eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حوادث امروز خبر از سر برآوردن یک پدیده‌ی یکتا در جهان امروز خبر میدهد ✍🏻 پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به پنجاه و چهارمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تأکید کردند: امسال نشست شما در میانه‌ی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانه‌ی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز در وین قرائت شد، به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جوانان عزیز اتحادیه انجمنهای اسلامی امسال نشست شما در میانه‌ی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانه‌ی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. شهادتها، قدرت‌نمائیهای نظامی، حضور بی‌نظیر مردمی، روحیه‌ی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعه‌ی فعال در عرصه‌ی دانش و فناوری، و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیده‌ی یکتا در جهان امروز خبر میدهد. پدیده‌ئی که میتواند در آینده‌ی تاریخ تأثيرات عميق و تعیین‌کننده بگذارد. گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوه‌ی الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند. چشم امید و انتظار در این پویش حیاتی به جوانان دانشمند و فرزانه و با ایمان است و شما میتوانید در شمار این برگزیدگان تاریخ‌ساز باشید. به امید موفقیتهای بزرگ شما عزیزان والسلام عليكم ورحمة الله سیّد علی خامنه‌ای ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ موردی دیگری که یافت شد حضرت امام در بحث تجری از مباحث فلسفی استفاده کرده اند ایشان در این بحث فرموده اند : تجری باعث ایجاد صورت برزخی و اثر ملکوتی در نفس میشود که این اثر در عالم غیب موثر است .(5) ▪ ایشان این مطلب را طبق مبانی فلاسفه تشریح کرده اند فلاسفه قائلند که بهشت و جهنم عوالم مراتب ومنازلی دارد و این مراتب و منازل بر طبق مراتب و منازل کلی نفس سامان یافته و سه مرتبه دارد مرتبه اول بهشت اعمال و جهنم آن ،مرتبه دوم بهشت صفات و جهنم آن ،مرتبه سوم بهشت ذات و جهنم.(6) ▪ اما به نظر میرسد مباحث فلسفی بر سه قسمند ⏪ 1)طبیعیات : بعضی از این مباحث صحیح و بعضی هم صحت و سقمشان قابل تحقیق است و بدون شک با رشد علوم طبیعی ثابت شده که بعضی از مباحث فلسفی مردود است به هر حال صحت یا عدم صحت آنها ارتباط و دخالتی در مباحث فقهی و اصولی ندارد. ⏪ 2)مباحث معقولات ثانیه: مثل مواد ثلاث ،علت ومعلول و مقولات عشر این مباحث حاصل تجریدات عقلی و تحلیلات فلسفی مختص به فلاسفه اسلامیست و سنخ این تحلیلات با فقه و احکام تکلیفیه یا وضعیه آن تناسب ندارد چرا که در فقه موضوعات و احکام با تحلیل عرفی بررسی میشوند اما در فلسفه با تحلیل خاص عقلی فلسفی لذا بسیاری از اوقات عرض یا شی ای اعتباری در فقه حکم تکلیفی یا وضعی دارد و در فقه بسیار ذی قیمت میباشد اما با توجه به تحلیل فلسفی حکم آن متفاوت خواهد بود و مسلما این تحلیل نزد فقها مقبول نیست چرا که با عث ایجاد فقهی جدید و یا دینی جدید خواهد شد مثل بحث شستن خون که مثالش گذشت . ⏪ 3)مباحث الاهیات به معنی الاخص : این مباحث مرتبط با مبدا ومعاد است ممکن است برای فهم صحیح بعضی موضوعات در فقه محتاج به مهارت در این قسم مباحث فلسفی یا تحصیل آن شویم مثلا بحث از طهارت قائلین به وحدت وجود که محتاج به فهم صحیح این موضوع برای صدور حکم به طور صحیح است اما به علت کمی این مباحث نمیتوان به لزوم تحصیل فلسفه برای مباحث فقهی حکم کرد. 🔹 البته تحصیل فلسفه به طور دقیق و صحیح برای مجتهد در این موارد لازم است چرا که مباحث فلسفی دارای دقائق عقلی و تحلیلات پیچیده و تجریدات خاصی هستند که فهم آنها محتاج استعداد ذاتی ، قدرت عقلی و همچنین تحصیل به روش صحیح است و امور مذکور در فهم صحیح مباحث فلسفی نقش مهمی دارد علاوه بر اینکه چنین مواردی با آبروی عده مهمی از علمای شیعه مرتبط است و دقت خاص خود را میطلبد. 5.( انوار الهدایه ج 1 ص 55 ) 6.(اسفار ج9ص21و22وص228تا231) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪️ به نظر نویسنده اهمیت دانستن فلسفه خصوصا برای یک اصولی - با توجه به وضع موجود علم اصول که بسیاری از مباحث فلسفی داخل در علم اصول شده - در ادراک فرق بین مسائل اعتباری و تکوینی تبلور میابد ، احاطه به مباحث فلسفی باعث ادراک صحیح از عدم ارتباط مباحث تکوینی و فلسفی به مباحث اعتباری و عدم خلط بین این مباحث خواهد شد اگر کسی به دقت حاشیه علامه طباطبائی و مباحث اصولی امام خمینی را پیگیری کند تصدیق میکند که اکثر اشکالات این دو محقق بزرگوار از این نکته سر چشمه گرفته و این دو محقق گرانمایه با استعانت از فلسفه و استدلالات فلسفی اثبات کرده اند که مطالب فلسفی وارد و جاری شده در مسئله اشتباه است مثلا چه ارتباطی بین قاعده الواحد و مقام آن در فلسفه که مربوط به فعل باری تعالی است و موضوع علم اصول برقرار است و همچنین مباحث دیگری که داخل علم اصول شده و ربطی بین آن مسئله اصولی و مبحث فلسفی نیست . ▪️ البته اگر کسی بخواهد در هر مقام با استدلالات فلسفی به رد مباحث فلسفی وارد شده بپردازد مسلما باید در فلسفه متبحر باشد و ولی اگر در ابتدا اثبات کند مسائل فلسفی به فقه و اصول ارتباطی ندارد و در همه جا به همان مطلب اول ارجاع دهد احتیاج زیادی به فلسفه نخواهد داشت . ▪️ بنا بر آنچه گذشت فلسفه از علومی است که اولا و بالذات برای استنباط به آن احتیاجی نیست اما بنا بر روشی که معتقد به رد مباحث فلسفی وارد شده در اصول با استدلالات فلسفیست ، فلسفه برای اجتهاد جز علوم پایه محسوب میشود چرا که مباحث اصولی مشحون از مباحث فلسفی شده و دانستن این علم برای بررسی صحیح مباحث اصولی و اثبات عدم ارتباط بین این مباحث یا عدم جریان قواعد فلسفی در جای جای علم اصول لازم است اما بنابر روش اثبات کلی عدم ارتباط فلسفه به فقه و اصول احتیاج خاصی به این علم نیست و جز علوم پایه محسوب نمیشود . ✅ چند نکته در مورد فلسفه : کسانیکه به دنبال اجتهاد هستند باید بعد از گذراندن سطح و قبل از ورود به درس خارج بدانند که چه علومی را به چه مقدار برای اجتهاد نیاز دارند تا مشخص شود به چه مقدار باید در تحصیل این علوم تلاش داشته باشند دانستن این نکات طالب اجتهاد را از سردرگمی و اتلاف وقت نجات خواهد داد و راه اجتهاد را برایش روشن خواهد کرد لذا در این بحث برای روشن شدن مبانی اساتید و مشی آنان نسبت به تحصیل فلسفه نکاتی را متذکر شده ایم تا کسانی که به درس خارج وارد می شوند بهتر بتوانند نسبت به تحصیل فلسفه تصمیم گیری کنند . ⏪ نکته اول : انواع تحصیل فلسفه : مشی های متفاوتی از علمای فقه و اصول در ارتباط با تحصیل فلسفه اتخاذ شده 🔹 مشی رایج : در مدرسین اصول و طلاب مشغول به این علم این است که در هنگام تحصیل علم اصول و در برخورد با هر مسئله اصولی به مباحث فلسفی وارد شده در این علم میپردازند و همزمان به فراگیری و هضم مباحث پرداخته و به نقض ابرام یا اتخاذ یکی از اقوال ارائه شده مبادرت می ورزند و در واقع فلسفه را ذیل مباحث اصولی فرا میگیرند این مشی مشی نوع افراد معتقد به مکتب نجف است که به علت اصالت قائل شدن برای علم اصول چه در مقابل فقه و چه در مقابل فلسفه ، اصولی مفصل و طولانی ارائه کرده و فقه مختصر و فرمولی دارند . 🔹 مشی دوم : این استکه فلسفه را به عنوان یک علم مستقل فرا میگیرند البته اعتقادی به تداخل مباحث فلسفی در مباحث اصولی ندارند و لذا برای اثبات عدم صحت مباحث وارد شده فلسفه در اصول از فلسفه یاری میگیرند این مشی که مشی حضرت امام و علامه طباطبائیست و تابعین ایشان است که اکنون بسیار کمرنگ شده و یا باید گفت از بین رفته . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 براندازی حدیث: 📚 1- فی الکافی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي وَهْبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‏ قَالَ فَقَالَ هَلْ رَأَيْتَ أَحَداً زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِالزِّنَا وَ شُرْبِ الْخَمْرِ أَوْ شَيْ‏ءٍ مِنْ هَذِهِ الْمَحَارِمِ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ مَا هَذِهِ الْفَاحِشَةُ الَّتِي يَدَّعُونَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِهَا قُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ وَلِيُّهُ قَالَ فَإِنَّ هَذَا فِي أَئِمَّةِ الْجَوْرِ ادَّعَوْا أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِالائْتِمَامِ بِقَوْمٍ لَمْ يَأْمُرْهُمُ اللَّهُ بِالائْتِمَامِ بِهِمْ فَرَدَّ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ فَأَخْبَرَ أَنَّهُمْ قَدْ قَالُوا عَلَيْهِ الْكَذِبَ وَ سَمَّى ذَلِكَ مِنْهُمْ فَاحِشَةً .» ▪️ چند نفر از اصحاب ما روايت كرده ‏اند از احمد بن محمد، از حسين بن سعيد، از ابو وهب‏، از محمد بن‏ منصور كه گفت: آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» «1»، ▪️ يعنى: «چون فاحشه (و خصلتى را كه در زشتى در سر حد كمال است)، به جا آورند، گويند كه: يافته‏ايم بر اين عمل زشت پدران خود را، و خدا ما را به آن امر فرموده. بگو: به درستى كه خدا امر نمى‏فرمايد به زشتى و ناپسند. آيا مى‏گوييد و افترا مى‏بنديد به خدا آنچه را كه نمى‏دانيد؟». 📝 راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود كه: «آيا كسى را ديده‏اى كه گمان كرده باشد كه خدا امر فرموده به زنا و آشاميدن شراب، يا چيزى از اين محرمات؟» عرض كردم: نه، فرمود كه: «اين فاحشه كه ادعا مى‏كنند كه خدا ايشان را به آن امر فرموده، چيست؟» عرض كردم كه: خدا و ولىّ او بهتر مى‏دانند. فرمود كه: «اين سخن در شأن ائمه جور است. مخالفان ادعا كردند كه خدا ايشان را امر فرموده به اقتدا كردن به گروهى كه خدا ايشان را به اقتدا كردن به ايشان، امر نفرموده. پس خدا اين را بر ايشان رد فرمود و خبر داد كه ايشان بر او دروغ گفتند، و اين اقتدا را كه از ايشان سر زد، فاحشه ناميد». «1» الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص:373. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 1- فی الکافی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي وَهْبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ:- سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏ » قَالَ فَقَالَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِي الْقُرْآنِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ- وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ تَعَالَى فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ .2» 📝 چند نفر از اصحاب ما روايت كرده ‏اند از احمد بن محمد، از حسين بن سعيد، از ابو وهب، از محمد بن منصور كه گفت: امام موسى كاظم عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» ، يعنى: «بگو: جز اين نيست كه حرام گردانيده است پروردگار من آن چيزهايى كه متصف ‏اند به زشتى؛ آنچه پيدا و آشكار است از آن و آنچه پنهان است». راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود: «به درستى كه قرآن را ظَهر و بطن (يعنى: ظاهر و باطنى) است. پس، همه آنچه خدا در قرآن، حرام گردانيده از اين قبيل، ائمه جوراند، و تمام آنچه خداى تعالى در كتاب خود، حلال گردانيده، ظاهر آن ظاهر و هويداست، و باطن از آن، ائمّه حق‏اند». «2»الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 374 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
⚜ آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا ❓سؤال این روزها این است که چرا مرجع عالی عراق مثل داعش با آمریکایی ها برخورد نمی کند؟! نه حکم جهاد که حتی حکم حرمت به ماندن آنها -چنانچه آیت الله سید کاظم حائری داد- را نمی دهد! در شهادت ابومهدی وسردار سلیمانی به تسلیت بسنده کردند! نه چیزی از انتقام ونه چیزی از اخراج آمریکا نگفتند! حتی به تظاهرات ضد آمریکایی جمعه بغداد، فراخوان نکردند! در این ایام بیش از پیش بر برخورد مسالمت آمیز تٲکید می کنند! در مقابل آمریکایی ها -از جمله پمپئو- برای سلامتی او توئیت شکر گزاری میزند! چنانچه ۲۰۰۴ کالین فریمن -نویسنده آمریکایی- ایشان را برای جایزه صلح نوبل پیشنهاد می کرد! ✅ مروری بر مواضع آیت الله درباره اشغالگران: مرجعیتشان اواخر دوره صدام وتحت کنترل شدید او پس از انتفاضه شروع شد. باسقوط صدام واشغال عراق توسط آمریکا اولین امکانها برای حضور سیاسی اجتماعی فراهم شد: 1⃣ وقتی حاکم آمریکایی عراق می خواست با گزینش افرادی خاص، قانون اساسی عراق را بنویسند، آیت الله با آن مخالفت وبر انتخابات عمومی تٲکید کردند. به همه گروهها، حتی افراد منسوب به خود برای کاندید شدن، تٲکید کردند؛ تا قانون اساسی توسط خود عراقی ها ومتناسب با اسلام نوشته شود. البته در قانون اساسی چیزی بعنوان نظارت مرجعیت یا فقهاء ومانند آن تعبیه نشد و در واقع نظارت موثر کنونی آیت الله در خطوط کلی، مشخصه منحصر به فرد ایشان است نه منصبی قانونی برای مرجعیت های آتی! 2⃣ مطلقا اشغالگران را به حضور نپذیرفته است. از اصرارهای پل برمر -حاکم آمریکایی عراق- تا نامه های بدون جواب بوش وبلر به استناد قوانین بین المللی نیروهای بیگانه را اشغالگر دانست. 3⃣ وقتی جریان صدر از عدم مبارزه مستقیم ایشان با آمریکا از او ناراحت و بدگویی می کردند؛ سخنگوی ایشان در نماز جمعه کربلا می گفت: "مرجعیت به روش های مسالمت آمیز در جهت سرعت بخشیدن به بازگرداندن سلطه وسیادت در عراق به عراقی ها وفراهم کردن زمینه اداره کشور به دست خود آنان بدون تسلط اجانب معتقد است". 4⃣ در ماجرای درگیری نظامی آمریکایی ها با صدری ها(۲۰۰۴)که احتمال از بین رفتن آنها می رفت با نامه وسفارش آیت الله خامنه ای، برای نجات مقتدی و جیش المهدی مداخله کردند. دراین نامه آیت الله خامنه ای به ایشان نوشتند بخاطر ایشان است که خود مستقیما دخالت نمی کنند https://fa.shafaqna.com/news/429815 5⃣خروج اشغالگران انگلیسی وآمریکایی پس از چند سال اشغال وتشکیل دولت عراقی را برخی نزدیکان ایشان محصول سیاست سکوت ومبارزه منفی ایشان خواندند(۱). 6⃣پس از فتوای دفاع در مقابل داعش وشکست داعش، درباره نیروهای ائتلاف وپایگاه های آمریکا همان موضع سابق را ادامه دادند. در جریان جنایت آمریکایی ها در فرودگاه بغداد وکشتن فرمانده حشدالشعبی ومهمان نخست وزیر عراق (سردار سلیمانی) ضمن تسلیت باز به رفتار مسالمت آمیز دعوت کردند! در بیانیه اخیر(۴بهمن) هم تٲکید کردند:"مرجعیت دینی بر موضع ابتدائی واصولی خود مبنی بر لزوم احترام به حاکمیت عراق، استقلال سیاسی آن و وحدت تمامیت ارضی و وحدت ملی آن و مخالفت قاطع با تعرض به اصول ملی آن از سوی هرطرفی وتحت هر بهانه ای تٲکید می کند" https://www.tabnak.ir/fa/news/954113 عملا با کارهای تلافی جویانه چه در عراق وچه از سوی ایران روی خوشی نشان ندادند. ✅تحلیل: درباره این رویکرد مرجعیت عراق درقبال اشغالگران دو تحلیل عمده وجود دارد: ادامه نوشته در زیر👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚜ آیت الله سیستانی و مبارزه با آمریکا 1⃣ تفاوت مکتب نجف ومکتب قم: مکتب فقهی مراجع نجفِ معاصر، بر ولایت فقیه وقیام علیه جائر وتشکیل حکومت اسلامی ومبارزه با طاغوتهای عصر مبتنی نبوده است. حفظ جامعه شیعی سقف خواست آنهاست. مباحثه امام خمینی در مهرماه۱۳۴۴ با آیت الله حکیم در نجف مثالی گویا از این رویکرد است؛ لذا دخالت آیت الله خوئی در انتفاضه علیه صدام ودخالت آیت الله سیستانی در جهاد علیه داعش، به یک گونه تحلیل می شود. هردو دفاع وبرای نجات شیعیان از دست ستمگران بود که نتیجه یکی شکست ونتیجه دیگری پیروزی شد. شهید محمدباقر صدر وصدر ثانی(پدر مقتدی) وشاگردان شهید صدر مثل آیت الله سید کاظم حائری جور دیگر می اندیشیده اند. لذا هم در مقابل صدام و هم اشغالگران فتاوای دیگری داشته اند (برای نمونه فتوای اخیر آیت الله حائری در ۷جمادی الاولی ۱۴۴۱را ببینید). البته مرجعیت اعلای عراق دست اینان نبوده است. 2⃣ تمایز ایران و عراق: تحلیل دیگر بیش از اینکه این روش مسالمت جویانه ودر حد نظارت وارشاد را به مبانی فقهی و ویژگی های شخصیتی این مراجع برگرداند(۲) به موقعیت متمایز عراق نسبت به ایران بر می گرداند. ایران از زمان صفویه جامعه ای یک پارچه وبا مذهب رسمی شیعه بوده ومرجعیت در آن از اول با دخالت در مسائل سیاسی شکل گرفته است. قیامها ونهضت های ایرانیان در چند قرن اخیر عمدتا به رهبری مراجع یا فقهای تراز اول خود در ایران یا مقیم سامراء ونجف بوده است. اینها پیوند مردم ومرجعیت را بسیار وسیق وجایگاه آنرا تثبیت کرده است. اما عراق اکثریت شیعی کوچکتری نسبت به ایران(٦۴٪) داشته؛ تکثرهای آن موجب شده روند ایران را نداشته باشد. خطر تجزیه هنوز هم جدی است. شکست نهضت علماء در ثوره العشرین و انزوای آنها ومحرومیت شیعیان پس از ساختن رقبا با اشغالگران تجربه دیگر است. سه دهه سرکوب توسط دیکتاتوری صدام، جایگاه مرجعیت را ضعیف تر کرد؛ طوری که حتی دولتهای شیعی(مثل نوری مالکی) یا جریانهای شیعی(مثل صدری ها) نیز گاه به مرجعیت توجه نکرده وحتی در مواردی بر او فشار هم آورده اند(مثل محاصره بیت در ۲۰۰٤). اینها موجب شده مرجعیت در حد پدری کردن برای همه گروه ها وعدم دخالت تفصیلی در تصمیمات وارائه کلیات بسنده کند. اصلاحات اساسی در عراق ودولتی قدرتمند وبرآمده از اکثریت مردم که بتواند حافظ امنیت واستقلال عراق باشد به همراه ارتقاء موقعیت مرجعیت، اولویت بر درگیری با آمریکائی ها یابد. ✅ توجه: 1⃣ راهپیمایی میلیونی و کم نظیر جمعه مردم عراق علیه اشغالگران در سالهای ارتفاع موقعیت مرجعیت در عراق، در گذرگاه اراده های سیاسی وراهبری مرجعیت است که می تواند به ثمره اخراج کامل اشغالگران بیانجامد؛ و الا ماهیت استکباری آمریکا، "خروج طبیعی نیروهایش از عراق" را نامفهوم کرده است. استقلال و وحدت ملی عراق به اندازه ژاپن هم بشود، خروج طبیعی اتفاق نمی افتد. 2⃣کاریزمای شخصی آیت الله سیستانی و فقدان جایگاه قانونی برای منصب مرجعیت ونظارت فقهاء در قانون اساسی عراق این نگرانی را افزون می کند که در صورت فقدان این رهبر معنوی ۹۰ساله این روند کُند به کجا می انجامد؟ آیا فقیهی دیگر بدون جایگاه قانونی وصرفا متکی به داشته های شخصی میتواند زود این خلٲ راپر کند؟! ...................................... پی نوشت:۱. ر.ک: مصاحبه مجله اندیشه پویا اسفند۹۶با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران ۲. مثلا آیت الله خوئی حتی جهاد ابتدائی با کفار را در عصر غیبت مشروط به تشخیص اهل خبره وامکان پیروزی واجب می داند!(منهاج الصالحین ج۱ص۳۶۶). در جنگ شش روزه اعراب هم دستورجهاد علیه اسرائیل دادند https://eitaa.com/bonyadtarikh/635 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۶ ☑️ @m_ghanbarian
👓 نخستین بازدید خبرنگاران از «کاخ مرمر» 🌐 فارس 🔻 در تاریخ بنویسید، اینجا دفتر کار یکی از معممین است که در حوزه ها برخی می خواهند برایش وجهه اخلاقی درست کنند!!! @HozeTwit
وقتی به خواب رفته باشد، به طمع خواهند افتاد 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️فرمان رهبر معظم انقلاب روشن است؛ با امریکا مذاکره نداریم. ▪️سخن دولت روحانی نیز روشن است: با آمریکای قاتل سردار سلیمانی هم مذاکره خواهیم کرد! ▫️به نظر شما چرا دولت اینچنین جرأت کرده به گفتمان رسمی نظام و مواضع رسمی رهبری، اینچنین بی پرده دهن کجی می کند؟ ◾️اگر حزب الله بیدار بود و در میدان حضور فراگیر داشت، هرگز امکان نداشت این روزهای سرد و تلخ را تجربه کنیم... @rozaneebefarda
🔅از بهترین جمعهایی که بین روایات متعارض در این باب دیده ام 🔅مقام تلمذ و اخذ @Aminikhaah @salmanraoofi
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 👈🏾البته بین این دو مشی نیز تفاوتهایی به چشم می آید از جمله اینکه علامه طباطبائی از ابتدا تصریح کرده اند که علم اصول علمی اعتباری است و قضایای آن هم اعتباریند و علوم اعتباری احکام خاص خود را دارند ایشان در ابتدای شرح عمیقشان بر کفایه میفرمایند : ▪️ثم ان القضايا الاعتبارية و هي التي محمولاتها اعتبارية غير حقيقية حيث كانت محمولاتها مرفوعة عن الخارج لا مطابق لها فيه في نفسها الا بحسب الاعتبار أي ان وجودها في ظرف الاعتبار، و الوهم دون الخارج عنه سواء كانت موضوعاتها أمورا حقيقية عينية بحسب الظاهر، أو اعتبارية فهي ليست ذاتية لموضوعاتها أي بحيث إذا وضع الموضوع و قطع النّظر عن كل ما عداه من الموضوعات كان ثبوت المحمول عليه في محله إذا لا محمول في نفس الأمر فلا نسبة فالمحمول في القضايا الاعتبارية غير ذاتي لموضوعه بالضرورة فلا برهان عليها و لأن العلوم الباحثة عنها تشتمل على موضوعات يبحث فيها عن أعراضها الذاتيّة هذا. ▪️ لكن الاعتبار، و هو إعطاء حد شي‏ء، أو حكمه لآخر حيث كانت التصديقات المنتسبة إليه تصديقات و علوما متوسطة بين كمال الحيوان الفاعل بالإرادة و نقصه على ما بيناه في رسالة الاعتبارات كانت هي بذاتها مطلوبة للتوسيط فطلب العلم بها أيضا غيري مغيا بغاية و غرض ، فالقضية الاعتبارية كما انها مجعولة معتبرة بالجعل الاعتباري لغرض حقيقي يتوصل بها إليه كمجموع القضايا الاعتبارية المجعولة لغرض حقيقي، أو ما ينتهى إليه كذلك هي مطلوبة بالتدوين، أو للتعلم للتوصل إلى غرض حقيقي أو ما ينتهى إليه بتمييز الصحيح عن الفاسد كمجموع قضايا مدونة مسماة بعلم كذا لغرض كذا ؛أو مطلوبة بغرض كذا فالتمايز في العلوم الاعتبارية بالأغراض دون الموضوعات، و محمولات المسائل لا يجب فيها كونها ذاتية بل الواجب صحة الحمل مع الدخل في الغرض المطلوب. فمن هنا يظهر ان لا ضرورة تقتضي نفى الواسطة في عروض محمولاتها لموضوعاتها و لا اشتراط المساواة بين موضوعاتها و محمولاتها فيجوز كون المحمول فيها أعم أو أخص مطلقا من الموضوع أو أعم من وجه كقولنا: الفاعل مرفوع، و قولنا: الاسم يصير مبنيا لشبه الحرف، و قولنا: الصلاة واجبة إلى غير ذلك، و لا حاجة إلى ما تمحلوا به لدفع هذه المحاذير كما عرفت. ▪️و من هنا يظهر أيضا ان لا ضرورة تقضى بوجود جامع فيها بين موضوعات المسائل، نعم ربما أذعنت العقلاء بين الأمور الاعتبارية المتحدة في الغرض بالنظر إلى وحدة الغرض، و الغاية، و عدها من آثار ذي الغاية بوجود جامع واحد بينها يجمعها جميعا بحسب الموضوع غير انه ليس من الضروري كون نسبة هذا الجامع مع كونه جامعا إلى افراده كون نسبة الكليات الحقيقية إلى افرادها الحقيقية كما سيجي‏ء بيانه .(7) ▪️پس قضایای اعتباری که در حقیقت همان قضایایی هستند که محمولاتشان اعتباریست از آنجا که محمولاتشان در خارج نیستند و محمولاتشان فی نفسه مطابَقی در خارج ندارند مگر به حسب اعتبار ؛ یعنی وجودشان به حسب ظرف اعتبار و وهم است نه در خارج ، - و فرقی هم نمیکند که به حسب ظاهر موضوعاتشان امور حقیقی عینی در خارج باشد یا اعتباری باشد – لذا محمولات ذاتی برای موضوع نیستند بدین معنی که اگر موضوع وضع شود قطع نظر از همه موضوعات دیگر ثبوت محمول برای موضوع در جای خود نیست چراکه محمولی در نفس الامر و واقع وجود ندارد پس نسبتی هم وجود ندارد در نتیجه محمول در قضایای اعتباری ضرورتا برای موضوعش غیر ذاتیست و برهان بردار نیست و بدین دلیل که علومی که از آنها بحث میکنند مشتمل بر موضوعاتی هستند که در آنها از اعراض ذاتیشان بحث میشود . (7)( حاشیه الکفایه ص 10 تا 12 ) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚2- فی الغارات ؛ باسناده عَنْ قَيْسِ بْنِ أَبِي حَازِمٍ‏ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَقُولُ‏: «يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ يَا أَبْنَاءَ الْمُهَاجِرِينَ انْفِرُوا إِلَى أَئِمَّةِ الْكُفْرِ وَ بَقِيَّةِ الْأَحْزَابِ وَ أَوْلِيَاءِ الشَّيْطَانِ انْفِرُوا إِلَى مَنْ يُقَاتِلُ عَلَى دَمِ حَمَّالِ الْخَطَايَا فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَيَحْمِلُ خَطَايَاهُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يُنْقَصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئاً 3» ▪️قيس بن ابى حازم‏ گويد: شنيدم كه على عليه السلام مى‏گفت: اى مسلمانان، اى فرزندان مهاجران براى نبرد به سوى پيشوايان كفر و بازماندگان احزاب و ياران شيطان در حركت آييد. بسيج شويد به نبرد كسى كه به خونخواهى مردى قدم به ميدان كارزار نهاده كه بار خطا بر دوش داشت: سوگند به آنكه دانه را رويانيده و جانداران آفريده كه تا روز قيامت بار خطاهاى ايشان را بى‏كم‏وكاست بر دوش مى‏كشد. 📚3- فی المناقب لآل ابی طالب ؛ قَالَ الْبَاقِرُ ع‏ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ هُوَ يُقَاتِلُ مُعَاوِيَةَ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ‏ الْآيَةَ هُمْ هَؤُلَاءِ وَ رَبِّ الْكَعْبَة .4» ▪️در مناقب آل ابی طالب آمده امام باقر فرمودند : امیر المومنین در حالی¬ که با معاویه می¬جنگید فرمود : بکشید امامان کفر را چرا گه آنها پیمانی ندارند باشد که پرهیز کنند تا آخر آیه آنها ( ائمه کفر ) ایشانند به خدای کعبه قسم 5. 3.الغارات (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص26. 4. . مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏3 ؛ ص164. .5 از اینکه امیرالمومنین علیه الاسلام آیه را در مورد دو جنگ جمل و صفین به کار بردند معلوم می¬شود این موارد از باب تطبیق مصداق یا به قول علامه طباطبایی از باب جری بوده و کلا کشتن ائمه جور و به طریق اولی برهم زدن حکومت آنان با انقلاب جایز است ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
💢پست اینستاگرامی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام درباره مذاکره با آمریکا با تحلیل سیره رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها در موضوع مذاکره 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سلام علیکم به توفیق الهی کانال «تقریرهای غیر رسمی دروس استاد یزدان پناه» در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. https://eitaa.com/Taghrirha
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 👈 اما اعتبار که همان اعطاء حد چیزی یا حکم چیزی به چیز دیگر است از آنجا که تصدیقاتی که منتسب به اعتبار است تصدیقات و علومی ما بین کمال حیوان فاعل بالاراده و نقص اوست - بنا بر آنچه در رساله اعتبارات روشن نمودیم – ▪ لذا اینها خودشان مطلوب برای واسطه قرار گرفتن هستند پس طلب علم بواسطه اینها غیریست و هدف و غرض خاصی دارد پس قضیه اعتباری همانطور که مجعول و اعتبار شده به جعل اعتباری برای غرضی حقیقیست که با آن قضایا به آن هدف میرسند مثل مجموعه قضایای اعتباری جعل شده برای غرضی حقیقی یا آنچه همانگونه منتهی به غرض میشود و در تدوین مطلوب است یا برای فراگیری و رسیدن به غرض حقیقی یا آنچه منتهی به آن میشود برای شناخت سره از اسره مثل مجموعه ای از قضایا تدوین شده که فلان علم نامیده میشوند برای فلان غرض یا مطلوب برای فلان غرض . ▪ در نتیجه تمایز در علوم اعتباری به اهداف است نه به موضوعات و واجب نیست که محمولات مسائل در آنها ذاتی باشد بلکه واجب صحت حمل است همراه با داخل بودن در غرض مطلوب . از اینجا روشن میشود ضرورتی وجود ندارد که اقتضایش نفی واسطه در عروض محمولات برای موضوعات باشد و همینطور برای شرط مساوات بین موضوعات و محمولات پس محمول میتواند اعم یا اخص مطلق یا اعم من وجه از موضوع باشد مثل این گفتار که : فاعل مرفوع است ای اینکه بگوییم اسم بواسطه شباهتش به حرف مبنی میشود و گفتارمان که نماز واجب است و غیر این مثالها و به آنچه متحمل شده اند برای دفع این محذورات نیازی نیست همانطور که دانستی . همچنین از اینجا روشن میشود که ضرورتی که مقتضیِّ وجود جامع بین موضوعات مسائل باشد وجود ندارد البته گاهی عقلا اذعان دارند که در امور اعتباری متحد در غرض با توجه به وحدت غرض و هدف به اینکه جامع واحدی بین موضوعات مسائل که همه را به حسب موضوع جمع میکند وجود داشته باشد و این را از آثار ذی الغایه میدانند لکن ضروری نیست که نسبت این جامع در حالیکه جامع افراد است نسبت کلیات حقیقی به افرادش باشد همانطور که بیان خواهد شد. ▪ ولی حضرت امام از ابتدا به این امر کلی پا فشاری ندارند ولی در هر مبحث با استفاده از فلسفه به رد مباحث فلسفی وارد شده در علم اصول میپردازند و در مواردی هم که ذکر شد به استفاده از فلسفه یا تحلیلات فلسفی روی آورده اند که البته بسیار کم است . 🔹 مشی سوم : نیز مشی و روش کسانی است که معتقدند علوم فلسفه و اصول به هم ارتباط دارند و فلسفه به دقت و موشکافی در علم اصول کمک میکند این مشی و اعتقاد مرتبط به محقق غروی اصفهانی است که به شدت مباحث اصولی و فلسفی را گره زده و این مشی نیز ا کنون پیروئی ندارد ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 4- فی البحار عن علی علیه السلام : « وَ إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ حِينَ سَاوَوْا بَيْنَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ بَيْنَ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ وَ قَالُوا إِنَّ الطَّاعَةَ مَفْرُوضَةٌ لِكُلِّ مَنْ قَامَ مَقَامَ النَّبِيِّ ص بَرّاً كَانَ أَوْ فَاجِراً فَأْتُوا مِنْ قِبَلِ ذَلِكَ‏ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ‏ أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ‏ وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ .6» ▪ و همانا مردم هلاک شدند هنگامی¬ که بین امامان هدایت و پیشوایان کفر تساوی برقرار کردند و گفتند فرمانبری هر کس که قائم مقام پیامبر است واجب است نیکوکار باشد یا بدکار پس از اینجا ضربه خوردند ، و خداوند فرموده : آیا مسلمین را با مجرمین مساوی قرار می¬ دهید چه میشود شما را چگونه حکم می¬کنید و خداوند فرموده : آیا بینا و کور برابرند یا ظلمات و نور مساوی هستند7 . 🔅🔅🔅 📚 5- فی الکافی باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ غَالِبٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ : « لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- يَوْمَ نَدْعُوا كُلَ‏ أُناسٍ‏ بِإِمامِهِمْ‏ قَالَ الْمُسْلِمُونَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ كُلِّهِمْ أَجْمَعِينَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَكِنْ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ عَلَى النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَقُومُونَ فِي النَّاسِ فَيُكَذَّبُونَ وَ يَظْلِمُهُمْ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْيَاعُهُمْ فَمَنْ وَالاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّي وَ مَعِي وَ سَيَلْقَانِي أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ كَذَّبَهُمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مَعِي وَ أَنَا مِنْهُ بَرِي‏ءٌ .8» ▪ در کافی از جابر نقل شده امام باقر (ع) فرمود: چون اين آيه نازل شد (71 سوره اسراء): «روزى كه هر مردمى را به امام آنها بخوانيم » مسلمانان گفتند : يا رسول اللَّه مگر شما امام همه مردم‏ نيستيد؟ گويد: رسول خدا (ص) فرمود: من از طرف خدا بر همه مردم رسولم و بعد از من محققاً امامانى از خاندانم از طرف خدا به مردم گماشته مى‏شوند، آنها در ميان مردم قيام مى‏كنند و مردم آنها را تكذيب مى‏نمايند و ائمه‏ كفر و ضلالت و پيروانشان به آنها ستم مى‏كنند، هر كه بدانها گرود و پيروى آنها كند و آنها را تصديق نمايد او از من است و همراه من است و محققاً مرا ملاقات خواهد كرد، آگاه که هر كه بر آنان ستم كند و آنها را تكذيب كند از من نيست و همراه من نيست و من از او بيزارم. 📝 پی نوشت: 6. بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏66 / 82 . 7.این روایت می¬رساند که هلاکت مردم به دلیل ائمه کفر و تبعیت از آنان است با توجه به امر آیه «قاتلوا ائمه الکفر» می¬فهیم که احیاء مردم در کشتن ائمه کفرکه بانیان دولت کفر هستند می¬باشد و لذا کشتن ائمه کفر جایز بلکه واجب است و لذا انقلاب علیه دولت کفر نیز جایز بلکه واجب است . 8. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏1 / 215 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
باسمه تعالی بعضی بزرگواران نظرم را درباره قضایای اخیر خواستند این هم نظر بنده 👇
باسمه تعالی آقای ظریف نه دیپلمات است نه سیاستمدار در عرف دیپلماتیک دیپلمات نیست چون کارهای او علیه منافع کشور است و در سیاست هم سیاستمدار نیست چون اگر عرف دینی را معیار بگیریم سیاست او مخالف اصول مسلم اسلامی است و به جای تضعیف کفّار، با به رسمیت شناختن قدرتهای استکباری سعی می کند تنها ملت آزاده ی جهان را تابع منافع دشمنانش کند و اگر عرف سیاسی را معیار بگیریم باز هم نتوانسته با مکر و حیله ملّت خود را در برابر مستکبران خونخوار و درّنده بین المللی حفظ کند این انسان خودباخته و مهره سوخته به جای اعتراف به اشتباهات خود و تجربه اندوختن از برجامی که خودش گفت قراردادش پیش آمریکا به اندازه جوهر کاغذ هم ارزش ندارد باز هم به راه غلط خود ادامه می دهد اینها تعجب ندارد، تعجب از علمای اسلام و بزرگان حوزه و روحانیت و حضراتی چون آیت الله آملی، اعرافی، خاتمی، اراکی، شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و بزرگان شورای نگهبان چون آیت الله شب زنده دار و مدرّسی و تمام نامداران فرهنگی حوزه است که با نشانِ لباسِ محافظت از دین و ادعای انقلابی بودن و با شنیدن حرفهای رهبر معظم انقلاب حفظه الله مبنی بر عدم مذاکره و دیدن خشم ملت غیور و فرهیخته ایران از ترور بزدلانه شهید سپهبد توسط شیطان بزرگ، باز هم در برابر حرفهای خلاف وزیر خارجه در برابر رهبری در سکوت به سر می برند بعضی حضرات مدعی انقلابی بودن، برای یک کتاب سوزی که معلوم‌ نیست واقعا چقدر دین را به خطر انداخته و چه ضرری برای جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن دارد، اینطور دست به قلم و بیانیه هستند و قراردادهای استعماری مظلوم کشی که سلطه کفّار را بر جامعه اسلامی هموار می کند چون تصویب FATF ، اجرای عملی سند ۲۰۳۰، قرارداد مصیبت بار پاریس و تحریف مکرّر اسلام توسط رئیس جمهور دروغگو و اذناب حوزویش مثل سروش محلاتی مزدور سر در لاک خود فرو برده اند دفاع از دین و اسلام و جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب کی و کجا قرارست اتفاق بیفتد، نمیدانم آقای اعرافی و حضرات دیگر، انقلابی بودن به‌ عمل موقع است، به تبیین فتنه هاست به دفاع از ولایت فقیه و خرج دارایی برای انقلاب اسلامی است امثال شما که این موقعیت و مقامی که دارید از انقلاب اسلامی و رهبرمعظم انقلاب است باید در مواقع خطر، با افتخار اعتبارتان را فدای انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب کنید و گرنه بیانیه های بی خطر صادر کردن از هر کسی بر می آید درباره مراجع معظم تقلید هم جز سکوت و خون دل خوردن حرفی نیست و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۸ @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅پاسخ امام خمینی به حرفهای نامربوط ظریف 🔅باید ایران از این مغزهای پوسیده و تربیت شده دست آمریکاییها تصفیه بشود @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅آیت الله سیفی مازندرانی: زعمای حوزه در مواقع حساس آنطور که باید رهبری را حمایت نکردند!! @salmanraoofi
🔴 بیانیه ی آیت الله سیفی مازندرانی در واکنش به هجمه ها علیه شورای نگهبان ✳️بسم الله الرحمن الرحیم✳️ و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین ✅ تعجبی ندارد که شورای محترم نگهبان با نگاه دقیق و تیزبین به استناد اسناد و مدارک قطعی و بر اساس تشخیص خود برای حراست از ارزشهای الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و صیانت از هویت اسلامی آن، مجلس شورای اسلامی این رکن اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را ـ که در رأس همه ی امور است ـ از نا اهلان خالی نموده تا اینکه راه را برای اهل این مسئولیت خطیر هموار و مهمترین سنگر قانونگذاری و نظارت بر مسئولین را بدست لائقان و شایستگان این رسالت بزرگ بسپارد. ✅ آنچه جای بسی تعجب است این است که: کسانی که در جایگاه رفیع دفاع از ارزشهای اصلی و الهی این نظام مقدس قرار گرفته اند، چگونه سرگرم بده بستانهای سیاسی و حزبی و اقتصادی و مالی شده و توجیه گر حقوق مالی چند برابری ـ نسبت به عموم مردم ـ برای خود شده و آن را به تصویب رسانیده اند؟ ❓❓چرا در مقابل حقوق های نجومی قیام نکرده و مهر سکوت بر لب زده اند؟!. آیا ندانسته اند که این رفتار بر خلاف توصیه های مکرر امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ها و نامه های مکرر ایشان به زمامداران مسلمین است؟ یا اینکه حلاوت و لذت چرب و شیرین مال اندوزی آنان را غافل گردانیده است؟ ❓❓کسانی که باید خود بالاترین سنگر و بزرگترین نقش را در پاسداری از حریم و کیان نظام اسلامی ایفاء کنند چگونه معاهده و قراردادی را به تصویب می رسانند که سران استکبار جهانی آن را علیه ملل مستضعف و نهادهای مجاهدین تدوین نموده که نقشه ی راه سلطه و استعمار آنان است؟ معاهده ای که پاسداران و نگهبانان کیان اسلام و مسلمین را نشانه رفته و آنان را مورد تحریم و مبارزه مالی قرار داده است تا جائی که به مخالفت شورای نگهبان هم اعتنایی نکرده اند!. آیا اینان تعلقاتی به جامعه ی به اصطلاح جهانی و یا در کشورهای آنان دارند؟! 🔴 کسانی که معاهده ی نحس برجام بدفرجام را به سرعت و استعجال بدون اعتناء به تذکرات و انتقادات و ادلّه ی صاحب نظران حوزه و دانشگاه و بر خلاف نظر خیرخواهان انقلابی به تصویب رسانده و بعد از تصویب، برخی دولتیان را ـ که مدتی مدید به شرائط 9 گانه ولی امر مسلمین، بلکه حتی به شرائطی که خود مجلسیان گذاشته اند کمترین اعتنایی نکرده بلکه در این مدت این شرائط را مورد سانسور خبری قرار داده اند ـ هرگز مورد انتقاد قرار نداده اند. ❓❓ آیا در خلال این مدت مدید این دوره از مجلس، تاکنون هیچ اندیشیده ایم که آنان را چه شده است و چه عناصری در مجلس سبب شدند که در مقابل این همه واردات بی رویه و قاچاقهای کلان کالاهای اساسی که بزرگترین عامل فلج کننده ی اقتصاد کشور است قیام نکرده اند و مصوّبه و مخالفت جدی نداشته اند؟ 🔴 این چه توجیهی جز بده بستانهای سیاسی و مالی می تواند داشته باشد؟؟؟! آیا همین مصانعات و بده بستانهای سیاسی نیست که امام عسکری‌علیه السلام (احتجاج طبرسی: ج2، ص263) فرمودند: اگر هر فقیه شیعی به آن مبتلا شود از عدالت ساقط بوده و هیچ نظر و قولی از او اعتبار ندارد و او از راه و رسم أئمه ی اهل بیت علیهم السلام خارج است؟ ✅ اینجانب ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از موضع قاطع شورای محترم نگهبان، اساتید و فضلاء و طلاب جوان حوزه ی علمیه قم و نیز حوزه های سراسر کشور را متذکر می شوم که: ⭕️ مراقب باشید امروز باید فریاد را بر سر کسی کشید که عزت و شرف مردم عزیز و با ایمان و انقلابی و شجاع ایران اسلامی را با پیشنهاد ذلیلانه و تلویحی مذاکره با سران جنایتکار استکبار مورد معامله قرار می دهد، ـ و با جواب منفی آنان روبرو می‌شود ـ ، و از سوی آنان مهر ذلّت و خواری را بر پیشانی خود نصب می کند. و این آن واقعیت تلخی است که جای تعجب دارد، نه کار حکیمانه و قاطعانه ی شورای نگهبان برای حفظ و حراست از ارزشهای الهی و هویت اسلامی این نظام مقدس. ⭕️ و نیز فریاد را بر سر آن کسی باید کشید که با شعار وحدت می خواهد این فریادهای مقدس را در نطفه خفه گرداند. آری انتخابات در رأس همه ی امور است و باید همتها برای برگزاری هر چه باشکوه تر آن باشد. ولی مهمتر، همّت برای برگزاری هدفمند و عزت آفرین این انتخابات برای نظام مقدس اسلامی است. ✅ دقت کنید که اگر این انتخابات و یا هر انتخابات دیگر بالاترین تعداد شرکت کنندگان را داشته باشد ولی راه ورود نا اهلان را به مجلس باز کند هرگز انتخابات موفّقی نخواهد بود. قطعا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است ، ولی ماهیت راهیافتگان به مجلس مهمتر است، که آیا از شایستگان و مؤمنان به ارزشهای انقلاب اسلامی هستند؟ یا از نا اهلان؟ و السلام علی عبادالله الصالحین و أولیائه الصدیقین و علی الشهداء و المجاهدین لنصرة دینه و إعلاء کلمته التي هي العُلیا. حوزۀ علمیۀ قم علی اکبر سیفی مازندرانی ۲ ج الثانی/ ۸ بهمن ۹۸
🏴شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنم عن أبي عبدالله(علیه السلام) أنّه قال: «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدر»؛ اللّیلة فاطمة(علیهالسلام) و القدر الله. فمن عرف فاطمة (علیهالسلام) حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة (علیهاالسلام) لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها. از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمودند: در آيه شریفه: «إِنَّـا أَنـزَلـنـاهُ فـِي لـَيـلَـةِ الـقَـدر» « ليله »: حضرت فاطمه زهراء(عليهاالسلام) « قدر »: الله(جل جلاله) است. پس هر كس حضرت فاطمه زهراء(سلام الله عليها ) را به گونه اي كه حق معرفتش است بشناسد بدرستیکه شب قدر را درك كرده است و همانا ناميده شده است فاطمه(سلام الله عليها) چون خلايق از شناختن او عاجزند.    (بحارالانوارج۴۳،ص ۶۵) @salmanraoofi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بزرگ ترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه امام خمینی ره @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 6- فی علل الشرایع ؛ باسناده عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‏ الْمُؤْمِنُ‏ عَلَوِيٌ‏ لِأَنَّهُ عَلَا فِي الْمَعْرِفَةِ وَ الْمُؤْمِنُ هَاشِمِيٌّ لِأَنَّهُ هَشَمَ الضَّلَالَةَ وَ الْمُؤْمِنُ قُرَشِيٌّ لِأَنَّهُ أَقَرَّ بِالشَّيْ‏ءِ الْمَأْخُوذِ عَنَّا وَ الْمُؤْمِنُ عَجَمِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَعْجَمَ عَلَيْهِ أَبْوَابُ الشَّرِّ وَ الْمُؤْمِنُ عَرَبِيٌّ لِأَنَّ نَبِيَّهُ ص عَرَبِيٌّ وَ كِتَابُهُ الْمُنْزَلُ‏ بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ‏ وَ الْمُؤْمِنُ نَبَطِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَنْبَطَ الْعِلْمَ وَ الْمُؤْمِنُ مُهَاجِرِيٌّ لِأَنَّهُ هَجَرَ السَّيِّئَاتِ وَ الْمُؤْمِنُ أَنْصَارِيٌّ لِأَنَّهُ نَصَرَ رَسُولَهُ وَ أَهْلَ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ لِأَنَّهُ يُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِيَّةِ وَ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّيْف ‏.9» ▪ از عماره از پدرش که گفت : شنيدم امام صادق عليه السّلام مي¬فرمود: مؤمن علويست چون در معرفت برترست، و مؤمن هاشمى است چون گمراهى را درهم شكسته، و مؤمن قرشى است چون اقرار دارد به چيزى كه از ما دريافت شده و مؤمن عجمى است چون درهاى بد به روى او بسته است، و مؤمن عربى است چون پيغمبرش عربى است و كتابش نازل به عربى مبين است و مؤمن نبطى است زيرا دانش را استنباط كرده، و مؤمن اهل هجرتست چون از گناهان كوچيده ، و مؤمن انصاريست چون خدا و رسولش و خاندان رسولش را يارى كرده، و مؤمن مجاهد است چون با دشمنان خدا عز و جل جهاد كند در دولت باطل با سپر (تقيه) و در دولت حق با شمشير. 📝 پی نوشت: 9.علل الشرائع / ج‏2 / 467 / 222 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi