eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت 18 2 🔴 شناخت اسما و صفات حق‏ انبيا وا ئمّه طاهرين و اولياى كامل و كتب آسمانى به خصوص قرآن مجيد راه شناخت او را كه پايه رغبت و عشق است به انسان نمايانده‏اند، و در اين زمينه نقطه عذرى براى كسى بر جا نگذاشته‏اند. راه شناخت او، توجه به اسما و صفات و عمق مفاهيم اسما و صفات اوست. اين اسما و صفات در بيش از دو هزار آيه قرآن ودر دعاها به خصوص جوشن كبير و در معارف الهيّه و روايات وارده از ائمّه عليهم السلام آمده است. معرفت به اين صفات مولّد عشق آتشينى است كه انسان بر اثر حرارت آن حركت‏هاى عالى عبادى، پيدا مى‏كند و به رشد و كمال مى‏رسد و در جمال دلآراى محبوب فانى گشته، بقاء باللّه پيدا مى‏كند. طىّ اين راه را براى تمام بندگانش ميسّر فرموده، و ابتداءً كسى را از پيمودن اين راه محروم نمى‏نمايد، مگر اين كه خود انسان بر اثر كثرت گناه خود را محروم و ممنوع نمايد. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 3 🔴 شناخت خدا در كلام شيخ بهايى‏ عارف معارف، شيخ بهايى مى‏گويد: «حق تعالى چون آدمى را آفريد قابليّت آنش داد كه او را بشناسد، پس از هر صفت بى‏پايان خود اندك اندك در وى تعبيه كرد، تا از اين اندك آن بسيار و بى‏نهايت را تواند فهم كردن، چنانچه از مشتى گندم انبارى را و از كوزه آبى جويى را، اندكى بينايى داد تا نموده شود كه همه بينايى چه چيز است، و همچنين شنوايى، و دانايى و قدرت الى ما لا نهايت، همچو عطّارى كه از انبارهاى بسيار اندك در طبله‏ها كند و به دكّان آورده همچنان حنا و عود و شكر و عبير و غير آن تا آن طبله‏ها انموذج انبارها باشد. از اين رو مى‏گويند: وَما اوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إلّاقَليلًا و از دانش و علم جز اندكى به شما نداده‏اند. و مقصودْ علم تنها نيست، يعنى آن چنان كه از علم اندكى دادم از هر صفت اندك اندك دادم، تا از اين اندك آن بى‏نهايت معلوم شود.» 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 4 🔴 احصاى اسماى الهى‏ بيان تمام اوصاف و اسماى حق از عهده اين جزوه خارج است. براى نمونه به ذكر روايت بسيار مهمّى كه در كتب معتبره حديث آمده قناعت مى‏كنم، باشد كه از اين رهگذر معرفت به او بيش از پيش شود، و عشق و رغبت به جنابش رو به تزايد رود. رَوى‏ فى كتابِ التَّوحيدِ بِإسنادهِ عَن مولانا الصادقِ عليه السلام، عَن أبيه محمَّدِ بنِ علىٍّ، عن أبيهِ علىِّ بنِ الحسين، عن أبيهِ الحسينِ بنِ علىٍّ، عن أبيه علىِّ بن أبى طالبٍ عليه السلام‏ قال: قال رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: إنَّ لِلّهِ تباركَ وتَعالى‏ تِسْعَةً وَتِسْعينَ اسْماً، مِائَةً إلّا واحِداً، مَنْ أحصاها دَخَلَ الْجَنَّةَ وَهِىَ: اللّهُ، الْواحِدُ، الْأحدُ، الصَّمَدُ، الْأوَّلُ، الْآخِرُ، السَّميعُ، الْبَصيرُ، القَديرُ، الْقاهِرُ، الْعَلِىُّ، الْاعْلى‏، الباقى، الْبَديعُ، البارى، الْأكْرَمُ، الظّاهِرُ، الْباطِنُ، الْحَىُّ، الْحَكيمُ، الْعَليمُ، الْحَليمُ، الْحَفيظُ، الْحَقُّ، الْحَسيبُ، الْحَميدُ، الْحَفِىُّ، الْرَّبُّ، الْرَّحْمنُ، الْرَّحيمُ، الْذّارى، الْرّزّاقُ، الْرَّقيبُ، الْرَّؤُوفُ، الْرّائى، الْسَّلامُ، الْمُؤْمِنُ، الْمُهَيْمِنُ، الْعَزيزُ، الْجَبّارُ، الْمُتَكَبِّرُ، السَّيِّدُ، الْسُّبُّوحُ، الْشَّهيدُ، الْصادِقُ، الْصانِعُ، الْطاهِرُ، الْعَدْلُ، العَفُوُّ، الْغَفُورُ، الْغَنىُّ، الْغِياثُ، الْفاطِرُ، الْفَرْدُ، الْفَتّاحُ، الْفالِقُ، الْقَديمُ، الْمَلِكُ، الْقُدُّوسُ، القَوِىُّ، القَريبُ، القَيُّومُ، القابِضُ، الباسِطُ، قاضِى الْحاجاتِ، المجيدُ، المَوْلى‏، المَنَّانُ، المُحيطُ، الْمُبينُ، الْمُقيتُ، الْمُصَوِّرُ، الْكَريمُ، الْكبيرُ، الْكافى، كاشِفُ الضُّرِّ، الْوَتْرُ، النُّورُ، الْوهّابُ، الْناصِرُ، الْواسعُ، الْوَدُودُ، الْهادى، الْوَفِىُّ، الْوَكيلُ، الْوارِثُ، الْبَرُّ، الْباعِثُ، التَّوّابُ، الْجَليلُ، الْجَوادُ، الْخَبيرُ، الْخالِقُ، خَيرُالنّاصِرينَ، الدَّيّانُ، الْشَّكُورُ، الْعَظيمُ، اللَّطيفُ، الشّافى. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداى متعال را نود و نه اسم است، هر كه آنها را احصا كند داخل بهشت شود. آنها عبارتند از: اللّه ... 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 5 🔴 احصاى اسماى الهى در كلام شيخ صدوق‏ صدوق بزرگوار در ذيل اين حديث با عظمت مى‏گويد: «احصا به معناى احاطه به اين اسما و آگاهى از معانى ملكوتى و آسمانى‏ آنهاست، معناى احصا شمردن آن با انگشت يا به تسبيح نيست.» معلوم است كه شمردن تنها براى انسان اثرى ندارد، اين توجه به معانى آن است كه در مغز و قلب و روح اثر مى‏گذارد و به انسان نسبت به تمام شؤون زندگيش جهت مى‏دهد. مثلًا توجه به عمق معناى رب كه نمايشگر مالكيّت حقيقى حق بر هستى، و مربّى بودن آن جناب نسبت به تمام موجودات است، انسانى را از بند طواغيت درونى و برونى آزاد كرده، و از افتادن در دام مكتب‏هاى ضدّ الهى حفظ مى‏كند. فيض بزرگوار از سيّد فضل اللّه راوندى در «شرح شهاب» نقل مى‏كند كه: احصا به معناى تحمّل و انجام كار است به اندازه توان و قدرت، بنابراين معناى گفتار رسول الهى اين مى‏شود كه: هر كس به اندازه قدرتش در عقيده و اخلاق و عمل، معانى اين اسما را تحمّل كند و بر آن استقامت ورزد وارد بهشت مى‏شود. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 6 🔴 و نيز آن مرد بزرگ در ذيل جملات بالا در كتاب پرقيمت «علم اليقين» مى‏فرمايد: «احصا يعنى آراستن نفس به معانى اين اسما به اندازه قدرت و طاقت، و اين واقعيّت همچون گفتار رسول حقّ است كه مى‏فرمود: تَخَلَّقُوا بِأخْلاقِ اللّه. به اخلاق الهى آراسته شويد.» و گرنه اگر كسى بدون توجه به معانى اين اسما و نقش بستن حقايقش در وجود خود يك ميليون بار هم بر زبان جارى كند مانند حيوانى است كه آوازش دهند و او از آن آواز معنايى درك نكند و غير صدا و صوت چيزى نشنود، چنانكه خداوند عزيز در قرآن مجيد مى‏فرمايد: وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ داستان [دعوت كننده‏] كافران [به ايمان‏]، مانند كسى است كه به حيوانى [براى رهاندنش از خطر] بانگ مى‏زند، ولى آن حيوان جز آوا و صدا [آنهم آوا و صدايى كه مفهومش را درك نمى‏كند] نمى‏شنود. [كافران، در حقيقت‏] كر و لال و كورند، به همين سبب [درباره حقايق‏] انديشه نمى‏كنند. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 7 🔴 احصاى اسماى الهى در كلام فيض‏ فيض بزرگوار در اين زمينه از كتاب «مقصد اسنى» نقل مى‏كند: «2» «كسى كه جز شنيدن اين الفاظ و فهم معناى لغوى آن و اقرار قلبى به اين كه اين اسما و معانى اختصاص به حضرت اللّه دارد بهره‏اى نصيب او نيست، بايد بداند كه حظّ و بهره‏اش بسيار ناچيز، و سرمايه‏اش در اين زمينه فوق العاده اندك است، درجه علمى و حالى او كم، و چيزى در اختيارش نيست كه به آن فخر و مباهات كند. شنيدن الفاظ غير از سلامت قوه سامعه چيزى لازم ندارد، و اين مسأله‏اى است كه هر چهار پايى از آن نصيب دارد. فهم معناى لغوى و اين كه اين مفهوم براى اين لفظ وضع شده، غير از دانستن زبان عرب برنامه‏اى نمى‏خواهد، و اين چيزى است كه اديب لغوى حتّى عرب بيابانى بى سواد و جاهل به حقايق داراست. امّا اعتقاد به ثبوت اين معانى براى حق، بدون اين كه كشف و شهودى نسبت به‏ اين حقايق در باطن انسان دست دهد، مايه‏اى جز دانستن معنا و تصديق آن لازم ندارد، كه عموم مردم عوام حتّى كودكان از سلوك در اين مرحله عاجز نيستند، چرا كه وقتى لغتى را با معنايش به توده عوام يا كودكان ارائه كنند هم مى‏فهمند و هم معنا را براى مصداق تصديق مى‏كنند. متأسّفانه اكثر اهل علم بيش از اين درجه را دارا نيستند، و بايد گفت هر كس در اين زمينه در جا بزند و بالنسبه به اهل حال و آنان كه به قلّه كمال رسيدند نقص دارد و از سرمايه‏اى عظيم و مايه‏اى سنگين محروم است. 👈 ادامه دارد .... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
قسمت 18 8 🔴 مراتب معرفت اسماى الهى‏ بهره اهل حال و آنان كه دل به محبوب داده‏اند و قصدى جز حضرت او ندارند و از تقواى بسيار بالا برخوردارند و چون ماهى در دريا در علم و عمل و اخلاق و صفا و وفا و كرامت و عبادت و خدمت به خلق غرقند، بر سه مرتبه است: 1- معرفت اين معانى براساس و شهود، كه نتيجه صفاى باطن بر اثر علم و عبادت و تقواست. معرفتى كه با برهان محكم، برهانى كه خطا در آن راه ندارد نصيب آنان شده، در حدّى كه آن معانى همچون خورشيد وسط روز در جانشان تجلّى دارد، و آن را با صفات باطن نه با احساس ظاهر درك مى‏كنند، و با چشم قلب نه با چشم سر مى‏بينند، و چقدر فرق است بين اين گونه توجه به معانى اين اسما و توجهى كه از طريق تقليد از پدران و معلّمان براى انسان حاصل مى‏شود. 2- درك عظمت صفات جلال، به صورتى كه از توجّه به عظمت اسما و صفات، شوق و عشق عجيبى در دل آنان پديد مى‏آيد، شوقى كه محرّك آنان به متّصف شدن به آن صفات است تا از طريق آن به اوج قرب معنوى برسند و شبيه به ملائكه مقرّب حق گردند. 3- كسب اتّصاف به عمق معانى صفات و آراسته شدن به زيبايى‏هاى اسماى‏ محبوب، تا جايى كه موصوف به عبد ربّانى و انسان الهى گردند، و رفيق و همراه و همراز ملأ اعلى شوند و بر بساط قرب دوست تا ابد جاى گيرند. اين منزل كه منزل سوم است محصول مرتبه دوم كه درك عظمت صفات و انبعاث شوق و عشق است مى‏باشد.» 👈 دعای ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 357 دعای ◀️ کانال انس با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-543613184_-210036.m4a
25.4M
👌جلسه 7 آشنایی اجمالی با دوران تاریخی امام سجاد علیه السلام 👤استاد علی اصغر 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ نکوهش ظلم و ستم بر مردم وَ قَالَ (علیه السلام): بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ. علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : بدترين توشه براى قيامت، ستم بر بندگان است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ بدترين توشه راه آخرت: قسمت اول 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از آثار سوء ظلم و ستمكارى اشاره كرده مى فرمايد: «بدترين توشه براى آخرت ستم بر بندگان (خدا) است»; (بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ، الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ). مى دانیم دنیا سرایى است که همگان از آن براى رفتن به سوى آخرت توشه بر مى دارند و هر کسى به فراخور حال و اعمال خود توشه اى تهیه مى بیند. قرآن مجید مى گوید: بهترین توشه ها توشه تقواست «(وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى); و زاد و توشه تهیه کنید، و بهترین زاد و توشه، پرهیزکارى است». ولى گروهى به جاى آن ظلم و ستم بر بندگان خدا را توشه این سفر سرنوشت ساز قرار مى دهند که به گفته امام(علیه السلام) بدترین توشه هاست. زیرا گناهانى که جنبه معصیت الله دارد و یا به تعبیر دیگر ظلم بر خویشتن است با توبه آمرزیده مى شود و حتى بدون توبه امید عفو الهى و شفاعت درباره آن وجود دارد، همان گونه که قرآن مجید مى فرماید: (قُلْ یَا عِبَادِى الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَّحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ) زیرا او بخشنده مهربان است. ولى آنجا که پاى ظلم بر دیگران به میدان مى آید نه با آب توبه شسته مى شود و نه با عنایت شفاعت و جز با رضایت صاحب حق نجات از عواقب آن ممکن نیست و به همین دلیل امام(علیه السلام) آن را بدترین زاد و توشه قیامت شمرده است. شک نیست که زاد و توشه چیزى است که در راه سفر و به هنگام رسیدن به مقصد به انسان کمک مى کند و به یقین ظلم چنین موقعیتى را ندارد، بنابراین انتخاب این لفظ در اینجا نوعى کنایه بلیغ است، درست مانند این است که انسان در سفرهاى دنیا به جاى حمل مواد غذایى مشتى از سموم با خود ببرد به او مى گوییم بدترین توشه آن است که به جاى غذا سموم با خود حمل کنى. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ بدترين توشه راه آخرت: قسمت اول 📜 امام(علیه السلام) در خطبه 176 نهج البلاغه بعد از آن که ظلم را به سه بخش تقسیم مى کند مى فرماید: «وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لاَ یُتْرَکُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً. الْقِصَاصُ هُنَاکَ شَدِیدٌ، لَیْسَ هُوَ جَرْحاً بِالْمُدَى وَلاَ ضَرْباً بِالسِّیَاطِ، وَلکِنَّهُ مَا یُسْتَصْغَرُ ذلِکَ مَعَهُ; اما ظلمى که هرگز رها نمى شود ستمى است که بندگان بر یکدیگر مى کنند که قصاص در آنجا شدید است این قصاص مجروح ساختن با کارد یا زدن تازیانه (مانند قصاص در دنیا) نیست بلکه چیزى است که اینها در برابرش ناچیز است». درباره آثار سوء ظلم در آیات قرآن و روایات اسلامى بحث هاى بسیار وسیع و گسترده اى آمده است. قابل توجه این که در آیه 45 سوره «انعام» درباره اقوام ظالمى که به سرنوشت دردناکى مبتلا شدند مى خوانیم: «(فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعَالَمِینَ); و (به این ترتیب،) ریشه گروهى که ستم کرده بودند، قطع شد و ستایش مخصوص خداوند، پروردگار جهانیان است». در اینجا خداوند به موجب ریشه کن کردن ظالمان حمد و ثناى خویش مى گوید و در آن روز که اعمال انسان اعم از خوب و بد هر کدام به صورت مناسبى مجسم مى شوند ظلم به صورت ظلماتى که اطراف وجود ظالم را فرا مى گیرد تجسم مى یابد همان گونه که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى فرمود: «اِتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُماتٌ یَوْمَ الْقِیامَةِ». مرحوم کلینى در اصول کافى در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) نقل مى کند که هنگامى که رحلت پدرم على بن الحسین فرا رسید مرا به سینه خود چسبانید، سپس فرمود: «فرزندم من تو را به چیزى وصیت مى کنم که پدرم در آستانه شهادت مرا به آن توصیه کرد و گفت این چیزى است که پدرش (على (علیه السلام)) به آن حضرت توصیه کرده است فرمود: «یا بُنَىَّ إیّاکَ وَظُلْمَ مَنْ لایَجِدُ عَلَیْکَ ناصِراً إلاّ اللهُ; از ستم کردن بر کسى که هیچ یار و یاورى جز خدا ندارد بترس» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى‏ حَيَوةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِه مِنَ العَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ‏ (اى پیامبر) هر آینه یهود را حریص‌ترین مردم، حتّى (حریص‌تر) از مشركان، بر زندگى (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهى یافت، (تا آنجا كه) هر یك از آنها دوست دارد هزار سال عمر كند، در حالى كه (اگر) این عمر طولانى به آنان داده شود، آنان را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بیناست. 🔴 (اى پیامبر) هر آینه یهود را حریص‌ترین مردم، حتّى (حریص‌تر) از مشركان، بر زندگى (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهى یافت، (تا آنجا كه) هر یك از آنها دوست دارد هزار سال عمر كند، در حالى كه (اگر) این عمر طولانى به آنان داده شود، آنان را از عذاب خداوند باز نخواهد داشت و خداوند به اعمال آنها بیناست. 🔴 یهود، حریص‌ترین و دنیاگراترین مردم دنیا هستند. «احرص الناس على حیوة» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 حضرت (علیه السلام) می‌فرمایند: حضرت ( عجل ) داراى غیبتى است که روزهایش زیاد ومدتش طولانیست. پس افراد مخلص منتظر ظهور اویند و افراد شکّاک مُنکرش هستند. ✳️ از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه انی رایت دهرا من هجرک القیامه دارم من از فراقش در دیده صد علامت لیست دموع عینی هذا لنا العلامه هر چند کآزمودم از وی نبود سودم من جرب المجرب حلت به الندامه پرسیدم از طبیبی احوال دوست گفتا فی بعدها عذاب فی قربها السلامه گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم و الله ما راینا حبا بلا ملامه چو طالب آمد جامی به جان شیرین حتی یذوق منه کاسا من الکرامه 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ دی از بر نگارم ناگه رسید نامه قالت: رای فوادی من هجرک القیامه گفتم که عشق دل را باشد علامتی هم قالت دموع عینی لم تکف بالعلامه گفتم کجا خرامی ؟گفتا که: مر سفر را قالت: سفر صحیحا بالخیر و السلامه گفتم وفام داری ؟ گفتا: که آزمودم من جرب المجرب حلت به الندامه گفتم وداع ناری؟اندر برم نگیری؟ قالت: ترید و صلی سرا و لا کرامه گفتا: بگیر زلفمگفتم: ملامت آید قالت: الست تدری عشقا و لا ملامه؟ ✍️ غزل شماره ۳۷۹ (در تضمین ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴از اعماق ِ دل ِ خون شده ازشدّت اندوه، به حضوردوست نامه ای نوشتم (بااین مضمون:) ازهول ِاضطراب وتب وتاب بیقراری بدرستی که روزگارم درنبود توبرای خودش قیامتی خوفناک است. درچشمان من صدها نشانه ی عاشقی ودلدادگی وجود دارد ( ضرورتی ندارد همه ی آنها رایکایک بشمارم) همین که اشکی درچشمان من باقی نمانده خود گویای همه چیزاست وسایرعلامتها را ازاین یک نشان(گریه ی زیاد وخشکیدن چشم) می توان حدس زد. هرچندباری که وفای معشوق راامتحان وتجربه کردم هیچ سودی نصیبم نشد(هرباربی وفایی دیدم) حقّا که هرکس کسی راکه امتحانش راپس داده، دوباره به این امید که شایدتغییری کرده باشدامتحانش کند بی شک پشیمانی براونازل می گردد وازکرده ی خویش وهزینه هایی که متحمّل شده پشیمان می شود من چنان پشیمانم که مپرس. ازطبیبی ماجرا وچگونگی با دوست وبی دوست بودن راجویاشدم پاسخ داد: درفراق اوبیماری وعذاب خواهدبود ودرکنار اوسلامتی وسعادت، این است ماجرا واحوالات دوست. (به طبیب گفتم درست است که نزدیک شدن به دوست سلامت وسعادت آوردلیکن شرایط من بگونه ایست که) اگرنزدیکترشوم ودوربراوباشم یقین دارم که موردملامت قرارخواهم گرفت (طبیب گفت:) سوگندبه خدا که چنین است وما تابحال عشقبازی بدون ملامت کشیدن ندیده ایم. حافظ در قبال دادنِ جان شیرین یا به بهای جان عزیز پیاله ای طلب کرده است باشد که ازآن پیاله، شرابی از کرامت عشق بچشد. ترجمه ی ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
علیه السلام اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ پروردگارا درود فرست بر محمد بن على (حضرت امام جواد) كه نشانه و مثل اعلاى تقوى و خدا پرستى است و نور هدايت و ارشاد خلق و معدن اهل وفا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ و پيرو ساير صاحبان تزكيه نفس و جانشين اوصياى پيغمبر اكرم و امين بر اسرار وحى توست اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ پروردگارا پس چنانكه خلق را تو بواسطه او از گمراهى به راه هدايت آوردى و از وادى حيرت جهالت نجات دادى و هر كه لايق هدايت بود بواسطه او ارشاد كردى و هر كس قابل تزكيه نفس بود روحش را تزكيه و صفا دادى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏ پس اى خدا درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از اولياء و دوستان خاصت و ساير اوصياى پيغمبر اكرمت فرستادى كه تو اى خدا صاحب عزت و اقتدار و حكمت بى نهايتى. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
imam-javad.pdf
1.77M
علیه السلام (چاپ کنید و نشر دهید) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2