فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منتخب
#دعا_دوم_1
🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّتهاي گذشته و زمانهاي سپري شده ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_
🙏والْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله دُونَ الأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ بِقُدْرَتِهِ الَّتِى لَا تَعْجِزُ عَنْ شَىْءٍ وَإِنْ عَظُمَ وَلَا يَفُوتُهَا شَىْءٌ وَإِنْ لَطُفَ
سپاس مخصوص خداست، كه نه بر امّتهاى گذشته و زمانهاى سپرى شده؛ بلكه بر ما به وجود محمد صلى الله عليه و آله منّت نهاد؛ با قدرتش كه از هيچ چيز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمىشود و هيچ چيز هر چند كوچك و ريز باشد، از دايره اختيار و عرصه ارادتش، بيرون نمىرود.
✳️زبان از بيان اوصاف و شخصيّت انسانى كه در گردونه خلقت نمونه ندارد و بالاتر و والاتر و افضل از او وجود ندارد عاجز است، قلم به روى صفحه كاغذ براى نشان دادن چهره او نمىچرخد، فكر از دريافت تمام حقيقت او ناتوان است.
ما براى وصف او چاره اى جز مراجعه به آيات قرآن كه بيان خداست و روايات و اخبار، كه بيان معجز آساى اولياى حقّ است نداریم. در اين زمينه از آيات و روايات نمونههايى را نقل مىكنم تا بتوانيد دور نمايى از واقعيّت او را ببينيد.
عقل اوّل، مخلوق و اقرب به حقّ و اعظم و اتمّ موجود است، چون از تمام حجابهاى مُلكى و نفسى و فلكى به دور است. در روايات بسيار مهم در موثّقترين كتب روايى آمده:
1- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلُ.
اوّلين مخلوق خدا عقل است.
2- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ نُورى.
اوّلين مخلوق خدا نور من [پيغمبر صلى الله عليه و آله] است.
3- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ رُوحى.
اوّلين مخلوق خدا روح من [پيغمبر صلى الله عليه و آله] است.
4- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْقَلَمُ.
اوّلين مخلوق خدا قلم است.
5- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْمَلائِكَة.
اوّلين مخلوق خدا فرشتگان مقرّب مىباشند.
اين پنج مرحله، اوصاف يك حقيقت و يك نور است، اسمايى است متعدّد براى مسمّاى واحد، مسمّاى واحدى كه بالاترين نشأه وجود است كه نسبت به او و حقّ واسطه نمىخورد، احتياج و نيازى در او به وجودى جز حقّ نيست. و نظرى به ما سوا ندارد و التفاتى جز به محبوب براى او نيست.
تعبير به قلم يعنى واسطه حقّ در تصوير حقايق و علوم به الواح نفسانيّه. اين بىواسطگى و عدم قيودات و مرزها، وسعت جلال و جبروت و عظمت رسول الهى صلى الله عليه و آله است.
موجود هر چه از قيد و بند دور باشد و به حضرت محبوب نزديكتر، خير و بركتش بيشتر است. او وجود نازنينى بود كه به بدن هم مقيّد نشد بلكه بدن و جسم، روى او بود به سوى خلق!
أقْبَلَ إلَى الدٌّنْيا وَأَهْبَطَ إلى الأَرْضِ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ.
[پيغمبر صلى الله عليه و آله] روى به دنيا كرد و به زمين فرود آمد به خاطر رحمت براى جهانيان.
و اين همه بدان معناست كه نور وجود مقدّسش در باطن تمام اشيا و عوالم موجودات هست كه او احبّ اشيا و صافترين و خالصترين موجودات است.
انسان در ارتباط به او اهل كمال و نجات و شايسته بهشت است و در صورت روى گردانى از وى اهل، شقاوت و هيزم جهنّم است و اين حقايق در روايت زير كه بيشتر كتب حديث نقل كردهاند، منعكس است:
عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قال: لَمّا خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قالَ لَهُ: أقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قالَ لَهُ: أدْبِرْ، فَادْبَرَ ثمَّ قالَ: وَعِزَّتى و جلالى ما خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إلىَّ مِنْكَ، وَلا أكْمَلْتُكَ إلّافيمَنْ احِبُّ. اما انِّى إيّاكَ آمُرُ وَإيّاكَ أنْهى وَإيّاكَ أُعاقِبُ وَإيّاكَ اثيبُ.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد: زمانى كه خداوند عقل را آفريد از او بازپرسى كرد و سپس به او فرمود: روكن، پس او رو كرد، سپس به او فرمود: برگرد، پس برگشت. سپس فرمود: به عزّت و جلال خودم قسم! خلقى محبوبتر از تو به سوى من نيست، و تكميل نكردم تو را مگر در حق كسى كه او را دوست مىدارم. آگاه باش! من فقط تو را امر مىكنم و تو را نهى مىكنم و به تو عقاب مىكنم و به تو پاداش مىدهم.
ماه فرو ماند از جمال محمّد
سرو نباشد به اعتدال محمّد
قدر فلك را كمال و منزلتى نيست
در نظر قدر با كمال محمّد
وعده ديدار هر كسى به قيامت
ليلةالإسرا شب وصال محمّد
آدم و نوح و خليل و موسى و عيسى
آمده مجموع در ظلال محمّد
عرصه گيتى مجال همّت او نيست
روز قيامت نگر مجال محمّد
شمس و قمر در زمين حشر نتابند
نور نتابد مگر جمال محمّد
وآن همه پيرايه بسته جنّت فردوس
بو كه قبولش كند بلال محمّد
همچو زمين خواهد آسمان كه بيفتد
تا بدهد بوسه بر نعال محمّد
شايد اگر آفتاب و ماه نتابند
پيش دو ابروى چون هلال محمّد
چشم مرا تا به خواب ديد جمالش
خواب نمىگيرد از خيال محمّد
سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى
عشق محمّد بس است و آل محمّد
(# سعدى شيرازى )
استاد #انصاریان
#دوم #دعا_دوم_1
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2 #شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان
✳️ حقيقت محمّديه
قسمت اول
🔴 در رسائل قيصرى ( صفحه 125 ) آمده است: «حقيقت محمّديه در مقام قوس نزولى و معراج تحليلى بعد از تجلّى و ظهور در صُور عقول و نفوس و حقايق برزخى و مثالى و ظهور در عالم شهادت و تنزّل از مقام غيب و استقرار در رحم مادّى؛ از آن جهت كه صعود بر طبق نزول است و رجوع به بدايات كه همان حقيقت نهايات باشد، جهت پيوند به اصل خود كه غايت خلقت و كمال استجلا بر آن مترتّب مىشود از نواحى تكامل جوهرى و عروج و صعود تركيبى جهت استيفاى آنچه راكه در مقام نزول در مراتب و درجات و تنزّلات به وديعه نهاده بود، بعد از طىّ درجات معدنى و نباتى و حياتى و كسب وجود عقلانى و عبور از منازل بوادى، به كسب وجود حقّانى نايل آيد و بعد از نيل به مقام اعلاى از تمكين و خلاصى از اقسام تلوين و عبور از مرتبه و مقام واحديّت و فنا در احديّت و تحقّق به مقام مظهريّت اسم الله ذاتى و مشاهده خواص و آثار كلّيّه اسماى الهيّه و اعيان ثابته در مقام مظهريّت تجلّى ذاتى و احاطه به عوالم وجودى، رجوع به كثرت مىنمايد.
اين حقيقت كليّه در مقام «أوأدنى» و مرتبه مظهريّت تجلّى ذاتى و مقام ظهور سرّ تامّ و تمام:
فَأحْبَبْتُ أنْ اعْرَفَ.
پس دوست دارم شناخته شوم.
به حكم:
أبيتُ عِنْدَ رَبّى، يُطْعِمُنى وَيَسْقينى.
بيتوته كردم من نزد پروردگارم كه اطعام داد مرا و سيرابم كرد.
و:
لى مَعَ اللهِ وَقْتٌ لايَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلانَبِىٌّ مُرْسَلٌ.
براى من با خدا زمانى است كه هيچ فرشته مقرّبى و هيچ پيامبر مرسلى قدرت رسيدن به آن را ندارند.
از نحوه ظهور مفاتيح غيب و احكام اسما-
مُسْتأثَرَةٌ الّتى لايَعْرِفُها إلّا هو
- و كيفيّت ظهور و تجلّى اسماى كلّيّه و امّهات اسما در مرتبه واحديّت، مطّلع و به اسرار وجود واقف و به نحوه سريان آن مفاتيح به صور استعدادات، عالم و آگاه مىشود.
و در مقام واحديّت به اعتبار تحقّق به اسم اعظم و اسم الله آثار و احكام و مفاتيح اسماى مستأثره را به تفصيل در اعيانْ شهود نموده و حافظ عهد:
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يبَنِى ءَادَمَ أَن لَّاتَعْبُدُواْ الشَّيْطنَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»
اى فرزندان آدم! آيا به شما سفارش نكردم كه شيطان را مپرستيد كه او بىترديد دشمن آشكارى براى شماست؟
إلى قوله:
وَأَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»
و اين كه مرا بپرستيد كه اين راهى است مستقيم.
و به ياد آورنده ميثاق:
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ»
از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند.
و چون به سرّ اعيان و استعدادات لوازم اعيان واقف مىشود، در مقام هدايت تشريع احكام هر ذى حقّى را به حق خود و هر ممكنى را به كمالات لايقه خود مىرساند و چون صدور حوادث و وقوع وقايع را مستند به اسماى الهيّه و استعدادات و قابليّات ذاتيّه لازمه اين استعدادات را ناشى از حكمت بالغه الهيّه مىداند.
فَلا يَهُمُّ بِالنَّوازِلِ، وَلا يَغْتَمُّ بِالْحَوادثِ أصْلًا ولا تُؤَثِّرُ فيهِ، فَلايُرى فى عَيْنِ الْبَلايا إِلّا هَشَّاً بَشّاً بَسّاماً مَزّاحاً كعلىّ عليه السلام.
پس به پيشامدها و حوادث اصلًا اهميّت نمىدهد و در حركت او تأثيرى ندارد؛ در عين بلا جز رضايت و خرسندى و شادى و خنده رويى چيزى براى او نيست مانند امام على عليه السلام.
👈 ادامه دارد ...
#دوم #دعا_دوم_1
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمّديه
قسمت دوم
🔴 از آن جا كه متجلّى در حقيقت كلّيّه محمّديّه، مفاتيح مختصّ به حضرت احديّت جمع و صاحب مقام اكمليّت مىباشند و قلب مبارك او به مقام برزخيّت كبرى و تجلّى احدى جمعى و مظهريّت اسم اللَّه ذاتى نايل آمده و تجلّيات الهيّه از ناحيه ذات و حقيقت او به عالم اسما و صفات و عوالم عقول و مراتب عالم مثال و عالم ماده و طبيعت واصل مىشود و آن حقيقت كلّيّه به حكم جامعيّت تامّه مشتمل بر كافّه حضرات است و جميع حقايق ابعاض و اجزاى وجود اويند، مفاتيح غيبى در هر درجه از درجات وجود او، اثرى از مقام غيب ذات به او مىرسانند.
در مقام غيب وجود، مُلهمَ از ذات حقّ است بدون وساطت امرى:
كَالْعِلْمِ بِالْأسْماءِ الْمُسْتَأْثَرَةِ الْغَيْبِيَّةِ.
مانند علم به اسماى برگزيده غيبى و پنهانى.
چه آن كه فرمود:
اللّهُمَّ إنّى اسْألُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أو أنْزَلْتَهُ فى كِتابِكَ أوْ علَّمْتَهُ أحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأثَرْتَ بِهِ فى مَكْنُونِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ.
بار پروردگارا! از تو مىخواهم به حق هر اسمى كه به آن، خود را ناميدى يا در قرآنت نازل كردى يا به يكى از بندگانت ياد دادى و يا هر اسمى كه در علم غيب و پنهان خود برگزيدى.
اين اسما متضمّن علوم و اسرارى هستند كه إنباى از غيب ذات و علم تفصيلى به آثار و مقتضيات اسماى كليّه و جزئيّه و استعدادات و قابليّات لازمه اعيان و حقايق خلقيّه بر آنها توقّف دارد و اين اسما در عالم جبروت و حضرت عمليّه علّت و منشأ سير آن حقيقة الحقايق در اسمايى كه رقايق اسماى مستأثره و صور ابهامات غيبيّه مخصوص به مقام احديّت جمع الجمع هستند مىباشند.
تقلّب و سير در اسماى ظاهره و باطنه و تحقّق به مقام جمعيّت اين اسما و افاقت و خلاصى از سُكر فناى در فنا و نيل به مقام تمكين تام، ناشى از استمداد از اسماى مستأثره و تجلّيات واصله از غيب ذات است.
[پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد]:
إنَّ اللَّهَ ضَرَبَ بِيَدِهِ بَيْنَ كِتْفَىَّ فَوَجَدْتُ بَرْدَ أنامِلِهِ بَيْنَ ثَدْيَىَّ فَعَلِمْتُ عِلْمَ الْأوَّلينَ وَالْآخِرينَ.
خداوند با قدرت لايزالى خود بر دو شانهام زد كه سردى آن را بين دو سينهام حس كردم و علم اوّلين و آخرين را دانستم.
اثر اين مفاتيح در عالم ملكوت و ارواح، مكاشفات معنويّه و واردات و تنزّلات روحانيّه و مجرّده است كه علوم شريعت و طريقت و حقيقت و رموز و اسرار آنها ثمره آن مىباشد.
و مكاشفات صورى و شهود مقامات و درجات انبيا و اعمال خلايق در عوالم برزخى، رقائق و صور مكاشفات معنويّهاند و عبد سيّار قبل از نيل به مكاشفات معنويّه از باب عدم جواز طفره در صعود و نزول وجود، به مكاشفات صوريّه نايل آيد.
و اين مكاشفات به صورت دحيه كلبى و مشاهده مقامات انبيا در سماوات برزخى جهت آن حضرت، منافات با كشف حقايق معنوى در عالم ارواح و شهود مقدّرات و حقايق خواصّ اسما در واحديّت و قبول تجلّيّات ذاتيّه در احديّت ندارد، چه آن كه آن حقيقت كلّيه جامع جميع اين حضرات است.
از آن جا كه حضرت ختمى مرتبت، خاتم انبيا و شريعت او مكمّل كلّيّه شرايع الهيّه است و به مظهريّت تجلّى ذات حق و اسم اللَّه ذاتى نايل آمده است و حقيقت او مشتمل است بر جميع مراتب وجودى، ناچار كتاب نازل بر قلب او نيز مشتمل است بر جميع درجات و مراتب وجود كه مرتبه نازله آن، الفاظ قرآنيّه و نقوش و ارقام و سور و آيات و كلمات مابين الدَّفَّتَين است و خطابات قرآنيّه از اين جهت السنه احوال مخاطبين و استعدادات آنان و معرّف احوالات و مقامات و نشئات مكلّفين در مقام صعود وجود، بلكه السنه احوال و مقامات و درجات كلّيّه نفوس و جميع حقايق در قوس نزولى است.
لذا مرتبه عاليه قرآن كتاب الهى كه از آن به مطلع كتاب و مرتبه تعيّن حق به اسم «متكلّم» تعبير نموده است مقام احديّت جمع است و مراتب و درجات آن بعينها متّحد است با درجات و مراتب وجودى آن، كه اين كتاب بر او نازل شدهاست!!»
#دوم #دعا_دوم_1
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📔 #کتاب «رسائل قیصری»، به زبان عربی ، مجموعهای است مشتمل بر چهار رساله ی عرفانی که سه تای آنها توسط عارف بارع، داود بن محمود قیصری و یکی از آنها، توسط آقا محمد رضا قمشهای به رشته ی تحریر درآمده است.
1. التوحید و النبوة و الولایة: این رساله، شامل یک مقدمه دو فصلی، سه مقصد و یک خاتمه است.
۲. اساس الوحدانیة: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است.
۳. تحقیق در مباحث ولایت کلیه: این رساله، حواشی فارسی آقا محمد رضا قمشهای بر فص شیثی « فصوص الحکم » است.
۴. نهایة البیان فی درایة الزمان: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است و با حواشی فارسی سید جلال الدین آشتیانی همراه است.👇
https://fidibo.com/book/3752-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D8%B5%D8%B1%DB%8C
👤داود بن محمود قیصری👇
📜http://eview.blog.ir/post/595
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife
Makaremolakhlagh48_(Rabete)_lobolmizan[H].mp3
9.43M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_13
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 48
👌عبور از رابطه خود با خود به سوی رابطه خود با خدا
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_222
دعای #چهل_یک
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_یک_2
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " :
🔹 و لا تُقَاصَّنِى بِمَا اجْتَرَحْتُ وَ لا تُنَاقِشْنِى بِمَا اكْتَسَبْتُ، وَ لا تُبْرِزْ مَكْتُومِى، وَ لا تَكْشِفْ مَسْتُورِى، وَ لا تَحْمِلْ عَلَى مِيزَانِ الْإِنْصَافِ عَمَلِى، وَ لا تُعْلِنْ عَلَى عُيُونِ الْمَلَإِ خَبَرِى🔹
🔸 و به بدكردارى كيفر مفرما و به سبب اعمالم بر من سخت مگیر، و راز مرا آشكار مكن، و نهان مرا هويدا مساز، و كردار مرا به ترازوى عدل مسنج، و باطن مرا پيش مردم ظاهر مكن🔸
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت اول
🔴 از صفات انسانهاى زشتخو، دريدن پردههاى عصمت و عفّت بندگان خداست، به ويژه عيبجويى و كشف اسرار مردم در قالب غيبت و تهمت و شايعهبازى؛ ساختار روحى و فكرى و اجتماعى بشر را دگرگون مىسازد و آثار متقابلى را نيز در پى دارد. بسيارى از هتك حرمتها و افشاى اسرار نظامى و شنود پنهانى گفتگوهاى مردم و آبرو ريزى مسلمانان، بازتاب سخت و ستمگرانه در بين انسانها داشته است.
حضرت على عليه السلام در باب مظالم عباد و فسادى كه در زمين پديد مىآورد، مىفرمايد:
لايَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّما يَسْعى فى مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ وَ لَيْسَ جَزاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْىِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فيها وَ مَنْ هَتَكَ حِجابَ أَخِيهِ انْهَتَكَتْ عَوْراتُ بَيْتِهِ بِئْسَ الزَّادُ إِلى الْمَعَادِ الْعُدْوانُ عَلَى الْعِبادِ.
ستم ستمكننده بر تو گران نيايد، همانا او در زيان خود و سود براى تو مىكوشد. سزاى كسى كه تو را شاد كند، بد كردن به او نباشد. هر كه تيغ ستم كشد بدان كشته شود و هر كه براى برادرش چاهى بكند در آن بيفتد و هر كه آبروى برادرش را ببرد آبرويش در خانه او بريزد. در قيامت ستم بر بندگان چه بد توشهاى است.
بنابراين؛ آن خدايى كه زيبايىها را آشكار مىكند و زشتىها را مىپوشاند. آن خدايى كه بر جسارت ارتكاب گناهان تندى نمىكند و پردهدرى براى بندگان را روا نمىدارد، چگونه بنده مؤمنى كه جامه پرهيزگارى و صداقت بر تن دارد و مظهر اسماى الهى و واسطه فيض و بركت بين آسمانها و زمين است؛ به خود اجازه مىدهد با حرفى يا حركتى دل آفريدگار و آفرينش را به درد آورد و نظام خلقتى را در هم ريزد، چنين نيست كه اسرار خلقت را هر كه بداند و يا به هر كه بگويند. امّا آثار ناگوار برخى اعمال قلبى و رفتارى در بين بندگان، عرش را به لرزه درمىآورد.
امام باقر عليه السلام فرمود:
در تورات نوشته است از جمله #مناجات خداى عزّوجلّ با موسى بن عمران عليه السلام اين بود كه:
اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خويش پوشيده دار و در آشكارت، سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار كن و با ابراز راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در نفرين من شريك دشمن خود و دشمن من گردى. «1» گاهى عفو و پرده پوشى خداوند منّان به جايى مىرسد كه گناهكارى را دوست خود قرار مىدهد تا حدّى به درجه قرب خود مىرساند كه پيامبر خود را به سوى او مىفرستد كه واسطه بارش نعمت الهى گردد.
«از جمله اتفاقات لطيف مناجات «برخ الأسود» است، همان كسى كه خداوند متعال به حضرت موسى عليه السلام امر فرمود كه، از او درخواست دعا كند تا براى بنىاسرائيل باران ببارد. بعد از اين هفت سال در بنىاسرائيل قحطى آمد، حضرت موسى عليه السلام با هفتاد هزار نفر بيرون رفتند تا دعا كنند كه باران بيايد. خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود: موسى! چگونه اجابت كنم دعاى جمعيّتى را كه غرق در گناه هستند و گناهان بر ايشان سايه افكنده است و با خباثت باطن و غير يقين مرا مىخوانند و خود را از مجازات من ايمن مىدانند.
اى موسى! برگرد و برو به نزد يكى از بندگانم به نام برخ كه دعا نمايد، تا دعاى او را بپذيرم. حضرت موسى عليه السلام در پى برخ رفت و او را پيدا نكرد، تا اين كه روزى حضرت در كوچهاى عبور مىكرد، ناگهان به بنده سياه پوستى برخورد كرد در پيشانيش آثار سجده نمايان بود و چادر شبى به خود پيچيده و گوشه آن را به پشت گردنش گره زده بود. حضرت به نور خدا او را شناخت و بر او سلام كرد و گفت: اسمت چيست؟ گفت: ...
👈 ادامه دارد ....
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت 2
🔴 گفت: اسمت چيست؟ گفت: اسم من برخ است. حضرت موسى عليه السلام گفت: مدّتى در جستجوى تو بوديم، حال بيا برويم براى ما دعاى باران بخوان، برخ به ميان جمعيّت آمد و چنين دعا كرد:
اللَّهُمَّ ما هذا مْن فِعالِكَ وَ ما هذا مِنْ حِلْمِكَ وَ مَا الَّذى بَدا لَكَ انْقَضَتْ عَلَيْكَ عُيُونُكَ أَمْ عانَدَتْ الرِّياحُ عَنْ طاعَتِكَ أَمْ نَفَدَ ما عِنْدَكَ أَمْ إِشْتَدَّ غَضَبُكَ عَلَى الْمُذْنِبينَ، الَسْتَ كُنْتَ غَفَّاراً قَبْلَ خَلْقِ الْخاطِئينَ، خَلَقْتَ الرَّحْمَةَ وَ أَمَرْتَ بِالْعَطْفِ أَمْ تَرينا أَنَّكَ مُمْتَنِعٌ أَمْ تَخْشى الفَوْتَ فَتُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ.
خدايا! اين خشكى و قحطى كار تو نيست، و اين سختگيرى بر بندگان از بردبارى تو نيست. چه آشكار شده بر تو كه چشمههاى تو كم آب شده است؟! آيا بادها از فرمانبرى تو روگردان شدهاند؟! يا آنچه نزد توست به پايان رسيده است؟! يا خشمت بر گنهكاران شدّت يافته است؟! آيا تو پيش از آفريدن معصيت كاران آمرزنده نبودى و رحمت را نيافريدى؟ مگر به مهربانى دستور ندادى؟ آيا مىخواهى با اين سختگيرى شوكت خود را به ما نشان دهى، آيا مىترسى فرصت از دست برود و ما نميريم، پس قبل از مردن ما در كيفر شتاب نمودى؟!
هنوز برخ نرفته بود كه باران رحمت خدا سرازير شد، و بارش بنىاسرائيل را فرا گرفت. برخ در بازگشت به حضرت موسى عليه السلام گفت: ديدى چگونه با پروردگار مشاجره كردم و او چگونه با من لطف و انصاف نمود.از بزرگترين الطاف الهى بر بندگان اين است كه اسرار عموم مردم را پنهان نگه داشته و باطنها را بر يكديگر پوشيده مىنمايد تا از اسرار و نقشههاى درونى آگاهى نيابند. بنابراين به زندگى و ارتباط در امور به گونه عادى مشغول هستند.
اگر پردهكشى بر ظاهر اعمال انسانها نبود؛ اجتماع متلاشى شده و كار به سختى مىكشيد و هيچ كس ميل و علاقهاى به رابطه قلبى نداشت و بيشتر بندگان خدا از اين نعمت نهانى آگاه نيستند و نمىدانند كه آبروى فردى و اجتماعى آنان در گرو رحمت الهى است.
اگر روزى گوشهاى از اين پرده براى رسوايى يا آزمايش كنار رود، هيچ كسى قدرت زندگى با ديگران حتى با نزديكان خود را نخواهد داشت.
البته خداوند ستّار براى هر كسى ميزان و معيارى بر اساس حق قرار داده تا مسائل درون و بيرون او سنجيده شود و هر چه ترازوى عدل و انصاف نشان دهد همان ملاك محكمه الهى خواهد بود؛ زيرا در آخرت حجاب و پردهها براى #حسابرسى برداشته مىشود و همگان به حقايقى دست خواهند يافت كه در دنيا پوشيده مانده است.
همانگونه كه حق سبحان مىفرمايد:
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بَايتِنَا يَظْلِمُونَ
ميزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان سنگين و با ارزش باشد، رستگارند.* و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و بىارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مىورزيدند، به خود زيان زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده] اند.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت 3
🔴 ميزان وسيله سنجش است و هر چيزى وسيله آزمودن خاصى دارد، مثلًا ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه با كيلو و پارچه را با متر مىسنجند.
همانطور كه انسانهاى عادى را نسبت به انسانهاى كامل مىسنجند تا نقص و كمال هر كسى در ترازوى حقّ معين شود.
ترازوهاى دنيا بر پايه اصول اعتقادى و اخلاقى است و برخى انسانها بر اساس دانش و ثروت و مقام سبك و سنگين مىشوند. اما ميزان روز قيامت حق و حقيقت است. روزى كه حاكميّت مطلق با خداست؛ تشكيلات قيامت حساب شده و قانونمند مىباشد و قضاوت و صدور حكم و پاداش و كيفر، حقيقى است. و تنها وسيله نجات، شفاعت انبياء و اولياى الهى است.
و چون حق تعالى بخواهد حقيقت روشن شود بايد قفل اسرار و رموز خلقت آدميان را باز كند تا باطن و نيّتها كشف شود، سپس بر ملاك ارزشهاى معنوى حسنات و خسارتهاى مادى گناهان، وزن آدمى به دست مىآيد.
خداوند در پردهبردارى از اين حقيقت مىفرمايد:
يَوْمَ هُم برِزُونَ لَايَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَىْءٌ لّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ حِدِ الْقَهَّارِ
روزى كه همه آنان آشكار مىشوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمىماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است.
و ديگر هالهاى از ابهام باقى نمىماند، پس پردهها و سويداى دلها بيرون ريخته شود و درجه ايمان و نفاق انسانها نمايش داده شود، پس بيشتر آدميان از وجود خود وجود شرمنده و حسرت زده مىشوند و كافران و منافقان درخواست برگشت به دنيا مىكنند، بنابراين بايد براى:
يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ* فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَ لَانَاصِرٍ
روزى كه رازها فاش مىشود.* پس انسان را [در آن روز در برابر عذاب] نه نيرويى است و نه ياورى.
انديشيد.
در اينجا يكى از علماى بزرگ در شرح حال خويش آورده است:
«من در دنيا به گونهاى زندگى كردم كه اگر همه حالات- غير از اسرار خانوادگى- مرا به همه مردم اعلان كنند، هرگز شرمنده نخواهم بود.»
يعنى اعمال ظاهرى و پنهان ايشان مايه خجالت و نگرانى نيست؛ اگر به فرض كار ناشايستى هم سرزند بايد به توبه و عذرخواهى پاكسازى نمايد، تا نامه عمل او نورانى بماند و از خداوند درخواست كند كه با او به رحمت و رأفت رفتار كند و در برابر ديد مردم به صورت علنى محاكمه نكند و مردم به افكار و اعمال نادرست او آگاه نشوند و اميد تمام به لطف و فيض گسترده او داشته باشد.
كسانى كه در دنيا از خطاى ديگران زود گذشته و در رفتار با مردم سختگيرى نداشتهاند، خداوند در قيامت با عفو و گذشت و آسانى با او رفتار مىكند و در مقابل آنان كه بسيار سختگير و بدگذشت هستند و همه ريزهكارىهاى رفتار ديگران را به حساب مىكشند، به همين صورت از اندك و انبوه اعمال آنان پرسش دقيق مىشود و رسيدگى به سختى انجام مىشود. پس آنگاه معناى عدالت حق را درك مىكنند.
ابن عباس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از قول خداوند پرسيد كه فرمود:
وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَةً»
و نعمت هاى آشكار و نهانش را بر شما فراوان و كامل ارزانى داشته.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در جواب فرمود:
أَمَّا الظَّاهِرَةُ فَمَا سَوَّى مِنْ خَلْقِكَ وَ أَمَّا الباطِنَةُ فَما سَتَرَ مِنْ عَوْرَتِكَ وَ لَوْ أَبْدَاها لَقَلاكَ أَهْلُكَ فَمَنْ سِواهُم!
نعمت ظاهرى، آفرينش هماهنگ و موزون توست و نعمت باطنى، پوشاندن معايب و زشتىهاى توست كه اگر آنها را آشكار مىساخت، خانوادهات هم از تو گريزان و نفرت زده مىشد چه رسد به ديگران!
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_یک_2
🙏 خدایا (در قبال بدي هايم مرا مورد تقاص قرار مده (و گروى اعمالم را مكش) (و لا تقاصنى بما اجترحت).
(نسبت به اعمال و رفتارم با من به مناقشه مپرداز (و بر من خرده مگير) (و لاتناقشنى بما اكتسبت).
(آنچه را كتمان كردهام آشكار مكن) (و لا تبرز مكتومى).
(و سرو رازم را فاش مفرما) (و لاتكشف مستورى).
و از آنجا كه با قرار گرفتن عمل در #ميزان ، كاركرد افراد مشخص مىشود (عملم را بر كفهى ترازوى انصاف منه (با ميزان عدالت مسنج) (و لا تحمل على ميزان الانصاف عملى).
(باطن و مسائل پنهانيم را در پيش چشم برگزيدگان خلق اعلان مدار) (و لا تعلن على عيون الملا خبرى).
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #حمد
#حمد_2
الْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ (2)
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
📱#نرم_افزار 📚 #تفسیر_نور 👤 استاد محسن #قرائتی #تفسیر_قرآن ⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید
انشالله همان گونه که توفیق شد کل قرآن کریم را در این کانال یک دور بخوانیم، توفیق شود تفسیر کل قرآن را هم روزی به اتمام برسانیم
بعون الله
ان شاالله
التماس دعا
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_138
◀️ سخاوت، نتیجه باور به پاداش خدا
🔴 و قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ، جَادَ بِالْعَطِيَّةِ.
🔴 آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ سخاوتمند باش:
📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از مهم ترين انگيزه هاى انفاق و بخشش در راه خدا اشاره كرده مى فرمايد: «كسى كه يقين به پاداش و عوض داشته باشد در بخشش سخاوت به خرج مى دهد»; (مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ).
از جمله غرائز مسلم انسان جلب منفعت و دفع ضرر است; انسان همیشه مى خواهد کارى انجام دهد که سودى براى او داشته باشد یا ضررى را از او دور سازد و در همین راستا حاضر مى شود مواهبى را که در اختیار دارد براى رسیدن به امور مهم ترى هزینه کند و تمام تجارت هاى مادى با همین انگیزه صورت مى گیرد. در تجارت معنوى که قرآن نیز از همین لفظ براى آن استفاده کرده (مانند آیه شریفه (هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم)) نیز بر همین اساس کار مى کند، بنابراین کسانى که به وعده هاى الهى ایمان و یقین داشته باشند و بدانند در برابر هر انفاق در راه خدا، بهتر و بیشتر از آن را در این دنیا یا در آخرت و یا در هر دو دریافت مى کنند هرگز در انفاق کردن تردیدى به خود راه نمى دهند; سخاوتمندانه مى بخشند و از اموال و ثروت هاى خود در این راه با روى گشاده استقبال مى کنند.
قرآن مجید مى فرماید: «(وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ); و هر چیزى را (در راه خدا) انفاق کنید، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى کند)، و او بهترین روزى دهندگان است».(
البته انسان گاه تنها با ظن و گمانِ عوض نیز اموالى را که در دست دارد هزینه مى کند تا چه رسد به این که یقین داشته باشد. او در حال یقین بهتر و بیشتر خواهد پرداخت.
احادیث فراوانى از معصومین در تأثیر انفاق در راه خدا در برکات مادى و معنوى نقل شده است که نشان مى دهد این کار هم دنیاى انسان را رونق مى بخشد و هم مایه نجات او در آخرت است.
در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم که یکى از دوستان آن حضرت خدمتش رسید امام(علیه السلام) فرمود: «هَلْ أنْفَقْتَ الْیَوْمَ شَیْئاً؟; آیا امروز چیزى در راه خدا انفاق کرده اى؟» گفت: نه به خدا سوگند. فرمود: «فَمِنْ أَیْنَ یُخْلِفُ اللهُ عَلَیْنا أنْفِقْ وَلَوْ دِرْهَماً واحِداً; چگونه خداوند عوض به ما مى دهد (اگر چیزى انفاق نکنیم) برو انفاق کن، هر چند یک درهم باشد».
در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود: «تَصَدَّقُوا فَإنَّ الصَّدَقَةَ تَزیدُ فِى الْمالِ کَثْرَةً وَتَصَدَّقُوا رَحِمَکُمُ اللهُ; صدقه بدهید که مال انسان را افزون مى کند. صدقه بدهید خدا شما را رحمت کند».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «إنَّ الصَّدَقَةَ تَقْضِى الدِّین وَتَخْلُفُ بِالْبَرَکَةِ; صدقه موجب اداى دین مى شود و برکاتى به جا مى گذارد».
البته این در مورد کسانى است که در اعمال نیک همواره انتظار عوض دارند اما مخلصان واقعى، آنها هستند که براى جلب رضاى الهى انفاق مى کنند همان گونه که در سوره «دهر»، آیه 9 آمده است: (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ لاَ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَآءً وَلاَ شُکُوراً).
#نهج_البلاغه_حكمت_138
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
نوجوان.pdf
4.32M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش نوجوان
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/a-s-n
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
محتوای کودک.pdf
4.24M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش کودک
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/ask
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
عطر-سلام-عمومی-3.pdf
3.67M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش عمومی
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/a-s-a
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2