eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.9هزار دنبال‌کننده
929 عکس
1.4هزار ویدیو
123 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️پيام زيارت : مقابله علمی با طوفان شکگرایی دينی 2️⃣ ▪️ليَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ ❓چه نويسندگاني به اين طوفان دامن مي زنند؟ 🔻ديدگاه 🔸بر اساس عبارتي كه قبلا تحت عنوان (ترديد آقاي محمد در ) از ايشان نقل كرديم، وي كلام قديم و جديد را با يكديگر مقايسه كرد و گفت كلام قديم داراي دو ويژگي عمده است: الف) تلقي واقع‌نمايي عقايد ديني و جست‌وجو براي شناخت اين واقعيات؛ ب) قابل اثبات عقلي دانستن آنها. سپس به دليل "پذيرش انديشه حاكم بر غرب"، واقع نمايي را مورد "ترديد" قرار داد و قابليت اثبات عقلاني بودن باورهاي ديني را رد كرد. ديدگاه وي در باب غيرواقع نمايي، قبلا ضمن سه يادداشت بيان شد. در اينجا به قسمت دوم مطلب (قابل اثبات بودن باورهاي ديني) اشاره مي كنيم. 🔸ايشان ضمن مقايسه ميان ويژگيهاي كلام قديم و جديد و دفاع از كلام جديد مي گويد: "ويژگي دوم كلام {قديم} اسلامي عبارت است از تصور قابل اثبات بودن اين قضاياي ايماني از راه عقل. اين قضايا، در آن فضاي فكري، اموري هستند كه مي‌توان با عقل نه‌ تنها آنها را فهميد، بلكه آنها را اثبات كرد...اما در عصر ما فضاي تفكر عوض شده و همه ي مسئله از اينجا شروع مي‌شود. انسان در سده‌هاي اخير وارد مرحله ي نويني از انديشه شده ...در فضاي فكري جديد، جازميت فلسفي و علمي از دست رفته است...امروز ديگر مسئله اين نيست كه انسان عقايد حقه را پيدا كند و سپس آن را تصديق كند تا به نجات اخروي برسد." (هرمنوتيك كتاب و سنت، ص185ـ189) . 🔸منظور وي از "از دست رفتن جازميت فلسفي" يعني نمي توان از قطعي بودن اصول و مباني دين مانند اثبات وجود خدا، آخرت، نزول قران و ... سخن گفت." بدنبال اين سخن ميگويد پس براي نجات اخروي نيازي به يافتن دين صحيح و حق و اثبات مباني آن نيست. نتيجه پذيرش اين ديدگاه اقاي شبستري اين است كه هر ديني را مي توان پذيرفت. 🔸ايشان شكگرايي دوران پسامدرن در غرب را مي پذيرد. سپس همين شكگرايي مقدمه دفاع وي از ديدگاهي مي شود كه به "پلوراليزم يا كثرتگرايي صدق يا حقانيت" منجر مي شود. در مباحث دين پژوهي منظور از اين اصطلاح، تساوي همه اديان فعلي در حقانيت است. 🔸نقد تفصيلي اين ديدگاه فرصت ديگري مي طلبد اما اجمالا مي توان گفت: 🔹اولا در غرب نيز دين پژوهان برجسته ي متعددي شكگرايي و پلوراليزم صدق را رد كرده اند و آن را رويكردي انحرافي در مسيحيت شمرده اند. 🔹ثانيا آيا عقل و منطق اقتضا مي كند هرچه غرب در مباني فلسفي بيان كرده است دربست بپذيريم؟ 🔹ثالثا اگر نيازي به اثبات عقلي مباني دين نيست چرا گاو پرستي و بت پرستي را رها كنيم و سراغ دين الهي برويم؟ 🔹رابعا اگر جازميت فلسفي از ميان رفته است و از هيچ گزاره قطعي نمي توان سخن گفت، ايشان هم نمي تواند از ديدگاه خود دفاع كند و آن را صحيح بداند. لذا اين ديدگاه، خودشكن است و خود را باطل مي كند. 🔹خامسا وجود خدا، استمرار حيات پس از مرگ، آسماني بودن وحي قرآني، نياز به وحي و ... قابل اثبات است. قبلا در اين كانال در مورد هر يك، مطالبي به اختصار آمده است. به هشتكهاي زير مراجعه كنيد. ‎نيازي_از_شريعت ✍️ ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
04.mp3
3.65M
☘️☘️، ج (4) ☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن 🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است. 🔸جلسه 4 مشتمل بر مباحث زير است: 1️⃣ معنا يعني چه؟ 2️⃣ آيا قران معنادار است؟ 3️⃣ مگر معناداري قرآن ابهامي دارد؟ 4️⃣ غربيها در مورد حقيقت معنا، چه ميگويند؟ 5️⃣ نظر فقها و اصوليون چه تفاوتي با نظر غربيها دارد؟ 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراف ناخواسته کارشناس صدای آمریکا از تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مالزی ▪️فریبرز داوودیان، کارشناس صدای آمریکا: در سفر به مالزی، از یک راننده تاکسی پرسیدم چرا اینقدر روسری در مملکت شما زیاد است؟! ایشان به من گفت این هدیه "امام خمینی" به مملکت ما بود. http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir
شکوفایی اندیشه دینی 33.mp3
11.76M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (33) (؟) 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: 🔸خرافه انگاري دين به دليل غرب زدگي 1️⃣ علت نگاه خرافي غرب به دين چه بوده است؟ 2️⃣ انديشمندان غربي در مورد تحولات قرن بيستم در غرب چه مي گويند؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 67.mp3
5.34M
🎤 (67) ✅ كسب: ✅ كشف و رفع عادات منفي : 1️⃣ چگونه عادات منفي در انسان شكل ميگيرد؟ 2️⃣ بيان يك نمونه عيني 3️⃣ عادات در شكل گيري شخصيت انسان چه نقشي دارد؟ 4️⃣ نمونه هايي از عادات منفي مانع عشق الهي 🆔 @sajedi_ir
✍️ حامد ساجدی ⭕️ مباحث ⭕️ 3️⃣ ❇️در رابطه عقل و دین به این نکته اشاره کردیم که گزاره های دینی عمدتاً عقل پذیر هستند و هیچگاه نباید عقل ستیز و ضد عقل باشند، اما آیا همه گزاره های دینی باید با عقل قابل درک باشند؟ ❇️به نظر می رسد خداوند متعال در قرآن کریم به عقل گریز بودن برخی از گزاره های دینی اشاره می کند و عقل گرایی افراطی را به چالش می کشد. ✅يکي از موضوعاتي که در قرآن تأکيد شده است، «« ايمان به غيب »» است به گونه ای که از ویژگیهای اساسی متقین شمرده شده است: ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ‏ بِالْغَيْبِ‏ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (بقره 2 و 3) (این کتاب شکی در آن نیست. برای پرهیزگاران هدایت است، آنها که به غيب ايمان دارند و نماز را برپا مي‌دارند و از آنچه به آنها روزي داديم انفاق مي کنند.) ✅ايمان به غيب به معناي ايمان به اموري است که مستقيماً قابليت تجربه حسي را ندارند و به سه دسته قابل تقسیم است: ⭕️ وقایع مربوط به گذشته های بسیار دور که قرآن خبر از آنها داده است. مثلاً در ایه 44 سوره آل عمران و 102 سوره یوسف، خدای متعال پس از ذکر حکایت حضرت مریم(س) و حضرت یوسف(ع) آن را از مصادیق غیب می شمارد. ⭕️ امور مربوط به آینده مانند قیام امام زمان(ع)، رجعت و وقایع مربوط به قیامت که در روایات اهل بیت(ع) مصداق غیب شمرده شده است.(ر.ک: کمال الدین، ج2، ص340، تأویل الآیات الظاهرة، ص 34 و تفسیر امام حسن عسکری(ع)، ص67) ⭕️ اموری که ذاتاً قابل تجربه و حس نیستند مانند ملائکه، جبرئیل و روح القدس. ✅طبق آیات و روایات، در میان گزاره های دینی، گزاره هایی وجود دارد که مخاطبین قبل از مواجهه با آنها، از طریق منابع ادراکی خودشان مثل عقل و تجربه، نتوانسته اند به آن آگاهی پیدا کنند و به دلیل ایمان به پیامبر(ص) و آموزه های دینی آنها را تصدیق می کنند. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✅ ضرورت تحول ‌و ارتقاء‌ علوم‌ انسانی از نگاه مقام معظم رهبري ◽️ "ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست. ◽️بحث سر این نیست که ما جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایده‌ای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است. ◽️من یکی از حرفهایی که دارم، همین در است. بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک است غیر از جهان بینی ما. ▫️علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد. شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاسته‌ی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست. ◽️قبلا که علوم انسانی‌ای وجود نداشته است؛ آنها آمده‌اند همین اقتصاد را، همین جامعه‌شناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. ▫️می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید.» ▫️من با ورود علوم انسانی به حوزه‌ی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزه‌ی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید. باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با علوم انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست. بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، اینها را یاد بگیرند، صورت‌بندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به مبانی اسلامی، ببینند مسائل متناظر آنها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل می‌گیرد. بنابراین من نمی‌گویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است." (۱۳۸۹/۰۸/۰۲ بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
5.mp3
1.9M
5️⃣ ✅ نماز، حق است يا تكليف؟ (1) ✅ كدام نگاه براي ما بهره وري بيشتري دارد؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
6️⃣ ✍️ ابوالفضل ساجدی ❓نماز حق است يا تكليف؟ (2) از جهتي حق و از جهتي تكليف است: ▫️تكليف عقلي است زيرا اولا لازمه رعايت ادب عبوديت و ثانيا لازمه شكر نعمتهاي الهي است. ▫️حقي اعطايي است زيرا خداوند اجازه ارتباط مستقيم و سخن گفتن با خودش را به ما داده است. اين، امتيازي است كه او به ما عطا فرموده است و ما بايد از اين فرصت، حداكثر بهره وري را داشته باشيم. ▫️نماز، هر دو سويه را دارد و توجه به هر كدام به نحوي براي حضور قلب موثر است اما غالبا نگاه حق محور، اثر بيشتري دارد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 34.mp3
8.21M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (34) (؟) 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: 🔸خرافه انگاري دين به دليل غرب زدگي 1️⃣ آيا اسلام افيون توده هاست؟ 2️⃣ نگاه منصفانه به دو سويه ي غرب و اسلام چه اقتضايي دارد؟ 3️⃣ غرب از نگاه غرب 4️⃣ ظرفيت تمدني اسلام از نگاه غرب مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شنیدنی چهل سال قبل امام خمینی (ره) به یاوه‌گویی‌های اخیر ترامپ تا برسد به دست ترامپ @rasaee 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir
7.mp3
3.76M
7️⃣ ✅ نماز براي چه و با كدام نگاه؟ ✅ اجبار خدا يا نياز ما؟ ☘️ نماز زينت اسلام و زيباساز زندگي است. مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بانوی نخبه ایرانی: در مصاحبه دکتری شرط کردند در صورتی قبولت می‌کنیم که بچه‌دار نشوی! http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣عنایت السلام به خانواده طلبه جهادی http://eitaa.com/joinchat/1223360536C8a78ba74bb 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✅ ناراحتی مقام معظم رهبری از حذف كتاب فلسفي «شرح منظومه ملاهادی سبزواری» از دروس حوزه 🔸 آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی در همايش ملي "فلسفه مضاف": 🔹چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم» 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 68.mp3
5.18M
🎤 (68) 🔸قرار گرفتن خدا در قله ي عشق چه اثري در عبادات و چه نقشي در مسير زندگي به دنبال دارد؟ 🔸اذكار سيد مرتضي علم الهدي چه نتيجه اي داشت؟ 🆔 @sajedi_ir
‍ 🎥 اشاره حضرت امام خمینی (ره) به رابطه‌ی میان حوادث صدر اسلام با وقوع انقلاب اسلامی در ایران 🔻در روزهای اخیر، اظهارات یکی از کارشناسان شبکه‌ی قرآن درباره دو بیانات حضرت امام خمینی (ره)، بازتاب‌ها و واکنش‌های فراوانی داشته است. در ادامه به بررسی این اظهارنظرات میپردازد. به طور خلاصه باید گفت هر دو اظهارنظر کارشناس شبکه‌ی قرآن که یکی تناسب میان حادثه‌ی ریزش چهارده کنگره طاق کسری و وقوع حوادثی در قرن چهارده هجری، و دیگری اشاره‌ی حضرت جبرئیل به انقلاب اسلامی در زمان نزول بر حضرت صدیقه‌ی طاهره بوده، در بیانات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد. اگرچه اصل و کلیت نقل قول صحیح است، اما به کیفیت نقل قول خدشه‌هایی وارد است و مطابقت کامل با بیانات حضرت امام ندارد. 1️⃣ در مورد اول، حضرت امام در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۶۴ در جمع مسئولان نظام می‌فرمایند: «اینکه چهارده کنگره از کنگره‌های قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمی‌آید که یعنی‌ در قرن چهاردهم این کار می‌شود، یا چهارده قرن بعد این کار می‌شود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بنای ظلم شاهنشاهی بعد از چهارده قرن از بین می‌رود و بحمد الله رفت از بین... منتها ما حوصله‌مان کم است. تمام دنیا از اول تا آخرش پیش حق تعالی یک جور پیداست، این ور و آن ور ندارد که یک راه دوری باشد.» 2️⃣ در مورد دوم نیز، حضرت امام خمینی (ره) در بیان فضائل حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ می‌فرمایند: «حتی درباره ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیده‌ام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای که بر ذریه او می‌گذشته است، آن مسائل را می‌گفته است و حضرت امیر هم ثبت می‌کرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند، بالاتر می‌دانم.» همانطور که پیداست، در بیان حضرت امام خمینی (ره) هر دو موضوع نه به صورت یک گزاره‌ی قطعی، که به صورت یک تحلیل و گمانه‌ی مبتنی بر واقعیات بیان شده و صدالبته که بیان آنها از لسان حکیم الهی و عارف بالله و فقیه دوران و نائب عام امام زمان (عج)، معنای ویژه‌ای دارد. 🌐 @meshkatnoor 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
9️⃣ ✍️ ابوالفضل ساجدی ❓شك يا رد❓ ⭕️ ديدگاه آقاي : عبور از ترديد در به رد آن 🔹 قبلا در يادداشت 6️⃣ عرض شد كه آقاي محمد در برخي آثار اوليه خود عباراتي دارد كه واقع نمايي زبان قرآن (اعم از باورها، خبرهاي غيبي، داستان انبياء و ...) را مورد ترديد قرار مي دهد، اما در آثار جديد خود از ترديد عبور كرده و صريحا آن را رد ميكند. در اينجا به بيان دوم وي اشاره مي شود. 🔸 وي در مقاله (قرائت نبوي از جهان، ش15) چنين مي نويسد: " آیات قرآن گزاره هایی فلسفی به منظور اِخبار از واقعیت یا اخبار از غیب نیستند." ايشان در بخش ديگري از همين مقاله به طور خاص ناظر به گزاره هاي تاريخي قرآن مي نويسد: «این تاریخ که در قرآن روایت می شود فهمیدن روایت گونه راوی از روایت خود است. ... این فهمیدن متعلَّقی در جهان خارج ندارد و همه آن در تخیّل راوی صورت می بندد.» 🔹 منظور وي از راوي، پيامبر اكرم ص است كه بر اساس تخيلات خود مطالبي را روايت مي كند. 🔸 منظور وي از روايت آن است كه شنونده يا خواننده مطالبي را نقل مي كند كه با تكيه به تخيلات خود آنها را در روان يا درون خود احساس يا تجربه ميكند. 🔹 پاسخ اجمالي اين سخن قبلا در 8️⃣ بيان شد، بعدا نيز خواهد آمد. 🔸 پاسخ تفصيلي به ديدگاه آقاي شبستري و مباني غربي آن را در كتاب درس چهارم تا ششم آورده ام. توضيحاتي در مورد معرفي و فصول اين كتاب قبلا در اين كانال قرار داده شد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
0️⃣1️⃣ ✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ پاسخ تفصيلي به آقاي و ساير نافيان واقع نمايي قرآن علاقه مندان به پاسخ به ديدگاه ايشان، به فايلهاي صوتي سلسه درسهاي كه تا كنون 4 درس آن در اين كانال بارگذاري شده (و انشاالله ادامه دارد)، مراجعه فرمايند. يكي از محورهاي اين دروس، بيان و نقد ادله ي نافيان واقع نمايي قرآن و سپس بيان ادله اثباتي آن است. لازم به ذكر است كه واقع نمايي مساوي ظاهرگرايي نيست. 🔸 اين درس گفتار بر اساس متن كتاب "" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است. 🔸(زبان قران) از يكسو نگاهي نو به مجموعه آيات قرآن براي كشف زبان فهم آن دارد؛ و از سوي ديگر عهده دار پاسخگويي به چالشهاي جديدي است كه توسط برخي نويسندگان حوزوي يا دانشگاهي متاثر از غرب طرح شده و ترويج يافته است؛ چالشهايي مانند: 1. نفي معناداري قرآن 2. نفي واقع نمايي قرآن، 3. نگاه ناسوتي به اين كتاب و انكار آسماني بودن آن، 4. تلقي نمادين يا اسطوره اي از كل آيات قرآن كه در نتيجه به تاويل گسترده آيات و انكار كلي حجيت ظواهر آن و به تدريج به نفي شريعت مي انجامد. حقير در دو كتاب به اين موضوعات پرداخته ام: يكي كتاب فوق و ديگري در كتاب (). تفاوت اين دو كتاب در يادداشت ديگري انشاالله بيان خواهد شد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 69.mp3
5.73M
🎤 (69) 1️⃣ احساس حضور خدا در زندگي چه بركاتي دارد؟ 2️⃣ چگونه عاشق خدا شدن انسان را از خطرات گناه حفظ مي كند؟ 3️⃣ آيا رشد سن جسمي يا بيولوژيك ما با رشد سن معرفتي ما هماهنگ است يا در كودكي معرفتي باقي مانده ايم؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 35.mp3
11.87M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: 🔴 القاء خرافه انگاري دين از طريق برخي و مجازي 1️⃣ ❓اما چگونه و با چه روشهايي❓ مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
8.mp3
3.45M
8️⃣ 1. مهمترين اثر نماز چيست؟ 2. حيات دنيوي و اخروي چه تفاوتي دارند؟ 3. آثار نماز در هر كدام، چيست؟ 4. بندگي خدا چه بركاتي دارد؟ 5. براي چه خلق شده ايم؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
☘️☘️، ج (5) ☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن ⁉️ادعاي پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ اين ادعا، چالشي است كه كساني در مورد معناداري زبان قرآن مطرح كرده اند، و تنها معيار معناداري را تجربه گرايي دانسته اند. اين نگرش نوعي تجربه گرايي افراطي است كه عينكي كاملا مادي بر چشم دارد. تجربه گرايي در غرب سه مرحله را طي كرده است: 1. جهان شناختي (Cosmologic) : جهان خارج و انسان محدود به ماده است. اين ديدگاه، منكر عالم ماوراء طبيعت، خدا، و بعد غيرمادي انسان است. 2. معرفت شناختي (Epistemologic): اين ديدگاه يك پله از مادي گرايي قبلي جلوتر مي رود و مدعي است كه در عالم فهم و معرفت هم، جز معرفت مادي، اعتباري ندارد و صادق نيست. 3. معناشناختي (semantic): اين ديدگاه از هر دو پله قبلي جلوتر مي رود و مدعي است كه نه تنها در ساحت واقعيت خارجي و نه تنها در ساحت ذهن و فهم بلكه در ساحت معنا هم بايد تجربه گرا بود. يعني گزاره يا جمله ي غيرقابل تجربه، بي معناست. اينها نتيجه گرفتند كه هر چه در مورد خدا و دين و اخلاق گفته شود همه هيچ و پوچ است، چون قابل اثبات و ابطال تجربي نيستند. جمله "خدا يا آخرت وجود دارد" مثل اين است كه بگوييم: "شنبه آش را خوابيد". اين جملات معنا ندارند، لذا نوبت نمي رسد كه از نظر معرفت شناسي از امكان صدق و كذب آنها سخن بگوييم. نگرش سوم به پوزيتيويسم منطقي معروف است كه در اوايل قرن بيستم مطرح شد و آموزه هاي ديني را بي معنا تلقي كرد. با توجه به اينكه اعتقاد و عمل به آموزه هاي ديني در گرو معناداري آنهاست, اگر آنها را بي معنا و بي اعتبار بدانيم، جايي براي اعتقاد و عمل باقي نمي ماند. اين ادعا به كشور ما هم سرايت كرد و برخي نويسندگان متاثر از غرب، آن را پذيرفتند. درس زبان قرآن ج 6 تا 8 كه به تدريج بارگزاري مي شود اين موضوع را تبيين و بررسي مي كند. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
10-2-2.mp3
26.77M
☘️☘️، ج (6) ☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن ⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 1️⃣ براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بي‌معنايي گزاره‌هاي ديني) و به كتاب " " فصل (معناداري زبان قرآن). 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 70.mp3
4.12M
🎤 (70) ✅ كسب: ✳️ تغيير عينك چشم دل ✳️ مبارزه با روحيه انكار كرامات معصومين ع و اولياء الهي 1️⃣ 🆔 @sajedi_ir