7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
-----¦﷽¦-----
#ویژه
#تصویری
#محرم
⭕️ عشّاق #امام_حسین (علیه السلام)! این کلیپ را حتماً ببینید.
📣 عظمت حضرت #سیدالشهداء (علیه السلام) در کلام یکی از چهره های شاخص #اهل_سنتِ حنفی پاکستان
بخشی از بیانات دکتر «#محمد_طاهر_القادری»؛
✅ فرد سنیِ صحیح العقیده، امامت همه بزرگان اهل سنت (امام #ابوحنیفه و امام #بخاری و ...) را قبول دارد. اما می گوید که امامت همه آنها به خاک پای #امام_حسین هم نمیرسد.
✅ کسی #سنی است که همه آنها (امامان اهل سنت) را قربانی خاک پای #حسین کند.
✅ اگر کسی در ولایت، تقوا، علم، فقه، حدیث، تفسیر، شریعت، تاریخ و در هر عرصه ای به مرتبه #امامت رسیده است، به برکت [خاک] قَدَمهای امام حسین بوده است.
✅ من از لحاظ فقهی #حنفی هستم. امام #ابوحنیفه که امامِ فقهیِ من است، به این خاطر امام است که غلام #امام_جعفر_صادق و #امام_باقر است.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ تمجید علامه محمدتقی #مجلسی از اشعار غزنوی، مولوی و عطار
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_دهم
مرحوم علامه محمدتقی #مجلسی که از بزرگترین فقیهان تاریخ #شیعه به شمار می رود و در مباحث حدیثی جزو نوادر دوران است، در مهمترین کتاب فقهیِ خود به نام «روضة المتقین» که شرحی بر «مَن لایحضره الفقیه» است، پیرامون اشعار غزنوی، #مولوی و عطار می نویسد:
«روایت شده است که «برخی از اشعار، حکمت است». منظور از اشعار حکمی، اشعاری است که در توحید، مدح، منقبت، زهد و مواعظ می باشد. مانند اشعار حکیم #غزنوی و حکیم #رومی و «حکیم #عطار»
📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه؛ ج13، ص4؛ «و روي أن من الشعر لحكما و هو ما يكون في التوحيد و المدح و المنقبة و الزهد و المواعظ كأشعار الحكيم الغزنوي و الحكيم الرومي و الحكيم العطار»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ تمجید و استناد به #ابن_عربی در اندیشه #قاضی_سعید_قمی
#عرفا_در_نگاه_بزرگان_شیعه
#قسمت_یازدهم
مرحوم #قاضی_سعید_قمی، فقیه، محدّث، فیلسوف، متکلم، عارف، ادیب و شاعری است که بسیار به اهل بیت (ع) عشق می ورزید. ایشان در موارد مختلفی با عظمت از جناب #ابن_عربی نام می برد و با عباراتی مانند «رَضِیَ اللهُ عَنهُ»، «رَحِمَهُ الله» و «قُدِّسَ سِرُّه» برای او طلب رحمت، رضایت و تقدیس می کند. همچنین در موارد متعدّدی به دو کتاب ارزشمندِ ابن عربی؛ #فتوحات_مکیه و #فصوص_الحکم استناد می کند. ایشان از ابن عربی با القابی مانند «بعضی از اهل معرفت»، «شیخ عارف»، «شیخِ عارف و محقّقِ کاشف» یاد میکند.
📚 شرح توحید الصدوق؛ موارد مکرر (قال بعض أهل المعرفة)
📚 شرح الاربعين؛ ص82 (منهم الشيخ العارف و المحقق الكاشف محيي الدين الأعرابيّ )، ص92 (قال الشيخ العارف محيي الدين صاحب الفتوحات ... ثمّ أبطل «رضي اللّه عنه» العينيّة ... قال «رضي اللّه عنه» في الفصوص )، ص104 (قال الشيخ «رحمه اللّه» في الباب...)، ص204 (قال «رحمه اللّه» في الباب الثالث و السّبعين من الفتوحات)، ص212 (للشيخ محيي الدّين «رحمه اللّه» في هذا المقام كلام)، ص225 (يعجبني في هذا المقام ذِكرُ كلامٍ للشيخ العربي رضي الله عنه)، ص245 (قال الشيخ محيي الدّين «رضي اللّه عنه» في الفتوحات المكّية)، ص247 (قال قدّس سرّه في الباب السّادس و الأربعين من الفتوحات المكيّة)، ص257 (قال الشّيخ محيي الدين «رضي اللّه عنه»)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ جوابی متفاوت به یک سؤال
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_اول
سؤالی تکراری: «درگیری #امام_حسین علیه السلام با #یزید، بر سر چه بود؟!؟»
جوابی غیر تکراری: در یکی از ملاقاتهایی که بین امام حسین (علیه السلام) و #مروان_بن_حکم رخ داد، #مروان به حضرت عرض کرد: من خیرخواه شما هستم،از سخنم پیروی کنید تا به راه صحیح راهنمایی شوید. امام حسین (علیه السلام) به او فرمود: مطلبت را بگو، تا بشنوم. مروان عرض کرد: من به شما میگویم با #یزید بیعت کنید؛ چون این کار برای دین و دنیای شما بهتر است.
#امام_حسین (علیه السلام) فرمود: فاتحه اسلام را باید خواند در زمانی که شخصی مانند #یزید، زمامدارِ امت اسلامی شود. شنیدم جدم رسول خدا (ص) میفرمود: #خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است.
از این گفتگو به خوبی برمیآید که درگیری اصلی بین امام حسین (علیه السلام) به عنوان سردمدار و تمثالِ جبهه حق، با یزید به عنوان سردمدارِ جریان باطل، بر سر حاکمیت و به دست گرفتن حکومت و زمامداری جامعه اسلامی بود. پس سیدالشهداء (علیه السلام) کشته احیای دین در جامعه است که بدون برقراری حکومت ممکن نمیباشد.
📚 «اِنّا لِلّهِ و َاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَ عَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ؛ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ(ص) يَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
4_5947387230774365920.mp3
8.38M
-----¦﷽¦-----
⭕️ خاطراتی زیبا از زبان استاد آیت الله العظمی جعفر #سبحانی (حفظه الله)
#ویژه
#صوتی
✅ دو خاطره جالب پیرامون ارتباط آیت الله العظمی #بروجردی (ره) با #علامه_طباطبایی (ره)
✅ نقل خاطره #علامه_طباطبایی (ره) از کرامت آیت الله #قاضی (ره) در نجف اشرف و آسان بودن «خلع» (موت اختیاری) برای ایشان
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ مُردَم اَندَر حسرتِ فهمِ دُرُست ...
#ولایت_فقیه
#امام_خمینی
#ولایت_رسول_الله
بازهم بعضیا هنوز معنای این جمله امام خمینی رو که فرمود: «ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است» نفهمیدند. برمی گردند میگن: امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده: «لايـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ مِنْ هذِهِ الاُمَّةِ اَحَدٌ؛ هیچ کسی از امت را نمی توان با خاندان پیامبر مقایسه کرد». حالا چطور شده آقای #خمینی ، ولایت فقیه رو همان ولایت #رسول_خدا می دونه؟!
جواب: دلبندم! اینکه نمیشه هیچ کسی رو با پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) مقایسه کرد، در مراتب، مقامات معنوی و مختصات است، نه در همه ی امور؛ مثلاً اینکه کسی بگه «همانطور که پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) مسائل دینی را برای مردم بازگو می کردند، فلان مرجع تقلید یا مبلغ دینی هم مسائل دینی رو برای مردم بیان می کنه»، آیا این حرف یعنی مقام مرجع تقلید یا مبلّغ دینی رو همسنگ با پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) کرده؟! یا مثلاً بگیم چون «مالک اشتر»، امیرالمؤمنین (ع) نیست، پس نمیشه از او اطاعت کرد و «هیچ کسی از امت را نمی توان با خاندان پیامبر مقایسه کرد»!؟!
نه عزیز جان! این حرف یعنی دقیقاً همان وظیفه و کاری که امام و پیامبر انجام می دهند رو این مرجع و مبلّغ هم انجام میده. این هیچ ربطی به مراتب، مقامات روحی و معنوی، و ویژگی های خاص اهل بیت (علیهم السلام) نداره. در اینجا هم وقتی امام خمینی می فرماید: «(ولایت فقیه) همان ولایت رسول الله هست»، یعنی همان اختیاری که پیامبر (ص) در اجرای احکام اسلامی در جامعه دارد و از طرف خدا به او داده شده، همان اختیار رو #ولی_فقیه هم از طرف خدا داره؛ همانطور که اطاعت از پیامبر در احکام اجتماعی لازمه، اطاعت از ولی فقیه هم واجب و لازمه. به بیان دیگه: #ولایت_فقیه، در طول ولایت #رسول_الله است.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ آیا شیعیانِ اهلبیت، قاتلان امام حسین (علیه السلام) بودند؟!
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_دوم
یکی از شبهاتی که در طی سالهای متمادی و به صورت بسیار گسترده در فضای مجازی مطرح میشه این است که «شیعیان #امام_حسین (علیه السلام) را به #شهادت رساندند»
در پاسخ به این شبهه از نکات دقیقی که در تقسیم بندی مذهبی و سیاسی مسلمانان در آن عصر وجود داره میگذریم، و فقط به دو نکته اساسی و مهم اشاره میکنیم؛
۱- در منابع متعدد تاریخی به نکتهای مهم از زبان سیدالشهداء (علیه السلام) که آن حضرت، قاتلان و دشمنان حاضر در کربلا را به صراحت از شیعیان و پیروان خاندان ابوسفیان میداند، نه از #شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام)
📚 #خوارزمی از مورخینِ سنی مذهب قرن ششم در کتاب «#مقتل_الحسین» کلامی را از امام حسین علیه السلام نقل میکند که در روز عاشورا خطاب به لشکریان عمر بن سعد فرمودند: «يا شيعة آل أبي سفيان! إن لم يكن لكم دين، و كنتم لا تخافون المعاد، فكونوا أحرارا في دنیاکم هذه» (مقتل الحسین، ج۲، ص۳۸)
۲- هنگامی که به رجزهای یاران امام حسین (علیه السلام) نگاه میکنیم به روشنی مشاهده میکنیم که آنها جبهه مقابل خود را از پیروان بنی امیه و دشمنان اهل بیت میدانند؛
📚 «ابن نما متوفای۶۴۵ق» در مقتل «مثیر الحزان»، رجز «انس بن حارث کاهلی» در روز عاشورا را نقل میکند که خاندان پیامبر (که خودش در لشکر آنها قرار دارد) را پیروان خدا، و خاندان حَرب (پدر ابوسفیان) - که جریان لشکر مقابل است - را پیروان شیطان میداند؛
«آل على شيعة الرحمن*و آل حرب شيعة الشيطان» (مثیر الاحزان، ص۶۳)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ خاصیت اجتماعی زیارت اربعین برای شیعیان چیست و چرا از علائم ایمان شمرده شده است؟!
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_سوم
سخنرانی رهبری در ۱۳۵۲/۱۲/۲۴؛
«میدانید یکى از علائم ایمان #زیارت_اربعین است؟ ... شیعه یک جمع متفرّقى بود؛ یک جامعهاى بود که در یک جا و در یک مکان زندگى نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند -اطراف و اکناف بلاد- امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانههاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهى اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشتهى اطاعت و فرمانبَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشتهها به آنجا متّصل میشد؛ قلبى بود که به همهى اعضا فرمان میداد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند، امّا بودند کسانى که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبَرى آنها بهحساب، فریاد زدنشان از روى دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب. فقط یک عیبى کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر و شیعیان یک منطقه، البتّه یکدیگر را میدیدند، امّا یک کنگرهى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگرهى جهانى را معیّن کردند، وقتش را هم معیّن کردند؛ گفتند در این موعدِ معیّن، در آن کنگره هرکس بتواند شرکت کند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه، روحِ کربلائى است، روحِ عاشورائى است؛ در کالبد شیعه، تپش روزِ عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنبالهروِ عاشوراىِ حسین است. این است که مىبینیم همه جا این تپشهایى که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشى است؛ اینها شعلههایى بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن تربت عالىمقدار سرکشیده؛ به جانها و روحها زده؛ انسانها را به گلولههاى داغى تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده است»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ اربعین به ما چه درسی میدهد؟!
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_چهارم
برشی از سخنرانی #رهبری در ۱۳۶۸/۶/۲۹؛
«اگر مجاهدت امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) صورت نمیگرفت، واقعه عاشورا تا به امروز جوشان و زنده باقی نمی ماند. آن روزها هم مثل امروز، قدرت های ظالم و ستمگر، از تبلیغاتِ دروغ، مغرضانه و شیطنت آمیز حداکثر استفاده را می بردند، و #اربعین_حسینی به ما این درس را می دهد که باید «یاد حقیقت» و «خاطره شهادت» را در مقابل «طوفان تبلیغات دشمن» زنده نگه داشت»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦-----
⭕️ مؤسسه امام خمینی (ره) به کجا شتابان است؛ کلامی از سر دلسوزی
اخیراً سیگنالی قابل تأمل از سوی «مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی» در جریان تبلیغ ثبت نام «مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری مؤسسه امام خمینی» مشاهده شد، که آلارمی نگران کننده است.
موسسهای که «یادگار ارزنده و پربرکت عالمِ فقیه و مجاهد، مرحوم آیتالله مصباح یزدی» است، و ایشان «بهعنوان يک فقيه، مفسر، فيلسوفِ ژرفانديش، متفكر، آيندهنگر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلامی، از ديرباز، مسائل و مشكلات حوزههای علميه و نيازهای جامعه و نظام اسلامی را به صورت عميق شناخته و در راستای آن به ارائه طرحها و برنامههای بديع پرداخته است»، و برکات این مرکز «باید بر اساس اهداف ترسیم شده به وسیلهی خود آن عالمِ فقید دنبال شود»، به کدام سوی روان است!؟!
مؤسسهای که داعیه «اسلامی سازی علوم انسانی» را دارد، و اهداف ترسیم شده اش «ترویج جهانی معارف ناب اسلامی؛ پاسخگویی به شبهاتی در خصوص معارف اسلامی شیعی؛ رشد کمی و کیفی آگاهی مسلمانان جهان از معرفت دین؛ همکاری با مراکز دینی جهت ترویج آموزههای اسلامی
و ...» میباشد، در تبلیغات بخش مجازی و نیمه حضوری اش به جایی رسیده است که همانند چیپ ترین (Cheap) مراکز آموزشی، تاکتیک روانی اش برای جذب مخاطب، بر محور مواردی مانند «گرفتن مدرک»، «ثبت نام بدون آزمون»، «ثبت نام کاملا ًمجازی»، «تخفیف، تقسیط و وام شهریه» میگردد، و تیتر فراخوانش این است: «میخوای لیسانس بگیری؟ ۱دقیقه وقت بزار و مطلب زیر رو بخون»😔🤔
اگرچه وجود چنین اندیشهای حتی در سطح خُردترین کارمندانِ آن مجموعه امری خطرناک است، اما امیدواریم چنین نگاهی نسبت به «عظیم ترین تراث علامه مصباح (ره)»، در میان مدیران میانیِ این مؤسسه راه نیافته باشد.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ جوابی نقضی به یک اشکال
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_پنجم
⛔️ اشکال: انقلاب اسلامی باعث شد، به بسیاری از نمادهای دینی بی احترامی بشه! اگه انقلابی در کار نبود، هیچ وقت چنین توهین هایی به شعائر دینی را مشاهده نمی کردیم!
✅ این اشکال، عمدتاً از طرف افرادی مطرح میشه که معتقد به دین و پایبند به معارف دینی هستند، ولی چون تحولات اجتماعی را «ذره بینی»🔎 و «میکروسکوپی»🔬 نگاه می کنند، دچار این مشکل می شوند.
🍃 این حرف، جوابهای متعدّدی داره، اما یک جواب نقضی و ساده اش این هست که بگیم: این سخن دقیقاً مثل اینه که بگیم «قیام امام حسین (علیه السلام) باعث شد، بسیاری از نمادهای دینی – مثل جایگاه پیامبر و خاندان ایشان - از بین برود؛ یکی از نوه های پیامبر - که برترین و بزرگترین انسان دورانش بود -، به همراه بسیاری از نتیجه های پیامبر و اقوام رسول خدا (ص) کشته شوند، یکی دیگر از نوه های پیامبر (حضرت زینب) و زنان اهل بیت، با حالتی غیر قابل بیان، اسیر شوند و آن ها را با استخفاف تمام در شهرها جلوی چشم نامحرمان بگردانند و ... .
پس صِرف اینکه یک «رفتاری اجتماعی»، باعث «بی احترامی به برخی نمادهای دینی» بشه، دلیل بر «اشتباه بودنِ آن رفتار و عملکرد اجتماعی» نیست.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦-----
⭕️ نتیجهی شهادت امام حسین (علیه السلام) چی بود؟
#امام_حسین (علیه السلام)
#سؤالات_عاشورایی
#قسمت_ششم
نتیجه شهادت امام حسین (علیه السلام) نجات و هدایتِ بندگانِ خدا در دو موضوع بود؛ ۱- نجات از نادانی و جهل ۲- نجات از گمراهی و ضلالت.
یعنی نتیجه شهادت امام حسین (علیه السلام) هدایت مردم و بندگان الهی در دو ساحتِ نظر (اندیشه) و عمل (رفتار) است.
📚 بخشی از زیارت اربعین؛ «وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ؛ خون خود را در راهِ تو نثار كرد؛ تا بندگانت را از جهالت و سرگشتگىِ گمراهى برهاند»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇
«https://eitaa.com/sahat_andisheh