eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّت‏هاي گذشته و زمان‏هاي سپري شده ... 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمدى و تقدّم انسان كامل‏ 🔴 بدان كه: «نبوّت» به معنى انبا است؛ يعنى اخبار و «نبى» آن است كه از ذات و صفات و اسماى الهى خبر دهد از سر تحقيق و اخبار حقيقى. پس اهل تحقيق اوّلًا و بالذّات، از آنِ عقل كلّ است كه مبعوث است به جهت انبا بى واسطه به جانب نفس كلّ و به واسطه به سوى نفوس جزئيّه. و هر نبى از انبيا، از زمان آدم تا زمان خاتم، مظهرى است از مظاهر نبوّت و روح اعظم كه عقل اوّل است؛ پس نبوّت عقل اوّل دائمى ذاتى باشد و نبوّت مظاهر زايل عرضى و حقيقت محمّدى عقل اوّل است كه روح اعظم مى‏باشد كه: أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اوّلين مخلوق خدا عقل است. أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ نُورى. اوّلين مخلوق خدا نور من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. أوَّلُ ما خَلقَ اللَّهُ رُوحى. اوّلين مخلوق خدا روح من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. و صورت محمّدى صلى الله عليه و آله صورتى است كه: روح اعظم به تمامت اسما و صفات چنانچه گذشت در او ظاهر شده و نبوّت ذاتى كه اخبار از ذات و صفات حضرت الهى است، اوّلًا و بالذّات، روح اعظم است كه حقيقت آن حضرت است، در آخر نيز ختم نبوّت، عرضى بر صورت و معنى آن حضرت گشته؛ پس اوّل به حقيقت و آخر به صورت، درين كار نبوّت كه اخبار و اعلام است، آن حضرت بوده و باقى انبيا هر يكى مظهر بعضى از كمالات حقيقت آن حضرت‏اند. آن خدايى كه فرستاد انبيا نه به حاجت بل به فضل كبريا آن خداوندى كه از خاك ذليل آفريد او شهسواران جليل‏ 👈ادامه این شعر مولوی در زیر ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حکایت 🌺 گفت نه والله بالله العظیم مالک الملک و به رحمان و رحیم آن خدایی که فرستاد انبیا نه بحاجت بل بفضل و کبریا آن خداوندی که از خاک ذلیل آفرید او شهسواران جلیل پاکشان کرد از مزاج خاکیان بگذرانید از تک افلاکیان بر گرفت از نار و نور صاف ساخت وانگه او بر جملهٔ انوار تاخت آن سنابرقی که بر ارواح تافت تا که آدم معرفت زان نور یافت آن کز آدم رست و دست شیث چید پس خلیفه‌ش کرد آدم کان بدید نوح از آن گوهر که برخوردار بود در هوای بحر جان دربار بود جان ابراهیم از آن انوار زفت بی حذر در شعله‌های نار رفت چونک اسمعیل در جویش فتاد پیش دشنهٔ آبدارش سر نهاد برنامه ی - قسمت 1 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 گفت نه والله بالله العظیم مالک الملک و به رحمان و رحیم آن خدایی که فرستاد انبیا نه بحاجت بل بفضل و کبریا 🔴مولانا می گوید: همان خدایی که از خاک بی‌مقدار، شهسوارانی بزرگ هم‌چون انبیا و اولیا را آفرید؛ مردان حقی که صفات خاکیان را واگذاشته و از مرتبهْ فرشتگان هم فراتر رفته‌اند. پروردگار با خلقت انسان، از مایهْ دوزخی و ناری؛ نور صاف ساخت. این انسان‏ها‌یی که شایستهْ امانت الهی شدند ، بر همهْ روشنایی‏ها تافتند و برتر از همهْ روشنایی‏ها شدند. این نور عقل خداجوی آنهاست که به عقل کل پیوسته و قادر به ادراک غیب و معرفت حق است. نور الهی چون آذرخش، ارواح مردان حق را روشن کرد و به آنها معرفت داد. حضرت آدم نور معرفت را از آن نور به دست آورد. آن معرفتی که از حضرت آدم روییدن گرفت و نمایان شد، حضرت شیث آن را دروید و به دست آورد. از‌این‌رو، وقتی آدم آثار و نشانه‏های آن نور را در شیث مشاهده کرد، وی را به جانشینی خود گماشت. حضرت نوح که از آن گوهر عرفان بهره‌مند شد، در عشق دریای جان، مروارید‏های اسرار و معرفت را به مردم زمان خویش نثارکرد. این نور همهْ وجود ابراهیم را به معنا تبدیل کرده بود و تن مادی نداشت که در آتش بسوزد و مطابق آیهْ قرآنی، آتش نمرود او را نسوزانید. اسماعیل به همین دلیل به آسانی تن به مرگ می‏‏داد و آمادهْ قربان‌شدن بود. قسمت 1 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️رازى عجيب در آفرينش و نسب محمّد صلى الله عليه و آله‏ 🔴 ابن بابويه ملقّب به از امام صادق عليه السلام و او هم از حضرت امير المؤمنين عليه السلام نقل مى‏كند: حقّ سبحانه و تعالى نور مقدّس پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله را خلق فرمود پيش از آن كه آسمان‏ها و زمين و عرش و كرسى و لوح و قلم و بهشت و دوزخ را بيافريند و قبل از اين كه احدى از انبيا را اراده آفرينش كند به چهار صد و بيست و چهار هزار سال و به آن نور، دوازده حجاب خلق نمود: 1- حجاب قدرت 2- حجاب عظمت 3- حجاب منّت 4- حجاب رحمت 5- حجاب سعادت 6- حجاب كرامت 7- حجاب منزلت 8- حجاب هدايت 9- حجاب نبوّت 10- حجاب رفعت 11- حجاب هيبت 12- حجاب شفاعت. پس آن نور مقدّس را در حجاب قدرت، دوازده هزار سال جاى داد و او مى‏گفت: سُبْحانَ رَبِّىَ الْأعْلى‏. منزّه است خداوند بلند مرتبه‏ام. و در حجاب عظمت، يازده هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ عالِمِ السِّرِّ. منزّه است خداوند كه داناى غيب و پنهان است. و در حجاب منّت ده، هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ مَنْ هُوَ قائِمٌ لا يَلْهُو. منزّه است خداوندى كه تمام مخلوقات قائم به وجود اوست و فراموشى ندارد. و در حجاب رحمت، نه هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ الرَّفيعِ الْأعْلى‏. منزّه است خداوند عالى‏مرتبه و بلند مرتبه. و در حجاب سعادت، هشت هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَسْهُو. منزّه است خداوند بى‏پايان كه سهو نمى‏كند. و در حجاب كرامت، هفت هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ مَنْ هُوَ غَنِىٌّ لا يَفْتَقِرُ. منزّه است خداوند غنى كه محتاج نمى‏گردد. و در حجاب منزلت، شش هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ الْعَليمِ الْكَريمِ. منزّه است خداوند دانا و بخشنده. و در حجاب هدايت، پنج هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ ذِى الْعَرْشِ الْعَظيمِ. منزّه است صاحب عرشِ عظيم. و در حجاب نبوّت، چهار هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا يَصِفُونَ. منزّه است پروردگار عزيز از اينكه وصف شود. و در حجاب رفعت، سه هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ ذِى الْمُلْكِ وَالْمَلَكُوتِ. منزّه است صاحب ملك و ملكوت. و در حجاب هيبت، دو هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ. منزّه است خداوند و به كمك او حمد مى‏كنم او را. و در حجاب شفاعت، هزار سال و مى‏گفت: سُبْحانَ رَبّىَ الْعَظيمِ وَبِحَمْدِهِ. منزّه است خداوند بزرگ و به كمك او حمد مى‏كنم او را. پس نام مقدّس آن حضرت را بر لوح ظاهر گردانيد و آن نام مبارك چهار هزار سال بر لوح مى‏درخشيد، پس اسم اطهر آن جناب را بر عرش ظاهر گردانيد و هفت هزار سال در آن جا نور مى‏بخشيد، همچنين در احوال رفعت و جلال مى‏گرديد تا آن كه حق تعالى آن نور را در صلب آدم جاى داد. از آدم در شيث و از شيث در انوش و از انوش در قينان و از قينان در مهلائيل و از او در اليارذ و از وى در اخنوخ و از او در متوشلح و از وى در ملك و از او در نوح نبى و از وى در سام و از سام در ارفخشد و از او در شالح و از وى در عابر و از او در فالغ و از وى در ارغو و از ارغو در شروغ و از شروغ در ناخور و از او در تارخ و از وى در ابراهيم خليل اللَّه و از ابراهيم در اسماعيل و از اسماعيل درقيذار و از وى در حمل و از او در نبت و از وى در سلامان و از او در هميسع و از او در اليسع و از وى در ادد و از او در ادّ و از وى در عدنان و از عدنان در معد و از معد در نزار و از او در مُضَر و از وى در الياس و از او در مدركه و از مدركه در خزيمه و از خزيمه در كنانه و از وى در نضر و از او در مالك و از او در فهر و از وى در غالب، و از غالب در لُؤَى و از لُؤَى در مُرَّة و از وى در كِلاب و از او در قُصَىّ و از وى در عبد مناف و از عبد مناف در هاشم و از هاشم سيّد قريش در عبدالمطّلب و از عبدالمطّلب در عبداللَّه؛ كه به فرموده خودش تمام پدران و مادرانى كه در حسب و نسبش قرار داشتند موحّد و خدا پرست و مؤمن و متّقى و بعضى چون ابراهيم و اسماعيل و نوح از انبياى الهى بودند. أشْهَدُ أنَّك كُنْتَ نُوراً فِى الْأصْلابِ الشّامِخَةِ وَالْأرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ. گواهى مى‏دهم كه تو در صلب‏هاى بلند مرتبه و رحم‏هاى پاك، نورى بودى. كه صلب شامخ و رحم مطهّره با بى‏دينى و بت‏پرستى و انكار حقّ و حقيقت به هيچ عنوان نمى‏سازد و آنان كه بعضى از پدران رسول الهى را به دور از دين و ديندارى مى‏دانند يا جاهل به حقايقند يا مغرض حقوق بگير!! ✍️ الخصال، شيخ صدوق: 2/ 481، حديث 55؛ معانى الأخبار: 306- 307؛ حيات القلوب: 2/ 3. دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ أيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ الَّتِي لا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ. كجاست آن باقيمانده خدا( عج ا...تعالی فرجه الشریف) كه از عترت هدايت گر خالى نشود بخشی از ✳️ بشری اِذِ السّلامةُ حَلَّت بِذی سَلَم للهِ حمدُ مُعتَرِفٍ غایةَ النِّعَم آن خوش خبر کجاست که این فتح مژده داد تا جان فشانمش چو زر و سیم در قدم از بازگشت شاه در این طرفه منزل است آهنگ خصم او به سراپردهٔ عدم پیمان شکن هرآینه گردد شکسته حال انَّ العُهودَ عِندَ مَلیکِ النُّهی ذِمَم می‌جست از سحاب امل رحمتی ولی جز دیده‌اش معاینه بیرون نداد نم در نیل غم فتاد سپهرش به طنز گفت الآنَ قَد نَدِمتَ و ما یَنفَعُ النَّدَم ساقی چو یار مه رخ و از اهل راز بود بخورد باده و شیخ و فقیه هم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دعای 🔹 استاد اصغر ✔️ جلسه 50 👌حمله بر خود می‌کنی ای ساده مرد مثنوی دفتر اول 42 تا 65 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند پایانی دعای سیدالساجدین(علیه السلام) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " : 🔹شرِّفْ دَرَجَتِى بِرِضْوَانِكَ، وَ أَكْمِلْ كَرَامَتِى بِغُفْرَانِكَ، وَ انْظِمْنِى فِى أَصْحَابِ الْيَمِينِ، وَ وَجِّهْنِى فِى مَسَالِكِ الاْمِنِينَ، وَ اجْعَلْنِى فِى فَوْجِ الْفَائِزِينَ، وَ اعْمُرْ بِى مَجَالِسَ الصَّالِحِينَ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ🔹 🔸و پايه مرا به خشنودى خود ارجمند ساز و كرامت مرا به آمرزش خود كامل كن، و مرا در زمره اصحاب يمين جاى ده و در راه امن سالك گردان، و در گروه رستگاران قرار ده، و بزم نيكوكاران را به من آباد گردان. آمين يا رب العالمين🔸 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ شرح محمد علي چهاردهی 🔴 بلند نما مرتبه‏ى مرا به خشنودى تو كسى كه خدا از او خوشنود باشد از سادات آخرت است و تحصيل رضاى معبود نمى‏شود مگر اينكه اطاعت او نمايد بر وجهى كه او تحديد نمود. تمام نما بزرگى مرا به آمرزش خود، شبهه نيست كه مصنوع و مخلوق تصور نمى‏شود مگر اينكه كرامت و مرحمت صانع شامل حال او شود لكن اكمال كرامت آن است كه از او بگذرد و ماوى او را بهشت قرار دهد و گرنه بر او هيچ نداده است اين است كه امام عرض نمايد اكمال نما نه اينكه عطا نما. و پيوند نما مرا در عداد ياران دست راست، و انظمنى فعل امر ثلاثى مجرد است از نظم و او در لغت ريسمانى است كه در او جواهر و درر داخل نمايند . از اينكه اصحاب يمين مثل لوءلوء و مرجان هستند استعاره شده به نظم و آنها اتقيا و اولياء و صلحايند كه بهشت از براى ماوى و مقر آنها قرار داده شده. از جواب رسول الله بعبد الله بن مسعود چنان مستفاد مى‏شود كه همينكه انسان دزدى ننمايد و تكبر به غير نكند و توكل به خدا كند او داخل در اصحاب يمين است دور نيست كه عمده‏ى معاصى از اين سه خصلت است و مى‏توان گفت كه در آن زمان غالب مردم مبتلا بودند به اين سه خصال نه مثل زمان ما كه مردم داراى اين سه خصال هستند با كثرت معاصى ديگر پس بخواهند از اصحاب يمين شوند منوط است ترك تمام معاصى را نمايند. و روبرو كن مرا در راههاى ايمنان. يعنى آن طريقى كه مامونين تو در آن راه مى‏روند مرا نيز در آن راه دلالت كن كه توجه به جانب آن نمايم و اين مطلب نخواهد شد مگر اينكه انسان صفات ذميمه خود را خلع نمايد و متصف به صفات اولياء شود. و بگردان تو مرا در رسيدن رسيدگان يعنى آنچه خوبان مردم به سبب او رسيدند به مراتب عليه و درجات عاليه مرا نيز موفق دار بر آن. آباد نما به واسطه‏ى من مجالس خوبان را و اين عبارت دو احتمال دارد يكى آنكه توفيق ده مرا كه از بزرگان و معروفين باشم كه بدون من گويا صالح نيست، و مى‏شود اين باشم كه از كثرت معاشرت و مراوده با صلحاء و الفت مجالس ايشان به حدى باشم كه بدون من مجالسشان رونق و زينتى نداشته باشد. اجابت فرما اى پروردگار عالميان و مربى مخلوقات اللهم اغفرو ارحم و استر علينا ما تعلم و صل على محمد و آله و سلم. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
خداوندا (بر اساس رضوان و خشنوديت درجه‏ ى مرا بالا بر) (شرف درجتى برضوانك). (با غفران و آمرزش خود كرامت مرا كامل ساز) (و اكمل كرامتى بغفرانك). (مرا در صف اصحاب يمين جاى ده) (و انظمنى فى اصحاب اليمين). (به سوى راه هاى ايمنى يافتگان راهنمائى فرما) (و وجهنى فى مسالك الامنين). (در گروه رستگارانم جاى ده) (و اجعلنى فى فوج الفائزين). (مجالس صالحان را به وسيله‏ ى من عمران و آباد فرما) (و اعمر بى مجالس الصالحين). (و دعايم را اى پروردگار جهانيان مستجاب فرما) (آمين رب العالمين). ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌«نعمت دعا» ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ امواج را با از خود برانيد. 👤آیت الله ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ میانه ‌روی مانع فقر 🔴 و قَالَ (علیه السلام):  مَا عَالَ مَنِ اقْتَصد.  🔴  آن كه كند تهيدست نخواهد شد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ بهترين راه مبارزه با فقر: 📋 امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه و نورانى خود اشاره به آثار در امور كرده و مى فرمايد: «كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد»; (مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ). «عال» از ريشه «عيل» (بر وزن عين) در اصل به معناى عيالمند شدن است; ولى اين واژه به معناى فقير نيز به كار رفته است. بعضى گفته اند اگر از ماده «عول» باشد به معناى فزونى عيال است و اگر از ريشه «عيل» باشد به معناى فقر است و «اقتصاد» به معناى ميانه روى در هر كار مخصوصاً در امور مالى است. اين معنا امروز هم در مقياس كوچك خانواده و هم در مقياس وسيع جامعه ثابت شده است كه اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشكلات حل مى شود; مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود كه حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مى رسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند. در منابع اسلامى نیز روایات فراوانى در این زمینه دیده مى شود، از جمله در روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «الإقْتِصادُ فِى النَّفَقَةِ نِصْفُ الْمَعِیشَةِ; میانه روى در مخارج زندگى نیمى از معیشت انسان را تأمین مى کند». در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ صَحِبَ الاِْقْتِصادَ دامَتْ صُحْبَةُ الْغِنى لَهُ وَجَبَرَ الاِْقْتِصادُ فَقْرَهُ وَخَلَلَهُ; کسى که همنشین میانه روى باشد غنا و بى نیازى پیوسته همنشین او خواهد بود و اقتصاد فقر او را جبران و مشکلات او را برطرف مى سازد». در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنْ اِقْتَصَدَ أنْ لا یَفْتَقِرُ; من ضمانت مى کنم کسى که میانه روى پیشه کند هیچ گاه فقیر نشود». البته میانه روى نه تنها در مسائل اقتصادى و مالى در مقیاس فرد و جامعه، بلکه در همه کارها مطلوب است حتى توصیه شده که مؤمنان در عبادت که وسیله قرب الى الله است نیز میانه روى را از دست ندهند. مرحوم «کلینى» در کتاب کافى بابى تحت عنوان اقتصاد در عبادت آورده که نخستین حدیثش از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) چنین است: «إنَّ هذا الدّینُ مَتِینٌ فَاَوْغِلُوا فیهِ بِرِفْق وَلا تُکَرِّهُوا عِبادَةَ اللهِ إلى عِبادِ اللهِ فَتَکُونُوا کَالرّاکِبِ الْمُنْبَتِّ الَّذی لا سَفَراً قَطَعَ وَلا ظَهْراً أبْقى; این آئین حساب شده و متین است. در این مسیر با مدارا حرکت کنید و بندگان خدا را به عبادت زیاد مجبور نکنید که همانند سوار وامانده اى مى شوید که نه به مقصد رسیده و نه حیوان را سالم گذارده است» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️هیچ تجارتی مثل عمل صالح نیست 👌ادامه ی شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 👌انسان با «مالك يوم الدين» غفلتش از آينده زدوده مى شود. 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید