شهرستان ادب
🔻سیمای آذربایجان در شعر #محمدحسین_شهریار
(مقالهای از #الهه_عزیزی_فرد پروندهپرترهی شهریار)
▪️«...یکی از برجستهترین ویژگیهای محمدحسین شهریار که موجب شده است آثار او در میان شاعران معاصر از جایگاه ویژهای برخوردار باشد، بازتاب عواطف میهنی اوست. این اشعار سرشار از دلدادگی شاعر برای موطن خویش است. بسیاری از سرودههای او در باب ستایش میهن، اشعاری هستند که شاعر در آن بهطورمستقیم یا غیرمستقیم به تکریم و بزرگداشت آذربایجان پرداخته است.
نقطۀ عطف توجه شهریار به آذربایجان در احساسات شخصی او نسبت به سرزمین مادری خویش و توجه به طبیعت بکر آن است. موضوعات مربوط به عواطف درونی شهریار که در ارتباط با وجهۀ رمانتیک شخصیت شاعر هستند، در خلال مضامینی مربوط به عواطف شاعر در ارتباط با زادگاهش، خاطرات کودکی او و یاد یاران مألوف بازتاب پیدا کرده است.
شهریار موضوعات اقلیمی آذربایجان را با درونمایههای طبیعت، یادکرد چندی از محلات و گردشگاههای تبریز، ارادت ویژه به شهر ارومیه و اشاراتی دربارۀ بازتاب فرهنگ مردم آذربایجان، بیان کرده است...»
ادامهی این مقاله را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9523
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مهمترین مسئله رمان معاصر
(دکتر #مسعود_کوثری در گفتگو با شهرستان ادب)
▪️«...رمان معاصر ایران بیش از هر دورۀ دیگری، بیانگر بحران هویّت و سرگشتگی انسان ایرانی است؛ البته، این سرگشتگی با نوع سرگشتگی نویسندگان عصر آل احمد و ساعدی بسیار متفاوت است. آن سرگشتگی، بیش از آنکه در جامعه و توسط فرد ایرانی تجربه شود، نوعی بازسازی تجربۀ سرگشتگی انسان غربی و متأثّر از جریان مدرنیسم، از کافکا و کامو و سارتر گرفته تا ویرجینیا وولف بود، تا تجربۀ عمیقاً ایرانی؛ امّا فرد امروز ایرانی، واقعاً فروپاشیده است و حتّی این فروپاشی از رمان ایرانی جلوتر است؛ این جلوتر بودن به این دلیل است که سرعت تغییرات به اندازهای بودهاست که رماننویسان ما هنوز دامنۀ این تغییرات را درک نکردهاند. آنها هنوز درگیر آن بخش از تغییرات هستند که به قول خودشان «مجوز نمیگیرد»؛ ولی داستان تغییرات، از این هم فراتر رفتهاست و فقط به برخی از جلوههای این تغییرات، مثل تغییر نگرش نسبت به خانواده، زن، عشق، رابطۀ زن و مرد و مانند آن، ختم نمیشود. این فروپاشی، بیش از هرجای دیگر در ذهنیّت فرد ایرانی رخ داده و او رابطهاش را با دنیای سنّت و حتّی با دنیای مدرن از دست دادهاست. این انسان، در گذشته میدانست چه میخواهد، امّا اکنون حتّی بهدرستی نمیداند چه میخواهد. بنابراین، مسالۀ خیلی ساده این نیست که فرد ایرانی در "گذار" از سنّت به مدرنیته است؛ این، دیگر یک افسانه است که زمانش به سر آمدهاست. خود مدرنیته هم تبدیل به سنتّی شدهاست که دیگر پاسخگوی سرگشتگی فرد ایرانی نمیتواند باشد. خلاصۀ تغییرات، خیلی عمیق است و این، نیاز به عمیق شدن در کار رماننویسی دارد...»
ادامهی این گفتگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9400
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پیرمرد یکچشم (بازخوانی داستانی عاشورایی از کتاب #بخارهای_رنگی نوشتهی #سیدمیثم_موسویان در پرونده #
🔻فاصلهی مخاطب از پیرمرد یکچشم
( یادداشت #محمدقائم_خانی بر داستانی عاشورایی از مجموعه داستان #بخارهای_رنگی نوشتهی #سیدمیثم_موسویان در پروندهی #ادبیات_عاشورایی )
▪️ «... سنت علوم حوزوی از ابتدا و در تمام هزاره پس از تشکیل خویش، متکفل جداسازی سره از ناسره تاریخ و حکم کردن درباره دین بوده است. بنابراین مبنا، هرگونه برهم زدن خط تاریخ اسلام و کمرنگ کردن حوادث آن از طریق مبهم و تیره نشان دادن حوادث تاریخ اسلام، اصل اعتقاد دینی را زیر سؤال میبرد. اما از طرف دیگر، داستاننویس دینی هنگام مواجهه با تاریخ صدر اسلام، همچون تمام برحههای دیگر تاریخ، چارهای جز تحلیل واقعیت از منظری فراتر کنش انسانی ندارد. در رمان تاریخی، حوادث بازسازی میشوند تا بتوانند در خدمت روایت داستان قرار بگیرند. این دو نیروی مخالف درونی و بیرونی داستان، نویسنده را در منگنه قرار میدهند و آرامش پرداخت به چنین موضوعات حساسی را از او سلب میکنند. به همین دلیل است که اکثر نویسندگان، هرچقدر هم مذهبی بوده و به رمان تاریخی علاقه داشته باشند، ریسک انجام چنین کاری را نمیپذیرند یا درنهایت رمان را به پای تاریخ ذبح میکنند. اما آقای موسویان داستان «پیرمرد یک چشم»، با اتخاذ ترفندی توانسته است این مشکل را حل کند. او داستان را از زبان نقالی که صحنههای کربلا را روی پرده کشیده شده دارد، برای ما روایت میکند و بخشهای تاریخ را از زبان خودش کنار هم مینشاند... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9471
@ShahrestanAdab☑️
شهرستان ادب
🔻بر فرازِ قاف
(در پی حادثهی تروریستی اهواز که شهادت تنی چند از هموطنانمان را منجر شد، #محمد_شکری_فرد غزلی سروده است در سوگ جانباز شهید «حاجحسین منجزی» که از شهدای آن حادثه بود. این مرثیه را با هم میخوانیم)
▪️باز پیوسته به اقیانوس، رود دیگری
عشق پیدا کرده در عالم نمود دیگری
چون سپندی بین آتش سوختی تا بلکه ما
در امان باشیم از چشم حسود دیگری
ترس دشمن از وجود مردهایی مثل توست
که چنین از پشت آمد بیوجودِ دیگری
از بلندیها چه آسان رد شدی، سیمرغوار
بر فراز قاف میبینم صعود دیگری
همسرت هنگام رفتن بر دلش افتاده بود
نیست بعد از این خداحافظ، درود دیگری!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شهریار، قلهی رمانتیسم
(مقالهای از #جاوید_سیفی پروندهپرترهی شهریار)
▪️«...واژه ی رمانتیک به معنای "خیال انگیز" و "افسانه ای" از قرن 17 در ادبیات انگلستان کاربرد داشته است. در آن دوران، کلاسیک ها برای مسخره کردن طرفداران رمانتیسم این واژه را در مورد آنان به کار می بردند. رمانتیسم به عنوان مکتبی ادبی از اواخر قرن هجدهم در انگلستان و سپس در آلمان شکل گرفت و از سال 1830 وارد ادبیات فرانسه شد و چند دهه بر ادبیات اروپا حاکم بود. رمانتیسم فرانسه که در ابتدا تحت تاثیر ادبیات انگلستان و آلمان به وجود آمده بود؛ به چنان شهرت و پیشرفتی رسید که ادبیات سایر ملل را نیز زیر سایه ی خود درآورد و به صورت مکتبی فراگیر درآمد.
(سید حسینی، 1385: 177)
"شاعر مکتب رمانتیسم پیامبری است که از ورای عالم ظاهر، عالم روح و حقیقت را می بیند. او زیبایی طاهری را مصنوعی و زیبایی روحی و معنوی را حقیقی می شمارد."
(دانشور، 1388: 127)
بر همین اساس می توان ریشه های مکتب رمانتیسم را در مکتب ایده آلیسم جستجو کرد؛ چراکه آنان نیز به اصالت روح و تسلط جهان معنوی بر عالم مادی اعتقاد داشتند...»
ادامهی این مقاله را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9532
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻رویکرد پستمدرنیستی در اشعار متأخر #منوچهر_آتشی
(یادداشتی از دکتر #محمدرضا_روزبه به مناسبت زادروز این شاعر نوگرا)
▪️«...پستمدرنها با اتکا به آرای پساساختارگرایان، معتقدند که بیرون از حیطۀ زبان، حقیقی وجود ندارد. روایات تاریخی، زاییدۀ زبانند و به دلیل "متن بودگی"، مانند زبان، فاقد قطعیتاند. از این رو با رد تلقی "زمانٍ تقویمی" و سیر خطی تاریخ، هماواز با میشل فوکو به تاریخٍ دٓوٓرانی و مبرا از قانون علّیت اعتقاد دارند. بر پایۀ همین نگرش، شاعران و نویسندگان پسامدرن، در روایات تاریخْمحور یا فراداستانهای تاریخگرایانه، نظم تاریخی وقایع را در هم میآشوبند و ادوار و اشخاص تاریخیٍ ناهمگون را با هم میآمیزند.
زندهیاد منوچهر آتشی، شاعر نوگرای معاصر، در آخرین مجموعه اشعارش رویکردی آشکار به نگرش و شگردهای زبانی پسامدرن داشت. مثلاً در شعر "سفرنامۀ سورنا در رؤیا" زمانْپریشانه، به قصد نقد و نفی فرهنگ شهری مدرن، ناصر خسرو، شاعر و حکیم قرن پنجم، را به خیابان ناصرخسرو در تهرانٍ امروز میکشاند:
ناصرخسرو/ در خیابان ٍ خود به تحیّر پرسه میزند./ و به کسانی که از کنارش میگذرند و آهسته میگویند: / "اکس" / "کوکایین"/ "داروهای تکنسخه"/ "وایگر هم داریم"/ "و ... تا دلت بخواهد!..."/ ناصرخسرو غضبناک و سپس آرام میشود...»
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9533
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻غریبانیم در بازار شامی
(در تازهترین مطلب پرونده #ادبیات_عاشورایی، چهارپارهای میخوانیم از جناب آقای #علی_محمد_مودب)
▪️چو شب زد خیمه بر اردوی شن ها
جهان نیزار خاموشی شد و خفت
به هر سو چلچراغی سبز پژمرد
ز "الا" در بیابان نیزه بشکفت
زمین شد صفحه ی تفسیر قرآن
به خط سرخ مصباح الهدی ها
نمی خواند کسی خط خدا را
به قرآن مبین کربلاها
به جا ماند از تمام باغها داغ
درختان تشنه از جو بازگشتند
به شوق گندم ری، اهل بابل
کدو رفتند و کندو بازگشتند
به طراری غروب از راه آمد
ز خون خوبرویان چهره رنگین
زمان چون خنگ کوری لنگ می زد
به زیر بار آن نی های سنگین
غریبانیم در بازار شامی
که زنگی، روی رومی خوش ندارد
عجب مصری که یوسف را بها نیست
که زالی نیست تا دوکی بیارد
ز یوسف، پیرهن دزدند مردم
که چشمانی زلیخایی ندارند
گهر-ریز است خاک کوی دلدار
گدایان میل بینایی ندارند
گدایان پاره ی نان دوست دارند
نمی بینند آن سر در تنور است
سبو بر سنگ ساحل می زند مست
نمی داند که دریا آب شور است
جهان مست است از خوابی گران، سنگ
نمی داند که خواب ارزان فروشی است
در انبارند خیل مرده جانان
جهان بازار گرم جان-فروشی است
بکوش ای جان و جانی دست و پا کن
که جانان مشتری را دوست دارد
هر آن کس نیم-جانی دارد ای دوست
چنین سوداگری را دوست دارد
مبادا در قمار جان ببازی!
مبادا جان که دادی، تن بمانی!
عزیز است این دو روز غم، مبادا
ز یوسف، بند پیراهن بمانی!
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻دهمین جلسه از سلسله نشستهای ماهانه #ماه_شعر #آفتابگردان_ها شنبه ۳۱ شهریورماه در شهرستان ادب برگزار
🔻گزارش تصویری دهمین #ماه_شعر #آفتابگردان_ها
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9539
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پربازدیدترینهای بهار ۱۳۹۷ سایت شهرستان ادب
▪️اکنون با آغاز نیمه دوم سال 97 و در تازهترین مطلب پرونده #سالنامه_شهرستان_ادب خوب است نگاهی به پربازدیدترین مطالب این سایت در دو فصل بهار و تابستان بپردازیم. این مطلب اختصاص به پربازدیدترینهای فصل بهار و سه ماهه نخست سال دارد. پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۷ و در سه حوزه یادداشتها، شعرها و خبرها وگزارشها به شرح زیر است :
🔹پربازدیدترین یادداشتها :
🔸چرا و چطور #صدسال_تنهایی را بخوانیم؟ (یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد در سالروز درگذشت #گابریل_گارسیا_مارکز)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7948
🔸یادی از #بازار_صابر: شاعر ملی تاجیکستان (یادداشت #حسن_صنوبری در هفتمین روز درگذشت بازار صابر)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9010
🔸ملّتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن خواهد بود (یادداشتی از #یعسوب_محسنی در پروندهکتاب #بی_کتابی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8973
🔸#پروین_اعتصامی به روایت دکتر #شفیعی_کدکنی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7917
🔸پیوند شعر و عشق (یادداشتی از #علی_داودی در پرونده شعر عاشقانه)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7298
🔸فردوسی، «هجونامه» و شیعیان (یادداشتی از حسن صنوبری در پرونده پرتره فردوسی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9095
🔸انتخاب سرنوشت (یادداشتی از #امیر_مرادی در پرونده پرتره فردوسی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9029
🔸او یک زن است باورش کنید (یادداشتی از #آزاده_جهان_احمدی برای رمان #این_خیابان_سرعت_گیر_ندارد)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7868
🔸نیمنگاهی به شعر #محمدسعید_میرزایی (یادداشتی از #علیرضا_محمدعلی_بیگی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7920
🔸#سهراب_سپهری، سیاستمداری حرفهای (یادداشتی از #رویا_رسولی در پرونده پرتره سهراب سپهری)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7953
🔹پربازدیدترین خبرها و گزارشها:
🔸نتایج نظرسنجی بهترین کتاب شعر سال ۱۳۹۶
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7894
🔸اعلام برگزیدگان نهایی مسابقه داستاننویسی خلیج فارس
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7933
🔸گزارش تصویری شب شعر بزرگ #تهران_بیروت (پنجمین شب از شبهای شعر مقاومت)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9143
🔸 گزارش تصویری رونمایی از کتاب #گودال_اسماعیلی و مراسم یادبود مرحوم #علی_شاه_علی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8987
🔸 آقایان شاعر برگزیده در هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9003
🔸 بانوان شاعر برگزیده در هفتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9002
🔸بازگشایی «پرونده پرتره سهراب سپهری» در سایت شهرستان ادب
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7959
🔸 گزارش تصویری جشن #سلام_ماه ویژه متولدین اردیبهشت
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9027
🔸جایزه ناشر برگزیده سال ۱۳۹۶ به شهرستان ادب اهدا شد
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8990
🔸نتایج نظرسنجی بهترین کتاب داستان سال ۱۳۹۶
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7898
🔹پربازدیدترین شعرها:
🔸شعرهای دلاری! (طنزسرودههای شاعران در واکنش به افزایش قیمت بیسابقه دلار)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7936
🔸متن شعرهای دیدار شاعران با رهبر انقلاب در رمضان ۱۳۹۷
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9137
🔸دستور زبان عشق (بازخوانی غزل معروف #قیصر_امین_پور به مناسبت سالروز تولد او)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7962
🔸شبی چون شبه روی شسته به قیر (وصف شب در داستان بیژن و منیژه #فردوسی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9031
🔸مرا به باغ و بهاران چه کار دور از تو؟ (عاشقانهای از #حسین_منزوی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9091
🔸خدا عشق را آفرید، دل تنگ را آفرید... (شعری از کتاب #۶۴۱۰روز_تنهایی سروده #پونه_نیکوی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9179
🔸خانۀ دل ما را از کرم، عمارت کن! (شعری از #شیخ_بهایی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8964
🔸شاه ابوالفضل من (شعری از زندهیاد #احمد_عزیزی به مناسبت میلاد #حضرت_عباس علیه السلام)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7958
🔸جهان را، بیکران را، جن و انسان را دعا کردی (شعری از #سیده_فرشته_حسینی در رثای #امام_کاظم علیه السلام)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7924
🔸ای تکیهگاه و پناه... (عاشقانهای دیگر از #مهدی_اخوان_ثالث)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9079
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻«ملخها» | بازخوانی داستانی از #زویا_پیرزاد در شرایط اقتصادی امروز
▪️«...یک روز صبح، مثل هر روز مردم شهر از خواب بیدار شدند. زنها سماورها را روشن کردند، جلوی آینهها دستی توی صورت بردند، چادرهای گلدار سر کردند، دمپایی پا کردند و راه افتادند طرف نانوایی محل. چادر لای دندان گرفتند، چشم خمار کردند و گفتند: "شاطر آقا، یه خشخاشی." شاطرها چشمهاشان برق زد و نفس پرصدایی کشیدند. سینههای پرمویشان زیر عرقگیرهای رکابی باد کرد. دست کردند توی ظرف حلبی کجوکوله و یک مشت کنجد برداشتند. کنجدها را پاشیدند به نان ها و نانهای برشته را با چنگک دراز از دل تنور بیرون کشیدند.
زن ها چای ریختند. مردها چای را هورت کشیدند. زنها از کمی خرجی نالیدند. مردها عربده کشیدند و زدند روی دست بچهها که قند، کش میرفتند. بچهها بُق کردند.
روزی بود مثل همهی روزها. کت و شلواریها از کوچهها گذشتند و داد زدند: "کاغذ باطله، شیشه خالی، یخچال، تلویزیون میخریم." میوهفروش دورهگرد با وانت آمد و توی بلندگو فریاد زد: "پیاز، سیب زمینی، پرتقال واشنگتنی داریم".
آن روز فرقی با روزهای دیگر نداشت. یک لشکر اتومبیل پیکان، سبز و سفید و جگری ریخته بود توی خیابانها. پیکانها دندانقروچه کردند و غریدند و پریدند به هم. زدند و خوردند و خونین و مالین شدند. پاسبانهای راهنمایی از وسط راهبندانها سر بلند کردند و کلاغها را نگاه کردند که سرفهکنان پرواز می کردند. چراغهای راهنمایی چشم درد گرفتند. گربهها از ترس موشهای گندهی جویهای بیآب پریدند روی شاخههای خشک چنارها. شاخهها شکستند و گربهها افتادند روی سگها که کنار پیادهروها کیسههای نایلون میجویدند. سگ ها پا به فرار گذاشتند. مغازهدارها از جا پریدند و به مشتریها فحش دادند که به مغازهدارها فحش میدادند که جنسها را گران میفروختند.
درست در همین وقت اتفاق عجیبی افتاد. رادیوهای شهر، بی آن که کسی پیچشان را پیچانده باشد، همه با هم روشن شدند. تمام رادیوها، کوچک و بزرگ، برقی و ترانزیستوری و زرد و قهوهای و سیاه با صداهای زیر و بم و صاف و خشدار گفتند: "ملخها دارند به شهر حمله میکنند"...»
متن کامل این داستان را میتوانید در سایت شهرستان ادب مطالعه کنید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9506
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻عرض تسلیت خدمت استاد #محمدعلی_مجاهدی
▪️متاسفانه با خبر شدیم استاد محمدعلی مجاهدی _چهره برجسته شعر آیینی کشورمان_ به سوگ درگذشت مادر خویش نشسته است.
موسسه شهرستان ادب و مجموعه شاعران همراه با این موسسه، این مصیبت را به استاد مجاهدی عزیز صمیمانه تسلیت میگویند و از خداوند مهربان برای آن درگذشته طلب رحمت و بخشش میکنند.
گفتنی است استاد محمدعلی مجاهدی، متخلص به «پروانه» شاعر سرشناس استان قم و از برترین چهرههای شعر و ادب آیینی کشور است. گزیده غزلهای ایشان با عنوان #گلنفسی_ها در سال 1395 توسط انتشارات شهرستان ادب راهی بازار نشر شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پربازدیدترینهای تابستان ۱۳۹۷ سایت شهرستان ادب
▪️ اکنون با آغاز نیمه دوم سال ۹۷ و در تازهترین مطلب پرونده #سالنامه_شهرستان_ادب خوب است نگاهی به پربازدیدترین مطالب این سایت در دو فصل بهار و تابستان بپردازیم. در مطلب پیشین به پربازدیدترینهای بهار پرداختیم و این مطلب اختصاص به پربازدیدترینهای فصل تابستان و سه ماهه دوم سال دارد.
پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۷ (و در سه حوزه «یادداشتها و مصاحبهها»، «شعرها و داستانها» و «خبرها وگزارشها») به شرح زیر است :
🔹پربازدیدترین شعرها و داستانها :
🔸یک کمیک استریپ فوتبالی (پرونده ادبیات و فوتبال)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9245
🔸یازده شهید (شعری از #رضا_شیبانی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9285
🔸کبوترهای گوهرشاد (شعری از #محمدحسین_ملکیان)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9246
🔸کبوتر گنبد (شعری از #مریم_کرباسی برای #امام_رضا)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9291
🔸به جرم این که در این روزگار مرد شدیم (شعری از استاد #غلامرضا_شکوهی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9314
🔸ایمان بیاورید (شعری از #سودابه_مهیجی برای #امام_باقر)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9394
🔸شعر زیبایی که محمدحسین ملکیان برای پدر جانبازش سروده بود
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9320
🔸«چندچندند؟» (یک رباعی از #مهدی_جهاندار در پرونده ادبیات و فوتبال)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9189
🔸دادند به ما قسمتِ قربان تو بودن (شعری از دکتر #قربان_ولیئی)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9413
🔸بگو چگونه از این شهر صبح صادق رفت؟ (شعری از #اعظم_سعادتمند)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9228
🔹پربازدیدترین یادداشتها و مصاحبهها :
🔸 نگاهی به رمان #جام_جهانی_در_جوادیه (پرونده ادبیات و فوتبال
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9233
🔸 نگاهی به کتاب #تولستوی_و_مبل_بنفش نوشته #نینا_سنکویچ
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9202
🔸 عاطفه، نگرش، تصویر در اشعار با مضامین لحظه اسارت #شهیدمحسن_حججی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9355
🔸 زمانیکه یک اثر هنری بودم؛ هجویهای بر انسان مدرن (پرونده #رمان_معناگرا)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9193
🔸 در حال و هوای نوجوانی | یادداشتی از #مرتضی_شمسآبادی (پرونده کتاب #شبهای_بی_ستاره)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9263
🔸 یادداشتی بر کتاب لیلیِ آذر، سرودۀ اعظم سعادتمند به قلم #المیرا_شاهان (پرونده کتاب لیلی آذر)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9258
🔸 شعر خوب، موجود زندۀ جاودانهایست که بالاخره کشف خواهد شد! (پرونده کتاب لیلی آذر)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9253
🔸 توفیق شگفت انگیز #شازده_کوچولو (ویژه سالروز تولد #آنتوان_دوسنت_اگزوپری)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9199
🔸 نگاهی به رمان #آوازهای_روسی | یادداشتی از #حسام_آبنوس
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9287
🔸 نظر دکتر #شفیعی_کدکنی درباره کتاب تازه شهرستان ادب
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9395
🔹پربازدیدترین خبرها و گزارشها :
🔸 گزارش تصویری نقد کتاب #لیلی_آذر سرودهی #اعظم_سعادتمند
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9264/
🔸گزارش تصویری جلسه نقد #بی_کتابی در دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا (س)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9217
🔸نخستین دوره کارگاه های آموزشی کاربردی #مدرسه_رسانه
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9270
🔸گزارش تصویری مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9219
🔸رمانهای #ابدی و #به_نام_یونس نامزد جایزه قلم زرین شدند
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9206
🔸گزارش تصویری جلسه #انجمن_شعر_شهرستان_ادب
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9391
🔸گزارش تصویری روز اول اردوی #آفتابگردان_ها (بانوان دوره هفتم)
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9234
🔸گزارش تصویری ششمین نشست #عصر_اثر: نقد و بررسی رمان #باد_و_کاه
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9384
🔸پرونده تخصصی #ادبیات_و_فوتبال در سایت شهرستان ادب گشوده شد
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9197
🔸گزارش تصویری نشست نقد و بررسی مجموعه شعر #تماشایی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9290
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شهریار شیعهترین شاعر ادبیات فارسی
(یادداشتی از #لیلا_حسین_نیا در پروندهپرترهی #شهریار)
▪️«...سیدمحمدحسین بهجتتبریزی متخلص به شهریار شاید مردمیترین شاعر روزگار ما باشد. شاعری که ناخودآگاه جمعی ایرانیان او را «استاد» خطاب میکند همانطور که فردوسی را حکیم و سعدی را شیخ و حافظ را خواجه خواندهاست.
استاد شهریار اما از بُعد ویژهای وارد روح و جان ایرانیان شدهاست. در حقیقت شهریار با ارادت ویژهای که به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام داشته، جایگاه خود را در دل و جان مردم باز کردهاست.
شهریار برای من، مترجم ارادت و عشق به علی بن ابی طالب(ع) است. من با او علی(ع) را شناختم در همان سه چهار سالگی وقتی پدرم "علی ای همای رحمت" را کلمه کلمه در ذهنم میکاشت. عموم مردم ایران که روح و جانشان در گرو محبت به امیرالمؤمنین(ع) است هم شاید چنین نگاهی به شعر "علی ای همای رحمت" داشته باشند.
شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که شهریار شیعهترین شاعر تاریخ ادبیات فارسی است. من بیشک ناقض جایگاه بلند و تاثیرگذار فردوسی در آن کشمکش تاریخی با سلطان محمود غزنوی نیستم که کتمان چنین حقیقتی سنگ انداختن بر آفتاب است و میدانم که رودکی آدمالشعرای شعر فارسی شاید به جرم علوی بودن نابینا شدهاست. از جایگاه بلند کسایی و دردهایی که ناصرخسرو قبادیانی در پاکدینی تحمل کردهاست آگاهم. اما هیچ شاعری به اندازه شهریار نتوانسته اشعار آمیخته به محبت ولایت را وارد روح و جان مردم کند. معجزه سید تبریزی در همین نکته است، در همین که شعر آکنده به ارادت شیعیاش در افواه عموم جاری است. هرچند که شهریار در جا به جای اشعارش یاد حادثه بزرگ عاشورا و قیام سیدالشهداء(ع) را زنده نگاه داشته اما ارادت او به حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) بسیار برجستهتر است...»
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9542
☑️ @ShahrestanAdab