#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا :
«2» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ .. وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى ، وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى ، وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ ، وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ ، وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ ، وَ اسْتِكْبَارِ الطَّاعَةِ .
خدايا! به تو پناه مىآوريم، از … و #پیروی_هوای_نفس #مخالفت_هدایت و خواب غفلت و انجام کار سخت و پرمشقّت و برتری دادن باطل بر حق و پافشاری بر گناه و کوچک شمردن نافرمانی و گناه و سنگین دانستن طاعت.
دعای #هشتم
#دعا_هشتم_2
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_2
#44_مسأله_دعای_هشتم 9
#44_مسأله_دعای_هشتم 10
#پیروی_هوای_نفس
#مخالفت_هدایت
قسمت 1
✳️ هر گاه سالك فى اللّه كه متخلّق به اخلاقى الهى است به هواى نفس و نفسانيت دچار نشود خداوند حق و حقيقت را در وجود او متجلّى مىسازد. اما اگر انسانى افسار نفس را رهاكند كه شيطان در هواى آن بچرد و هر گونه خواهشى را پاسخ دهد؛ اين حالت، آدمى را به سوى ستم و نفس و خوى وحشيگرى مىكشاند.
خداوند در قرآن بارها عملكرد ظالمان را به حيوانات تشبيه مىفرمايد و به عنوان نمونه فرمود:
اگر كه ما مىخواستيم به وسيله آيات قرآن انسان را بالا ببريم؛ اين كار را مىكرديم. ولى او به امور ناچيز و لذّتهاى زودگذر دنيايى تمايل پيدا كرد و از هواى نفس خود پيروى نمود. سرگذشت او مانند داستان سگى است كه اگر به او هجوم ببرى زبان از كام بيرون مىآورد و اگر به حال خودش واگذارى باز زبان از دهان بيرون آورد.
اين حقيقت ستم به نفس است كه در هر حال حق را به تمسخر مىگيرد. چه بد است حكايت گروهى كه آيات خداوند را تكذيب مىكنند و همواره به خود ستم مىكنند. اين گونه مثالهاى روشن براى صاحبان انديشه است نه ظالمان هواپرست بىدانش كه پردههاى جهل و غفلت بر قلب آنها فروافتاده و خرافات و تعصبات جاهلى فضاى فكر آنان را تاريك ساخته است.
از اينرو كه از فيض هدايت الهى محروم شدهاند، ياورى در دنيا و آخرت ندارند خداوند در وصف حال آنان مىفرمايد:
﴿بَلِ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَهْوَاءَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۖ فَمَنْ يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ ۖ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ﴾
[اعتقاد و عمل مشركان بر پايه تعقّل نيست] بلكه آنان كه [با شركورزى] ستم كردهاند از روى جهل و نادانى از هواهاى نفسانى خود پيروى نمودهاند؛ پس كسانى را كه خدا [به كيفر پيروى از هواها] گمراه كرده است، چه كسى هدايت مىكند؟ و آنان هيچ يارىكنندهاى [كه از گمراهى و عذاب نجاتشان دهد] نخواهند داشت.
در اين آيه به جاى كلمه «اشْرَكُوا»از«ظَلَمُوا»استفاده فرموده كه اشاره به اين نكته است كه ستم به نفس و پيروى از هوا بدون آگاهى خود زمينه ساز شرك بلكه بالاتر از شرك به خداست؛ زيرا ظلم بر خويشتن علاوه بر اين كه راه فطرت و توحيد را سد مىكند؛ تمام سرمايههاى معنوى وجود را به باد داده و به بيراهه مىرود و اين ظلم مقدمه گمراهى و سرگردانى در وادى دنياست و چون راه هدايت را جستجو نمىكند خداوند او را يارى نمىكند و به حال خود وامىگذارد.
به اين ترتيب سرنوشت شوم حيرت و ذلّت به سراغ او مىآيد چرا كه آنان مرتكب بزرگترين ظلمها شدهاند و عقل و انديشه خود را از كار انداختهاند و به آفتاب دانش و كمال پشت كردهاند و در تاريكى جاده كفر ماندهاند.
پس خداوند از آن سلب توفيق مىكند و در درياى نكبتها رها مىسازد.
👈 این مبحث ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 6
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_2
#44_مسأله_دعای_هشتم 9
#44_مسأله_دعای_هشتم 10
#پیروی_هوای_نفس
#مخالفت_هدایت
قسمت 2
✳️ رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
كُفَّ أَذاكَ عَنْ نَفْسِكَ وَ لاتُتابِعْ هَواها فِى مَعْصِيَةِ اللَّهِ؛ إِذْ تُخاصِمُكَ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَيَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضاً، إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ وَ يَسْتُرَ.
حضرت فرمود: آزار خود را از نفست بازدار و در معصيت خدا از هوسهاى آن پيروى مكن؛ زيرا در اين صورت، روز قيامت نفس تو با تو به دشمنى برمىخيزد و يكديگر را لعن و نفرين مىكنيد، مگر اين كه خداوند بيامرزد و پردهپوشى كند.
امام على (عليه السلام) در خطبه معروف به #ديباج مىفرمايد:
وَ إِنَّ مَنْ لايَنْفَعُهُ الْحَقُّ يَضُرُّهُ الباطِلُ، وَ مَنْ لايَسْتَقيمُ بِهِ الْهُدى تَضُرُّهُ الضَّلالَةُ وَ مَنْ لايَنْفَعُهُ الْيَقينُ يَضُرُّهُ الشَكُّ.
به راستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كه به راه هدايت نرود، به كجراهه گمراهى افتد. و هر كه يقين او را سود نبخشد، شك زيانش رساند.
گاهى شك و حيرت در دنيا به اندازهاى انسان را مست مىكند كه همه چيز را از دريچه ماديات و لذت مىبيند پس از چشم دل كور مىشود.
حضرت امير (عليه السلام) به فرزندانش و ياران خويش و همه مسلمانان چنين فرمود:
وَ اوصِيكُمْ بِمُجانَبَةِ الْهَوَى فَإِنَّ الْهَوَى يَدْعُو إِلى الْعَمَى، وَ هُوَ الضَّلالُ فِى الآخِرَةِ وَ الدُّنْيا ... وَ إِنَّ اوَّلَ المَعاصى تَصْديقُ النَّفْسِ وَ الرُّكُونِ الى الهَوْى.
شما را به دورى گزيدن از هوس سفارش مىكنم؛ زيرا هوس به كورى فرا مىخواند و آن گمراهى در آخرت و دنياست ... و همانا از اولين گناهان تأييد كردن نفس و اعتماد به هواى نفس است.
حضرت در صحيفه بلاغت خويش در بيان مقايسه صفات متقين و صفات فاسقان چنين مىفرمايد:
عِبادَ اللَّهِ، إِنَّ مِنْ احَبِّ عِبادِ اللَّهِ الَيْهِ عَبْداً أَعانَهُ اللَّهُ عَلى نَفْسِهِ، ... فَهُوَ مِنْ مَعادِنِ دِينِهِ وَ اوْتادِ أَرْضِهِ قَدْ الْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ، فَكانَ اوَّلَ عَدْلِهِ نَفْىُ الْهَوى عَنْ نَفْسِهِ، يَصِفُ الْحَقَّ وَ يَعْمَلُ بِهِ، ...
وَ آخَرُ قَدْتَسَمّى عالِماً وَ لَيْسَ بِهِ، فَاقْتَبَسَ جَهائِلَ مِنْ جُهّالٍ، وَ أَضالَيل مِنْ ضُلَّالٍ، وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَكاً مِنْ حَبائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلٍ زُورٍ قَدْحَمَلَ الْكِتابَ عَلى آرائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلى أَهْوائِهِ، يُوْمِنُ النَّاسَ مِنْ العَظائِمِ. وَ يُهَوِّنُ كَبيرَ الْجَرائِمِ، يَقُولُ: اقِفُ عَنْدَ الشُّبُهاتِ. وَ فيها وَقَعَ وَ يَقُولُ: اعْتَزِلُ الْبِدَعَ، وَ بَيْنَها اضْطَجَعَ فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسانٍ، وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوانٍ، لايَعْرِفُ بابَ الهُدى فَيَتَّبِعَهُ، وَ لابابَ الْعَمى فَيَصُدَّ عَنْهُ. فَذلِكَ مَيِّتُ الْأَحْياءِ.
بندگان خدا، محبوبترين بندگان در پيشگاه خداوند بندهاى است كه خداوند به تسلّط بر نفسش او را يارى داده ... پس او از معادن دين خدا و ميخهاى زمين اوست. خود را ملزم به عدالت كرد و اول عدلش نفى هوا از نفس خود است. حق را وصف مىكند و خود به آن عمل مىنمايد ...
و ديگرى خود را دانشمند ناميده ولى دانشمند نيست، جهالتهايى از جاهلان و گمراهىهايى از گمراهان به دست آورده و دامهايى از ريسمانهاى فريب و گفتارهاى مزورانه براى مردم نصب كرده، قرآن را بر آراى خود تطبيق داده و حق را بر اساس هواى خود تفسير نموده، مردم را از خطرات بزرگ ايمنى مىدهد و گناهان كبيره را آسان جلوه مىدهد. مىگويد: از شبهات خوددارم، ولى در آنها افتاده. و اعلام مىكند كه از بدعتها كنارم، ولى در بستر بدعتها خوابيده. صورت صورت انسان است و قلب قلب حيوان. آگاه به هدايت نيست تا از آن پيروى كند و آشناى به گمراهى نيست تا از آن دست بردارد. اينچنين آدمى مردهاى است در ميان زندهها.
👈 این مبحث ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 6
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_2
#44_مسأله_دعای_هشتم 9
#44_مسأله_دعای_هشتم 10
#پیروی_هوای_نفس
#مخالفت_هدایت
قسمت 2
✳️ رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
كُفَّ أَذاكَ عَنْ نَفْسِكَ وَ لاتُتابِعْ هَواها فِى مَعْصِيَةِ اللَّهِ؛ إِذْ تُخاصِمُكَ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَيَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضاً، إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ وَ يَسْتُرَ.
حضرت فرمود: آزار خود را از نفست بازدار و در معصيت خدا از هوسهاى آن پيروى مكن؛ زيرا در اين صورت، روز قيامت نفس تو با تو به دشمنى برمىخيزد و يكديگر را لعن و نفرين مىكنيد، مگر اين كه خداوند بيامرزد و پردهپوشى كند.
امام على (عليه السلام) در خطبه معروف به #ديباج مىفرمايد:
وَ إِنَّ مَنْ لايَنْفَعُهُ الْحَقُّ يَضُرُّهُ الباطِلُ، وَ مَنْ لايَسْتَقيمُ بِهِ الْهُدى تَضُرُّهُ الضَّلالَةُ وَ مَنْ لايَنْفَعُهُ الْيَقينُ يَضُرُّهُ الشَكُّ.
به راستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كه به راه هدايت نرود، به كجراهه گمراهى افتد. و هر كه يقين او را سود نبخشد، شك زيانش رساند.
گاهى شك و حيرت در دنيا به اندازهاى انسان را مست مىكند كه همه چيز را از دريچه ماديات و لذت مىبيند پس از چشم دل كور مىشود.
حضرت امير (عليه السلام) به فرزندانش و ياران خويش و همه مسلمانان چنين فرمود:
وَ اوصِيكُمْ بِمُجانَبَةِ الْهَوَى فَإِنَّ الْهَوَى يَدْعُو إِلى الْعَمَى، وَ هُوَ الضَّلالُ فِى الآخِرَةِ وَ الدُّنْيا ... وَ إِنَّ اوَّلَ المَعاصى تَصْديقُ النَّفْسِ وَ الرُّكُونِ الى الهَوْى.
شما را به دورى گزيدن از هوس سفارش مىكنم؛ زيرا هوس به كورى فرا مىخواند و آن گمراهى در آخرت و دنياست ... و همانا از اولين گناهان تأييد كردن نفس و اعتماد به هواى نفس است.
حضرت در صحيفه بلاغت خويش در بيان مقايسه صفات متقين و صفات فاسقان چنين مىفرمايد:
عِبادَ اللَّهِ، إِنَّ مِنْ احَبِّ عِبادِ اللَّهِ الَيْهِ عَبْداً أَعانَهُ اللَّهُ عَلى نَفْسِهِ، ... فَهُوَ مِنْ مَعادِنِ دِينِهِ وَ اوْتادِ أَرْضِهِ قَدْ الْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ، فَكانَ اوَّلَ عَدْلِهِ نَفْىُ الْهَوى عَنْ نَفْسِهِ، يَصِفُ الْحَقَّ وَ يَعْمَلُ بِهِ، ...
وَ آخَرُ قَدْتَسَمّى عالِماً وَ لَيْسَ بِهِ، فَاقْتَبَسَ جَهائِلَ مِنْ جُهّالٍ، وَ أَضالَيل مِنْ ضُلَّالٍ، وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَكاً مِنْ حَبائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلٍ زُورٍ قَدْحَمَلَ الْكِتابَ عَلى آرائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلى أَهْوائِهِ، يُوْمِنُ النَّاسَ مِنْ العَظائِمِ. وَ يُهَوِّنُ كَبيرَ الْجَرائِمِ، يَقُولُ: اقِفُ عَنْدَ الشُّبُهاتِ. وَ فيها وَقَعَ وَ يَقُولُ: اعْتَزِلُ الْبِدَعَ، وَ بَيْنَها اضْطَجَعَ فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسانٍ، وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوانٍ، لايَعْرِفُ بابَ الهُدى فَيَتَّبِعَهُ، وَ لابابَ الْعَمى فَيَصُدَّ عَنْهُ. فَذلِكَ مَيِّتُ الْأَحْياءِ.
بندگان خدا، محبوبترين بندگان در پيشگاه خداوند بندهاى است كه خداوند به تسلّط بر نفسش او را يارى داده ... پس او از معادن دين خدا و ميخهاى زمين اوست. خود را ملزم به عدالت كرد و اول عدلش نفى هوا از نفس خود است. حق را وصف مىكند و خود به آن عمل مىنمايد ...
و ديگرى خود را دانشمند ناميده ولى دانشمند نيست، جهالتهايى از جاهلان و گمراهىهايى از گمراهان به دست آورده و دامهايى از ريسمانهاى فريب و گفتارهاى مزورانه براى مردم نصب كرده، قرآن را بر آراى خود تطبيق داده و حق را بر اساس هواى خود تفسير نموده، مردم را از خطرات بزرگ ايمنى مىدهد و گناهان كبيره را آسان جلوه مىدهد. مىگويد: از شبهات خوددارم، ولى در آنها افتاده. و اعلام مىكند كه از بدعتها كنارم، ولى در بستر بدعتها خوابيده. صورت صورت انسان است و قلب قلب حيوان. آگاه به هدايت نيست تا از آن پيروى كند و آشناى به گمراهى نيست تا از آن دست بردارد. اينچنين آدمى مردهاى است در ميان زندهها.
👈 این مبحث ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 6
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین #غریب
دعای #هشتم
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 #زیارت حضرت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها)
🙏 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، وَزَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ. (🔊👈 اینجا بشنوید )
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ جهت رفع گرفتاریها و نگرانیها به زیارت حضرت #فاطمه_زهرا علیهاالسلام ملتزم شوید!
🔴 شخصی میگفت در خواب به من گفتند به مردم بگو:
برای رفع گرفتاریها و نگرانیها به زیارت حضرت زهرا علیهاالسلام ملتزم شوند.
بنده تعبیر این خواب را نفهمیدم، مگر اینکه گفته شود:
حضرت زهرا علیهاالسلام برای مردمِ همین امروز کشته شده است. بنابراین، از کسی که آن روز را نمیخواست و بدان راضی نبود، رفع بلا میشود؛ زیرا زیارت آن حضرت کاشف است از تولّی و اینکه در آن روز (که بر حضرت زهرا "سلام الله علیها" ظلم و ستم روا داشتند) نبوده است تا تولای خودش را اظهار کند، امروز به همان اعتقاد، به توسل و دعا و زیارت مشغول است؛ لذا از مشمولیت بلا خارج خواهد شد.
👤مرحوم آیت الله #بهجت ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«#زیارت فاطمی: زیارتنامه حرم مخفی حضرت #فاطمه_زهرا علیهاالسلام »
✍️ محمدباقر انصاری - در بخشی از کتاب میخوانیم: «ما که مرقد تو را گم کردهایم بر پنهانی مزارت میسوزیم. بگذار در جاهایی که گمان داریم به زیارتت آییم، اگر چه تو در آنجا نباشی! از مدینه که بیرون نیستی. از خانه تو تا کنار قبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله و تا بقیع مگر چقدر راه است؟! پس در هر سه جا زیارتت میکنیم، و بر پهلوی خونینت اشک میریزیم. فرزندان معصومت نخواستهاند مزار تو پیدا باشد، تا این مظلومیت قرین ابدیت گردد. گاهی خانهات را نشان دادهاند، که بعدها قسمتی از مسجد شده است. گاهی دستور دادهاند کنار قبر پدرت و شاید بین قبر و منبرش به زیارتت آییم، و در آنجا نماز هم بگذاریم. گاهی به بقیع میآییم تا یاد چهل قبری را زنده نگه داریم که امیرالمؤمنین علیهالسلام برای مخفی کردن قبر تو ساخت و نامی از تو در آنجا باقی گذاشت، چه آنکه با بیت الاحزانت نیز فاصله چندانی ندارد.»
https://taaghche.com/book/8260
#کتاب_فاطمه زهرا سلام الله علیها
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏امشب شب #یلدا
به اندازه ی یک لیوان آب خوردن هم شده ، به یاد #امام_زمان عجل الله فرجه الشریف باشیم !!!!
☘کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شب #یلدا است آقا!
برای #عافیت و #سلامتی ات زمزمه میکنیم ....
🔹اللّهُمّ صَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ، خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و عافيتت را بر من بپوشان،...
#دعا_بیست_سوم_1
https://eitaa.com/sahife2/26238
👌بخشی از دعای #بیست_سوم
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
✳️ #فال #حافظ در شب #یلدا
👈لطفا روی لینک زیر کلیک کنید👇
https://old.taaghche.com/hafez
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_71
يَأَهْلَ الْكِتَبِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
اى اهل كتاب! چرا حقّ را به باطل مشتبه مى سازید و(یا) حقّ را كتمان مى كنید، در حالى كه خود (به حقّانیت آن) آگاهید.
بسیارى از تحریف گران، با نام اسلام شناس، مستشرق، مورّخ وجهانگرد، در كتاب ها و ثبت مكان ها وزمان هاى تاریخى تصرّف كردند و در دائرةالمعارف ها به عنوان محقّق چنان سیمایى از اسلام ترسیم كردند كه خواننده به فكر ایمان و تأمّل در عقاید اسلامى نیفتد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا :
«2» اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ .. وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى ، وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى ، وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ ، وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ ، وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ ، وَ اسْتِكْبَارِ الطَّاعَةِ .
خدايا! به تو پناه مىآوريم، از … و پیروی هوای نفس مخالفت هدایت و #خواب_غفلت و انجام کار سخت و پرمشقّت و برتری دادن باطل بر حق و پافشاری بر گناه و کوچک شمردن نافرمانی و گناه و سنگین دانستن طاعت.
دعای #هشتم
#دعا_هشتم_2
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_2
#44_مسأله_دعای_هشتم 11
#خواب_غفلت 1
✳️ «انسان مركّب از جسم و روح عقل و قلب و حالات معنوى و مادى است. جسم جهت گذران امور دنيا و قلب و روح و عقل جهت راه يافتن به ملكوت عالم و شناخت حق و ارتباط گرفتن با انبيا و امامان و معاد روز قيامت است.
انسان براى رسيدن به رشد و كمال و به دست آوردن حالات الهى و ربّانى و تبديل شدن به منبع خير، بايد هر يك از نواحى وجود خويش را با كمك هدايت الهى رعايت نمايد.
بىتوجهى به خويش كه نتيجهاش بىتوجهى به نظام خلقت و ربوبيت حضرت ربّ العزّه و نبوت انبيا و امامت امامان و حقوق مردمان است، در فرهنگ دين به عنوان خواب #غفلت ملاحظه شده است.
گرفتاران خواب غفلت در معرض چه بلاها و حوادث و گناهان و سيّئاتى هستند و از چه خيرات و مبرّات و فيوضات و بركاتى محرومند.
اگر انسان خويشتن خويش را بشناسد، حيات ابدى خود را بيش از هر چيزى مىبيند و نسبت به او مهر مىورزد، و اگر به حيات ابد دل نمىبندد براى آن است كه خودش را نمىشناسد و آنچه باعث شد خودش را نشناسد سرگرمى او به عالم طبيعت و لذايذ حسى آن است.
هر چه انسان به لذايذ حسى تن در بدهد از شناخت خويش غافل مىشود و هر چه از خويشتن غافل بماند، هم از مبدأ آفرينش خود غفلت مىكند و هم از معاد و بازگشت خويش غافل مىماند.
قرآن كريم سرّ غفلت انسان از مبدأ را همان غفلت انسان از خويشتن خويش مىداند و مىفرمايد: چون انسان خود را فراموش كرد خداى خود را فراموش كرد و چون خود را نشناخت و به ياد خود نبود و نيست، قيامت را فراموش كرد و به ياد روز جزا نيست.
در پايان سوره يس چنين آمده:
﴿وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلًا وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِى الْعِظامَ وَ هِىَ رَميمٌ﴾
در حالى كه آفرينش نخستين خود را از ياد برده براى ما مثلى زد [و] گفت: چه كسى اين استخوانها را در حالى كه پوسيدهاند، زنده مىكند؟
اگر نفس خود را ببيند، نه آن كه او را بفهمد، بلكه با علم حضورى خود را مشاهده كند كه ذاتش عين ربط به خداست، حتماً مربوطٌ اليه كه خداى سبحان است به مقدار شهودش مشهود او مىشود.
اگر كسى خود را ببيند يقيناً خداى خود را با چشم جان مشاهده خواهد كرد، چون خود را مشاهده مىكند و خودش حقيقتى است عين ربط به خداى سبحان، پس خداوند را هم مىبيند، لكن نه با چشم حسّى؛ زيرا:
﴿لا تُدْرِكُهُ الأْبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الأْبصارَ﴾
چشمها او را در نمىيابند، ولى او چشمها را درمىيابد، و او لطيف و آگاه است.
بلكه با حقايق ايمانى و ديده جان، چنانكه در كلمات نورانى اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمده است.
و اين شناخت فطرى همان شناخت حضورى و شهودى است.
بنابراين اگر كسى خود را ببيند خداى خود و قيامت خود را هم مىبيند، چون خودش هم از طرف آغاز پيدايش به مبدأ غايى مرتبط است و هم از طرف انجام خلقت به مبدأ غايى وابسته است، هم به«هُوَ الأوّل» مرتبط است، هم به«هُوَ الآخر». پس چگونه ممكن است كسى نفس خود را مشاهده كند و خدا را كه«هُوَ الأوّل» است مشاهده نكند و مبدأ خويش را نبيند! و چگونه ممكن است جان خود را مشاهده بكند و خدا را كه«هُوَ الآخر» است مشاهده نكند و معاد خويش را نشناسد
بنابراين، آثار مخرّب و مهلك خواب غفلت بيشتر روشن مىشود، خواب غفلتى كه منشأ جدايى از حق و قيامت است، آن فرقت و جدايى كه زمينه آلوده شدن انسان به تمام معاصى درونى و بيرونى است.
👈 این مبحث ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 6
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ بعد از نمازها دعا کنیم...
🙏 خدایا مار ار مستی بیرون بیاور؛ از #غفلت بیرون بیاور. ما را بیدار کن . خدا کند که از #خواب_غفلت بیدار شویم؛ بفهمیم که کجا بودهایم، کجا آمدهایم و به کجا خواهیم رفت.
مولا علی(ع) : «رَحَمَ اللهُ امرءً عَرَفَ مِن أین و فی أین و إلی أین»
«خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته است و به سوی کجا می رود»
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین #غریب
دعای #هشتم
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2