eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
از قانون 5 بر خیالی صلحشان و جنگشان وز خیالی فخرشان و ننگشان در موارد فراوانی، دعوا و آشتی و مهر و قهر ما از تصورات و خیالاتمان ناشی می شود و فخرفروشی ها و احساس ننگ و عار کردن ها نیز بر پایۀ اوهام و ذهنیت های نادرست و ظن و گمان ما رخ می دهد. گاهی تصور نادرست از فرد یا موضوعی آدمیان را به تقابل با هم سوق می دهد. مانند دو انسانی که زبان یکدیگر را نمی دانند و بر سر موضوعی که با هم اتفاق نظر دارند به دعوا و کشمکش دچار می شوند و چون شخصی سومی که زبان طرفین دعوا را می داند وارد موضوع می شود اختلاف به نفع هر دو برطرف می گردد. در طول تاریخ بشر چه جنگ های سنگینی که براساس خیالات واهی و ظن و گمان رخ نداده است و چه جان های با ارزشی که فدا نشده است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ قصه ی مسابقه رومیان و چینیهای نقاش و هنرمند 🔴 چینیان گفتند ما نقاش‌تر رومیان گفتند ما را کر و فر گفت سلطان امتحان خواهم درین کز شماها کیست در دعوی گزین اهل چین و روم چون حاضر شدند رومیان در علم واقف‌تر بدند چینیان گفتند یک خانه به ما خاص بسپارید و یک آن شما بود دو خانه مقابل در بدر زان یکی چینی ستد رومی دگر چینیان صد رنگ از شه خواستند پس خزینه باز کرد آن ارجمند هر صباحی از خزینه رنگها چینیان را راتبه بود از عطا رومیان گفتند نه نقش و نه رنگ در خور آید کار را جز دفع زنگ در فرو بستند و صیقل می‌زدند همچو گردون ساده و صافی شدند از دو صد رنگی به بی‌رنگی رهیست رنگ چون ابرست و بی‌رنگی مهیست هرچه اندر ابر ضو بینی و تاب آن ز اختر دان و ماه و آفتاب چینیان چون از عمل فارغ شدند از پی شادی دهلها می‌زدند شه در آمد دید آنجا نقشها می‌ربود آن عقل را و فهم را بعد از آن آمد به سوی رومیان پرده را بالا کشیدند از میان عکس آن تصویر و آن کردارها زد برین صافی شده دیوارها هر چه آنجا دید اینجا به نمود دیده را از دیده‌خانه می‌ربود رومیان آن صوفیانند ای پدر بی ز تکرار و کتاب و بی هنر لیک صیقل کرده‌اند آن سینه‌ها پاک از آز و حرص و بخل و کینه‌ها آن صفای آینه وصف دلست صورت بی منتها را قابلست صورت بی‌صورت بی حد غیب ز آینهٔ دل تافت بر موسی ز جیب گرچه آن صورت نگنجد در فلک نه بعرش و فرش و دریا و سمک زانک محدودست و معدودست آن آینهٔ دل را نباشد حد بدان عقل اینجا ساکت آمد یا مضل زانک دل یا اوست یا خود اوست دل عکس هر نقشی نتابد تا ابد جز ز دل هم با عدد هم بی عدد تا ابد هر نقش نو کاید برو می‌نماید بی حجابی اندرو اهل صیقل رسته‌اند از بوی و رنگ هر دمی بینند خوبی بی درنگ نقش و قشر علم را بگذاشتند رایت عین الیقین افراشتند رفت فکر و روشنایی یافتند نحر و بحر آشنایی یافتند مرگ کین جمله ازو در وحشتند می‌کنند این قوم بر وی ریش‌خند کس نیابد بر دل ایشان ظفر بر صدف آید ضرر نه بر گهر گرچه نحو و فقه را بگذاشتند لیک محو فقر را بر داشتند تا نقوش هشت جنت تافتست لوح دلشان را پذیرا یافتست برترند از عرش و کرسی و خلا ساکنان مقعد صدق خدا برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ قصه ی مسابقه رومیان و چینیهای نقاش و هنرمند 🔴 چینیان گفتند ما نقاش‌تر رومیان گفتند ما را کر و ف
◀️مولوی در این حکایت روایت می کند که؛ مردم چین و روم بر سر مهارت و چیرگی خود در نقاشی با یکدیگر بحث ها می کردند و هریک مهارت و استادی خود را می ستودند. پادشاه دوران خواست که به این رجزخوانی پایان بدهد و هنر آن ها را در عمل آزمایش کند. نقاشان چینی از شاه خانه ای خواستند که هنر خود را در معرض دید قرار بدهند. شاه خانه ای به چینی ها و رومیان داد. شاه همه امکاناتی که چینی ها خواسته بودند را فراهم کرد ولی رومی ها هیچ چیز از شاه نخواستند و در های خانه را بستند و فقط به صیقل زدن در و دیوار پرداختند. چینی ها از همه رنگ ها به بهترین شکل ممکن استفاده کردند و بر دیوار خانه نقش زدند و وقتی کار خود را به پایان رساندند شاه به تماشای نقاشی آن ها رفت و از دیدن آن نقش های دلفریب بسیار خرسند شد. سپس به سوی رومیان رفت. آن ها پرده را کنار زدند و همه ی تصاویر زیبای چینی ها بر دیوار رومیان به گونه ای شکوهمند و افسانه ای منعکس شده بود. شاه از دیدن این صحنه به وجد آمد و دید که معرفت رومی ها سبب شده که کاری بدیع به وجود آید پس مجذوب کار رومی ها شد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️حکایت زیبای مسابقه نقاشی رومیان و چینیان 👤دکتر رروانشناس 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 برنامه ی ◀️ تقدم بر وَ قَالَ (علیه السلام) : لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ، إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ. عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ بى ارزش 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه مى فرمايد: «كارهاى اگر به زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود»; (لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ). روشن ترين تفسيرى كه براى اين گفتار حكيمانه امام(عليه السلام) به نظر مى رسد اين است كه هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است. يا اين كه به سراغ كارهاى خير و كمك به مستمندان برود; ولى در اداى ديون خود و يا حج واجب كوتاهى كند. دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد. در حديثى كه در غررالحكم از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل شده مى خوانيم: «يَسْتَدَّلُ عَلى إدْبارِ الدُّوَلِ بِأرْبَع تَضييعِ الاُْصُولِ وَ التَمَسُّكِ بِالْفُرُوعِ وَتَقْديمِ الاْراذِلِ وَتَأخيرِ الاْفاضِلِ; چهار چيز است كه دليل بر سقوط دولت ها مى شود: ضايع ساختن اصول، و چسبيدن به فروع و مقدم داشتن اراذل و مؤخر داشتن افاضل». تفسير ديگرى كه براى اين گفتار حكيمانه است اين كه در بعضى از عبادات اگر واجبات را رها كنند و به مستحبات بپردازند مستحب اساساً باطل است; مانند كسى كه روزه قضاى واجب بر اوست اگر روزه مستحب بگيرد از اساس باطل است و يا اين كه حج واجب را رها كند و به سراغ حج مستحب برود كه به عقيده جمعى حج مستحب او باطل است. احتمال سوم نيز در تفسير اين سخن اين است كه اشاره به مسئله ضدين كه در علم اصول آمده باشد، زيرا جمعى معتقدند كه امر به شى نهى از ضدّ خاص آن مى كند و بر اين اساس معتقدند كسى كه بدهكارى فورى داشته باشد اگر در وسعت وقت نماز بخواند نماز او باطل است، زيرا انجام نماز در وسعت وقت به واجب فورى لطمه زده و چون امر به شى نهى از ضد مى كند اين نماز قابل تقرب نيست و باطل است; ولى اخيراً محققان اين مطلب را نپذيرفته اند و امر به شى را سبب نهى از ضد خاص نمى دانند. البته جمع ميان همه اين تفسيرها نيز منعى ندارد; ولى مناسب تر همان تفسير اوّل است 🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " برای و رزمندگان " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) برای مرزداران: 🔹اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ أَهَمَّهُ أَمْرُ الْإِسْلامِ، وَ أَحْزَنَهُ تَحَزُّبُ أَهْلِ الشِّرْكِ عَلَيْهِمْ فَنَوَى غَزْوًى، أَوْ هَمَّ بِجِهَادٍ فَقَعَدَ بِهِ ضَعْفٌ، أَوْ أَبْطَأَتْ بِهِ فَاقَةٌ، أَوْ أَخَّرَهُ عَنْهُ حَادِثٌ، أَوْ عَرَضَ لَهُ دُونَ إِرَادَتِهِ مَانِعٌ فَاكْتُبِ اسْمَهُ فِى الْعَابِدِينَ، وَ أَوْجِبْ لَهُ ثَوَابَ الْمُجَاهِدِينَ، وَ اجْعَلْهُ فِى نِظَامِ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ🔹 🔸خداوندا! هر مسلمانى كه به كار اسلام دل بسته و از اتفاق مشركان در حرب آنان اندوهگين است و قصد جنگ و آهنگ جهاد با آنان دارد، اما ناتوانى او را در خانه نشانيده يا تنگدستى او را باز داشته يا پيش آمد ديگرى پاى او را بسته و مانعى در پيش اراده او پديدار گشته است، نام او را در زمره علمداران درج كن و ثواب مجاهدان براى او لازم شمار و او را در سلسله شهيدان و نيكوكاران قرار ده🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ در آن دعاي معروف امام سجاد (سلام‌الله‌عليه) ، دعای 27 صحیفه سجادیه ، كه به سنگردارها به رزمنده‌ها به اعزامي‌ها به گروه‌هايي كه با جبهه كار دارند، دعاي مبسوطي دارند؛ آنهايي كه خودشان در جبهه‌اند براي آنها يك فرازهايي خاص دارد آنهايي كه كمكهاي پشت جبهه مي‌كنند، براي آنها هم فرازهايي خاص دارد. آنهايي كه رابط بين جبهه و پشت جبهه‌اند براي آنها هم دستورات خاص دارد. آنهايي كه شيفتهٴ جبهه‌اند اما نه توان جسمي دارند نه توان مالي دارند، امكانات ندارند،‌ اما دلشان مي‌تپد براي جبهه براي آنها هم دارد دعا مي‌كند. شما این دعاي معروف امام سجاد (سلام‌الله‌عليه) را كه دربارهٴ رزمنده‌ها مطرح مي‌كند، وقتي تحليل مي‌كنيد، مي‌بيند؛ به همين 3، 4 گروه دارد دعا مي‌كند. آنكه مي‌جنگد، آنكه پشت جبهه را تأمين مي‌كند، آنكه رابط بين جبهه و پشت جبهه است، آن كسي هم كه دلش مي‌خواهد برود جبهه و كمك بكند اسلام و مسلمين را در زمان تهاجم بيگانه‌ها مقدورش نيست،‌ آنها را هم دعا مي‌كند. اين دعاي امام سجاد لاهل الثغور اين را ملاحظه بفرماييد ... آیت الله در شرح دعای 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند #دعا_بیست_هفتم_17 دعای سیدالساجدین (ع ) برای مرزداران: 🔹اللَّهُمَّ و
✳️ در این فراز امام علیه السلام کسانى ‌را‌ مورد دعاى خویشتن قرار داده ‌که‌ ‌به‌ نحوى ‌از‌ انحاء ‌از‌ شرکت ‌در‌ میدان جهاد وامانده اند، ‌با‌ اینکه علاقمند ‌به‌ شرکت ‌در‌ ‌آن‌ میدان بوده اند، نخست عرضه ‌مى‌ دارد: (بار خداوندا ‌هر‌ مسلمانى ‌که‌ امر اسلام ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ خود مشغول دارد ‌و‌ تجمع ‌و‌ اتحاد اهل شرک ‌در‌ برابر مسلمین ‌او‌ ‌را‌ غمگین سازد، ‌و‌ تصمیم مبارزه ‌با‌ آنها ‌و‌ ‌یا‌ آهنگ جهاد کند) (اللهم ‌و‌ ایما مسلم اهمه امر الاسلام ‌و‌ احزنه تحزب اهل الشرک علیهم، فنوى غزوا، ‌او‌ ‌هم‌ بجهاد). (ولى ضعف ‌و‌ ناتوانى ‌او‌ ‌را‌ بازدارد، ‌یا‌ فقر ‌و‌ نیاز شرکت ‌او‌ ‌در‌ این میدان ‌را‌ ‌به‌ تعویق، ‌یا‌ حادثه ‌و‌ پیشامدى این امر ‌را‌ ‌به‌ تاخیر انداز ‌و‌ ‌یا‌ مانعى ‌در‌ برابر اراده ‌اش‌ ایجاد شود) (فقعد ‌به‌ ضعف، ‌او‌ ابطات ‌به‌ فاقه، ‌او‌ اخره عنه حادث، ‌او‌ عرض له دون ارادته مانع). پروردگار من! ‌هر‌ مسلمانى ‌که‌ ‌در‌ چنین شرائطى باشد: (نام ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ دفتر عبادت کنندگان ثبت فرما) (فاکتب اسمه ‌فى‌ العابدین). (ثواب مجاهدان ‌را‌ برایش مقرر دار) (و اوجب له ثواب المجاهدین). (و ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ سلسله ‌ى‌ شهداء ‌و‌ صالحان قرار ده) (و اجعله ‌فى‌ نظام الشهداء ‌و‌ الصالحین). به دنبال این قسمت بار دیگر ‌به‌ درود ‌بر‌ محمد ‌و‌ آلش پرداخته عرضه ‌مى‌ دارد: (بار خداوندا ‌بر‌ محمد بنده ‌و‌ رسولت ‌و‌ ‌آل‌ محمد درود فرست (اللهم صل على محمد عبدک ‌و‌ رسولک ‌و‌ ‌آل‌ محمد). (درود ‌و‌ رحمتى بلندتر ‌و‌ برتر ‌از‌ همه درودها ‌و‌ رحمتها) (صلاه عالیه على الصلوات). (درودى ‌که‌ مشرف ‌و‌ فوق ‌بر‌ همه تحیتها باشد) (مشرفه فوق التحیات). (درودى ‌که‌ مدتش پایان نپذیرد) (صلاه ‌لا‌ ینتهى امدها). (و تعدادش هرگز قطع نشود) (و لاینقطع عددها). (همانند کاملترین درودى ‌که‌ ‌در‌ گذشته ‌بر‌ یکى ‌از‌ دوستانت فرستاده اى) (کاتم ‌ما‌ مضى ‌من‌ صلواتک على احد ‌من‌ اولیائک). (چرا ‌که‌ ‌تو‌ خداوند منان ‌و‌ حمیدى، آغازکننده ‌و‌ بازگرداننده اى، ‌و‌ انجام دهنده ‌هر‌ ‌چه‌ ‌را‌ ‌که‌ بخواهى) (انک المنان الحمید، المبدى ء المعید، الفعال لما ترید). دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ خدایا ‌ ‌ ‌هر‌ مسلمانى ‌که‌ کار اسلام (گرفتارى مسلمانان ‌در‌ برابر کفر) ‌او‌ ‌را‌ نگران کند ‌و‌ گرد آمدن مشرکین ‌او‌ ‌را‌ اندوهگین سازد، ‌پس‌ قصد جنگ (با آنها) ‌یا‌ آهنگ جهاد (طرفدارى ‌از‌ دین) نماید ‌و‌ ضعف ‌و‌ سستى ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ رفتن ‌به‌ جنگ بنشاند، ‌یا‌ فقر ‌و‌ ‌بى‌ چیزى ‌او‌ ‌را‌ بدرنگ کردن (نرفتن ‌به‌ جنگ) وادارد، ‌یا‌ پیشامدى ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ قصد ‌و‌ آهنگش ‌به‌ تاخیر اندازد، ‌یا‌ جلوگیرى ‌در‌ برابر اراده ‌و‌ خواسته ‌اش‌ پیش آید، ‌پس‌ نام ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ عبادت کنندگان بنویس ‌و‌ پاداش جهادکنندگان ‌را‌ ‌به‌ ‌او‌ عطا فرما، ‌و‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ رشته ‌ى‌ کشته شدگان ‌در‌ راه ‌حق‌ ‌و‌ شایستگان قرار ‌ده‌ (امام صادق ع : مومنی فقیر ‌مى‌ گوید: پروردگارا مرا روزى فرما ‌تا‌ ‌در‌ راههاى خیر ‌و‌ نیکى چنین ‌و‌ چنان کنم، ‌پس‌ چون خداى عزوجل دانست ‌که‌ قصد ‌او‌ ‌از‌ روى راستى ‌و‌ درستى است براى ‌او‌ پاداش ‌مى‌ نویسد مانند پاداشى ‌که‌ اگر کارى ‌که‌ قصد کرده بجا ‌مى‌ آورد براى ‌او‌ ‌مى‌ نوشت، زیرا خداوند ‌به‌ ‌هر‌ چیز احاطه دارد ‌و‌ داراى جود ‌و‌ بخشش است) ‌و‌ نیز فرموده: ‌من‌ خود ‌را‌ ‌از‌ کشته شدگان طفوف « کربلا » بیرون نمى نمایم، ‌و‌ پاداش خویش ‌را‌ ‌از‌ آنان کمتر نمى شمارم، زیرا اگر ‌آن‌ روز حاضر بودم قصد ‌من‌ نصرت ‌و‌ یارى کردن آنها بود، ‌و‌ همچنین شیعیان ‌ما‌ شهداء ‌و‌ کشته شدگانند ‌هر‌ چند ‌به‌ روى رختخوابشان بمیرند) ✍ترجمه مرحوم فیض الاسلام - دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
تکنیک های مهربانی_۱۵.mp3
9.26M
15 ❤️بگــــو و بشمار؛ با همین زبانت! خوبیها، محبت ها، زیبائیها، امنیت ها و خیرهایی رو که از وجود دیگران بهت میرسه! ❤️به زبان آوردنِ زیبائیهای دیگران، محبتِ عمیق اونا رو برات جلب می کنه! 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ قصه ی مسابقه رومیان و چینیهای نقاش و هنرمند 🔴 چینیان گفتند ما نقاش‌تر رومیان گفتند ما را کر و ف
◀️اصلی ترین حرف عارفان اینه که حقیقت در درون ماست و شرط دیدن حقیقت شفاف بودن و عطشناک بودنه اصلی ترین حرف عارفان اینه که حقیقت بیرون از ما نیست حقیقت در درون ماست به شرطی که ما شفاف باشیم اگر ما شفاف نباشیم و تیره باشیم ، حقیقت رو نمیتونیم در خودمون ببینیم میریم جاهای دیگه جستجوش می کنیم اما اگه شفاف باشیم ، در خودمون حقیقت رو می بینیم در این داستان مولانا میگه که رومیان و چینیان بر سر اینکه کدومشون در صنعت نقاشی ماهر ترن با هم نزاع کردن غزالی هم در احیای علوم آورده که قصه مشهوریه پادشاه به میان اومد و گفت نقاشی کنید و من بعد از یک سال به داوری میام اتاق بزرگی رو در اختیار چینی ها و رومی ها قرار داد و پرده ای در میان اتاق انداخت رومیان اون طرف روی دیوار به نقاشی می پرداختن و چینیان هم طرف دیگه چینیان نقش آفرینی کردن و بدیع ترین نقش ممکن رو که در طاقت اونها بود پدید آوردن اما رومیان هیچ کاری نکردن فقط دیوار رو صیقل زدن صیقل زدند که اون رو به یک آیینه بسیار تابناک تبدیل کردن وقتی که نوبت داوری رسید و پادشاه با داوران وارد شدن اول به سراغ نقش چینی ها رفتن که چینیان چون از عمل فارغ شدند از پی شادی دهلها می‌زدند شه در آمد دید آنجا نقشها می‌ربود آن ، عقل را و فهم را بعد وقتی رفتن به دیدن نقش رومی ها ، پرده رو که از میان کشیدن این نقشِ چینی ها در اون طرف حتی زیباتر جلوه داده میشد هر چه آنجا دید ، اینجا بَه نمود دیده را از دیده‌خانه می‌ربود بعد مولوی میگه رومیان آن صوفیانند ای پدر بی ز تکرار و کتاب و بی هنر به جای اینکه بروند و نقش از بیرون وام کنن و بردل بنشونن ، دل رو اونقدر زدند و پاکیزه کردند تا اون نقش در اینها تابیده شد زاد دانشمند ، آثار قلم زاد صوفی چیست ؟ آثار قدم میگه ( در مورد عارفان ) اون طرف رو باید آنقدر پاکیزه کنی که اون حقیقت بیاد سراغ شما نرید سراغ حقیقت بلکه اون میاد سراغ شما به این معناست که میگه ” بعد از این میزان خود شو تا شوی موزون خویش ” چنان آیینه وار و صیقل زده خودت رو در مقابل حقیقت قرار بده که حقایق به سوی تو هجوم بیارن و بشتابن و که تو منبع حقایق بشی این آب از درونت بجوشه آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست ما وقتی تشنه باشیم آبها میان سراغمون. واقعا نکته ی مهمی هستش. و اینا همون رازهای فاش شده ای است که فاش نشده یعنی این بزرگان گفتند ولی گویی به گوش کسی نرفته همه دنبال آب میرن میگه شما اگر تشنه باشید جهان رو چنان ساختن که آب به سراغ شما میاد جهان را چنان ساختن که حقایق به شما هجوم میاره مولا علی در می فرماید هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ عَلَى حَقِیقَه البَصِیرَه میگه علم به اینها هجوم میاره . اونا نمیرن دنبالش بلکه علم به سراغشان میاد و این یک واقعیته 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️پاسخ امام هشتم علیه السلام به نامه‌ی یکی از زائران ◀️آقا میرزا حسن لسان الأطباء از اهالی اشرف مازندران نقل کرد در زمانی که حاجی ملا محمد اشرفی از مشاهیر علما در زادگاه خود اشرف ( بهشهر ) زندگی می‌کرد، من یک بار عازم زیارت حضرت رضا، علیه السلام شدم . برای خداحافظی و امر وصیت نامه‌ی خود خدمت ایشان رفتم و چون دانست که به زیارت ثامن الائمه علیه السلام می روم، پاکتی به من داد و فرمود : « در اولین روزی که به حرم مشرف شدی، این را تقدیم علیه السلام کن و در مراجعت جوابش را گرفته، برایم بیاور.» با خود گفتم : یعنی چه ؟ مگر امام رضا علیه السلام زنده است که نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگیرم؟! اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد که این مطلب را به ایشان بگویم و اعتراض نمایم . هنگامی که به مشهد مقدس رسیدم، در اولین روز زیارت، برای ادای تکلیف نامه را به داخل ضریح انداختم . بعد از چند ماه موقع مراجعت برای زیارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجی را که گفته بود جواب نامه‌ام را بگیر و بیاور، فراموش کرده بودم. بعد از نماز مغرب و عشا درحال زیارت بودم که ناگاه صدای مأموری بلند شد که زائران از حرم بیرون روند تا خدام به تنظیف حرم بپردازند . وقتی نماز زیارت را تمام کردم، متحیر شدم که اول شب چه وقت در بستن است ؟ ولی دیدم کسی جز من در حرم نیست ! برخاستم که بیرون روم، ناگاه دیدم سید بزرگواری در نهایت شکوه و جلال از طرف بالا سر با کمال وقار به سوی من می آید . همین که به من رسید، فرمود : حاجی میرزا حسن ! وقتی به اشرف رسیدی پیغام مرا به حاجی اشرفی برسان و بگو : 🌸آیینه شو جمال پری طلعتان طلب 🌸جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب در این فکر بودم که این بزرگوار که بود ؟ که مرا به اسم خواند و پیغام داد یک مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخی نشسته و بعضی ایستاده به زیارت و عبادت مشغول هستند فهمیدم که این حالت بوده است . وقتی به وطن مراجعت کردم، یکسره به خانه مرحوم حاجی اشرفی رفتم تا پیغام امام علیه السلام را به وی برسانم همین که در را کوبیدم، صدای حاجی از پشت در بلند شد که : « حاجی میرزا حسن ! آمدی ؟ قبول باشد . آری : آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب بزن به خانه و پس میهمان طلب سپس افزود:« افسوس ! که عمری گذراندیم و چنان که باید و شاید صفای باطن و روح پیدا نکرده‌ایم !» ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵آیینه شو جمال پری طلعتان طلب ◀️قال الله تبارک و تعالی: «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی ، أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت، أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون» ◀️ «بنده ام، از من اطاعت کن تا تو را مانند خود سازم. همان طورى که من زنده هستم و نمى میرم تو هم همیشه زنده باشى. همان طورى که من غنى هستم فقیر نمى شوم تو هم همیشه غنى باشى. همان طورى که من هر چه را اراده کنم مى شود تو را هم همین طور سازم». 👤 استاد مهدی ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ .. ما که هستیم؟" ما عدم هاییم هستی ها نما" تمام ما عدمیم. نمودی داریم از هستی، نمودی داریم از وجود. نمودی داریم از ظهور. اگر این نمود،نمود واقعی دارد،پس این نمود را نگاه داریم. نگذاریم این از بین برود. اگر این نمود یک نمود واقعی است،پس چرا موت و حیات به اختیار ما نیست؟ چرا مساله مرگ و زندگی در حیطه ی وجودی ما قرار ندارد؟ این را که همه می دانیم.پس معلوم می شود ما در هستی خود،مالک هستی خودمان هم نیستیم. 🍃ما عدم هاییم هستی ها نما 🍃تو وجود مطلق و هستی ما وجود مطلق اختصاص به ذات پروردگار دارد."تو وجود مطلق و هستی ما". 🍃ما نبودیم و تقاضامان نبود 🍃لطف تو ناگفته ی ما می شنود این مربوط می شود به اصل هستی.وقتی این طور باشد که در اصل هستی ما عدم هستیم.پس دیگر در آثار خارجی و ملکیت و شخصیت و شئونات و بیابروها چطور می توانیم ادعای ملکیت کنیم؟ چطور ادعای استقلال کنیم؟ 👤 مرحوم آیت الله سید محسن حسینی ره ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🔹اللَّهُمَّ لا طَاقَةَ لِى بِالْجَهْدِ، وَ لا صَبْرَ لِى عَلَى الْبَلاءِ، وَ لا قُوَّةَ لِى عَلَى الْفَقْرِ، فَلا تَحْظُرْ عَلَيَّ رِزْقِى، وَ لا تَكِلْنِى إِلَى خَلْقِكَ، بَلْ تَفَرَّدْ بِحَاجَتِى، وَ تَوَلَّ كِفَايَتِى🔹 🔸خدايا مرا طاقت تحمل رنج نيست و تاب شكيبايى بر بلا ندارم و تحمل تنگ دستى نمى توانم، پس روزى خود را از من وامگير، و مرا به خلق خود وامگذار، بلكه تو خود حاجت مرا برآور🔸 ✳️دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ دانی که پس از عمر چه ماند باقی مهر است و محبت است و باقی همه هیچ ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای قسمت اول هنگامي که تندرستي و سپاس بر آن را از خداوند درخواست مي‏نمود عنوان دعا چنين است: و کان من دعائه عليه‏السلام اذا سال الله العافيه و شکرها، از دعاهاي امام (ع) است هنگامي که تندرستي و سپاس بر آن را از خداوند درخواست مي‏نمود. عافيت و سلامتي يکي از نعمتهاي بزرگ خداوند است. که انسان کمتر به آن توجه دارد و شکر آن را بجا نمي‏آورد و قدر آن را نمي‏داند تا اينکه به بيماري دچار مي‏شود و آنگاه قدري به نعمت عافيت پي مي‏برد. در اين دعا امام سجاد (ع) بعد از فرستادن درود بر پيامبر (ص) و اهل‏بيتش (ع)، اينگونه به پيشگاه مقدس الهي درخواست عافيت مي‏کند: اللهم صل علي محمد و اله، و البسني عافيتک، و جللني عافيتک، و حصني بعافيتک، و اکرمني بعافيتک، و اغنني بعافيتک، و تصدق علي بعافيتک، وهب لي عافيتک، و افرشني عافيتک، و اصلح لي عافيتک، و لا تفرق بيني و بين عافيتک في الدنيا و الاخره. بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست و بر (تن و جان) من به لطف خودت لباس عافيت بپوشان، و عافيتت را بر تمام شئون وجودم شامل گردان، و مرا در سنگر و پناه عافيت و رستگاري خود محفوظ گردان، و به عافيت و رستگاري مرا گرامي بدار، و به عافيتت مرا مستغني و بي‏نياز گردان، و به من فقير درگاهت عافيت را صدقه و موهبت فرما، و عافيت را بر من گسترده گردان و به آن عافيت، امور مرا اصلاح کن، و ميان من و عافيت هرگز در دنيا و آخرت جدايي مينداز. چنانکه ملاحظه مي‏شود امام چهارم (ع) مساله‏ي «عافيت» و تاثير آن را در زندگي انسان در دنيا و آخرت به طور مبسوطي تشريح مي‏فرمايد. و بدين وسيله اهميت و جايگاه اين نعمت بزرگ را به ما گوشزد مي‏کند. در اين فراز از دعا امام (ع) عافيت را به امور زير تفسير و توجيه کرده است: 1- لباس محافظ 2- پناهگاه امن و آرامش‏بخش 3- موجب کرامت 4- بي‏نيازکننده از غير 5- صدقه و موهبت الهي 6- موجب اصلاح و اگر انسانها از اين نعمت بزرگ يعني «عافيت» به درستي بهره‏مند شوند و از آن در مسير کمال خود استفاده کنند، در دنيا و آخرت رستگار و سعادتمند خواهند شد. ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
# محتواي_دعا دعای قسمت دوم آنگاه امام (ع) در فراز ديگر دعا صفات و ويژگيهاي آن عافيتي را که از خداوند درخواست مي‏کند تشريح مي‏فرمايد. و جهت‏گيري درخواست عافيت را به ما مي‏آموزد. زيرا عافيتي موجب سعادت است که جهت‏دار و هدفدار باشد. يعني در مسير رضاي الهي و رشد و تعالي معنوي انسان مورد استفاده قرار گيرد. و صرف وجود سلامتي (بدني و جسمي) گرچه نعمت است، اما براي کمال انسان کافي نيست، بلکه سلامتي بايد در تمام زمينه‏هاي مادي و معنوي و جسمي و روحي باشد تا انسان را به سوي کمال رهنمون کند. امام (ع) خصوصيات «عافيت» را چنين معرفي مي‏فرمايد: عافني عافيه، به من عافيتي عطا کن که: 1- کافيه، بي‏نيازکننده باشد (همه جانبه باشد هم ظاهري و هم باطني). 2- شافيه، بهبوددهنده باشد. 3- ناميه، افزون شونده و رشد دهنده باشد. 4- تولد في بدني العافيه پيوسته در جسم (و جان) من سلامت و آسايش بيفزايد. 5- عافيه الدنيا و الاخره، (موجب) سلامتي دنيوي و اخروي باشد (زيرا عافيت دنيا به تنهايي معيار سعادت و خوشبختي نيست). ادامه دارد ... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife
# محتواي_دعا دعای قسمت سوم آنگاه در بخش ديگر دعا به ما مي‏آموزد که از خداوند بخواهيم به دادن نعمتهايش بر ما منت گذارد. در اين باره مي‏فرمايد: و امنن علي، خدايا بر من منت گذار (به اين نعمتها): 1- بالصحه، به سلامتي 2- و الامن، و امنيت و آرامش 3- و السلامه في ديني و بدني، و سلامتي در دين و بدنم. 4- و البصيره في قلبي، و قدرت شناخت و بصيرت قلبي. 5- و النفاذ في اموري، و پيشرفت در کارهايم. 6- و الخشيه لک، و ترس (توام با معرفت) از تو (براي تو). 7- و الخوف منک، و بيم و خوف از (مجازات) تو. 8- و القوه علي ما امرتني به من طاعتک، و توانايي بر اطاعت و فرمانبرداري از تو. 9- و الاجتناب لما نهيتني عنه من معصيتک، و دوري از معصيت و نافرمانيت که مرا از آن نهي کرده‏اي. 10- و امنن علي بالحج و العمره، و منت گذار به انجام حج و عمره. 11- و زياره قبر رسولک، و زيارت مرقد پاک رسولت (ص). چنانکه ملاحظه مي‏شود، درخواستهايي که امام (ع) به ما مي‏آموزد همواره موجب سعادت دنيا و آخرت است، و عمل به آنها و تلاش در زمينه‏ي کسب آنها، دنيا و آخرت ما را تامين مي‏کند. در حقيقت دعاهايي که پيامبر (ص) و ائمه‏ي معصومين (ع) به ما آموخته‏اند، دستورات زندگي است. و آنها همچون طبيب که به بيمار خود دوا مي‏دهد، براي سلامتي روحي و رواني و حفظ سلامتي و عافيت دنيا و آخرت نسخه‏هايي را در قالب دعا در اختيار ما قرار داده‏اند. و دقت در اين دعاها و معرفت يافتن نسبت به آنها حقيقتا علاوه بر نيايش خدا، هدايتگر انسان در دنيا و آخرت مي‏باشد. امام (ع) در جهت استفاده‏ي هدفدار از عافيت، در فراز ديگر دعا مي‏فرمايد: و اشرح لمراشد دينک قلبي، و دلم را براي اهداف و مقاصد دينت بگشا (مرا شرح صدر و بصيرت کاملي در فهم اصول حقايق دين عطا فرما). سپس در فراز ديگر دعا خود و فرزندان و ذريه‏ي خويش را از امور زير که مي‏توانند به نوعي «عافيت» جسمي و روحي و دنيوي و اخروي انسان را به خطر بياندازند، در پناه خداوند قرار مي‏دهد: 1- از شر شيطان 2- از شر جانوران زهردار کشنده (مثل مار و غيره) نکشنده (مثل زنبور) و همه‏ي جانوران 3- چشم زخم 4- از شر سلطان و حاکم ستمگر 5- مترف (فرورفته در ناز و نعمت) 6- و از شر هر که براي پيامبر (ص) و خاندانش جنگي (دشمني) برپا کرده و آشکار ساخته. در مجموع از تمامي طبيعي و شيطان و همراهان و پيروانش به خدا پناه مي‏برد. و به ما مي‏آموزد اينگونه به خداوند پناه ببريم. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2