شهید سلیمانی.m4a
6.25M
نکاتی درباره علل موفقیت شهید سلیمانی و امکان استفاده طلاب از این نکات
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔆 #خبر_ویژه
📚 رونمایی از کتاب «عمار انقلاب» در دفتر مقام معظم رهبری-قم
___________
⏰ زمان: چهارشنبه ١۴٠١/۱۰/۱۴، بعد از نماز مغرب و عشا
📍 مکان: قم، خیابان شهدا (صفائيه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه)
___________
کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مکتب شناسی ۱۰.m4a
14.57M
🔆نقاط مکتب ساز در فقه ۱
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
بزرگوارانی ترم قبل مکرر برای بحث ولاية الامر و اساس الحكومة مراجعه کردند
و همینطور برای حلقات
این ترم بحثهای زیر برقرار است
ولایه الامر ساعت ۷ تا ۸ مدرسه کرمانیها
و حلقات اصول ۲ از ابتدای مفاهیم ۹ تا ۱۰ کرمانیها
و مکاسب ۲ از ابتدای حفظ کتب ضلال ۱۰ تا ۱۱ کرمانیها
برقرار است
🔆پ ن: اگر بیش از ۳ نفر حلقات را از ابتدا بخواهند حلقات را از ابتدا شروع خواهم کرد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
#جلسه_هفتگی
🔻 سخنران: حجتالاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی
🕰 دوشنبه، ۱۹ دی ماه، ساعت ۱۹
🕌 خیابان ارم ، روبروی پاساژ قدس، مدرسه علمیه کرمانی ها
(با حضور برادران و خواهران)
🆔 کانون دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس «ره» و حوزه علمیه آیت الله مجتهدی «ره»
🔆کانون دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس و حوزه علمیه آیت الله مجتهدی «ره»
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از شهید آرمان علیوردی
💠 دیدار مدیریت محترم حوزه های علمیه کشور، حضرت آیت الله اعرافی با خانواده شهید آرمان علی وردی
#آرمان_عزیز
#شهید_آرمان_علی_وردی
----------
📣 کانال شهید آرمان علیوردی
@shahid_armanaliverdy
باسمه تعالی
مدیر محترم حوزههای علمیه حضرت آیت الله اعرافی
التفات کریمانه و مکرر شما در اجابت عملی به نامههای حقیر در موارد مختلف، حقا مایه شرمساری بنده و باعث تشکر حقیر از سعه صدر و اجابت حضرتعالی است.
خدا میداند که این نامه نگاریها از سر درد و خیرخواهی و توجه به حفظ شان شما که از امیدهای حوزویان برای تحول هستید نگاشته میشد.
بارها گفته ام در هر موردی که توان داشته باشم در حد وسع در خدمت مدیر محترم هستم.
خدای متعال بر توفیقات همهی خدمتگزاران به سربازان امام زمان عج خصوصا حضرتعالی بیفزاید.
لطف شما مستدام
سلمان رئوفی
۱۴۰۱/۱۰/۲۰
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حوزهی مطلوب با مبارزه به دست میآید
🔸 فرمان مبارزه برای رسیدن به حوزهی مطلوب، وقتی صادر شد که امام خامنهای نزدیک به سه دهه، برای ارتقای حوزه و پیشگیری از انحطاط یا انزوای آن تلاش کردند؛ اما به بسیاری از آنها بیاعتنایی شد.
🔻 امروز کارنامهی سی سالهی نهادهای مختلف حوزوی اعم از نهادهای سیاستگذاری، اجرایی، آموزشی، تبلیغی و خدماتی روشن است؛ علی رغم تلاشها و نقاط قوت، اما همچنان بسیاری از مسائل، بلاتکلیف روی زمین ماندهاند؛ از مسائل ساده همچون امتحان شفاهی تا مسائل کلان همچون مأموریتهای اصلی و استفاده حداکثری از ظرفیت طلاب و اساتید.
♨️ ما در ابتدای یک مبارزهی جدی برای رسیدن به حوزه مطلوب هستیم. مبارزهای که سلاحش منطق، اخلاق، مطالبهگری منصفانه و رسانه است.
مبارزه علیه ترک فعلها و غفلتها از سیاستگذاری، فراموشی سنتهای ساختاری حوزه و شیوههای تعلیم و تعلم، عدم نوآوری در روشهای ناقص و معیوب، ضعف در فقه حکومتی، کمتوجهی به رشد همه علوم اسلامی، عدم شناسایی استعدادهای عظیم و متنوع طلاب، دانشگاهیشدن حوزه و ....
✅ فرزندان خمینی و خامنهای، سربازان امام زمان ارواحنا فداه، برای این مبارزه آماده، متشکل و همصدا میشوند؛ برای ترمیم زخمها و دردهای کهنهی حوزه.
📣 منتظر پادکستها و تولیدات رسانهای مناهج باشید...
🗂 #کارنامه
@Manahejj
2_1152921504630296693.m4a
29.43M
🔅به دعوت بزرگواران گروه فقه نظام حوزه علمیه معصومیه قم به سوالات زیر در جمع دوستان به صورت حضوری جواب دادم
🔅نقشه کلی از افراد و موسساتی که در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی کار می کنند بفرمایید
🔅مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر چیست؟
🔅آسیب شناسی و افراد شاخص و احیانا افراد یا کتاب هایی که بتواند هرکدام از این جریان ها را معرفی کند معرفی بفرمائید
🔅بحثهای بسیار مهمی مطرح شد حاصل
۷ سال مطالعه، تحقیق و رصد در فضای علوم انسانی اسلامی حوزه و دانشگاه است
👈دقیق گوش کنید
🔅اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
برنامه اجتهاد ولی امر.m4a
41.39M
🔆به دعوت دوستان مرکز جامع ولی امر آیت الله اراکی به سوالات دوستان درباره اجتهاد و علوم انسانی جواب دادم
🔆پاسخ به شبهات درباره مکتب شناسی هم ارائه شد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
#جلسه_هفتگی
#ماه_رجب
🔻سخنران: حجتالاسلام و المسلمین استاد میرهاشم حسینی
🔻 به همراه مناجات خوانی
🕰 دوشنبه، ۳ بهمن ماه، ساعت ۱۹
🕌 خیابان ارم ، روبروی پاساژ قدس، مدرسه علمیه کرمانی ها
(با حضور برادران و خواهران)
⏪ لطفاً اطلاع رسانی فرمایید.
🔆کانون دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس و حوزه علمیه آیت الله مجتهدی «ره»
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
باسمه تعالی
به زودی کتاب ولایه الامر آیت الله سیدکاظم حائری حفظه الله را تدریس خواهم کرد
بحثهای بسیار خوبی دارد و سعی میکنم بحث را جامع ارائه کنم
دوستانی که سوال داشتند صوت بحثها در کانال بارگذاری خواهد شد ان شاءالله
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب. استاد وکیلی.pdf
287.2K
🔆پاسخ صدیق ارجمند، فاضل مکرّم، حجت الاسلام و المسلمین استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب
🔆آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟
🔆جواب شبهات بعضی معاصرین درباره جعلی بودن روایت
🔆کانال دروس حوزوی استاد وکیلی
@taraef110
کانال شخصی حجت الاسلام و المسلمین وکیلی
@mhva_ir
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
نظر استاد سید احمد مددی درباره لیلة الرغائب
چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و بهجا آوردن آن میان مردم، بهویژه نسل جوان خیلی رایج شده؛
ابتدا بخشی از صحبتهای آیتالله مددی در درس خارج اصول در تاریخ ۱۳۹۰/۷/۲۰ را نقل میکنیم سپس به تحقیق می پردازیم:
«همین صلات لیلة الرغائب که باز هم سید بن طاووس این را نقل کرده؛ به عین این سند و متن -که اصلاً متن و سند هم مال آنها {یعنی اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی {سنّی} آمده!!...
اسمش را هم گذاشته اند شب آرزوها!!
لیلة الرغائب! یک حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب این چه درجه و قوت احتمالی برای آدم میآورد؟!...
چون اهل سنّت که شما میدانید به چه وضعی نماز تراویح را میخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طی سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و این نماز لیلة الرغائب را میخوانند؛ یعنی لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت بعد از تراویح است!!
تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة الرغائب، درجه دوم!!...»
🔻🔻🔻🔻🔻
برای توضیح بیشتر میتوان گفت:
بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه میتوان از ابن جوزی و نووی و دیگر بزرگان حدیث اهلسنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ شمردهاند.
ابن جوزی مینویسد:
«هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!»
قال النووی:
«و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منکرتان قبیحتان، و لا تغتر بذکرهما فی کتاب قوت القلوب ـ لأبی طالب المکی ـ والإحیاء ـ للإمام الغزالی ـ ، ولیس لأحد أن یستدل على شرعیتهما بما روی عنه علیه الصلاة والسلام أنه قال : { الصلاة خیر موضوع } فإن ذلک یختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ، ولا یغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ علیه حکمهما من الأئمة فصنف ورقات فی استحبابهما فإنه غالط فی ذلک... و قال أبو الفرج بن الجوزی: صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وکذب علیه.» المجموع (4/ 61).
امّا مایه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت میدانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد میکنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهلسنت، آن هم با سندی غیرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترویج نمودهاند؟!
پاسخی که به نظر میرسد، این است:
۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده.
۲- علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که به سیّد و قداست او داشتهاند، این روایت را نقل کردهاند.
البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملی(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل کردهاند:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلی به بنیزهره اجازه داده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند و در پایان میگوید: سید بن طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است.
علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازهنامه علامه حلی به بنیزهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تکتک راویان را با شرح رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل میکند که عبارتاند از:
1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛
2. الحسن بن الدربی: عالم جلیلالقدر بود؛
3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل حدیث مینویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج 104، ص 123 مینویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛ نه دو نفر! و بعد مینویسد وی فقیهی صالح بود؛
4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛
5. شرفالدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛
6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوانبودن راویان با نام علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛
7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛
8. ابو عبدالله الحسین بن علی: علامه مجلسی مینویسد مشخص نیست وی چه کسی است؛ اما هر کس باشد، انسان صالحی بوده است؛
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ علامه مجلسی می نویسد در کتابهای رجالی و غیره، مشخص نیست وی ثقه است یا نه
10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی یا ابو الفتح بن رجاء: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی یا عبد العزیز بن راشد بندار: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای رجالی اهل سنت نیز فقط به نام وی اشاره شده و هیچ کلمهای بر مدح یا ذمش وجود ندارد و در کتابهای روایی نیز، بیش از چهار روایت از وی نقل نشده است که یکی همین نماز لیلة الرغائب است که جعلی دانسته شده و در معجم المؤلفین آمده که وی صوفی بود
13. علی بن محمد بن سعید البصری: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و غیر از حدیث لیلةالرغائب، روایتی از این فرد در کتابهای معتبر یافت نشد
14. پدرش: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای اهل سنت نیز توثیق یا رد نشده است و از وی بیش از سه چهار روایت در کتابهای اهل سنت و شیعه نقل نشده است
15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر میگوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است؛ غیر از این روایت، حدیثی از وی در کتابهای شیعه و سنی یافت نشد و از سوی دیگر، در کتابهای رجالی نامی از وی نیست تا روشن شود ثقه بوده یا نه
16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز مینامند؛ برخی گفتهاند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر میگویند وی تدلیس میکرد!
17. انس بن مالک: وی خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بود که البتّه از بیعت و یاری و شهادتدادن به نفع حضرت علی(ع) سر باز زد و امام علی(ع) او را نفرین کرد که به برص و کوری دچار شد
نتیجهگیری:
با توجه به بررسی سندی این روایت، میتوان نتیجه گرفت که چنین حدیثی معتبر و مستند نیست و به دلایل زیر نمیتوان مستحببودن اعمال لیلة الرغائب را ثابت کرد:
1.توثیق نشدن افراد ذیل در این روایت: سدید الدین ابو الحسن علی بن الحسن؛ مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی؛ عبد الواحد بن راشد الشیرازی؛ علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله
2.شبیه این روایت با سلسله سندی دیگر، در کتابهای اهل سنت آمده است که با راویان آخر این حدیث مورد بررسی، مشترک هستند(علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله) و کتابهای رجالی اهل سنت، به اتفاق آن را جعلی و ساختگی دانستهاند
3.روایت سید بن طاووس مرسل و در نتیجه، ضعیف است
4.روایت شیخ حرّ عاملی با همان سندی است که در روایت مجلسی آمده که اعتبارش ثابت نشد
5.غیر از این سه روایت، یعنی روایت وسائل الشیعه و بحار الانوار و روایت اهل سنت و روایت سید بن طاووس که در واقع، همه یک روایت هستند و آن را حمید طویل از انس بن مالک نقل کرده است، روایت دیگری در اثبات مستحببودن نماز و دیگر اعمال لیلة الرغائب وجود ندارد
6. جالب است که خود علامه مجلسی(ره) در کتاب زادالمعاد خویش که شبیه مفاتیح است مینویسد: «و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند ... و لهذا لم نورد فی هذه الرسالة صلاة لیلة الرغائب المشهورة مع أنّها منقولة عن طرق العامّة!»(زادالمعاد، ص 42)
یعنی به همین دلیل(عدم اعتماد به سند) ما نماز لیلة الرغائب مشهور را در این رساله نیاوردیم، علاوه بر اینکه از راه عامّه(اهل تسنّن) هم نقل شدهاست!
در پایان باید گفت: قاعده «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذیرش همه فقهاء نیست و به دلیل اشکالات سندی موجود، بهجاآوردن این اعمال، به قصدِ ورود و مستحببودن، اشکال دارد؛ امّا بهجاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعی ندارد
اما از آنجا که عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمیشوند و پس از فراگیرشدن تبلیغات رسانهای، این اعمال را به گمان مستحببودن انجام میدهند، باید تا آنجا که میشود مردم را آگاه کرد تا مبادا بدعتی چون لیلة الرغائب وارد دین شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگیرد!
زیرا بدعت، هر چیز عجیب و غریبی نیست که با اصول منافات داشته باشد؛ بلکه بدعت یعنی داخلکردن چیزی در دین، که جزء دین نیست(إدخال ما لیس فی الدین، فی الدین!) پس حتی نماز و روزه خاصی که در دین نیست، اگر وارد دین شود، بدعت است!
حتی برخیها تعریفشان از بدعت، از این هم وسیعتر است و میگویند: إدخال ما لم یعلم أنّه من الدین فی الدین! یعنی طبق این تعریف، میتوان گفت از آنجایی که ما نمیدانیم لیلة الرغائب، جزء دین هست یا نه، داخلکردنش در دین، بدعت است و بیمفسده نیست
🔆منبع وبلاگ هاشم سربندی
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔅نظر حضرت آیت الله سیستانی
صلاه لیله الرغائب لم یثبت استحبابها و لا مانع من الاتیان بها رجاء
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔅نظر نهایی استاد مددی درباره ی اعمال لیله الرغائب
🔅علاوه بر سند جناب ابن جوزی که اهل سنت است، سندی از سوی علامه حلی هم برای این شب موجود است و نمی توان اعمال امشب را جعلی دانست.
(کلمه موضوع در تصویر به معنای جعلی می باشد)
🔅حتی اگر سند دعایی ضعیف هم باشد، میشود خواند و مشکلی ندارد
👈 در نتیجه به جا آوردن اعمال امشب به نیت ثواب و امید، کاری پسندیده است.
🔅🔅🔅
🔅متاسفانه این بی دقتی در اظهار نظر قبل از تحقیقات کامل و جامع در ایشان دیده می شود
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
رائفی پور.m4a
18.19M
باسمه تعالی
چندین بار از بنده در مورد آقای رائفیپور سوال شد
نظر تفصیلی بنده در مورد
آقای رائفی پور در ۴ محور
۱ شخصیت
۲ سواد علمی و دینی
۳ ابعاد اجتماعی و سیاسی
۴ ضعفها و قوتها
🔆توصیه ها به ایشان و طلاب
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
469.3K
چند نکته و اشکال از یکی از اعضای بزرگوار کانال در مورد عرایض بنده درباره آقای رائفیپور
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
هدایت شده از عصرانه علمی
🔰سلسله نشست های کارگروه حدیث و رجال عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی:
🔶 تقریری از مسلک فهرستی🔶
👈 نشست مشترک « عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام » و گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهلبیت علیهم السلام و با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می گردد:
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احسان سرخه ای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
📅زمان: دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۳ الی ۱۵
حضوری
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان
🔸لینک مجازی نشست:
🌐 www.maaref.org/neshast
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
Sheikh_Qasem_Chanel_Live_12_Bahman_1401_LQ.mp3
18.8M
🔆ضرورت و بایستگیهای کنشگری در فضای بین الملل در بیانات یکی از طلاب مبلغ بین الملل
@sheikhqasem
🔆واقعا تعجب میکنم با این همه کارهای روی زمین مانده دینی در داخل و خارج بعضی طلاب رو به کارهای اقتصادی میآورند
🔆کارهای طلبگی را جدی بگیرید قطعا از نظر مالی تامین خواهید شد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi