eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
غریزه حیوانى و حس تلافى جویى مى گوید کسى که ترا ترک گفته باید با بى اعتنایى ترکش گویى ، کسى که ترا محروم نموده اگر فرصت به دست آوردى محرومش نمایى ، و از کسى که ترا محروم نموده اگر فرصت به دست آوردى محرومش نمایى ، و از کسى که به تو ستم کرده انتقام بگیرى و مجازاتش ‍ کنى . اما آن کس که مى خواهد به مکارم اخلاق متخلق گردد باید خواهشهاى غریزى و تمایلات نفسانى را واپس زند و به کرامت نفس و بزرگوارى گرایش یابد و این کارى است بس مشکل ، ولى در پیشگاه الهى بسیار ارزنده و مهم و در پاره اى از موارد، کرامت خلق ، صاحبش را در دنیا از نفع و بهره بزرگى برخوردار مى سازد.
امام سجاد (ع ) در قطعه اول این قسمت از دعاى مکارم مکارم الاخلاق به پیشگاه خدا عرض مى کند: و طیب المخالقة : بارالها! مسلمانان را موفق بدار که با خلق خوب و خوى پسندیده با یکدیگر معاشرت نمایند، و در قطعه دوم عرض مى کند: و السبق الى الفضیلة : بارالها! مسلمانان را موفق بدار که در انجام فضایل اعمال و کارهاى خوب سبقت جویند.
فضیلت به معناى درجه بلند و عالى برترى است و این کلمه در مورد اعمالى به کار برده مى شود که از نظر ارزش و اهمیت داراى مقام رفیع باشند : رسول اکرم (ص ) فرمود: وقتى جمیع خلائق در قیامت گرد آمدند منادى ندا مى دهد: کجا هستند اهل فضل ؟ عده قلیلى بر مى خیزند و با سرعت راه بهشت را در پیش مى گیرند. فرشتگان آنان را ملاقات مى نمایند و مى گویند: ما اهل فضلیم ، وقتى به ما ظلم مى شد مى بخشیدیم ، وقتى نسبت به ما بدى مى شد عفو مى کردیم ، و وقتى با ما جاهلانه عمل مى کردند حلم مى نمودیم . به آنان گفته مى شود: داخل بهشت شوید که براى عاملین فضیلت پاداش خوب مقرر است . على (ع ) فرموده : نیل به اوج فضایل ، سخت و دشوار است اما نجات بخش ‍ و مفید.
سبقت گرفتن در فضیلت به معناى محترم شمردن فرصت است . فرصت در لغت یعنى نوبت . مثل چراغ سبز و قرمز راهنمایى در چهار راهها : وقتى چراغ پیش روى راننده سبز مى شود نوبت حرکت اوست ، باید از این فرصت استفاده کند و پیش از آنکه چراغ سبز قرمز شود از چهار راه بگذرد، اگر سستى کند و چراغ قرمز به حرکت او پیشى گیرد فرصتى را از دست داده است . . جهانى که در آن زندگى مى کنیم عالم وسایل و اسباب است ، افراد عاقل در تمام مواقع براى نیل به خوبى ها و فضایل ، مراقب براى نیل به خوبى ها و فضایل ، مراقب شرایط مساعدند، به محض آنکه فرصت به دست آورند فورا اقدام مى کنند، پیش از آنکه مانع فرا رسد و از توفیق باز مانند.
رسول اکرم (ص ) فرموده : هر کس به رویش در رحمتى گشوده شد البته آن را مغتنم بشمرد زیرا نمى داند آن در چه وقت به رویش بسته مى شود و از نیل به خیر محروم مى گردد على (ع ) فرموده : از اعمالى که حاکى از جهل و ضعف عقل است تعجیل در کار پیش از فرا رسیدن شرایط امکانش و سستى و مسامحه پس از رسیدن فرصت و موقعش .
: جوانا ره طاعت امروز گیر که فردا جوانی نیاید ز پیر فراغ دلت هست و نیروی تن چو میدان فراخ است گویی بزن من این روز را قدر نشناختم بدانستم اکنون که در باختم قضا روزگاری ز من در ربود که هر روزی از وی شبی قدر بود چه کوشش کند پیر خر زیر بار؟ تو می‌رو که بر باد پایی سوار شکسته قدح ور ببندند چست نیاورد خواهد بهای درست کنون کاوفتادت به غفلت ز دست طریقی ندارد مگر باز بست که گفتت به جیحون درانداز تن؟ چو افتاد، هم دست و پایی بزن به غفلت بدادی ز دست آب پاک چه چاره کنون جز تیمم به خاک؟ چو از چابکان در دویدن گرو نبردی، هم افتان و خیزان برو گر آن باد پایان برفتند تیز تو بی دست و پای از نشستن بخیز
سبقت در فضیلت که امام سجاد (ع ) از پیشگاه خداوند براى مسلمانان درخواست نموده ، استفاده از تمام فرصتهاى خوب و سعادت بخش ‍ است . خداوند در قرآن شریف فرموده : فاسبقوا الخیرات ؛ از شرایط مساعد استفاده کنید و در انجام کارهاى خیر سبقت بگیرید، پیش از آنکه فرصت مناسب را از دست بدهید و از کار نیک محروم بمانید.
گاهى سبقت در فضیلت به معناى پیشى گرفتن افراد است از یکدیگر، مثلا اگر در مجلسى با حضور جمع ، عمل حاوى خیر و فضیلت عرضه شود، اگر کسانى در انجامش سبقت گیرند و زودتر از دگران داوطلب آن کار خیر شوند، آنان نیز مصداق دعاى امام سجاد علیه السلام اند.
این سبقت مقدس ‍ را در صدر اسلام کسانى به دست آوردند که زودتر از دگران دعوت پیشواى بزرگ اسلام را اجابت نمودند و پیش از این و آن به شرف اسلام مشرف گردیدند. والسابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان رضى الله عنهم و رضوا عنه حضرت مولى الموحدین على بن ابیطالب (ع ) و حضرت زمانى اسلام را پذیرا شدند و دعوت نبى اکرم را اجابت نمودند که هیچ یک از مردان و زنان مکه به اسلام گرایش نداشتند و ایمان نیاورده بودند. این دو نفر از جنس مرد و زن ، امت اسلام را در آن زمان بنیان نهادند و از رسول خدا پیروى مى نمودند و دین حق را عملا به رهبرى پیغمبر اسلام برپا مى داشتند. پیمبر بزرگوار و حقشناس ، سبقت خدیجه را در اسلام و خدمات آن بانوى بزرگ را به دین حق همواره به خاطر داشت و از او به احترام یاد مى نمود. على علیه السلام فرموده : روزى رسول اکرم (ص ) نزد زنانش از خدیجه نام برد و گریست . عایشه گفت : چه چیز موجب شد گریه کنى بر پیره زن سرخ رویى از پیره زنان بنى اسد؟ حضرت فرمود: او زمانى نبوت مرا تصدیق کرد که شما را تکذیب مى کردید، او زمانى به من ایمان آورد که شما کافر بودید، او براى من روزى فرزند آورد که شما عقیم بودید. عایشه مى گوید: وقتى حمایت پیمبر اسلام را نسبت به خدیجه دانستم ، از آن پس با نام خدیجه به رسول اکرم تقرب مى جستم .
امام سجاد (ع ) در این قطعه از دعاى شریف مکارم الاخلاق از پیشگاه الهى درخواست نموده : والسبق الى الفضیلة : بارالها! مسلمانان را موفق بدار که در فضیلت سبقت جویند و هر چه زودتر آن را انجام دهند، پیشى گرفتن در فضیلت از عوامل مهم حفظ عدل اجتماعى است ، چه آنکه عدل ، خود از بهترین فضیلتهاست . کسانى که در فضیلت سبقت مى گیرند قطعا در اقامه عدل ، روش سبقت را به کار مى بندند و براى تحقق بخشیدن به عدل اجتماعى هیچ فرصتى را از دست نمى دهند و با مسامحه و سستى ، خویشتن را از توفیق بزرگ الهى محروم نمى سازند.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
«سبق الی الفضیلة» و کرامت اخلاقی داشته باشیم تا در مقابل برخوردهايی كه پیش می‌آید كريمانه رفتار كنيم ( متن کامل ) - ( آیت‌الله علوی بروجردی حفظه‌الله؛ شرح دعای مکارم‌الاخلاق )
📚 «تسبیح فاطیما» 👌کتابی در باره واقعه ای عجیب که در دهکده ای در پرتغال رخ داده است. دهکده ای با نام فاطیما. شما میتوانید آنرا از قانونی دریافت کنید https://taaghche.com/book/748 🔊معجزه ای در روستایی در پرتقال 👈لطفا روی اعداد زیر کلیک کنید👇 1. .2. 3 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ : بی ‌اعتنایی به داشته‌ ها و نداشته ‌ها 👈 و قَالَ (عليه السلام): الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: "لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ"؛ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ. 👈 (از حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود) : زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود: «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد» كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 ( عصاره مفهوم زهد : عدم تأسف بر گذشته و عدم دلبستگی به حال ! ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ پس چون عيسى از آنان (بنى‌اسرائيل) احساس كفر كرد، گفت: كيانند ياران من (در حركت) به سوى خدا؟ حواريّون (كه شاگردان مخصوص او بودند) گفتند: ما ياوران (دين) خدا هستيم كه به خداوند ايمان آورده‌ايم و تو (اى عيسى!) گواهى ده كه ما تسليم (خدا) هستيم. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «1» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از توفان حرص و تندى و شدّت خشم و غضب ، و چيرگى حسد و ناتوانى صبر، و كمى و ناسازگارى اخلاق، و پافشارى و سماجت شهوت و صفت تعصّب. دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
5 ‏ 4 2 ✳️ روايات زير از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و ائمه طاهرين (عليهم السلام) در باب قناعت آمده: الْقَناعَةُ مالٌ لايَنْفَدُ. قناعت ثروتى است كه پايان ندارد. الْقِناعَةُ تُغْنى. قناعت بى‌نياز كننده است. طَلَبْتُ الْغِنى فَما وَجَدْتُ إلّا بِالْقِناعَةِ، عَلَيْكُمْ بِالْقِناعَةِ تَسْتَغْنُوا. بى نيازى خواستم جز در قناعت نيافتم، قناعت كنيد بى‌نياز شويد. الْقِناعَةُ غُنْيَةٌ، وَ الاْقْتِصادُ بُلْغَةٌ. قناعت بى‌نيازى است و ميانه‌روى زندگى رساننده (به هدف) است. الْقانِعُ غَنِىٌّ وَ إنْ جاعَ وَ عَرِىَ. قانع بى‌نياز است گرچه گرسنه و برهنه باشد. الْقَناعَةُ رَأْسُ الْغِنى. قناعت ريشه ثروت است. لا كَنْزَ أغْنى مِنَ الْقَناعَةِ. گنج و ثروتى بى‌نياز كننده‌تر از قناعت نيست. مَنْ قَنِعَ بِما رَزقَهُ اللَّهُ فَهُوَ مِنْ أغْنَى النّاسِ. آن كس كه به روزى پاك و حلال خدا قناعت كند، از بى‌نيازترين مردم است. أوْحَى اللَّهُ تَعالى إلى داوُدَ (عليه السلام): وَضَعْتُ الْغِنى فِى الْقَناعَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فى كَثْرَةِ الْمالِ فَلا يَجِدُونَهُ. خداوند بزرگ به داود وحى كرد: ثروت را در قناعت گذاشته‌ام، مردم در زيادى مال مى‌جويند ولى نمى‌يابند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه جلد 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 ‏ 4 3 ✳️ انْزِلْ ساحَةَ الْقَناعَةِ بِاتِّقاءِ الْحِرْصِ، وَ ادْفَعْ عَظيمَ الْحِرْصِ بِإيثارِ الْقَناعَةِ. با نگهدارى خود از حرص در عرصه‌گاه قناعت قرار گير و حرصِ بزرگ را، با به ميدان آوردن همه وجودت در مرحله قناعت دفع كن. لَنْ تُوجَدِ الْقَناعَةُ حَتَّى يُفْقَدَ الْحِرْصُ. بدون از بين رفتن حرص، هرگز به قناعت دسترسى نيست. يَنْبَغى لِمَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ أنْ يَلْزَمَ الْقَناعَةَ وَ الْعِفَّةَ. سزاوار است انسان خودشناس ملازم قناعت و پاكى شكم و شهوت باشد. ثَمَرَةُ الْقَناعَةِ الْعِزُّ. ميوه قناعت عزّت و آبرو است. وَ اقْنَعْ بِما اوتيتَهُ يَخِفَّ عَلَيْكَ الْحِسابُ. و به آنچه داده شدى قناعت ورز، تا حساب قيامت بر تو سبك و آسان گردد. مَنْ رَضِىَ مِنَ اللَّهِ بِالْيَسيرِ مِنَ الْمَعاشِ رَضِىَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْيَسيرِ مِنَ الْعَمَلِ. هر كس به داده اندك حق در امر معاش خشنود باشد، خدا به عمل اندك او رضايت خواهد داد. أنْعَمُ النّاسِ عَيْشاً مَنْ مَنَحَهُ اللَّهُ سُبْحانَهُ الْقَناعَةَ، وَ أصْلَحَ لَهُ زَوْجَهُ. در بهترين ناز و نعمت در زندگى آن كسى قرار دارد كه خداوندِ پاك قناعت روزيش فرموده و زوجه و همسرش را صالح و شايسته قرار داده است. الْقَناعَةُ أهْنَأُ عَيْشٍ. قناعت خوشگوارترين زندگى است. مشو به ملك سليمان و مال قارون شاد كه ملك و مال بود در ره حقيقت باد كنند خلق جهانت چو سوسن آزادى‌ اگر چو سرو سهى گردى از جهان آزاد كجا به دست تو افتد ممالك جمشيد بدين صفت كه نگينت به دست ديو افتاد از اين سراچه خاكى درِ طمع در بند چرا كه هيچ كس از وى نديده است گشاد جهان سِفله اگر با كسى وفا كردى‌ ز كيقباد كجا منتقل شدى به قباد كسى كه آمد و بنهاد رسم سردارى‌ به عاقبت نشنيدى كه رفت و سر بنهاد اگر عمارت شدّاد شد بهشت برين‌ ببين كه بر چه طريقش بهشت و شد شدّاد به پيره زال جهان دل مده كه در همه عمر نبوده است دمى پور زال از او دلشاد مگو حكايت شيرين كه خسرو از غم او هلاك گشت به تلخىّ و جان شيرين داد غلام همّت آنم كه بهر راحت خلق‌ نهد چو بانىِ اين بقعه گوشه‌اى بنياد () 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه جلد 6 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ برای همه مفید است 🌺 " به شما عرض می کنم، ما شما را دعوت نمی کنیم به سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیاد است. ما هرگز نه من و نه شما طاقت آن چیزها را و آن غلوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض می کنم که اگر بین ما و آن ها، زندگی ما و زندگی آن ها، هزار درجه فاصله است، می شود این هزار درجه را ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آن ها نزدیک کنیم. قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید. بعضی ها خیال می کنند که قناعت مال آدم های تهی دست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت کند، نه قناعت یعنی در حدّ لازم، در حد کفایت، انسان توقّف کند. توقّعات مادّی زیاد و بالا، موجب تنگی معیشت و موجب ناراحتی خود انسان می شود. اگر انسان توقّع خودش را از زندگی توقّع کمی قرار دهد، این مایه سعادت خواهد بود. نه فقط برای آخرت انسان خوب است، که برای دنیای انسان هم خوب است. سعی تان را بگذارید بر زندگی ساده و به دور از و ؛ بر زندگی ای که منطبق باشد بر زندگی متوسط مردم. نمی گویم پایین ترین مردم، متوسط مردم نگاه نکنید به مسابقه مادّی گری. مسابقه هست، چنان که در راه بهشت خدا مسابقه هست، در راه بهشت خیالی دنیا هم مسابقه هست. برای تجمّلاتش، برای مقام و قدرتش، برای اسم درآوردن و معروف شدنش، مسابقه هست، این مسابقه، مسابقه نا سالمی است... هر کدام که بخواهید به این مسابقه وارد شوید آن دیگری مانع شود و به عنوان یک ناصح با شما عمل کند. در همه مراحل بایستی میانه روی و قناعت و گرایش به روش متواضعانه و فقیرانه را فراموش نکرد که این نظر اسلام است. " 👤 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2