eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
514 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 🎙 یا به چه کسی گفته می شود ⁉️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔰 باید جامع افراد و مانع اغیار باشد؛ یعنی باید شامل نظرات 👈مایستر اکهارت غربی 👈شانکارا شرقی 👈 و مسلمان 👈وآرنیکه های ماقبل تاریخ و 👈به طور کلّی تمامی عرفان‌های شرق و غرب و قدیم و جدید بشود. 🔹 برای مقدمه باید گفت انسان در طول تاریخ برای پرده برداشتن از سوالات و برطرف کردن مجهولات خود از سه ابزار معرفتی و سه روش متفاوت بهره برده است . 🔻 در معرفی این مکاتب چنین عنوان می دارد؛ فهذه طرق ثلاثه فی البحث عن الحقائق : ۱. الظواهر الدینیه ۲. طریق البحث العقلی ۳. طریق تصفیه النفس اَخذَ بکلّ منهما طائفه من المسلمین علی ما بین الطوائف الثلاث من التنازع والتدافع...[۱] این سه مکتب عبارتند از؛ 1⃣ مکتب فلاسفه(طریق عقل) : 👈کسانی که اصالت را به عقل داده و آن را مستقلّ و مُستَکفی بالذات و فعّال مایشاء در فهم حقایقِ عالَم هستی می دانند 👈و معتقدند با عقل می توان به هر عرصه پا نهاده و برای هر موضوعی حکم صادر کرد .پیروان این مکتب را نامیده اند. ❌ابزار جهان شناسی فیلسوف، عقل، منطق و استدلال است و برای شناخت، تفسیر و تبیین هستی، فقط از این ابزار بهره می‌جویند .خواه براهین او مطابق شریعت باشد و خواه مخالف آن . ❌یعنی اگر عقل مطلبی را ثابت کند، آن شیء حقیقت دارد و اگر نتوانست اثبات کند،حقیقت ندارد. 2⃣ مکتب عرفان و تصوف (طریق دل) برخی معتقدند : 💥فقط از راه شهود و سلوک معنوی و باطنی می توان به حقیقت اشیاء و معارف و در نتیجه، رسیدنِ به کمال دست یافت و انسان زمانی می تواند شناخت صحیحی از هستی داشته باشد که خود را در در مهذّب نموده و قلبش را تصفیه کرده و از دنیا روی برگردانده و به ، مشغول شده باشد تا حقایق هستی بر قلب او تابیده شود و این معارف و حقایق نیز یافتنی است نه گفتنی و از دل به دل منتقل می‌شود نه از زبان به زبان.[۲] ✅ بنابراین اشخاصی را باید صوفی دانست که ؛ 🔘 به اصالت شهود معتقدند 🔘 و آن را بر حکم عقل و نقل قطعی ترجیح می‌دهند.💯 📛از آنجایی که این اشخاص به یک مذهب و دین منتسب می‌باشند، ناچارند برای ایجاد توافق میان ظواهر دین و خود، در معانی نصوص دینی تصرّف کنند و آن را به ببرند. 3⃣ مکتب وحی و نبوت (طریق انبیا): 💥برخی منزلت و محدوده حوزه های و را به خوبی دریافته اند و تصمیم گرفتند به حکم از کسانی پیروی و آنها را هادیِ خود اخذ کنند که؛ 👈از جانب خدا معرفی گشته(منصوص) 👈 مصون از اشتباه بوده (معصوم) 👈 و مسیر کمال را طیّ کرده اند. ⚠️از آنجایی که ممکن است هر فردی ، قرب الهی و کمال و سعادت خویش را ادّعا داشته باشد، تنها به اشخاصی(انبیا) که همراه با بیّنه از جانب خدا آمده اند،می توان اعتماد کرد. ------------------- 📚مقاله بررسی قرابت فکری صوفیه وشیخیه /سید علیرضا موسوی [۱]. تفسیر المیزان ج۵ص۲۸۲ [۲].خورشید تابنده ص۱۵_۱۶ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🤡 💠خاطره از دیدارش با قطب فرقه 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 ⚠️پیش از انقلاب زلزله شدیدی گناباد را به لرزه درآورد و چندین هزار نفر را کشت.در این زمان پسر عمه ام در آنجا ماموریت بانکی داشت. برای خبرگیری از او و نیز کمک رسانی به مردم منطقه روانه آن دیار شدیم. 🔹روز دوم هنگام غروب به بیدخت گناباد رسیدیم. آنجا مرکز سلسله گنابادی هاست و مقبره صاحب تفسیر معروف در آنجاست.برای دیدار از آن مقبره رفتیم . 👳قطب آن زمان آقای همراه عده ای برای نماز جماعت آمده بودند. ما را که با لباس روحانیت دیدند اکرام و احترام بسیار کردند. با اصرار آنها شب آنجا ماندیم و به یکی از اتاق های صحن رفتیم و دور هم نشستیم. 💬در ضمن صحبت، رفیق ما از جناب قطب پرسید شما هنگام زلزله کجا بودید⁉️ 👺گفت: من در اتاق بودم و دست بر روی زمین گذاشته بودم و دعا می خواندم که زلزله آرام بگیرد‼️ ❌ او داشت این حرف را می زد که زمین لرزید. منظره بسیار دیدنی پیش آمد. اولین کسی که سراسیمه به وسط حیاط خیز برداشت همان جناب بود. 😂آن شب تا صبح از خنده خوابمان نمی برد. ------------- 📚خاطرات حاج شیخ حسین انصاریان ص ۶۳ @khoorshidmarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚦 🌸 ح. ف /بهمن ۱۳۳۶ ✴️صوفیان برای اینکه جریان را به زور وارد اسلام نمایند، علاوه بر لکّه دار کردن ، در نیز دست برده‌ و را هم دستکاری کرده اند. ⬅️مثلاً می‌گویند : صوفی از صُفّه مشتق است(تاخود را به اصحاب صفّه منتسب کنند) در صورتی که از صفّه، صفّیّ مشتق خواهد شد نه صوفی ... 📛صوفیه برای آنکه به این مرام، صورت حقّانی بدهند، از در تاریخ و یا علم الرجال و یا لغت و... فروگذار نکرده اند، ⬅️وقتی که می‌گوئیم : 🔘 تاریخ تولد و وفاتش طوری است که نمی تواند بنا به ادّعای شما درک زمان حضرت صادق علیه السلام را کرده باشد و آن حضرت را نموده باشد. 🔘وبر فرض که چنین باشد، سقای حضرت صادق بودن، سعادتی برای شخص به بار نمی آورد،چنانچه هم دربان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم بود عاقبتش به آن وخامت و شقاوت گرائید . ❌می گویند: دو بایزید بسطامی است ‼️ 👹 واین (بایزید) همان کسی است که می‌گوید ۳۰۰ پیر را خدمت کردم که همه کافر از دنیا بیرون رفتند با اینکه متصوفه افکار و اعمال پیران خویش را صحیح می‌پندارند. ⬅️ یا موقعی که گفته می‌شود، ⚠️توقیعی برلعن از ناحیه مقدسه امام زمان صلوات الله علیه ،شرف صدور یافته، ❌می گویند: دو منصور حلاج بوده است و هکذا دیگران. ⬅️ یا اینکه اغلب تصوّفی، خرقه خود را به و از آنجا به حضرت ثامن الائمه علیه السلام می رسانند، در صورتی که معروف کرخی در سال ۲۰۰هجری یعنی سه سال قبل از شهادت حضرت رضا علیه السلام فوت کرد و به تصدیق خودشان، وجود دو قطب در یک زمان ممکن نیست‌‌‌‌‌‌.💯 👈اگر معروف در زمان حضرت رضا علیه السلام قطب نبود که حقِ دادنِ به زیر دستِ خود را نداشت. 👈و اگر قطب بود ، که وجود دو قطب در یک زمان امکان ندارد. 👈و اگر بعد از وفات حضرت این کار را کرده، که معروف زنده نبوده. ❇️ این است که آنان را در مطالب مختلف مضطرب می بینیم. --------------- 📚مقدمه کتاب تحفه الاخیار .چاپ دوم. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛅️ (متن عربی) (۲) 🔻وَ أَتَاهُ قَوْمٌ مِمَّنْ يُظْهِرُونَ التَّزَهُّدَ وَ يَدْعُونَ النَّاسَ أَنْ يَكُونُوا مَعَهُمْ عَلَى مِثْلِ الَّذِي هُمْ عَلَيْهِ مِنَ التَّقَشُّفِ فَقَالُوا لَه إِنَّ صَاحِبَنَا حَصِرَ عَنْ كَلَامِكَ وَ لَمْ يَحْضُرْهُ حُجَجُهُ . فَقَالَ لَهُمْ : فَهَاتُوا حُجَجَكُمْ فَقَالُوا لَهُ: إِنَّ حُجَجَنَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُمْ: فَأَدْلُوا بِهَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ مَا اتُّبِعَ وَ عُمِلَ بِه. ⬅️فقالُوا: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُخْبِراً عَنْ قَوْمٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله وسلم؛ ♨️«وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون». فَمَدَحَ فِعْلَهُمْ. ⬅️وَ قَالَ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ؛ ♨️«وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً». فَنَحْنُ نَكْتَفِي بِهَذَا . ✴️فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْجُلَسَاء: ِإِنَّا رَأَيْنَاكُمْ تَزْهَدُونَ فِي الْأَطْعِمَةِ الطَّيِّبَةِ وَ مَعَ ذَلِكَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْخُرُوجِ مِنْ أَمْوَالِهِمْ حَتَّى تَمَتَّعُوا أَنْتُمْ مِنْهَا‼️ 🔹فَقَالَ أَبُو عَبْدِالله علیه السلام: دَعُوا عَنْكُمْ مَا لَا تَنْتَفِعُونَ بِهِ. 🔸أَخْبِرُونِي أَيُّهَا النَّفَرُ أَ لَكُمْ عِلْمٌ بِنَاسِخِ الْقُرْآنِ مِنْ مَنْسُوخِهِ وَ مُحْكَمِهِ مِنْ مُتَشَابِهِهِ الَّذِي فِي مِثْلِهِ ضَلَّ مَنْ ضَلَّ وَ هَلَكَ مَنْ هَلَكَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ ⁉️ فَقَالُوا لَهُ : أَوْ بَعْضِهِ فَأَمَّا كُلُّهُ فَلَا. فَقَالَ لَهُمْ : فَمِنْ هُنَا أُتِيتُمْ وَ كَذَلِكَ أَحَادِيثُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم . 🔰فَأَمَّا مَا ذَكَرْتُمْ مِنْ إِخْبَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِيَّانَا فِي كِتَابِهِ عَنِ الْقَوْمِ الَّذِينَ أَخْبَرَ عَنْهُمْ بِحُسْنِ فَعَالِهِمْ ، 👈فَقَدْ كَانَ مُبَاحاً جَائِزاً 👈وَ لَمْ يَكُونُوا نُهُوا عَنْهُ 👈وَ ثَوَابُهُمْ مِنْهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👈وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ تَقَدَّسَ أَمَرَ بِخِلَافِ مَا عَمِلُوا بِهِ فَصَارَ أَمْرُهُ نَاسِخاً لِفِعْلِهِمْ 🔰وَ كَانَ نَهَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَحْمَةً مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ نَظَراً لِكَيْلَا يُضِرُّوا بِأَنْفُسِهِمْ وَ عِيَالَاتِهِمْ ، مِنْهُمُ الضَّعَفَةُ الصِّغَارُ وَ الْوِلْدَانُ وَ الشَّيْخُ الْفَانِي وَ الْعَجُوزُ الْكَبِيرَةُ الَّذِينَ لَا يَصْبِرُونَ عَلَى الْجُوعِ . ❌فَإِنْ تَصَدَّقْتُ بِرَغِيفِي وَ لَا رَغِيفَ لِي غَيْرُهُ ضَاعُوا وَ هَلَكُوا جُوعاً فَمِنْ ثَمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم: خَمْسُ تَمَرَاتٍ أَوْ خَمْسُ قُرَصٍ أَوْ دَنَانِيرُ أَوْ دَرَاهِمُ يَمْلِكُهَا الْإِنْسَانُ وَ هُوَ يُرِيدُ أَنْ يُمْضِيَهَا ▫️فَأَفْضَلُهَا مَا أَنْفَقَهُ الْإِنْسَانُ عَلَى وَالِدَيْهِ ▫️ثُمَّ الثَّانِيَةُ عَلَى نَفْسِهِ وَ عِيَالِهِ ▫️ثُمَّ الثَّالِثَةُ عَلَى قَرَابَتِهِ الْفُقَرَاءِ ▫️ثُمَّ الرَّابِعَةُ عَلَى جِيرَانِهِ الْفُقَرَاءِ ▫️ثُمَّ الْخَامِسَةُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ⚠️وَ هُوَ أَخَسُّهَا أَجْراً. ------------ 📚 الکافی ج ۵ کتاب المعیشة .باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام 🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ (ترجمه) (۲) 🔻{پس از جواب کوبنده امام صادق علیه السلام به سفیان ثوری} جمعی از همفکرانش که تظاهر به زهد داشتند ومردم را به تقشّف و زهد افراطی، دعوت می کردند، جلو آمدند و گفتند: 🔹 رفیق ما نتوانست خوب دلایل خودش را ذکر کند اکنون ما آمده ایم با دلایل روشنِ خود، تو را محکوم سازیم. امام: دلیل‌های شما چیست؟ بیان کنید. رفقای صوفی مسلک سفیان: دلیل های ما از قرآن است. امام: چه دلیلی بهتر از قرآن؟ بیان کنید آماده شنیدنم. 🔸 متصوفه: ما دو آیه از قرآن را دلیل بر مدعای خودمان و درستی مَسلکی که اتخاذ کرده ایم، می‌آوریم و همین ما را کافی است: 1⃣ خداوند در قرآن کریم یکجا گروهی از صحابه را این طور ستایش می‌کند: ♨️ «وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». یعنی در عین اینکه خودشان در تنگدستی و زحمتند، دیگران را بر خویش مقدم می‌دارند، کسانی که ازصفت بخل محفوظ بمانند.آنهایند رستگاران. 2⃣در جای دیگر قرآن می‌گوید: ♨️«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا». یعنی در عین اینکه به غذا احتیاج و علاقه دارند،آن را به فقیر و یتیم و اسیر می خورانند. ✴️همین که سخنانشان به اینجا رسید یک نفر که در حاشیه مجلس نشسته بود و به سخنان آنها گوش می‌داد، گفت آنچه من تا کنون فهمیده ام این است که شما خودتان هم به سخنان خود عقیده ندارید. ❌شما این حرف‌ها را وسیله قرار داده اید که مردم را به مال خودشان بی‌علاقه کنید، تا به شما بدهند و شما از آنها بهره مند شوید و لهذا عملاً دیده نشده که شما از غذاهای خوب احتراز و پرهیز داشته باشید. ▪️امام: فعلاً این حرفها را رها کنید، این ها فایده ندارد. بعد رو به آن جمعیت نموده و فرمود: ❌اول بگویید آیا شما که به قرآن استدلال می کنید محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن را تمیز می دهید یا تمیز نمی دهید⁉️ ⚠️ هر کس از این امت که گمراه شد از همین راه گمراه شد که بدون اینکه اطلاعات صحیحی از قرآن داشته باشد به آن تمسک جست. ▫️جمعیت متصوفه: البته فی الجمله اطلاعاتی در این زمینه داریم ولی کاملاً نه❗️ ▪️ امام : بدبختی شما هم از همین است. احادیث پیغمبر هم مثل آیات قرآن است، اطلاعات و شناسایی کامل لازم دارد. 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔰اما آیاتی که از قرآن خواندید. 👈این آیات بر حرمت استفاده از نعمتهای الهی دلالت ندارد. 👈این آیات مربوط به گذشت و بخشش و ایثار است.قومی را ستایش می کند که در وقت معیّنی، دیگران را بر خود مقدّم داشتند و مالی را که بر خودشان حلال بود،به دیگران دادند و اگر هم نمی‌دادند گناهی و خلافی مرتکب نشده بودند . 👈خداوند به آنها امر نکرده بود که باید چنین کنند و البته در آن وقت نهی هم نکرده بود که نکنند . 👈آنها به حکم عاطفه و احسان، خود را در تنگدستی و مضیقه گذاشته و به دیگران دادند، خداوند هم به آنها پاداش خواهد داد. 📛پس این آیات با مدّعای شما تطبیق نمی‌کند،زیرا شما مردم را منع می کنید و ملامت می نمائید از اینکه از مال خودشان و نعمتهایی که خداوند به آنها ارزانی داشته،استفاده کنند . 🔰آنها آن روز آنطور بذل وبخشش کردند ولی بعد در این زمینه دستور کامل و جامع از طرف خداوند رسید، حدود این کار را معین کرد و البته این دستور که بعد رسید ناسخ عمل آنهاست.ما باید تابع این دستور باشیم،نه تابع آن عمل . 🌸خداوند برای اصلاح حال مومنین و به واسطه رحمت خاصّ خویش نهی کرد که شخص، خود و عائله خود را در مضیقه بگذارد و آنچه در کف دارد به دیگران ببخشد، زیرا در میان عائله شخص، ضعیفان و خردسالان و پیران فرتوت پیدا می‌شوند که طاقت تحمل ندارند، اگر بنا شود که من گِرده نانی که در اختیار دارم انفاق کنم، عائله من که عهده‌دار آن ها می باشم تلف خواهند شد. 🔻لهذا رسول اکرم صلی الله علیه السلام فرمود: کسی که چند دانه خرما یا چند قرص نان و یا چند دینار دارد و قصد انتقال آنها را دارد، ▫️در درجه اول بر پدر و مادر خود باید انفاق کنند و ▫️در درجه دوم خودش و زن و فرزندش و ▫️در درجه سوم خویشاوندان و برادران مومنش ▫️ و در درجه چهارم خیرات و مَبرّات . ⚠️این چهارمین بعد از همه آنهاست و پاداش کمتری دارد. ------------ 📚 الکافی ج ۵ کتاب المعیشة .باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام 🆔 @safiresheytan 🕸
⛅️ (جمع بندی) (۲) ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ✅بنابر این در اندیشه دینی: 👈 درقرن دوم هجری به صورت یک فرقه وگروه، رسمیت یافت تا به رقابت با برخیزند. دراین دوره، صوفیان با چراغ سبز ، آزادانه و آشکارا به تبلیغ تصوف می پرداختند و مردم را به سوی خود دعوت می کردندتا مبادا گِرد امامان شیعه جمع گردند.فلذا 🔻امام صادق علیه السلام درباره و که گروهی را دور خود جمع کرده بودند فرمودند : 👹اگر این افراد خبیث در خانه خود می نشستند، جویندگان معنویت و دانش، به سراغ ما می آمدند. 👈تصوف هیچ نسبتی با تشیع وامامان شیعه ندارد، بلکه ، در تقابل وتضاد با مدرسه اهل بیت علیهم السلام می باشد. 👈صوفیان علی رغم اینکه می دیدند اهل بیت علیهم السلام با اندیشه های آنان مخالف هستند، بازهم مرام ومسلک خویش را ترویج می کردند. با خود می کردند تا به گمان خویش، کلام امام را ابطال نمایند! 👈تصوف یک (سنّی)است. 👈صِرف یافتن موضوعی در قرآن و تفسیر دلبخواهی آن، دلیل بر اسلامیت یک تفکر نیست. زیرا تمام ۷۳ فرقه مدّعی اسلام، سخن خود را به آیات قرآن استناد می دهند و فقط یک گروه از آنان اهل نجات ومابقی در آتش اند. امت اسلامی براساس ،باید برای تفسیر واژگان به کار رفته در قرآن از قبیل ایثار، توکل، زهدو...به کلام امامان معصومین مراجعه نمایند. 👈 ، جهل به آیات قرآن و استکبار در برابر مفسران راستین قرآن (ائمه اطهار)، می باشد. 👈اگر اصول تصوف،بر اساس قرآن وحدیث استوار می بود، امام علیه السلام با آن مخالفت نمی کرد . 👈 تظاهر به معنویت واخلاق و نمایش ،روشی رائج در میان صوفیه برای فریب مردم است. 👈هیچ کس نمی‌تواند به عنوان در دنیا چیزی را که خداوند و رسولش حلال شمرده و مصرفش را جایز می دانند حرام نماید یا نمی تواند در مسیر زهد و بی رغبتی به دنیا اموال خویش را تباه سازد. لیس الزهد فی الدنیا باضاعه المال ولا بتحریم الحلال(وسائل الشیعه) 👈کسب حلال و مصرف صحیح آن در مسیر خانواده، بستگان، همسایگان برادران ایمانی منعی نداشته و انسان می تواند با و تنوع در دنیا زندگی نماید و با این جهت گیری از دنیای خود در جهت آخرتش استفاده نماید. 👈صوفیان به نظریه " " معتقدند. تقشف به معنی سختی وتنگی معیشت، وضدّ کلمه تنعّم و ترفّه است.(لسان العرب) روی این اصل( ) سالکان بایداز مال دنیا تنها به یک کاسه گدائی اکتفا نموده ودر کمال فقروتجرد زندگی کنند. ❌در این تفکر فقر وناداری ذاتاً کمال به شمار می آید و یک نقصان قلمداد می گردد . 🔻 در نقد این تفکر غلط به فرزند خود می گوید: 🌸ای فرزندم، محمد! من عده‌ای را دیده ام که چنین می پندارند که جدّت محمد وپدرت علی علیه السلام تهیدست بوده اند.علت این عقیده آن است که این افراد شنیده اند که ایشان در دنیا زاهد بوده و غذای خود را در حالی که گرسنه بودند، می‌کردند این مردم چنین می‌پندارند که زهد جز با فقر و تنگدستی حاصل نمی‌شود و با تمکّن و سازگاری ندارد اما حقیقت آن گونه نیست آنان تصور کرده‌اند و این طرز تفکر ناشی از بی خبری ایشان است زیرا انبیای الهی به عنایت خداوند ثروتمندترین اهل دنیا بوده‌اند و هر آنچه از خداوند می خواستند به آنان عطا می فرمود و ایشان هر مالی که در دستشان بود به محتاجان می بخشیدند و آنان را بر خود مقدم می‌داشتند... (کشف المحجه ص۱۸۱) 👈انفاق فراوان امامان در راستای ریشه کن ساختن فقر از جامعه بوده است نه ترویج آن. 👈بخشش وایثار اگر مبتنی بر وفرار از زندگی مادی باشد غلط است ولی اگر به انگیزه کمک به افراد مستحق ونیازمند باشد درصورت رعایت سایر شرایط واولویت ها کاری پسندیده است. 👈 در هنگام گرفتاری واحتیاج که از آن به عنوان "جُهد المُقِلّ" تعبیر می شود، از والاترین صفات اخلاقی است. 👈ایثار یک فضیلت شخصی است اما نباید آن را به زور بر خانواده و یا جامعه تحمیل کرد و از سهم دیگران ایثار کرد. 👈در ایثار و انفاق اموال در امور خیر، باید میانه روی کرد واز پرهیز نمود. 👈مقصود امام صادق علیه السلام که آیات مورد استناد صوفیان را منسوخه می شمارند، است نه . ویژگی نسخ مشروط این است که با اِعاده شرايط تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره زنده شود و به اجرا درآيد. این دسته از آیات مقید به شرایط خاص زمانی و مکانی می باشد و چنانچه در مکانی یا زمانی آن‌گونه شرایط پیش آید، عمل به آن حکم از سر گرفته می شود. 💥بنابراین امام علیه السلام، صوفیان را به شرایط و چگونگی ایثار توجه می دهند. 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا