eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انشاالله از امروز دعای 41 صحیفه سجادیه رو بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) " هنگامی طلب پرده پوشی و حفظ از گناه " : 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَفْرِشْنِى مِهَادَ كَرَامَتِكَ، وَ أَوْرِدْنِى مَشَارِعَ رَحْمَتِكَ، وَ أَحْلِلْنِى بُحْبُوحَةَ جَنَّتِكَ، وَ لا تَسُمْنِى بِالرَّدِّ عَنْكَ، وَ لا تَحْرِمْنِى بِالْخَيْبَةِ مِنْكَ🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و بستر كرامت براى من بگستر، و مرا در آبشخور رحمتت در آور، و در ميان بهشت جاى ده، و داغ رد بر من منه و به نوميديم باز مگردان که بی نصیب مانم🔸 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✍️ شرح محمد علي چهاردهی 1334‏-‏ 1252 ✳️ و كان من دعائه عليه‏السلام فى طلب الستر و الوقايه قسمت اول 🔴 بود از دعاى آن امام عالي مقام در طلب نمودن پوشيدن معاصى و نگهداشتن از ذنوب اگر خداى عزوجل بخواهد نظر رافت و مهربانى خود را از بندگان خود بردارد سلسله‏ى موجودات رشته‏ى وجودشان قطع شود، اگر بخواهد نظر ستر و حفظ خود را از بندگان خود منحرف سازد بندگان محترم و مكرم در نظر غير او از رسوايان و ذليلان و خواران خواهند بود پس بر بنده لازم است كه از او التماس و سئوال نمايد لطف و رحمت او را كه بپوشاند عيوبات مخفيه‏ى او را كه خوار نشود، فرق و جدائى ميان ستر و وقايه معلوم است زيرا كه مى‏شود ستر باشد بدون وقايه چنانكه اكثر افراد مردم مبتلا به درد معصيت هستند و ميان خود و خداى خود مرتكب مخالفت هستند لكن خداى عزوجل از باب وفور لطف و زيادتى مرحمت و صفت ستاريت آن را پوشانده و او را مفتضح و خوار ننموده و نمى‏نمايد نه در زمين و نه در آسمان نه در دنيا و نه در آخرت چنانچه در از بعضى از روايات استفاده شود مناسب آن دعاى بزرگوار نقل شود و اين دعاى بزرگوار در فضل او دو حديث وارد است: 1️⃣ اول- آنچه كفعمى در حاشيه‏ى مصباح نقل نموده و ابن فهد در عده الداعى همان را نقل مى‏نمايد و ترجمه او تفصيلى دارد مخلص آن است كه دعاى بيت‏المعمور اگر جمع شوند ملائكه آسمانها و زمينها خواهند كه بيان كنند يك جزو از هزار جزو ثواب اين دعا را قدرت بر آن ندارند و مى‏پوشاند الله تعالى كارهاى قبيح خواننده‏ى اين دعاء را به هزار و پانصد در دنيا و آخرت، و مى‏آمرزد گناهان او را هر چند مثل كف دريا باشد حتى گناهان كبيره‏ى او را و مى‏گشايد هفتاد دراز رحمت، و عطا مى‏كند ثواب هر مصيبت رسيده را. 2️⃣ دوم- ابن بابويه در كتاب توحيد روايت نمايد به اسناد خود از حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله و كه جبرئيل (ع) نازل شد بر آن حضرت به اين دعا در حالى كه خندان و خوشحال بود پس سلام كرد بر آن حضرت و آن حضرت جواب سلام گفت پس عرض نمود كه: الله تعالى هديه فرستاده به سوى شما پيغمبر پرسيد كه: چه چيز است؟ جبرئيل گفت: كلماتى است از گنجهائى كه عرش خدا گرامى داشته است تو را به آنها پس آن حضرت فرمود: كه كدام است آنها جبرئيل دعا را خواند بعد از آن حضرت از ثواب او پرسيد: جبرئيل گفت: دور است معلوم نمودن تمام ثواب آن اگر جمع شوند ملائكه هفت آسمان و هفت زمين بر اينكه بيان كنند ثواب آن را تا روز قيامت نتوانند بيان نمود از صد هزار جزء يك جزء. بعد جبرئيل گفت: چون بنده گويد: يا من اظهر الجميل و ستر القبيح مى‏پوشاند او را خدا رحمت خود در دنيا و آخرت و زينت مى‏دهد او را در آخرت و مى‏پوشاند بر او پانصد رحمت در دنيا و آخرت. و چون گويد: يا من لم يوءاخذ بالجريره و لم يهتك الستر، محاسبه نمى‏نمايد خدا با او در روز قيامت و اظهار نمى‏كند گناه او را روزى كه ظاهر شود گناهان . و چون گويد: يا عظيم العفو، بيامرزد گناهان او را هر چند به قدر كف دريا باشد. و چون گويد: يا حسن التجاوز، بگذرد از تقصيرات او حتى از دزدى و شراب خوردن و ساير گناهان بزرگ. و چون گويد: يا واسع المغفره: بگشايد خداى عزوجل از براى او هفتاد در از درهاى رحمت پس فرو مى‏رود در رحمت خدا تا وقتى كه بيرون رود از دنيا. و چون گويد: يا باسط اليدين بالرحمه: پهن نمايد خداى تعالى بر او رحمت خود را. و چون گويد: يا صاحب كل نجوى و منتهى كل شكوى عطاء نمايد ثواب هر آفت رسيده و بى‏آفت و هر مريض و صاحب علت و هر فقير و مسكين و هر صاحب مصيبت تا روز قيامت. و چون گويد: يا كريم الصفح گرامى دارد خدا او را مثل گرامى داشتن پيغمبران. چون گويد: يا عظيم المن عطا نمايد خدا به او در روز قيامت چيزهائى را كه خودش آرزوى او نموده و جميع خلايق آرزوى او را داشته باشند. ... 👈 ادامه دارد .... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✍️ شرح محمد علي چهاردهی 1334‏-‏ 1252 ✳️ و كان من دعائه عليه‏السلام فى طلب الستر و الوقايه قسمت دوم 🔴 چون گويد: يا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها عطا نمايد به او ثواب به عدد هر كه شكر نعمت او نموده باشد. و چون گويد: يا ربنا و يا سيدنا فرمايد خدا اى ملائكه من شاهد باشيد كه من آمرزيدم اين بنده را و به او عطا نمودم از جمله ثواب به عدد هر جميع كه خلق كردم در بهشت و دوزخ و هفت زمين و آسمان و آفتاب و ماه و ستارگان، و دانه‏هاى باران و انواع خلق و كوهها، و سنگها و ريگها و غير آنها و عرش و كرسى. چون گويد: يا مولانا پر نمايد قلب او را از ايمان. چون گويد: يا غايه رغبتنا عطاء نمايد به او در روز قيامت آنچه را كه مرغوب تمام مردم است. چون گويد: اسئلك يا الله ان لا تشوه خلقى و خلق والدى بالنار. گويد خداى عزوجل: اى ملائكه شاهد باشيد كه آزاد نمودم او را و پدر و مادر او را و خواهران و خويشان و فرزندان و همسايگان او را و او را شفيع نمودم در حق هزار مرد كه واجب شده باشد بر ايشان آتش، و نجات دادم او را از آتش جهنم پس تعليم گير اى محمد (ص) اين كلمات را و تعليم مكن آنها را بر منافقان چه اين دعائى است كه مستجاب مى‏شود انشاء الله تعالى و اين دعاء را دعاء اهل‏بيت معمور گويند مى‏خوانند آن را وقتى كه طواف مى‏كنند دور او. 👌 بدان اگر انسان عاصى باشد و خدا او را ستر نمود و او را در دنيا و آخرت مفتضح ننمود و داخل بهشت نمود و مع ذلك او را درجات مقربين ندهند. پس اگر بخواهد انسان فايز شود به مراتب عليه بر اوست كه اجتناب نمايد از معاصى و گناهان از اين جهت است كه امام عليه‏السلام طلب ستر و وقايت هر دو نموده است. خداى من رحمت بفرست بر پيغمبر و آل او، بگستران تو فرشهاى بزرگى خود را براى من. يعنى: حرير و ديباج و استبرق و نحو آن كه مهيا نمودى در غرفات بهشت و آنها را به آن فرش و بساط نمودى كه اولياى خود را در آن منزل جاى دهى مرا نيز از جمله‏ى آنها بگردان كه متنعم شوم به چيزى كه ايشان متنعم شوند فرش: در لغت و عرف بساطى را گويند كه انسان در او مى‏نشيند و نقل به باب افعال كه شد دو مفعول مى‏گيرد. مهاد: جمع مهد به معنى فرش و بساط واو مفعول دوم او هست. داخل نما مرا در راههاى رحمت خود ورود دخول تشنه است بر آب مشارع: جمع مشرعه است و او راه و جائى است در كنار نهر كه انسان از آن مكان اخذ آب نمايد، از اينكه رحمت و بخشش خدا زياد است و از كثرت نتوان تعداد نمود امام طلب نمايد تمام آن رحمات و مهربانيهاى او به راههائى كه به او توان رسيد ابن بر تقديرى است كه رحمت متعدد باشد، و مى‏توان گفت رحمت يك چيز است مثل دخول بهشت لكن اسباب او بسيار است پس مشارع دو احتمال دارد. نازل نما تو مرا در وسط بهشت تو. حلول: نزول است. بحبوحه: بضم هر دو به وسط شى‏ء است چونكه مراتب جنان مثل دركات جحيم متفاوت و مختلف است مرتبه‏ى عليا وسط آن است و به خاطر آن امام طلب اين مرتبه نمود و مى‏توان گفت: اين كنايه از مرتبه‏ى عليا است زيرا كه درجات بهشت تفاوت به حسب فوقيه و تحتيت دارند نه به حسب وسط و اطراف. علامت و نشانه نگذار تو مرا برد و جواب دادن از خود، چون انسان همين كه رحمت خدا شامل حال او نشد و در معرض تفضل و احسان واقع نشد چنان رسوائى و افتضاح و خوارى بر او مستولى شود هر كه از اهل محشر از جن و انس و ملك بر او نظر كند مى‏داند كه او از اهل سخط و عذاب است، خداى عزوجل او را مايوس نموده از لطف خود. و محروم مكن تو مرا به نااميدى از تو، چونكه انسان بعضى از اعمال خوب و خير در دنيا نمايد از قبيل صله‏ى رحم و صدقه و قضاء حوائج برادران دينى و نحو آن و به واسطه‏ى او اميد و رجاء بهشت و رضوان دارد لكن بعضى از معاصى مرتكب شد كه او سبب شد كه اعمال خير او منفعت به حال او ندارد و خايب و نااميد شود مثل غيبت و كذب و ايذاء پدر و مادر و نحو آن يا اينكه از وفور مرحمت و رافت خداى رجاء بخشش و عفو او دارد و هيچ عملى هم ندارد از اينكه او را عملى نباشد محروم شود اگر چه از بعض روايات چنان استفاده شود كه اگر بنده در دنيا اميد خير و خوبى از خدا داشته باشد سبب نجات او خواهد بود. مرويست كه در روز قيامت چون بعضى از مردمان را حاضر سازند امر شود كه او را به جانب جهنم برند از براى گناهان و معاصى او ملائكه عذاب او را كشند به جانب آتش در وقت رفتن به جانب آتش نظرى به قفاى خود كند و عرض نمايد چنين نبود اميد من بر تو وحى رسد كه او را برگردانيد اگر چه دروغ مى‏گويد زيرا كه او در دنيا هرگز بر من گمان خير و خوبى نداشت. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️اين دعا كه بنا بر روايات موجود ، حضرت جبرئيل عليه السلام آن را از ناحيه خداوند متعال براى رسول خاتم صلى الله عليه و آله هديه آورده است، در برخى از منابع و تراجم شيعه به «دعاى يا من أظهر الجميل» و در برخى ديگر «دعاى أهل البيت المعمور» ناميده شده است . اما علت اشتهار به دعاى يا من أظهر الجميل ، چون دعا با اين الفاظ آغاز مى گردد اما علت نام گذارى به دعاى اهل البيت المعمور چون بنا بر نصّ پايانى روايت آن ، اين دعا را ملائكه آسمان بيت المعمور (كه بنا بر گفته سيّد ماجد آسمان چهارم است) به هنگام طواف خانه الهى بر زبان دارند مرحوم شيخ رحمهم الله آن را در کنابش آورده و مرحوم مجلسى رحمهم الله هم در بحارالأنوار عيناً نقل كرده است : 🙏يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ، وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ، يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ، وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ، يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ، يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوى، وَ يَا۴مُنْتَهى كُلِّ شَكْوى، يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ،۵يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ، يَا عَظِيمَ الْمَنِّ، يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا، يَا رَبَّنَا وَ يَا۶سَيِّدَنَا، وَ يَا مَوْلاَنَا، وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا، أَسْأَلُكَ ـ يَا اللّهُ ـ أَنْ لاَ تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ . ✍️ بحار الانوار ج ۹۷ ص ۱۹۸ ح ۳۲ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر در اين دعا كه درخواست پرده‏ پوشى و نگهدارى مطرح شده امام عرضه مى‏دارد: (بار خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و بسترهاى اكرام و احترامت را براى من بگستران) (اللهم صل على محمد و آله، و افرشنى مهاد كرامتك). (مرا در شريعه‏هاى رحمت خويش وارد ساز) (و اوردنى مشارع رحمتك). (در آغوش بهشتت جاى ده) (و احللنى بحبوحه جنتك). (با رد از درگاهت نشانه‏ى ذلت و خوارى بر من منه) (و لا تسمنى بالرد عنك). (با نوميدى از درگاهت مرا محروم مفرما) (و لا تحرمنى بالخيبه منك). ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ راه افزایش روزى 🔴 و قَالَ (علیه السلام): اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ. 🔴 را با دادن فرود آوريد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ راه وسعت روزى: 📋 امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه حكمت آميز اشاره به اسباب فزونى نعمت كرده مى فرمايد: «روزى را به وسيله صدقه فرود آوريد»; (اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ). منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است كه انسان در زندگى به آن نياز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبيل مال و املاك گوناگون اطلاق مى شود، هرچند درباره امور معنوى نيز به كار مى رود; مثلاً مى گوييم: «اللّهُمّ ارْزُقْنَا الاْيمانَ وَالْيَقينَ; خداوندا ايمان و يقين به ما روزى بفرما». ولى در كلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است. منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است كه بدون عوض و با انگيزه الهى در اختيار ديگرى قرار داده شود. امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى رابطه نزديكى ميان صدقات و فزونى رزق و روزى بيان فرموده است. اين معنا در روايات ديگر نيز با عبارات متفاوتى آمده است از جمله در حكمت 258 خواهد آمد كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «إذا أمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ; هر زمان فقير و نيازمند شديد با دادن صدقه با خداوند معامله كنيد». در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه به يكى از فرزندانش فرمود: از آن مالى كه نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض كرد: فقط چهل دينار. امام(عليه السلام) فرمود: برو و آن را به نيازمندان صدقه بده. عرض كرد: چيزى غير از آن در بساط نيست. فرمود: مى گويم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: «أَما عَلِمْتَ أنَّ لِكُلِّ شَيْء مِفْتاحاً وَمِفْتاحُ الرِّزْقِ الصَّدَقَةُ; آيا نمى دانى هرچيز كليدى دارد و كليد رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نيازمندان بده. فرزند امام اين كار را كرد. ده روز نگذشته بود كه از محلى چهار هزار دينار خدمت حضرت آوردند. امام(عليه السلام) فرمود: فرزندم! چهل دينار براى خدا دادى و خداوند چهار هزار دينار به ما داد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣هیچ ارثیه ای مثل نیست 2⃣همه ما دردنیامستاجرمیباشیم ☑️همه مازندگی ابدی درپیش داریم 3⃣نسبت به یکسری اشخاص باید ادب بیشتری رامراعات نماییم(مانندافراد سیدوآنانی که لباس رسول الله رابه تن دارند) ☑️بابت انتسابشان به اهل البیت احترام بگذارید 4⃣یکسری مکانها هستند که باید نسبت به آنهاادب بیشتری رارعایت نماییم(مانندحرم-مسجد) ☑️مسجدوحرم مقدس است.نبایدصدایمان رابلندکرده وحرفهای پوچ نزنیم 5⃣یکسری زمانها هستند که مقدسند وباید ادب بیشتری درآن رعایت کنیم(مانندروزجمعه،بین الطلوعین،شب جمعه) ☑️بیشترین حسرت درقیامت راافرادی میخورندکه شب جمعه رابه غفلت گذراندند ☑️بیشترین تلاش شیطان درشب وروز جمعه است(چون گناهان وثوابها دوبرابرمحاسبه میشود) 6⃣ماچهارگروه آدمهای خوب داریم. ☑️آدمهای خوبی که کارخوب راخوب انجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بد رابدانجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بدراخوب انجام میدهند ☑️آدمهای بدی که بد رابه بدترین وجه انجام میدهند 7⃣نمونه هایی ازاحترام وادب نگاه داشتن ☑️عرق خورهای قدیم به حرمت محرم بساط خودراجمع میکردند. ☑️قدیمها بادیدن گنبدامام رضاموسیقی راخاموش میکرد.الان..... 8⃣وقتی دعبل خزاعی درشعرخودنام امام زمان رابرد حضرت رضا(ع)ازجابرخاست ودست برسرگذاشته وسلام برحضرت مهدی داد.درحالی که حضرت مهدی بعدمتولد میگردد.(این ادب نسبت به حجت خداست) ☑️ بخاطر ادب نسبت به حضرت زهرا(س)نجات پیداکرد 👌ادامه ی شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی با مطالعه از روی 👌لطفا با ما همراه باشید ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی ابتدای سوره بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم(1) ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید انشالله همان گونه که توفیق شد کل قرآن کریم را در این کانال یک دور بخوانیم، توفیق شود تفسیر کل قرآن را هم روزی به اتمام برسانیم بعون الله ان شاالله التماس دعا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّت‏هاي گذشته و زمان‏هاي سپري شده ... 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏والْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله دُونَ الأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ بِقُدْرَتِهِ الَّتِى لَا تَعْجِزُ عَنْ شَىْ‏ءٍ وَإِنْ عَظُمَ وَلَا يَفُوتُهَا شَىْ‏ءٌ وَإِنْ لَطُفَ‏ سپاس مخصوص خداست، كه نه بر امّت‏هاى گذشته و زمان‏هاى سپرى شده؛ بلكه بر ما به وجود محمد صلى الله عليه و آله منّت نهاد؛ با قدرتش كه از هيچ چيز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمى‏شود و هيچ چيز هر چند كوچك و ريز باشد، از دايره اختيار و عرصه ارادتش، بيرون نمى‏رود. ✳️زبان از بيان اوصاف و شخصيّت انسانى كه در گردونه خلقت نمونه ندارد و بالاتر و والاتر و افضل از او وجود ندارد عاجز است، قلم به روى صفحه كاغذ براى نشان دادن چهره او نمى‏چرخد، فكر از دريافت تمام حقيقت او ناتوان است. ما براى وصف او چاره ‏اى جز مراجعه به آيات قرآن كه بيان خداست و روايات و اخبار، كه بيان معجز آساى اولياى حقّ است نداریم. در اين زمينه از آيات و روايات نمونه‏هايى را نقل مى‏كنم تا بتوانيد دور نمايى از واقعيّت او را ببينيد. عقل اوّل، مخلوق و اقرب به حقّ و اعظم و اتمّ موجود است، چون از تمام حجاب‏هاى مُلكى و نفسى و فلكى به دور است. در روايات بسيار مهم در موثّق‏ترين كتب روايى آمده: 1- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلُ. اوّلين مخلوق خدا عقل است. 2- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ نُورى. اوّلين مخلوق خدا نور من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. 3- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ رُوحى. اوّلين مخلوق خدا روح من [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] است. 4- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْقَلَمُ. اوّلين مخلوق خدا قلم است. 5- أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ الْمَلائِكَة. اوّلين مخلوق خدا فرشتگان مقرّب مى‏باشند. اين پنج مرحله، اوصاف يك حقيقت و يك نور است، اسمايى است متعدّد براى مسمّاى واحد، مسمّاى واحدى كه بالاترين نشأه وجود است كه نسبت به او و حقّ واسطه نمى‏خورد، احتياج و نيازى در او به وجودى جز حقّ نيست. و نظرى به ما سوا ندارد و التفاتى جز به محبوب براى او نيست. تعبير به قلم يعنى واسطه حقّ در تصوير حقايق و علوم به الواح نفسانيّه. اين بى‏واسطگى و عدم قيودات و مرزها، وسعت جلال و جبروت و عظمت رسول الهى صلى الله عليه و آله است. موجود هر چه از قيد و بند دور باشد و به حضرت محبوب نزديكتر، خير و بركتش بيشتر است. او وجود نازنينى بود كه به بدن هم مقيّد نشد بلكه بدن و جسم، روى او بود به سوى خلق! أقْبَلَ إلَى الدٌّنْيا وَأَهْبَطَ إلى الأَرْضِ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ. [پيغمبر صلى الله عليه و آله‏] روى به دنيا كرد و به زمين فرود آمد به خاطر رحمت براى جهانيان. و اين همه بدان معناست كه نور وجود مقدّسش در باطن تمام اشيا و عوالم موجودات هست كه او احبّ اشيا و صاف‏ترين و خالص‏ترين موجودات است. انسان در ارتباط به او اهل كمال و نجات و شايسته بهشت است و در صورت روى گردانى از وى اهل، شقاوت و هيزم جهنّم است و اين حقايق در روايت زير كه بيشتر كتب حديث نقل كرده‏اند، منعكس است: عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه السلام قال: لَمّا خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قالَ لَهُ: أقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قالَ لَهُ: أدْبِرْ، فَادْبَرَ ثمَّ قالَ: وَعِزَّتى و جلالى ما خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إلىَّ مِنْكَ، وَلا أكْمَلْتُكَ إلّافيمَنْ احِبُّ. اما انِّى إيّاكَ آمُرُ وَإيّاكَ أنْهى‏ وَإيّاكَ أُعاقِبُ وَإيّاكَ اثيبُ. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: زمانى كه خداوند عقل را آفريد از او بازپرسى كرد و سپس به او فرمود: روكن، پس او رو كرد، سپس به او فرمود: برگرد، پس برگشت. سپس فرمود: به عزّت و جلال خودم قسم! خلقى محبوب‏تر از تو به سوى من نيست، و تكميل نكردم تو را مگر در حق كسى كه او را دوست مى‏دارم. آگاه باش! من فقط تو را امر مى‏كنم و تو را نهى مى‏كنم و به تو عقاب مى‏كنم و به تو پاداش مى‏دهم. ماه فرو ماند از جمال محمّد سرو نباشد به اعتدال محمّد قدر فلك را كمال و منزلتى نيست در نظر قدر با كمال محمّد وعده ديدار هر كسى به قيامت ليلةالإسرا شب وصال محمّد آدم و نوح و خليل و موسى و عيسى آمده مجموع در ظلال محمّد عرصه گيتى مجال همّت او نيست روز قيامت نگر مجال محمّد شمس و قمر در زمين حشر نتابند نور نتابد مگر جمال محمّد وآن همه پيرايه بسته جنّت فردوس بو كه قبولش كند بلال محمّد همچو زمين خواهد آسمان كه بيفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمّد شايد اگر آفتاب و ماه نتابند پيش دو ابروى چون هلال محمّد چشم مرا تا به خواب ديد جمالش خواب نمى‏گيرد از خيال محمّد سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى عشق محمّد بس است و آل محمّد (# سعدى شيرازى ) استاد 🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمّديه قسمت اول 🔴 در رسائل قيصرى ( صفحه 125 ) آمده است: «حقيقت محمّديه در مقام قوس نزولى و معراج تحليلى بعد از تجلّى و ظهور در صُور عقول و نفوس و حقايق برزخى و مثالى و ظهور در عالم شهادت و تنزّل از مقام غيب و استقرار در رحم مادّى؛ از آن جهت كه صعود بر طبق نزول است و رجوع به بدايات كه همان حقيقت نهايات باشد، جهت پيوند به اصل خود كه غايت خلقت و كمال استجلا بر آن مترتّب مى‏شود از نواحى تكامل جوهرى و عروج و صعود تركيبى جهت استيفاى آنچه راكه در مقام نزول در مراتب و درجات و تنزّلات به وديعه نهاده بود، بعد از طىّ درجات معدنى و نباتى و حياتى و كسب وجود عقلانى و عبور از منازل بوادى، به كسب وجود حقّانى نايل آيد و بعد از نيل به مقام اعلاى‏ از تمكين و خلاصى از اقسام تلوين و عبور از مرتبه و مقام واحديّت و فنا در احديّت و تحقّق به مقام مظهريّت اسم الله ذاتى و مشاهده خواص و آثار كلّيّه اسماى الهيّه و اعيان ثابته در مقام مظهريّت تجلّى ذاتى و احاطه به عوالم وجودى، رجوع به كثرت مى‏نمايد. اين حقيقت كليّه در مقام «أوأدنى» و مرتبه مظهريّت تجلّى ذاتى و مقام ظهور سرّ تامّ و تمام: فَأحْبَبْتُ أنْ اعْرَفَ. پس دوست دارم شناخته شوم. به حكم: أبيتُ عِنْدَ رَبّى، يُطْعِمُنى وَيَسْقينى. بيتوته كردم من نزد پروردگارم كه اطعام داد مرا و سيرابم كرد. و: لى مَعَ اللهِ وَقْتٌ لايَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلانَبِىٌّ مُرْسَلٌ. براى من با خدا زمانى است كه هيچ فرشته مقرّبى و هيچ پيامبر مرسلى قدرت رسيدن به آن را ندارند. از نحوه ظهور مفاتيح غيب و احكام اسما- مُسْتأثَرَةٌ الّتى لايَعْرِفُها إلّا هو - و كيفيّت ظهور و تجلّى اسماى كلّيّه و امّهات اسما در مرتبه واحديّت، مطّلع و به اسرار وجود واقف و به نحوه سريان آن مفاتيح به صور استعدادات، عالم و آگاه مى‏شود. و در مقام واحديّت به اعتبار تحقّق به اسم اعظم و اسم الله آثار و احكام و مفاتيح اسماى مستأثره را به تفصيل در اعيانْ شهود نموده و حافظ عهد: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يبَنِى ءَادَمَ أَن لَّاتَعْبُدُواْ الشَّيْطنَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» اى فرزندان آدم! آيا به شما سفارش نكردم كه شيطان را مپرستيد كه او بى‏ترديد دشمن آشكارى براى شماست؟ إلى قوله: وَأَنِ اعْبُدُونِي هذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ» و اين كه مرا بپرستيد كه اين راهى است مستقيم. و به ياد آورنده ميثاق: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ» از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند. و چون به سرّ اعيان و استعدادات لوازم اعيان واقف مى‏شود، در مقام هدايت تشريع احكام هر ذى حقّى را به حق خود و هر ممكنى را به كمالات لايقه خود مى‏رساند و چون صدور حوادث و وقوع وقايع را مستند به اسماى الهيّه و استعدادات و قابليّات ذاتيّه لازمه اين استعدادات را ناشى از حكمت بالغه الهيّه مى‏داند. فَلا يَهُمُّ بِالنَّوازِلِ، وَلا يَغْتَمُّ بِالْحَوادثِ أصْلًا ولا تُؤَثِّرُ فيهِ، فَلايُرى‏ فى عَيْنِ الْبَلايا إِلّا هَشَّاً بَشّاً بَسّاماً مَزّاحاً كعلىّ عليه السلام. پس به پيشامدها و حوادث اصلًا اهميّت نمى‏دهد و در حركت او تأثيرى ندارد؛ در عين بلا جز رضايت و خرسندى و شادى و خنده رويى چيزى براى او نيست مانند امام على عليه السلام. 👈 ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حقيقت محمّديه قسمت دوم 🔴 از آن جا كه متجلّى در حقيقت كلّيّه محمّديّه، مفاتيح مختصّ به حضرت احديّت جمع و صاحب مقام اكمليّت مى‏باشند و قلب مبارك او به مقام برزخيّت كبرى و تجلّى احدى جمعى و مظهريّت اسم اللَّه ذاتى نايل آمده و تجلّيات الهيّه از ناحيه ذات و حقيقت او به عالم اسما و صفات و عوالم عقول و مراتب عالم مثال و عالم ماده و طبيعت واصل مى‏شود و آن حقيقت كلّيّه به حكم جامعيّت تامّه مشتمل بر كافّه حضرات است و جميع حقايق ابعاض و اجزاى وجود اويند، مفاتيح غيبى در هر درجه از درجات وجود او، اثرى از مقام غيب ذات به او مى‏رسانند. در مقام غيب وجود، مُلهمَ از ذات حقّ است بدون وساطت امرى: كَالْعِلْمِ بِالْأسْماءِ الْمُسْتَأْثَرَةِ الْغَيْبِيَّةِ. مانند علم به اسماى برگزيده غيبى و پنهانى. چه آن كه فرمود: اللّهُمَّ إنّى اسْألُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أو أنْزَلْتَهُ فى كِتابِكَ أوْ علَّمْتَهُ أحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأثَرْتَ بِهِ فى مَكْنُونِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ. بار پروردگارا! از تو مى‏خواهم به حق هر اسمى كه به آن، خود را ناميدى يا در قرآنت نازل كردى يا به يكى از بندگانت ياد دادى و يا هر اسمى كه در علم غيب و پنهان خود برگزيدى. اين اسما متضمّن علوم و اسرارى هستند كه إنباى از غيب ذات و علم تفصيلى به آثار و مقتضيات اسماى كليّه و جزئيّه و استعدادات و قابليّات لازمه اعيان و حقايق خلقيّه بر آنها توقّف دارد و اين اسما در عالم جبروت و حضرت عمليّه علّت و منشأ سير آن حقيقة الحقايق در اسمايى كه رقايق اسماى مستأثره و صور ابهامات غيبيّه مخصوص به مقام احديّت جمع الجمع هستند مى‏باشند. تقلّب و سير در اسماى ظاهره و باطنه و تحقّق به مقام جمعيّت اين اسما و افاقت و خلاصى از سُكر فناى در فنا و نيل به مقام تمكين تام، ناشى از استمداد از اسماى مستأثره و تجلّيات واصله از غيب ذات است. [پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد]: إنَّ اللَّهَ ضَرَبَ بِيَدِهِ بَيْنَ كِتْفَىَّ فَوَجَدْتُ بَرْدَ أنامِلِهِ بَيْنَ ثَدْيَىَّ فَعَلِمْتُ عِلْمَ الْأوَّلينَ وَالْآخِرينَ. خداوند با قدرت لايزالى خود بر دو شانه‏ام زد كه سردى آن را بين دو سينه‏ام حس كردم و علم اوّلين و آخرين را دانستم. اثر اين مفاتيح در عالم ملكوت و ارواح، مكاشفات معنويّه و واردات و تنزّلات روحانيّه و مجرّده است كه علوم شريعت و طريقت و حقيقت و رموز و اسرار آنها ثمره آن مى‏باشد. و مكاشفات صورى و شهود مقامات و درجات انبيا و اعمال خلايق در عوالم برزخى، رقائق و صور مكاشفات معنويّه‏اند و عبد سيّار قبل از نيل به مكاشفات معنويّه از باب عدم جواز طفره در صعود و نزول وجود، به مكاشفات صوريّه نايل‏ آيد. و اين مكاشفات به صورت دحيه كلبى و مشاهده مقامات انبيا در سماوات برزخى جهت آن حضرت، منافات با كشف حقايق معنوى در عالم ارواح و شهود مقدّرات و حقايق خواصّ اسما در واحديّت و قبول تجلّيّات ذاتيّه در احديّت ندارد، چه آن كه آن حقيقت كلّيه جامع جميع اين حضرات است. از آن جا كه حضرت ختمى مرتبت، خاتم انبيا و شريعت او مكمّل كلّيّه شرايع الهيّه است و به مظهريّت تجلّى ذات حق و اسم اللَّه ذاتى نايل آمده است و حقيقت او مشتمل است بر جميع مراتب وجودى، ناچار كتاب نازل بر قلب او نيز مشتمل است بر جميع درجات و مراتب وجود كه مرتبه نازله آن، الفاظ قرآنيّه و نقوش و ارقام و سور و آيات و كلمات مابين الدَّفَّتَين است و خطابات قرآنيّه از اين جهت السنه احوال مخاطبين و استعدادات آنان و معرّف احوالات و مقامات و نشئات مكلّفين در مقام صعود وجود، بلكه السنه احوال و مقامات و درجات كلّيّه نفوس و جميع حقايق در قوس نزولى است. لذا مرتبه عاليه قرآن كتاب الهى كه از آن به مطلع كتاب و مرتبه تعيّن حق به اسم «متكلّم» تعبير نموده است مقام احديّت جمع است و مراتب و درجات آن بعينها متّحد است با درجات و مراتب وجودى آن، كه اين كتاب بر او نازل شده‏است!!» ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📔 «رسائل قیصری»، به زبان عربی ، مجموعه‌ای است مشتمل بر چهار رساله ی عرفانی که سه تای آنها توسط عارف بارع، داود بن محمود قیصری و یکی از آنها، توسط آقا محمد رضا قمشه‌ای به رشته ی تحریر درآمده است. 1. التوحید و النبوة و الولایة: این رساله، شامل یک مقدمه دو فصلی، سه مقصد و یک خاتمه است. ۲. اساس الوحدانیة: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است. ۳. تحقیق در مباحث ولایت کلیه: این رساله، حواشی فارسی آقا محمد رضا قمشه‌ای بر فص شیثی « فصوص الحکم » است. ۴. نهایة البیان فی درایة الزمان: این رساله، مشتمل بر چهار فصل است و با حواشی فارسی سید جلال الدین آشتیانی همراه است.👇 https://fidibo.com/book/3752-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%82%DB%8C%D8%B5%D8%B1%DB%8C 👤داود بن محمود قیصری👇 📜http://eview.blog.ir/post/595 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دعای 🔹 استاد اصغر ✔️ جلسه 48 👌عبور از رابطه خود با خود به سوی رابطه خود با خدا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2