eitaa logo
ساحت اندیشه
180 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
-----¦﷽¦----- ⭕️ مطلبی تکمیلی پیرامون آیت الله علامه و حجت الاسلام و المسلمین بعد از دو مطلب پیرامون نگاه رهبری درباره که حول محور اندیشه مرحوم می گردد، برخی از دوستانِ بزرگوار سخن را به سمت و سوی مقایسه میان مرحوم و مرحوم بردند. با تذکر این نکته که موضوعِ کلام مطلب دیگری بود، اما در این راستا چند نکته عرض می شود؛ 1- لازمه ی بیان تفاضل و برتری هر شخصی نسبت به شخصِ دیگر، احاطه به داشته هایِ طرفین و نیز توان سنجش داشته های دو طرف است. در حالی که بنده احاطه ای به داشته های دو طرف ندارم. 2- نقل سخن از آن جهت است که عقلا در زمانی که خود توانایی تشخیص و تمییز مسائل را ندارند، به کارشناس رجوع می کنند. از نگاه ما رهبری کارشناسی است که هم در مباحث علمی از جایگاه والایی برخوردار است؛ هم از لحاظ تیزهوشی، و توانِ درک و فهمِ موضوعات شخصیتی کم نظیر است؛ هم از لحاظ تشخیص مسائل اجتماعی و اولویت بندیِ آنها، و شناخت معضلات جامعه و ارائه راهکارهایِ مفید، انسانی بی نظیر و نمونه است. با توجه به این مقدمات، استناد به سخن ایشان از باب «رجوع جاهل به عالم» قطعاً روشی عقلی و عقلایی است. 3- باز هم تأکید می کنم که مجموع بیانات رهبری در مورد نه تنها با بیانات ایشان درباره افرادی چون حجت الاسلام و دیگر بزرگواران، که حتی با مجموع بیانات ایشان درباره اکابری مانند ، ، علامه ی و ... نیز تفاوتی آشکار دارد. 4- برای روشن شدن مطلب پیشین گوشه ای از اوصافی که درباره بیان فرموده اند، آورده می شود (عین کلمات رهبری نقل شده است)؛ ✅ عاشق و فریفته ی امام (ره) - (1363) ✅ آرام و ملایم و تودار، و ضمنا پرکار - (1364) ✅ از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته و نادرالوجود - (1371) ✅ از برکات ماندگار حوزه‏ ى علمیه‌‌ى قم و از چهره‏ هاى موصوف و معروفِ به علم و عمل و جِدّ و ابتکار - (1374) ✅ به نظر من باید خودِ شخص آقای مصباح را به عنوان یک نمونه، ما مورد تأمل و مداقه قرار بدهیم - (1374) ✅ یکی از خصوصیات آقای مصباح پرداختن به کارهای بنیانی است - (1375) ✅ وجود شریف ایشان، واقعاً از مفاخر زمان ما و از برکات خدا بر ملت و بر حوزه‌ها و بر جوانان ماست‌ - (1377) ✅ منبع فکر و اندیشه‌ی بی‌غل و غش معارف اسلامی - (1381) ✅ یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دوره‌ی ما - (1381) ✅ سرچشمه‌ [های] معرفت - (1381) ✅ شخصیت علمی فکری روشنفکریِ برجسته‌ - (1384) ✅ از حسنات و ذخایر حوزه - (1389) ✅ جزء شخصیت‌های برجسته‌ای است که هیچگاه در تقدم نظام بر خود تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط» مصاف داده است - (1389) ✅ سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه، و هم صفا ✅ از دهه ۱۳۳۰ تاکنون جناب آقای مصباح را می‌شناختم، همواره بر مدار حق بوده است. آیت‌الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان‌شناس بصیر است - (1389) ✅ عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد ... متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم - (1399) ✅ استاد فکر - (1401) ✅ جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ی تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها - (1401) ✅ و ... «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ مطلبی تکمیلی (2) پیرامون آیت الله علامه و حجت الاسلام و المسلمین اینکه چرا در مورد مرحوم استاد مصباح یزدی عنوان «» و «» را به کار برده‌ایم اما برای مرحوم آقای سید منیرالدین حسینی الهاشمی لقب و عنوان «حجت الاسلام والمسلمین» آورده‌ایم، - در عین اینکه اولاً و بالذات، نکته مهمی نیست - اما به علت حساسیت برخی دوستان، مستنداتی از بیان می شود؛ 1️⃣ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم آیت الله علامه ؛ «با تأسف و تأثرِ فراوان، خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم ...» 2️⃣ ص: از نگاه ، آیت الله مصباح، جانشین و است. ک: کسی که جانشینِ علامه می شود، علامه است (خلیفه، دارای مراتبِ مستخلف عنه است). ن: از نگاه رهبری، آیت الله مصباح، است. ✅ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم ؛ ایشان در دو پیام کاملاً متشابه می نویسد: «درگذشت تأسف‌بار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید منیرالدین حسینی را ... تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید که عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد مسئلت می‌نمایم» (1379/12/13) 🌹 تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل 🌹 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ نقدی بر اظهارات اخیر آقای در باب «نفی علوم انسانی اسلامی» مقدماتی چند برای تبیین دیدگاه مختار در باب «علم دینی» لازم به ذکر است؛ «علم» - از نگاه ما - مجموعه مسائلی با محوریت موضوعی واحد است؛ این مسائل که متشکل از موضوع و محمول هستند پاسخی برای اثبات یا نفی می‌طلبند، به‌گونه‌ای که هر پاسخی به مسئله داده شود، درون علم جای می‌گیرد. پس «علم» به این معنا شامل علوم نقلی، علوم عقلی، و علوم تجربی می‌شود. «دین» نیز - از نگاه ما - اسلام حقیقی است که هدف اصلی آن نشان‌دادن راه سعادت به انسان‌هاست. به همین دلیل، همۀ تعالیم نظری و عملی که به این هدف معطوف باشد جزء دین است. اکنون، می‌توان نسبت‌های ممکن میان این دو معنا را در ترکیب وصفی «» بررسی نمود. علم در این تعریف، وظیفۀ شناخت پدیده‌ها و روابط میان پدیده‌ها را بر عهده دارد. اما بیان نوع استفاده از آن به منظور دست‌یابی به سعادت واقعی انسان است، و این است که رسالت تبیین رابطۀ پدیده‌ها با کمال روح انسان و مصالح انسانی را برعهده دارد و نحوۀ تعامل انسان با پدیده‌های مادی و غیرمادی را ارزش‌گذاری کرده، تکلیف انسان را در برخورد با آنها تعیین می‌نماید. باید توجه داشت که در علوم انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیدۀ انسانی یا اجتماعی، و تبیین رابطۀ آن با دیگر پدیده‌هاست، با «علم محض» سروکار داریم. این علوم که صرفاً به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی می‌پردازند، میان دین‌داران و بی‌دینان،‌ مسلمانان و غیرمسلمانان مشترک هستند. ولی به محض آن که پا را از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزش‌گذاری، هنجاریابی، و توصیۀ دستورالعمل‌های اقتصادی، حقوقی، تربیتی، و ... وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشته‌ایم. ✅ به عنوان نمونه، در مباحث اقتصادی، مطالعه و تبیین مکانیسم‌های علمی حاکم بر بازار جزئی از علم است که دینی و غیردینی ندارد. ولی هنگامی که بحث از کمیت و کیفیت تولید، نوع کالا، هدف از تولید، قیمت‌گذاری، رقابت، فروش،‌ و ... به میان می‌آید، ارزش‌هایی در تعیین این مسائل دخالت دارند که با هدف دین تداخل پیدا می‌کنند. از این‌رو، اعتقادات، اخلاقیات، و احکام عملی دین می‌توانند اصول موضوعه، پاسخ‌ها، و دستورالعمل‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهند. در این‌گونه مسائل است که تفاوت میان علم دینی و غیردینی آشکار می‌شود. بر این اساس، دینی (اسلامی) علمی است که مبانی عقیدتی و ارزشی دین را در سطوح مختلف این علم مدّ نظر قرار می‌دهد و با آن مطابقت دارد، یا دست‌کم با آنها تنافی ندارد. ⭕️ در مقابل، نظریاتی علمی که یا بر مبانی ضددینی مانند ماتریالیسم، انکار مجردات، و انکار روح مستقل از بدن مبتنی‌اند، یا روش‌ها و رفتارهایی را پیشنهاد می‌کنند که با باورها یا ارزش‌های دینی ناسازگار یا در تضادند، مصادیق علم غیردینی یا ضددینی به شمار می‌آیند. تنافی داشتن با باورها بدین معناست که این نظریات بر اصول موضوعه‌ای، مانند تساوی هستی با ماده یا محدود بودن زندگی انسان در این جهان، مبتنی شده‌اند که مورد قبول دین نیستند. دینی یا اسلامی‌کردن این علوم مستلزم کشف و ترویج نظریات و تفسیرها، و تجویز روش‌ها و رفتارهایی است که با باورها و ارزش‌های اسلامی سازگار باشند. پس علومی که در مبانی، ارزش‌ها یا روش‌هایشان با یکی از مؤلفه‌های دین (باورها،‌ ارزش‌ها، و احکام) دارای مرز مشترک باشند، می‌توانند دینی یا غیردینی باشند. به عنوان مثال، علومی مانند هیچ اصطکاکی با مسائل دینی ندارند؛ نه در موضوعات، نه در روش، و نه در مسائل. در این دسته از علوم سخن از علم دینی و غیردینی بی‌معناست؛ آن‌ها نسبت به دین و آموزه‌های آن خنثی و بی‌طرف هستند. این نگاه به دین و رابطۀ آن با ساحت‌های مختلف زندگی کاملاً برخلاف بینش است. می‌گوید دین در اقتصاد، سیاست، هنر، و مانند آنها حق دخالت ندارد،‌ و باید کار را به اقتصاددان‌ها، سیاست‌مداران، و هنرمندان واگذارد. از نظر سکولارها، تنها حوزه‌ای که به دین مربوط می‌شود،‌ حوزۀ رابطۀ شخصی با خداوند است (البته به فرض آن که وجود او را بپذیرند). ولی ما معتقدیم دین در همۀ صحنه‌های حیات فردی و اجتماعی حضور دارد، اما نه به این معنا که جای علم، فلسفه،‌ و یا هنر می‌نشیند،‌ بلکه به این معنا که وجه ارزشی آنها را بیان می‌کند. 📚برگرفته از: رابطه علم و دین / علامه «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «حضرت‏ (عليه السلام) به منزله «ابوالعقل» است؛ چنانچه آدم، «ابوالبشر» است.» 📚 تقریرات ، ج۱، ص۸۶ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «اگر [کسی] یک قصيده ‏اى براى حضرت‏ امير می گويد، می ‏فهمد كه اين براى خداست، براى اينكه او جلوه بزرگ خداست، چون جلوه بزرگ خداست، مدح او مدحِ خداست. مدح جلوه است.» 📚 تفسیر سوره حمد، ص۱۰۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام 🌹 لذت ببرید 🌹 «من درباره شخصيت چه می‌توانم بگويم و كى چه می‌تواند بگويد!؟! ابعاد مختلفه‏ اى كه اين شخصيت بزرگ دارد، به گفتگوى ماها و به سنجش بشرى در نمی‌آید. كسى كه است و و صفاتِ حق تعالى است، ابعادش به حسب اسماءِ حق تعالى بايد هزارتا باشد و ما از عهده بيان حتى یکی‌اش نمی‌توانیم برآييم. اين شخصيت كه جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، كسى نمی‌تواند در حول و حوش او سخن بگويد؛ از اين جهت، من در اين موضوع بهتر می‌دانم كه ساكت باشم‏» 📚 ، ج۲۰، ص۱۱۱ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «تو گمان كردى به واسطه اين اعمال پوسیده‌ی گندیده‌ی سر و دست شکسته‌ی مخلوطِ به ريا و سُمعه و هزار مصيبت ديگر، استحقاقِ بر حق تعالى پيدا كردى!؟ يا از محبّين و محبوبين شدى!؟ اى بيچاره بی‌خبر از حال محبّين، اى بدبختِ بی اطلاع از دل محبّين و آتش قلب آنها، اى بی‌نوای غافل از سوز مخلصين و نور اعمال آنها، تو گمان كردى آنها هم اعمالشان مثل من و توست! تو خيال می‌کنی كه امتيازِ نماز حضرت‏ ، (عليه السلام)، با ما اين است كه «مدّ» «وَ لا الضَّالِین» را طولانی‌تر می‌کند؟ يا قرائتش صحیح تر است!؟! يا طول سجود و ركوع و اذكار و اورادش بيشتر است!؟!» 📚 چهل حديث، ص۷۵ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «از اول، مسلمين و اسلام گرفتار هواهاى نفسانی بوده‏ اند ... كه بعد از رسول اكرم (ص) به واسطه آن هواها نگذاشتند كه تشكيل بشود. اگر گذاشته بودند كه حكومتى كه اسلام می‌خواهد، حاكمى را كه خداى- تبارك و تعالى- امر به تعيينش فرموده است - رسول اكرم (ص) - تعيين فرمود، اگر گذاشته بودند كه آن تشكيلات پيش بيايد، حكومت،ْ باشد، حاكم،ْ حاكمِ منتخبِ منصوبْ «مِنْ قِبَلِ اللَّه تعالى (از طرف خدا)» باشد، آن وقت مردم می‌فهمیدند كه چيست و معنى چيست» 📚 ، ج۲، ص۳۵۸ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌹🌹 کلیپ جدید و زیبای قاری و منشد مشهور جهان عرب؛ مشاری در مدح (علیه السلام) که اخیراً منتشر شده است. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «آنكه به تمام اسماء و صفات رسيده است، «» دارد و آنكه از طريق صفت محدود و خاصى رسيده است «نبوت محدود» پيدا می‌کند. مثل كه از راه خوف رسيده بود و مردم را از راه انذار و تخويف دعوت می‌نمود، و حضرت و كه از راه اسمى جامع‏تر از آن رسيده بودند، نبوتشان جامع‏تر گرديد. تا وجود شريف ختمى مرتبت (ص) كه از تمام اوصاف و اسماء رسيده بود، «» پيدا نمود. جامعيت هر نبوتى به هر اندازه باشد، امامت و نيابتِ آن هم به اندازه جامعيت او می ‏باشد؛ زيرا نوّاب انبيا بالاصاله [به آن مرتبه] نرسيده‏ اند، بلكه به تبع رسيده‏ اند. لذا ولايتِ ‏_امير (عليه السلام) - كه وصىّ حضرت ختمى مرتبت (ص) بوده، - «» می‏ باشد. ... پس اگر نبوتِ ايشان، جامع تمامِ نبوّاتِ سلف بوده، ولايتِ نبوتِ ايشان هم جامع جميعِ نبوّات خواهد بود و لذا حضرت امير عليه السلام فرمود: «كُنتُ مَعَ جَميعِ الأنبياءِ سِرّاً و مَعَ خاتَم (ص) جَهراً». 📚 تقریراتِ ، ج۲، ص۲۴۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ کنایه و تذکر مهم آیت الله محمدتقی از مراجع تقلید ساکن (کربلا) و خواهرزاده‌ی آقای به برخی جریانهای فکری-رفتاری👇 ؛ ✅ «نظامی بر پایه ولایت داریم که اهمیت آن هنوز شناخته نشده؛ زیرا اگر ولایت () نبود، اختلافات داخلی در هم مثل و به وجود می‌آمد» لینک خبر؛ https://hawzahnews.com/xckQx ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ احترام برای جناب «» مرحوم در عبارتی کم نظیر – شاید بی نظیر – در نقل کلامی از «» او را «جمال العارفین» لقب می دهد. همچنین در عبارتی دیگر صفت «عارفِ واصلِ صَمَدانی» را برای «ابن عربی» می آورد که شاید بتوان گفت بالاترین وصفی که برای یک عارف می توان بکار برد، این عبارت است که او «عارفی الاهی و ربانی است که به مرتبه ی وصال الاهی رسیده است»؛ 📚 «من الجزء الثالث من كتاب الفتوحات المكية لجمال العارفين الشيخ محيي الدين بن عربي، قال: اتفق العلماء ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص349). 📚 «هذه كتابة كتبها العارف الواصل الصمداني الشيخ محيي الدين ابن عربي حشره اللّه مع محبيه ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص335) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh