-----¦﷽¦-----
⭕️ احترام #شیخ_بهائی برای جناب «#ابن_عربی»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_سوم
مرحوم #شیخ_بهائی در عبارتی کم نظیر – شاید بی نظیر – در نقل کلامی از «#ابن_عربی» او را «جمال العارفین» لقب می دهد. همچنین در عبارتی دیگر صفت «عارفِ واصلِ صَمَدانی» را برای «ابن عربی» می آورد که شاید بتوان گفت بالاترین وصفی که برای یک عارف می توان بکار برد، این عبارت است که او «عارفی الاهی و ربانی است که به مرتبه ی وصال الاهی رسیده است»؛
📚 «من الجزء الثالث من كتاب الفتوحات المكية لجمال العارفين الشيخ محيي الدين بن عربي، قال: اتفق العلماء ...» (كشكول بهايى ؛ ج2 ؛ ص349).
📚 «هذه كتابة كتبها العارف الواصل الصمداني الشيخ محيي الدين ابن عربي حشره اللّه مع محبيه ...» (كشكول بهايى ؛ ج2 ؛ ص335)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ اسم رمز؛ هجوم به مبانی فکری دشمن
یکی از نکات کلیدی سخنان #رهبری در دیدار با #طلاب «حمله به مبانی فکری جبهه مقابل» بود؛ 🌹«طرف مقابل مبانی فکری دارد، باید به او حمله کرد»🌹
به این مناسبت لازم است یادی کنیم از سه #اسلام_شناس بزرگ معاصر؛ #علامه_طباطبایی، #علامه_شهید_مطهری و #علامه_مصباح_یزدی که طعنه ها به جان خریدند و بی محابا در میدان نقد مبانی فکری دشمن به نبرد پرداختند و پیروزمندانه از آن خارج شدند.
چه خوب است که دغدغه مندانِ عرصه ی تبلیغ و هدایتِ فکری، نخست متوجه «اهمیت و ضرورت حمله به مبانی فکری دشمن» باشند، و در مرحله بعد با مطالعه دقیق آثار این سه اندیشمندِ بزرگ، هم از جهت «محتوا» و هم از جهت «روش» از این بزرگمردانِ تاریخ معاصر بهره ببرند.
پس گام های پیشرو به این ترتیب است؛ 1- فهم ضرورت هجوم به مبانی فکری دشمن 2- مطالعه آثار سه اندیشمند بزرگ (طباطبایی، مطهری، مصباح) و استفاده محتوایی از مطالب موجود در آثار آن ها 3- استخراج روشِ هجوم، از آثار ایشان
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ احترام #شیخ_بهائی برای جناب «#ابن_عربی»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_چهارم
مرحوم #شیخ_بهائی در کتاب شریف «الأربعون حدیثاً» با القابی بسیار فاخر و بلند، از جناب #ابن_عربی یاد می کند. ایشان خلال بحثی فقهی می فرماید: «شیخ عارف؛ محیی الدین بن عربی». سپس بعد از دو صفحه در تعریفی بسیار والا می نویسد: «شیخ جلیل، جمال العارفین؛ شیخِ احیاگرِ دین و آیین؛ #ابن_عربی». نیز در بحثی پیرامون امام زمان (علیه السلام) خاتمه سخن را به کلام #ابن_عربی اختصاص می دهد و می نویسد: «سخن شیخِ عارفِ کامل؛ شیخ محیی الدین بن عربی، من را در این مقام متعجب ساخت» و در ادامه نیز با عبارت «رحمه الله»، برای او طلب رحمت می کند.
📚 الأربعون حدیثاً ،ص114؛ «الشيخ العارف محيي الدين بن عربي فانّه قال ...»
📚 همان، ص116؛ «الشيخ الجليل جمال العارفين الشيخ محيي الملّة و الدين ابن عربی ...»
📚 همان، ص434؛ «خاتمة: كلام ابن عربي حول صاحب الزمان (علیه السلام)؛ «إنّه ليعجبني كلام في هذا المقام للشيخ العارف الكامل الشيخ محيي الدين بن عربي ... قال رحمه اللّه ...»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
12121212.jpg
390.2K
-----¦﷽¦-----
آخه بی سواد! تویی که فرق «کشورهای عربیِ خلیج» رو با «کشورهای خلیجِ عربی» نمی فهمی🤣، اومدی درباره تحولات جهانی و بین المللی تحلیل و نظر میدی!؟!🤣
عبارت «دُوَلِ الخَلِیجِ العَرَبیةِ» به معنای «کشورهای عربیِ خلیج» است؛ نه «کشورهای خلیجِ عربی»😁
لااقل برو توی «گوگل ترانسلیت» جمله رو بزن، ترجمه ش برات میاد، بعدش دیگه اینقدر افتضاح به بار نمیاری 😂
پ.ن: کانال ما #سیاسی نیست، اما بعضی وقتها برای #طنز و تفنن لازمه بعضی چیزها رو توی کانال بذاریم
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
400_sherani.jpg
19.8K
-----¦﷽¦-----
⭕️خاطره ای زیبا و آموزنده از مرحوم علامه ذوفنون «#ابوالحسن_شعرانی» (ره)؛
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_پنجم
«يكى از دوستان با وَرَع و دانشمندِ ما مىگفت «قاضى» [به احتمال قوی مقصود آیت الله #سید_علی_قاضی است] منحرف است؛ زيرا كه «#ابن_عربى» را مدح گفته. گفتم: و «#سيد_رضى» نيز صابّى را كه كافرِ صريح بود، مدح گفته؛ مدح كسى به علم [اینکه کسی را بخاطر علمش مدح کنی]، دليلِ تصديقِ همه عقايد او نيست. خداى تعالى «ذوالقرنين» را مدح كرد در قرآن، و امام جعفر صادق (عليه السلام) «ارسطو» را ستود؛ آن دليل فضل و كمال «ارسطو» است، نه صحت هرچه معتقد بوده است.»
📚 ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج2، ص750
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️تعبیر عجیب #شهید_ثالث پیرامون #ابن_عربی
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_ششم
مرحوم «قاضی نور الله شوشتری» ملقب به #شهید_ثالث؛ فقیه، اصولی، متکلم، محدّث، مفسّر و ادیبِ مشهور شیعه است که به منصب قاضی القضاتی در #هند رسید، و به علت تسلط فراوانش بر فقهِ مذاهب بر اساس فقه چهار مذهب #اهل_سنت فتوا می داد. مشهورترین کتابش «احقاق الحق» است که یکی از بهترین کتابهای شیعه در زمینه مباحث «توحید» و «امامت» می باشد.
قاضی نورالله کتابِ فاخر دیگری به نام «#مجالس_المومنین» دارد که از منابع دیگر کتابهای تَراجم و شخصیت شناسی مانند «أعیان الشیعه/سید محسن امین»، «ریاض العلماء/ عبدالله افندی»، «روضات الجنات/موسوی خوانساری» و «ریحانة الأب/مدرس تبریزی» است.
ایشان در «#مجالس_المومنین» پیرامون #ابن_عربی می نویسد: «یگانه ی موحّدین و خداشناسان؛ محیی الدین عربی «قدّس سرّه العزیز» از خاندان علم و سخاوت بود، و از کسانی که از حضیض تعلقات و قیود (مادی) به اوج اطلاق (و آزادگی) و شهود رسید. خرقه اش با یک واسطه به خضرِ پیامبر (علیه السلام) می رسد»
📚 روضات الجنات، ج8، ص60؛ «أوحد الموحّدين محيى الدّين محمّد بن علىّ العربّى الحاتمىّ الأندلسىّ قدّس سره العزيز، هكذا كان من أهل بيت الفضل و الجود، و المتصاعدين من حضيض التعلّقات و القيود؛ إلى أوج الإطلاق و الشّهود، و تنتهى نسبة خرقته بواسطة واحدة إلى خضر النبى عليه السّلام ...»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ اختصاصی کانال «ساحت اندیشه»؛ برای نخستین بار ⭕️
✅ عبارت مرحوم #میرزا_محمد_اخباری پیرامون تشیّع «#ابن_عربی» از #نسخه_خطی کتاب «میزان التمیز فی علم العزیز»
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_هفتم
مرحوم «میرزا محمد اخباری» از فقهاء، محدثین، متکلمین و دانشمندان بزرگ جریان اخباریگری در شیعه است که مطالب متعدّدی در ردّ #صوفیه دارد. او در کتاب «#میزان_التمییز» مطالب متعدّدی را در مدح عرفای بزرگ تاریخ اسلام بیان می کند. از آن جمله می نویسد:
«ظاهریون (دانشمندان ظاهرگرا)، ایشان (عُرَفا) را سیّئ پنداشتهاند و سخن حق ایشان را از سخن تقیّه امتیاز نکردهاند، اول شیخ #محی_الدین_عربی که سخنان وحشت انگیز او بیشتر از دیگران است و استتار اشخاصی و تقیّه، حجت (دلیل) به شدّتی (سختی) است که «قلّ من یهتدی الی الشیعه» (جامعه آن روز را فرا گرفته بود و کمتر افرادی به سوی تشیع هدایت میشدند) ... جان من! دیده بصیرت بگشا و ببین که در شدتِ تقیّه و بلادِ شامیّه (در سرزمینهای منطقه شامات)، چگونه تنبیهات صریحه (تذکرات صریح) نموده است،برخلاف معتقدات ایشان (اهل سنت) و تا خود را ناصبی نمینمود، چگونه میتوانست اظهار این مطالب حقه نمود (چطور میتوانست این مطالب حق را بیان نماید)!؟!»
📚 میزان التمیز فی علم العزیز، نسخه خطی کتابخانه مجلس ش۲۸۳۴، ص۲۰-۲۲
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
هدایت شده از ساحت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_هشتم
#آیت_الله_بهجت
#تصویری
⭕️ شنیدنی از #آیت_الله_بهجت؛
✅ عدول #غزالی به #تشیع یقینی است.
✅ در کلمات #شیعه شاید مثل مدح و ثنایی که #ابن_عربی برای #دوازده_امام میآورد، پیدا نشود.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ #ابن_عربی و #فتوحات_مکیه از نگاه آیت الله العظمی #سید_صدرالدین_صدر
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_نهم
مرحوم آیت الله العظمی #سید_صدرالدین_صدر فقیه، اصولی، مفسر، متکلم، مورّخ، محدّث، شاعر، خطیب، وصیّ مرحوم #شیخ_عبدالکریم_حائری و یکی از #مراجع_ثلاث بعد از آیت الله العظمی #حائری است. تعابیر ایشان در مورد کتاب «#فتوحات_مکیه» و #ابن عربی جالب توجه است. ایشان در انتهای کتاب «المهدی» و در فهرست منابعِ آن کتاب، به کتاب #فتوحات_مکیه اشاره می کند و می نویسد:
«فتوحات مکیه؛ نوشته عالمِ عارفِ محقق؛ شیخ ابی عبدالله محیی الدین معروف به #ابن_عربی است. حقیقت آن است که این کتاب، کتابی مفید در موضوع خودش است و گمان نمی کنم در جهانِ تألیفات، نمونه دوّمی داشته باشد»
📚 المهدی، ص243؛ «الفتوحات المكية؛ للعالم العارف المحقق الشيخ أبي عبد الله محي الدين محمد بن علي المعروف بإبن العربي الحاتمي الطائي و الحق انه كتاب مفيد في بابه لا أظن أن يصدر له ثان في عالم المؤلفات»
پ.ن: آیات عظام حجت، خوانساری و صدر را «#مراجع_ثلاث» می گویند که بعد از مرحوم شیخ عبدالکریم، عهده دار مرجعیت شدند.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
-----¦﷽¦-----
#ویژه
#تصویری
#محرم
⭕️ عشّاق #امام_حسین (علیه السلام)! این کلیپ را حتماً ببینید.
📣 عظمت حضرت #سیدالشهداء (علیه السلام) در کلام یکی از چهره های شاخص #اهل_سنتِ حنفی پاکستان
بخشی از بیانات دکتر «#محمد_طاهر_القادری»؛
✅ فرد سنیِ صحیح العقیده، امامت همه بزرگان اهل سنت (امام #ابوحنیفه و امام #بخاری و ...) را قبول دارد. اما می گوید که امامت همه آنها به خاک پای #امام_حسین هم نمیرسد.
✅ کسی #سنی است که همه آنها (امامان اهل سنت) را قربانی خاک پای #حسین کند.
✅ اگر کسی در ولایت، تقوا، علم، فقه، حدیث، تفسیر، شریعت، تاریخ و در هر عرصه ای به مرتبه #امامت رسیده است، به برکت [خاک] قَدَمهای امام حسین بوده است.
✅ من از لحاظ فقهی #حنفی هستم. امام #ابوحنیفه که امامِ فقهیِ من است، به این خاطر امام است که غلام #امام_جعفر_صادق و #امام_باقر است.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ تمجید علامه محمدتقی #مجلسی از اشعار غزنوی، مولوی و عطار
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_دهم
مرحوم علامه محمدتقی #مجلسی که از بزرگترین فقیهان تاریخ #شیعه به شمار می رود و در مباحث حدیثی جزو نوادر دوران است، در مهمترین کتاب فقهیِ خود به نام «روضة المتقین» که شرحی بر «مَن لایحضره الفقیه» است، پیرامون اشعار غزنوی، #مولوی و عطار می نویسد:
«روایت شده است که «برخی از اشعار، حکمت است». منظور از اشعار حکمی، اشعاری است که در توحید، مدح، منقبت، زهد و مواعظ می باشد. مانند اشعار حکیم #غزنوی و حکیم #رومی و «حکیم #عطار»
📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه؛ ج13، ص4؛ «و روي أن من الشعر لحكما و هو ما يكون في التوحيد و المدح و المنقبة و الزهد و المواعظ كأشعار الحكيم الغزنوي و الحكيم الرومي و الحكيم العطار»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ تمجید و استناد به #ابن_عربی در اندیشه #قاضی_سعید_قمی
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_یازدهم
مرحوم #قاضی_سعید_قمی، فقیه، محدّث، فیلسوف، متکلم، عارف، ادیب و شاعری است که بسیار به اهل بیت (ع) عشق می ورزید. ایشان در موارد مختلفی با عظمت از جناب #ابن_عربی نام می برد و با عباراتی مانند «رَضِیَ اللهُ عَنهُ»، «رَحِمَهُ الله» و «قُدِّسَ سِرُّه» برای او طلب رحمت، رضایت و تقدیس می کند. همچنین در موارد متعدّدی به دو کتاب ارزشمندِ ابن عربی؛ #فتوحات_مکیه و #فصوص_الحکم استناد می کند. ایشان از ابن عربی با القابی مانند «بعضی از اهل معرفت»، «شیخ عارف»، «شیخِ عارف و محقّقِ کاشف» یاد میکند.
📚 شرح توحید الصدوق؛ موارد مکرر (قال بعض أهل المعرفة)
📚 شرح الاربعين؛ ص82 (منهم الشيخ العارف و المحقق الكاشف محيي الدين الأعرابيّ )، ص92 (قال الشيخ العارف محيي الدين صاحب الفتوحات ... ثمّ أبطل «رضي اللّه عنه» العينيّة ... قال «رضي اللّه عنه» في الفصوص )، ص104 (قال الشيخ «رحمه اللّه» في الباب...)، ص204 (قال «رحمه اللّه» في الباب الثالث و السّبعين من الفتوحات)، ص212 (للشيخ محيي الدّين «رحمه اللّه» في هذا المقام كلام)، ص225 (يعجبني في هذا المقام ذِكرُ كلامٍ للشيخ العربي رضي الله عنه)، ص245 (قال الشيخ محيي الدّين «رضي اللّه عنه» في الفتوحات المكّية)، ص247 (قال قدّس سرّه في الباب السّادس و الأربعين من الفتوحات المكيّة)، ص257 (قال الشّيخ محيي الدين «رضي اللّه عنه»)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh