eitaa logo
سلام فرشته
196 دنبال‌کننده
1هزار عکس
814 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | روضه‌خوانی آقای حاج مهدی رسولی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
🏴فرا رسیدن ایام جانگداز تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب و یاران باوفایش تسلیت باد🏴 ✔️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹در روایت درباره زیارت [شب] عاشورا آمده:‌ «جَاءَ یَوْمَ القِیَامَة مُلَطَّخاً بِدَمِهِ فِی اصْحَابِ الحُسَیْنَ» (در روز قیامت آغشته به خون خود در میان اصحاب حسین علیه‌السلام محشور می‌شود). 🔸سیدبن‌طاووس از این هم بالاتر نقل کرده است: «مُلَطَّخاً بِدَمِ الحُسَیْنِ» (آغشته به خون حسین علیه‌السلام). آیا ما این‌ها را می‌فهمیم؟! 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٧۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🔻مکن ای صبح طلوع ..🏴🏴🏴 ✅ شاید همه ما همچون امشبی، وقتی دهه اول محرم به اوج خود می‌رسد، دو دمۀ معروف شب عاشورا را هروله‌کنان و برسرزنان زمزمه کرده باشیم: «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است؛ مکن ای صبح طلوع عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است؛ مکن ای صبح طلوع» اما کمتر کسی می‌داند که شور و حرارت این دو دمه از قلم و نفس کدام شاعر بر دل‌ها نشسته است. ✔️ حضرت آیت‌الله بهجت وقتی در مجلس روضه شنید که مداح این شعر را می‌خواند و به‌جای «عصر فردا» می‌گوید «صبح فردا»، این نکته را به او تذکر داد که: «عصر فردا صحیح است». و در پاسخ به چشم‌های پرسشگر مداح، فرمود : «شاعر این ابیات مرحوم پدرم است». ✅ کربلایی محمود بهجت فومنی مردی بود متدین، خوش‌نام و خوش‌ذوق که طبع روانی در سرودن اشعار و مراثی اهل‌بیت(ع) داشت. کربلایی محمود اشعار و مراثی خود را با خطی خوش می‌نوشت و به مداحانی که از شهرهای اطراف می‌آمدند، می‌داد. ✅ کتاب «مکن ای صبح طلوع» مجموعه اشعار و مراثی کربلایی محمود بهجت درباره اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است که به کوشش مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت به چاپ رسیده است. 🔹 کانال رسمی مرکز نشر آثار ✅ @bahjat_ir
✔️ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▪️می‌دانیم روایاتی را که دربارۀ زیارات سیدالشهدا در نیمۀ شعبان و در شب عاشورا و این‌ها هست، به کجاها رسیده؟! ▪️هیچ می‌توانیم بگوییم «کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِه‏» یعنی چه؟! ▪️ یا مثلاً [اینکه در احادیث دربارۀ] زیارت عاشورا آمده‌ «جَاءَ یَوْمَ القِیَامَة مُلَطَّخاً بِدَمِهِ فِی اصْحَابِ الحُسَیْنَ»(۱) (در روز قیامت آغشته به خون خود در میان اصحاب حسین (ع) محشور می‌شود). ▪️ سیدبن‌طاووس از این هم بالاتر نقل کرده است «مُلَطَّخاً بِدَمِ الحُسَیْنِ»(آغشته به خون حسین (ع)). 🔸چه عرض بکنیم؟! ما این‌ها را می‌فهمیم؟! ▪️چیست که ثوابش برای ما مذخور(۲)نیست؟ همین بکاء برای سیدالشهدا (ع) ثوابش چیست؟! می‌توانیم برایش حدی که دیگر از آن بالاتر نیست بگوییم؟! حدی نیست که! به حدی است بکاء که [در روایت] می‌گوید همین‌که اشک مختصری آمد، اذن دخول سیدالشهدا است و چه‌بسا جاهای دیگر هم [بنابه] الغاء خصوصیت، همین باشد؛ «الدَّمْعَةُ عَلامَةُ الْاِذْنِ»؛ داخل بشو. از چشم من اشک بیاید، چه ربطی دارد به اینکه آن‌ها اذن داده‌اند؟! هیچ معلوم است که چه هست قضایا؟! پی نوشت: ۱_«مَنْ بَاتَ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (ع) لَیْلَةَ عَاشُورَاءَ لَقِیَ اللَّهَ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُلَطَّخاً بِدَمِهِ کَأَنَّمَا قُتِلَ مَعَهُ فِی عَرْصَةِ کَرْبَلَاءَ؛ هرکس شب عاشورا نزد قبر حسین (ع) بیتوته کند، روز قیامت خدا را در حالی ملاقات می‏‌کند که به خون خود آغشته است. گویا با او در صحرای کربلا کشته شده است»؛ مصباح‌المتهجد، ج٢، ص٧٧١؛ اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۵۵۸ و نیز نک: کامل‌الزیارات، ص۱۷۳؛ مزار کبیر، ص۳۵۱؛ بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۰۳و١٠۴. ۲_مذخور امری است که در دسترس همه نیست و ذخیره شده است برای افراد خاص یا وقت خاص یا مکان خاص؛ و مذخور بودن ثواب زیارت به یکی از این معانی است: ١. ذخیره‌شده برای وقت شدت نیاز؛ ٢. اصلاً بیان نمی‌شود که چقدر است؛ ٣. فقط برای خواص شیعه ذکر می‌شود. 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٢٧۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امشبی را شه دین ▪️در حرمش مهمان است ▪️عصر فردا بدنش ▪️زیر سم اسبان است 🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله🏴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 وای حسین... ای شاه کفنت کو... عقیق یمنت کو... بگو پیرهنت کو... تنت کو... 🎤 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 بخشی از مقتل خوانی روز عاشورا توسط استاد انصاریان ▫️محرم 1401 ▫️ تهران / حسینیه هدایت 🆔 @ansarian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ قرائتـــ زیارت عــاشـورا 🎙 حاج منصور ارضی 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✨متوقف نمی شویم حفظه الله: 🌸ما باید ببینیم الگوهایمان.. هر یک از ائمه علیهم السلام در شرایط متفاوتی آن زندگی توحیدی و خدایی را به بشر ارائه کرده است. در شرایط خیلی سخت، امیرالمومنین علی علیه السلام. حالا اگر گشایشی بشود، در زندگی امام صادق علیه السلام یا امام رضا علیه السلام یک مقداری از نظر ظاهری وضعیت متفاوت با زمان امیرالمومنین علی علیه السلام بود. آنجا می بینید که حضرت شاید در ظاهر، از لباس های بهتری استفاده می کردند. ☘️شرایط ما اگر سخت بود، خودمان را با آن سختی وفق می دهیم ولی دست از هدفمان برنمی داریم. یعنی متوقف نمی شویم. عقب گرد نمی کنیم. دنبال راه های فرعی نمی رویم. در صراط مستقیم خودمان را تدبیر می کنیم و پیش می رویم. اگر شرایط بهتر شد، از آن گشایشی که خداوند نصیب کرده استفاده می کنیم. 📌این جور نیست که بگوییم مثلا من از پارچه سفید و خوب و برخی امکانات مناسب تر حساسیت دارم و نمی توانم استفاده کنم. نه. اگر جوری باشد که دیگران هم دارند و گشایش حاصل بشود. خداوند برساند ما هم استفاده می کنیم. مثل جبهه. بعضی وقت ها غذا اصلا به خط مقدم نمی رسید. رزمنده ها می رفتند کیسه های نان خشک که در طول ماه ها جمع شده بود، سفره ای پهن می کردند و کیسه های نان خشک را روی آن می ریختند و توش می گشتیم، نان هایی که قابل خوردن بود را پیدا می کردیم که گرسنگی مون برطرف بشود. باز چند روز بعد محاصره برطرف می شد، غذا می آوردند. جای شما خالی. آنجا جبران مافات هم صورت می گرفت. اینجوری است دیگر. زندگی را باید. اتفاقا خیلی لذت بخش هم می شود. در حالات گوناگون. شرایط متفاوت. انسان خیلی تعالی هم پیدا می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
❓ چطور می شود در گذران زندگی و در مواجه شدن با اسباب، به آن ها نپرداخت و توحیدی زندگی کرد؟ حفظه الله: ✍️ببینید این ها، عمیق شدن در معرفت (را) لازم دارد. به عمق معرفتی احتیاج دارد. که انسان فریب هوای نفس، فریب دنیا، فریب شیطان را نخورد. وظیفه اش را خوب تشخیص بدهد و بداند که اینجا چه کار باید بکند. این ها بصیرت لازم دارند. به عبارت دیگر، می توانیم بگوییم عمق معرفت می شود بصیرت. بصیرت داشته باشیم که سیدالشهدا سلام الله علیه هم از خداوند در دعای عرفه بصیرت می خواهد. البته ایشان داشته، دوامش را در حقیقت می خواسته است. 🍀ماها باید از خداوند بخواهیم که به ما عنایت بفرماید. لذا این مطلب خیلی مهم است که باید عمق معرفتی مان بیشتر بشود، بصیرت پیدا کنیم، روشن بینی درونی که خوب تشخیص بدهیم که هوای نفس کجاست. شیطان کجاست. دنیا کجاست. آخرت کجاست. توحید کجاست. و به لغزش نیافتیم 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🚀آن طرف... 🔸پای راستش را بالا برد تا از درگاه مسجد داخل شود. آخرهای روضه بود. چادر نیم بندی که فقط به خاطر مسجد سر کرده بود را کمی روی سرش جا به جا کرد. چند قدمی ورودی مسجد، خانم چادری ای که دست کودک خردسالش را گرفته بود دید. نگاهش شیرین و مهربان بود. خجالت کشید و سرش را پایین انداخت و به کفش هایی که در حال کندنشان بود زل زد. صدایش باعث شد سرش را بالا بیاورد: خواهر گلم. موهاتونو بپوشونین. شما خیلی حیفین. 🔺نیشخندی زد و آمد همان جمله همیشگی اش را بگوید که به خودم مربوط است اما نتوانست. تا به حال کسی اینطور به او نگفته بود. نگاه گره خورده اش را از نگاه آن خانم گرفت. دستی به چادر و شالی که تا نصفه های سرش عقب رفته بود زد و گفت: آخه هوا خیلی گرمه. به داخل مسجد نگاهی کرد. یادش افتاد می خواست داخل شود. پایش را بلند کرده نکرده پشت گوشش صدای بسیار آرام همان خانم را شنید: خدا روز قیامت برات جبران می کنه. اونطرف خیلی گرم تره. خیلی. سوز و دردی که پشت کلمه "خیلی " آن خانم بود باعث شد رو برگرداند و مجدد به صورت آن خانم نگاه کند... 🔹امام علی علیه السلام : كُلُّ نَعيمٍ دونَ الجَنَّةِ فهُوَ مَحقورٌ ، و كُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِيَةٌ . 🔸هر نعمتى، در برابر بهشت ناچيز است و هر بلايى در مقايسه با آتش دوزخ عافيت. 📚نهج البلاغة : الحكمة 387. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺فرصتی برای تعالی حفظه الله: 🌸 کلا در تدبیر زندگی، اول باید به آن بعد درونی و باطنی خودمان توجه بکنیم. یک فکر روشنی داشته باشیم. یک روحیه مستحکمی داشته باشیم. این ها سرمایه های بسیار مهمی است در تدبیر معیشت. چون تدبیر معیشت، امر مهمی است. ابعاد متعددی دارد. لایه ها و سطوح مختلفی دارد. چالش های گوناگونی در زمینه تدبیر معیشت مواجه می شویم. طبیعتا احتیاج داریم به یک آگاهی گسترده و در حقیقت عمیق و قوی. و هم چنین یک روحیه ای که با این روحیه بتوانیم مسیر را خوب طی کنیم. نه اینکه در مقابل هر مانع و چالشی ما متوقف بشویم و به قولی اگر بخواهیم خودمانی حرف بزنیم، ننه من غریبم در بیاوریم. 🍃چالش و مسئله معیشت، می تواند یک فرصت خیلی خوبی باشد برای تعالی شخصیتی و روحی انسان. باید اینجا مجموعه ای از مطالب را که جلسه گذشته عرض کردم مورد توجه قرار دهیم. اولا آگاهی مان نسبت به هدف باید کامل بشود. 🌼دیروز یکی از دوستان سوال جالبی داشتند که انگیزه سازی را چگونه انجام بدهیم؟ این مطلب مهمی است. در چه عرصه هایی ما اگر دوست داریم که در زمینه انگیزه سازی کار کنیم، نسبت به خودمان، یعنی انگیزه خودمان را بالا ببریم، یا مخاطبان و دیگران. در چه عرصه هایی باید تمرکز کنیم و دقت و کار کنیم؟ 1️⃣ یک اهداف. کسی که هدف نداشته باشد، هدف خودش را پیدا نکرده باشد، اصلا این نمی تواند یک انگیزه قوی ماندگار و مستمر داشته باشد. در زمینه اهداف. باورها در انگیزه خیلی مهم است. روی باور خودمان کار کنیم. در رابطه با جمعی اگر می خواهیم انگیزه سازی کنیم، روی باورهایشان کار کنیم. 2️⃣ دو علاقه ها. 3️⃣سه روش ها. روش ها در زندگی انسان خیلی مهم است و از نظر انگیزشی تاثیر خوبی دارد. 4⃣چهار، ارزشها. ارزشهای زندگی مان چیست؟ 5⃣پنج موانع و راه های رفع این موانع. مجموعه این محورهایی که عرض کردم، محورهایی است که ما اگر در آن کار کنیم و تمرکز کنیم، در این زمینه ها ابهامی نداشته باشیم، باورمان عمیق باشد، علاقه هایمان، خوب، انتخاب شده باشد. می تواند بدون اینکه خودمان انتخاب کرده باشیم، علاقه هایی را در خودمان مشاهده کرده باشیم. هم علاقه هایمان انتخاب شده باشد و هم قابل مدیریت باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با شهدا بخوانيم 🤲 الهي عظم البلا.. - تکنيک ديپ فيک 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
🌀ابعاد انفکاک ناپذیر انسان حفظه الله: 🌼 علاقه ها، برخواسته از باورهاست. مثالی می زنم آن را خوب اگر دقت کنیم، این بحث ها وضوح خوبی پیدا می کند. با توجه به اینکه انسان موجود چند بعدی و سه بعدی است، مرکب از اندیشه، علاقه، و عمل و رفتار است، این هم به خاطر این است که انسان عقل دارد، قلب دارد، اعضا و جوارح دارد. با عقل خودش اندیشه ورزی می کند. با قلب خودش مهر و محبت و علاقه پیدا می کند و با اعضا و جوارح رفتار می کند. 🍀این سه بعد انفکاک ناپذیر است. اینجوری نیست که انسانی باشد و عقل نداشته باشد و فقط قلب و اعضا و جوارح داشته باشد. اگر این طور باشد اصلا تکلیفی ندارد. مجنون و دیوانه تکلیفی ندارد. چون قوه درک کننده اش مشکل دارد. یک جوری از دایره انسان خارج است و تکلیفی متوجه او نیست. یا مثلا عقل داشته باشد و قلب نداشته باشد. اصلا اهل عاطفه، مهر و محبت و این ها نباشد. این انسان نیست. مجموعه وسیعی از وظایف فردی، خانوادگی، اجتماعی ما مربوط به حوزه علاقه هاست. مهر و محبت هاست. 🔻و یا انسانی که عقل و قلب داشته باشد اما هیچ عضوی نداشته باشد. اعضا و جوارحی نداشته باشد. باز این هم از دایره مسئولیت ها خارج است. انسانی که دست و پا و گوش و چشم و زبان نداشته باشد از بحث ما خارج است. 🍃انسان، موجودی است که سه بعد اساسی دارد. فکر و اندیشه دارد. علاقه و محبت دارد. رفتار و عمل دارد. حالا کدامیک از این ابعاد، در انسان، اولویت دارد و مقدم است؟ هم برای ساخته شدن او، هم برای انجام وظیفه ای که متوجه انسان می شود. کدامیک از این سه بعد؟ 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌دو جواب و دو میل و روحیه در انسان حفظه الله: 🔹انسانی را در نظر بگیرید که در بیابانی راه می رود. از دور شبحی می بیند. اولین نسبتی که با این شبح برقرار می کند، نسبت اندیشه ای و فکری است. چیست؟ کیست؟ می خواهد او را بشناسد. اولین ارتباط و نسبتی که ما با خارج از خودمان برقرار می کنیم، یک ارتباط شناختی است. یک ارتباط فکری ، اندیشه ای است. حتی نسبت به خودمان هم همین طور است. من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ سوالات فکری، اندیشه ای ، اولین سوالات است. این سوال، حداقل دو جواب خیلی کلی دارد که مناسب با این دو جواب، دو میل و روحیه در انسان به وجود می آید. 👈اولین جواب اینکه این یک موجود مفید و مهربان، دوست داشتنی، شایسته و از این دست عناوین. اگر یک چنین جوابی پیدا کند، به او میل پیدا می کند. کم کم این میل شدت پیدا می کند. علاقه پیدا می کند. نه تنها ترس ندارد بلکه علاقه پیدا می کند و اگر شدت پیدا کند، کار به تولید یک رفتار مناسبی می شود. 👈اما اگر جواب دوم باشد که این یک موجود خطرناک، آزاردهنده و موجودی است که آدم باید از آن گریزان باشد. اگر جواب این بشود، آن میلی که در انسان به وجود می آید، روحیه ای که در انسان، عواطفی که در انسان مشاهده می شود، سلبی است. نفی می کند. یعنی نگران می شود. این نگرانی شدت پیدا می کند. کم کم تا جایی که اصلا می ترسد. نفرت پیدا می کند. 🍃هر یک از این دو روحیه، دو میل، میل به اینکه داشته باشد یا میل به اینکه نداشته باشد، فاصله بگیرد، دو رفتار را در او دامن می زند. اگر میل او، دوست داشتن باشد، دوست دارد که به سمت او برود. فاصله اش را کمتر کند. گاهی موقع اینقدر علاقه مند می شود که دوست دارد جزئی از وجود او بشود. همیشه با او باشد. اصلا از او فاصله نگیرد. 🍂 اما اگر میل او منفی باشد، یعنی عواطف منفی و سلبی در او ایجاد شود، کم کم به نفرت می رسد. و وحشت. نه تنها به سمت او نمی رود، راه را کج می کند به سمت دیگری. مثلا متوجه می شود که یک حیوان خطرناکی است. خب به سمت حیوان نمی رود. برمی گردد و فاصله می گیرد. گاهی موقع اینقدر متنفر می شود و نگران و وحشت می کند که اصلا دوست ندارد که هرگز با او مواجه بشود و برخورد بکند و در کنار هم قرار بگیرند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 گل سرسبد فضائل حفظه الله: 🍃 ملاحظه فرمودید که اولین نسبت ما با بیرون از خودمان، که مبهم بود، یک نسبت شناختی، اندیشه ای، فکری بود. که یک سوالی در ذهن ما ایجاد شد، این سوال دوتا جواب دارد. متناسب با هر یک از این جواب ها، دو عاطفه و علاقه در انسان برانگیخته می شود. متناسب با هر یک از آن علاقه ها، رفتار به وجود می آید. چقدر افکار مهم است. اندیشه چقدر مهم است. واسلام چقدر روی درک و فهم تکیه کرده است. 🌼 الْكَمَالُ كُلُّ اَلْكَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَةِ وَ تَقْدِيرُ اَلْمَعِيشَةِ. این سه توصیه، مربوط به سه بعد وجودی انسان است. این روایت خودش یک دستورالعمل اخلاقی است. تفقه در دین یعنی فهم عمیق همه جانبه در دین. دیگر در مسائل دینی ما ابهام نداشته باشیم. جهالتی در ما باقی نماند. این بعد اندیشه. اما از نظر روحی، اینقدر ما روحیات ارزشمندی داریم که هر کدامش، اهمیت خودش را دارد. چرا فقط صبر مطرح شده است؟ چون صبر، گل سرسبد فضائل است. ☘️صبر یک ویژگی ای هست که در هر کس به وجود بیاید، دیگر فضیلت ها به راحتی در او تحقق پیدا می کند و اگر وجود داشته باشد حفظ می شود. اما آدمی که صبر نداشته باشد، تحمل نداشته باشد، بی صبر باشد، این اگر هم فضیلت هایی داشته باشد، این فضیلت ها به تدریج از بین می رود و نمی تواند به راحتی فضیلتی را در خودش ایجاد کند و حفظ کند. صبر اینقدر مهم است. و سومین توصیه امام علیه السلام مربوط می شود به تقدیر در معیشت. اندازه گیری در معیشت. ما در زندگی فردی و اجتماعی مان این تقدیر در معیشت را احتیاج داریم. ✍️این سه دستورالعمل که مربوط به سه بعد وجودی انسان است، هم وجهه و جهت فردی دارد، معنا و مفهوم فردی پیدا می کند، هم خانوادگی و هم اجتماعی. در زندگی فردی مان روی این سه تا کار کنیم. در زندگی خانوادگی و تربیت خانوادگی مان باز روی این سه تا تمرکز کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺تحول در زندگی در گرو عمل به توصیه های معصومین علیهم السلام حفظه الله: 🌸در خانواده سعی کنیم آگاهی های دینی را افزایش بدهیم. بچه واقعا با دین آشنا بشود. دین را بفهمد. نه اینکه فقط بشنود یا حفظ کند. بفهمد. به گونه ای که اگر در یک، فضایی قرار گرفت که جر و بحث هست، بتواند به اندازه خودش، از آن عقاید دینی خودش دفاع کند. با اعتقاد، دفاع کند و به دینداری افتخار کند. و هم چنین، صبور باشد. صبر را تمرین بکند در فضاهای خانوادگی، و تقدیر در معیشت را یاد بگیرد. 🍀 در جامعه هم همین طور. به صورت کلان ، روی آگاهی جامعه، روی صبر و تحمل جامعه کار کنیم و هم چنین در رابطه با تقدیر معیشت. اگر قرار باشد در سطح کلان، ما اسراف کنیم و تبذیر داشته باشیم، هر چه شما امکانات فراهم کنید باز هم کم است. چون در سطح کلان،این اسراف های جزئی، موردی، به شکل مضاعف اندازه و مقدارش بالا می رود. اصلا یک اعداد شگفت انگیزی می شود یک دفعه. 🌷 الان در جامعه مان ملاحظه بفرمایید ما در همه حوزه ها، امکانات کم نداریم. در هر موردی که حتی در ظاهر کمبودی هم مشاهده می کنید، می بینید منابعی هم هست ولی مناسب مصرف نمی شود. هدر می رود. در زمینه آب، انرژی، برق و عرصه های دیگر دارد اما فرهنگ مصرفمان ایراد دارد. آن تقدیر معیشته مشکل دارد. الله اکبر. 🍃معصوم چقدر عظمت دارد وقتی مطلب می گوید، ببینید چه اشرافی دارد نسبت به ابعاد مسئله. و ابعاد اشیاء. که یک دستورالعملی بیان کردند و همه جوانب زندگی فرد و جامعه و خانواده را دربرمی گیرد. یک دستورالعمل که از فرد تا جامعه روی آن کار کنند، زندگی شان متحول می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
📌ضعف فکری و اعتقادی، بستر لغزش را فراهم می کند حفظه الله: 🍃شگفتی وجود انسان و پیچیدگی وجود انسان، یکی اش همین است که این ابعاد، تاثیر و تاثر متقابل با همدیگر دارند. یعنی فکر و اندیشه انسان، بعد ادراکی انسان، در بعد گرایشی تاثیر می گذارد. بعد گرایشی در بعد ادراکی. بعد نگرشی. این سه بعد را اندیشمندان مختلف با واژه ها و تعابیر مختلفی بیان کرده اند. مثلا بعضی می گویند معرفت ، محبت، تبعیت. بعضی می گویند عقیده. علاقه و عمل. بعضی می گویند نگرش، گرایش، روش یا رفتار. با عبارت های گوناگون. این ها تاثیر و تاثر متقابل دارند. 🌸یعنی بعد نگرشی در گرایشی اثر می گذارد. بعد گرایشی در نگرشی اثر می گذارد. بعد رفتاری و عملی انسان در دو بعد دیگر اثر می گذارد. در همدیگر تاثیر و تاثر دارند. نمی توانیم به صورت کلی بگوییم که همه آدم ها اینجوری هستند که اول مشکلشان از بعد گرایشی شروع می شود. از بعد تمایلات و عواطف و علاقه ها شروع می شود. نه. خیلی از آدم ها می بینیم مشکل اولشان، یک شبهه فکری است. شبهه ای در وجودش پیش می آید. شاید اظهار نکرده باشد. در درونش است. آن زیرساخت اندیشه ای و فکری اش خیلی ضعیف است. خیلی ضعیف است. از نظر بعد اندیشه ای، زیر ساختش محکم نیست. از نظر گرایشی هم با مشکل مواجه می شود. یکدفعه ای می بینید یک صحنه ای را می بیند، تصویری را می بیند، یک منظره ای را می بیند، یک شخصی را می بیند، اصلا ملاحظه این را نمی کند که الان این نگاه من حلال است، حرام است، به ضرر من است یا به نفع من است؟ همین طور انجام می دهد. این زیرساخت اعتقادی اش مشکل دارد. باورهایش مشکل دارد. برای همین اینجا گرایشش برانگیخته نمی شود. به کار گرفته نمی شود. 🔹این را (اگر) در بحث های قرانی دنبال کنیم، خیلی خوب مشخص می شود که مهم ترین ضعف، ضعف فکری و اعتقادی است. ضعف در باورهاست. که این اصلا بستر را فراهم می کند که در گرایشات، پای آدم خیلی راحت بلغزد. ابن ملجم چون از نظر فکری اعتقادی ضعیف است، یک دفعه وقتی چهره قطام مشاهده می شود، هوی و هوس و دنبال کار خودش است و شهوت خودش را دنبال می کند. چون باورش ضعیف است، آن شهوت حرام در وجودش اثر می گذارد. چون باورش ضعیف است، آن شهوت حرام در وجودش اثر می گذارد. باور اگر محکم باشد، مواجه با شهوت که می شود پس می زند. 🍀پس ببینید ما هم مشکل شبهه را داریم و هم مشکل شهوت را داریم. شبهه مربوط به آن بعد ادراکی، شبهاتی که یک انسان می تواند داشته باشد، و شهوت مربوط به آن بعد گرایشی، عواطفی و عاطفه ها. گاهی موقع اصلا انحراف یک فرد، اگر خودش بخواهد فکر کند یا دیگران بخواهد تحلیل کنند، از یک عمل و رفتار باعث می شود. اینکه با او مثلا خیلی تند برخورد شده. یا آنجا فلان کار را کرد. در ظاهر آدم فکر می کند آن رفتار باعث شده، دعوایی، کتکی به او زده شده که او یک دفعه ای عوض شده. نه. این اصلا استحکام فکری و روحی نداشته است. فقط یک بهانه لازم بوده است. این بهانه، آن ساختمان درونی اش را فرو ریخته و دیگر چیزی باقی نگذاشته است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انتشار نخستین‌بار 🔻 نخستین دیدار جمعی از آزادگان با رهبر انقلاب اسلامی در سال ۶۹ 🗓 سالروز آغاز بازگشت آزادگان دوران دفاع مقدس به میهن اسلامی 🔍 متن بیانات را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2344
🏴🎙 رحمه الله : ▪️ آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی که] می‌خواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». 📚 رحمت واسعه، ص٣۴٨ (مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌رابطه وظیفه و علاقه هایمان چیست؟ وظیفه باید علاقه را شکل بدهد؟ حفظه الله: 🌸 نگاه کنید. دین اسلام، یک دین بسیار جالبی است. اگر تبعیت کنیم از تربیت دینی، به یک جایی می رسیم آن بعد نگرشی با بعد گرایشی ما، انطباق پیدا می کنند. وقتی ما تعبیر معرفت را به کار می بریم، این تعبیر، خیلی جالب است. ببینید معرفت مربوط به قلب است. مربوط به ذهن نیست. معرفت دو بعد اساسی دارد. یک بعد ادراکی، یعنی درک می کند. از جنس شهود است. حضور است. درک شهودی و حضوری. هم درک در آن است و هم مهر و محبت در آن است. عشق در آن است. ما معرفت بی عشق و محبت نداریم. هر دو به هم می رسد. درست است که از فکر شروع می کنیم، از علم حصولی مجبوریم شروع کنیم، ولی وقتی پیش برود و کسی به معرفت برسد، هم مربوط به بعد ادراکی می شود و هم مربوط به بعد عاطفه ها و علاقه ها و گرایش ها می شود. و طبیعتا معرفت، جدای از عمل و تبعیت و این ها نیست. همه را در خود جای می دهد. 🍀دین هم تمرکزش روی معرفت است. به معرفت دعوت می کند. اللهم عرفنی نفسک. دعایی است که برای عصر غیبت، حضرات معصومین در اختیار پیروانشان قرار داده اند. صحبت از علم نیست. صحبت از معرفت است. معرفت در قلب است. در معرفت، هم ادراک است و هم عشق و مهر و محبت. این ها به هم می رسند. ✍️وظیفه که فرمودید، این را عرض کنم وقتی به اینجا می رسیم، دیگر وظیفه کاملا انطباق پیدا می کند بر همان چیزی که دارم درک می کنم و بر همان چیزی که مهر و محبت نسبت به او پیدا کرده ام و آن را وظیفه خودم می دانم که در عمل هم به منصه ظهور برسانم. یعنی چندگانگی هی کم می شود. هر چه انسان به کمال واقعی نزدیک تر بشود، این پراکندگی ها، آشفتگی ها، چندگانگی ها هی برطرف می شود و یک جوری به وحدت می رسد. می بیند یک چیز، هم مُدرَک اوست. بعد ادراکی او را تامین می کند. هم متعلق مهر و محبت اوست و هم نسبت به او احساس وظیفه می کند و در مرحله عمل، آن را دنبال می کند. 🌸اما اینکه از کجا شروع کنیم، هر کسی باید ببیند در چه موقعیتی هست و توانش چه چیزی را اقتضا می کند. اکثر قریب به اتفاق آدم ها، از همان دانش های متعارفی که دارند، باید کار را شروع کنند تا ان شاالله دانششان عمق و تعالی پیدا کند و قلبی بشود. قلبی تر بشود. از علم حصولی، شروع می کند. علم و دانشی که در دسترس همه ماست. از عقل شروع می کنیم که به قلب برسیم. در قلب هم عرض کردم، هم بعد ادراکی و هم بعد گرایشی، هم بعد ادراکی و هم بعد نگرشی به هم می رسند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
❓پرسش: می گویند علاقه، استعداد، نیاز جامعه. این ارتباط طولی که مطرح می شود انگار دستگاه فکری اینجا دستگاه اسلامی نمی شود. کسی بخواهد اسلامی فکر کند، باید علاقه اش وظیفه اش باشد و وظیفه اش همان علاقه اش باشد و مسئولیت اجتماعی ای هم که درک کرده همان وظیفه و علاقه اش باشد. ولی می بینیم من خوشم می آید از قضاوت. از تبلیغ. شاید وظیفه الانم این باشد که در پژوهشگاه باشم. یا یک نفر پژوهشگاهی است و نیاز جامعه این مهره را ندارد. هر چند میل شخصی او بودن در کارهای پژوهشی است. ولی نیاز جامعه چیز دیگری است. این رابطه باید عرضی تعریف بشود یا نه؟ خیلی ها این سه تا را مطرح می کنند و عرضی مطرح می کنند. که خب به این علاقه داری. استعدادهایت را سنجیدیم و نیاز جامعه پس شما بفرما در این شغل. ✅ پاسخ حفظه الله: ✍️بله. چاره ای هم شاید نداشته باشیم. ما دنبال تعالی هستیم. ولی الان باید واقعیت ها را در نظر بگیریم. الان گرفتار یک چندپارگی ها، تشتت (هستیم)، گویا بین علاقه ما و استعداد ما و وظیفه ما و .. انگار ارتباطی نیست. چندگانگی، چند بارگی. غرق شده ایم در کثرت. 🌸وقتی آدم تعالی پیدا می کند، این ها به هم نزدیک می شود. به وحدت برسد. یک جورایی برسد به این که همانی که علاقه اش هست همان وظیفه اش هست. همان هم استعدادش هم هست. پس طبیعتا در مخاطب خودمان باید ببینیم این مخاطبی که می خواهیم ما الان راهنمایی بکنیم، در چه مرتبه ای از درک و علم و دانش و فهم و توانمندی هست. متناسب با او باید ادبیات خودمان را شکل بدهیم. که او بتواند در وجود خودش، در حقیقت با ما ارتباط برقرار کند و کار پیش برود. در ابتدا درست است. شاید وظیفه را یک چیز می داند، علاقه را یک چیز می داند و هنوز بین این ها فاصله است. انطباقی پیدا نکرده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام