eitaa logo
صحیفه انقلاب
360 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه حوزه‏‌ى علميه- همان‏طور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده‏‌ى نظام جمهورى اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. 💢استحكام اين قاعده، با تضمين سه عنصر اصلى امكان‏‌پذير است، و هركدام از آن‏‌ها نباشد و يا كم باشد، اين قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبيعتاً همه‏‌ى آنچه كه بر او سوار است، تكان خواهد خورد. @sahifeh_entezar 🔰مخاطبان عزیز پست زیر را با حوصله بخوانند 👇👇
💢قاعده‏‌يى كه ما از آن صحبت مى‏‌كنيم، قاعده‏‌ى بناى محكم و استوارى است و سه عنصر قطعى در وجود و ذات خودش لازم دارد، كه البته هريك از آن سه عنصر بر امورى متوقف است و بر او نيز امورى مترتب مى‏‌باشد: 💠اولين عنصر، است. فقاهت را به همان معناى و كه امام (ره) براى ما معنا مى‏‌كردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مى‏‌كنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): . فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است. 💠 اين فقاهت، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، و و به همه‏‌ى جوانب است، و ركن دوم، مى‏‌باشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مى‏‌فرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند و سؤال‌هاى را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است. 💠عنصر دوم، و است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. در آن محفل، از حوزه‏‌ى قم صحبت شد. يكى از بزرگان اساتيد و علماى اعلام قم كه مورد احترام و قبول همه‏‌ى ما هستند، در آن جلسه به امام عرض كردند كه شما نسبت به قم، توجه و عنايت داشته باشيد. آن روز امام (ره) فرمودند كه اين چيزها لازم نيست؛ شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزه‏‌ى قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، فقاهت است- كه گمان مى‏‌كنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعله‏‌ى فقاهت فروننشيند- و دوم، اخلاق و تهذيب است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه‏‌بسا كه در جهت هم قرار گيرد. 💠تاريخچه‏‌ى حوزه‏‌هاى علميه و سرگذشت شگفت‏‌انگيز علماى بزرگ و اسلاف درخشان ما، حامل تجربه‏‌هاى بسيار زيادى در اين زمينه است كه تهذيب چقدر اثر مى‏‌گذارد. نزديك‏ترين تجربه‏‌اى كه ما در اختيار داريم، وجود همين شخصيت عظيمى است كه امروز دنيا را به خود متوجه كرده است. امام (ره) مدرّسى در قم بودند. درسشان در مسجد كه داخل يك كوچه- نه در مركز حوزه- قرار گرفته بود، ارايه مى‏‌شد. خانه‏‌ى ايشان هم در انتهاى همان كوچه واقع شده بود؛ يعنى براى رفت و آمد به مسجد محل درس كه روزى دوبار انجام مى‏‌گرفت، حتّى احتياج به ديدن خيابان نداشتند و طبيعتاً هميشه مسير خانه به مسجد و مسجد به خانه را طى مى‏‌كردند. ايشان على‏‌الظّاهر منزوى بودند؛ ولى در حقيقت مدرّسى بزرگ و قطبى جذاب براى طلاب و فضلاى جوان و سرشار از خصلت‌ها و صفات خوب به شمار مى‏‌آمدند. اعتقاد من اين است كه و صفاى باطن و رابطه‏‌ى و پيوند مستحكم بين قلب او و خداى مقلب القلوب، موجب شد كه اين مرد بتواند از انزواى ظاهرى خود خارج شود و دست نيرومندى براى دگرگون كردن بنياد ارزش‌هاى مادّى در سطح جهان شود. 💠براستى بنيان ارزش‌هاى مادّى در دنيا لرزيده است. رهبر كمونيست كشورى دوردست با قدرت مادّى بالا و داراى پيشرفت‌هاى زياد مى‏‌گويد: خواهش مى‏كنم كتابى در باره‏‌ى اسلام بدهيد تا مطالعه كنم (!) قبل از پيروزى انقلاب، شما نمى‏‌توانستيد به زور دست جوانى كه باد ماركسيسم به دماغش خورده بود، يك جلد كتاب اسلامى بدهيد و بگوييد اين كتاب را مطالعه كن! ما با زحمت زياد و هزار كلام شيرين، تعدادى جوان را گرد هم جمع مى‏‌كرديم، تا چند كلمه از مبانى اسلام را به صورت شفاهى و يا كتبى به گوش و دل آن‏ها برسانيم؛ ولى بازهم نمى‏رسيد. در آن روزها همه‏‌ى ما- حوزه‏‌هاى علميه، علما و مدرّسان و فضلا- بوديم، ولى عملًا به نتيجه‏‌ى دلخواه نمى‏‌رسيديم. سرانجام به بركت قيام امام (ره)، ملت ايران و دنيا تكان خوردند و دگرگونى عظيمى در افكار و انديشه‏‌هاى مردم و جوان‌ها به وجود آمد. 💠امروز نماينده‏‌ى مجلس يك كشور مادّى كه هفتاد سال بر مبناى ماترياليسم ديالكتيك اداره شده است، به من مى‏‌گويد: به بركت امامِ شما، در پارلمان كشورم سخنراني‌ها با «بسم الله الرّحمن الرّحيم» شروع مى‏‌شود. شخصيت‌هاى معروف فكرى دنيا نيز نسبت به آنچه كه در مشت اين مرد بزرگ بود و بر دنيا عرضه مى‏‌كرد، احساس عطش مى‏‌كنند. بنابراين، با حركت آن رهبر عزيز، بنياد ارزشها و قراردادها و مسلّمات مادّى تكان خورد و دگرگون شد. 💠 مسئله اين نيست كه ما چند شراب‌خانه را در مملكت‌مان بستيم و نگذاشتيم فلان منكر انجام بگيرد؛ اين‏ها ظواهر كار و پديدارهاى قضيه است؛ عمق كار خيلى از اين‏ها بيشتر است. به بركت قيام اين مرد، دنيا و ايران تكان خورد. هرچند ما نقش ملت ايران را در انقلاب، نقش اول و درجه‏‌ى يك مى‏‌دانيم، اما چه كسى اين ملت را اين‏گونه هدايت كرد؟ چه كسى اين همه سرچشمه را در آن‏ها به جوشش در آورد و اين همه استعداد را زنده كرد؟ آيا غير از آن روح بزرگ و آن انسان عظيم، كس ديگرى بود؟ 💠 عظمت كار او، به ارتباطش با خدا و تهذيب نفس او برمى‏‌گردد. امام (ره) يك انسان مهذب بود. دشمنان داخلى و خارجى او نيز اين ويژگى را قبول داشتند و اعتراف مى‏كردند كه او آدم مؤمنى است. آن گروگان امريكايى كه چهارصد و چهل و چهار روز در ايران اسير بوده و طبيعتاً همه‏‌ى آن ماجراها را از چشم امام مى‏‌ديده است، مصاحبه مى‏كند و مى‏‌گويد: من از كسانى نيستم كه از فوت امام خوشحال شوم. او ارزش‌هاى اخلاقى مخصوص خودش را داشت و هيچ‏كس در حد او نبود. 💠 عنصر سوم، آگاهى سياسى است. آگاهى سياسى به مثابه‏‌ى چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزه‏‌ى علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزه‏‌ى علميه، جايگاه قداست و پاكى است. 📚22/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت هزاران تن از طلاب، فضلا و اساتيد حوزه‏ ى علميه‏ ى قم و روحانيون بيست كشور جهان‏ @sahifeh_entezar
🏴🏴ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال ابراهیم عصر و آموزگار آمریکا شکنان؛ یادآور می‌شود راس ساعت یازده گوش جان خواهیم سپرد به بیانات امین و نایب امام خمینی(ره) حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
📌اين آيه، مد نظر امام فقيدِ عزيزمان در طول زندگيش بود: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ». ♻️سالها پيش، نوشته ى ايشان در دفتر يادبود مرحوم وزيرى را در يزد زيارت كردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و با تفصيلاتى، اين نوشته را كه در صندوقچه يى گذاشته بود و تقريباً در گوشه يى از خانه اش مخفى كرده بود، آورد و باز كرد و نوشته ى امام را كه در سال هاى دهه ى بيست نوشته بودند «قيامِ لله»، به من نشان داد. اصلًا محور حرف در نوشته ى ايشان، قيامِ لله بود. 🔰آن ذهن جوّالِ وسيع و ديد حكيمانه ى ايشان، اين قيامِ لله را در آن دوران- كه تازه از اختناق رضاخانى بيرون آمده بودند- بر كارهايى كه به نظر شريفشان مى شد انجام بدهند و بايد افراد انجام مى دادند و احساس مسئوليت مىكردند، منطبق ساخت. 🔰يكى دو صفحه نوشته بودند. آن نوشته، حاكى از يك حركت ارتجالى نبود و معلوم مى شود در ذهن شريف ايشان و در تمام مراحل زندگى، «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» سابقه داشته است. ... همه ديدند كه حركت و گفتن و سكوتش براى خداست و هر كارى كه انجام مى داد، با قصد قيامِ لله بود. تنها همين يك چيز هم بود كه موجب شد به دست آن بزرگوار- كه قطعاً مرتبه ى تالى پيامبران و ائمه (ع) بود- يك معجزه اتفاق بيفتد. اين چيزى كه اتفاق افتاده و تحول عظيم جهانى كه به دنبال انقلاب اسلامى پديد آمده، واقعاً يك معجزه است. اين معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تكيه به «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» توانست اين كار را بكند. ۶۸/۱۱/۹ @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🍃در مسائل، ملایمت و جهت #رحمت بیشتر از جهت خشونت تاثیر می‌کند. من در زمان اختناق رضا خانی وقتی در مدرسه فیضیه صحبت می‌کردم، آن گاه که از جهنم و عذاب الهی بحث می‌کردم همه خشکشان می‌زد، ولی وقتی از رحمت حرف می‌زدم می‌دیدم که دلها نرم می‌شود و اشکها سرازیر می‌گردد و این تاثیر رحمت است. با ملایمت انسان بهتر می‌تواند مسائل را حل کند تا شدت. 🔸امام خمینی (ره)؛ 14 آبان 1362 🔸جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۲ تا صفحه ۲۰۴ @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
🔰سخنرانی های امام خمینی(ره) در دهه چهل از جمله نقطه های فراموش شده است و همین مساله باعث تخفیف جایگاه واقعه پانزده خرداد در افکار عمومی معاصر است. 🔰سخنرانی های امام (ره) پیرامون کلیدواژه هایی مثل به عنوان پرونده مستقل در صحیفه خوانی باید در نظر گرفته شود. 🔰یکی از این سخنرانی های مهم، بیانات ایشان در مسجد اعظم قم به تاریخ بیست و شش فروردین سال 43 پس از آزادی از حصر است که می شود. @sahifeh_entezar 👇👇👇
هدایت شده از صحیفه انقلاب
1343-01-25_064k_سخنرانى_در_جمع_اقشار_مختلف_مردم_(15_خرداد،_عملكرد_دولت_و_رسالت_علما).mp3
34.72M
♨️قضیه 15 خرداد من مطلع نبودم تا اینکه حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید؛خدا می‌داند که مرا اوضاع 15 خرداد کوبید ♨️آقا، اگر مردی اسم ببر؛ بگو که خمینی، توی حبس ما رفتیم پیش او، و او گفت که بر گذشته‌ها صلوات! خمینی غلط می‌کند همچو حرفی می‌زند خلاف دین اسلام؛ خمینی می‌تواند تفاهم کند با ظلم؟ غلط می‌کند. خمینی آنجا هم که بود، تو حبس هم که بود، مجد اسلام را حفظ می‌کرد، می‌تواند حفظ نکند؟ ♨️من از آن آدمها نیستم که اگر یک‌ حکمی کردم بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود؛ من راه می‌افتم دنبالش. اگر من خدای نخواسته، یکوقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می‌کند که یک حرفی بزنم، می‌زنم و دنبالش راه می‌افتم و از هیچ چیز نمی‌ترسم بحمد الله تعالی. و الله، تا حالا نترسیده‌ام. آن روز هم که می‌بردندم، آنها می‌ترسیدند؛ من آنها را تسلیت می‌دادم که نترسید. ♨️اهانت به مراجع، یعنی انقطاع ولایت‌ و من یک نصیحت می‌کنم به بچه‌های طلاب؛ طلاب جوان که تازه آمده‌اند و حاد و تندند؛ و آن این است که آقایان، متوجه باشید اگر چنانچه شَطْر کلمه‌ای به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمه‌ای اهانت بکند کسی به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منقطع می‌شود 🔸امام خمینی (ره)؛ 26 فروردین 1343 🔸جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۵ تا صفحه ۳۰۸ @sahifeh_entezar
♨️ عده‏‌يى از افراد ساده‏‌انديش خيال مى‏‌كنند كه اگر دانشجو بخواهد حضور انقلابى داشته باشد، راهش اين است كه بر سر مسئولان خود داد بكشد؛ خير، اينكه انقلابى‏‌گرى نيست. ♨️ آنجايى كه مى‏‌بينيد دانشجو بر سر مسئولان امر داد مى‏‌كشد، مسئولان با دانشجويان هم‏‌جهت نيستند؛ آن‏ها امريكا هستند و اين جوانان نمى‏‌توانند طاقت بياورند و بالاخره فرياد اعتراض مى‏‌كشند؛ كمااينكه در رژيم گذشته همين‏گونه بود و دانشجو و طلبه و مردم و وجدان‌هاى بيدار و انسان‌هاى شجاع و روحهاى سالم، بر سر مسئولان امر داد مى‏‌كشيدند. ♨️مبادا عده‏‌يى به صورت فريب‏‌انگيز و با ترفندهاى گوناگون بيايند و به چند جوان ساده تفهيم كنند كه دانشجو بايستى فرياد بكشد! بله، فرياد بايد كشيده شود؛ ولى بر سر و قدرتهايى كه مزاحم مسئولان و اداره‏‌كنندگان نظام هستند. 📚23/ 03/ 1368/ سخنرانى در مراسم بيعت جمع كثيرى از دانشجويان و دانشگاهيان‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سال 1342 که منجر به دستگیری ایشان می شود 💢خدا کند که مرادت این نباشد؛ خدا کند که مرادت از اینکه «مرتجعین سیاه مثل حیوان نجس هستند و ملت باید از آنها احتراز کند»، مرادت علما نباشند و الّا تکلیف ما مشکل می‌شود و تکلیف تو مشکل می‌شود. نمی‌توانی زندگی کنی؛ ملت نمی‌گذارد زندگی کنی. نکن این کار را؛ نصیحت مرا بشنو. آقا! 45 سالت است شما؛ 43 سال داری، بس کن، نشنو حرف این و آن را؛ یکقدری تفکر کن، یکقدری تامل کن! یکقدری عواقب امور را ملاحظه بکن! یکقدری عبرت ببر! عبرت از پدرت ببر. آقا! نکن این طور! بشنو از من؛ بشنو از روحانیین؛ بشنو از علمای مذهب؛ اینها صلاح ملت را می‌خواهند؛ اینها صلاح مملکت را می‌خواهند. 💢اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. @sahifeh_entezar
47.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله خامنه ای(حفظه الله) خطیب وقت نمازجمعه تهران 📆پانزده خرداد از ایام الله است؛ایام الله می تواند مردمان را به خود بیاورد ✅پانزده خرداد روز آمیختگی اعتقاد و انگیزه با حرکت انقلابی و مبارزه برای رهایی بود ✅گرامیداشت پانزده خرداد؛ پیام پیروزی به سلطه گران مستکبر و توده های @sahifeh_entezar
🔰 نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌ها نسبت به معارف اسلامى ميرساند. 🔰 اگر ما روى نهج‏‌البلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از اميرالمؤمنين كه در نهج‏‌البلاغه نيست جمع بشود و روى اين‌ها كارهاى درباره‏‌ى و خصوصياتى كه آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعه‏‌اى در حدود همين نهج‏‌البلاغه‏‌ى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰 نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌
💠يك مطلب ديگرى كه وجود دارد- كه امروز ما را هر چه بيشتر به نهج‏‌البلاغه محتاج ميكند، بيشتر از گذشته- اين است كه ما در طول تاريخ اسلام متأسفانه با انحرافى كه از كج‏‌فهمى و از يك سو و غرض‏‌ورزى و از سوى ديگر حاصل شده، مواجه هستيم و اين موجب آن شده است كه ما در آنچه در اختيارمان از معارف اسلامى هست سردرگمى‏‌هايى داشته باشيم. 💠در طول اسلام نادانى‏‌ها و جهالت‏‌هايى وجود داشته، تنگ‏‌نظرى‏‌ها و خودخواهى‏‌هايى وجود داشته كه موجب شده معارف اسلامى و حقايق اسلامى آنچنان كه هستند و بايد شناخته بشوند شناخته نشوند؛ و متقابلًا غرض‏‌ورزى‏‌ها و خباثت‏‌ها و تعمد بر انحراف اسلام هم از اولين قرن‌هاى پيدايش اسلام از سوى قدرتمندان و از سوى كسانى كه خلوص و صفاى اسلام به زيان آنها بوده است مشاهده شده. 💠 ما در طول تاريخ همواره احتياج داشتيم به سرچشمه‏‌هاى خالص و زلال انديشه‏‌ى اسلامى و اركان فكرى‏‌اى كه بتوان به آنها متكى شد. خوشبختانه قرآن كريم در اختيار مسلمانها همواره بوده، اگرچه در فهم قرآن هم همان بدبينى‏‌ها و كج‏بينى‏‌ها و نفهمى‏‌ها و يا غرض‏ورزى‏‌ها دخالت‌هايى كردند؛ اما بحمدلله متن قرآن سالم و به دور از هرگونه تصرف بدخواهانه يا جاهلانه‏‌اى در اختيار همه‏‌ى مسلمان‌ها هست. لكن اين موجب نميشود كه سرچشمه‏‌هاى زلال معرفت براى مسلمان‌ها امروز به همان ضرورتى كه سلامت قرآن براى مسلمانها دارد ضرورى نباشد. 💠 امروز ديگر آن روزى است كه با گسترش فرهنگ بشرى و با عمق معرفتى كه بر انسانها حاكم است، كسانى بنشينند با گذشت زمان با وجود فاصله‏‌ى از صدر اسلام آن معارف دست‏نخورده‏‌ى خالصِ سالم كه ميتواند اطمينان و باور انسان را به خود جلب كند هر چه بيشتر جمع كنند و در اختيار استنباط و اجتهاد متفكران و صاحب‏‌نظران قرار بدهند؛ اين كارى است كه در احاديث هم بايد انجام بگيرد. 💠نهج‏‌البلاغه اين راه نزديك را در مقابل پاى ما ميگذارد. نهج‏‌البلاغه ما را از اين فاصله‏‌ى طولانى با صدر اسلام به نزديكترين پايگاه‏‌ها و امن‌ترين ديدگاه‏‌ها نسبت به معارف اسلامى ميرساند. اگر ما روى نهج‏‌البلاغه كار كنيم و اگر آن مقدار از اميرالمؤمنين كه در نهج‏‌البلاغه نيست جمع بشود و روى اينها كارهاى درباره‏‌ى و خصوصياتى كه آنها را مشخص و مسلم و قطعى ميكند انجام بگيرد، و ما بتوانيم مجموعه‏‌اى در حدود همين نهج‏‌البلاغه‏‌ى موجود يا بيش از آن به طورى كه نسبت به تعداد خُطب اميرالمؤمنين شايد نزديك به خطبه از آن حضرت سراغ داده شده برسانيم، خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام شده است. 💠 با گذشت اين همه مدت از صدر اسلام ما بتوانيم يك منبع غنى لايزالى كه مورد قبول همه‏‌ى مؤمنين به اسلام هم ميتواند باشد در اختيار مسلمان‌ها قرار بدهيم؛ اين چقدر ما را نسبت به فهم اسلام و بينش ما را نسبت به معارف اسلامى مدد خواهد كرد؟ و اين امروز كارى است ممكن، بخصوص در سايه‏‌ى نظام جمهورى اسلامى- كه اساساً بر مبناى قرآن و نهج‏‌البلاغه شكل گرفته- اين كارى است كه حتماً بايستى انجام بگيرد و اين اميدوارى هست كه كوشش برادران عزيز ما در بنياد نهج‏‌البلاغه و همه‏‌ى كسانى كه با آنها همكارى ميكنند اين خدمت بزرگ را به عالم اسلام بتواند بكند. 📚 26/ 01/ 1363 / بيانات در چهارمين كنگره‏‌ى بين‏‌المللى نهج‏‌البلاغه‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم 💠ما كه مى‏‌گوييم حكومت همان طور كه اسلامى است، هم باشد، يعنى هرجا كه شما برويد، در هر وزارتخانه كه شما برويد، در هر اداره كه شما برويد، در هر كوچه و برزن كه شما برويد، در هر كه شما برويد، در هر و كه شما برويد، آنجا اسلام را ببينيد؛ احكام اسلام را ببينيد. اين براى اين است كه ما حكومت اسلامى خواستيم. ما جمهورى اسلامىِ نخواستيم. ما خواستيم كه حكومت در مملكتمان- و ان شاء اللَّه در ساير ممالك هم- اجرا بشود. 📚 صحيفه امام، ج‏8، ص: 283 @sahifeh_entezar
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مى‏‌آمد- بودند.. 💢ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيت‌هايى داشتيم كه اين خط را دنبال مي‌كردند؛ چهره‏‌هاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهره‏‌هاى شناخته‏‌شده‏‌‌ى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مى‏‌آورم؛ علت هم همين است كه شما به آن اشاره كرديد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبلي
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيت‏‌الله مطهرى رضوان‏‌الله‏‌عليه به عنوان يكى از چهره‏‌هايى كه در احياء تفكر اسلامى بيشترين نقش را داشتند و جزو يكى از پرچمداران اين و طرح دوباره‏‌ى اسلام در فضاى فرهنگ امروزى جهان بايد به شمار بيايد. 💠 همين‏‌طور كه ميدانيم از صد و بيست سال يا صد و بيست، سى سال، سى، چهل سال پيش به اين طرف متفكرينى پيدا شدند كه اين‌ها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مى‏‌آمد- بودند؛ كه از اين قبيل شخصيت‌هاى معروف مثل سيدجمال‏‌‌الدين شناخته شدند. اين‌ها را نسل‌هاى امروز به عنوان و مبارزين بزرگ و چهره‏‌هاى فكرى و سياسى و انقلابى اسلام مي‌شناسند؛ كه همه‏‌ى اين خصوصيات را شما در سيدجمال مشاهده ميكنيد. 💠 هنر بزرگ سيدجمال در مبارزه‏‌ى سياسى او نبود، بلكه هنر بزرگ او در اين بود كه اسلام را به عنوان يك دين و به عنوان يك مايه‏‌ى زندگى و به عنوان يك مكتبى كه يك را در خودش دارد دوباره مطرح ميكرد. تمام تلاش سيدجمال و حركت او در آفاق اسلام از شرق تا غرب براى همين بود كه مي‌خواست اين دوباره‏‌نگرى به اسلام را در جوامع اسلامى زنده كند، و آن حالتى را كه در گذشته- ساليان دراز- بر افكار صاحبنظران اسلامى تحميل شده بود- حالت اسلامى- اين را از بين ببرد. 💠 ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيت‌هايى داشتيم كه اين خط را دنبال مي‌كردند؛ چهره‏‌هاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهره‏‌هاى شناخته‏‌شده‏‌ى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مى‏‌آورم؛ علت هم همين است كه شما به آن اشاره كرديد. 💠 اين مرد يك فقيه بود، يعنى اسلام را وقتى مي‌خواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نمي‌گذاشت. اسلام را مي‌شناخت، را بلد بود و همان‏طور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوه‏‌ى احكام از اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوه‏‌ى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزه‏‌ها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوباره‏‌ى اسلام در آن دام افتادند. 💠 يك بود- يعنى با عميق و استدلالى اسلام آشنا بود- يك بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنچه را كه بلد است به زبان بياورد- يك ‏‌ى بسيار خوب بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنها را بنويسد- تمام اين جنبه‏‌هايى كه جنابعالى اشاره كرديد واقعاً ابعاد يك شخصيت زبده‏‌ى برجسته بود كه ميتوان او را يكى از متفكرين و يكى از پرچمداران احياى تفكر اسلامى به شمار آورد 📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى‏ @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيت‏‌الله مطهرى رضوان‏‌الله‏‌عليه به عنوان يكى از چهره‏‌هايى كه در احياء
💠 به نظر من مرحوم مطهرى با دو ابزار با دو وسيله ميتوانستند تفاهم و نزديكى بين دو قشر روحانيون و تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد را به وجود بياورند. يكى و ديگرى خود ايشان. 💠از لحاظ تلاش عملى خب ايشان در درس گرفتند، با انس پيدا كردند، در مجامع تحصيل‏‌كرده‏‌ها، ، شركت كردند، به عنوان يك قطب و ملجأ و پناهى براى تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد شدند ... آن زمان‌ها، هزاران دانشجو و فارغ‏‌التحصيل و كسانى كه توى مسائل فرهنگ جديد درس خوانده بودند و تحصيل كرده بودند آقاى مطهرى را به عنوان يك ملجأ، يك پناه، يك ملاذ، يك آدمى كه حرفشان را ميفهمد، ميتواند دردهايشان را علاج كند، سؤالات‌شان را بدهد، به او نگاه ميكردند و اينها. 💠و ايشان نوشته‏‌هايش، سخنرانى‏‌اش در راديو در آن سال‌هاى اوائل، بعد هم سخنرانى‏‌هاى گوناگونش در دانشگاه‏‌هاى مختلف، سراسر كشور در اين خط بود؛ و شايد بتوانم بگويم ايشان ‏_ترين چهره‏‌ى روحانى در ميان محيط‌هاى فرهنگ جديد بود، يعنى در دانشگاه‏‌ها و حول و حوش دانشگاه‏‌ها؛ مثل تحصيل‏كرده‏‌ها و فارغ‏‌التحصيل‏‌ها. موفق‏‌ترين چهره بود، يعنى هيچ‏كدام از اين چهره‏‌هاى بين روحانى و دانشگاه به قدر ايشان در اين جهت موفق نبودند و ايمان آن تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد را جلب نكرده بودند. 💠 دومى غناى شخصيت خود ايشان بود؛ مي‌دانيد يكى از چيزهايى كه بين اين دو قشر را جدا كرده بود اين بود كه اين دو قشر را به هم بى‏‌اعتقاد كرده بودند. تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد فارغ‏‌التحصيل حوزه‏‌ى علميه را يك آدم باسواد نمى‏‌دانستند، اصلًا آنچه را كه او بلد بود آن را سواد نمى‏‌دانستند، به حساب نمى‏‌آوردند، علم نمى‏‌دانستند. روحانى در عرف و فرهنگ غربى تزريق‏‌شده‏‌ى به يك عده‏‌ى از تحصيل‏‌كرده‏‌هاى ما يك عنصر بى‏‌سواد و پرمدعايى بود و به حساب مى‏‌آمد كه اصلًا تضييع وقت بود كه انسان با او بنشيند حرف بزند يا خودش را به او نزديك كند، يعنى او را اصلًا قابل نمى‏‌دانستند كه يك چهره‏‌ى يك شخصى بداند او را. متقابلًا تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه‏‌ى علميه تحصيل‏‌كرده‏‌هاى دانشگاهى را با همين چشم نگاه ميكرد. علاوه بر اين‏كه حالا بى‏‌دين ميدانست آنها را جاهل و عامى هم ميدانست. يعنى اهل علم و عوام يك تقسيمى بود در حوزه‏‌هاى علميه كه مردم دنيا دو قسم بودند، يك قسم اهل علم، يك قسم عوام؛ و اهل علم يعنى آنى كه تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه است و عوام يعنى آن كسى كه تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه نيست؛ حالا تحصيل‏‌كرده‏‌ى هر جاى ديگر هم ميخواهد باشد. دو قشرى كه هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصيلاتند، هر دو با مغز و با تفكر و تعقل سر و كار دارند و همديگر را بى‏‌سواد ميدانند، شما طبيعى است كه فرض كنيد اينها اصلًا به هم نزديك نشوند، با هم آشنا نشوند. 💠 مرحوم مطهرى جزو شخصيت‌هايى بود، جزو كاروان تقريب روحانى و دانشجو بود كه با قوّت و صلابت شخصيت علمى خودش مخاطبين خودش را متواضع كرد در مقابل خود. يعنى هنگامى كه ايشان وارد دانشگاه شد و افرادى در رشته‏‌هاى مختلفِ متناسب با شخصيت آقاى مطهرى وقتى با ايشان برخورد كردند، از ايشان استفهام كردند، با ايشان مسأله‏‌اى را مطرح كردند، با يك مغز بزرگ، با يك ‏_عميق، با يك ذهن باز مواجه شدند. 💠 يك مرد متفكر قوى صاحب‏‌نظر كه در- رشته‏‌اش فلسفه و فقه بود، ولى بعد جامعه شناسى مطالعه كرده بود، اقتصاد مطالعه كرده بود، فلسفه‏‌هاى اروپايى را مطالعه كرده بود و افرادى از متخصصين و صاحب‏‌نظران اين رشته‏‌ها به خود جذب كرده بود- ايشان در اين اواخر يك درس جامعه‏‌شناسى اسلامى يا ... فلسفه‏‌ى تاريخ، بله فلسفه‏‌ى تاريخ داشت، كه خب يك عده‏اى از افراد صاحب‏‌نظر، اساتيد فن، اساتيد، به‏‌هرحال درس ايشان شركت مي‌كردند كه خود ايشان براى من نقل كردند كه دو تا درس ايشان داشتند مي‌گفتند يكى دانشجوها شركت ميكنند، يكى اساتيد، اين درسى بود كه اساتيد شركت مي‌كردند. فلسفه‏‌ى هِگِل را مثلًا ايشان آنچنان قوى و خوب آگاه بود و فرا گرفته بود با آن قوّت علمى‏‌اى كه داشت كه خب كسانى كه توى اين رشته‏‌ها، توى اين معقولات كار ميكردند شخصيت ايشان را و ارزش ايشان را درك ميكردند. 💠 پس شخصيت علمى و قوى مرحوم شهيد مطهرى هم بيشترين تأثير را در نزديكى اين دو قشر داشت. يعنى وقتى كه تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد نگاه ميكردند ميديدند يك روحانى عالمِ متفكرِ فاضلى مثل شهيد آقاى مطهرى را در مقابل خودشان دارند. از طرفى وقتى كه در حوزه‏‌هاى علميه- كه خب شخصيت آقاى مطهرى در حوزه‏‌ها واضح بود براى بيشتر افرادى كه در حوزه‏‌ها بودند- وقتى ميديدند ايشان دل به قشر تحصيل‏‌كرده‏‌ى جديد بسته و با اينها سر و كار دارد آنها هم يك حالت تقارب و تفاهمى برايشان به وجود مى‏‌آمد. 📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر ما امروز قوانين اسلام را اجرا نكنيم، كى اجرا بكنيم؟ آقايانى كه مى‏‌گوييد نمى‏‌شود، پس كى مى‏‌شود؟ 💢پس بگوييد هيچ وقت اسلام نه! بگوييد نهضت منهاى اسلام. همان طورى كه گفتيد اسلام منهاى روحانيت، حالا هم بگوييد نهضت منهاى اسلام. 💢 اگر با اين نهضت اسلام را متحقق نكنيد و احكام اسلام را مو به مو جارى نكنيد، مأيوس باشيد ديگر نخواهد شد. 💢آنهايى كه به اسلام عقيده دارند، آنهايى كه دلشان براى قرآن مى‏‌تپد، امروز بايد فعاليت كنند. 💢15 خرداد براى همين بود. قبل از 15 خرداد براى اسلام بود قيام روحانيون؛ قيام 15 خرداد براى همين بود؛ بعد از آن هم دنباله همين بود. اسلام بود لَيْسَ الّا. ما غير اسلام نمى‏‌خواهيم. و اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل‏ اجراست. 📚 صحيفه امام، ج‏8، ص: 57 @sahifeh_entezar
💢هارون‏‌الرشيد تمام آن كارهائى را كه بايد براى قبضه كردن يك انسان مخالف و يك مبارز حقيقى انجام داد، همه را انجام ميدهد: تهديد، تطميع، فريبكارى؛ همه‏‌ى اينها را انجام ميدهد. 💢يكى از حرف‌هائى كه آنجا با موسى‏‌بن‏‌جعفر ميزند، اين است كه ميگويد شما بنى‏‌هاشم از محروم شديد، آل‏‌على. فدك را از شماها گرفتند، حالا من ميخواهم فدك را به شما برگردانم. بگو فدك كجاست، حدود فدك چيه، تا من فدك را به شما برگردانم. خب معلوم است كه اين يك فريبى است كه ميخواهد فدك را برگرداند، به عنوان كسى كه حق از دست‏‌رفته‏‌ى آل‏‌محمّد را ميخواهد به آنها برگرداند، چهره‏‌اى براى خودش درست كند. 💢حضرت ميگويد بسيار خب، حالا كه ميخواهى فدك را بدهى، من را براى تو معين ميكنم. بنا ميكنند حدود فدك را معين كردن؛ آن حدودى كه امام موسى‏‌بن‏‌جعفر براى فدك معين ميكنند، تمام آن روز را در بر ميگيرد؛ فدك يعنى اين. يعنى اينكه تو خيال كنى كه ما دعوامان در آن روز بر سر يك باغستان بود، چند تا درخت خرما بود، اين است. 💢 مسئله‏‌ى ما آن روز هم مسئله‏‌ى چند تا نخلستان و باغستان فدك نبود، مسئله‏‌ى پيغمبر بود؛ مسئله‏‌ى بود. منتها آن روز آن چيزى كه فكر ميشد ما را از اين حق به‏‌كلى محروم خواهد كرد، گرفتن فدك بود. لذا ما در مقابل اين مسئله پافشارى ميكرديم. امروز آن چيزى كه در مقابل ما تو غصب كردى، باغستان فدك نيست كه ارزشى ندارد. آنچه كه تو غصب كردى، ‏_اسلامى است، كشور اسلامى است. 📚 (23/ 01/ 1364) خطبه‏‌هاى نماز جمعه تهران ‏ @sahifeh_entezar
زندگانی موسی بن جعفر علیه السلام.pdf
118.3K
💠اينكه شما به كتابى كه پانصد روايت، هزار روايت در باب زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر هست، مراجعه كنيد، اين زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر را به شما نشان نخواهد داد. 💠 بايد اول معلوم بشود چهارچوب زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر چه بود. اصلًا ائمه (عليهم‏‌السّلام) آيا يك زندگى داشتند يا نه؟ آيا زندگى ائمه (عليهم‏‌السّلام) فقط اين بود كه يك عده شاگرد، يك عده مريد، يك عده علاقه‏‌مند را دور خودشان جمع كنند احكام نماز و احكام زكات و احكام حج و اخلاقيات اسلامى و معارف و اصول دين و عرفان و اين چيزها را به آنها بيان كنند و همين و بس؟ يا نه، غير از اين چيزهائى كه گفته شد و روح آنچه كه گفته شد، يك چهارچوب ديگرى در زندگى ائمه است كه آن همان زندگى سياسى ائمه (عليهم‏‌السّلام) است؛ ♨️بیانات تفصیلی آیت الله خامنه ای خطیب وقت نماز جمعه تهران پیرامون زندگی امام موسی بن جعفر علیه السلام @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است. 🍃ما باید عمده توجهمان به عرفان اسلامی باشد. اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفه‌ای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض می‌کنم که- سلوک و این طور چیزهاست، در هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور فلسفه داشته باشد. 🍃آن چیزی که من توصیه می‌کنم به همه اهل علم و به همه آقایان، به همه دانشمندان اینکه دنبال این بروید که معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که راس امور این معارف اسلامی است و اگر او درست بشود همه کارها درست می‌شود. 🍃آن طور نیست که بعضی نزاعها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد. برای خدا انسان نمی‌شود اهانت کند به مومن، برای خدا انسان نمی‌شود که کشف ستر مومن بکند، اینها همه برای این است که نفسیت انسان این جوری است. #معارف @sahifeh_entezar
🔖آقا اين خدا مى‏‌داند كه يك وبالى است به عهده ما! خدا مى‏‌داند كه اين اصطلاحات هر چه زيادتر شد، اگر تهذيب نفس در كار نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مى‏شود. 🔖 اصطلاحاتْ اثرى ندارد. ، اگر چنانچه مشفوع نباشد با اين صفاى نفس، همان علم توحيد براى انسان وبال خواهد شد! چه بسا اشخاصى كه عالم به علم توحيد بودند و منحرف كردند طوايفى را؛ اشخاصى را منحرف كردند؛ و حال اينكه عالم به علم توحيد بودند. 🔖 چه بسا اشخاصى كه همين اطلاعات شما را بهتر مى‏‌دانستند لكن از باب اينكه انحراف داشتند، وقتى كه وارد شدند در يك جامعه، منحرف كردند يك جامعه را. 📚 صحيفه امام، ج‏2، ص: 18 @sahifeh_entezar
🔰اگر اينها(سران کشورهای اسلامی) توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به طمع نمى‏‌كند؛ ديگر هندو به طمع نمى‏‌كند. اين براى اين است كه نمى‏‌گذارند شما متحد بشويد. 🔰بدانند آنها- مى‏‌دانند هم- دست‌هايى كه مى‏‌خواهند منابع شما را از دستتان بگيرند، مى‏‌خواهند ثروت شما را به رايگان ببرند، مى‏‌خواهند ذخاير تحت الارضى و فوق الارضى شما را به يغما ببرند، آنها نمى‏‌گذارند كه عراق و ايران با هم متحد بشود؛ ايران و مصر با هم متحد بشود؛ تركيه و ايران با هم متحد بشود؛ همه‏‌شان با هم پيدا كنند. نخواهند گذاشت. 🔰ولى شما تكليفتان اين نيست؛ رؤسا تكليفشان اين است كه بنشينند با هم تفاهم كنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ كنند، هر كدام حدود و ثغورشان محفوظ، لكن آن دشمن خارجى كه به شما اين قدر ضرر وارد مى‏‌كند در مقابل او توحيد كلمه كنيد. 🔰 اگر توحيد كلمه بكنيد، يك مشت در فلسطين است، بيش از يك ميليون از مسلمين را ده سال، بيشتر از ده سال است كه متفرق كرده‏‌اند و ممالك اسلامى نشسته‏‌اند با هم عزا گرفته‏‌اند، اگر توحيد كلمه باشد چطور مى‏‌توانند اينها، اين يك مشت يهود دزد، چطور مى‏‌توانند فلسطين شما را از دستتان بگيرند و مسلمين را از فلسطين بيرون كنند و نتوانيد هيچ كار بكنيد؟ اگر توحيد كلمه كنيد، چطور هندوى بدبخت مى‏‌تواند را از ما بگيرد و از مسلمين بگيرد و هيچ كارى از آنها نيايد؟ 📚صحيفه امام، ج‏2، ص: 34 @sahifeh_entezar
se-chalesh-eslam-gharb(000752.442-011025.044).mp3
15.06M
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چیست؟ حوزه سکولار کدام است؟ 📒راهکار امام خمینی(ره) برای انقلابی نگه داشتن این دو نهاد چه بود؟ 🔖در تحول علم دینی هم حوزه و هم دانشگاه نقش دارند. 📒ارتجاع روشنفکری در بیان رهبری چیست؟ راه مقابله با آن کدام است؟ 📗چالش های سه گانه میان اسلام و غرب 📗اسلام و یونان قدیم به مدیریت امام صادق(ع) و امام رضا(ع) 📗انقلاب و غرب معاصر به مدیریت علامه طباطبایی(ره) و شاگردانش 🔖تفاوت فلسفه مضاف با امتداد حکمت در چیست؟ 🔖امتداد حکمت صدرایی و محی الدینی با امتداد حکمت امام و علامه طباطبایی چه تفاوت هایی دارد؟ 📘چالش معاصر انقلاب با فلسفه مدرن غرب؛ رسالتی که چهل سال بر زمین مانده است. 📘هشدار بیست سال پیش رهبری نسبت به ارتجاع روشنفکری 📘علوم انسانی اسلامی راهکار ما در چالش سوم 📘علم اسلامی، علمی که توسط اسلام به عنوان یک موجود زنده اصلاح شده باشد. 📌 با این صوت، انگیزه مضاعفی برای تحصیل پیدا می کنید؛ @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
💢 من پديده‏‌اى را مشاهده كردم و مشاهده مى‏‌كنم كه جز اسم گفته شده براى آن، عنوانى پيدا نمى‏‌كنم: ، رجعت روشن‏فكرى‏ ❇️من بارها گفته‏‌ام كه روشن‏فكرى در ايران، بيمار متولّد شد. مقوله‏‌ى روشن‏فكرى، با خصوصيّاتى كه در عالمِ تحقّق و واقعيّت دارد كه در آن، فكر علمى، نگاه به آينده، فرزانگى، هوشمندى، احساس درد در مسائل اجتماعى و بخصوص آنچه كه مربوط به فرهنگ است، مستتر است در كشور ما بيمار و ناسالم و معيوب متولّد شد. چرا؟ چون كسانى كه روشن‏فكران اوّلِ تاريخ ما هستند، آدم‏‌هايى ناسالمند ❇️و اما اين بيمارى چه بود؛ يعنى كجا بروز مى‏‌كرد؟ اين را از زبان آل احمد براى شما ذكر مى‏‌كنم. آل احمد در مشخصات روشن‏فكر مى‏‌گويد: يك مشخصات، مشخصات عوامانه‏‌ى روشن‏فكر است. او مى‏‌گويد معناى «عوامانه» اين نيست كه عوام، روشن‏فكر را اين‏گونه تصوّر مى‏‌كنند؛ بلكه خود روشن‏فكر هم گاهى همين‏طور فكر مى‏‌كند. اين خصوصيات سه‏‌تاست: مخالفت با مذهب و دين يعنى روشن‏فكر لزوماً بايستى با دين مخالف باشد! علاقه‏‌مندى به سنن غربى و اروپارفتگى و اين‏طور چيزها؛ هم درس‏‌خواندگى. اين ديگر برداشت‌هاى عاميانه از روشن‏فكرى است؛ مميّزات روشن‏فكر اين است. يعنى اگر كسى متديّن شد، چنانچه علّامه‏‌ى دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترين فيلسوف باشد؛ روشن‏فكر نيست! بعد مى‏‌گويد اين سه خصوصيتى كه برداشت عاميانه و خصوصيات عاميانه‏‌ى روشن‏فكرى است، در حقيقت ساده‏‌شده‏‌ى دو خصوصيت ديگرى است كه با زبان عالمانه يا زبان روشن‏فكرى مى‏‌شود آنها را بيان كرد. يكى از آن دو خصوصيت، عبارت است از بى‏‌اعتنايى به سنّت‌هاى بومى و فرهنگ خودى كه اين ديگر بحث عوامانه نيست؛ اين حتمى است ديگرى، اعتقاد به جهان‏بينى علمى، رابطه‏‌ى علمى، دانش و قضا و قدرى نبودن اين‏ها؛ ❇️ مثال‌هايى هم مى‏‌زند. علّت اين است كه آن روزى كه مقوله‏‌ى روشن‏فكرى مقوله‏‌ى «انتلكتوئل» اوّل بار در فرانسه به وجود آمد، اوقاتى بود كه ملت فرانسه و اروپا از قرون وسطى خارج شده بودند؛ مذهب كليسايىِ سياهِ خشنِ خرافىِ مسيحيّت را پشت سر انداخته و طرد كرده بودند. دانشمند را مى‏‌كُشد، مكتشف و مخترع را محاكمه مى‏‌كند، تبعيد مى‏‌كند، نابود مى‏‌كند، كتاب علمى را از بين مى‏‌برد. اين بديهى است كه يك عدّه انسان‌هاى فرزانه پيدا شوند و آن مذهبى كه اين خصوصيت را داشت و از خرافات و حرف‌هايى كه هيچ انسان خردپسندى آن را قبول نمى‏‌كند، پُر بود، به كنارى بيندازند و به كارهاى جديد رو بياورند و دائرةالمعارفِ جديدِ فرانسه را بنويسند و كارهاى بزرگ علمى را شروع كنند. بديهى است كه اين‏ها طبيعت كارشان پشت كردن به آن مذهب بود. آن وقت روشن‏فكر مقلّد ايرانى در دوره‏‌ى قاجار، كه اوّل بار مقوله‏‌ى «انتلكتوئل» را وارد كشور كرد و اسم منوّرالفكر به آن داد و بعد به «روشن‏فكر» با همان خصوصيت ضدّ مذهبش تبديل شد، آن را در مقابل اسلام آورد؛ اسلامى كه منطقى‏‌ترين تفكّرات، روشن‏ترين معارف، محكم‏ترين استدلال‌ها و شفّاف‌ترين اخلاقيات را داشت؛ اسلامى كه همان وقت در ايران همان كارى را مى‏‌كرد كه روشن‏فكران غربى مى‏‌خواستند در غرب انجام دهند! يعنى در برهه‏‌اى از دوران استعمار، روشن‏فكران غربى، با مردم مناطق استعمارزده‌ى غرب هم‏صدا شدند. مثلًا اگر كشور اسپانيا، كوبا را استعمار كرده بود و ثروت آنجا شكر كوبا را در اختيار گرفته بود، «ژان پل سارتر» فرانسوى از مردم كوبا و از «فيدل كاسترو» و از «چه‏‌گوارا»، عليه دولت استعمارى فرانسه دفاع مى‏‌كرد و كتاب مى‏‌نوشت: «جنگ شكر در كوبا». ❇️به عبارت ديگر، روشن‏فكر غربى در برهه‏‌اى از زمان، با دولت و با نظام حاكم بر خودش، به نفع ملت‌هاى ضعيف مبارزه مى‏‌كرد. اين كار در ايران به وسيله‏‌ى چه كسى انجام مى‏‌گرفت؟ به وسيله‏‌ى ميرزاى شيرازى؛ به وسيله‏‌ى ميرزاى آشتيانى در تهران؛ به وسيله‏‌ى سيد عبد الحسين لارى در فارس. اين‏‌ها با نفوذ استعمار مبارزه مى‏‌كردند؛ اما چه كسى به انعقاد قراردادهاى استعمارى و دخالت استعمار كمك مى‏‌كرد؟ ميرزا ملكم‏‌خان و امثال او و بسيارى از رجال قاجار كه جزو روشن‏فكران بودند. يعنى درست مواضع شده بود؛ اما درعين‏‌حال مبارزه با دين خرافى مسيحيّت در روشن‏فكرى ايران، جاى خودش را به مبارزه با اسلام داد! بنابراين، يكى از خصوصيات روشن‏فكر اين شد كه با اسلام، دشمن و مخالف باشد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
❇️جالب اينجاست كه وقتى قيد عدم تعبّد را جزو قيود حتمى و اصلى روشن‏فكرى ذكر مى‏‌كنند، نتيجه اين مى‏‌شود كه ‏_طباطبايى، بزرگترين فيلسوف زمان ما كه از فرانسه فلاسفه و شخصيت‌هاى برجسته‏‌اى مثل به اينجا مى‏‌آيند و چند سال مى‏‌مانند تا از او استفاده كنند، روشن‏فكر نيست؛ اما مثلًا فلان جوجه‏‌شاعرى كه به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ايرانى‏‌گرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا يا امريكا گذرانده، روشن‏فكر است؛ و هرچه در اروپا بيشتر مانده باشد، روشن‏فكرتر است! ببينيد چه تعريف غلط و چه جريان زشت و نامناسبى به نام روشن‏فكر در ايران ايجاد شده بود! ❇️بعد از پيروزى انقلاب، روشن‏فكرى در ايران برنيفتاد روشن‏فكرى وجود داشت اما در واقع يك روشن‏فكرى نوين به وجود آمد. در دوره‏‌ى انقلاب، شاعر، نويسنده، منتقد، محقّق، كارگردان، سينماگر، نمايشنامه‏‌نويس و نقّاش، از دو قشر پديد آمد: يكى از عناصرى كه انقلاب اين‏ها را به وجود آورده بود و دوم عناصرى كه از دوره‏‌ى قبل بودند و انقلاب اين‏ها را به‏‌كلّى قلب ماهيّت كرده بود. براى اوّلين بار بعد از گذشت تقريباً صد سال از آغاز تحرّك روشن‏فكرى در ايران، روشن‏فكرى بومى شد. آن كسانى كه در مقوله‏‌هاى روشن‏فكرى فعّال‏‌ترند و در مركز دايره‏‌ى روشن‏فكرى قرار دارند يعنى نويسندگان و شعرا تا برسد به قشرهاى گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اين‏ها براى اوّلين بار در اين كشور مثل يك ايرانى فكر كردند، مثل يك مسلمان حرف زدند، محصول روشن‏فكرى و هنرى و ادبى توليد كردند؛ اين شد يك دوران جديد. ❇️يك‏ كلمه از بحث من باقى مانده و آن يك‏ كلمه، همه‏‌ى آن مطلبى است كه اسم اين بحث به مناسبت آن است. آن يك‏ كلمه اين است: از بعد از تلاش‏‌هايى جدّى شروع شده براى اينكه روشن‏فكرى ايران را به همان حالت بيمارى قبل از انقلاب برگردانند برگشت به عقب، يعنى باز قهر كردن با مذهب، قهر كردن با بنيان‌هاى بومى، رو كردن به ، دل‏بستگى و وابستگى بى‏‌قيد و شرط به غرب، پذيرفتن هرچه كه از غرب از اروپا و از امريكا مى‏‌آيد، بزرگ شمردن هرآنچه كه متعلّق به بيگانه است و حقير شمردن هرآنچه كه مربوط به خودى است؛ كه در باطن خودش، تحقير ملت ايران و تحقير بنيان‏‌هايش را همراه دارد. من اين را مشاهده مى‏‌كنم. 📚(22/ 02/ 1377) بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران‏ @sahifeh_entezar