eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
مختصر در اين دعا كه درخواست پرده‏ پوشى و نگهدارى مطرح شده امام عرضه مى‏دارد: (بار خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و بسترهاى اكرام و احترامت را براى من بگستران) (اللهم صل على محمد و آله، و افرشنى مهاد كرامتك). (مرا در شريعه‏هاى رحمت خويش وارد ساز) (و اوردنى مشارع رحمتك). (در آغوش بهشتت جاى ده) (و احللنى بحبوحه جنتك). (با رد از درگاهت نشانه‏ى ذلت و خوارى بر من منه) (و لا تسمنى بالرد عنك). (با نوميدى از درگاهت مرا محروم مفرما) (و لا تحرمنى بالخيبه منك). ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ راه افزایش روزى 🔴 و قَالَ (علیه السلام): اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ. 🔴 را با دادن فرود آوريد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ راه وسعت روزى: 📋 امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه حكمت آميز اشاره به اسباب فزونى نعمت كرده مى فرمايد: «روزى را به وسيله صدقه فرود آوريد»; (اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ). منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است كه انسان در زندگى به آن نياز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبيل مال و املاك گوناگون اطلاق مى شود، هرچند درباره امور معنوى نيز به كار مى رود; مثلاً مى گوييم: «اللّهُمّ ارْزُقْنَا الاْيمانَ وَالْيَقينَ; خداوندا ايمان و يقين به ما روزى بفرما». ولى در كلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است. منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است كه بدون عوض و با انگيزه الهى در اختيار ديگرى قرار داده شود. امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى رابطه نزديكى ميان صدقات و فزونى رزق و روزى بيان فرموده است. اين معنا در روايات ديگر نيز با عبارات متفاوتى آمده است از جمله در حكمت 258 خواهد آمد كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «إذا أمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ; هر زمان فقير و نيازمند شديد با دادن صدقه با خداوند معامله كنيد». در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه به يكى از فرزندانش فرمود: از آن مالى كه نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض كرد: فقط چهل دينار. امام(عليه السلام) فرمود: برو و آن را به نيازمندان صدقه بده. عرض كرد: چيزى غير از آن در بساط نيست. فرمود: مى گويم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: «أَما عَلِمْتَ أنَّ لِكُلِّ شَيْء مِفْتاحاً وَمِفْتاحُ الرِّزْقِ الصَّدَقَةُ; آيا نمى دانى هرچيز كليدى دارد و كليد رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نيازمندان بده. فرزند امام اين كار را كرد. ده روز نگذشته بود كه از محلى چهار هزار دينار خدمت حضرت آوردند. امام(عليه السلام) فرمود: فرزندم! چهل دينار براى خدا دادى و خداوند چهار هزار دينار به ما داد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1_588029785.mp3
5.21M
1⃣هیچ ارثیه ای مثل نیست 2⃣همه ما دردنیامستاجرمیباشیم ☑️همه مازندگی ابدی درپیش داریم 3⃣نسبت به یکسری اشخاص باید ادب بیشتری رامراعات نماییم(مانندافراد سیدوآنانی که لباس رسول الله رابه تن دارند) ☑️بابت انتسابشان به اهل البیت احترام بگذارید 4⃣یکسری مکانها هستند که باید نسبت به آنهاادب بیشتری رارعایت نماییم(مانندحرم-مسجد) ☑️مسجدوحرم مقدس است.نبایدصدایمان رابلندکرده وحرفهای پوچ نزنیم 5⃣یکسری زمانها هستند که مقدسند وباید ادب بیشتری درآن رعایت کنیم(مانندروزجمعه،بین الطلوعین،شب جمعه) ☑️بیشترین حسرت درقیامت راافرادی میخورندکه شب جمعه رابه غفلت گذراندند ☑️بیشترین تلاش شیطان درشب وروز جمعه است(چون گناهان وثوابها دوبرابرمحاسبه میشود) 6⃣ماچهارگروه آدمهای خوب داریم. ☑️آدمهای خوبی که کارخوب راخوب انجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بد رابدانجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بدراخوب انجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بد رابه بدترین وجه انجام میدهند 7⃣نمونه هایی ازاحترام وادب نگاه داشتن ☑️عرق خورهای قدیم به حرمت محرم بساط خودراجمع میکردند. ☑️قدیمها بادیدن گنبدامام رضاموسیقی راخاموش میکرد.الان..... 8⃣وقتی دعبل خزاعی درشعرخودنام امام زمان رابرد حضرت رضا(ع)ازجابرخاست ودست برسرگذاشته وسلام برحضرت مهدی داد.درحالی که حضرت مهدی بعدمتولد میگردد.(این ادب نسبت به حجت خداست) ☑️ بخاطر ادب نسبت به حضرت زهرا(س)نجات پیداکرد 👌ادامه ی شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی با مطالعه از روی 👌لطفا با ما همراه باشید ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی ابتدای سوره بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم(1) ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
📱#نرم_افزار 📚 #تفسیر_نور 👤 استاد محسن #قرائتی #تفسیر_قرآن ⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید انشالله همان گونه که توفیق شد کل قرآن کریم را در این کانال یک دور بخوانیم، توفیق شود تفسیر کل قرآن را هم روزی به اتمام برسانیم بعون الله ان شاالله التماس دعا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّت‏هاي گذشته و زمان‏هاي سپري شده ... 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏والْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله دُونَ الأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ بِقُدْرَتِهِ الَّتِى لَا تَعْجِزُ عَنْ شَىْ‏ءٍ وَإِنْ عَظُمَ وَلَا يَفُوتُهَا شَىْ‏ءٌ وَإِنْ لَطُفَ‏ سپاس مخصوص خداست، كه نه بر امّت‏هاى گذشته و زمان‏هاى سپرى شده؛ بلكه بر ما به وجود محمد صلى الله عليه و آله منّت نهاد؛ با قدرتش كه از هيچ چيز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمى‏شود و هيچ چيز هر چند كوچك و ريز باشد، از دايره اختيار و عرصه ارادتش، بيرون نمى‏رود. ✳️زبان از بيان اوصاف و شخصيّت انسانى كه در گردونه خلقت نمونه ندارد و بالاتر و والاتر و افضل از او وجود ندارد عاجز است، قلم به روى صفحه كاغذ براى نشان دادن چهره او نمى‏چرخد، فكر از دريافت تمام حقيقت او ناتوان است. ما براى وصف او چاره ‏اى جز مراجعه به آيات قرآن كه بيان خداست و روايات و اخبار، كه بيان معجز آساى اولياى حقّ است نداریم. در اين زمينه از آيات و روايات نمونه‏هايى را نقل مى‏كنم تا بتوانيد دور نمايى از واقعيّت او را ببينيد. عقل اوّل، مخلوق و اقرب به حقّ و اعظم و اتمّ موجود است، چون از تمام حجاب‏هاى مُلكى و نفسى و فلكى به دور است. در روايات بسيار مهم در موثّق‏ترين كتب روايى آمده: 1- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلُ. اوّلين مخلوق خدا عقل است. 2- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ نُورى. اوّلين مخلوق خدا نور من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. 3- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ رُوحى. اوّلين مخلوق خدا روح من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. 4- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْقَلَمُ. اوّلين مخلوق خدا قلم است. 5- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْمَلائِكَة. اوّلين مخلوق خدا فرشتگان مقرّب مى‏باشند. اين پنج مرحله، اوصاف يك حقيقت و يك نور است، اسمايى است متعدّد براى مسمّاى واحد، مسمّاى واحدى كه بالاترين نشأه وجود است كه نسبت به او و حقّ واسطه نمى‏خورد، احتياج و نيازى در او به وجودى جز حقّ نيست. و نظرى به ما سوا ندارد و التفاتى جز به محبوب براى او نيست. تعبير به قلم يعنى واسطه حقّ در تصوير حقايق و علوم به الواح نفسانيّه. اين بى‏واسطگى و عدم قيودات و مرزها، وسعت جلال و جبروت و عظمت رسول الهى صلى الله عليه و آله است. موجود هر چه از قيد و بند دور باشد و به حضرت محبوب نزديكتر، خير و بركتش بيشتر است. او وجود نازنينى بود كه به بدن هم مقيّد نشد بلكه بدن و جسم، روى او بود به سوى خلق! أقْبَلَ إلَى الدٌّنْيا وَأَهْبَطَ إلى الأَرْضِ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ. [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] روى به دنيا كرد و به زمين فرود آمد به خاطر رحمت براى جهانيان. و اين همه بدان معناست كه نور وجود مقدّسش در باطن تمام اشيا و عوالم موجودات هست كه او احبّ اشيا و صاف‏ترين و خالص‏ترين موجودات است. انسان در ارتباط به او اهل كمال و نجات و شايسته بهشت است و در صورت روى گردانى از وى اهل، شقاوت و هيزم جهنّم است و اين حقايق در روايت زير كه بيشتر كتب حديث نقل كرده‏اند، منعكس است: عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قال: لَمّا خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قالَ لَهُ: أقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قالَ لَهُ: أدْبِرْ، فَادْبَرَ ثمَّ قالَ: وَعِزَّتى و جلالى ما خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إلىَّ مِنْكَ، وَلا أكْمَلْتُكَ إلّافيمَنْ احِبُّ. اما انِّى إيّاكَ آمُرُ وَإيّاكَ أنْهى‏ وَإيّاكَ أُعاقِبُ وَإيّاكَ اثيبُ. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: زمانى كه خداوند عقل را آفريد از او بازپرسى كرد و سپس به او فرمود: روكن، پس او رو كرد، سپس به او فرمود: برگرد، پس برگشت. سپس فرمود: به عزّت و جلال خودم قسم! خلقى محبوب‏تر از تو به سوى من نيست، و تكميل نكردم تو را مگر در حق كسى كه او را دوست مى‏دارم. آگاه باش! من فقط تو را امر مى‏كنم و تو را نهى مى‏كنم و به تو عقاب مى‏كنم و به تو پاداش مى‏دهم. ماه فرو ماند از جمال محمّد سرو نباشد به اعتدال محمّد قدر فلك را كمال و منزلتى نيست در نظر قدر با كمال محمّد وعده ديدار هر كسى به قيامت ليلةالإسرا شب وصال محمّد آدم و نوح و خليل و موسى و عيسى آمده مجموع در ظلال محمّد عرصه گيتى مجال همّت او نيست روز قيامت نگر مجال محمّد شمس و قمر در زمين حشر نتابند نور نتابد مگر جمال محمّد وآن همه پيرايه بسته جنّت فردوس بو كه قبولش كند بلال محمّد همچو زمين خواهد آسمان كه بيفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمّد شايد اگر آفتاب و ماه نتابند پيش دو ابروى چون هلال محمّد چشم مرا تا به خواب ديد جمالش خواب نمى‏گيرد از خيال محمّد سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى عشق محمّد بس است و آل محمّد (# سعدى شيرازى ) استاد 🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمّديه قسمت اول 🔴 در رسائل قيصرى ( صفحه 125 ) آمده است: «حقيقت محمّديه در مقام قوس نزولى و معراج تحليلى بعد از تجلّى و ظهور در صُور عقول و نفوس و حقايق برزخى و مثالى و ظهور در عالم شهادت و تنزّل از مقام غيب و استقرار در رحم مادّى؛ از آن جهت كه صعود بر طبق نزول است و رجوع به بدايات كه همان حقيقت نهايات باشد، جهت پيوند به اصل خود كه غايت خلقت و كمال استجلا بر آن مترتّب مى‏شود از نواحى تكامل جوهرى و عروج و صعود تركيبى جهت استيفاى آنچه راكه در مقام نزول در مراتب و درجات و تنزّلات به وديعه نهاده بود، بعد از طىّ درجات معدنى و نباتى و حياتى و كسب وجود عقلانى و عبور از منازل بوادى، به كسب وجود حقّانى نايل آيد و بعد از نيل به مقام اعلاى‏ از تمكين و خلاصى از اقسام تلوين و عبور از مرتبه و مقام واحديّت و فنا در احديّت و تحقّق به مقام مظهريّت اسم الله ذاتى و مشاهده خواص و آثار كلّيّه اسماى الهيّه و اعيان ثابته در مقام مظهريّت تجلّى ذاتى و احاطه به عوالم وجودى، رجوع به كثرت مى‏نمايد. اين حقيقت كليّه در مقام «أوأدنى» و مرتبه مظهريّت تجلّى ذاتى و مقام ظهور سرّ تامّ و تمام: فَأحْبَبْتُ أنْ اعْرَفَ. پس دوست دارم شناخته شوم. به حكم: أبيتُ عِنْدَ رَبّى، يُطْعِمُنى وَيَسْقينى. بيتوته كردم من نزد پروردگارم كه اطعام داد مرا و سيرابم كرد. و: لى مَعَ اللهِ وَقْتٌ لايَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلانَبِىٌّ مُرْسَلٌ. براى من با خدا زمانى است كه هيچ فرشته مقرّبى و هيچ پيامبر مرسلى قدرت رسيدن به آن را ندارند. از نحوه ظهور مفاتيح غيب و احكام اسما- مُسْتأثَرَةٌ الّتى لايَعْرِفُها إلّا هو - و كيفيّت ظهور و تجلّى اسماى كلّيّه و امّهات اسما در مرتبه واحديّت، مطّلع و به اسرار وجود واقف و به نحوه سريان آن مفاتيح به صور استعدادات، عالم و آگاه مى‏شود. و در مقام واحديّت به اعتبار تحقّق به اسم اعظم و اسم الله آثار و احكام و مفاتيح اسماى مستأثره را به تفصيل در اعيانْ شهود نموده و حافظ عهد: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يبَنِى ءَادَمَ أَن لَّاتَعْبُدُواْ الشَّيْطنَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» اى فرزندان آدم! آيا به شما سفارش نكردم كه شيطان را مپرستيد كه او بى‏ترديد دشمن آشكارى براى شماست؟ إلى قوله: وَأَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ» و اين كه مرا بپرستيد كه اين راهى است مستقيم. و به ياد آورنده ميثاق: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ» از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند. و چون به سرّ اعيان و استعدادات لوازم اعيان واقف مى‏شود، در مقام هدايت تشريع احكام هر ذى حقّى را به حق خود و هر ممكنى را به كمالات لايقه خود مى‏رساند و چون صدور حوادث و وقوع وقايع را مستند به اسماى الهيّه و استعدادات و قابليّات ذاتيّه لازمه اين استعدادات را ناشى از حكمت بالغه الهيّه مى‏داند. فَلا يَهُمُّ بِالنَّوازِلِ، وَلا يَغْتَمُّ بِالْحَوادثِ أصْلًا ولا تُؤَثِّرُ فيهِ، فَلايُرى‏ فى عَيْنِ الْبَلايا إِلّا هَشَّاً بَشّاً بَسّاماً مَزّاحاً كعلىّ عليه السلام. پس به پيشامدها و حوادث اصلًا اهميّت نمى‏دهد و در حركت او تأثيرى ندارد؛ در عين بلا جز رضايت و خرسندى و شادى و خنده رويى چيزى براى او نيست مانند امام على عليه السلام. 👈 ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمّديه قسمت دوم 🔴 از آن جا كه متجلّى در حقيقت كلّيّه محمّديّه، مفاتيح مختصّ به حضرت احديّت جمع و صاحب مقام اكمليّت مى‏باشند و قلب مبارك او به مقام برزخيّت كبرى و تجلّى احدى جمعى و مظهريّت اسم اللَّه ذاتى نايل آمده و تجلّيات الهيّه از ناحيه ذات و حقيقت او به عالم اسما و صفات و عوالم عقول و مراتب عالم مثال و عالم ماده و طبيعت واصل مى‏شود و آن حقيقت كلّيّه به حكم جامعيّت تامّه مشتمل بر كافّه حضرات است و جميع حقايق ابعاض و اجزاى وجود اويند، مفاتيح غيبى در هر درجه از درجات وجود او، اثرى از مقام غيب ذات به او مى‏رسانند. در مقام غيب وجود، مُلهمَ از ذات حقّ است بدون وساطت امرى: كَالْعِلْمِ بِالْأسْماءِ الْمُسْتَأْثَرَةِ الْغَيْبِيَّةِ. مانند علم به اسماى برگزيده غيبى و پنهانى. چه آن كه فرمود: اللّهُمَّ إنّى اسْألُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أو أنْزَلْتَهُ فى كِتابِكَ أوْ علَّمْتَهُ أحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأثَرْتَ بِهِ فى مَكْنُونِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ. بار پروردگارا! از تو مى‏خواهم به حق هر اسمى كه به آن، خود را ناميدى يا در قرآنت نازل كردى يا به يكى از بندگانت ياد دادى و يا هر اسمى كه در علم غيب و پنهان خود برگزيدى. اين اسما متضمّن علوم و اسرارى هستند كه إنباى از غيب ذات و علم تفصيلى به آثار و مقتضيات اسماى كليّه و جزئيّه و استعدادات و قابليّات لازمه اعيان و حقايق خلقيّه بر آنها توقّف دارد و اين اسما در عالم جبروت و حضرت عمليّه علّت و منشأ سير آن حقيقة الحقايق در اسمايى كه رقايق اسماى مستأثره و صور ابهامات غيبيّه مخصوص به مقام احديّت جمع الجمع هستند مى‏باشند. تقلّب و سير در اسماى ظاهره و باطنه و تحقّق به مقام جمعيّت اين اسما و افاقت و خلاصى از سُكر فناى در فنا و نيل به مقام تمكين تام، ناشى از استمداد از اسماى مستأثره و تجلّيات واصله از غيب ذات است. [پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد]: إنَّ اللَّهَ ضَرَبَ بِيَدِهِ بَيْنَ كِتْفَىَّ فَوَجَدْتُ بَرْدَ أنامِلِهِ بَيْنَ ثَدْيَىَّ فَعَلِمْتُ عِلْمَ الْأوَّلينَ وَالْآخِرينَ. خداوند با قدرت لايزالى خود بر دو شانه‏ام زد كه سردى آن را بين دو سينه‏ام حس كردم و علم اوّلين و آخرين را دانستم. اثر اين مفاتيح در عالم ملكوت و ارواح، مكاشفات معنويّه و واردات و تنزّلات روحانيّه و مجرّده است كه علوم شريعت و طريقت و حقيقت و رموز و اسرار آنها ثمره آن مى‏باشد. و مكاشفات صورى و شهود مقامات و درجات انبيا و اعمال خلايق در عوالم برزخى، رقائق و صور مكاشفات معنويّه‏اند و عبد سيّار قبل از نيل به مكاشفات معنويّه از باب عدم جواز طفره در صعود و نزول وجود، به مكاشفات صوريّه نايل‏ آيد. و اين مكاشفات به صورت دحيه كلبى و مشاهده مقامات انبيا در سماوات برزخى جهت آن حضرت، منافات با كشف حقايق معنوى در عالم ارواح و شهود مقدّرات و حقايق خواصّ اسما در واحديّت و قبول تجلّيّات ذاتيّه در احديّت ندارد، چه آن كه آن حقيقت كلّيه جامع جميع اين حضرات است. از آن جا كه حضرت ختمى مرتبت، خاتم انبيا و شريعت او مكمّل كلّيّه شرايع الهيّه است و به مظهريّت تجلّى ذات حق و اسم اللَّه ذاتى نايل آمده است و حقيقت او مشتمل است بر جميع مراتب وجودى، ناچار كتاب نازل بر قلب او نيز مشتمل است بر جميع درجات و مراتب وجود كه مرتبه نازله آن، الفاظ قرآنيّه و نقوش و ارقام و سور و آيات و كلمات مابين الدَّفَّتَين است و خطابات قرآنيّه از اين جهت السنه احوال مخاطبين و استعدادات آنان و معرّف احوالات و مقامات و نشئات مكلّفين در مقام صعود وجود، بلكه السنه احوال و مقامات و درجات كلّيّه نفوس و جميع حقايق در قوس نزولى است. لذا مرتبه عاليه قرآن كتاب الهى كه از آن به مطلع كتاب و مرتبه تعيّن حق به اسم «متكلّم» تعبير نموده است مقام احديّت جمع است و مراتب و درجات آن بعينها متّحد است با درجات و مراتب وجودى آن، كه اين كتاب بر او نازل شده‏است!!» ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📔 «رسائل قیصری»، به زبان عربی ، مجموعه‌ای است مشتمل بر چهار رساله ی عرفانی که سه تای آنها توسط عارف بارع، داود بن محمود قیصری و یکی از آنها، توسط آقا محمد رضا قمشه‌ای به رشته ی تحریر درآمده است. 1. التوحید و النبوة و الولایة: این رساله، شامل یک مقدمه دو فصلی، سه مقصد و یک خاتمه است. ۲. اساس الوحدانیة: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است. ۳. تحقیق در مباحث ولایت کلیه: این رساله، حواشی فارسی آقا محمد رضا قمشه‌ای بر فص شیثی « فصوص الحکم » است. ۴. نهایة البیان فی درایة الزمان: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است و با حواشی فارسی سید جلال الدین آشتیانی همراه است.👇 https://fidibo.com/book/3752-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D8%B5%D8%B1%DB%8C 👤داود بن محمود قیصری👇 📜http://eview.blog.ir/post/595 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife
Makaremolakhlagh48_(Rabete)_lobolmizan[H].mp3
9.43M
✳️دعای 🔹 استاد اصغر ✔️ جلسه 48 👌عبور از رابطه خود با خود به سوی رابطه خود با خدا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " : 🔹 و لا تُقَاصَّنِى بِمَا اجْتَرَحْتُ وَ لا تُنَاقِشْنِى بِمَا اكْتَسَبْتُ، وَ لا تُبْرِزْ مَكْتُومِى، وَ لا تَكْشِفْ مَسْتُورِى، وَ لا تَحْمِلْ عَلَى مِيزَانِ الْإِنْصَافِ عَمَلِى، وَ لا تُعْلِنْ عَلَى عُيُونِ الْمَلَإِ خَبَرِى🔹 🔸 و به بدكردارى كيفر مفرما و به سبب اعمالم بر من سخت مگیر، و راز مرا آشكار مكن، و نهان مرا هويدا مساز، و كردار مرا به ترازوى عدل مسنج، و باطن مرا پيش مردم ظاهر مكن🔸 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت اول 🔴 از صفات انسان‏هاى زشت‏خو، دريدن پرده‏هاى عصمت و عفّت بندگان خداست، به ويژه عيب‏جويى و كشف اسرار مردم در قالب غيبت و تهمت و شايعه‏بازى؛ ساختار روحى و فكرى و اجتماعى بشر را دگرگون مى‏سازد و آثار متقابلى را نيز در پى دارد. بسيارى از هتك حرمت‏ها و افشاى اسرار نظامى و شنود پنهانى گفتگوهاى مردم و آبرو ريزى مسلمانان، بازتاب سخت و ستم‏گرانه در بين انسان‏ها داشته است. حضرت على عليه السلام در باب مظالم عباد و فسادى كه در زمين پديد مى‏آورد، مى‏فرمايد: لايَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّما يَسْعى‏ فى‏ مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ وَ لَيْسَ جَزاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْىِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فيها وَ مَنْ هَتَكَ حِجابَ أَخِيهِ انْهَتَكَتْ عَوْراتُ بَيْتِهِ بِئْسَ الزَّادُ إِلى‏ الْمَعَادِ الْعُدْوانُ عَلَى الْعِبادِ. ستم ستم‏كننده بر تو گران نيايد، همانا او در زيان خود و سود براى تو مى‏كوشد. سزاى كسى كه تو را شاد كند، بد كردن به او نباشد. هر كه تيغ ستم كشد بدان كشته شود و هر كه براى برادرش چاهى بكند در آن بيفتد و هر كه آبروى برادرش را ببرد آبرويش در خانه او بريزد. در قيامت ستم بر بندگان چه بد توشه‏اى است. بنابراين؛ آن خدايى كه زيبايى‏ها را آشكار مى‏كند و زشتى‏ها را مى‏پوشاند. آن خدايى كه بر جسارت ارتكاب گناهان تندى نمى‏كند و پرده‏درى براى بندگان را روا نمى‏دارد، چگونه بنده مؤمنى كه جامه پرهيزگارى و صداقت بر تن دارد و مظهر اسماى الهى و واسطه فيض و بركت بين آسمان‏ها و زمين است؛ به خود اجازه مى‏دهد با حرفى يا حركتى دل آفريدگار و آفرينش را به درد آورد و نظام خلقتى را در هم ريزد، چنين نيست كه اسرار خلقت را هر كه بداند و يا به هر كه بگويند. امّا آثار ناگوار برخى اعمال قلبى و رفتارى در بين بندگان، عرش را به لرزه درمى‏آورد. امام باقر عليه السلام فرمود: در تورات نوشته است از جمله خداى عزّوجلّ با موسى بن عمران عليه السلام اين بود كه: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خويش پوشيده دار و در آشكارت، سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار كن و با ابراز راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در نفرين من شريك دشمن خود و دشمن من گردى. «1» گاهى عفو و پرده پوشى خداوند منّان به جايى مى‏رسد كه گناهكارى را دوست خود قرار مى‏دهد تا حدّى به درجه قرب خود مى‏رساند كه پيامبر خود را به سوى او مى‏فرستد كه واسطه بارش نعمت الهى گردد. «از جمله اتفاقات لطيف مناجات «برخ الأسود» است، همان كسى كه خداوند متعال به حضرت موسى عليه السلام امر فرمود كه، از او درخواست دعا كند تا براى بنى‏اسرائيل باران ببارد. بعد از اين هفت سال در بنى‏اسرائيل قحطى آمد، حضرت موسى عليه السلام با هفتاد هزار نفر بيرون رفتند تا دعا كنند كه باران بيايد. خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود: موسى! چگونه اجابت كنم دعاى جمعيّتى را كه غرق در گناه هستند و گناهان بر ايشان سايه افكنده است و با خباثت باطن و غير يقين مرا مى‏خوانند و خود را از مجازات من ايمن مى‏دانند. اى موسى! برگرد و برو به نزد يكى از بندگانم به نام برخ كه دعا نمايد، تا دعاى او را بپذيرم. حضرت موسى عليه السلام در پى برخ رفت و او را پيدا نكرد، تا اين كه روزى‏ حضرت در كوچه‏اى عبور مى‏كرد، ناگهان به بنده سياه پوستى برخورد كرد در پيشانيش آثار سجده نمايان بود و چادر شبى به خود پيچيده و گوشه آن را به پشت گردنش گره زده بود. حضرت به نور خدا او را شناخت و بر او سلام كرد و گفت: اسمت چيست؟ گفت: ... 👈 ادامه دارد .... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت 2 🔴 گفت: اسمت چيست؟ گفت: اسم من برخ است. حضرت موسى عليه السلام گفت: مدّتى در جستجوى تو بوديم، حال بيا برويم براى ما دعاى باران بخوان، برخ به ميان جمعيّت آمد و چنين دعا كرد: اللَّهُمَّ ما هذا مْن فِعالِكَ وَ ما هذا مِنْ حِلْمِكَ وَ مَا الَّذى‏ بَدا لَكَ انْقَضَتْ عَلَيْكَ عُيُونُكَ أَمْ عانَدَتْ الرِّياحُ عَنْ طاعَتِكَ أَمْ نَفَدَ ما عِنْدَكَ أَمْ إِشْتَدَّ غَضَبُكَ عَلَى الْمُذْنِبينَ، الَسْتَ كُنْتَ غَفَّاراً قَبْلَ خَلْقِ الْخاطِئينَ، خَلَقْتَ الرَّحْمَةَ وَ أَمَرْتَ بِالْعَطْفِ أَمْ تَرينا أَنَّكَ مُمْتَنِعٌ أَمْ تَخْشى‏ الفَوْتَ فَتُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ. خدايا! اين خشكى و قحطى كار تو نيست، و اين سخت‏گيرى بر بندگان از بردبارى تو نيست. چه آشكار شده بر تو كه چشمه‏هاى تو كم آب شده است؟! آيا بادها از فرمانبرى تو روگردان شده‏اند؟! يا آنچه نزد توست به پايان رسيده است؟! يا خشمت بر گنهكاران شدّت يافته است؟! آيا تو پيش از آفريدن معصيت كاران آمرزنده نبودى و رحمت را نيافريدى؟ مگر به مهربانى دستور ندادى؟ آيا مى‏خواهى با اين سخت‏گيرى شوكت خود را به ما نشان دهى، آيا مى‏ترسى فرصت از دست برود و ما نميريم، پس قبل از مردن ما در كيفر شتاب نمودى؟! هنوز برخ نرفته بود كه باران رحمت خدا سرازير شد، و بارش بنى‏اسرائيل را فرا گرفت. برخ در بازگشت به حضرت موسى عليه السلام گفت: ديدى چگونه با پروردگار مشاجره كردم و او چگونه با من لطف و انصاف نمود.از بزرگترين الطاف الهى بر بندگان اين است كه اسرار عموم مردم را پنهان نگه داشته و باطن‏ها را بر يكديگر پوشيده مى‏نمايد تا از اسرار و نقشه‏هاى درونى آگاهى نيابند. بنابراين به زندگى و ارتباط در امور به گونه عادى مشغول هستند. اگر پرده‏كشى بر ظاهر اعمال انسان‏ها نبود؛ اجتماع متلاشى شده و كار به سختى مى‏كشيد و هيچ كس ميل و علاقه‏اى به رابطه قلبى نداشت و بيشتر بندگان خدا از اين نعمت نهانى آگاه نيستند و نمى‏دانند كه آبروى فردى و اجتماعى آنان در گرو رحمت الهى است. اگر روزى گوشه‏اى از اين پرده براى رسوايى يا آزمايش كنار رود، هيچ كسى قدرت زندگى با ديگران حتى با نزديكان خود را نخواهد داشت. البته خداوند ستّار براى هر كسى ميزان و معيارى بر اساس حق قرار داده تا مسائل درون و بيرون او سنجيده شود و هر چه ترازوى عدل و انصاف نشان دهد همان ملاك محكمه الهى خواهد بود؛ زيرا در آخرت حجاب و پرده‏ها براى برداشته مى‏شود و همگان به حقايقى دست خواهند يافت كه در دنيا پوشيده مانده است. همانگونه كه حق سبحان مى‏فرمايد: وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بَايتِنَا يَظْلِمُونَ ميزان [سنجش اعمال‏] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان سنگين و با ارزش باشد، رستگارند.* و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و بى‏ارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مى‏ورزيدند، به خود زيان زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده‏] اند. 👈 ادامه دارد .... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پرده ‏پوشى خداوند قسمت 3 🔴 ميزان وسيله سنجش است و هر چيزى وسيله آزمودن خاصى دارد، مثلًا ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه با كيلو و پارچه را با متر مى‏سنجند. همانطور كه انسان‏هاى عادى را نسبت به انسان‏هاى كامل مى‏سنجند تا نقص و كمال هر كسى در ترازوى حقّ معين شود. ترازوهاى دنيا بر پايه اصول اعتقادى و اخلاقى است و برخى انسان‏ها بر اساس دانش و ثروت و مقام سبك و سنگين مى‏شوند. اما ميزان روز قيامت حق و حقيقت است. روزى كه حاكميّت مطلق با خداست؛ تشكيلات قيامت حساب شده و قانونمند مى‏باشد و قضاوت و صدور حكم و پاداش و كيفر، حقيقى است. و تنها وسيله نجات، شفاعت انبياء و اولياى الهى است. و چون حق تعالى بخواهد حقيقت روشن شود بايد قفل اسرار و رموز خلقت آدميان را باز كند تا باطن و نيّت‏ها كشف شود، سپس بر ملاك ارزش‏هاى معنوى حسنات و خسارت‏هاى مادى گناهان، وزن آدمى به دست مى‏آيد. خداوند در پرده‏بردارى از اين حقيقت مى‏فرمايد: يَوْمَ هُم برِزُونَ لَايَخْفَى‏ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَىْ‏ءٌ لّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ حِدِ الْقَهَّارِ روزى كه همه آنان آشكار مى‏شوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمى‏ماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است. و ديگر هاله‏اى از ابهام باقى نمى‏ماند، پس پرده‏ها و سويداى دل‏ها بيرون ريخته شود و درجه ايمان و نفاق انسان‏ها نمايش داده شود، پس بيشتر آدميان از وجود خود وجود شرمنده و حسرت زده مى‏شوند و كافران و منافقان درخواست برگشت به دنيا مى‏كنند، بنابراين بايد براى: يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ* فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَ لَانَاصِرٍ روزى كه رازها فاش مى‏شود.* پس انسان را [در آن روز در برابر عذاب‏] نه نيرويى است و نه ياورى. انديشيد. در اينجا يكى از علماى بزرگ در شرح حال خويش آورده است: «من در دنيا به گونه‏اى زندگى كردم كه اگر همه حالات- غير از اسرار خانوادگى- مرا به همه مردم اعلان كنند، هرگز شرمنده نخواهم بود.» يعنى اعمال ظاهرى و پنهان ايشان مايه خجالت و نگرانى نيست؛ اگر به فرض كار ناشايستى هم سرزند بايد به توبه و عذرخواهى پاكسازى نمايد، تا نامه عمل او نورانى بماند و از خداوند درخواست كند كه با او به رحمت و رأفت رفتار كند و در برابر ديد مردم به صورت علنى محاكمه نكند و مردم به افكار و اعمال نادرست او آگاه نشوند و اميد تمام به لطف و فيض گسترده او داشته باشد. كسانى كه در دنيا از خطاى ديگران زود گذشته و در رفتار با مردم سخت‏گيرى نداشته‏اند، خداوند در قيامت با عفو و گذشت و آسانى با او رفتار مى‏كند و در مقابل آنان كه بسيار سخت‏گير و بدگذشت هستند و همه ريزه‏كارى‏هاى رفتار ديگران را به حساب مى‏كشند، به همين صورت از اندك و انبوه اعمال آنان پرسش دقيق مى‏شود و رسيدگى به سختى انجام مى‏شود. پس آنگاه معناى عدالت حق را درك مى‏كنند. ابن عباس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از قول خداوند پرسيد كه فرمود: وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَةً» و نعمت هاى آشكار و نهانش را بر شما فراوان و كامل ارزانى داشته. رسول خدا صلى الله عليه و آله در جواب فرمود: أَمَّا الظَّاهِرَةُ فَمَا سَوَّى‏ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَمَّا الباطِنَةُ فَما سَتَرَ مِنْ عَوْرَتِكَ وَ لَوْ أَبْدَاها لَقَلاكَ أَهْلُكَ فَمَنْ سِواهُم! نعمت ظاهرى، آفرينش هماهنگ و موزون توست و نعمت باطنى، پوشاندن معايب و زشتى‏هاى توست كه اگر آنها را آشكار مى‏ساخت، خانواده‏ات هم از تو گريزان و نفرت زده مى‏شد چه رسد به ديگران! ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2