eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمْ الْصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى‏ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏ اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! بر شما مقرّر گردید، همانگونه كه بر كسانى كه پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهیزگار شوید. 1- خطابِ زیبا، گامى براى تأثیر گذارى پیام است. «یا ایّها الّذین آمنوا» در حدیثى از تفسیر مجمع‌البیان مى‌خوانیم: لذّت خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا» سختى روزه را آسان مى‌كند. اگر والدین بخواهند كه فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند. 2- از شیوه‌هاى تبلیغ آن است كه دستورات مشكل، آسان جلوه داده شود. این آیه مى‌فرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّت‌هاى پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستورى كه براى همه امّت‌ها بوده، آسان‌تر از دستورى است كه تنها براى یك گروه باشد. «كما كُتب على الّذین من قبلكم» 3- قرآن، فلسفه بعضى احكام همچون روزه را بیان داشته است. زیرا اگر مردم نتیجه‌ى كارى را بدانند، در انجام آن نشاط بیشترى از خود نشان مى‌دهند. «لعلّكم تتّقون» با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
از بسی نماند ما را در سر هوسی نماند ما را رفتیم زدل غبار اغیار جز دوست کسی نماند ما را رفتیم بآشیانهٔ خویش رنج قفسی نماند ما را از بس که نفس زدیم بیجا جای نفسی نماند ما را یاران رفتند رفته رفته دمساز کسی نماند ما را گرمی بردند و روشنائی زایشان قبسی نماند ما را گلها رفتند زین گلستان جز خارو خسی نماند ما را دل واپسی دگر نداریم در دهر کسی نماند ما را کو خضر رهی درین بیابان بانک جرسی نماند ما را جز ناله که مونس دل ماست فریاد رسی نماند ما را بستیم چو لب ز گفتار چون همنفسی نماند ما را ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! 🔴 عجایب زندگی ها 👈 لطفا روی اعداد " 1 2 3 4 5 " کلیک کنید 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 28 16 🔴 اقسام ‏ ها گودى اقيانوس‏ها به هزاران متر مى‏رسد، ولى نور خورشيد بيش از چهارصد متر از سطح دريا پايين نمى‏رود. پس دريا به دو بخش تاريك و روشن تقسيم مى‏شود. گياهان دريايى به طور معمول در بخش روشن دريا مى‏باشند. در اين جا پرسشى پيش مى‏آيد كه ماهى‏هايى كه در بخش تاريك دريا زندگى مى‏كنند و از نور خورشيد محرومند و براى فعاليّت‏هاى حياتى به نور احتياج دارند چه مى‏كنند؟ آنهم ماهى‏هاى نيرومندى كه مى‏توانند صدها تن سنگينى آب را تحمّل كرده، در ته دريا زندگى كنند. ولى آفريدگار جهان اين پرسش را پاسخ داده و اين ماهى‏ها هر چه نور بخواهند در اختيارشان گذارده است. ماهى‏هايى را در آنجا آفريده كه اشعه نورانى از خود پخش مى‏كنند، مانند كرم شب تاب در زمين و نورى در هوا! اين ماهى‏ها قعر دريا را روشن مى‏كنند. در برابر دستگاه نور پاش آنها صفحه شفّافى قرار دارد تا نور بهتر منعكس شود. اين ماهى‏هاى نور افكن اقسامى دارند و داراى نورهاى رنگارنگ مى‏باشند؛ از گروهى نور قرمز، از گروهى نور سبز، از گروهى نور زرد مى‏تابد؛ عجب اين جاست‏ كه برخى داراى چراغ‏هاى متعدّدى هستند. در پشت ماهى قزل آلاى كف دريا از سر تا دم دكمه‏هايى است كه مانند لامپ‏هاى كوچك نور مى‏دهد. ماهى‏هاى سياهرنگى هستند كه بر پوست آنها صدها نقطه قرمز رنگ روشن ديده مى‏شود. ستاره دريايى را از عمق 900 مترى بالا آوردند نورى سبز رنگ و تند و درخشان به صورت پنج پره از بدنش تراوش مى‏كرد. آيا اين كارخانجات الكتريكى در پيكر اين ماهى‏ها در ته دريا چگونه قرار داده شده؟ چگونه آب دريا اين چراغ‏ها را خاموش نمى‏كند؟ آيا لامپ اين چراغ‏ها از كدام شيشه ساخته شده كه فشار آب چهار صد مترى آن را نمى‏شكند، آيا حجم اين كارخانجات الكتريكى چقدر است؟ آيا مواد سوختنى آنها چيست و از كجا مى‏آيد؟ آيا چه كسى آنها را به كار مى‏اندازد و بر كار آنها نظارت مى‏كند كه از كار نيفتد. آيا ماده بى شعور مى‏تواند تاريكى را از روشنايى تشخيص دهد تا براى تاريكى چراغى درست كند؟ 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 206 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ شگفتی های آفرینش در کلام امام صادق (علیه السلام) : حکمت خدا در خلقت ✍️ توحید 🆔 @sahife2
🌷 شگفتی های آفرینش در کلام امام صادق (علیه السلام) : حکمت خدا در خلقت ⏺ آفرینش ماهیها در آفرینش ماهی و تناسب، حکمت و تدابیر نهفته در آن که مناسب آن است نیک بنگر. در آفرینش (این موجود زنده) دست و پا نهاده نشده؛ زیرا به راه رفتن نیازی ندارد و جایگاهش آب است. نیز برای آن، شش آفریده نشده؛ چونکه در میان آب نفس نمی تواند کشد. در مقابل دست و پا، باله هایی سخت و قوی به آن داده شده است و چنانکه قایقران با پارو زدن به پیش ماهی می رود نیز با حرکت دادن این باله ها آب را به کنار زند و پیش رود. نیز بدنش با فلسهایی سخت و درهم فرو رفته چون درهم فرو رفتگی اجزای زره های پولادین پوشانیده گشته تا از آفات و آسیبها به کنار ماند. دیدگان ماهی، کم سو و ضعیف است و آب مانع دید دقیق و درست او می شود؛ در نتیجه، این نقص با اعطای شامه ای قوی، جبران شده است. از فاصله ای بسیار دور غذا و طعمه خود را بو می کند و در پی آن در جستجو می افتد. اگر این (توان در او نهاده) نبود چگونه از آن به جایگاهش آگاه می گشت؟ روزنه هایی در میان دهان ماهی و گوش آن باعث پیوند دهان و گوش آن است. ماهی آب را با دهان می گیرد و از سوراخهای گوش خارج می کند. تا مانند حیوانات دیگر از مزایای نسیم و هوا سود ببرد و در راحتی افتد. ⏺ راز کثرت نسل ماهیها اینک در کثرت نسل ماهی و ویژگیهای آن تأمل و اندیشه کن. اگر می بینی که در درون یک ماهی آنقدر تخم (خاویار) هست که به شماره نیاید، به خاطر آن است که کار بر ماهیخواران که شماره آنها اندک نیست آسان گردد. حتی درندگان جنگلها هم برای شکار ماهی به آب پناه می آورند. در این وقت این حیوانات اگر ماهی را بیابند آن را از آب می ربایند. حال که درندگان خشکی ماهی می خورند، پرندگان ماهی می خورند، مردم ماهی می خورند و حتی ماهیان هم ماهی می خورند حکمت و تدبیر چنان به کار آمد که ماهیها اینگونه در شماره نیایند و فراوان باشند. 👈 متن کامل کتاب توحید 🆔 @sahife2
👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 ادامه برنامه ختم روزانه بند به بند صحیفه سجادیه ( انشاالله امروز دعای طولانی و پر معنای 47 را به پایان می رسانیم )
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَجْعَلْنِى لِلظَّالِمِينَ ظَهِيرا، وَ لا لَهُمْ عَلَى مَحْوِ كِتَابِكَ يَدا وَ نَصِيرا، وَ حُطْنِى مِنْ حَيْثُ لا أَعْلَمُ حِيَاطَةً تَقِينِى بِهَا، وَ افْتَحْ لِى أَبْوَابَ تَوْبَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ رَأْفَتِكَ وَ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ، إِنِّى إِلَيْكَ مِنَ الرَّاغِبِينَ، وَ أَتْمِمْ لِى إِنْعَامَكَ، إِنَّكَ خَيْرُ الْمُنْعِمِينَ🔹 🔸و مرا مددکار ستمگران مگردان و در محور كردن و از ميان بردن احكام قرآن دستيار و ياور آنان مكن و مرا پاس دار و حفظ كن از آنجايى كه خود من هم گمان آن را نداشته باشم و در توبه و بخشايش و مهر و روزى فراخ را بر من بگشاى كه من رغبت سوى تو دارم و نعمت خود را بر من كامل گردان كه بهترين نعمت دهندگانى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند پایانی دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اجْعَلْ بَاقِىَ عُمُرِى فِى الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ السَّلامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَبَدَ الاْبِدِينَ🔹 🔸و هر چه از م باقيمانده در و و و در راه خود قرار د. خدای تعالی درود فرست بر محمد و خاندان پاک و پاکیزه ی او و سلام و تهیت بر ایشان تا ابد.🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر ها و ستمگران وَ لَا تَجْعَلْنِي لِلظَّالِمِينَ ظَهِيرًا، وَ لَا لَهُمْ عَلَى مَحْوِ كِتَابِكَ يَدًا وَ نَصِيرًا، وَ حُطْنِي مِنْ حَيْثُ لَا أَعْلَمُ حِيَاطَةً تَقِينِي بِهَا، وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ تَوْبَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ رَأْفَتِكَ وَ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ، إِنِّي إِلَيْكَ مِنَ الرَّاغِبِينَ، وَ أَتْمِمْ لِي إِنْعَامَكَ، إِنَّكَ خَيْرُ الْمُنْعِمِينَ. و مرا پشتيبان ستمگران و ياور آنان در محو كتاب خود، قرار نده و مرا از جايى كه نمى‏دانم، احاطه كن. احاطه كردنى كه با آن مرا نگهدارى نمايى. و درهاى توبه و رحمت و رأفت و روزى فراخت را بر من بگشاى، همانا من از روآورندگان به سوى توام. و نعمت دادنت را برايم كامل كن، به درستى كه تو بهترين نعمت‏دهندگانى. «ظَالِمِين»: از ماده «ظلمة» به معنى تاريكى است و به جهل و نادانى، و شرك و نيز تعبير شده و كسى است كه در تاريكى جهل، نادانى و فسق و شرك حركت مى‏كند. ظالمين هميشه در مقابل متّقين قرار دارند چرا كه خداوند مؤمنين را به وسيله انبيا و اولياى خود و با فروفرستادن كتاب‏هاى آسمانى هدايت مى‏كند (هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ). (بقره/ 2.) ولى ظالمين به دليل آنكه قلوبشان مرده، قابل هدايت نبوده، خداوند در پى هدايت آنان نيست (وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقُوْمَ الظَّالِمِينَ). (بقره/ 258.) از طرفى خداوند دوست دار متّقين است (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) (توبه/ 4.) و هيچ علاقه و محبتّى به ظالمين ندارد (وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ). (آل عمران/ 57.). ظالمين سه دسته ‏اند: 1 - كسانى كه ميان خود و خداى خود كرده كه بزرگ‏ترين ظلمى كه ميان خود و خدا صورت مى‏گيرد، شرك و نفاق است. (زمر / 32 به اين دسته اشاره دارد.). 2 - كسانى كه به مردم ظلم مى‏كنند. (شورى/ 40 به اين دسته اشاره دارد.). 3- كسانى كه به نفس خويش ستم روا مى‏دارند. (فاطر/ 32.). منظور امام سجاد عليه السلام كه از خداوند مى‏خواهد ياور ظالمين نباشد، دسته اوّل و دوّم است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر وَ اجْعَلْ بَاقِيَ عُمْرِي فِي الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَبَدَ الْآبِدِينَ. و باقى زندگى‏ام را براى رضاى خودت، در و و قرار ده. اى پروردگار جهانيان. و خداوند بر محمّد و خاندانش كه پاك و پاكيزه‏اند، درود فرستد و بر او و بر ايشان سلامى هميشگى باد. «الْحَجّ»: عبارت است از اعمال مخصوصى كه عابدانِ درگاه و خانه خداوند، در زمانى خاصّ و مكانى خاصّ انجام مى‏دهند. آنان گردهم مى‏آيند تا پس از احرام و حرام نمودن كليّه وابستگی ‏هاى دنيايى از خود، ‏ گويان رو به سوى صحراى رفته، معرفت الهى حاصل نمايند و به منطقه شعور و مشعر رفته، براى مبارزه با شيطان ظاهرى و باطنى آماده گردند و به وادى وارد شده، به مبارزه با شيطان بپردازند و در راه خداوند نموده، سر خود را به علامت سرباختگى به پيشگاه خداوند، حلق نمايند و پس از وقوف در منطقه منى، به وارد شده، همچون پروانه‏ اى عاشق بر گرد ام القراء و ، طواف كرده، نمازى عاشقانه به جاى آورند و به پيروى از هاجر كه با حالت اضطراب به ميان دو كوه و مى‏دويد، سعى بين صفا و مروه را به‏جا آورده، طوافى ديگر براى حليّت آنچه خداوند حلال نموده و نمازى ديگر پشت مقام كه بنيان‏گذار كعبه بوده، به ‏جا آورند تا پيروى از ابراهيم كامل گردد. امام سجاد عليه السلام از خداوند مى‏خواهد باقى عمر خود را در اين راه و عشقى چنين در راه خدا مصروف دارد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا مرا پشتيبان ظالمان، و ياور و دستيارشان در از بين بردن كتابت مساز، و از آنجا كه خود آگاه نيستم چنانم نگهبان باش كه به آن محفوظم بدارى، و درهاى توبه و رحمت و مهربانى و روزى فراخت را به رويم بگشا، كه من از رغبت‏كنندگان به سوى توام، و انعامت را در حقم كامل كن، كه تو بهترين نعمت‏دهندگانى، و باقى عمرم را جهت خشنوديت در حج و عمره قرار ده، اى پروردگار جهانيان، و درود خدا بر محمد و آل پاك و پاكيزه‏ى او، و سلام بر او و بر ايشان باد سلامى پيوسته و جاودانه. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
14000306_40588_1281k.mp3
11.59M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی اعتدال در جدال و خصومت قَالَ (علیه السلام): مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ أَثِمَ، وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظُلِمَ، وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ مَنْ خَاصَمَ. امام علی که درود خدا بر او باد فرموذند : كسى كه در دشمنى زياده روى كند گناهكار، و آن كس كه در دشمنى كوتاهى كند ستمكار است، و هر كس كه بى دليل دشمنى كند نمى تواند با تقوا باشد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ اعتدال در خصومت: 📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته درمورد خصومت پرداخته، نخست مى فرمايد: «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مى شود»؛ (مَنْ بَالَغَ فِي الخُصومَةِ أَثِمَ). معمولا خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مى شوند و آتش خشم و غضب در آنان شعله ور مى گردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى ازقبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مى شوند. در جمله دوم به نقطه مقابل آن اشاره كرده، مى فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مى شود)»؛ (وَمَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ). قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مى فرمايد: «(لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ)؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود». گرچه اين آيه درباره رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مى دهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند و به گفته بعضى از دانشمندان: «اگر ستمكِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى شود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمى تواند به آنها ستم كند، بنابراين همانگونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده. حال كه چنين است چه بهتر كه انسان وارد ميدان خصومت و ستيز براى احقاق حق نشود و تا مى تواند از گام نهادن در چنين ميدانى جز به هنگام ضرورت بپرهيزد، ازاينرو امام عليه السلام در سومين جمله مى فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت برآيد نمى تواند حق تقوا را رعايت كند»؛ (وَلاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللّهَ مَنْ خَاصَمَ). به همين دليل، افراد باشخصيت و متّقى سعى مى كنند حتى الامكان با كسى به جر و بحث و ستيز و خصومت برنخيزند و چه بسا از بعضى حقوق خود صرف نظر مى كنند و آن را به مخالف مى دهند تا در اين ميدان خطرناك وارد نشوند. البته اين بدان معنا نيست كه افراد باايمان، زبون، ذليل و ظلم پذير باشند چراكه اسلام چنين حالتى را نيز هرگز نمى پسندد و دستور مى دهد نه ظلم كنيد ونه ظلم پذير باشيد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أَيَّاماً مَعْدُودَ تٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ چند روزى معدود (روزه بر شما مقرّر شده است)، ولى هر كس از شما بیمار یا در سفر باشد، پس (به همان) تعداد از روزهاى دیگر (را روزه بگیرد) و بر كسانى كه طاقت روزه ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان)، لازم است كفّاره‌اى بدهند، مسكینى را اطعام كنند. و هر كس به میل خود بیشتر نیكى كند (وبیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است، ولى اگر (آثار روزه را) بدانید، (مى‌فهمید كه) روزه گرفتن، برایتان بهتر است. (و هرگز به روزه‌خوارى معذوران، غبطه نمى‌خوردید.) 1- اسلام براى هر فرد در هر شرایطى، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فمن كان منكم مریضاً او على سفر» 🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
از دل که برد آرام حسن بتان خدا را ترسم دهد بغارت رندی صلاح ما را ساز و شراب و شاهد نی محتسب نه زاهد عیشی است بی کدورت بزمیست بی مدارا مجلس ببانک نی ساز مطرب سرود پرداز ساقی مهٔ دل افروز شاهد بت دل آرا با اینهمه چسان دین در دل قرار گیرد تقوی چگونه باشد در کام کس گوارا از محتسب که ما را منع از شراب فرمود ساغر گرفت بر کف میخورد آشکارا آن زاهدی که با ما خشم و ستیزه میکرد شاهد کشید در بر فی زمره السّکارا فهمید عشق زاهد شاهد گرفت عابد میخانه گشت مسجد واعظ بماند جا را چون طبع ما جوان شد با پیر کی توان بود کر چلّه را بماندیم معذور دار ما را فیض از کلام حافظ میخوان برای تعوید دل میرود زدستم صاحبدلان خدا را ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2