eitaa logo
خرد اجتماعی
373 دنبال‌کننده
338 عکس
67 ویدیو
45 فایل
نشر اندیشه‌های دکتر سید حسین شرف الدین (این کانال توسط ادمین اداره می‌شود.) سایت دکتر شرف الدین sharafoddin.ir ارتباط با ادمین @m110614 🌹 تبادل فقط با کانال‌های اندیشه‌ای انجام می‌پذیرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشه‌ای در فضای مجازی: 1️⃣ سخنرانی با عنوان « وظایف اخلاقی خداوند در قرآن»، محمدلگنهاوسن، کانال ایتای تاملات، صوت سخنرانی 👈 اینجا 2️⃣ سخنرانی با عنوان «عدالت اقتصادی مولود عدالت آموزشی است»، فرزاد جهان‌بین، خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا 3️⃣ یادداشت با عنوان «بهره‌وری در فرهنگ ملی»، محمد بهشتی، کانال تلگرام شخصی محمد بهشتی، متن یادداشت 👈 اینجا 4️⃣ اطلاعیه انتشار کتاب «بازگشت به مردم»، کانال ایتای تاملات، اطلاعیه انتشار 👈 اینجا 5️⃣ سخنرانی با عنوان «مطهری، «فیلسوفی» است که در برج عاج اهالی فلسفه نماند»، مهدی معین زاده، خبرگزاری مهر، متن سخنرانی 👈 اینجا 6️⃣ وبینار با عنوان «انتخابات در ایران از دریچه زبان شناسی سیاسی»، سید مجید امامی، کانال ایتای کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، اطلاعیه وبینار 👈 اینجا 7️⃣ مصاحبه با عنوان « دانشگاه و بروکراسی-زدایی و بروکراسی-افزایی»، سید جواد میری،کانال تلگرامی سید جواد میری، صوت مصاحبه 👈 اینجا 8️⃣ انتشار شصت و پنجمین شماره نشریه افق حوزه، کانال ایتای افق حوزه، اطلاعیه نشریه 👈 اینجا 9️⃣ سخنرانی صوتی با عنوان «اجرای قانون در برخورد با مجرمان و مفسدان»، احمد حسین شریفی، کانال ایتای مجمع عالی حکمت اسلامی، صوت سخنرانی 👈 اینجا 🔟 سخنرانی با عنوان «قسم به جان و قسیم جان»، عمادالدین باقی، کانال تلگرامی عمادالدین باقی، متن سخنرانی 👈 اینجا 🔰 رویدادهای اندیشه‌ای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت پانزدهم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶بیان نکات آیه ۲۶ سوره مبارکه اسرا (روز پانزدهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت شکلی و فرمی قرآن کریم کدامند؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 4️⃣ تصویرسازی قرآن 🔷 مضامین قرآن کریم دارای بیان بصری خاصی است و سراسر آیات این کتاب آسمانی به مثابه والاترین معجزه مکتوب، پوشیده از تصویر است. یکی از وجوه سادگی و قابل فهم بودن بیان قرآن، همین تصویری و ملموس‌بودن مفاهیم ذهنی آن است. 🔶موضوع تصویرسازی در قرآن کریم، اولین بار، توسط سیدقطب به صورت مبسوط مطرح شد. تصویر از نظر او، چنانکه در تحلیل وی از آیات پیداست، یعنی هر نوع ارائه حسی معنا، چه اینکه این داده حسی بر گونه¬های بلاغی سنتی تکیه نماید و چه فراتر از آن، بر دیگر عبارات حقیقی که موجب انگیزش قوه خیال مخاطب گردد، هرچند بر مجاز مبتنی نباشد. سید قطب با این برداشت مدعی بود که سبک قرآن، جز درآیات تشریع، تصویری است. این سبک تصویری، هم بر مؤمنان و هم بر کافران به طور مساوی تأثیرگذار است. 🔷 قرآن کریم از طریق تصویرسازی ذهنی، مفاهیم انتزاعی را عینی می‌سازد تا وضوح آن‌ها در ذهن مخاطب، بیشتر و در نتیجه تعامل مخاطب با متن بهتر گردد و در نهایت دریافتی بهتر از پیام قرآن توسط او انجام شود. تصویر یکی از ابزارهای هنری ادبی است که در رابطه با تخیل و به معنای ایجاد یک رابطه جدید میان اشیاء است. تصویر هنری به نوعی تأکید بر معنای مورد نظر ادیب و روشی برای القاء آنچه را که می‌خواهد به مخاطب برساند، است. بیانِ تصویری در قرآن، همان تصویر ذهنی است كه در قوه خیال انسان شكل می‌گیرد. 🔶 تصویر قرآنی، برخلاف تصاویر ادبی معمول، بازنمای حقیقت است و در عین حال تحریك كننده خیال نیز هست و برای تأثیرگذاری معنا بر جان و دل مخاطب از عنصر عاطفه مدد می‌گیرد. در این رابطه معانی فقط به وسیله تصویر آشکار می‌شوند. ادیب به واسطه تصویر می‌تواند احوالات پیچیده درون خود را منتقل کند و اگر این انتقال بدون به کارگیری هنر تصویر صورت گیرد، هیچ تأثیری در مخاطب نخواهد داشت. بنابراین، پناه بردن به تصویر وسیله‌ای برای عمق بخشیدن به مفاهیم مورد نظر نگارنده است. تناسب و هماهنگی موجود در تعبیر، این امکان را به ادیب میدهد تا سایه¬ها و ریتم کلام را با فضای احساسی که می‌خواهد ترسیم کند، هماهنگ سازد. 🔷 قرآن بر یک گونه‌ای خاص از تصویرسازی تیكه نمی‌کند؛ بلكه از گونه‌های متنوعی از تصاویری كه در درون بافت با هم در تعاملند، بهره می‌جوید. تصویرسازی‌ها به دایره بیان بلاغی همچون تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه محدود نمی‌شوند بلکه از عناصر گوناگونی مانند موسیقی آیات، توصیفات دقیق و تقابل صحنه‌ها تشکیل می‌گردند تا حس و خیال آدمی را برانگیزند. تصویرسازی‌های ذهنی با چارچوب فضای کلی بافت سوره‌ها هماهنگند. 🔶 گاه ممكن است تنها یك واژه با صوت مخصوص خود، كمال هماهنگى را ایجاد می‌کند، خیال را به حركت انداخته و گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نظیر آیه: «إِذا قِیلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ!» انتخاب كلمه‏ «اثا قلتم» به جاى هر كلمه‏ دیگر، حتى «تثا قلتم» با زنگ ویژه خود كافى است كه كندى، بطئى، سنگینى، به زمین چسبیدن و به طور خلاصه تصور جسم سنگینى، را القا كند كه با كوشش و تقلا باید آن را از زمین برداشت. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت شانزدهم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکته‌ای از آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه (روز شانزدهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️رصد رویدادهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 🔰 گزارش تازه‌ترین یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های منتشرشده در فضای مجازی را در کانال خرد اجتماعی دنبال کنید.👇👇 🔷 تاریخ: 11 اردیبهشت 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشه‌ای در فضای مجازی: 1️⃣ سخنرانی با عنوان «روشنفکری و حقیقت بدون روتوش»، احمدحسین شریفی، کانال ایتای احمدحسین شریفی، صوت سخنرانی 👈 اینجا 2️⃣ سخنرانی با عنوان «مشارکت و مشروعیت از نگاه امیرالمومنین»، محمد سروش محلاتی، کانال تلگرامی سروش محلاتی، صوت سخنرانی 👈 اینجا 3️⃣ وبینار با عنوان «تاریخ فرهنگ و تمدن کشور ایران از منظر استاد مطهری»، محمد محمودپور، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اطلاعیه وبینار 👈 اینجا 4️⃣ یادداشت با عنوان «لیلة‌القدر؛ قلب انسان کامل »، حسن بلخاری قهی، خبرگزاری مهر، متن یادداشت 👈 اینجا 5️⃣ سخنرانی با عنوان «توسعه ایران از امیرکبیر تا هاشمی»، ناصر مهدوی، کانال تلگرامی سخنرانی ها و درسگفتارها، صوت سخنرانی 👈 اینجا 6️⃣ یادداشت با عنوان «نگاهی به روشنفکری موجود و روشنفکری ایرانی»، مسعود پورفرد، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن یادداشت 👈 اینجا 7️⃣ سخنرانی با عنوان « تعارض «آزادی غریزه» و «آزادی معنوی» در اندیشه شهید مطهری»، میثم صداقت‌زاده، خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا 8️⃣ یادداشت با عنوان «جمکران: ایماژ مکانی امام غایب»، محسن حسام مظاهری، کانال تلگرامی محسن حسام مظاهری، متن یادداشت 👈 اینجا 9️⃣ اطلاعیه سخنرانی صوتی با عنوان «قرآن و مساله اکثریت»، محمود حکمت‌نیا، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اطلاعیه سخنرانی 👈 اینجا 🔟 یادداشت با عنوان «نقطه عزیمت فلسفه سیاست توحیدی»، احسان شریعتی، کانال تلگرامی شخصی احسان شریعتی، متن یادداشت 👈 اینجا 🔰 رویدادهای اندیشه‌ای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زخمی که در کوچه نشد باز از غریبی 🔷 سر باز کرد آخر ز سر روی عبا ریخت ⬛️ فرارسیدن سالروز ضربت خوردن مولای متقیان بر شیعیان آن حضرت تسلیت باد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت هفدهم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکته‌ای از آیه ۸۹ سوره مبارکه انبیاء (روز هفدهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️دینداران و موسیقی‌های تلویزیونی(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده 🔷 واکنش خانواده‌های دیندار نسبت به برنامه‌های موسیقیایی تلویزیون چگونه است؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «رفتارشناسی مخاطب دینداردر مواجهه با ابعاد موسیقایی برخی برنامه های سیمای ملی »، سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده، انتشار یافته در فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 33، زمستان 1396. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️دینداران و موسیقی‌های تلویزیونی(قسمت سوم) ✏️سید حسین شرف الدین و خدیجه خدابنده 🔷 مطابق نظرسنجی‌ها، از میان مخاطبان متدین، 8/81 درصد، علاوه بر برنامه‌های تلویزیونی مورد مطالعه، به سایر موسیقی‌های عرضه شده نیزگوش می‌کنند. موسیقی سنتی با بیشترین فراوانی بیانگر جهت‌گیری ذائقه‌ای این مخاطبان در خصوص مصرف اقلام موسیقیایی است. با شروع برنامه‌های تلویزیونی جدید علایق و انزجار حدود 50 درصد از مخاطبانی که موسیقی‌های پخش‌شده از تلویزیون را دنبال کرده‌اند، تغییری نکرده است. 🔶 پایبندی به اعتقادات دینی و غلبه اعتقادات بر تأثیرات برنامه‌ها، عدم دغدغه‌مندی نسبت به موسیقی، اعتقاد به کمرنگ‌بودن میزان پخش موسیقی در رسانه ملی و عدم تاثیر آن برتغییر گرایش مخاطبان، علاقه زیاد به موسیقی سنتی و جنبه هویتی آن و نیز عدم علاقه به موسیقی‌های با سبک نو از جمله دلایل این عدم ‌تغییر رفتار در مواجهه با موسیقی‌های ارائه شده، بیان شده است. 🔷 در 34 درصد از مخاطبان، شاهد تغییر ذائقه در جهت افزایش علاقه و گرایش به موسیقی‌های پخش‌شده از برنامه‌های موردمطالعه که عمدتاً ازنوع پاپ بودند، هستیم. آشنایی بیشتر با این نوع موسیقی‌ها، افزایش علاقه و تمایل به گوش‌دادن به این سبک از موسیقی، علاقمند‌شدن به تهیه آلبوم خوانندگان مدعو و اذعان به کمرنگ‌شدن نقش اعتقادات، ازجمله دلایل تغییر رفتار مخاطبان ذکر شده است. پوچی و بی‌محتوایی متن و غنایی‌بودن آهنگ در این نوع موسیقی‌ها بویژه با تأکید بر شدت این موارد در آیتم‌های برنامه «شب کوک» نیز منجر به کاهش تمایل و علاقه و بلکه ایجاد نوعی انزجار نسبت به این نوع موسیقی و این نوع برنامه‌ها در 16 درصد از مخاطبان موردبررسی، شده است. 🔶 67.7 درصد از مخاطبان مورد بررسی، به ادعای خود، نسبت به نظر فقهی مقام معظم رهبری که برای رسانه ملی مرجعیت و اعتبار هنجاری دارد و نیز از فتوا و رای فقهی مرجع تقلید خود درباره موسیقی و خوانندگی، اطلاع کامل داشتند و 3.32 درصد نیز به ادعای خود از این موضوع تاحدی اطلاع داشته و بی‌اطلاع نبودند. و هیچ عضوی از نمونه مورد بررسی که فاقد اطلاع از این احکام باشند، یافت نشد. 🔷از نظر40 درصد از مخاطبان متدین موردبررسی، موسیقی‌های پخش شده در برنامه‌های منتخب سیمای ملی، هیچ انطباقی با نظرفقهی رهبری ندارند؛ و از دید 36.7 درصد این مخاطبان، برخی از آهنگ‌های پخش‌شده در این برنامه‌ها با فتوای معظم له انطباق داشته و برخی انطباق ندارند. 23.3 درصد از ایشان نیز معتقدند که جریان پخش موسیقی در رسانه ملی با نظر فقهی ولی فقیه انطباق کامل دارد. 🔶 79.3 درصد از مخاطبان مورد بررسی با پخش و ترویج موسیقی توسط رسانه ملی مخالف هستند و 20.7 درصد آنها با این سیاست اعلام موافقت کردند. ناسازگاری با سلامت روانی و اجتماعی جامعه، دور کردن جامعه اسلامی از اهداف اصلی خود، ایجاد توهمات و تخیلات واهی و پوچ در جوانان، مترتب‌شدن آسیب‌های فردی و اجتماعی همچون کاهش غیرت، افزایش شهوت و تضعیف اراده (طبق آنچه درروایات دینی بدان تذکر داده شده است) و شکسته شدن قبح شنیدن موسیقی حرام و عادی‌شدن آن در میان خانواده‌ها و تأثیرات سوء آن در فرزندان؛ ازجمله دلایل مخالفت ایشان عنوان شده است. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شهید مطهری: در شب قدر طبیعت و ماوراءالطبیعت یکی می‌شوند...!! 🔰 روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، بر تمام علم‌آموزان و فراگیران علم خجسته باد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@sharafoddin_ir
26.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت هجدهم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکات آیه ۳۲ سوره مبارکه نور (روز هجدهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️تاریخ مقدس...(قسمت ششم) ✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی 🔷 تحلیل انتقادی روایت پیامبران در سریال یوسف پیامبر 📚 برگرفته از مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «تحلیل انتقادی روایت پیامبران در تلویزیون از منظر الگوی مفهومی اسوه‌پردازی دینی»، علی وحیدی فردوسی، سید حسین شرف الدین و نعمت‌الله کرم‌اللهی، انتشار یافته در فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 43، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️تاریخ مقدس...(قسمت ششم) ✏️سید حسین شرف الدین و علی وحیدی 🔷 همان‌گونه که در تبیین الگوی قرآنی اسوه‌پردازی یوسف نبی(ع) گذشت، مضمون محوری در روایت قرآن از حضرت یوسف(ع)، (نحوۀ مواجهۀ با ابتلا: تقوا و صبر) است. 🔰 نحوۀ مواجهۀ یوسف سریال با مضمون تقوا 🔸مضمون محوری تقوا در روایت سرگذشت یوسف نبی(ع) در قرآن، ناظر به عفت و پاکدامنی آن حضرت در مواجهه با درخواست زلیخای جوان برای برقراری یک رابطۀ نامشروع است که در دوران جوانی و سکونت آن حضرت در قصر عزیز مصر روی داد. در سریال یوسف پیامبر نیز مضمون تقوا در بخش «سرگذشت یوسف در قصر پوتیفار» و نیز در بخش «سرگذشت یوسف در زندان زاویرا»، در قالب مضمون حفظ عفت و فرار از گناه به خوبی روایت شده ‎‌است. در این دو بخش از سریال، پاکدامنی یوسف در مواجهه با درخواست زلیخا که با تطمیع و تهدید به دنبال جلب نظر یوسف و برقراری رابطۀ نامشروع با وی بود، روایت شده ‌است. 🔹اما به نظر می‌رسد تقوا به‌عنوان یکی از مضامین محوری که در روایت قرآنی یوسف(ع)، ترجمان حفظ عفت و پاکدامنی و پرهیز از آلودگی به رابطۀ نامشروع با نامحرم است، در بخش‌های پایانی سریال و در ماجرای مواجهۀ مجدد یوسف با زلیخا و پیش از ازدواج با او، دچار انحراف شده است. ماجرای مواجهۀ مجدد یوسف با زلیخا در دوران پیش از ازدواج با او، آکنده از توجه بیش از حد یوسف به زلیخا و فاقد مؤلفه‌های پرهیزکاریِ دوران جوانی یوسف در مواجهه با زلیخای جوان است. 🔸به‌رغم اینکه در ماجرای مواجهۀ مجدد با زلیخا، یوسف سریال در جایگاه پیامبری و حکمرانی مصر است و با آثنات ازدواج کرده و در سنین میانسالی قرار دارد و برخلاف اینکه هنوز با زلیخا ازدواج نکرده است، اما نوع مواجهه‌اش با زلیخا قابل مقایسه با دوران قصر پوتیفار و با دوران زندان زاویرا نیست و این در حالی است که در آن دوران، یوسف سریال هنوز به پیامبری مبعوث نشده و جوانی مجرد بوده که در جایگاه پیشکار قصر پوتیفار خدمت می‌کرده ‌است. 🔹نحوۀ شخصیت‌پردازی یوسف در دوران جوانی و در مواجهه با زلیخای جوان و درباری، مالامال از حیا و پاکدامنی است. چنین شخصیتی که در آن دوران و به‌رغم فراهم بودن تمام شرایط، در مقابل درخواست ارباب خود مقاومت کرده و به زندان افتاده و به دلیل اصرار بر پرهیزکاری، جایگاه سابق خود را از دست داده و از تمام امکانات مادی و رفاهیات محروم می‌شود، اما در دوران حکمرانی و پیامبری و میانسالی خود که با همسری جوان و زیبا همچون آثنات ازدواج کرده است، در مواجهۀ مجدد با زلیخا گویی اختیار از کف داده و دائم به او سرکشی می‌کند. 🔸به‌‌رغم ابراز بی‌میلی تلویحی زلیخا به او در این دوران ، یوسف سریال همچنان بر ملاقات با او اصرار می‌ورزد، تا جایی که حتی سینی غذا را از ندیمۀ زلیخا می‌گیرد و خودش برای زلیخا غذا می‌برد و این درحالی است که در این مقطع زمانی، هنوز با زلیخا ازدواج نکرده است. در این دوران زلیخا را دائماً در حال عبادت در پیشگاه الهی مشاهده می‌کنیم و انگار در این دوران بر خلاف دوران قصر، زلیخاست که به یوسف بی‌رغبت است و گویا یوسف است که بر وصال زلیخا اصرار می‌ورزد. 🔹در مجموع به نظر می‌رسد تفاوت موجود در نحوۀ روایت مضمون محوری تقوا در دو دوران از زندگی یوسف سریال، این‌همانی شخصیت یوسف را در قبال مضمون تقوا زیر سؤال می‌برد؛ به طوری که مخاطب نمی‌تواند بپذیرد یوسفی که در دوران جوانی و تجرد که هنوز به مقام پیامبری برگزیده نشده، به‌رغم فراهم بودن تمام شرایط، در مواجهه با زلیخای جوان چنان رفتار عفیفانه‌ای از خود بروز می‌دهد، اما همین یوسف و در دوران میانسالی که در مقام پیامبری و حکومت قرار داشته و صاحب همسر و فرزند است، نوع مواجهه‌اش با زلیخا پیش از ازدواج با او، رنگ و بوی عفت و پرهیزکاری سابق را ندارد. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️ تولید و نشر فکر؛ ویژگی بارز شهید مطهری 🎙مقام معظم رهبری 🔷 روز معلم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلم بزرگ، مرحوم شهید مطهری. خصوصیتی در شهید مطهری است که این خصوصیت برای همه‌ی معلمین، چه معلمین حوزه‌های علمیه، چه معلمین دانشگاه‌ها، چه معلمین مدارس و آموزش و پرورش، برای آن‌ها باید الگو باشد. 🔶 مرحوم شهید مطهری؛ ☑️مرد دانشمندی بود ☑️مرد متفکری بود ☑️عالم بود واقعاً ☑️فیلسوف بود ☑️فقیه بود ☑️به مسائل فکری تسلط کامل داشت 🔷 این خصوصیات در این بزرگوار بود؛ لکن آن خصوصیت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که: ✅هم تولید فکر می‌کرد ✅هم نشر فکر می‌کرد 🔶 نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمی‌نشست. آرام و قرار نداشت. ما دیده بودیم ایشان دائم در فکر بود. دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را نشر بدهد بین مخاطبان خود و یک جهاد نرم‌افزاری به تمام معنا را ایشان شروع کرده بود در طول سالیان متمادی. 🔷 پ.ن: توجه و عنایت مقام معظم رهبری به نشرعلم و عمومی‌سازی فکر به عنوان مهمترین و بارزترین ویژگی شهید متفکر مطهری؛ قابل توجه و دقت‌نظر است که به نظر می‌رسد امروزه در جنگ‌های شناختی و اندیشه‌ای،نیاز ویژه به این امر در سازوکار ژورنالیسم اندیشه بیش از پیش ضروری است. 📌آدرس کانال؛ 🆔@Taammolat74 🆔@sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت نوزدهم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکات آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان (روز نوزدهم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️رصد رویدادهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 🔰 گزارش تازه‌ترین یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های منتشرشده در فضای مجازی را در کانال خرد اجتماعی دنبال کنید.👇👇 🔷 تاریخ: 13 اردیبهشت 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشه‌ای در فضای مجازی: 1️⃣ سخنرانی با عنوان «تمام آیات قرآن ناظر به رفع نیاز است»، عماد افروغ، خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا 2️⃣ یادداشت با عنوان «همه راه‌ها در برابر سلبریتیسم در عصر گفتمان تصاویر»، محمدعلی سیدحنایی، کانال ایتای فکرت، متن یادداشت 👈 اینجا 3️⃣ سخنرانی با عنوان «شهید مطهری و استنباط نظریه قدرت از سیره علوی»، محمد سروش محلاتی، کانال تلگرامی گلچین سخنرانی ها، صوت سخنرانی 👈 اینجا 4️⃣ یادداشت با عنوان «کلاب‌هاوس یک نرم‌افزار ایدئولوژیک است»، حسن خجسته، خبرگزاری مهر، متن یادداشت 👈 اینجا 5️⃣ سخنرانی با عنوان «زبان ملی»،سید جواد میری، کانال تلگرامی شخصی سید جواد میری، صوت سخنرانی 👈 اینجا 6️⃣ انتشار شماره 24 از نشریه دیده بان اندیشه با عنوان «حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی»، کانال ایتای فکرت، فایل نشریه 👈 اینجا 7️⃣ سخنرانی با عنوان «دعا در قامت اصولی از اصول دین»، ناصر نقویان، کانال تلگرامی خانه اندیشمندان علوم انسانی، صوت سخنرانی 👈 اینجا 8️⃣ سخنرانی با عنوان «شب قدر و حضور در اکنون بیکرانه خود»، اصغر طاهرزاده، کانال ایتای تاملات، صوت سخنرانی 👈 اینجا 9️⃣ یادداشت با عنوان «شهید زنده»، مهدی جمشیدی، کانال ایتای غرب شناسی و اندیشه اسلامی، متن سخنرانی 👈 اینجا 🔟 اطلاعیه وبینار با عنوان «عدالت و معنویت»، بیژن عبدالکریمی و عمادالدین باقی، کانال تلگرامی کانون بعثت اخلاق، اطلاعیه وبینار 👈 اینجا 🔰 رویدادهای اندیشه‌ای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت بیستم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکاتی از آیه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه قصص (روز بیستم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 وجوه جذابیت محتوایی قرآن کریم کدامند؟ 📚 برگرفته از مقاله علمی-ترویجی با عنوان «جذابیت در قرآن کریم»، سید حسین شرف الدین، اسماعیل صابرکیوج، انتشار یافته در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️جذاب‌ترین رسانه (قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج 🔷 در کنار عناصر جذابیت‌بخشی شکلی، قرآن کریم در محتوای پیام خود نیز به موضوع جذب مخاطب توجه داشته است. به لحاظ محتوایی پیام‌های قرآنی دارای ویژگی¬هایی هستند که می¬توانند در جلب مخاطب به پذیرش آنها، تاثیر بسیاری داشته باشند. برخی از مهمترین این ویژگی عبارتند از: 1️⃣ حق بودن 🔶 قرآن کریم در آیات بسیاری بر حقانیت آموزه‌های خود، نزول و تنزیل به حق قرآن و... تاکید می‌نماید. وصف محتوای قرآن کریم به «حق» (یونس: 108) از این رو است كه معارف آن دارای حقانیت مبتنی بر واقعیت است. اساس نظام دین اسلام پیروى از حق است. در این زمینه قرآن کریم تصریح می‌دارد بر اینکه: « هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ»: « وَ اللَّهُ یقْضِی بِالْحَقِّ» و در باره مؤمنین فرموده: « وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ». 🔷 قرآن کریم كتابى است كه به سوى حق هدایت مى‌كند، و هدایتش هم به حق است. این كتاب، گفته‏هایش همه و همه حق صریح است و براهینى كه بر مقاصد و اغراض خود اقامه مى‏كند، همه هدایت به راهى است كه باطل در آن رخنه ندارد، و آن راه راهى است كه جز به حق منتهى نمى‏شود. 2️⃣ توجه به نیاز‌های مخاطبان 🔶 اکثر مردم می‌خواهند درباره خود و چیزهای مورد توجه‌شان، مطالبی بخوانند یا بشنوند، مردم زمانی به پیام توجه نشان می‌دهند که این جنبه در آن‌ها رعایت شده باشد. اگر یک پیام به هر یک از عناصری که مورد علاقه شخص است، مربوط باشد، به طور شخصی بر او اثر می‌گذارد و آن پیام دارای ربط شخصی است. مورد دیگری که می‌تواند بر جلب توجه مخاطبین به پیام تاثیر مستقیمی داشته باشد، جایی است که پیام مربوط به عوامل و مسائل حیاتی و مهم می‌شود. 🔷 عوامل حیاتی می‌توانند به ویژه در مورد ارائه دلیل برای گوش‌دادن مخاطب و اثبات جدی‌بودن مشکل، موثر واقع شوند. رویدادها یا واقعیت‌هایی که برجسته و غیرمنتظره هستند یا ویژگی‌های مشخصی دارند معمولا بهتر از اطلاعات پیش پا افتاده، معمولی و غیر برجسته به خاطر سپرده می‌شوند. از این منظر، یکی از مهمترین ویژگی‌های اسلام و آموزه‌های قرآن کریم این است که به نیازهای انسان توجه عمیقی نشان داده و درصدد تامین نیازهای واقعی انسان می‌باشد(الأنفَال: 24). 🔶 قوانین و اصول اسلام، پس از گذشت قرون متمادی از عصر نزول قرآن كریم نیز به طور كامل پاسخگوی نیازهای انسان كنونی است، زیرا این قواعد بر اساس اصول فطری و مطابق سعادت واقعی بشر است. اسلام دینی است که علاوه بر نیازهای معنوی و حیات اخروی، به نیازهای مادی افراد نیز توجه دارد؛ اما در میان اندیشمندان اسلامی، درباره اینکه اسلام متکفل پاسخ به چه میزان از نیازهای مادی انسان است، اختلاف نظر وجود دارد. این دیدگاه‌ها بر سر اینکه قرآن کریم به چه میزان به علوم تجربی و ریاضی توجه کرده در سه گزاره «قرآن كریم دربرگیرندة تمام علوم بشری است»، « در قرآن صرفا اشاره‌های علمی گذرا، وجود دارد»، «قرآن کریم، فقط تشویق به فراگیری این علوم کرده» می‌توان خلاصه کرد. 👣 این مطلب ادامه دارد..... 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️رصد رویدادهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 🔰 گزارش تازه‌ترین یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های منتشرشده در فضای مجازی را در کانال خرد اجتماعی دنبال کنید.👇👇 🔷 تاریخ: 15 اردیبهشت 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
♦️مهمترین مطالب اخیر اندیشه‌ای در فضای مجازی: 1️⃣ سخنرانی با عنوان «قدسیت در مقام حیرت درک می‌شود»، سیدحسن اسلامی‌اردکانی، خبرگزاری ایکنا، متن سخنرانی 👈 اینجا 2️⃣ انتشار شماره 25 از نشریه دیده بان اندیشه با موضوع تطهیر پهلوی، کانال ایتای فکرت، فایل نشریه 👈 اینجا 3️⃣ سخنرانی با عنوان «روزه از حکم شرعی تا سلوک معنوی»، سروش دباغ، کانال تلگرامی دین آنلاین، صوت سخنرانی 👈 اینجا 4️⃣ یادداشت با عنوان «جایگاه عدالت اجتماعی در فلسفه حکمرانی امیرمومنان(ع)»، محمد عابدی، کانال ایتای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن یادداشت 👈 اینجا 5️⃣ سخنرانی با عنوان «حکومت‌ و قدرت پیامبر؛ الهی یا مردمی؟‌»،احمد عابدینی، کانال تلگرامی گلچین سخنرانی ها، صوت سخنرانی 👈 اینجا 6️⃣ سخنرانی باعنوان «نقش فلسفه و حکمت در برون‌رفت بحران‌های انسانی معاصر‌»،حمید پارسانیا، کانال ایتای حمید پارسانیا، صوت سخنرانی 👈 اینجا 7️⃣ سخنرانی با عنوان «فرد و جامعه در رویکرد اخلاقی قرآن»، مهراب صادق‌نیا، کانال تلگرامی دین آنلاین، صوت سخنرانی 👈 اینجا 8️⃣ یادداشت با عنوان «قدر و نظم اجتماعی»، حبیب‌الله بابایی، کانال ایتای تاملات، متن یادداشت 👈 اینجا 9️⃣ اطلاعیه وبینار با عنوان «حاکمیت و بحران اعتماد از دیدگاه علوم انسانی»، سید جواد میری و محمد حسین بادامچی، کانال تلگرام شخصی سید جواد میری، اطلاعیه وبینار 👈 اینجا 🔟 اطلاعیه نشست تخصصی با عنوان «زن و رسانه»، با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، کانال ایتای فکرت، اطلاعیه نشست 👈 اینجا 🔰 رویدادهای اندیشه‌ای جدید را با خرد اجتماعی دنبال کنید...!! 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir
36.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️خانواده در قرآن(قسمت بیست و یکم) 🎙 سید موسی موسوی 🔶 بیان نکاتی از آیه ۲۱ سوره مبارکه روم (روز بیست و یکم رمضان) 📌آدرس کانال؛ 🆔@seyedmousamousavi 🆔@sharafoddin_ir