فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر ما بخواهیم یک #تربیت حقیقی و یک #اداره حقیقی در ابعاد گوناگون یک فرضیه هایی را در ابعاد #دینی و #حکومتی اشاعه بدهیم جامع ترینش در این دو کلام است کلام امام دیروز جامعه ما و امام امروز جامعه ما؛
💢اما متاسفانه در هر دو جایگاه علمی هم در #حوزه_مقدس و هم در #دانشگاه_محترم در هر دو این دو نظریه مظلوم و غریب اند...
💢متاسفانه در حوزه های علمیه ما امروز باید پایه اصلی تدریس #فکر_امام باشد #فقه_امام باشد معرفت و #عرفان_امام باشد #تربیت_امام باشد این غایبه...
💢مقام معظم رهبری هم همین طور..
@sahifeh_entezar
🍃آنچه که میماند آن #جهات_معنوی است که انسان در کارش انجام میدهد.جهات معنوی، که یکی از بزرگترین جهات معنوی #خدمت به #خلق الله است، خدمت به انسانهای #محروم است.
🍃 این است که برای انسان #جاودان میماند و در عالم دیگر به درد انسان میخورد. اموالی که انسان بگذارد و برود به درد انسان نمیخورد. اموالی که پیش بفرستد به درد انسان میخورد.
🍃 و امیدوارم که آنهایی که دارای یک مکنتی هستند توجه داشته باشند که به این #مستمندان، که #ولی_نعمت ما هستند، رسیدگی کنند
📚جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۴ تا صفحه ۴۲۸
@sahifeh_entezar
♻️بازخوانی صحبت های قابل تامل مرحوم آیت الله کریمی(ره)
💢در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقها است و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقها #قویتر است.
💢آقای خامنهای از همه #اعلم است؛ ایشان از نظر قدرت علمی #سرآمد_همگان است
💢امام خمینی قدسسره #فقه_جدیدی نداشت، کتابهایی که امام خمینی قدسسره مطالعه میکرد، همان کتابهایی بود که بقیه آقایان خواندند. منتها امام خمینی قدسسره از مطالعه کتابها یک نکاتی میفهمید که از آنها #حکومت_اسلامی درآمد و دیگران از آن نکات دیگری میفهمیدند که از آن فقط #مسائل_فردی درآمد.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♻️بازخوانی صحبت های قابل تامل مرحوم آیت الله کریمی(ره) 💢در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بق
💠عمده آن صحبتهای رهبر معظم انقلاب بود؛ ایشان در طول این مدت مطالبی را که فرمودند، اگر یادداشت میکردند و جمعآوری و چاپ میکردند، شاید چندین جلد میشد. یک کلمه از آن صحبتها را کسی اطلاع ندارد.
💠 اگر صحبتهای علمی رهبر معظم انقلاب در این جلسات منعکس میشد، بینندگان میفهمیدند و میدیدیدند که ایشان از نظر قدرت علمی #سرآمد_همگان است. نه اینکه کمبودی داشت که چهار نفر طلبه در آنجا شوند که کمبودهای ایشان جبران شود، نه اینطور نبود. ولکن تا الان هم من در سه چهار سال قبل یا بیشتر کمی اصرار کردم که چند شبی دستگاه ضبط آوردند و ضبط کردند و درباره روند ادامه آن اطلاعی ندارم.
💠 این نوارهای ضبطشده را باید پیاده کنند و صحبتهای رهبر معظم انقلاب را جدا کنند و آنها را جدا بنویسند. کما اینکه الان که ایشان کلاس درس دارند، و درس را خیلی هم با دقت و با تأمل میفرمایند، با #سرمایهگذاری خیلی قوی مطالعه میکنند، مینویسند و بعد درس را میفرمایند. این درسهایی که تا الان رهبر معظم انقلاب میفرمایند، چند جلد آنها چاپ شده است؟ کجا چاپ شده است؟ چه کسی چاپ کرده است؟ این نوشتههای ایشان را باید به چند نفر از محققین بنام و فضلای معروف بدهند و آنها بنویسند و نقد و بررسی کنند و چاپ و نشر کنند تا مردم بفهمند که ایشان در چه سطح و مستوای علمی هست و چه مقدار دقت نظر دارد؛ متأسفانه این کار را #نکردند، آن جلسه شورای افتاء را هم #نکردند.
💠 فقط همین را بلد شدیم که شعار بدهیم مرگ بر ضد ولایت فقیه! ولی فقیه در چه جایگاهی قرار دارد؟ چه شخصی هست؟ چه شرایطی دارد؟ چه حقوقی دارد؟ مردم چه حقوقی بر او دارند؟ این مسائل مطرح نیست و این موضوع از آثار #مظلومیت رهبر معظم انقلاب است. اگر صحبتهای ایشان را در شورای افتاء یادداشت میکردند و چاپ میکردند و منتشر میشد، مجامع علمی که مدعی نقد و بررسی و تحقیق مسائل علمی هستند، میفهمیدند که در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقها است و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقها #قویتر است.
💠 لکن الان که کسی خبر ندارد و همه خیال میکنند که آقای خامنهای فقط همان ولی فقیه است. چه مقداری علمیّت دارد، اینکه چه کاره است، و در چه درجهای از علمیت است، این مسائل را کسی خبر ندارد. در مورد این صحبتهای من هم مثلاً میگویند: ناگفتهها روشن نمیشود. این یک سفره گستردهتری میخواهد و زحمت بیشتر میطلبد.
💠 فقه آل محمد یک فقه بیشتر نیست؛ مثلاً در یک کوچه طولانی خانه یک نفر را ما میخواهیم نشان بدهیم، این خانه را که از دور به کسی نشان میدهیم، یک نفر سایه این خانه را در ۱۰ متری میبینید و چشم یک نفر، تیزبینتر است و از ۱۰۰ متری میبیند و یک نفر هم از یک کیلومتری میبینید. آن خانهای که میخواهیم به آنها نشان بدهیم که فرقی نمیکند، بلکه بینندهها فرق میکنند. این نعمت درک جهتگیری قضایا شاید همان معنا باشد که در روایات دارد؛ «لَیسَ العِلمُ بِکَثرَةِ التَّعلیمِ وَ التَّعَلُّم، بَل هُوَ نورٌ یَقذِفُهُ اللهُ فِی قَلبِ مَن یَشاء»،
💠 این فقهی که آقایان دیگر خواندهاند، امام خمینی قدسسره هم همان فقه را خواند؛ امام خمینی قدسسره #فقه_جدیدی نداشت، کتابهایی که امام خمینی قدسسره مطالعه میکرد، همان کتابهایی بود که بقیه آقایان خواندند. منتها امام خمینی قدسسره از مطالعه کتابها یک نکاتی میفهمید که از آنها #حکومت_اسلامی درآمد و دیگران از آن نکات دیگری میفهمیدند که از آن فقط #مسائل_فردی درآمد.
💠اگر من مدعی شوم که مدعی هم هستم آقای خامنهای از همه #اعلم است؛ اعلمیّت به این نیست که شخصی هشت #رساله نوشته است یا دوازده کتاب چاپ کرده است. اعلمیّت به این است که این نوشته امیرالمؤمنین علیهالسلام، نهجالبلاغه را وقتی که به دست او بدهیم، وقتی ایشان آن را مطالعه میکند، یک نکاتی میفهمد و وقتی دیگران مطالعه میکنند، نکتهی دیگری میفهمند. اگر نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام را همراه آن جهتگیری که خطابات نهجالبلاغه میگوید درست فهمید، به او نهجالبلاغه شناس میگویند. اگر قرآن کریم را درست فهمید، راجع به آیاتالاحکام و غیر آیاتالاحکام بدانگونه که باید فهمید، انسان باید تحسین کند که ایشان اعلم از بقیه است. در فقه هم همینطور است.
💠در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق و الانصاف خداوند منان و متعال توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدانگونه که باید فهمید، میفهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمیشود، نشود.
@sahifeh_entezar
💢بخشی از سخنرانی آیت الله خامنه ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه
🔰 مسألهى سوم و عنوان سوم #منشاء_حكومت است، منشاء حكومت از نظر نهجالبلاغه چيست؟ آيا يك امر طبيعى است؟ نژاد، دوده و نسب، زور و اقتدار، اقتدار طبيعى و اقتدار مكتسب؛ يا نه، منشاء حكومت و چيزى كه به حكومت يك انسان يا يك جمع مشروعيت ميبخشد يك امر الهى است، يا يك امر مردمى است، يا چيزى #الهى و چيزى #مردمى.
🔰مسألهى چهارمى كه در مطالعهى اين بحث در نهجالبلاغه براى انسان مطرح ميشود اين مسأله است كه آيا حكومت كردن يك #حق است يا يك #تكليف؟ حاكم حق حكومت دارد يا موظف است كه حكومت كند؟ و كدام انسانى است كه ميتواند يا ميبايد حكومت كند؟ در اينجا هم نهجالبلاغه بيان خاص خود را دارد و از نظر نهجالبلاغه حكومت هم حق است و هم وظيفه است. براى آن كسى كه با شرائط و معيارها و ملاكهاى حكومت آميخته است و از آن برخوردار است در شرائطى وظيفه است كه حكومت را قبول كند، نميتواند اين بار را از دوش بر زمين بگذارد.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢بخشی از سخنرانی آیت الله خامنه ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه 🔰 مسألهى سوم و عنوان سوم
✴️ از نظر على عليهالسلام منشاء اصلى حكومت يك سلسله ارزشهاى #معنوى است؛ آن كسى ميتواند بر مردم حكومت كند و ولايت امر مردم را به عهده بگيرد كه از يك خصوصياتى برخوردار باشد.
✴️نگاه كنيد به نامههاى فراوان على عليهالسلام به معاويه و به طلحه و زبير و به عاملان خود و به مردم كوفه و به مردم مصر، نامههاى فراوانى كه اگر يكىاش را هم بخواهيم اينجا بخوانيم وقت زيادى را خواهد گرفت.
✴️ او حكومت را و ولايت امر مردم را ناشى از يك ارزش معنوى ميداند، اما فقط اين ارزش معنوى هم #كافى نيست براى اينكه انسان #فعلًا و #عملًا حاكم و والى باشد، بلكه #مردم هم در اينجا سهمى دارند و آن #بيعت است.
✴️ اميرالمؤمنين در هر دو بخش تصريحاتى دارد كه متأسفانه نميخواهم وقت را حالا به اين بگذرانم. آنچه دربارهى اهلبيت آمده آن را هم اضافه كنيد به نامههاى امام به رقباى حكومتش در آن زمان كه اشاره كردم، در كنار اين، آن بياناتى كه دربارهى اهلبيت وارد شده همچنين ميتواند آن ارزشهاى معنوى كه ملاك حكومت هست اينها را بيان كند و مشخص كند.
✴️ اما فقط اين نيست، بلكه بيعت هم شرط است. «انه بايعنى القوم الذين بايعوا ابابكر و عمر و عثمان على ما بايعوهم عليهم فلم يكن للشاهد عن يختار و لا للغائب عن يرد و انما الشورى للمهاجرين و الانصار فان اجتمعوا على رجلٍ و سموه اماماً كان ذلك لله رضى»
✴️ اگر مهاجر و انصار جمع بشوند و كسى را پيشواى خود بدانند و به امامت او گردن بنهند #خدا بر اين #راضى است. #بيعت #منجز كنندهى حق خلافت است؛ آن ارزشها آن وقتى ميتواند #فعلًا و #عملًا كسى را به مقام ولايت امر برساند كه مردم هم او را بپذيرند و قبول كنند، كه اين مسأله در باب نقش مردم در حكومت باز مورد توجه قرار ميگيرد.
📚 29/ 02/ 1360 / بيانات در اولين كنگرهى بينالمللى نهجالبلاغه
@sahifeh_entezar
🔰حکومت اسلامی؛ حکومت ظالمانه؛ فرصت بخشی برای اندیشیدن
💢اساس جامعه اسلامى هم بر اين است كه به مردم فرصت #فكر_كردن داده بشود. يعنى آنچه گفتنى است به مردم گفته شود تا مردم بتوانند در سايهی #معرفتى كه پيدا ميكنند بنشينند با خود #حساب كنند و #حق را از #باطل تشخيص بدهند.
💢اساس حكومت هاى ظالمانه در طول تاريخ بشر و همچنين امروز در دنيا بر اين بوده كه وسيلهى تشخيص حق و باطل يعنى فكر كردن و انديشيدن را از مردم بگيرند.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰حکومت اسلامی؛ حکومت ظالمانه؛ فرصت بخشی برای اندیشیدن 💢اساس جامعه اسلامى هم بر اين است كه به مردم
📒 خداى متعال به انسان قدرت تشخيص داده است؛ «تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ» تا آن جايى كه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» خدا آفرينش را براى اين قرار داد كه ببيند چه كسى عمل بهترى دارد. در روايت ميفرمايد: «ليبلوكم ايكم أشد عقلًا» براى اين بود كه ببيند چه كسى از نيروى تعلق و تدبر بيشتر استفاده ميكند.
📒 اين قدرت تشخيصى كه خدا به انسان داده است براى شناختن راه خطا و صواب كافى است؛ هيچكس نيست كه بشنود و بيانديشد مگر آنكه ميتواند راه خطا را از راه صواب تشخيص بدهد. اساس جامعهى اسلامى هم بر اين است كه به مردم فرصت #فكر_كردن داده بشود. يعنى آنچه گفتنى است به مردم گفته شود تا مردم بتوانند در سايهى #معرفتى كه پيدا ميكنند بنشينند با خود #حساب كنند و #حق را از #باطل تشخيص بدهند.
📒 لذا اساس حكومتهاى ظالمانه در طول تاريخ بشر و همچنين امروز در دنيا بر اين بوده كه وسيلهى تشخيص حق و باطل يعنى فكر كردن و انديشيدن را از مردم بگيرند. ما، يعنى ملت مسلمان ايران امروز بيش از هميشه محتاج تعقل و تدبريم. يك وظيفه دستگاههاى ادارهكننده دارند و آن #ارشاد و هدايت مردم است. يك وظيفه مردم دارند و آن #شنيدن ارشادها و هدايتها و #فكر_كردن دربارهى آنهاست.
📒 دشمن كه ميخواهد مردم نفهمند به هر دو ضربه ميزند. اولًا سعى ميكند صداى هدايتكنندهها را در ميان #غوغاى_تبليغاتى جهانى گم كند، نگذارد فرياد رساى هاديان امت به گوش مردم برسد. ثانياً سعى ميكنند مردم را از شنيدن باز بدارند، يعنى گويندهها را #تخطئه ميكنند، تبليغات را #دروغ وانمود ميكنند، براى اينكه #ايمان مردم از آنچه هاديان و مناديان حق بيان ميكنند سلب شود و مردم باور خود را به گفتهى #دلسوزها از دست بدهند.
📒 اين كار در همهى تاريخ انجام گرفته، امروز هم در ايران و در جو انقلابى جامعهى ما، همچنين در سطح جهان انجام ميگيرد. من با طرح اين مسأله اولًا يكى از #اصول_اسلامى را اعلام ميكنم تا همهى شما مردم براى امروز و براى هميشه بدانيد كه #حكومت_اسلامى آن حكومتى است كه مردم را به فكر كردن دعوت ميكند، و هدايت ذهن مردم را به عهده ميگيرد. مردم را سرگرم هواها و هوسها و سخنان بىارتباط به سياست و زندگى مشغول نميكند، سرگرم نميكند؛ ثانياً در #جامعه_اسلامى مردم در مقابل كسانى قرار ميگيرند كه آنها ميخواهند مردم نشنوند صداى هادىها و منادىها را.
📒 امروز در جو ايران اين اصل اساسى نظام اسلامى به شدت از سوى دشمنان مورد تهديد قرار ميگيرد. دشمن با يك انقلاب عظيم مردمى و ضد شرق و غرب روبهرو شده. اين انقلاب را چگونه خنثى كند و از بين ببرد؟ انقلاب ما بر روى دوش مردم قرار دارد، چگونه مردم را از اين انقلاب دلسرد بكند؟ براى اينكه مردم از محور انقلاب دور بشوند خيلى راهها را دشمن تا كنون پيموده است. امروز شيوهى دشمن اين است كه نگذارد مردم دربارهى حوادثى كه در ايران و نسبت به اسلام در حال انجام شدن است فكر كنند.
📒 شما در اين هفته اى كه گذشت و به طور كلى در اين ماههاى اخير حوادث عظيم و مهمى را گذرانيدهايد. اين حوادث هر كدامى در طول تاريخ اگر يكى از اين حوادث در تاريخ ملتى واقع بشود به عنوان يك نقطه ى برجسته خواهد ماند. شما در طول چند ماه متعددى از اين حوادث را گذرانيدهايد و در تمام اين حوادث #موفق هم بودهايد؛ اين براى دشمن غير قابل تحمل است. براى اينكه اين پيروزى و موفقيت براى جامعهى ما نماند دشمن سعى ميكند جامعهى ما را از راه جلو گرفتن از نيروى فكر و انديشهى آنها به #بی_تفاوتى بكشاند.
📒 ما از مردم ميخواهيم بشنوند و فكر كنند، اين چيزى است كه اسلام از مردم ميخواهد. دشمن از مردم ميخواهد كه به سخن افراد دلسوز و هدايتكننده گوش ندهند و دربارهى آن فكر نكنند. چطور دشمن اين كار را انجام ميدهد؟ از راه ايجاد غوغا اين كار را انجام ميدهد. دشمن ميخواهد با ايجاد جو غوغا و تشنج حالت تعقل را از مردم بگيرد.
📚 05/ 04/ 1360 / بيانات در خطبههاى نماز جمعه تهران
#در_مکتب_جمعه
#حکومت_اسلامی
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
#دعای_سحر 🔹 دعاهايي كه از خزائن وحي و شريعت و حاملان علم و حكمت به ما رسيده از بزرگترين نعمت هاي
💠 و اما ما اختصت به هذه الفقرة- فالبهاء هو الحسن، و الحسن هو الوجود. فكل خير و #بهاء و حسن و سناء فهو من بركات الوجود و اظلاله، حتى قالوا: مسألة أنّ الوجود خير و بهاء بديهية . فالوجود كله حُسن و بهاء و نور و ضياء. و كلما كان الوجود #اقوى كان البهاء اتم و #ابهى.
💠 فالهيولى لخسة وجودها و #نقصان فعليتها دار الوحشة و الظلمة، و مركز #الشرور و منبع الدناءة، و يدور عليها رحى #الذميمة و الكدورة. (و مع ذلك فهي #منبت الشجرة الانسانية و #مزرعة بذور الحقائق الوجودية و #محل بروز الانوار الطاهرة؛ و لولاها لما #تدرج موجود في الكمال و لما حصل لأحد #الفناء في الحق ذي الجلال. فهي مع كمال خستها #اصل تمام الحقائق و #مفتاح ابواب الرحمة. فاعرف ذلك و اجعله مقياساً لفهم سائر مراتب الوجود التي هي بمرتبة عليا و محل أسنى؛ و آمن بما صح عن اولياء الحكمة ان الوجود خير و بهاء)
💠 فهي لنقصان وجودها و ضعف نوريتها، كالمرأة الذميمة المشفقة من استعلان قبحها؛ كما قال الشيخ: «و الدنيا لوقوعها في نعال الوجود و اخيرة تنزلاته يدعى بأسفل السافلين.» و ان كانت بنظر اهلها بهية حسناء لذيذة، لأن كل حزب بما لديهم #فرحون. فإذا ظهر سلطان الآخرة، و انكشف #الحقيقة بارتفاع الحجاب عن بصيرة القلب، و تنبهت الاعين من نوم #الغفلة، و بعثت الانفس من مراقد #الجهالة عرفت حالها و مرجعها و مآلها، و انكشفت ذميمتها و قباحتها و ظلمتها و وحشتها.
💠 روي عن النبي، صلّى اللَّه عليه و آله: «يُحشَر بعضُ الناس على صُوَر تحسن عندها القِرَدَةُ و الخنازير» و هذا #الكمال_الحيواني و الخير البهيمي و السبعي، ايضاً من بركات الوجود و خيراته و نوره و بهائه.
💠 و كلما خلص الوجود من شوب الاعدام و الفقدانات، و اختلاط #الجهل و #الظلمات يصير بمقدار خلوصه بهياً حسناً. فعالم المثال ابهى من ظلمات الطبيعة. و عالم الروحانيات و المقربين من المجردات ابهى منهما. و العالم الربوبي ابهى من الكل، لخلوصه من شوب النقص، و تقدسه عن اختلاط الاعدام، و تنزهه عن الماهية و لواحقها؛ بل لا بهاء إلا منه، و لا حسن و لا ضياء الا لديه، و هو كل البهاء و كله البهاء.
📚شرح دعاء السحر، متن، ص: 20
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
#کلیپ
💢 این ترس ها #فهم انسان را هم مختل می کند.
💢 یکی از چیزهایی که #فتوحات گوناگون امام رو ارزانی آن بزرگوار داشت #شجاعت او بود
💢 از جمله تاثیرات توحید در زبان یک موحد این است که ریشه ترس را در او میخشکاند
@sahifeh_entezar
♨️اگر راجع به #اشخاص، افراد يا مسائلى كه ارتباط به اشخاص و افراد پيدا ميكند، چيزى شنيديد كه باز هم براى شما محقّق و #ثابت نيست، اين را دهن به دهن نگردانيد. چون ميشود #شايعه و از قول پيغمبر اكرم صلىاللّهعليهواله، نقل شده است كه فرمودهاند: «كَفَى المرءُ كِذْباً أنْ يحدثَ بِكُلّ ما يسْمَعُ» براى دروغگو بودن يك آدم همين كافى است كه هر چه ميشنود، نقل كند.
♨️فرض بفرمائيد كه يك مرد سالم نجيبى كاسب سر اين محل است. يك نفر مىآيد ميگويد آقا خبر دارى چى شد؟ ميگويد، ها چى شده؟ ميگويد آره، جوادآقا مثلًا شكر قاچاق ميفروشد. خب شما ميگوئيد نه بابا، او هم ميگويد نخير اينجورى است. شما ميگوئيد نه. آخر هم باور نميكنيد. بعد از او كه جدا شديد، ميرسى به رفيقت، ميگوئى آره فلانى آمده بود ميگفت جوادآقا شكر قاچاق ميفروشد. به دومى ميرسى، ميگوئى شنيدم جوادآقا شكر قاچاق [ميفروشد]. دست سوم و چهارم و پنجم كه رسيد، مسلّم ميشود كه جوادآقا شكر قاچاق ميفروشد. يعنى شما به دست خودتان، بدون سوء نيت، بدون دشمنى با جوادآقا يك جرمى را بار گردن يك #مسلمانى كرديد.
♨️ شايعه را #ضد_انقلاب درست ميكند، افراد #ساده_لوح و بى توجه آن را اينجا آنجا منتقل ميكنند. مثل بلاتشبيه مگس كه ميكروب را از جايى به جاى ديگرى منتقل ميكند. گناه آن مگس از گناه آن ميكروب مختصرى كمتر است؛ خيلى كمتر نيست
📚06/ 04/ 1360/ بيانات در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد ابوذر تهران
@sahifeh_entezar
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ ذکر امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه رمضان
🔰 قال: سمعت أَبي عليّ بن الحسين عليه السلام ليلة سبع و عشرين من شهر رمضان، يقول من أَوّل اللّيل إِلى آخره:
🕌 «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلىٰ دارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»
📕 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج1، ص: 403.
📣 شرح امام خمینی بر این دعای امام سجاد علیه السلام:
⭕️ از پيغمبر گرفته تا امام عصر- سلام اللَّه عليه- همه از گناه مىترسيدند. گناه آنها غير اينى است كه من و شما داريم. آنها يك عظمتى را ادراك مىكردند كه توجه به كثرت، از گناهان كبيره است پيش آنها. حضرت سجاد در يك شبش- به حسب آن چيزى كه وارد شده- تا صبح [گفت:] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الى دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت».
مسأله، مسئله بزرگى است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتى كه خودشان را حساب مىكنند، و مىبينند كه هيچ نيستند و هيچ ندارند. واقع مطلب همين است: جز او كسى نيست و چيزى نيست، وقتى كه توجه بكنند به عالم كثرت، و لو به امر خدا. اين است كه نسبت مىدهند به رسول خدا كه فرمود: لَيُغانُ عَلى قَلْبى فَإنّى لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى كُلِّ يومٍ سَبْعيِنَ مَرَّة. «2» او غير از اين مسائلى بوده است كه پيش ماهاست. آنها در ضيافت بودهاند، در ما فوق ضيافت هم بودهاند. در ضيافت بودهاند و از اينكه حضور در مقابل حق تعالى دارند و مع ذلك، دارند، مردم را دعوت مىكنند. از همين، كدورت حاصل مىشده. توجه به مظاهر الهى، از غيب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همهاش الهى است، براى آنها همه الهى است، لكن مع ذلك، از آن جايى كه، از آن غيبى كه آنها مىخواهند كه «كمالِ انقطاع إليك» است، وقتى كه توجه مىكنند به مظاهر، اين گناه بزرگ است. اين گناه نابخشودنى است، اين دار غرور است پيش سجاد. توجه به ملكوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملكوت هم دار غرور است. توجه به حق تعالى طورى كه ديگر ضيافتى در كار نباشد كه مخصوص كُمَّل اوليا است، آنجا ديگر ضيافت اللَّه نيست در كار.
📕 صحيفه امام، ج20، ص: 269
@ofoqemobin
♨️من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.
♨️من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و میتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
🔸امام خمینی (ره)؛ 16 مرداد 1358
🔸جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶۷
#روز_قدس
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
✅ امروز همهى دنياى اسلام بايد قضيهى فلسطين را قضيهى خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى #فرج را به روى امت اسلامى مىگشايد.
🔸25/ 01/ 1385 / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بينالمللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين
#روز_قدس
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمىرفت؛ او از خلوص و #صفاى_باطنى و رابطهى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيتها را به دست آورد.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدن
💠 راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمىرفت؛ او از خلوص و صفاى باطنى و رابطهى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيتها را به دست آورد. هرچند خصوصيات بشرى امام، در مرتبهيى بالاتر از افراد معمولى بود، ولى كسى خيال نكند كه اين انقلاب، صرفاً با حكمت و قوّت عقلانى و خصوصيات معمولى و بشرى امام به پيروزى رسيد و ادامه يافت.
💠ويژگيهاى #بشرى او، كمتر در افراد عادى پيدا مىشود. اگر يكى از آن خصوصيات در فردى مشاهده شود، او انسان بزرگى به شمار مىرود؛ چه رسد به آنكه همهى ويژگيهاى ممتاز را يكجا در خود جمع كرده باشد. امام (ره) انسانى بسيار عاقل، دورانديش، حكيم، آدمشناس، تيزبين، حليم، متين و آيندهنگر بود؛ كه هركدام از اين صفات، كافى بود كه شخصى را در مرتبهيى والا جاى دهد و احترام همگان را جلب كند.
💠 متانت و بردبارى و حلم امام به گونهاى بود كه اگر صد نفر در مجلسى سخنانى مىگفتند كه او آنها را قبول نداشت، تا لازم نمىدانست، حرفى نمىزد و سكوت مىكرد؛ در صورتى كه اگر در حضور آدمهاى معمولى كلمهيى گفته شود كه برخلاف عقيدهى آنها باشد، طوفانى در روحشان به وجود مىآيد كه سريعاً پاسخ بدهند.
💠همهى شما ديديد كه در پايان وصيتنامهى ايشان، به مواردى اشاره شده بود كه امام قبلًا نسبت به طرح آنها سكوت كرده بودند. در زمان بنىصدر كه من خدمت امام (ره) رسيده بودم، ايشان مىگفتند: حرفهايى كه او از قول من مىگويد، همهاش خلاف واقع است و حقيقت ندارد. بنابراين، هر حرفى كه زده مىشد، فوراً او را نمىآشفت و تحريك نمىكرد و در صدد پاسخ سريع برنمىآمد. اين متانت، بردبارى، حلم، تسلط بر نفس و سعهى صدر، در هركس كه باشد، از او يك انسان بزرگ خواهد ساخت.
💠درعين حال اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، تقوا و انجام تكليف را نمىداشت، نه انقلاب به پيروزى مىرسيد، نه شما مردم اينگونه عاشقش مىشديد، نه مىتوانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد.
💠بارها ايشان مىفرمود كه ما كار را براى رسيدن به #نتيجه نمىكنيم؛ بلكه مأمور به انجام #تكليف هستيم. اگر فرض كنيم بعد از برگشتن امام (ره) از پاريس، آنچه كه تاكنون پيش آمد، اتفاق نمىافتاد، بلكه برعكس، مردم را مىكشتند، اطرافيان امام را اعدام مىكردند و خود امام را نيز مثل گذشته تبعيد مىكردند، در آن صورت بازهم امام (ره) احساس شكست نمىكرد و اعتقاد داشت كه پيروز شده است. آنكس كه براى انجام تكليف كار مىكند، پيروزيش به اين نيست كه به مقصود خود دست پيدا كند؛ بلكه زمانى احساس پيروزى مىكند كه موفق شود به تكليفش عمل كند.
🔘به راه باديه رفتن به از نشستن باطل / كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم
#نیمه_خرداد
🔸18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت فرماندهان و اعضاى كميتههاى انقلاب اسلامى
@sahifeh_entezar
⁉️ به نظرم رسید که در رابطه با نظم حاکم بر پست ها به این پرسش احتمالی پاسخ بدهم:
"چرا پست های کانال صحیفه انقلاب با مناسبت های روز منطبق نیست؟ و به تعبیر دیگر چرا بیانات امام و رهبری را به صورت موضوعی طرح نمی کنیم؟
‼️علت انتخاب این روند، توجه به یک مساله نسبتا روانی است. به طور معمول انسان وقتی در متن یک حادثه در حال جریان قرار می گیرد قدرت تعمق و تفکر کم تری پیرامون آن پدیده، نسبت به دورهی پس از تجربه و گذران آن دارد.
این مساله در رابطه با پدیده های اجتماعی سیاسی که جنبه های رسانه ای در آن ها بالا است شدیدتر بروز می یابد؛ از قضا بیشترین سخنان امام و رهبری در همین موضوعات است.
گذشته از آنکه در مناسبت ها، بیشتر رسانه ها به انعکاس سخنان ایشان می پردازند و این مساله باعث می شود مخاطب به دلیل تکرار بیش از حد، به اندازه کافی توجه نکند و موجبات سرخوردگی در او فراهم شود.
بنابراین ترجیح ما این است که مطالب مهم و گزیده را به شیوه ترتیبی ارائه کنیم؛ گرچه به طور طبیعی در برخی موارد #پست_مناسبتی نیز ارائه خواهد شد.
@sahifeh_entezar
🔰بين من و آقاى باهنر همزبانى وجود داشت؛ يعنى خيلى نوشتنِ هم و گفتنِ هم را مىپسنديديم و قبول ميكرديم. قبلًا هم كارهاى مشترك با هم داشتيم؛ در همين #مواضع_ما، مسئوليت تنظيم بخش #تاريخ و #انسان را من و آقاى باهنر داشتيم و تنظيم كرديم.
🔰در قبل از انقلاب سالهاى چهل و هشت، چهل و نه- يك جمع بزرگى در تهران تشكيل شد كه مسئول تهيهى [متون] #جهان_بينى_اسلامى بود؛ در آنجا هم- كه البتّه آن جمع تطوّرات و تحوّلات فراوانى داشت- بعد از يك سال از شروع كار آن جمع، باز يك بخش مهمّى از انجام آن كار جهانبينى، به من و آقاى باهنر محوّل شد كه فكر ميكنم بايد نوشتههاى آن بحثهايى كه آنوقت با هم كرديم هم در منزل ايشان و در اختيار خانوادهى ايشان باشد؛ و يك مقدارش هم در اختيار خود من است. علىاىحال، من و باهنر كار مشتركِ نوشتنى، زياد كرده بوديم.
🔸 26/ 05/ 1361/ مصاحبه مطبوعاتى پيرامون حادثه هشتم شهريور
@sahifeh_entezar
4_342798489698173203.pdf
6.72M
📥دریافت کنید☝️☝️
🔺برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع #فکری #سیاسی #اجتماعی و #اقتصادی از ضرورتهای هر انقلاب و هرتشکیلات انقلابی است. حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرامنامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن ارمان ها به اطلاع شما می رسانیم.
🔺#آموزش_تشکیلاتی در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد.
🔺براساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم.
📚مقدمه کتاب "مواضع ما" /حزب جمهوری اسلامی
@sahifeh_entezar
🔅امام (ره)، خصلتهاى گوناگونى داشت: بسيار #خردمند و عاقل و متواضع و هوشيار و زيرك و بيدار و قاطع و رئوف و خويشتندار و متقى بود.
🔅 نمىشد حقيقتى را در چشم او واژگونه جلوه داد. داراى ارادهاى پولادين بود و هيچ مانعى نمىتوانست او را از #حركت بازدارد. انسانى بسيار دلرحم و رقيق بود؛ چه در هنگام مناجات با خدا كه از خود بىخود مىشد، و چه در هنگام برخورد با نقطههايى از زندگى انسانها كه بهطور طبيعى دلها را به عطوفت و رأفت وادار مىكند.
🔅انگيزههاى #نفسانى، جاذبههاى مادّى، هواها و هوسها، نمىتوانست به قلهى رفيع وجود باتقواى او دستاندازى كند. او امير هواها و خواهشهاى خود بود؛ ولى خواهشها بر او حكومت نمىكردند. صبور و بردبار بود و سختترين حوادث در اقيانوس عظيم وجود او، تلاطم ايجاد نمىكرد.
🔅من قادر نيستم خصلتهاى انسانى و والاى اين مرد بزرگ را كه مثل خورشيد در تاريخ ايران درخشيد، توصيف كنم. سالهاى متمادى خدمت امام بودم. از سال 37 با ايشان آشنا شدم و به #درس او مىرفتم. در دورههاى مختلف زندگى و در بحرانهايى كه پيش مىآمد، رفتار حسابشدهى آن مرد را ديده بودم.
🔅اين انسان استثنايى، اصلًا از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمىتوانم خصلتها و خصوصيات اين مرد بزرگ را توصيف كنم.
📚18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت نمايندهى امام در ارتش، وزير دفاع، فرماندهان و پرسنل منتخب نيروهاى سهگانه و وزارت دفاع
#نیمه_خرداد
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن است که در خطبه های نماز جمعه تهران به سال 14/ 05/ 1362 ایراد شده است.
💢لازم به ذکر است که آخرین بیانات ایشان در سال های در این زمینه، مطابق با همین بیانات می باشد.
@sahifeh_entezar
👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن
💢در صدر اسلام حكومت پيغمبر و تا مدّتى بعد از رحلت پيغمبر، حكومت جامعهى اسلامى يك حكومت مردمى بود. در دوران اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) مردم در صحنهى حكومت به معناى واقعى دخالت داشتند، نظر ميدادند، رأى ميدادند، تصميم ميگرفتند و #حقّ_مشورت- كه قرآن پيغمبر را به آن امر كرده است- متعلّق به مردم بود كه: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ مردم حق دارند كه با آنها مشورت بشود.
💢بنابراين اگر يك حكومتى ادّعا ميكند كه مردمى است، بايد به معناى اوّل هم مردمى باشد؛ يعنى مردم در اين حكومت داراى نقش باشند: اوّل، در تعيين حاكم. در حكومت اسلام، مردم در تعيين شخص حاكم داراى نقش و تأثيرند. البتّه در حكومتهاى دينى و حكومت اسلامى، يك مقطعى از زمان و يك برههاى از زمان، حكومت يك حكومت تعيينشدهى خدايى است؛ اين را همهى مسلمين قبول دارند؛ در آنجا در تعيين حاكم، مردم نقشى ندارند. البتّه اهلسنّت اين فاصله را مخصوص به زمان پيغمبر ميدانند، امّا شيعه آن را غير از دوران نبوّت، شامل دوران امامت هم ميداند. در دوران نبوّت و دوران امامت، حاكم جامعهى اسلامى از سوى خدا تعيين شده، مردم نقشى ندارند. مردم چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ پيغمبر، امام و پيشواى جامعه است؛ رهبر و حاكم مردم است. البتّه اگر مردم دانستند و پذيرفتند، اين حاكميتِ حقيقى و اين حاكميتِ حقوقى، جنبهى واقعى هم پيدا ميكند؛ امّا اگر مردم ندانستند، نشناختند، يا نپذيرفتند، آن كسى كه بهحق، حاكم مردم است، از منصب حكومت بركنار ميماند؛ امّا حاكم او است. لذا ما معتقديم در دوران ائمّهى معصومين (عليهم الصّلاة والسّلام) با اينكه آنها در جامعه بهعنوان حاكم شناخته نشده بودند و پذيرفته نشده بودند، همهى شئون حاكم، متعلّق به آنها بود و لذا بود كه تلاش هم ميكردند، فعّاليت هم ميكردند و ما در مورد زندگى ائمّه (عليهمالسّلام) و از جمله در مورد زندگى امام صادق از روى شواهد و قرائن ترديدناپذير ميدانيم كه اين بزرگواران تلاش ميكردند تا حكومت را كه متعلّق به آنها و از آنِ آنها است، قبضه كنند.
💢امّا بعد از اين دوران، آنجايى كه يك شخص معينى به عنوان حاكم از طرف خداى متعال معين نشده است، حاكم داراى دو پايه و دو ركن است: ركن اوّل، آميخته بودن و آراسته بودن با #ملاكها و صفاتى كه اسلام براى حاكم اسلامى معين كرده است؛ مانند دانش، تقوا، توانايى، تعهّد و صفاتى كه براى حاكم است، كه البتّه در اينباره هم بعداً يك روزى انشاءاللَّه صحبت ميكنيم. ركن دوّم، قبول مردم و #پذيرش_مردم است.
💢اگر مردم، آن حاكم و شخصى را كه داراى ملاكهاى حكومت است نشناختند و او را به حكومت نپذيرفتند، او حاكم نيست. اگر دو نفر كه هر دو داراى اين ملاكها هستند، يكى از نظر مردم شناخته شد و پذيرفته شد، او حاكم است.
💢 پس #قبول_مردم و پذيرش مردم، #شرط در حاكميت است و اين همان چيزى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى حتّى در مورد رهبر مورد نظر بوده و بر روى آن فكر شده و تصميمگيرى شده است. رهبر بر طبق قانون اساسى جمهورى اسلامى، آن مجتهدِ عادلِ مديرِ مدبّرِ صاحبنظرِ صاحببصيرتى است كه مردم او را شناخته باشند، به [عنوان] مقام مرجعيت تقليد، از او تقليد كنند و به او گرايش پيدا كنند و رو بياورند.
💢 اگر مردم چنين كسى را نشناختند، خبرگان امّت جستجو ميكنند، چنين كسى را پيدا ميكنند، به مردم معرفى ميكنند. باز در اينجا هم اوّلًا خبرگان، نمايندگان مردمند، ثانياً خود مردم بعد از معرّفى خبرگان، او را ميپذيرند، بعد او ميشود امام. در مورد رئيسجمهور هم همينجور است؛ انتخابات انجام ميگيرد، مردم كسى را كه واجد شرايط بدانند، انتخاب ميكنند.
💢ميبينيد مردم در تعيين حاكم اسلامى در سطوح طراز اوّل حاكميت و ولايت در جامعهى اسلامى داراى نقشند و ميتوان گفت كه مردم در اصلِ تعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند. البتّه اين را به عنوان يك #شرط_حقيقى بيان نميكنيم؛ يعنى اگر مردم رژيم اسلامى را نپذيرفتند، رژيم اسلامى از #اعتبار نميافتد، امّا قاعدتاً چون رژيم اسلامى به ايمان مردم متّكى است، مردم در آن هم داراى نقش هستند.
💢پس حكومت اسلامى، حكومت مردمى است و به اين معنا هم [است] كه مردم در انتخاب شخص حاكم داراى تأثيرند. وقتى كه مردم حاكم را انتخاب كردند، در كنار او هم قرار ميگيرند. مردم از آن زمامدارى بيزار يا نسبت به او بىاعتنا هستند كه در انتخاب او نقشى نداشتهاند
#در_مکتب_جمعه
#حکومت_اسلامی
@sahifeh_entezar
💢عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه حوزهى علميه- همانطور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعدهى نظام جمهورى اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد.
💢استحكام اين قاعده، با تضمين سه عنصر اصلى امكانپذير است، و هركدام از آنها نباشد و يا كم باشد، اين قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبيعتاً همهى آنچه كه بر او سوار است، تكان خواهد خورد.
@sahifeh_entezar
🔰مخاطبان عزیز پست زیر را با حوصله بخوانند 👇👇
💢قاعدهيى كه ما از آن صحبت مىكنيم، قاعدهى بناى محكم و استوارى است و سه عنصر قطعى در وجود و ذات خودش لازم دارد، كه البته هريك از آن سه عنصر بر امورى متوقف است و بر او نيز امورى مترتب مىباشد:
💠اولين عنصر، #فقه است. فقاهت را به همان معناى #پيچيده و #ممتازى كه امام (ره) براى ما معنا مىكردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مىكنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): #فقه_جواهرى. فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است.
💠 اين فقاهت، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، #اصول #معتدل و #قوى و #آگاه به همهى جوانب #استنباط است، و ركن دوم، #تطور_فقه مىباشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مىفرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند #استفهامها و سؤالهاى #زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است.
💠عنصر دوم، #تهذيب و #اخلاق است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. در آن محفل، از حوزهى قم صحبت شد. يكى از بزرگان اساتيد و علماى اعلام قم كه مورد احترام و قبول همهى ما هستند، در آن جلسه به امام عرض كردند كه شما نسبت به قم، توجه و عنايت داشته باشيد. آن روز امام (ره) فرمودند كه اين چيزها لازم نيست؛ شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزهى قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، فقاهت است- كه گمان مىكنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعلهى فقاهت فروننشيند- و دوم، اخلاق و تهذيب است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چهبسا كه در جهت #عكس هم قرار گيرد.
💠تاريخچهى حوزههاى علميه و سرگذشت شگفتانگيز علماى بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربههاى بسيار زيادى در اين زمينه است كه تهذيب چقدر اثر مىگذارد. نزديكترين تجربهاى كه ما در اختيار داريم، وجود همين شخصيت عظيمى است كه امروز دنيا را به خود متوجه كرده است.
امام (ره) مدرّسى #منزوى در قم بودند. درسشان در مسجد #سلماسى كه داخل يك كوچه- نه در مركز حوزه- قرار گرفته بود، ارايه مىشد. خانهى ايشان هم در انتهاى همان كوچه واقع شده بود؛ يعنى براى رفت و آمد به مسجد محل درس كه روزى دوبار انجام مىگرفت، حتّى احتياج به ديدن خيابان نداشتند و طبيعتاً هميشه مسير خانه به مسجد و مسجد به خانه را طى مىكردند. ايشان علىالظّاهر منزوى بودند؛ ولى در حقيقت مدرّسى بزرگ و قطبى جذاب براى طلاب و فضلاى جوان و سرشار از خصلتها و صفات خوب به شمار مىآمدند.
اعتقاد من اين است كه #اخلاص و صفاى باطن و رابطهى #معنوى و پيوند مستحكم بين قلب او و خداى مقلب القلوب، موجب شد كه اين مرد بتواند از انزواى ظاهرى خود خارج شود و دست نيرومندى براى دگرگون كردن بنياد ارزشهاى مادّى در سطح جهان شود.
💠براستى بنيان ارزشهاى مادّى در دنيا لرزيده است. رهبر كمونيست كشورى دوردست با قدرت مادّى بالا و داراى پيشرفتهاى زياد مىگويد: خواهش مىكنم كتابى در بارهى اسلام بدهيد تا مطالعه كنم (!) قبل از پيروزى انقلاب، شما نمىتوانستيد به زور دست جوانى كه باد ماركسيسم به دماغش خورده بود، يك جلد كتاب اسلامى بدهيد و بگوييد اين كتاب را مطالعه كن! ما با زحمت زياد و هزار كلام شيرين، تعدادى جوان را گرد هم جمع مىكرديم، تا چند كلمه از مبانى اسلام را به صورت شفاهى و يا كتبى به گوش و دل آنها برسانيم؛ ولى بازهم نمىرسيد. در آن روزها همهى ما- حوزههاى علميه، علما و مدرّسان و فضلا- بوديم، ولى عملًا به نتيجهى دلخواه نمىرسيديم. سرانجام به بركت قيام امام (ره)، ملت ايران و دنيا تكان خوردند و دگرگونى عظيمى در افكار و انديشههاى مردم و جوانها به وجود آمد.
💠امروز نمايندهى مجلس يك كشور مادّى كه هفتاد سال بر مبناى ماترياليسم ديالكتيك اداره شده است، به من مىگويد: به بركت امامِ شما، در پارلمان كشورم سخنرانيها با «بسم الله الرّحمن الرّحيم» شروع مىشود. شخصيتهاى معروف فكرى دنيا نيز نسبت به آنچه كه در مشت اين مرد بزرگ بود و بر دنيا عرضه مىكرد، احساس عطش مىكنند. بنابراين، با حركت آن رهبر عزيز، بنياد ارزشها و قراردادها و مسلّمات مادّى تكان خورد و دگرگون شد.
💠 مسئله اين نيست كه ما چند شرابخانه را در مملكتمان بستيم و نگذاشتيم فلان منكر انجام بگيرد؛ اينها ظواهر كار و پديدارهاى قضيه است؛ عمق كار خيلى از اينها بيشتر است. به بركت قيام اين مرد، دنيا و ايران تكان خورد. هرچند ما نقش ملت ايران را در انقلاب، نقش اول و درجهى يك مىدانيم، اما چه كسى اين ملت را اينگونه هدايت كرد؟ چه كسى اين همه سرچشمه را در آنها به جوشش در آورد و اين همه استعداد را زنده كرد؟ آيا غير از آن روح بزرگ و آن انسان عظيم، كس ديگرى بود؟
💠 عظمت كار او، به ارتباطش با خدا و تهذيب نفس او برمىگردد. امام (ره) يك انسان مهذب بود. دشمنان داخلى و خارجى او نيز اين ويژگى را قبول داشتند و اعتراف مىكردند كه او آدم مؤمنى است. آن گروگان امريكايى كه چهارصد و چهل و چهار روز در ايران اسير بوده و طبيعتاً همهى آن ماجراها را از چشم امام مىديده است، مصاحبه مىكند و مىگويد: من از كسانى نيستم كه از فوت امام خوشحال شوم. او ارزشهاى اخلاقى مخصوص خودش را داشت و هيچكس در حد او نبود.
💠 عنصر سوم، آگاهى سياسى است. آگاهى سياسى به مثابهى چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزهى علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزهى علميه، جايگاه قداست و پاكى است.
📚22/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت هزاران تن از طلاب، فضلا و اساتيد حوزه ى علميه ى قم و روحانيون بيست كشور جهان
@sahifeh_entezar