جریان-شناسی-سینمای-پس-از-انقلاب-اسلامی-ایران(1).pdf
576K
#مقاله
♦️جریانشناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی
✍️ سید حسین شرفالدین، نعمتالله کرماللهی و رفیعالدین اسماعیلی
♻️ پس از گذشت چهار دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️ انتشار مصاحبه دکتر شرفالدین با عنوان «پایاننامهنویسی دانشگاهی و کژتابیهای آن»
✅ در جدیدترین نسخه نشریه دیدهبان اندیشه👇👇👇👇
📌آدرس کانال؛
🆔 @didebane_andisheh
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛
🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛
🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛
🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی.
✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیتالله محیالدین حائری شیرازی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=13926
#دانشگاه_جامعه
#تاثیرگذاری_اجتماعی
#ساختار_مدرن
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.pdf
19.27M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.mobil.pdf
19.5M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
#معرفی_کتاب
♦️مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷 هرچند تبلیغ سنتی دین که بر پایه ارتباط چهره به چهره مبلغ و مخاطب شکل گرفته، هنوز هم تأثیرگذارترین نوع تبلیغ است، اما ضرورت دارد که نظام تبلیغ سنتی برای حفظ جایگاه الگودهی خود در میان مخاطبان عام و خاص، هم ظرفیتهای مناسب در این نوع تبلیغ دین و هم ضعفها و کاستیهای خود را شناخته و اصلاح کند.
🔶 کتاب «مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی» کوشیدهاست تا نظام ارتباطات در تبلیغ سنتی را با توجه به نیازها و فرصتها و آسیبهایی که در فرایند تبلیغ وجود دارد، بررسی کرده و راهکارها و پیشنهادهای لازم را برای کاهش یا رفع این آسیبها ارائه دهد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#سخنرانی
♦️زنانهشدن شهر یا جامعه
🎙 سید حسین شرفالدین
🔶 زنانهشدن شهر یا جامعه فرآیندی است که در طی آن، زنان به صورت تدریجی و روزافزون به حوزه عمومی وارد شده و در ساحت حیات اجتماعی و عرصههای حرفهای که در انحصار مردان است، دخالت میکنند. برخی از زمینههای فرهنگی و اجتماعی این رویکرد عبارتند از:
☑️ مدرنیته و شهرنشینی با اقتضائات خاص؛
☑️ تقویت آموزه تشابهانگاری مردان و زنان تحت تاثیر القائات فمینیستی مبنی بر برساختیبودن تفاوتها؛
☑️ ارتباطات میانفرهنگی با کشورهای غربی؛
☑️ تضعیف یا تغییر برخی از باورها و ارزشهای جامعه سنتی؛
☑️ تضعیف شان همسری و مادری تحت تاثیر سبک زندگی جدید؛
☑️ فرصت و فراغت کافی؛
☑️ بهوجودآمدن نهادهای بدیل خانواده مثل مهدکودک و خانه سالمندان؛
☑️ کاهش ناامنیهای محیطی؛
☑️ موافقت غالب مردان با این حضور به دواعی مختلفی مثل بلوغ اجتماعی و رفاه اقتصادی؛
☑️ کاهش حساسیت علما و متشرعان تحت تاثیر شرایط ناشی از تحولات دهههای اخیر در فضای عمومی جامعه.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
اخلاق گستری در نهاد روحانیت .... مصاحبه.pdf
469.9K
#مصاحبه
♦️اخلاقگستری در نهاد روحانیت با تأکید بر نقشهای اجتماعی
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ روحانیت چگونه میتواند با ایفای نقشهای اجتماعی خود، در دو بخش رعایت قواعد اخلاقی و گسترش آنها در جامعه، موثر باشد؟
❇️ مصاحبه با فصلنامه اخلاق، شماره 68، تابستان 1401.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#بازنشر
♨️ نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری
✴️ دیدهبان 44
❇️نشریه دیدهبان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری مرحوم سید جواد طباطبایی پرداخته است.👆👇
🆔 @didebane_andisheh
#مقاله
♦️انسان مدرن و معنابخشی دين
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷 گيدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسيک، منشأ دين را واکنشي به بيمعنايي دانسته و «معنابخشي» را يکي از مهمترين کارکردهاي دين ميداند. وي با بررسي پيامدهاي مدرنيته چنين نتيجه ميگيرد که دين ميتواند الهامبخش دنياي بهتر در عصر مدرنيته متأخر باشد، مشروط به آنكه تن به گفتوگو و بازانديشي بسپارد.
🔶 اين نظريه هرچند به لحاظ پاسخگو دانستن دين به سؤالات انسان امروزي، در زمره نظريههاي معنويتگرايي ديني و نزديکترين تفسير به تلقي اسلامي دانسته شده، اما به لحاظ مباني، روش و جهتگيري کلي، نقصهاي اساسي و بنيادين دارد؛
🔷 برخی از مهمترين نقصها عبارتند از: همسانسازي هويت اديان گوناگون، مغفولماندن منشأ الهي براي اديان توحيدي (از جمله اسلام)، نشاندن ريشه دينداري به جاي منشأ دين، نفي سرشت فطري دينداري، تقليل حقيقت دين به امور مادي صرف، توجه به کارکردها به جاي ذات دين، تعميمهاي نابجا و تسري نتايج آن بر اديان ديگر (از جمله اسلام)، و تبيين محدود از کارکرد معنابخشي دين.
✅ ادامه متن مقاله را از اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️گفتمان رهبری پیرامون تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران
✍️ سید حسین شرفالدین و ادریس راموز
🔷 غریزه جنسی را میتوان پیشران و نقطه عزیمت فرایند معناسازي در اجتماع انسانی قلمداد کرد؛ ازهمینرو ،معناسازي تعامل و بازتولید امر جنسی در ارتباط با سایر ابعاد و ساختارهاي نظام اجتماعی ( فرهنگ ،مذهب ،اقتصاد ،سیاست ،حقوق ،آموزش رسانه و ...) از یکسو میتواند به نظم اجتماعی و ازسوي دیگر به آشفتگی و اضطراب اجتماعی منتهی شود.
🔶 همین موضوع باعث شده تا رویکردها و گفتمانهاي متفاوتی حول آن شکل گیرند؛ گفتمانهایی که تغییرات فرهنگ جنسی را در لایهها و محورهاي گفتمانی خود تحلیل میکنند و در تعامل و مواجهه با تغییرات آن، راهبردهایی متناسب با گفتمان خود پیشنهاد میدهند.
🔷 به طور کلی چهار محور گفتمانی ناظر به مؤلفههاي معنایی و علل و عوامل تغییرات فرهنگ جنسی در جامعه ایران وجود دارد. بر این اساس میتوان پویایی فرهنگ جنسی، خلأ نظری و سیاستی، تهاجم فرهنگی-جنسی و مقابله با تهاجم جنسی به منظور سامانمندی فرهنگ جنسی را از محورهای گفتمانی مقام معظم رهبری دانست.
✅ ادامه متن مقاله را از اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#کتاب
#توافق_ایران_عربستان
♦️عوامل خارجی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷واژه «حماسه» برطبق معنای متفاهم و متبادر به نوعی جهش، تحول انقلابی، جهاد، همت مضاعف، شگفتیآفرینی و خرق عادت در روند عادی تغییر و تحولات زندگی شخصی یا اجتماعی ناظراست. موصوفکردن این واژه به دو صفت سیاسی و اقتصادی به عنوان دو نهاد کانونی و دو خردهنظام محوری جامعه، بیش از هر چیز به اهمیت تحولات این دو بخش و نقش تعیینکننده آنها در سایر تحولات بنیادین اجتماع اشاره دارد.
🔶 تردیدی نیست که حصول تحول انقلابی در این دو بخش متغیری است که به مجموعهای از عوامل و عناصر داخلی، پیرامونی و فرابخشی وابسته است. عمدهترین عوامل فرابخشی، جریانات و فرایندهای بینالمللی است که روند کلی تحولات کشور را همچون سایر کشورها متاثر میسازد. دولت اسلامی نیز به عنوان مجری و هدایتگر اصلی این مهم تنها هنگامی به ایفای این رسالت و ماموریت خطیر توفیق خواهد یافت که در همه وظایف محوله و تمهید سازوکارهای لازم، حماسی و جهادی عمل کند.
🔷 در این کتاب به چند سوال عمده پاسخ داده خواهد شد:
☑️ حماسه سیاسی و اقتصادی چیست و چه لوازمی دارد؟
☑️ علل و دلایل شکلگیری و استمرار حماسه سیاسی و اقتصادی کداماند؟
☑️حماسه سیاسی و اقتصادی در اسناد بالادستی نظام اسلامی و برنامههای کلان توسعه، از چه جایگاهی برخودار است؟
✅ آگاهی از بخشهای مختلف کتاب، اینجا امکانپذیر است.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!
✏️سید حسین شرفالدین
✅ چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنبهسوری می نامند؟
✅مبدأ و منشا این پدیده کدام است؟
✅واکنش ما باید با آن چگونه باشد؟
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!! (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 چهارشنبهسوری از جمله آئینهای کهن ایرانیان است که ریشه در فرهنگ، اساطیر، و باورهای مردم این سرزمین دارد. از دید برخی پژوهشگران، جشنهای چهارشنبهسوری تا قرن هفتم هجری با آداب فراوان در جایجای ایران برگزار میشده و بعدها تا قرن دهم به دلایلی تعطیل شده است.
🔶 بعد از گذشت این زمان، دوباره احیا شده و شکلی اسلامیتر و مذهبیتر به خود گرفته است. سفرهای که برای ارواح درگذشتگان پهن میشد و بنا بود با دعای فروهرها (ارواح پاک) تبرک شود، با همان آداب به سفره حضرت خضر تغییر یافت و آجیل شور و شیرین آن، نام «مشکلگشا» به خود گرفت.
🔷 آتشافروختن بر بامها برای راهنمایی مردگان، به روشن کردن شمع و چراغ در مکانهای مقدس و امامزادهها و مساجد و سوزاندن کُندر و اسپند و دودکردن عود در مکانهای مذهبی تغییر فرم داد. سرانجام این جشن نیز مثل اغلب آداب و آئینهای ایرانی با مذهب شیعه پیوندی نزدیک یافت.
🔶 در مورد وجه توصیف چهارشنبه آخر سال به «سوری» نیز باید گفت که از دید برخی پژوهشگران، واژه سوری از واژه پهلوی سوریک (suric) به معنای «سرخ» گرفته شده است.به همین دلیل در برخی مناطق ایران به چهارشنبهسوری، «چهارشنبه سرخی» میگفتند.
🔷 واژه «سور» گاه به عنوان جزئی ترکیبی از یک کلمه به کار میرود مثل سورنا یا سرنا که به معنای ساز جشن است. «سور» گاهی هم به معنای مهمانی است و به همین دلیل سوردادن به معنی مهمانیدادن است.
🔶 در گویش خضری که یکی از اصیلترین گویشهای ایرانی است، سور (sowr) یا سُهر (sohr) به معنای، سرخ، جشن و مهمانی به کار رفته است. در زبان اوستایی نیز سور به معنای جشن و مهمانی است. از دید برخی، سور از واژة سوئیره (suirya) اوستایی و به معنی چاشت است و به همین دلیل در پهلوی و پارسی، از کاربرد آن «مهمانی بزرگ» اراده میشده است.
🔷 همچنین در فرهنگ پهلوی، واژه «سور» به معنی «سرخ»، «مهمانی و جشن مذهبی» و «شادابی» هر سه به کار میرفته است؛ اگرچه کاربرد آن در معنای بزم و شادی غلبه بیشتری داشته و در عرف ایرانیان معاصر نیز معمولا از چهارشنبهسوری همین معنا اراده میشود: چهارشنبه شادی.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرفالدین
🔹درباره منشا چهارشنبهسوری روایات متعددی وجود دارد که در ذیل بدانها اشاره میکنیم:
1️⃣ جشن فروهرها
🔸ایرانیان باستان بر این باور بودند که پنج روز آخر سال تا پنج روز بعد از سال نو؛ فروهر افراد متوفی (ارواح پاک) به زمین و به نزد خانوادههایشان بازمیگردند تا حال آنها را جویا شوند. و به یُمن برگزاری مراسم جشن و شادمانی در روز چهارشنبه آخر سال، این روز چهارشنبهسوری یا جشن سوری نام گرفت. دلیل تقدس این ایام این اعتقاد بود که از یک سو، فروهرها به زمین فرود میآیند و از سوی دیگر، این ایام آغاز جشنهای نوروزی بوده است.
🔹طبق آئین هر یک از جشنهای ایرانی معمولا با آتشبازی آغاز میشده است. مردم میکوشیدند تا در این شب چهارشنبه خانهای بسیار تمیز و سفرهای رنگین داشته باشند و همه شادمان و در صلح و آشتی باشند تا ارواح مردگانشان با دیدن نور دوستی و صمیمیت در خانواده خود، شادمان و خرسند گردند و برای ایشان دعا کنند. در این شب، همچینن به نشانه روشنی و فروغ خانه، در پشتبامها نیز آتش روشن میکردند تا ارواح راه خانه خود را بیابند.
2️⃣ تخلیه اجاق زمستان
🔸طبق روایت دوم، رسم معمول ایرانیان این بود که در روزهای آخرزمستان و با گرم شدن تدریجی هوا، خاکستر و گرد و غبار اجاق ها را جاروب کرده و به همراه وسایل کهنه و دورریختنی، آنها را از خانه خود بیرون میریختند. آنها معمولا یک روز پیش از چهارشنبهسوری با کسب اجازه از مؤبد بزرگ یا نمایندگان او؛ آتش اجاقها و تنورها را خاموش میکردند تا بتوانند در روز چهارشنبه، خاکستر انباشته شده در تنورها و اجاقها را به یاری و کمک یکدیگر به میدان بزرگی که در حکم خاکدان بود، منتقل کنند.
🔹آنان همچنین ابزارها و وسایل فرسوده و بیمصرف خود را به این مکان منتقل میکردند و به هنگام غروب روز سهشنبه که فردایش چهارشنبه آخر سال بود، مردی مشعل به دست که «آتشافروز» خوانده میشد با مشعلی فروزان از آتشکده به سوی خانهها میآمد و با صدای خوش «آتش افروزم/سالی یکروزم» آتش مقدس را به اجاقها نزدیک میکرد و یک بار دیگر دود از اجاقها برمیخاست و دودمان آراسته میشد.
🔸مردم سپس با خوشحالی به کنار خاکدان میرفتند و با حضور نماینده دینی هر محل به خواندن دعا و شکرگزاری ازدرگاه ایزد یکتا، می پرداختند. نماینده مذهبی بعد از اتمام دعا مشعل آتشین را به وسایل انباشته شده در خاکدان میزد تا پلشتیهای موجود در خاکدان را بسوزاند. آنگاه مردم از روی آتش برافروخته شده میپریدند و شادمانی میکردند.
3️⃣ آتش حضرت ابراهیم
🔹برخی با استناد به قرآن کریم براین باورند که چهارشنبه سوری یادآور آتش افروزی نمرودیان بتپرست برای سوزاندن حضرت ابراهیم خلیل(ع) است؛ آتشی که به امر خدا سرد شد. پس از این واقعه موحدان و مومنان هر ساله به پاس این معجزه آشکار، روز چهارشنبه آخر سال را به عنوان یکی از ایام الله جشن میگرفتند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
✅ با حضور دکتر شرفالدین پایاننامه ارشد با عنوان «تحلیل فعالیت بلاگرهای اینستاگرامی در ترویج سبک زندگی» تحت نظر موسسه شناخت، امروز با نمره 20(عالی) در دانشکده هدی دفاع شد.
✴️ این پژوهش با بررسی مضامین تبلیغشده در فعالیت بلاگرهای سبک زندگی(سوئیتهومها)، پیامدهای منفی این مضامین برای مخاطبین و همچنین فاصله آنها با مضامین سبک زندگی ایرانی-اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️ابعاد اجتماعی یک ضیافت
✏️سید حسین شرفالدین
🔶 پیامبر اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه خود ماه رمضان را برترین ماه خدا، ماهی سرشار از برکت، رحمت و مغفرت خداوند معرفی فرمود؛ ماهی که روزهای آن برترین روزها، شبهای آن برترین شبها، ساعات و لحظات آن برترین ساعات و لحظات است؛ ماهی که مومنان در آن به میهمانی خداوند تشرف یافتهاند؛ ماهی که نفسهای مومنان[روزهدار] در آن تسبیح، خواب آنها عبادت، عمل آنها مقبول و دعای آنها مستجاب است؛ ماهی که ابواب بهشت در آن مفتوح است. پس با قلبی پاک و نیتی صادق، توفیق روزهداری و تلاوت قرآن در آن را از حضرتش مسئلت کنید.
🔷 حضرت(ص) همچنین به برخی ابعاد اجتماعی این ماه شریف نیز توجه داده است: صدقهدادن به فقرا و نیازمندان، حرمتنهادن به پیران و سالخوردگان، شفقت و ترحم بر کودکان و ضعفاء ، اتصال و ارتباط با بستگان و خویشاوندان، فروبستن چشم از آنچه دیدن آن را نباید، بستن گوشها از آنچه شنیدن آن را نشاید، اکرام و اطعام به یتیمان؛ ماهی که نیکخلقی و حسن معاشرت در آن، جواز عبور از پل صراط است؛ کسی که خود را از ارتکاب شر و بدی در آن بدور دارد، از غضب خداوند در قیامت مصون خواهد بود و کسی که با خویشان و ارحام خویش پیوند کند، خداوند از روی لطف و رحمت با او پیوند خواهد کرد.
🔶 یکی از دعاهای منقول از پیامبر اکرم(ص) که به قرائت آن به ویژه بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان توصیه شده، دعایی است اجتماعی که اجابت حتی درصدی از مطالبات آن میتواند چهره جهان انسانی ما را تغییر دهد؛ در این دعا برای همه اهل قبور و کوچکنندگان از این سرای فانی، شادی و سرور؛ برای فقرا و نیازمندان، تمکن و بینیازی؛ برای گرسنگان، غذا و طعام(سیری)؛ برای برهنگان، پوشش و لباس؛ برای بدهکاران و قرض داران، ادای دیون؛ برای مضطربان و مغمومان، غمگساری و شادی؛ برای غریبهها و مهاجران، بازگشت به سرزمین مالوف؛ برای اسیران و زندانیان، آزادی و رهایی؛ برای جامعه اسلامی، اصلاح همه مفاسد؛ برای بیماران، شفا و درمان؛ برای احوال بد و اوضاع نابسامان، نیکحالی و بهبودی، برای حاجتمندی و نیازداری، غنا و وسعت رزق؛ مسئلت شده است.
🔷 همچنین یکی از دعاهای سرشار از معارف الهی که قرائت آن در هر شب این ماه مبارک توصیه شده است، دعای موسوم به «دعای افتتاح» است. مضامین عرفانی این دعا در یک تقسیمبندی کلی به دو بخش فردی و اجتماعی(ناظر به ارتباط معنوی مومن با خداوند و ناظر به نحوه تعامل خداوند با گروههای اجتماعی محبوب و مبغوض) تقسیم میشوند. برای نمونه این دعا در اولین فراز اجتماعی خود به یکی از سنتهای لایتغیر خداوند و نحوه تعامل هستی با دو جریان حق و باطل و گروههای بهنجار و نابهنجار(با محوریت عقاید، ارزشها و قواعد رفتاری دین) اشاره دارد.
🔶 گفتنی است که سنت الهی در نابودی ظالمان، طاغیان، پادشاهان و مستکبران زمان منافاتی با اقداماتی که انسانها در قالب جنبشها، انقلابات، کودتاها، اصلاحات برای رهایی از سلطه آنها صورت میدهند و اوضاع اجتماعی را بهبود میبخشند، ندارد. به اقتضای توحید افعالی، هر اقدام انسانی نیز در این خصوص در طول اراده و مشیت سیاسی خداوند جای میگیرد. احتمالا هدف از این نوع تذکارها، تبیین موضع خداوند در قبال این گروههاست، باشد که عموم و بویژه مومنان، اراده سیاسی اجتماعی خود را همسو با اراده الهی سامان دهند و در جهت حصول اصلاحات بنیادین گام بردارند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 وجوه جذابیت شکلی و فرمی قرآن کریم کدامند؟
📚 منتشرشده در پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، شماره 35، پاییز 1397.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 برخی از مهمترین وجوه زیباییشناسانه و جذاب قرآن کریم در بُعد شکل و قالب پیام، عبارتند از:
1️⃣ فصاحت و بلاغت قرآن کریم
🔶 برجستهترین وجه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی و فصاحت و بلاغت بینظیر آن است. واژهگزینی قرآن با ظرافت¬هایی بسیار دقیق، بیبدیل و شگفتانگیز است. قرآن در سه بعد «لفظ»، «معنى» و «هماهنگى لفظ با معنى» همراه با اعجاز است. متن آیات از نظر لغت و تركیب نحوى و تركیب بلاغى بىبدیل بوده، موارد بظاهر مشابه و مترادف، هر یك خصوصیاتى را افاده مىكنند. مهمترین موارد از جنبه¬های زیبائی شناختی قرآن کریم عبارتند از:
🔰گزینش مفردات: گزینش احسن در لغات و بىبدیل بودن آن (افصح در لغت با توجه به مقاصد كلام)؛
🔰گزینش تركیب نحوى: انتخاب بهترین تركیب نحوى با توجه به سیاق كلام؛
🔰گزینش تركیب بلاغى: گزینش بهترین تركیب بلاغى با توجه به مقتضاى مجلس و مخاطب و غرض گوینده.
2️⃣ موسیقیپذیری قرآن کریم
🔶 یکی از موارد زیباییشناسی قرآن، موسیقی و هماهنگی آوایی آن است ؛ از این رو، خداوند متعال نیز به اهمیت آهنگ و تأثیر آن بر شنوندگان در آیه وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزّمّل: 4) توجه داده است. موسیقى حاصله از انتخاب كلمات و نحوه ترتیبدادن آنها به طرزى خاص كه در همه جاى قرآن چشمگیر است. دقت در علل این امر ما را به كشف دو جنبه از آواى قرآن كریم مىرساند؛ یعنى ریتم -آن كه نظم بر آن استوار است- و طبیعت آواى حروف و كلمات آن. سبك قرآن این دو را چنان از حیث هنرى به هم درآمیخته است كه تفكیك آنها دشوار است.
🔷 قرآن كریم به سبك ریتمیك سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بىآن كه ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابدآهنگ خاصى که سورهها و عبارتهاى قرآنى دارند، مفهوم خاصى را نیز در ذهن مستمع پدید مىآورد. در بیشتر مواقع، آهنگ آیات و روایات به همراه مفهوم کلى و انتزاعى شان در ذهن مىماند؛ یعنى ذهن انسان متوجّه تک تک کلمات و الفاظ سورهاى که آن آهنگ را پدید مىآورد نیست، بلکه تنها ارتباط این آهنگ را با سورهاى دیگر که به نحو عام داراى چنین معانى و آهنگ است در نظر مىآورد. نمونه این امر را به وضوح می¬توان در سوره «نجم» مشاهده کرد: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى* ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى* وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى».
🔶 این آهنگ قرآن و انسجام آوائى آن براى عرب گوشنواز بوده و دلهاشان را مىربود. آنها حلاوت آن را درمىیافتند و زیبایى آن را مىدیدند، كه نه شعر است و نه از نوع كلام بلیغشان، هرچند كه از جنس آن بوده است. مضاف بر اینکه هیچكس را یاراى رسیدن به این هماهنگى در آهنگ به همراه محتوا و معناى برتر و احكام بیان و دقت احكام نیست تا جایى كه اندیشمندان، آهنگ را از جنبههاى اعجاز آن دانسته و تكمیلكننده دیگر جنبههاى سبك معجزهآسای آن مىدانند.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از حبیباله بابائی
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی»
(قسمت دوم: خودِ گسسته)
گسستگی از همنوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمیتواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونههای مختلفی رخ میدهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش میکند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد میبرد، و نفس خود را مستقل در هستی میپندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر میپندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسستهای انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیقتر میکند.
نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمتهای الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشههای الهیاتی و عرفانی، ریشههای هستیشناختی، و ریشههای تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر میشناسد و از آن دور نمیافتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانیاش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر میتواند با جوامع دیگر، با ملتهای دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمانهای صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد.
@Habibollah_Babai
#مقاله
#رمضان
♦️جذابترین رسانه (قسمت دوم)
✏️سید حسین شرفالدین و اسماعیل صابرکیوج
3️⃣ نظم معنایی قرآن
🔹ویژگی دیگر، نظم معنایی در قرآن کریم است. از منظر زبانشناختی سوسوری میتوان این مطلب را بر اساس دو مفهوم «همنشینی» و «جانشینی» توضیح داد. تحلیل «همنشینی» درباره ترکیب و کنار هم قرارگرفتن واژههاست؛ یعنی چگونگی ترکیب جمله که میتواند فوراً معنا را برساند. تحلیل «جانشینی» راهی برای اطمینانیافتن از امکان یا عدم امکان تغییر و جایگزینی واژگان با سایر واژگان محتمل است.
🔸قرآن کریم برترین ترکیب را در محور همنشینی و جانشینی برای نظام نشانهای خود بکار بسته است؛ به گونهای که هیچ واژهای را نمیتوان با هیچ واژه دیگری جایگزین یا حذف کرد و به متن قرآن و اعجاز آن خلل وارد نشود. گزینش واژگان در قرآن جنبههاى متعددى دارد؛ از جنبه دلالت بر معنا، دلالت فوقالعاده روشن دارد. واژه با آهنگش بیانگر معناست و در گزینش آن همخوانى فاصلهها رعایت مىشود و در ضمن یك گونه بلاغى جاى مىگیرد كه موجب وضوح بیشتر معنا مىگردد.
🔹 اما همه اینها از یك اصل بزرگ سرچشمه مىگیرد كه همان دقّت بىنهایت در گزینش است، چون سبك قرآن در گزینش واژگان سخت دقیق است. این نظم و هماهنگى واژگان قرآنی را میتوان از جهت زیبایى ظاهر واژه و آهنگ، و برگزیدن واژههاى مترادفى كه نقیض آنها معنایى دیگر دارد و با ظرفیت و فراگیرى آنها متفاوت است، مشاهده كرد. مثلا واژه حمد در آیه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ از میان واژگان نزدیك به آن مثل مدح و شكر گزینش شده است اما در میان این واژگان تفاوتهاى ظریفى وجود دارد كه در بافت آن در قرآن قابل ملاحظه است.
🔸حمد خداوند یعنى ثنا بر او به خاطر فضیلت كه از مدح خاصتر است؛ چون مدح در امور اختیارى و غیر اختیارى است؛ اما حمد در امور اختیارى است نه غیر اختیارى(راغب؛ ذیل واژه حمد). یعنى خداوند به فعل زیباى اختیارى ستوده مىشود و حمد مخصوص این وجه است و مدح عامتر است. در ضمن مدح قبل و بعد از نیكى كردن است؛ اما حمد تنها پس از نیكى كردن.
🔹مدح همچنین ویژه انواع فضایل است ولى حمد ویژه فضیلت نعمتبخشى و نیكىكردن و امثال آن. این یعنى گزینش واژه حمد به جاى مدح براى بیان معناى ثنا و نعمت زیبا و غیر آن به گزینش نعمتهاى خداوند بر بشر إشعار دارد. این همان معناى خاص در حمد، و معناى عام در مدح مىباشد.
👣 ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔍#رصد_اندیشه | #نشست
✅ برای یک جامعه رشد یافته التزام نظری و عملی عموم مردم به اصول اعتقادی یک مکتب وحیانی ضروری است
▪️سید حسین شرف الدین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جایگاه «معاد» و برانگیختن انسانها در روز حساب در آیات و روایات، عنوان کرد: اعتقاد به معاد و استمرار حیات انسان در جهان آخرت (در رتبه بعد از اعتقاد به مبدآ) از مؤلفههای بنیادین اعتقادی در جهان بینی ادیان الهی از جمله اسلام و از اصول خدشه ناپذیر اعتقادی شمرده میشود.
▪️وی افزود: در اهمیت و جایگاه محوری این اصل و نقش راهبردی آن در تعیین سرنوشت فرد و کیفیت حیات جاودانه او، همین بس که به شهادت برخی مفسران، بیش از دو هزار آیه از آیات قران کریم، و صدها روایت به طرح مستقیم و غیر مستقیم آن اهتمام کرده اند. به دلیل همین جایگاه و موقعیت کانونی است که باور بدان جزو ضروریات و شرط لازم برای ورود به جرگه مؤمنان شمرده شده است.
🖇مطالعه گفتوگو در سایت مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#سخنرانی
♦️سه موج اعتراضات اخیر
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ در ناآرامیهای اخیر سه موج اعتراض به صورت توامان و در هم آمیخته به راه افتادند:
1️⃣ اولین موج مربوط به جوانان و نوجوانان عمدتا دهه هشتادی است که به برخی سیاستها، رویهها، الگوها، قواعد و نظامات فرهنگی اجتماعی و به تعبیر برخی محدودیتها، معترض بودند؛ مطالبات این گروه بیشتر صبغه فرهنگی اجتماعی داشت تا سیاسی و اقتصادی؛ به بیان دیگر، این نسل به دلیل تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ ترویجی رسانهها به ویژه فضای سایبر، طالب نوعی سبک زندگی متفاوت از سبکهای مالوف و مورد حمایت فرهنگ عمومی است. این نسل لزوما با اسلام و انقلاب تقابل و تعاند صریح ندارد و تنها طالب تجدید نظر در برخی الگوهای رفتاری و قواعد و هنجارهای سنتی- مذهبی است.
2️⃣ موج دوم اعتراض مربوط به گروههایی است که بویژه از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراضی و شاکی بودند و مطالبات بیشتر صنفی و معیشتی داشتند. این موج که بیشتر از موج اول به همراهی و مشارکت عموم مردم دل بسته بود، فکر میکرد به دلیل طرح مطالبات محسوس و خواستههای همگانی، از حمایت و پشتیبانی قاطع ملت برخوردار شود؛ اما به صورتی کاملا غیرمنتظره حتی از موج اول هم کمتر دیده شد؛ این هم نشانه دیگری از پیچیدگی و پیشبینیناپذیری جامعه ایران است.
.
3️⃣ موج سوم که البته تعداد کنشگران آن محدودتر از دو موج قبل بود، به دلیل اتخاذ موضع رادیکال علیه نظام، طرح شعارهای ساختارشکنانه، توسل به خشونت برهنه، توهین به مقدسات، برخورداری از حمایت قاطع رسانههای برون مرزی و گروههای ضد انقلاب و تجزیهطلب خارجنشین، هیاهوی بیشتری به راه انداخت و بیشتر از دو موج دیگر دیده شد. این موج به سرعت توانست دو موج قبلی را با خود همراه یا به حاشیه براند و در نهایت یکهتاز میدان شود. به بیان دیگر، برجستگی این موج از باب غلبه حاشیه بر متن، روند امور را به سمت و سوهای ناخواستهای سوق داد و حتی امید دو موج اول به نتیجهبخشی اعتراضاتشان را نیز به یاس بدل کرد.
❇️ ادامه متن سخنرانی را اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
🔹از ارادتاش نسبت به نهجالبلاغه و قرآن بگوییم...؛
🔸از مبارزهاش با جریانهای انحرافی فلسفی....؛
🔹از فعالیت خستگیناپذیرش در مسیر ترجمه آثار فاخر علوم اجتماعی...؛
🔸از حرصی که برای تربیت دانشجویان میخورد...؛
❇️ یا
🔹از نگراناش بابت مفاسد اجتماعی بگوییم...؛
🔸از فرهنگسازیاش در مسیر ازدواج آسان جوانان...؛
🔹از احترامی که به تمام نظرات و ایدهها میگذاشت...؛
🔸از عدم طمعش نسبت به مناصب والای اجرایی...؛
❇️ یا
🔹از آن صفا و صمیمیت بچگانهای که با بزرگ و کوچک داشت...؛
🔸از آن باغ پرتقال و خانوادهدوستی بینظیر؛
🔹از آن جوشکردنها و قانعنشدنها سر کلاس درس...؛
🔸از آن دیابت و سرطان که خانهنشینش نکردند...؛
🌹 از هرچه بگوییم، استاد عماد، یکی از ستونهای خیمه اسلام و انقلاب بود...!! روحش قرین آرامش و رحمت پروردگار🤲
✏️ یکی از شاگردان استاد