eitaa logo
✍️ شاعر شو
289 دنبال‌کننده
68 عکس
14 ویدیو
4 فایل
🖍مدیریت شاعر #مهین‌اسدی‌آسترکی_ناردُهْدر 👌نکات آموزشی‌مفید 😇 #آموزشگرساده‌ام 🌹 #لفظ_استاد_برام_زیاده 🌺پس #ممکنه_گاهی_خطا_بگم ⭕️ #آموزش_خصوصی_مجازی_نمیدم 📘 #فعالیت‌به_قدر_وسع 💐با احترام؛ وقت‌پاسخ درشخصی ندارم @Mahass 🌀 #کپی‌باذکرمنبع_حق‌الناسم_هست
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️ : 🖍 "ی نکره" و "نشانه های جمع" در زبان فارسی جدید، دیگر وابسته پسین نیستند. 👇 وابسته های پسین سه تا است: ✓۱_مضاف الیه ✓۲_صفت شمارشی ترتیبی باپسوند ُم ✓۳ _صفت های بیانی (مطلق،مفعولی،نسبی،لیاقت،فاعلی) 🌹 ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ➜﴾ @shaer_sho ﴿‌‌‌‌‌‌‌‌ ❥᭄ ••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••• .•°``°•.¸.•°``°•. ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ‌‌‌‌‌‌‌‌❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍     •.¸    🍀    ¸.•           °•.¸¸.•° 🌺 زبان‌مشترک‌مردم‌جهان‌شعرست☝️ ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
✍️ شاعر شو
🌹 #آموزش‌عروض‌شعر 🔴#درس_سه 🔰#قسمت_سوم 🔰#وزن‌عروضی_و_هجا 🔰#نکات_تقطیع 👇👇 🔰 🌷 #نـکات_تقطیع 1⃣ #تـقطی
👆 آموزش وزن و عروض را تا تقطیع، بیان کردیم. و بعد آرایه ی جناس و انواعش رو، اموزش دادیم.و تمام کردیم. 🌹ان شاءالله بعد از یک جمع بندی کلی نهایی از جناس، ادامه ی وزن و عروض رو انجام میدیم.
🖍 سرقت علمی- ادبی یعنی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران، به عنوان نظریه و ایده خود. این عمل در حقیقت نوعی دستبرد فکری است. سرقت علمی- ادبی دستبردهای آگاهانه یا کپی کردن های اتفاقی مطالب دیگران را شامل می شود. ... 🖍 ( @khatdl ) ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
☆☆♡♡☆☆ 💐 ـــــــــــــــــ 🖍 ⇩ 🌹 👇پیش میاید که ✅ یک مصرع (نه بیت) ❌ (مهم) ✅ اینکه در بشن، و استفاده بشه میشه ⭕️ عموما این شباهتا، در اشعاری اند که زبان بیان و و و دارند. ❌ نه زبان بیان حرفه ای خاص و زیبا و پرآرایه. ✅ چون زبان حرفه ای هرفردی خاص خودشه و از دیگری متفاوته. ❌ الان برخی افراد، بیش از یک مصرع و بیش از یک بیت (شباهت ندارند) بلکه متاسفانه دارند، و در زبان شعر ساده ی فله ایشون فقط همون یک بیت سرقتیه قشنگ و حرفه ای و پرآرایه از آب درمیاد. ❇️ یعنی ابیات یک شعرشون از نظر و یکدست و در یک سطح نیستن و تفاوت ارزش ابیات شون زیاده. 👆 اینجا واضحه سرقت شعری کرده و -نیست ♡♡♡ 🌹 فرق ۳موضوع رو با مثال شرح میدم. 🍒 ۱_ در یا 🍒 ۲_ یا 🍒 ۳_ ✅ ۱_ 👇 📿 🌳 📚 ☺️ 😁 🌹 👆 نوعی (نه جزءبه‌جزء و کامل و عینی) از و مفهوم، یا و ی شعر شاعردیگری است. 👆عموما تمرینی برای هست که ایرادی نداره 👆 به صورت (نه جزئی) داره یک موضوع و مفهوم رو از شاعر دیگر تقلید و الهام گیری میکند ❌ نه به صورت واژه به واژه و جزئی. مفهوم (حالت اتشفشانی داشتن) رو الهام کنه شبیهش مضمونی بیاره. نه اینکه عین مصرع و واژگان شاعر دیگری رو در همون مفهوم بیاره که میشه یا که دارند داخل «...» بزارن. یا اگر نزارن میشه . 🌹 ۱_ الهام گیری، فقط در حالات و و ؛ یا هست. ❌ نه در و و .❌ 🌺 من میبینم یک شاعر درمورد شعری گفته، منم میام درمورد ابوریحان بیرونی یک شعر میگم.ولی این . 🖍بلکه ولی . مثلا من دیدم شاعری با ی (ـانی) و (می رویم) و (چهارمستفعلن) درمورد (امام حسین) شعری گفته. منم برهمین وزن و قافیه و ردیف و موضوع، شعری با توصیفاتی متفاوت میگم. این گیری‌تام هست و ایرادی هم نداره.ولی وگرنه سرقته. 🌹 ۲_ الهام گیری، چون الهام از و وزن و قافیه ی شاعر دیگریه ، و چون دیگه و دو شعر ، پس شعر شاعر خیلی عینِ شعر شاعری که ازش الهام گرفته شده؛ نیست. پس خیلی لزومی نداره بگیم از کی الهام گرفتیم. یکی‌نیستند. ♡♡♡ ✅ ۲_ 🦋 به معنی نوعی است . یعنی من از شعرکسی ، و آن قسمت شعرش را «...» داخل شعرم می آورم و جوابی به آن قسمت شعرش میدهم و بیشتر توضیحش میدهم یا به تمام شعرش استقبال میزنم. 👇مثال 👇 دل براين پيرزن عشوه گر دهر مبند كاين عروسی است که درعقد بسی داماد است  ⇩و تقريباً با ولی باشرح و و بیشتر مى گويد: مجو درستى عهد از جهان سست نهاد/ كه اين عجوزه، عروس هزار دامادست ⇩ (مردی عاشق سوار ماشینش میره، معشوق قدیمیشو گوشه جاده منتظرتاکسی میبینه، سوارش میکنه و بعدازیک سکوتی، بین این دو عاشق و معشوق درماشین حرفایی رد و بدل میشه، به مقصد میرسن، و معشوق برای همیشه میره) 👆 استقبالش چیه؟! (زنی عاشق،گوشه جاده منتظر تاکسیه، معشوق قدیمیش میاد سوارش می کنه و همان داستان ولی با نقش اولی زن بیان میشه. همان داستان برعکس شده) 🖍 ۲_ در کرد. یعنی نقل کرد ازکدام شاعر استقبال و تضمین کردیم. یا با «...» یا با . بالای شعر بزنم استقبال از فلان شعر از فلان شاعر 👆 وگرنه ❌ 💠 ۳_ گاهی ممکنه ما در یک شعر، هم الهام بگیریم هم استقبال. ایرادی نداره ولی باید حفظ امانت در بشه. ✅ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
♡🌸♡☆ 👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇 🌺 عموما در ، و است. و چون در ندارد و شعر دو شاعر خیلی عین هم نیست و تفاوت های بالایی با هم دارند ، لازم به ذکر نام شاعری که ازش الهام گرفتیم نیست. و عموما یک نوع برای است. 🌺 نوعی و و است از یا از شعرِ شاعر دیگری که از آن . و لازم به یا و یا است که بالا یا پایین شعر درج کنیم که از فلان شعرِ فلان شاعر،استقبال کردیم. ■■●💓●■■ ❌ ۳_ ، یا واژگانیه، یا معنوی. و یا مخلوط هر دو. ❇️ یعنی، شاعری ، از مصراع یک شاعر دیگر، را ، عینا با همان ترتیب یا ترکیب رو با کمی دستکاری و جابجایی، یا بریده بریده، داخل شعر خودش بیاورد و . و آن شعر را به نام خودش منتشر کند. 👆 عموما سرقت واژگانی بیشتر رخ میده. و همراه با سرقت معنوی میباشد. 👇 (ای کاروان آهسته ران کآرام جانم می رود) 👇 ما به صورتای زیر بگیم میشه سرقت ادبی 👇 ❌ ای کاروان آهسته ران ،دارم گلی در کاروان ❌ آرام جانم می رود، ای کاروان آهسته ران ❌ ای کاروان آهسته ران، 👆 اینا واضحه که سرقت ادبی واژگانیه. و دلیل توجیه کننده و قابل دفاعی هم ندارند. 🖍 ... ✅ در پـسـت بـعـد ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
✍️ شاعر شو
☆♡🌸♡☆ ❌ #سـرقــت_ادبی ✅ #قســمت_دوّم 👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇 🌺 #الهام‌گیری_ازشاعردیگر عموما
♡♡☆☆♡♡ 👇 سه بیت از برادر شاعرمون 🖍 درباره ی 👇پیرامون پست 👇 ـ eitaa.com/sorkhesabz/751 ♡♡☆☆♡♡ 👇👇 از سرقت شعر و ادب و نطق ادیبان چیزی نشود عاید تو سارق بد ذات شاعر شده ای با قلمت شعر بگویی این سرقت شعر و ادب و نطق، هنر نیست " هر که نان از عمل خویش خورد " شاعر پخته و خوشنام شود 😏😏 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🌹 🌹 🖍 🔶 ✏️ ابتدا (جدای از خوب بودن یا نبودنِ زبان امروزی و سنتی در شعر) به توضیحِ علت هایی می پردازیم که موجب تغییر زبان و بیان ما از سنتی به امروزی شده است. ✅ ۱_ پدیده تغییر زبان و بیان ،فقط مختصّ ِزمان ما نیست. بلکه گذشتگان مان نیز بنابر دلایلی برخی از واژگان و دستور زبان های کلامی گذشته تر خویش را کنار گذاشته یا فراموش می‌کردند و به زبان نوتری پناه می آوردند ✅ ۲_ عموما در گذشته مکاتبان، اهالی سواد درباری و غیردرباری و شاعران، و در زمان ما نیز رسانه های ملی و اطلاعاتی، صاحبان نشریه، روزنامه نگاران، آموزشگران و نویسندگان و... نقش عمده ای داشتند که به مردم و دانش آموزان بگویند چه کلمه ای سنتی و مهجور و منسوخ و چه کلمه ای امروزی و جایگزین است. و کلماتی را (به درست یا غلط) از دایره ی زبان امروزی خارج کرده اند ✅ ۳_ برخی واژگان قدیمی، نیز بخاطر استعمال مداوم مردم، در زبان امروز، ماندگار شده و امروزی حساب می شوند و برای مردم واژه ی مهجور و منسوخی نیستند ❌ ۴_ متاسفانه گاهی اهالی رسانه و نویسندگی، باسلایق یک طرفه و متکبرانه ی باسواد بودن شان، و محدودیت اطلاعاتشان از زبان رایج بین مردم ،بدون توجه به اینکه هنوز واژه ای واقعا بین عوام مردم، منسوخ و مهجور نشده است، آن واژگان را قدیمی و منسوخ معرفی میکنند ❇️ 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🌹 🌹 🖍 ــــــــــــــــــــ 🔶 ✅ ۵_ پیشتر گفتیم رسانه ها و اهل قلم، به درست یا غلط، نقش عمده ای در تحمیل سلایق زبانی خود بین مردم دارند. گاهی برخی کلمات قدیمی درواقع بین مردم فراموش شده و نامفهوم نیستند، ولی برخی اهالی نویسندگی و رسانه، یک طرفه آنها را منسوخ تصور و معرفی می کنند. و می خواهند سلیقه ی خود را به خورد زبان مردم بدهند.و به نوعی سلیقه سازی خود را به مردم تحمیل کنند. اکنون بحث مهم ما اینست که گاهی ملاک رسانه ها برای منسوخ کردن کلمات، ملاک درستی نیست و این روش، نوعی فرهنگ سازی زبانی غلطی است. چه بسا ضرورتی نداشت بعضی کلمات با جوسازی اهالی رسانه از دایره زبان امروزی طرد شوند. بلکه باید ملاک شان، سطح فهم مردم از واژگان نیز باشد. سلایق زبانی زنده و جاری و ساری بین مردم و قومیت ها را بیشتر بشناسند و قدر بدانند و ملاک شان این باشد که ببینند واقعا عوام و عموم مردم، چه کلماتی را هنوز زیبا و مورد استفاده ی خود می دانند یا نمیدانند. ❇️ ... 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🌹 🌹 🖍 ــــــــــــــــــــ 🔶 ✅ ۶_ پس از رسانه ها، علت عمده ای که موجب تغییر زبانی و حذف پاره ای از کلمات میشود، خواست و سلایق زیباشناسانه ی اکثریت مردم است. برای مثال گاهی در یک مفهوم ، کلمات متعددی با معناهای مترادف وجود دارند. حال بین کلمات مترادف، مردم برخی را راحت و زیباتر از دیگری می‌دانند و بیشتر به کار می برند. مثلا در مفهوم عشق و دوستی ،کلمه ی یار، کاربرد بیشتری نسبت به نگار دارد. مـِی نسبت به باده و دُرد جام نسبت به ساغر غم نسبت به اندوه باجناق نسبت به هم‌زلف صبر نسبت به شکیب جنگ نسبت به رزم ابر نسبت به میغ مثل و شبیه نسبت به همچون و چو و همانند از نسبت به ز خجالت و حیا نسبت به شرم آتش نسبت به اخگر و آذر چشم نسبت به دیده جمعه نسبت به آدینه و... ✅ ۷_ علت تغییر برخی کلمات، ترکیب فرهنگ ها و زبان ها بر اثر همـ‌زیستی اجتماعی بین قومیت های دو زبان و یا دو لهجه می باشد. 🦋 مثلا زندگی قومیت های عرب و فارس. چنانچه با ورود اسلام به ایران، زبان و موسیقی عرب که بسیار کامل تر بود بر زبان و موسیقی ایران تاثیر گذاشت. 🦋 حتی همزیستی دو قوم با دو لهجه ی متفاوت، روی لهجه ی یکدیگر موثر است. چنانچه برخی کلمات بین لهجه ی سمنانی و کردی، یا بین لهجه های مشهدی و بختیاری و لری و مازندرانی مشترک می باشند ❇️ 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 🌹 🌹 🖍 ـــــــــــــــــــ 🔶 ✅ ۸_ مورد موثر بر زبان، تحمیل و استحاله فرهنگی زبانی توسط قومیت های معاند میباشد 🌹عموما شباهت زبانی شرقی و کشورهای همسایه، بر اثر هـم‌زیستی های فرهنگیِ نسبتا مسالمت آمیزِ مردمی بوده است 🔥 اما باهجوم استعماری کشورهای غربی به سرزمین های شرقی و حتی غربی خودشان و استحمار فرهنگی، واژگان و اصطلاحات غریب زبانی غربی، وارد زبان مردم تحت استعمار می شد 💠 جالب اینکه دربرخی کشورها، همراهی علت سوم و چهارم، بیشتر ملموس است.هند که واژگان فارسی، عربی و انگلیسی را دارد ✏️ درحال حاضر ۲۲ زبان مهم در هند است که هریک ادبیات جالبی دارند 🔸 زبان هندی اشتراکات واژگانی حداکثری با فارسی دارد و در شعر و موسقی و ادبیات، بیشترین تاثیر را از فارسی پذیرفته است 🔺 نه تنها در زبان‌های شمالی هند مانند کشمیری و پنجابی و سندی بلکه در زبانهای جنوبی هند مانند مراتی و تامیل و تلگو نفوذ فارسی وجود دارد ❌ اما متاسفانه در زبان هند از جهت استحمار زبانی، اصطلاحات انگلیسی نیز رایج شده است. جالب است که تعداد شبکه‌های انگلیسی زبان، از تعداد شبکه‌های هندوستان به زبان هندی بیشتر است و زبان هندی فقط توسط ۴٠ درصد مردم هند استعمال میشود 🔹 اما کشوری نظیر چین، زبان رایج خود را در معرض استحاله ی اینچنینی قرار نداده است ❇️ 🖍 ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄•• 📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️ 💐 @nardohdar1 انارسرخ‌عشق✍ ••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••