eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 2 9 ✳️ علّامه طباطبائى مى‏فرمايد: «از كتاب و سنّت، پس از تدبّر در آن دو منبع ملكوتى و الهى به دست مى‏آيد كه: حلال مصداق رزق الهى است و حرام از دايره رزق و روزى خارج است. روى اين حساب يك انسان حرام‏خوار كه شديداً دچار هواى نفس و از راه عناد و لجاج تابع شيطان است نمى‏تواند بگويد: چه كنم روزى من از اين راه قرار داده شده. اين سخن تهمت عظيمى است كه بر اثر جهل و نادانى به حضرت ربّ العزّه وارد مى‏كند. حرام‏خوار بايد بداند كه عذرش در پيشگاه خداوند به خاطر آلوده بودنش به حرام قبول نخواهد شد. ابن ابى الحديد نقل مى‏كند: «على عليه السلام وارد مسجد شد و به مردى گفت: استر مرا نگاهدار. آن مرد بدبخت دهنه بند استر را باز كرد و با خود برد، على عليه السلام پس از نماز در حالى كه دو درهم در دست مباركش بود و قصد داشت به عنوان مزد به آن مرد بدهد از مسجد خارج شد، ديد آن مرد دهنه بند را دزديده و استر را به حال خود رها كرده، دو درهم را به يكى از خدمتكاران داد تا دهنه بندى براى استر بخرد. خدمتكار دهنه بند دزديده شده را در بازار مشاهده كرد كه صاحب مغازه به دو درهم خريده بود، به همان دو درهم آن را از صاحب مغازه گرفت و به مولا عليه السلام برگرداند. حضرت على عليه السلام فرمود: انَّ الْعَبْدَ لِيَحْرِمُ نَفْسَهُ الرِّزَقَ الْحَلالَ بِتَرْكِ الصَّبْرِ، وَلا يَزْدادُ عَلى‏ ما قُدِّرَ لَهُ. به حقيقت كه عبد با افتادن در عجله و ترك صبر و استقامت روزى حلال الهى را بر خود حرام مى‏كند و چيزى از مقدار مقدّر شده به وسيله حضرت حق به خود اضافه نمى‏كند!!» انسان از جان كندن مردم در طلب آنچه كه براى آنان مقدّر نشده، تعجب مى‏كند، آنهم آنچه كه مى‏گذارند و مى‏روند. امير المؤمنين عليه السلام مى‏فرمايد: لقمان فرزندش را در باب مسئله روزى بدينگونه نصيحت مى‏كرد: آن كه در طلب روزى و رزق و معيشت زندگى، يقينش كمبود دارد و اراده و نيتش ضعيف و سست است، بايد از اين واقعيّت عينى درس بگيرد كه: حضرت حق در سه موقعيت او را از نظر رزق و روزى وانگذاشت، در حالى كه دست او در آن سه موقعيت از كسب و درآمد به وسيله خودش به كلى كوتاه بود و راه چاره و تدبير به رويش بسته بود و خداى مهربان در حالت چهارم كه دستش براى كسب و كار و جدّ و جهد باز است، بدون ترديد روزى او را مى‏رساند و نيازهايش را برطرف مى‏سازد. آن سه موقعيت عبارت بود از زمانى كه در رحم مادر بود، وقتى كه در آغوش مادر به صورت شيرخوار جاى داشت، زمانى كه كودك و نوجوان بود و از درآمد پدرش استفاده مى‏كرد، چون بزرگ شد و به كاسبى روى آورد و عقلش را در خريد و فروش و ارزيابى اجناس به كار انداخت، در موردى دچار مضيقه گشت انواع گمان‏هاى منفى را نسبت به حضرت محبوب پيدا كرد و از پرداخت حقوق مالى سرباز زد و بر خود و اهلش سخت گرفت، مبادا كه به كلى دستش خالى شود و حضرت ربّ العزّه او را در امر روزى واگذارد!! 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 304 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَإِذَا جَآءُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَقَد دَّخَلُواْ بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُواْ بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُواْ يَكْتُمُونَ‏ ✳️ و هرگاه (منافقان یا بعضى از اهل كتاب) نزد شما آیند، مى گویند: ایمان آوردیم، در حالى كه آنان با كفر بر شما وارد مى شوند و با همان كفر بیرون روند و خداوند به آنچه كتمان مى كردند آگاه تر است. ✍️اظهار ایمان افراد، شما را فریب ندهد. «قالوا آمنّا... واللَّه اعلم» اظهار ایمان با زبان، نشانه ى رسوخ ایمان در قلب نیست. خداوند، از خود انسان ها هم به ضمیرشان آگاه تر است. «اللّه أعلم» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح صوتی
برنامه ی وَمِنْ خطبة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ في ذكر المكاييل و الموازين. يكى از خطبه هاى امام عليه السلام است كه درباره رعايت در پيمانه و سخن مى گويد. ❇️ بخش دوم: چرا نهی از منکر نیست؟ *️⃣ أَيْنَ أَخْيَارُكُمْ وَ صُلَحَاؤُكُمْ وَ أَيْنَ أَحْرَارُكُمْ وَ سُمَحَاؤُكُمْ وَ أَيْنَ الْمُتَوَرِّعُونَ فِي مَكَاسِبِهِمْ وَ الْمُتَنَزِّهُونَ فِي مَذَاهِبِهِمْ؟ أَ لَيْسَ قَدْ ظَعَنُوا جَمِيعاً عَنْ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَ الْعَاجِلَةِ الْمُنَغِّصَةِ، وَ هَلْ [خُلِّفْتُمْ] خُلِقْتُمْ إِلَّا فِي حُثَالَةٍ لَا تَلْتَقِي إِلَّا بِذَمِّهِمُ الشَّفَتَانِ اسْتِصْغَاراً لِقَدْرِهِمْ وَ ذَهَاباً عَنْ ذِكْرِهِمْ؟ فَ «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ». ظَهَرَ الْفَسَادُ فَلَا مُنْكِرٌ مُغَيِّرٌ وَ لَا زَاجِرٌ مُزْدَجِرٌ، أَ فَبِهَذَا تُرِيدُونَ أَنْ تُجَاوِرُوا اللَّهَ فِي دَارِ قُدْسِهِ وَ تَكُونُوا أَعَزَّ أَوْلِيَائِهِ عِنْدَهُ، هَيْهَاتَ، لَا يُخْدَعُ اللَّهُ عَنْ جَنَّتِهِ وَ لَا تُنَالُ مَرْضَاتُهُ إِلَّا بِطَاعَتِهِ. لَعَنَ اللَّهُ الْآمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التَّارِكِينَ لَهُ، وَ النَّاهِينَ عَنِ الْمُنْكَرِ الْعَامِلِينَ بِهِ. ✳️ 2. عبرت گرفتن از دنيا: *️⃣ کجايند خوبان شما ؟ صالحان، آزادمردان وسخاوتمندان شما ؟ کجا هستند آنها که در کسب و کارشان تقوا و ورع داشتند و آنها که در عقيده و رفتار خود از بدى ها دورى مى جستند ؟ مگر همه آنها از اين دنياى پست بى ارزش و زندگى زودگذر و پر از درد و رنج، کوچ نکردند ؟ آيا جز اين است که شما در ميان گروهى بى ارزش ـ که لبها جز به نکوهش آنها حرکت نمى کند تا قدر و مقام آنها را کوچک بشمرد و براى هميشه آنها را به فراموشى بسپارد ـ آفريده شده ايد ؟ فساد آشکار شده (و همه جا را فرا گرفته) نه انکارکننده اى ديده مى شود که براى تغيير آن برخيزد و نه نهى کننده اى که خود نهى را پذيرفته باشد (سکوت در برابر اين نامردمان شما را فراگرفته و بزرگترين وظيفه شرعى خود يعنى امر به معروف و نهى از منکر را به فراموشى سپرده ايد) آيا با اين حال مى خواهيد در سراى قدس پروردگار و جايگاه رحمتش منزل گزينيد و عزيزترين اوليا خدا نزد او باشيد ؟ ! هيهات ! هرگز، نمى توان خدا را در مورد بهشت جاويدانش فريب داد، و رضاى او جز با اطاعتش به دست نمى آيد خدا لعنت کند کسانى را که امر به معروف مى کنند و خود، آن را ترک مى گويند و نهى از منکر مى کنند و خود مرتکب آن مى شوند ! http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 کجا رفتند آزادمردان؟! * شکواى امام از اهل زمان! * امام (عليه السلام) در اين بيان از شش گروه جستجو مى کند، و فقدان آنها را در جامعه ، دليل بر انحطاط و فساد مى شمرد نيکان و صالحان، آزادگان و سخاوتمندان، تقوا پيشگان در کسب و پرهيزگاران در عقيده و عمل. به يقين هر زمان جوامع بشرى از اين گروه هاى ممتاز و برتر جامعه، خالى شود چيزى جز فساد و تباهى نمايان نخواهد شد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ " بخشی که آن را مختصر عرض می‌کنم - و مربوط به عموم مردم است - در درجه ‌ی اوّل عبارت است از و در مسائل اجتماعی. البته در مسائل فردی، تقوا بسیار زیاد مورد توصیه ‌ی امیرالمؤمنین است؛() ( قبلا در 12 قسمت گذست )اما در زمینه‌ی مسائل اجتماعی شاید هیچ خطابی به مردم شدیدتر، غلیظتر، زنده‌تر و پُرهیجان‌تر از خطاب امر به معروف و نهی از منکر نیست. امر به معروف و نهی از منکر، یک وظیفه‌ ی عمومی است. البته ما باید تأسّف بخوریم از این‌که معنای امر به معروف و نهی از منکر درست تشریح نمی‌شود. امر به معروف، یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن. نهی از منکر، یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن. امر و نهی، فقط زبان و گفتن است. البته یک مرحله‌ ی قبل از زبان هم دارد که مرحله‌ ی قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروفِ زبانی، کامل خواهد شد. وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید - مثلاً احسان به فقرا، صدقه، راز داری، محبّت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حلم، صبر - و می‌گویید این کارها را بکن؛ هنگامی که دل شما نسبت به این معروف، بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما، امر صادقانه است. وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید - مثلاً ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمّامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن - و می‌گویید این کارها را نکن؛ وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهی‌تان عمل می‌کنید. اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن‌گاه انسان مشمول این جمله می‌شود که «لعن اللَّه الامرین بالمعروف التّارکین له».() کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت. " 1379.09.25 ( متن کامل اینجا و صوت کامل اینجا ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 5 تا 12) https://eitaa.com/sahife2/53212 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللهم وَ أَنْتَ الَّذِي عَفْوُهُ أَعْلَى مِنْ عِقَابِهِ خداوندا ، تويى آن خدايى كه ات از كيفرت بلند تر و و مهرت بر ات پيشى مى‏گيرد🔸
‏ 3 ‏ 1 ✳️ جمله ملكوتى: اللهم وَ أَنْتَ الَّذِي عَفْوُهُ أَعْلَى مِنْ عِقَابِهِ تويى آن خدايى كه ات از كيفرت بلند تر و و مهرت بر ات پيشى مى‏گيرد، این عبارت در قسمتى از آيات قرآن و معارف الهيّه ائمه معصومين عليهم السلام و مسائل عالى خلقت دارد كه بر اثر گناه و معصيت، مستحق غضب و سخط الهى است، با اتصال به توبه و انابه، مورد عفو و رحمت قرار مى‏گيرد و آتش غضب و سخط از او برداشته مى‏شود. انسانى كه به حقيقت براى خود آتش فراهم آورده، چنانچه قبل از فرا رسيدن آخرت، توفيق بازگشت و انابه و تسليم پيدا كند، رحمت واسعه حق شامل حال او مى‏شود. در حالى كه بنده در ابتدا به معصيت و بى‏تقوايى علاقمند مى‏شود و به طور طبيعى حضرت هم او را بايد غضب و طرد كند و او را به عنوان مجرم به جايگاه جريمه بكشد، ابتداى به توبه و رحمت و مغفرت مى‏كند و از خطاكار دعوت به توبه وانابه مى‏نمايد. وَاذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ انَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ اصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ» «انعام 54» و هرگاه كسانى كه به آيات ما ايمان مى‏آورند به نزد تو آيند، بگو: سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر كرده؛ بنابراين هر كس از شما به نادانى كار زشتى مرتكب شود، سپس بعد از آن توبه كند و [مفاسد خود را] اصلاح نمايد [مشمول آمرزش و رحمت خدا شود]؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است. قُلْ لِمَنْ ما فِى السَّمواتِ وَ الْارْضِ قُلْ لِلّهِ كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» «انعام 12» بگو: مالكيّت و فرمانروايى آنچه در آسمان‏ها و زمين است در سيطره كيست؟ بگو: در سيطره خداست كه رحمت را بر خود لازم و مقرّر كرده. فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُورَحْمَةٍ واسِعَةٍ» «انعام 147» بگو: پروردگارمان صاحب رحمتى گسترده است. رَحْمَتى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ» «انعام 156» رحمتم همه چيز را فرا گرفته است. يا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ. اى آن كه رحمتش بر غضبش پيشى گرفته است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 319 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" 👈 🎙 لینک متن با ترجمه https://eitaa.com/sahife2/44714 صوتی تصویر https://www.aparat.com/v/I8FkT https://www.aparat.com/v/gU2DR صوتی http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745 https://meysammotiee.ir/media/1514 ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: امام خمینی(ره) می گوید باید مراقب باشیم که جمهوری اسلامی نشود چون اگر اجازه دهیم جمهوری اسلامی از بین برود شاید تا ظهور علیه السلام اسلام نتواند سرش را بلند کند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «هد‌یه » https://taaghche.com/book/119204 ✍  مصطفی عباسی ساروی 👈 کتاب، سیری در زندگی  است؛ ماجرای فردی با پدر مسیحی و مادر یهودی که مسلمان شد. این شخصیت، واقعی است. 👌شما میتوانید متن آنرا قانونی از دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَتَرَى‏ كَثِيراً مِّنْهُمْ يُسَرِعُونَ فِى الإِْثْمِ وَالْعُدْوَ نِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏ ✳️ و بسیارى از آنان (مدعیان ایمان) را مى بینى كه در و و خوارى شتاب مى كنند. به راستى چه زشت است آنچه انجام مى دهند. ✍️ در آیه ى گذشته ، سخن از روحیّه ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اینجا بیان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است. «سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نیز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر و نامشروع مخصوصاً گفته شده است، زیرا این گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى یا خشكیدن آن مى گردد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ ومِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ لأبي ذر رحمه الله لما اخرج إلى الربذة. از سخنان امام عليه السلام است كه خطاب به «» هنگامى كه به «ربذه» مى شد، ايراد فرمود. ✍️ هنگامى كه جنايتكاران «بنى اميه» و «بنى مروان» كه با چراغ سبز «عثمان» بر بيت المال اسلامى افتادند و آن را به غارت مى بردند «ابوذر» آن مرد شجاع و صريح اللهجه را كه اسوه آمران به معروف و ناهيان از منكر بود، مزاحم خطرناكى براى منافع خود ديدند، «عثمان» را وادار كردند كه حكم تبعيد او را به يكى از بد آب و هواترين مناطق، يعنى منطقه «ربذه» صادر كند. در اين هنگام امام عليه السلام از يكسو مى خواهد نامشروع بودن اين حكم ظالمانه را اثبات كند و از سوى ديگر، «ابوذر» را دلدارى دهد، تا در روحيه قوى و پرقدرت او خلأى وارد نشود و بتواند امواج مشكلات را از سر بگذراند. لذا به بدرقه ابوذر رفت، و با استدلال هاى زيبا و روشن و بيانات قوى و تسلّى بخش، او را دلدارى داد و به آينده سعادت بخشى كه در انتظار اوست اميدوار ساخت، و در عين حال ورقى ديگر بر اوراق ننگين تاريخ «بنى اميه» و «بنى مروان» افزود. ❇️ اعتراض ابوذر به حکومت عثمان - خدا گرايى در مبارزه با ستمگران *️⃣ يا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ؛ إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَ خِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ، فَاتْرُكْ فِي أَيْدِيهِمْ مَا خَافُوكَ عَلَيْهِ وَ اهْرُبْ مِنْهُمْ بِمَا خِفْتَهُمْ عَلَيْهِ، فَمَا أَحْوَجَهُمْ إِلَى مَا مَنَعْتَهُمْ وَ مَا أَغْنَاكَ عَمَّا مَنَعُوكَ، وَ سَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابِحُ غَداً وَ الْأَكْثَرُ [حَسَداً] حُسَّداً؛ وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ، لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً. لَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ وَ لَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ، فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْيَاهُمْ لَأَحَبُّوكَ وَ لَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لَأَمَّنُوكَ. ✳️ در اين کلام فشرده و کوتاه امام (عليه السلام) به شش نکته اشاره مى فرمايد: *️⃣ 1 . اى ابوذر ! تو به خاطر خدا (بر آنها) خشم گرفتى و غضب کردى پس به همان کس که برايش غضب نمودى اميدوار باش 2. آن گروه از تو بر دنيايشان ترسيدند و تو از آنها بر دينت، بنابراين آنچه را که آنها براى آن در وحشتند به خودشان واگذار، و به خاطر آنچه که براى از دست رفتن آن مى ترسى از آنها فرار کن چه نيازمندند آنها به آنچه از آن منعشان کردى، و چه بى نيازى از آنچه تو را منع کردند، و به زودى مى دانى چه کسى فرداى قيامت، سود مى برد، و چه کسى (از فزونى رحمت الهى) مورد غبطه واقع مى شود 3. اگر درهاى آسمان ها و زمين ها به روى بنده اى بسته شده باشد، و او تقواى الهى را پيشه کند، خداوند، راهى از زمين و آسمان براى او خواهد گشود ! 4 و 5. (اى ابوذر !) چيزى جز حق، مايه آرامش تو نشود و چيزى غير از باطل تو را به وحشت نيفکند ! 6. اگر تو دنياى آنها را پذيرفته بودى (و به آنها در نيل به مطامع مادى کمک مى کردى) تو را دوست مى داشتند و اگر سهمى از آن را به خود اختصاص مى دادى (و با آنها کنار مى آمدى) به تو امان مى دادند http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 ابوذر قهرمان مبارزه با ! * ابو ذر را بهتر بشناسيم * ابوذر و اشتراکيّت (سوسياليسم) *سرنوشت دردناک ابوذر *سخنان بدرقه کنندگان 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 5 تا 12) https://eitaa.com/sahife2/53212 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ 2 ✳️ در اين كه حضرت حق در تمام امور انسان ابتداى به رحمت و عنايت فرموده، حضرت زين العابدين عليه السلام در دعاى ابوحمزه ثمالى عرض مى‏كند: «منم آن كودكى كه او را پروريدى، منم آن نادانى كه او را دانا نمودى، منم آن گمراهى كه او را راهنمايش شدى و آن افتاده‏اى كه او را بلند نمودى و آن ترسويى كه ايمنى‏اش بخشيدى و آن گرسنه‏اى كه سيرش كردى و آن تشنه‏اى كه سيرابش نمودى و آن برهنه‏اى كه پوشاندى و آن فقيرى كه توانگرش كردى و آن ناتوانى كه نيرومندش فرمودى و آن ذليلى كه عزّتش دادى و دردمندى كه به درمانش رساندى و خواهنده‏اى كه عطايش فرمودى و گنهكارى كه پرده بر گناهش پوشيدى و اندكى كه بسيارش نمودى و مستضعفى كه ياريش كردى و رانده‏اى كه در آغوشش گرفتى ...» قيلَ لِعَلِىِّ بْنِ الحسينِ عليه السلام: انَّ الْحَسَنَ الْبَصْرِىَّ قالَ: لَيْسَ الْعَجَبُ مِمَّنْ هَلَكَ كَيْفَ هَلَكَ، وَ انَّما الْعَجَبُ مِمَّنْ نَجا كَيْفَ نَجا؟ فَقالَ عليه السلام: انَا اقُولُ: لَيْسَ الْعَجَبُ مِمَّنْ نَجا كَيْفَ نَجا؟ وَ امَّا الْعَجَبُ مِمَّنْ هَلَكَ كَيْفَ هَلَكَ مَعَ سَعَةِ رَحْمَةِ اللّهِ. به حضرت زين العابدين عليه السلام عرض شد، گفت: تعجّب نيست از كسى كه هلاك شده، چگونه هلاك شده، تعجب از آن است كه نجات يافته، چگونه هماى نجات رادر آغوش گرفته؟ حضرت فرمود من مى‏گويم: از آن كه نجات يافته تعجب نيست، بلكه تعجب از كسى است كه با رحمت واسعه حق چگونه هلاك شده است؟! آيات و روايات باب عفو و رحمت در شرح دعاى سى و يكم كه در رابطه با مسئله با عظمت توبه است، با خواست حضرت محبوب خواهد آمد. دلا تا به كى از در دوست دورى گرفتار دام سراى غرورى‏ نه بر دل تو را از غم دوست دردى نه بر چهره از خاك آن كوى گردى‏ زگلزار معنى نه رنگى نه بويى در اين كه‏نه گنبد نه هائى نه هويى‏ تو را خواب غفلت گرفته است در بر چه خواب گران است اللّه اكبر چرا اين چنين عاجز و بى‏نوايى بكن جستجوئى بزن دست و پايى‏ سؤال علاج از طبيبان دين كن به ارواح آن طيبين كن‏ دو دست دعا را برآور به زارى همى گو به صد عجز و صد خواستارى‏ الهى به خورشيد اوج هدايت الهى الهى به شاه ولايت‏ الهى به زهرا الهى به سبطين كه مى‏خواندشان مصطفى قرّة العين‏ الهى به سجاد آن معدن علم الهى به باقر شه كشور حلم‏ الهى به صادق امام اعاظم الهى به اعزاز موسى كاظم‏ الهى به شاه رضا قائد دين بحق تقى خسرو ملك تمكين‏ الهى به حق نقى شاه عسكر بدان عسگرى كز ملك داشت لشگر الهى به مهدى كه سالار دين است شه پيشوايان اهل يقين است‏ كه بر حال زار بهائى عاصى سر دفتر اهل جرم و معاصى‏ كه در دام نفس و هوا اوفتاده به لهو و لعب عمر بر باد داده‏ ببخشا و از چاه حرمان برآرش به بازار محشر مكن شرمسارش‏ برون برش از خجلت روسياهى الهى، الهى، الهى، الهى‏ ( ) 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 319 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2