eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 ادامه برنامه ختم روزانه بند به بند صحیفه سجادیه ( انشاالله امروز دعای طولانی و پر معنای 47 را به پایان می رسانیم )
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تَجْعَلْنِى لِلظَّالِمِينَ ظَهِيرا، وَ لا لَهُمْ عَلَى مَحْوِ كِتَابِكَ يَدا وَ نَصِيرا، وَ حُطْنِى مِنْ حَيْثُ لا أَعْلَمُ حِيَاطَةً تَقِينِى بِهَا، وَ افْتَحْ لِى أَبْوَابَ تَوْبَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ رَأْفَتِكَ وَ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ، إِنِّى إِلَيْكَ مِنَ الرَّاغِبِينَ، وَ أَتْمِمْ لِى إِنْعَامَكَ، إِنَّكَ خَيْرُ الْمُنْعِمِينَ🔹 🔸و مرا مددکار ستمگران مگردان و در محور كردن و از ميان بردن احكام قرآن دستيار و ياور آنان مكن و مرا پاس دار و حفظ كن از آنجايى كه خود من هم گمان آن را نداشته باشم و در توبه و بخشايش و مهر و روزى فراخ را بر من بگشاى كه من رغبت سوى تو دارم و نعمت خود را بر من كامل گردان كه بهترين نعمت دهندگانى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بند پایانی دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اجْعَلْ بَاقِىَ عُمُرِى فِى الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ السَّلامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَبَدَ الاْبِدِينَ🔹 🔸و هر چه از م باقيمانده در و و و در راه خود قرار د. خدای تعالی درود فرست بر محمد و خاندان پاک و پاکیزه ی او و سلام و تهیت بر ایشان تا ابد.🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر ها و ستمگران وَ لَا تَجْعَلْنِي لِلظَّالِمِينَ ظَهِيرًا، وَ لَا لَهُمْ عَلَى مَحْوِ كِتَابِكَ يَدًا وَ نَصِيرًا، وَ حُطْنِي مِنْ حَيْثُ لَا أَعْلَمُ حِيَاطَةً تَقِينِي بِهَا، وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ تَوْبَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ رَأْفَتِكَ وَ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ، إِنِّي إِلَيْكَ مِنَ الرَّاغِبِينَ، وَ أَتْمِمْ لِي إِنْعَامَكَ، إِنَّكَ خَيْرُ الْمُنْعِمِينَ. و مرا پشتيبان ستمگران و ياور آنان در محو كتاب خود، قرار نده و مرا از جايى كه نمى‏دانم، احاطه كن. احاطه كردنى كه با آن مرا نگهدارى نمايى. و درهاى توبه و رحمت و رأفت و روزى فراخت را بر من بگشاى، همانا من از روآورندگان به سوى توام. و نعمت دادنت را برايم كامل كن، به درستى كه تو بهترين نعمت‏دهندگانى. «ظَالِمِين»: از ماده «ظلمة» به معنى تاريكى است و به جهل و نادانى، و شرك و نيز تعبير شده و كسى است كه در تاريكى جهل، نادانى و فسق و شرك حركت مى‏كند. ظالمين هميشه در مقابل متّقين قرار دارند چرا كه خداوند مؤمنين را به وسيله انبيا و اولياى خود و با فروفرستادن كتاب‏هاى آسمانى هدايت مى‏كند (هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ). (بقره/ 2.) ولى ظالمين به دليل آنكه قلوبشان مرده، قابل هدايت نبوده، خداوند در پى هدايت آنان نيست (وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقُوْمَ الظَّالِمِينَ). (بقره/ 258.) از طرفى خداوند دوست دار متّقين است (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) (توبه/ 4.) و هيچ علاقه و محبتّى به ظالمين ندارد (وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ). (آل عمران/ 57.). ظالمين سه دسته ‏اند: 1 - كسانى كه ميان خود و خداى خود كرده كه بزرگ‏ترين ظلمى كه ميان خود و خدا صورت مى‏گيرد، شرك و نفاق است. (زمر / 32 به اين دسته اشاره دارد.). 2 - كسانى كه به مردم ظلم مى‏كنند. (شورى/ 40 به اين دسته اشاره دارد.). 3- كسانى كه به نفس خويش ستم روا مى‏دارند. (فاطر/ 32.). منظور امام سجاد عليه السلام كه از خداوند مى‏خواهد ياور ظالمين نباشد، دسته اوّل و دوّم است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر وَ اجْعَلْ بَاقِيَ عُمْرِي فِي الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَبَدَ الْآبِدِينَ. و باقى زندگى‏ام را براى رضاى خودت، در و و قرار ده. اى پروردگار جهانيان. و خداوند بر محمّد و خاندانش كه پاك و پاكيزه‏اند، درود فرستد و بر او و بر ايشان سلامى هميشگى باد. «الْحَجّ»: عبارت است از اعمال مخصوصى كه عابدانِ درگاه و خانه خداوند، در زمانى خاصّ و مكانى خاصّ انجام مى‏دهند. آنان گردهم مى‏آيند تا پس از احرام و حرام نمودن كليّه وابستگی ‏هاى دنيايى از خود، ‏ گويان رو به سوى صحراى رفته، معرفت الهى حاصل نمايند و به منطقه شعور و مشعر رفته، براى مبارزه با شيطان ظاهرى و باطنى آماده گردند و به وادى وارد شده، به مبارزه با شيطان بپردازند و در راه خداوند نموده، سر خود را به علامت سرباختگى به پيشگاه خداوند، حلق نمايند و پس از وقوف در منطقه منى، به وارد شده، همچون پروانه‏ اى عاشق بر گرد ام القراء و ، طواف كرده، نمازى عاشقانه به جاى آورند و به پيروى از هاجر كه با حالت اضطراب به ميان دو كوه و مى‏دويد، سعى بين صفا و مروه را به‏جا آورده، طوافى ديگر براى حليّت آنچه خداوند حلال نموده و نمازى ديگر پشت مقام كه بنيان‏گذار كعبه بوده، به ‏جا آورند تا پيروى از ابراهيم كامل گردد. امام سجاد عليه السلام از خداوند مى‏خواهد باقى عمر خود را در اين راه و عشقى چنين در راه خدا مصروف دارد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا مرا پشتيبان ظالمان، و ياور و دستيارشان در از بين بردن كتابت مساز، و از آنجا كه خود آگاه نيستم چنانم نگهبان باش كه به آن محفوظم بدارى، و درهاى توبه و رحمت و مهربانى و روزى فراخت را به رويم بگشا، كه من از رغبت‏كنندگان به سوى توام، و انعامت را در حقم كامل كن، كه تو بهترين نعمت‏دهندگانى، و باقى عمرم را جهت خشنوديت در حج و عمره قرار ده، اى پروردگار جهانيان، و درود خدا بر محمد و آل پاك و پاكيزه‏ى او، و سلام بر او و بر ايشان باد سلامى پيوسته و جاودانه. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
14000306_40588_1281k.mp3
11.59M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی اعتدال در جدال و خصومت قَالَ (علیه السلام): مَنْ بَالَغَ فِي الْخُصُومَةِ أَثِمَ، وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظُلِمَ، وَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللَّهَ مَنْ خَاصَمَ. امام علی که درود خدا بر او باد فرموذند : كسى كه در دشمنى زياده روى كند گناهكار، و آن كس كه در دشمنى كوتاهى كند ستمكار است، و هر كس كه بى دليل دشمنى كند نمى تواند با تقوا باشد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ اعتدال در خصومت: 📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته درمورد خصومت پرداخته، نخست مى فرمايد: «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مى شود»؛ (مَنْ بَالَغَ فِي الخُصومَةِ أَثِمَ). معمولا خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مى شوند و آتش خشم و غضب در آنان شعله ور مى گردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى ازقبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مى شوند. در جمله دوم به نقطه مقابل آن اشاره كرده، مى فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مى شود)»؛ (وَمَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ). قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مى فرمايد: «(لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ)؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود». گرچه اين آيه درباره رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مى دهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند و به گفته بعضى از دانشمندان: «اگر ستمكِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى شود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمى تواند به آنها ستم كند، بنابراين همانگونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده. حال كه چنين است چه بهتر كه انسان وارد ميدان خصومت و ستيز براى احقاق حق نشود و تا مى تواند از گام نهادن در چنين ميدانى جز به هنگام ضرورت بپرهيزد، ازاينرو امام عليه السلام در سومين جمله مى فرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت برآيد نمى تواند حق تقوا را رعايت كند»؛ (وَلاَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَّقِيَ اللّهَ مَنْ خَاصَمَ). به همين دليل، افراد باشخصيت و متّقى سعى مى كنند حتى الامكان با كسى به جر و بحث و ستيز و خصومت برنخيزند و چه بسا از بعضى حقوق خود صرف نظر مى كنند و آن را به مخالف مى دهند تا در اين ميدان خطرناك وارد نشوند. البته اين بدان معنا نيست كه افراد باايمان، زبون، ذليل و ظلم پذير باشند چراكه اسلام چنين حالتى را نيز هرگز نمى پسندد و دستور مى دهد نه ظلم كنيد ونه ظلم پذير باشيد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أَيَّاماً مَعْدُودَ تٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيْضاً أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ چند روزى معدود (روزه بر شما مقرّر شده است)، ولى هر كس از شما بیمار یا در سفر باشد، پس (به همان) تعداد از روزهاى دیگر (را روزه بگیرد) و بر كسانى كه طاقت روزه ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان)، لازم است كفّاره‌اى بدهند، مسكینى را اطعام كنند. و هر كس به میل خود بیشتر نیكى كند (وبیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است، ولى اگر (آثار روزه را) بدانید، (مى‌فهمید كه) روزه گرفتن، برایتان بهتر است. (و هرگز به روزه‌خوارى معذوران، غبطه نمى‌خوردید.) 1- اسلام براى هر فرد در هر شرایطى، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است. «فمن كان منكم مریضاً او على سفر» 🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
از دل که برد آرام حسن بتان خدا را ترسم دهد بغارت رندی صلاح ما را ساز و شراب و شاهد نی محتسب نه زاهد عیشی است بی کدورت بزمیست بی مدارا مجلس ببانک نی ساز مطرب سرود پرداز ساقی مهٔ دل افروز شاهد بت دل آرا با اینهمه چسان دین در دل قرار گیرد تقوی چگونه باشد در کام کس گوارا از محتسب که ما را منع از شراب فرمود ساغر گرفت بر کف میخورد آشکارا آن زاهدی که با ما خشم و ستیزه میکرد شاهد کشید در بر فی زمره السّکارا فهمید عشق زاهد شاهد گرفت عابد میخانه گشت مسجد واعظ بماند جا را چون طبع ما جوان شد با پیر کی توان بود کر چلّه را بماندیم معذور دار ما را فیض از کلام حافظ میخوان برای تعوید دل میرود زدستم صاحبدلان خدا را ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 21 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، َ وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا پروردگارا درود فرست بر محمد و آل او و و نيتى درست و استوار به من مرحمت كن🔸 https://eitaa.com/sahife2/5144 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ اى آن كه، شگفتى‏هاى عظمتش به پايان نمى‏رسد! 🔴 عجایب زندگی 👈 لطفا روی اعداد " 1 2 3 " کلیک کنید 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 28 17 🔴 ‏ نوزادان پستانداران همانكه دمى چند از ولادتشان گذشت به جنبش درآمده مى‏خيزند، و بو مى‏كشند، تا خود را در آغوش مادر جاى دهند، آنها مى‏كوشند پستان مادر را پيدا كرده تا با حركت لب‏هاى خود شير بمكند. تنها كمكى كه از طرف مادر پس از زاييدن به آنها مى‏شود همان ليسيدن آنهاست وگرنه هيچ گونه كمك ديگرى از طرف مادر به نوزادان نمى‏شود. اين حركت كردن را در آغاز ولادت چه كسى به اين نوزادان تعليم كرده است؟ بوى مادر را كه به آنها شناسانيده؟ پستان مادر را كه به آنها نشان داده تا بدانند آن است كه شير مى‏دهد و اعضاى ديگر مادر شير ندارد؟ حركت لب و مكيدن شير و بلعيدن آن را چه كسى به آنها تعليم داده است؟ اين تعليمات قبل از ولادت شده و يا بعد از آن؟ اگر معلّم اين درس‏ها، پدر يا مادر باشند كه خود آنها از درك اين معنا عاجزند، و قابليّت تعليم در نوزاد مفقود است، جنين در شكم مادر نمى‏خيزد و راه نمى‏رود و از دهان غذا نمى‏خورد، بلكه به وسيله ناف تغذّى مى‏كند. البته نوزاد جانوران پستاندار اين كارها را به وسيله غريزه انجام مى‏دهد. اين غريزه را كه به اين نوزاد داده است؟ چرا غريزه‏هاى ديگر را ندارد؛ چون غريزه خود به خود نمى‏تواند پيدا شود، پس به طور قطع پديد آورنده‏اى دارد. پديدآورنده‏اى كه نياز نوزاد را به اين وظايف طبيعى دانسته و به وى عنايت كرده است؛ پديدآورنده‏اى كه مى‏دانسته نوزاد به غريزه‏هاى ديگر نياز ندارد؛ پديدآورنده‏اى كه داناست و توانا و كريم است و در ذات او بخل راه ندارد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏4، ص: 206 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
⏺ من به شما عزیزان توصیه میکنم که با صحیفه‌ی سجادیه انس بگیرید، دعای صحیفه‌ی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید. این دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیه مال ماست. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
و نيه رشد لا اشك فيها امام سجاد عليه‏السلام از پيشگاه باريتعالى درخواست مى‏كند كه “ مرا از نيت صحيح و صوابى كه از شك و ترديد منزه باشد بهره‏مند فرما.
....دراوایل دعاامام علیه السلام از خداوند درخواست میکند که بالطف خود نیت مرا کامل بفرما.«اللهم وفر بلطفک نیتی» به نظر می رسد این قسمت توضیح همان عبارت است.«ونیة رشد لااشک.فیها» به کلمهٔ «رشد» توجه کنیم؛ چگونه به حد «رشد» می توان رسید؟ آیهٔ 20و21سورهٔ مبارکه نور راه رسیدن به «رشد» را نشان می دهد؛(رشد یعنی رسیدن به قرب خدا ،که همان هدف خلقت است) به نظر می رسد این مراحل بایستی طی شود: 1.تبعیت نکردن ازگام های شیطان و انجام عمل صالح. یعنی کاری کند رحمت خدا جلب شود(این رحمت عام است). 2.باتداوم اعمال صالح رحمت خاص خداوند نصیب فرد می شود(رحمت خاص همان فضل خداوند است). 3.چنین فردی دارای ایمان قوی می شود،یعنی به رشد می رسد .«ولولافضل الله علیکم ورحمته مازکی منکم من احد.....» «زکی =رشد» (البته با ادامه فرآیند). 4.نتیجه ایمان قوی، محبت است(عشق به خدا) 5.محبت، قرب می آورد و «قرب»به خدا همان هدف خلقت است. برای رسیدن به این هدف بزرگ بایستی از خداوند تقاضای «نیة رشد»کنیم.نیتی که در آن نقص نباشد.زیرا« عمل صالح »برخاسته از نیت صحیح است. روندگان طریقت ره بلا سپرند رفیق عشق چه غم دارد ازنشیب وفراز
محقق طوسى رضوان الله تعالى عليه در بعضى از رسايل خود راجع به نيت چنين گفته است: النيه هى القصد الى الفعل و هى واسطه بين العلم و العمل. اذ ما لم يعلم الشى‏ء لم يمكن قصده و ما لم يقصده لم يصدر عنه. نيت عبارت از قصد انجام كارى است و واسطه‏ ى بين علم و عمل است، زيرا آدمى تا چيزى را نداند ممكن نيست كه آن را قصد نمايد و تا آن عمل را قصد نكند از وى صادر نمى‏شود. براى آنكه افراد، در خلال عمل دچار دودلى و ترديد نشوند و با تشويش خاطر مواجه نگردند لازمست كار مورد نظر را قبلا بررسى كنند و تمام جهاتش را از ديدگاه علمى بسنجند. وقتى به درستى و صحت آن مطمئن گرديدند، نيت كنند و با تصميم قاطع از پى انجامش بروند و اين مطلب كه عمل بايد متكى به علم باشد و انسان در كارها آگاهانه وارد شود در روايات بسيارى از اولياى گرامى اسلام رسيده است