eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌹🌹 کلیپ جدید و زیبای قاری و منشد مشهور جهان عرب؛ مشاری در مدح (علیه السلام) که اخیراً منتشر شده است. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «آنكه به تمام اسماء و صفات رسيده است، «» دارد و آنكه از طريق صفت محدود و خاصى رسيده است «نبوت محدود» پيدا می‌کند. مثل كه از راه خوف رسيده بود و مردم را از راه انذار و تخويف دعوت می‌نمود، و حضرت و كه از راه اسمى جامع‏تر از آن رسيده بودند، نبوتشان جامع‏تر گرديد. تا وجود شريف ختمى مرتبت (ص) كه از تمام اوصاف و اسماء رسيده بود، «» پيدا نمود. جامعيت هر نبوتى به هر اندازه باشد، امامت و نيابتِ آن هم به اندازه جامعيت او می ‏باشد؛ زيرا نوّاب انبيا بالاصاله [به آن مرتبه] نرسيده‏ اند، بلكه به تبع رسيده‏ اند. لذا ولايتِ ‏_امير (عليه السلام) - كه وصىّ حضرت ختمى مرتبت (ص) بوده، - «» می‏ باشد. ... پس اگر نبوتِ ايشان، جامع تمامِ نبوّاتِ سلف بوده، ولايتِ نبوتِ ايشان هم جامع جميعِ نبوّات خواهد بود و لذا حضرت امير عليه السلام فرمود: «كُنتُ مَعَ جَميعِ الأنبياءِ سِرّاً و مَعَ خاتَم (ص) جَهراً». 📚 تقریراتِ ، ج۲، ص۲۴۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ کنایه و تذکر مهم آیت الله محمدتقی از مراجع تقلید ساکن (کربلا) و خواهرزاده‌ی آقای به برخی جریانهای فکری-رفتاری👇 ؛ ✅ «نظامی بر پایه ولایت داریم که اهمیت آن هنوز شناخته نشده؛ زیرا اگر ولایت () نبود، اختلافات داخلی در هم مثل و به وجود می‌آمد» لینک خبر؛ https://hawzahnews.com/xckQx ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ احترام برای جناب «» مرحوم در عبارتی کم نظیر – شاید بی نظیر – در نقل کلامی از «» او را «جمال العارفین» لقب می دهد. همچنین در عبارتی دیگر صفت «عارفِ واصلِ صَمَدانی» را برای «ابن عربی» می آورد که شاید بتوان گفت بالاترین وصفی که برای یک عارف می توان بکار برد، این عبارت است که او «عارفی الاهی و ربانی است که به مرتبه ی وصال الاهی رسیده است»؛ 📚 «من الجزء الثالث من كتاب الفتوحات المكية لجمال العارفين الشيخ محيي الدين بن عربي، قال: اتفق العلماء ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص349). 📚 «هذه كتابة كتبها العارف الواصل الصمداني الشيخ محيي الدين ابن عربي حشره اللّه مع محبيه ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص335) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ اسم رمز؛ هجوم به مبانی فکری دشمن یکی از نکات کلیدی سخنان در دیدار با «حمله به مبانی فکری جبهه مقابل» بود؛ 🌹«طرف مقابل مبانی فکری دارد، باید به او حمله کرد»🌹 به این مناسبت لازم است یادی کنیم از سه بزرگ معاصر؛ ، و که طعنه ها به جان خریدند و بی محابا در میدان نقد مبانی فکری دشمن به نبرد پرداختند و پیروزمندانه از آن خارج شدند. چه خوب است که دغدغه مندانِ عرصه ی تبلیغ و هدایتِ فکری، نخست متوجه «اهمیت و ضرورت حمله به مبانی فکری دشمن» باشند، و در مرحله بعد با مطالعه دقیق آثار این سه اندیشمندِ بزرگ، هم از جهت «محتوا» و هم از جهت «روش» از این بزرگمردانِ تاریخ معاصر بهره ببرند. پس گام های پیشرو به این ترتیب است؛ 1- فهم ضرورت هجوم به مبانی فکری دشمن 2- مطالعه آثار سه اندیشمند بزرگ (طباطبایی، مطهری، مصباح) و استفاده محتوایی از مطالب موجود در آثار آن ها 3- استخراج روشِ هجوم، از آثار ایشان ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ احترام برای جناب «» مرحوم در کتاب شریف «الأربعون حدیثاً» با القابی بسیار فاخر و بلند، از جناب یاد می کند. ایشان خلال بحثی فقهی می فرماید: «شیخ عارف؛ محیی الدین بن عربی». سپس بعد از دو صفحه در تعریفی بسیار والا می نویسد: «شیخ جلیل، جمال العارفین؛ شیخِ احیاگرِ دین و آیین؛ ». نیز در بحثی پیرامون امام زمان (علیه السلام) خاتمه سخن را به کلام اختصاص می دهد و می نویسد: «سخن شیخِ عارفِ کامل؛ شیخ محیی الدین بن عربی، من را در این مقام متعجب ساخت» و در ادامه نیز با عبارت «رحمه الله»، برای او طلب رحمت می کند. 📚 الأربعون حدیثاً ،ص114؛ «الشيخ العارف محيي الدين بن عربي فانّه قال ...» 📚 همان، ص116؛ «الشيخ الجليل جمال العارفين الشيخ محيي الملّة و الدين ابن عربی ...» 📚 همان، ص434؛ «خاتمة: كلام ابن عربي حول صاحب الزمان (علیه السلام)؛ «إنّه ليعجبني كلام في هذا المقام للشيخ العارف الكامل الشيخ محيي الدين بن عربي ... قال رحمه اللّه ...» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
12121212.jpg
390.2K
-----¦﷽¦----- آخه بی سواد! تویی که فرق «کشورهای عربیِ خلیج» رو با «کشورهای خلیجِ عربی» نمی فهمی🤣، اومدی درباره تحولات جهانی و بین المللی تحلیل و نظر میدی!؟!🤣 عبارت «دُوَلِ الخَلِیجِ العَرَبیةِ» به معنای «کشورهای عربیِ خلیج» است؛ نه «کشورهای خلیجِ عربی»😁 لااقل برو توی «گوگل ترانسلیت» جمله رو بزن، ترجمه ش برات میاد، بعدش دیگه اینقدر افتضاح به بار نمیاری 😂 پ.ن: کانال ما نیست، اما بعضی وقتها برای و تفنن لازمه بعضی چیزها رو توی کانال بذاریم ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
400_sherani.jpg
19.8K
-----¦﷽¦----- ⭕️خاطره ای زیبا و آموزنده از مرحوم علامه ذوفنون «» (ره)؛ «يكى از دوستان با وَرَع و دانشمندِ ما مى‌گفت «قاضى» [به احتمال قوی مقصود آیت الله است] منحرف است؛ زيرا كه «» را مدح گفته. گفتم: و «» نيز صابّى را كه كافرِ صريح بود، مدح گفته؛ مدح كسى به علم [اینکه کسی را بخاطر علمش مدح کنی]، دليلِ تصديقِ همه عقايد او نيست. خداى تعالى «ذوالقرنين» را مدح كرد در قرآن، و امام جعفر صادق (عليه السلام) «ارسطو» را ستود؛ آن دليل فضل و كمال «ارسطو» است، نه صحت هرچه معتقد بوده است.» 📚 ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‌2، ص750 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️تعبیر عجیب پیرامون مرحوم «قاضی نور الله شوشتری» ملقب به ؛ فقیه، اصولی، متکلم، محدّث، مفسّر و ادیبِ مشهور شیعه است که به منصب قاضی القضاتی در رسید، و به علت تسلط فراوانش بر فقهِ مذاهب بر اساس فقه چهار مذهب فتوا می داد. مشهورترین کتابش «احقاق الحق» است که یکی از بهترین کتابهای شیعه در زمینه مباحث «توحید» و «امامت» می باشد. قاضی نورالله کتابِ فاخر دیگری به نام «» دارد که از منابع دیگر کتابهای تَراجم و شخصیت شناسی مانند «أعیان الشیعه/سید محسن امین»، «ریاض العلماء/ عبدالله افندی»، «روضات الجنات/موسوی خوانساری» و «ریحانة الأب/مدرس تبریزی» است. ایشان در «» پیرامون می نویسد: «یگانه ی موحّدین و خداشناسان؛ محیی الدین عربی «قدّس سرّه العزیز» از خاندان علم و سخاوت بود، و از کسانی که از حضیض تعلقات و قیود (مادی) به اوج اطلاق (و آزادگی) و شهود رسید. خرقه اش با یک واسطه به خضرِ پیامبر (علیه السلام) می رسد» 📚 روضات الجنات، ج8، ص60؛ «أوحد الموحّدين محيى الدّين محمّد بن علىّ العربّى الحاتمىّ الأندلسىّ قدّس سره العزيز، هكذا كان من أهل بيت الفضل و الجود، و المتصاعدين من حضيض التعلّقات و القيود؛ إلى أوج الإطلاق و الشّهود، و تنتهى نسبة خرقته بواسطة واحدة إلى خضر النبى عليه السّلام ...» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ اختصاصی کانال «ساحت اندیشه»؛ برای نخستین بار ⭕️ ✅ عبارت مرحوم پیرامون تشیّع «» از کتاب «میزان التمیز فی علم العزیز» مرحوم «میرزا محمد اخباری» از فقهاء، محدثین، متکلمین و دانشمندان بزرگ جریان اخباریگری در شیعه است که مطالب متعدّدی در ردّ دارد. او در کتاب «» مطالب متعدّدی را در مدح عرفای بزرگ تاریخ اسلام بیان می کند. از آن جمله می نویسد: «ظاهریون (دانشمندان ظاهرگرا)، ایشان (عُرَفا) را سیّئ پنداشته‌اند و سخن حق ایشان را از سخن تقیّه امتیاز نکرده‌اند، اول شیخ که سخنان وحشت انگیز او بیشتر از دیگران است و استتار اشخاصی و تقیّه، حجت (دلیل) به شدّتی (سختی) است که «قلّ من یهتدی الی الشیعه» (جامعه آن روز را فرا گرفته بود و کمتر افرادی به سوی تشیع هدایت می‌شدند) ... جان من! دیده بصیرت بگشا و ببین که در شدتِ تقیّه و بلادِ شامیّه (در سرزمین‌های منطقه شامات)، چگونه تنبیهات صریحه (تذکرات صریح) نموده است،برخلاف معتقدات ایشان (اهل سنت) و تا خود را ناصبی نمی‌نمود، چگونه می‌توانست اظهار این مطالب حقه نمود (چطور می‌توانست این مطالب حق را بیان نماید)!؟!» 📚 میزان التمیز فی علم العزیز، نسخه خطی کتابخانه مجلس ش۲۸۳۴، ص۲۰-۲۲ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
هدایت شده از ساحت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شنیدنی از ؛ ✅ عدول به یقینی است. ✅ در کلمات شاید مثل مدح و ثنایی که برای می‌آورد، پیدا نشود. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ و از نگاه آیت الله العظمی مرحوم آیت الله العظمی فقیه، اصولی، مفسر، متکلم، مورّخ، محدّث، شاعر، خطیب، وصیّ مرحوم و یکی از بعد از آیت الله العظمی است. تعابیر ایشان در مورد کتاب «» و عربی جالب توجه است. ایشان در انتهای کتاب «المهدی» و در فهرست منابعِ آن کتاب، به کتاب اشاره می کند و می نویسد: «فتوحات مکیه؛ نوشته عالمِ عارفِ محقق؛ شیخ ابی عبدالله محیی الدین معروف به است. حقیقت آن است که این کتاب، کتابی مفید در موضوع خودش است و گمان نمی کنم در جهانِ تألیفات، نمونه دوّمی داشته باشد» 📚 المهدی، ص243؛ «الفتوحات‏ المكية؛ للعالم‏ العارف‏ المحقق‏ الشيخ أبي عبد الله محي الدين محمد بن علي المعروف بإبن العربي الحاتمي الطائي و الحق انه كتاب مفيد في بابه لا أظن أن يصدر له ثان في عالم المؤلفات‏» پ.ن: آیات عظام حجت، خوانساری و صدر را «» می گویند که بعد از مرحوم شیخ عبدالکریم، عهده دار مرجعیت شدند. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh