ریاضتگاه بودائان در دل کوه) در شهر سمنگان افغانستان
👈بزرگترین سران تصوف ایرانی، بلخی بودند.
[ابراهیم ادهم، شقیق بلخی، ابراهیم اصمّ]
✅در بخش دوم مولف با تفکیک میان #انواع_تصوف، برای هر کدام خاستگاه وسرچشمه ای جدا گانه ای تعریف می کند.
1⃣ #تصوف_ایرانی(ایران وهند وافغانستان) ⬅️ تعلیمات ایرانی زردشتی ومانوی وبودایی هندی
2⃣ #تصوف_عربی(عراق و جزیره) ⬅️
تعلیمات نصارای نِستوری و یعقوبی(یَعاقبه) و صابئین و اصول مَرقیون و ابن دِیصان و هرمس
3⃣ #تصوف_غربی (مصر وسوریه و اسپانیا وشمال آفریقا) ⬅️ تعلیمات افلاطونیان جدید ویهود وحکمای اسکندرانی
🔻تاکید مولف بر این است که؛
🔹تصوف ایران، از تعلیمات یهود ونصاری گرفته نشده است بلکه تا قرن ۶ هجری کاملاً #آریائی_محض بوده است واندک رابطه ای با #افکار_سامی نداشته واین خود یکی از افتخارات و مواهب آن است‼️
🔸اولین بار #ابن_عربی و شاگردانش(قونوی، مولوی و...) بودند که #اسرائیلیات و #عبرانیات را داخل در تصوف ایرانی کردند وآن را به تصوف غربی استحاله ساختند.
✅نگارنده در بخش سوم ۴ ویژگی #تصوف_ایران که سبب تمایز وجدایی آن از #تصوف_عراق می شود را تبیین می کند.
1⃣ #طریقت_محوری به جای شریعت محوری
2⃣ #خانقاه وآئین ورسوم آن
3⃣ #سماع ورقص ودست افشانی وپای کوبی
💥 #سماع اختصاص به تصوف ایرانی داشته است. زیرا در آثار صوفیه عراق ذکری ازآن نیست و در تصوف مغرب به حرمت آن حکم کرده اند.
4⃣آئین جوانمردی و #فتوت
✅ نویسنده در بخش چهارم، #سلاسل_صوفیان_ایران_و_هند را به اختصار معرّفی کرده وسپس فهرستی از #مشایخ_تصوف_ایران را از قرن ۴ تا ۹ ارائه می دهد.
1⃣ #قادریه 👈(هند،افغانستان،ایران)
2⃣ #نقشبندیه؛
▫️طریقه خواجگان 👈هند وافغانستان
▫️طریقه مجدّدی 👈هند وافغانستان
▫️طریقه جویباری 👈ماوراءالنهر
▫️طریقه خلوتی 👈 کردستان
▫️طریقه خالدی 👈 کردستان
3⃣ #چشتیه؛
▫️طریقه مولویه👈ترکیه
▫️طریقه ذهبیه 👈 ایران
4⃣ #سهروردیه 👈بغداد، جنوب ایران (خوزستان، فارس، کرمان) هند، پاکستان
5⃣ #نعمت_اللهیه 👈جنوب هند وایران
#کتاب #فرقه_شناسی #فارسی #قرن۱۴
🆔 @safiresheytan🕸
4_5994334294221259996.pdf
3.23M
📗سرچشمه تصوف در ایران
✍سعید نفیسی
🔹تعداد صفحات:۲۷۹
🔸زبان:فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
💥سعید نفیسی بههمراه همسر و پزشک معالج خود_ یالتا۱۳۴۵
🆔 @safiresheytan🕸
🔖 #سعید_نفیسی نویسنده ، پژوهنده ،ادیب ، مترجم و شاعر در۱۸ خرداد ۱۲۷۴ شمسی در تهران تولد یافت ودر- ۲۳ آبان ۱۳۴۵شمسی در تهران درگذشت .
سعید نفیسی از ادبا و محققان پرکار سدهٔ اخیر ایران است چنانکه جلالالدین همایی او را در تعدد تألیفهایش، تالی «جلالالدین سیوطی» شمردهاند.
🔰گرچه، فرهنگ و ادب فارسی از همان ایام جوانی، نفیسی را مسحور کرده بود، سیر فعالیتهای او نشان از گرایش به ساختن پلی بین شرق و غرب دارد که شرق، بیآنکه از سیل تمدن غرب ویران شود، بتواند از برکت هدیهٔ آن بهره گیرد. بههمینسبب نفیسی هم ادبیات اروپایی را ترجمه میکرد و هم به تدوین و احیای متون قدیمی میپرداخت. درواقع از یک سو، شیوهٔ اروپایی را در تاریخنویسی، داستاننویسی و لغتنویسی پیروی کرد و از دیگرسوی، به تحقیق در سنتهای ادبی و در احوال و آثار شاعران و نویسندگان قدیم ایران همت گماشت. بهعلاوه بررسیِ تاریخ خاندانها، تاریخ اجتماعی ادوار مختلف و حتی تاریخ عمومی نیز از حوزهٔ وسیع علایق و پژوهش او دور نماند.
☑️سعید نفیسی از بدو تأسیس دانشگاه تهران، تاریخ ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ تصوف تدریس میکرد.
در آخرین سمتش، وی مدرس ادبیات فارسیِ دورهٔ دکتری بود همزمان در مؤسسهٔ مطالعات اجتماعی دانشگاه نیز درس میداد. نفیسی از اعضای اولیهٔ و پیوستهٔ فرهنگستان بود و نیز عضو شورای فرهنگی سلطنتی. وی مدتها در دانشگاههای هند، پاکستان، افغانستان، اتحاد جماهیر شوروی، سوئد، دانمارک، بلژیک، آلمان، اتریش، سوئیس، چکسلواکی، رومانی، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ایالات متحدهٔ آمریکا، سوریه و مصر تدریس کرد و با دانشمندان فرانسه، شوروی و هندوستان از نزدیک در ارتباط بود. [منبع]
✴️وابستگی سعید نفیسی به کانون های صهیونیستی
🔯در مورد وابستگی «سعید نفیسی» به کانون های صهیونیستی، همین بس که در خاطرات «مئیر عزری» نخستین سفیررژیم صهیونیستی در ایران، تحت عنوان «یادنامه»، وی از پایدارترین دوستان اسرائیل محسوب شده است.
🔻عزری در بخش بیست و یکم از جلد اول کتاب «یادنامه» پس از شرح کامل دیدار «سعید نفیسی» به عنوان یکی از اولین ایرانیانی که از اسرائیل دیدن کرد، می نویسد:
«...نفیسی از خانواده های سرشناس ایرانی بوده که به گفته ای ریشه یهودی داشته اند، برادرش پزشک ویژه شاه بود... [منبع]
✴️ماجرای اتهام سرقت و محاکمه نفیسی
❌او در دورانی که ریاست کتابخانه مجلس شورای ملی را برعهده داشت، متهم به سرقت کتب ونسخ خطی شد .
🔻عبدالحسین حائری در شرح ماجرای سرقت کتابهای نفیس از کتابخانه مجلس شورای ملی میگوید:
«حدود یک سال پس از این ماجرا، شبی در منزل امام جمعه زنجان با یکی از شخصیتهای مجلس که با رئیس مجلس آشنایی داشت، برخورد کردم و ایشان از من دعوت کرد که به کتابخانه مجلس بروم، من هم قبول کردم و مدتی در آنجا مشغول تدریس شدم و چند نفر از اعضای کتابخانه در کلاس درس حضور پیدا کردند.
⚠️در این ایام گزارش کرده بودند که چندین کتاب از کتابخانه به سرقت رفتهاست و از اتهامها چنین برمیآمد که گویا این کار توسط آقای سعید نفیسی انجام شده بود.
🔹این امر موجب گردید تا دادسرای وقت، قسمت کتابهای خطی را مهر و موم کند و به هیچکس اجازه ندهد، به کتابها دست بزند. تا آن زمان مسئولین وقت هیچ اعتمادی به نفیسی نداشتند، از این رو به من پیشنهاد کردند که مسئولیت معرفی نسخههای خطی را بر عهده بگیرم و آن را انجام دهم و به این ترتیب مهر و مومها را برداشتند و با من قراردادی بستند که در ازای هر کتابی که معرفی میکنم پنج تومان بگیرم.»
🔰حائری با اشاره به شیوه سرقت ۷۸ کتاب از کتابخانه توسط سعید نفیسی مینویسد:
«چنانکه اشاره شد هیچکس حق ورود به مخزن را نداشت، و حتی کارکنان داخلی هم نمیتوانستند با کیف و چمدان به آنجا وارد شوند. اما در مورد آقای نفیسی یک استثنا وجود داشت، یعنی ایشان به راحتی با چمدان به داخل مخزن رفت و آمد میکرد. در آن زمان یک نفر کتابدار متعهد و متدین در اینجا کار میکرد که وقتی من به اینجا آمدم، ایشان هنوز مشغول کار بود. یک روز این شخص متوجه شد بعضی از کتابها در جاهایی بریدگی و پارهشدگی دارد و برخی جلدها با خود کتاب منطبق نیست، به این جهت موضوع را به رئیس کتابخانه گزارش میدهد.
📛بعد از طی تشریفات قانونی، مأمورین به خانه ایشان میروند و حدود ۷۸ کتاب را که ایشان مخفیانه از کتابخانه خارج کرده بود، مییابند و به کتابخانه عودت میدهند.
تقریباً تمام کتابهایی را که آقای نفیسی به خانه برده بود، از آثار منحصر به فرد و متون کهن فارسی بود.
😳نحوهٔ عملکرد ایشان هم اینطور بوده که وقتی کتابی را به خانه میبرد، جلد آن را عوض میکرد و درون آن کتاب دیگری را تعبیه میکرد و دوباره آن را به جای اولش بازمیگرداند.».[منبع]
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
🗯 #امام_خمینی
#زعم_عارف
💥آن کس که به زعم خویش عارف باشد
💥غوّاص به دریای معارف باشد
👺 روزی اگر از حجاب آزاد شود
👺 بیند که به لاک خویش واقف باشد
-------------
📚دیوان اشعار امام خمینی ص۲۰۶
🆔 @safiresheytan🕸