📣مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند؛
🔶کلاس های ادبی هنری/ترم تابستان
🔸ویژه برادران و خواهران طلبه
🔹مهلت ثبت نام تا ۲۰ خرداد ۹۸
#مرکزفرهنگیهنریدفترتبلیغاتاسلامی
@eshragh_mfh
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
برای تماشای ویدیوهای سواد رسانه با موضوعات
#سینما، #نقد_فیلم، #اینترنت، #فضای_مجازی و ...
به آدرس زیر در کانال #اشراق در سایت #آپارات مراجعه نمایید:👇👇
https://www.aparat.com/video/video/listuser/username/Eshragh_Tv/usercat/77684
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔸 تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دیدار طلاب حوزههای علمیه با #رهبر_انقلاب
🔹 در پی دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران #حوزههای_علمیه، با حضرت #آیتالله_خامنهای رهبر معظم #انقلاب_اسلامی،۱۲ نفر از نمایندگان #طلاب به ایراد سخن پرداختند.
🔹 یکی از این طلاب حجت الاسلام دکتر حسن یوسف زاده استاد #سواد_رسانه و #ارتباطات بود که با موضوع اهمیت فضای مجازی مطالبی را ارائه نمود.
🔹یوسف زاده در این دیدار به انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد #فضای_مجازی و استفاده نکردن از ظرفیتهای موجود در این عرصه اشاره کرد.
🔹 وی همچنین اهمیت #تبلیغ در فضای مجازی و ضرورت راهاندازی #شبکه_ملی_اطلاعات و حمایت از افسران #جنگ_نرم را یادآوری نمود.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
🔸 تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دیدار طلاب حوزههای علمیه با #رهبر_انقلاب 🔹 در پی دیدار حدود دو هزار
متن سخنرانی دکتر یوسف زاده در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ
سخن من درباره #فضای_مجازی است: یعنی بهروزترین فناوری ارتباطی برای مدیریت سبک زندگی در عرصه جهانی و یکی از مهمترین مسائل روز و دغدغه خانوادههای ایرانی و البته حوزههای علمیه.
فضای مجازی چاقوی دولبه است: فرصتهایی دارد و تهدیدهایی.
فضای مجازی چون اندیشه، ذهن و #فرهنگِ جامعه را از درون هدف میگیرد، پیچیدهتر و اثرگذارتر است. طبیعی است که برای به انحراف کشاندن جوامع ناهمسو با جریان استکبار، ارزشها و ریشههای فرهنگی و نگرشهای افراد آن جامعه مورد هدف قرار میگیرد.
این ویژگی نه به شکل خاموش که کاملا آشکار در فضای مجازی مشهود است.
بازی در زمینی که دیگران براساس منطق خود طراحی کردهاند و فرماندهی آن را برعهده دارند، براساس قواعد آنها انجام میشود
و بیاعتنایی به مخاطرات ناشی از آن ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی بهدنبال داشته باشد. و لذا فرمود: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا»
عجیب است که هشدارهای مکرر حضرتعالی، تذکرات مراجع معظم تقلید و فریادهای برخی دیگر از کارشناسان فضای مجازی و رسانهای، حساسیت لازم را در مسئولین مربوطه برنیانگیخه است؟
چرا انگیزه کافی برای راهاندازی زیرساختهای #شبکه_ملی_اطلاعات و حمایت کافی از شبکههای داخلی وجود ندارد؟
بهنظر میرسد شورای عالی فضای مجازی احتمالا به دلیل واگرایی در گرایشهای سیاسی و یا به دلیل تلقی مختلف از ضرورتهای راهبردی درباره فضای مجازی از ظرفیتهای خود به اندازه کافی استفاده نکرده است. البته این تنها مربوط به فضای مجازی نیست بهطور کلی فرهنگ عمومی همواره قربانی اختلاف سلیقهها گشته است.
تنها بهعنوان یک نمونه اشاره میکنم که، ناهماهنگی و ناهمدلی در اجرای قوانین، چیزی به نام #فیلترینگ را در این کشور به ارمغان آورد که امروزه استفاده از آن، که محدود به شبکههای مجازی هم نمیشود، به امری بهنجار تبدیل شده و به شکل خاموش در حال زدودن حساسیتهای ارزشی، ایجاد گسست نسلی و نابود کردن بنیان خانواده و دژهای فرهنگی ماست.
فضای مجازی بهشکل فعلی و مدیریت نشده، ارزشهای دینی، فرهنگی و انقلابی ما را تهدید میکند و نگرانیهای جدی را در میان مردم سبب شده است؟
طبیعی است که هیچ فرهیختهای به دنبال ایجاد مانع برای استفاده مردم از فناوریهای ارتباطی نوین نباشد، لکن حوزه انقلابی بهعنوان یکی از مردمیترین نهادهای جامعه اسلامی نمیتواند در قبال افول ارزشها، فروپاشی نظام خانواده و عوامل تحلیل برنده انقلاب و تضعیفکننده آن بیتفاوت باشد و البته مسئولیت سنگینی نیز در این خصوص بر عهده دارد.
در سالهای اخیر گامهای مثبت و تدابیر مقدماتی درخور برای استفاده بهینه از ظرفیتهای مثبت فضای مجازی از قبیل ایجاد شورای فضای مجازی حوزههای برادران، تشکیل کارگروه بین نهادی #رسانه و فضای مجازی، اهتمام به توسعه آموزشهای سواد رسانهای، تدوین سرفصلها آموزشی مرتبط با فضای مجازی و برخی حمایتها از فعالان و مبلغان فضای مجازی در حوزه علمیه برداشته شده است لکن هنوز با انتظارات فاصله دارد و نیازمند اهتمام بیشتر است.
بنابراین، تدابیری چندگانه به شرح ذیل پیشنهاد میشود:
بررسی، آسیبشناسی و سیاستگذاری درباره فضای مجازی نیازمند یک #قرارگاه ویژه و مستقل است.
راهاندازی زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و استقرار «ابردادهها» در داخل کشور و همچنین ایجاد نهادی ملی برای تولید سامانههای شبکهپایه، ضرورتی انکار ناپذیر است.
نظریهپردازی درباره استفاده از فناوریهای نوین در ابعاد فقهی، اخلاقی و فلسفی با الهام از قواعد فقهی تمدنساز و جامعهپرداز از سوی #حوزههای_علمیه امری لازم است. در واقع نسبت دین و فضای مجازی بایستی در دستور کار جدی حوزه علمیه قرار گیرد.
از جریانها و گروههای انقلابی و افرادی که به شکل آتش به اختیار در فضای مجازی فعالیت میکنند و حقیقتا افسران #جنگ_نرم هستند، باید حمایتهای لازم صورت گیرد.
#تبلیغ در فضای مجازی باید بهعنوان یک رویکرد جدید تبلیغی، جایگاه خود را پیدا کند و مورد حمایت نظاممندِ سازمانهای تبلیغی قرار گیرد. اگرچه در خصوص حضور در شبکههای اجتماعی خارجی هنوز نوعی سردرگمی وجود دارد.
تشکیل شورای فضای مجازی فراگیر در حوزه، که بتواند درباره همه حوزههای خواهران و برادران سیاستگذاری کند، پیشنهاد میشود.
تا این که #گام_دوم_انقلاب را با فضای مجازی پاک، ایمن، ارزان و مناسب جامعه اسلامی آغاز کنیم و ادامه دهیم.
#حوزه_علمیه، بهویژه طلاب جوان و اساتید #سواد_رسانهای آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری اعلام میدارد.
حسن یوسفزاده
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی
نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی
🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29
🔸کلید واژه ها: #بازی_های_رایانه_ای، فرهنگ سازی، #فضای_مجازی، گزینه اخلاقی
🔸چکیده
بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل #بازی، به #رسانه ای تأثیرگذار برای #فرهنگ_سازی و ارتقای نگرش #کاربران بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و #فرهنگ جامعه کاربر را برگزیند.
این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
آمار جدید مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی:
🔹دبیرخانه #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی نتایج گزارشی با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر کرد که در آن آمار تازه و جالبی از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در حوزه #رسانه_ها ارائه شده است.
🔸نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی #خانواده ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل #مطالعه و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را مورد بررسی قرار داده است.
1️⃣حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد طی سال قبل از آمارگیری، مطالعۀ #کتاب غیردرسی داشتهاند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه #قرآن و #ادعیه، 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. در مورد وضعیت مطالعۀ #روزنامه نیز جامعه آماری مورد مطالعه کمتر از 30 درصد است.
2️⃣حدود 19 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به #سینما رفتهاند، حدود 5/1 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به #تئاتر رفتهاند .
3️⃣درمورد #تلویزیون 4/91 درصد افراد 15 ساله و بیشتر برنامههای سیمای #جمهوری_اسلامی_ایران را تماشا کردهاند که 5/99 درصد مخاطبین در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کردهاند. سرانه تماشای برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است.
4️⃣حدود8/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری #موسیقی گوش دادهاند. سرانۀ هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است.
5️⃣حدود 53 درصد افراد 15 ساله و بیشتر، عضو #شبکههای_اجتماعی بودهاند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکههای اجتماعی، 1 ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| وظیفهی حوزههای علمیّه نسبت به گذشته سنگینتر است
🔺 گزیده بیانات رهبرانقلاب در دیدار اخیر طلاب. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
"جنجالانگیزی یک #مانکن در مدارس"
کلیپهایی که این روزها در فضای بهاصطلاح مجازی بیشتر به چشم میخورد خبر از ماجرایی عجیب و پیچیده میدهد که بیش از هر چیزی ابتدا نیاز به بررسی از زوایای گوناگون دارد؛ کلیپی با عنوان «جنتلمن» نهتنها #فضای_مجازی که حتی فضای حقیقی مدارس را نیز متأثر کرده است.
ازآنجاکه هدف از نگارش این سطور تبیین وقایع است، خوانندگان را به ذکر نکاتی کوتاه دعوت میکنم و قضاوت را بر عهده مخاطبان میگذارم.
1. در قریب بهاتفاق کلیپهای منتشرشده از مدارس، شاهد پخش یک موزیک خاص با مضمونی سخیف و جنسی هستیم و بهسختی میتوان این مسئله را اتفاقی قلمداد کرد. بهویژه آنکه توجه داشته باشیم این اتفاق در مدارس افتاده است نه دانشگاه که فضای بازتری نسبت به مدرسه در امور فرهنگی دارد. اینکه تمامی مدیران این #مدارس به شکل اتفاقی به یک #موسیقی خاص علاقه داشته باشند و علاوه بر هنجارهای موجود در جامعه دینی ایران همان را برای دانش آموزان خود پخش کنند در حد محال است. آنهم موزیکی که خواننده فراری آن اذعان دارد برای گروهی خاص و جهت پخش در فضایی خاص تولید کرده است.
2. برای همه کسانی که حتی یکبار با آموزش و پروش همکاری داشتهاند مانند روز روشن است که با سازوکار موجود در #آموزشوپرورش، بدون بخشنامه امکان برگزاری هیچ مراسم و برنامه فوقالعادهای اعم از برنامههای مرتبط با مناسبتهای ملی، مذهبی و غیر آن وجود ندارد و یا در حد محال است.
3. تقریباً تمامی دانش آموزان مدارسی که کلیپ آنها منتشرشده است شعر را حفظ هستند. اگر ساسان حیدری #خواننده توانمند و مشهوری بود و فعالیت وی و نیز پخش آثار او در فضای عمومی کشور ممنوع نبود، در بهترین حالت میشد قبول کرد که چند نفر از هر کلاس که بیشتر به خوانندههای فراری علاقه دارند به خاطر علاقه شخصی ترانه او را حفظ باشند، اما همخوانی جمعی یک موسیقی زننده از سوی همه #دانش_آموزان نشان از آن دارد که در قریب بهاتفاق مدارس، هنگام فیلمبرداری و مستندسازی این ماجرا بار چندمی بوده است که این #موزیک پخش میشده است.
4. این اتفاقها بدون عقبه فکری و روان نبوده است. وقتی کمی صفحات تاریخ را ورق میزنیم، چند نکته را مشاهده میکنیم که میتوان آنها را به این مسئله ربط داد که بهعنوانمثال به یکی دو مورد اشاره میشود:
- اعلان مسئولان دولتی ازجمله خانم ابتکار بهعنوان معاون #رئیسجمهور در امور #زنان و #خانواده در تاریخ 28/7/97 مبنی بر اینکه افسردگی، جامعه را بهشدت تهدید میکند.
- خبر آماده شدن طرح شادسازی مدارس و مراکز آموزشی به این بهانه و صدور بخشنامههایی در این راستا که در میان خطوط خبری مختلف پنهان شد و کسی در آن زمان نفهمید ماجرای این طرح و شکل و محتوای آن چیست؟
5. با پخش شدن این کلیپها که در قالب و محتوا متحد هستند میتوان محتوای طرح مذکور تا حدی حدس زد. این نکته زمانی بیشتر قریببهیقین میشود که تمامی این ماجراها درست زمانی اتفاق میافتد که امام جامعه مسلمین نسبت به اجرایی سازی #سند_2030 تذکر و هشدار میدهند و آن را تربیت پیادهنظام برای نظام سلطه معرفی مینمایند و از مردم و مسئولان میخواهند هم با این سند و هم با عوامل آن مقابله کنند.
6. دقت در این نکته جالب است که شاهد خط خبری رسانههای معاند ازجمله #بیبیسی از لحظات اول انتشار این کلیپها هستیم. این رسانههای وامدار #آمریکا و #انگلیس با انتشار این کلیپها و معرفی این اتفاقات بهعنوان انتخاب نسل جدید تلاش کردند این نوع گرایش را هنجاری جدید معرفی کنند که از اراده ملت جوشیده است و آن را در مقابل ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه قرار دادند. این رسانهها با نادیده گرفتن دغدغههای والدین و حتی دانشآموزانی که نسبت به این امور معترض بودند، هنجارهای جدید خود خوانده را خواست مردم (!) خواندند و تلاش کردند هنجارهای دینی جامعه را به حکومت، حاکمیت و مسائل سیاسی ربط دهند و دوگانهای پیرامون آن ایجاد کنند.
دریکی از این شیطنتها #رسانه دولتی انگلیس کودکانی که با آهنگ مانکن رقصیدند را طرفداران ساسی نامید و ادعا کرد این نسل آن چیزی نخواهد شد که حکومت میخواهد و حکومت میخواهد مردم را به افرادی تبدیل کند که بیهیچ فکری خود را درراه اهداف نظام به کشتن دهند. در این گزارش، دوگانه سازی میان دو مسئله اتفاق افتاده است؛ گزارشگر اندک انقلابیون نسل جدید (!) را طرفداران #شهید_حججی معرفی میکنند و در مقابل باقی افراد جامعه را که شروع به رقصیدن کردهاند را با استدلال اینکه کودکان نسل نو به آهنگ مانکن اقبال بیشتری دارند و آنها را حفظ هستند، آنها را طرفداران این مانکن بیروح میخواند.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
7. همزمانی این وقایع با تلاش آشکار عدهای برای بهزانو درآوردن #جمهوری_اسلامی در امور مختلف #فرهنگی، #سیاسی، #اقتصادی و اذعان برخی مسئولان در همایشهای بینالمللی نسبت به اجرایی سازی سند ننگین 2030 انسان در قالب چهارشنبههای سفید، تجمعهای غیرقانونی در دانشگاه از سوی مردان برای اعتراض به حجاب بانوان و ... انسان عاقل را به این باور میرساند که محال است این وقایع آنهم به این شکل، اتفاقی باشد یا حاصل توطئه تعدادی مدیر و معاون در چند مدرسه.
اینکه چه اهداف مستقیم و غیرمستقیمی پشت این ماجرا و وقایعی شبیه به این امر خوابیده است نیاز به واکاوی بیشتر و کسب بصیرت روزافزون دارد که ضرورت بازنگری نسبت به هشدارهای #رهبری را بیشازپیش آشکار میکند.
علی قهرمانی - عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
1551262796-10196-22-7.pdf
438.7K
🔹مقاله: بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی
نویسندگان: سید علی محمد رضوی - نصرت الله نعمتی فر - سید حسین موسوی
🔹منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی سال ششم پاییز 1397 شماره 2 (پیاپی 22)
🔸کلید واژه ها: #شبکه_های_اجتماعی ، #اینستاگرام ، #تهاجم_فرهنگی ، #سواد_رسانه_ای
🔸چکیده:
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره مندی کاربران از سواد رسانه ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹نشست مبانی #دراماتورژی قرآن
روش اقتباس #داستانی و #سینمایی از موضوعات قرآنی
🔹با حضور رضا رحیمی فرد استاد دراماتورژی #قرآن
و نویسنده #فیلمنامه قرآنی «فهرست مقدس»
زمان: یکشنبه - 98/2/29 ساعت 22
مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 دوره های آموزشی هنری #رسانه_ای ویژه #طلاب
🔹مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری مجتمع آموزشی شهید حقانی شهرک مهدیه قم دوره های آموزشی هنری رسانه ای را ویژه تابستان برگزار می کند.
نویسندگی خلاق
خوشنویسی
عکاسی با موبایل
🔹آسیب شناسی #بازی_های_رایانه_ای
(با همکاری انجمن سواد رسانه طلاب)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی
آیا صرف داشتن سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبها میشود؟
محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان
🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانهای تنفس میکنند. عدهای میگویند نگوییم #فضای_مجازی بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عدهای این تعریف را هم ناقص میدانند و میگویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد.
دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا میتوان گفت فضای مجازی رفتار و هنجارهای اجتماعی را میتواند تشدید و یا تسهیل کند.
این آسیبها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسانها میباشد این در حالی است که بسیاری از آسیبهایی که مربوط به افکار و بینش انسانها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد.
🔹سواد رسانهای
بسیاری از کارشناسان راهحل کاهش آسیبهای احتمالی فضای مجازی را گسترش «#سواد_رسانهای» میدانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگانها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانهای روی آوردهاند.
اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است:
آیا آموزش سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبهای ناشی از فضای مجازی میشود؟
آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانهای را از سالهای دور شروع کردهاند، این آسیبها کاهش پیدا کرده است؟
آیا صرف داشتن دانش سواد رسانهای لزوماً منجر به کاهش آسیبها میشود؟ (فرد سیگاری که میداند سیگار بد است آیا سیگار را ترک میکند؟)
چه عوامل دیگری برای کاهش آسیبهای رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟
🔹تقابل غلط سواد رسانهای و فیلترینگ
متاسفانه عدهای تنها راهحل مشکلات بیشمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانهای میدانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار میدهند که «سواد رسانهای به جای #فیلترینگ» باشد. این شعار شاید عامهپسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد میداند که تقابل سواد رسانهای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید:
کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او میدهد تا به مسافرت برود؟
پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانهای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث میشود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانهای)، جادههای سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشداردهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.
🔹در اینجا باز این سؤال مطرح میشود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جادههای سالم و بیخطر براساس میل باطنیاش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد.
پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانهای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس میشود.
ادامه در پست بعدی👇
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا»
شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانهای منجر به ندیدن فیلمهای پورن و غیراخلاقی نمیشود. برای اثبات این ادعا میتوان به بالاترین سرچها در فضای مجازی در کشورهایی که سواد رسانهای را از سالهای دور آموزش و نهادینه کردهاند، توجه کرد.
برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «#خود_کنترلی» گذاشتهاند در حالی که همین مفهوم به معنای کاملتر با نام «#تقوا» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهههای مختلف زندگی به خواهشهای نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت میتواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمیخورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمیدهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمیدهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد.
🔹سه گام مهم
در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود.
گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...)
گام دوم: سواد رسانهای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...)
گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا.
متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل مینگرند و تنها تحقق یک گام را کافی میدانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیبهای رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود.
برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیسجمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانهای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانیکه عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است.
برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی میدانند که این نگرش هم هر چند آسیبها را کمتر میکند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمیشود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در #پیام_رسانهای_بومی عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانهای و محتوای بیهوده قرار نمیگیرند؟
یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می کند:
بازنمایی مفاهیم #قرآنی در #سینمای_غرب
🔹با حضور کارشناسان #سینمای_دینی:
حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر
دکترمحمد حسین فرج نژاد
🔸زمان: دوشنبه 30 اردیبهشت - ساعت 22
🔸مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، طبقه منفی 2
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹دوره های تابستانه
انجمن #سواد_رسانه طلاب برگزار می شود:
ویژه طلاب و خانواده های آنان
1️⃣ کارگاه نقد و تحلیل #فیلم:
استاد سعید مستغاثی (پنج شنبه عصر)
2️⃣ مطالعات #فضای_مجازی:
دکتر فرشاد مهدی پور (چهارشنبه صبح)
3️⃣ #مستندسازی با موبایل (مقدماتی و پیشرفته):
استاد روح الله رفیعی (پنج شنبه صبح و عصر)
4️⃣ تولید محتوا در فضای مجازی:
آقایان ابوذر ظفری و سید علی موسوی (چهارشنبه عصر)
مدارک: یک قطعه عکس، مدرک حوزوی، (50 هزار تومان هزینه کلاس)
زمان: ثبت نام تا 29 خرداد تمدید شد
زمان کلاس ها تقریبی است و بعد ثبت نام طلاب نهایی می شود.
شماره تماس: 371160 داخلی 5157
مکان: صفائیه کوچه 21 ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
https://eitaa.com/savad_rasaneh
🔻نشست انجمن سواد رسانه طلاب با موضوع بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
#مرکزفرهنگیهنریدفترتبلیغاتاسلامی
@eshragh_mfh
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🚨 نگران زبان فارسیام؛ از صداوسیما گلهمندم، به جای زبان صحیح، زبان بیهویت را ترویج میکند
🔻 رهبرانقلاب، در پایان #دیدار_شاعران:
🔸 حفظ هویت برای یک ملت بسیار مهم است عزیزان. چرا که ملتی که هویت خود را از دست بدهد، در مشت بیگانگان آب میشود و از بین میرود.
🔹 راجع به زبان فارسی بنده در حقیقت نگرانم. من از #صداوسیما گلهمندم. بجای اینکه زبان صحیح و معیار و صیقلخوردهی کاملا درست را ترویج کند، زبان بیهویت را ترویج میکند. زبان بیهویتی که گاهی غلط و بدتر از همه پر از #تعبیرات_فرنگی و خارجی است.
🔸 وقتی یک مجری یک تعبیر فرنگی از یک مترجم یا نویسنده را در صداوسیما تکرار میکند، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ میشود. ما داریم مفت زبان خودمان را آلوده میکنیم.
۹۸/۲/۳۰
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
میلاد پر سرور امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهل بیت و ماه پر نور نیمه رمضان بر شما روزه داران گرامی مبارک باد. 🌺🌸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
استفاده از دین در سینمای غرب برای رسیدن به هدف غیردینی خود
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمندفر در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در #سینمای_غرب» که به همت #انجمن_سواد_رسانه_طلاب مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام مفاهیم #قرآن در سینمای غرب را مورد بررسی قرار دهیم، فرصت یک جلسه نیست و مباحث مختلفی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان این که علت کثرت مفاهیم قرآنی در سینمای غرب، نگاه دینی آن است، گفت: بسیاری از مفاهیم مشترک ادیان الهی در سینمای غرب مورد بررسی قرار می گیرند؛ البته این توجه و بررسی به این معنا نیست که لزوماً در مقام تثبیت و تعریف بوده باشد، بلکه سینمای غرب یک نگاه ویژه ای به دین دارد.
این محقق و پژوهشگر دینی تصریح کرد: در سینمای غرب با محور قرار دادن یک دین خاص، به صورت مشترک توجه ویژه ای به مقوله ها، مفاهیم و المانهای دینی آن دارند و گاهی تعریف عام تری وجود دارد که از مقوله دین در #سینما استفاده می کنند برای اینکه به هدف خود که غیر از دین باشد، برسند و البته گاهی هم نقد دین را انجام می دهند.
وی با اشاره به فیلم «برای انتقام» که از محصولات سینمای غرب است، افزود: در این فیلم، بانویی وارد جریانی شده و به رئیس یک شبکه تی وی پناهنده میشود و بعد متوجه می شود که این رئیس جزء همان گروهی است که از آنها فرار کرده است، اما این رئیس او را در اتاقی مخفی می برد که کتب قرآن در قفسههای آن قرار دارد؛ در پایان فیلم هم فردی که در منزل او قرآن نگه داشته بود، کشته شد؛ یعنی در این فیلم ها، مفاهیم و تصاویر دینی به تصویر کشیده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر با بیان این که وقتی وارد مفاهیم قرآنی میشویم، متوجه می شویم که قرآن کتاب هدایت و سرشار از مفاهیم است، اظهار داشت: سینمای غرب در یک بستر دینی و فرهنگی خاص شکل گرفته و مشاهده می کنیم که بسیاری از المان های دینی و قرآنی، در #فرهنگ آن ها نیز وجود دارد؛ مانند اذان، نماز به سبک اسلامی که خاص دین اسلام است و مفاهیم نبوت و... که عام است.
وی ادامه داد: یکی از اساس های مهمی که رد قرآن، کتب مقدس و در سینما به آن جدی پرداخته شده، تاریخ مقدس است که جزئی از سینمای دینی به شمار میرود و بسیاری از این مفاهیم را مورد بررسی قرار می دهد و لزوماً نگاه سینمای غرب همیشه نسبت به معارف دینی منفی نیست، بلکه سینمای پاک داریم.
این محقق و #پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه تقلیل گرایی در تمام معارف دینی مشاهده می کنیم و اساساً سینما مقوله تقلیل گرایی را در باور اصل قرار داده است، تصریح کرد: سینما به عنوان یک ابزار مادی فعالیت میکند و زمانی که می خواهد دست به معانی عالی رتبه مثل خدا بزند، چاره ای جز تقلیل گرایی ندارد، پس امکان چنین چیزی در سینما وجود دارد اما الهیات #مسیحی و #یهودی با انحرافاتی که در آن اتفاق افتاده، انبیاء را در مقام عصمت معرفی نمی کند و در حد انسان تنزل پیدا می کند و حتی بعضاً برای #تبلیغ یک جنس از خداوند استفاده می کنند و او را به تصویر می کشند.
وی با بیان این که در تاریخ مقدس #فیلم های متعددی داریم و نگاه جدید سینمای غرب به بازنویسی آزاد از تاریخ مقدس است؛ در سوره طه از آیه ۹ به بعد، داستان مواجهه حضرت موسی(ع) در کوه طور به نمایش کشیده می شود و به حضرت موسی(ع) خطاب می شود که من پروردگار تو هستم، و حضرت در این مواجهه خشوع دارد.
حجت الاسلام والمسلمین ارجمندفر خاطرنشان کرد: این حالت خشوع در سینما به تسلیم اجباری تقلیل شده است و انسان در این تسلیم هیچ کاری از دستش برنمیآید؛ وقتی حضرت موسی(ع) در مواجهه با خداست، از شدت شوق این فرصت را نمی خواهد از دست دهد و این مقوله در یهودیت نیز وجود دارد اما در یک فیلمی ایشان را در حد چوپان نزول داده است و به جای عصا، شمشیر به دست او دادند؛ در این فیلم اقتدار خداوند را با یک نماد بسیار کوچک کودک نشان می دهد؛ استفاده کارگردان از کودک برای به تصویر کشیدن خداوند این است که دین مربوط به دوران کودکی است و حضرت ابراهیم(ع) در این فیلم به جای جنگ با فرعون عملاً با خدا خواهد جنگید؛ همچنین که #کارگردان این فیلم مسیحی است و چهره این کودک دقیقاً مطابق با چهره حضرت عیسی(ع) در بغل مادرش است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد حسین فرج نژاد در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که به همت #انجمن_سواد_رسانه_طلاب مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که حدود ۳ هزار آیه از آیات #قرآن درباره تاریخ است، اظهار داشت: قرآن کتاب زندگی و دین برنامه زندگی است و لذا مفاهیم اصلی که در قرآن طرح شده، مهمترین مفاهیمی است که همه افراد بشر به آن نیاز دارند.
وی با بیان این که ۵۰۰ آیه از آیات قرآن #سبک_زندگی اسلامی غیر از احکام است، گفت: مفاهیم اصلی که در آیات مکی مطرح می شود، توحید و نبوت و معاد است، لذا در این آیات اصول کلی و بنیادی سبک زندگی بیان می شود و در آیات مدنی قرآن کریم سبک زندگی به نحو بارزتری ساحات زندگی انسان را پوشش می دهد.
فرج نژاد اظهار کرد: حدود ۲ هزار آیه قرآن در مورد معاد است. درباره نظامات سیاسی و اجتماعی در قرآن حدود هزار آیه قرآن وجود دارد و لذا مسئله مهمی است و بیش از ۳۰۰ آیه اقتصادی در قرآن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه خداشناسی از مسائل کلیدی قرآن کریم است، افزود: تمدن و سینمای غرب خداگرایی را به ملی گرایی و نژادگرایی تغییر داده و هستی شناسی جامع را به جهان مادی تغییر دادند و خدای جهانی را به خدای ملی تغییر و انسان را به بشر مادی کوتاه بین تغییر دادند، همچنین معاد را به بهشت زمینی یا معاد بسیار کوچک دیگری تغییر دادند و منجی هدایت گر را به موعود قومی تغییر دادند.
این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: در سینمای غرب، دین به عنوان برنامه جامع زندگی به #سکولاریسم و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی تبدیل می شود و آخر الزمان به آخر زمین تغییر دادند اما عصر به منجی زمینی، جهاد به داعش یا تسامح تغییر داده شده است.
وی افزود: در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است، همچنین تفریح و تذکار به سرگرمی و وقت گذرانی تقلیل داده شده است.
فرج نژاد اظهار داشت: گاهی برای بهتر شدن اخلاق یا زندگی سکولار، خداوند را یک فرد در نظر می گیرند و نگاه ابزاری به خداوند است و یک عقل کاملاً سطح پایین را به بشر نشان می دهد.
وی با بیان این که نباید اساس اصلی هنر #سینما را فراموش کنیم، گفت: وضعیت فکر جامعه بسیار تأسف بار است و دلیل آن، وجود این فیلم های غربی و تحلیلهای سطحی از آن است و در برخی بحث های غیر مفید غرق شده و از جوانان غافل شدیم، لذا اساس اصلی هنر سینما را فراموش نکنیم.
این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: چه زمانی انسان را برتر از خدا می دانند و چه زمانی سند ۲۰۳۰ رو می توانند امضا کنند که این سند ورود صد در صد تمدن غرب به ساحت انسان است.
فرج نژاد اظهار داشت: بحث ما این نیست که توصیف ادیان را نداشته باشیم، بلکه مهم نگاه به دین است؛ غرب اگر توانسته موفق باشد، به این دلیل است که نگاه خود را با آثار فاخر به بشر القا کرده است، پس با توصیف غلط دین مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: سینمای غرب آثار جدی و فاخری است و سالانه حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ #فیلم تولید می کند و که حدود بیست سی فیلم آن جدی است و دنیا را تحت تأثر قرار می دهد؛ سینمای آرمانی ما سینمای غرب نیست چون تفکر سست بنیاد هستند و ظاهر زیبایی دارد اما درون آن قوی نیست؛ #سینمای_ایران در طول ۴۰ سال گذشته بعد از انقلاب اسلامی قوت بسیار جدی داشته است اما جناح عقلانی و متفکر جهان به این اذعان دارد که سینمای ایران در این چهل سال در حوزه تاریخ مقدس و دفاع مقدس حرف های جدی برای گفتن دارد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 فراخوان فصلنامه مطالعات دینی رسانه
علاقمندان میتوانند جهت ارسال مقالات و آثار خود به سایت http://jrsm.qomirib.ac.ir/ مراجعه نمایند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
2.98M
#معرفی_کتاب
#دانلود_کتاب
📝 شاخص های #ارتباطات_اجتماعی در جامعه اسلامی (2 جلد)
نویسنده: حسن یوسف زاده
همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی
همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده
تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹مهدی حق وردی استاد #بازی_های_رایانه_ای انجمن #سواد_رسانه:
🔸چرا #بازی با محتوای #خشونتآمیز و #ضد_اخلاقی سومین بازی پرطرفدار در #ایران است!
🔸دوگانه #سواد_رسانهای و #فیلترینگ دوگانه غیرواقعی است
🔸«دسترسی» و «سیاستهای رسانهای» موضوع مغفول مانده سواد رسانهای است
برای دریافت متن کامل مصاحبه مراجعه نمایید: 👇
http://farhangesadid.ir/fa/news/1684/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
انتشارات #انقلاب_اسلامی منتشر کرد؛
📝 «غناء» متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی اسلامی در موضوع غناء و موسیقی
این کتاب دربردارندهی 75 جلسهی #درس_خارج #فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّهالعالی) در موضوع #غناء و #موسیقی است که در سال تحصیلی 87- 88 حوزه برگزار شده است.
بهگونهای میتوان این کتاب را جامعترین کتاب در این موضوع و با این سطح علمی دانست. از اختصاصات این کتاب، بررسی تمام روایات مربوط به بحث غناء و موسیقی و #رقص است. #طلّاب و #دانشجویان و عموم علاقمندان به #فقه_اسلامی میتوانند از مباحث علمی این اثر فاخر بهرهمند شوند.
#رهبر_معظم_انقلاب (مدظله) در جلسه اول این درسها میفرمایند: بحث غناء جزو مباحث مهمّه است. خود مسئله، مسئلهی مشکلی است. مقدار روایتی که از ائمّه(علیهمالسّلام) در باب غناء وارد شده است، دربارهی کمتر محرّمی از #محرّمات وارد شده است. اینهمه سخن، موعظه وتحذیر از ائمّه(علیهمالسّلام) درمورد غناء، نشاندهندهی اهمّیّت مسئله است.
به اینکه چرا این اندازه اهمّیّت دارد، در خلال بحث باید برسیم. علاوهبراینکه در دوران ما، با این #وسایل_ارتباطیِ گوناگونی که وجود دارد، مسئلهی غناء از گذشته اهمّیّتش بیشتر است.
خرید کتاب از طریق آدرس:
http://book-khamenei.ir/
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh