#مقاله
♦️ امر به معروف رسانهای
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معروف و نهی از منکر کدامند؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مقاله ♦️ امر به معروف رسانهای ✏️سید حسین شرفالدین 🔷 وظایف سازمانی رسانه ملی در قبال امر به معر
♦️امر به معروف رسانهای (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 صدا و سیمای جمهوری اسلامی در موادی از اساسنامه خویش، وظیفه و رسالت سازمانی خود را منطبق با رهنمودهای هدایتگر امام امت(ره) و قانون اساسی در بالابردن رشد و آگاهی عموم ، تفسیر، تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی به معنای عام، گسترش ارزشهای متعالی، تعلیم و تزکیه انسان و تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی خلاصه کرده است. موادی از آن اساسنامه که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر تناسب دارد، در ذیل اشاره میشود:
🔰ماده 5 : صداو سیما باید به عنوان یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینههای گوناگون مکتبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و نظامی کمک نماید.
🔰ماده 9 : هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی، نشر فرهنگ اسلامی ، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان، رشد فضایل اخلاقی و شتاببخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی درسراسر جهان می باشد. این هدفها در چارچوب برنامههای ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین میگردد.
🔰ماده 21: بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشناساختن اقشار مختلف جامعه با اصول، مبانی واحکام اسلام به شیوههای رسا و بدون ابهام .
🔰ماده 22: تبلیغ و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی با بهرهگیری از دیدگاههای روحانیت آگاه، دانشمندان حوزههای علمیه و اسلامشناسان وارسته .
🔰ماده 27 : تلاش برای جایگزینی نظام ارزشی اسلام به جای نظام ارزشی شرق و غرب و مبارزه با عوارض و آثار باقیمانده فرهنگ طاغوتی .
🔰 ماده 29 : کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه .
🔰ماده 40 : در جهت تحقق رسالت «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه ، صدا و سیما باید روحیه انتقاد سالم و سازنده و انتقادپذیری متواضعانه را در مردم ، مسؤولین ودست اندرکاران ایجاد کند، انتقادات مردم از مسؤولین و توقعات آنها از مردم را بازگو نماید
🔶 از این رو ، تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به طور عام و فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به طور خاص بخشی از رسالت تعیینی و ماموریت محول رسانه ملی است. لازم به ذکر است که تاکید مبرم بر نقش رسانه ملی صرفا با هدف تحفظ بر موضوع نوشتار صورت گرفته و به هیچ وجه به معنای غفلت از وظایف سایر بخشها و عموم مردم یا معافیت آنها نیست.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#رصد
✅ معرفی "بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب"
1️⃣ بسترهای اجتماعی
2️⃣ بسترهای نظری و مفهومی
3️⃣ بسترهای اقتصادی
4️⃣ بسترهای فرهنگی
5️⃣ بسترهای انسانی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
روحانی مبارز
💠شهید مطهری را میتوان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین و متجددین به مبارزه میپردازد.
🔰 ایشان نه تنها محبوبیت اجتماعی خود را تحت تاثیر همین مبارزه در آن زمان از دست داده و مورد طعن برخی از علمای خراسان قرار گرفت، بلکه حتی جان خویش را نیز در همین مسیر فدا کرده است.
⁉️ این حرکت احیاگرانه آنقدر سنگین بوده که امروزه برخی از روشنفکران با استناد به حملات استاد مطهری به برخی از مظاهر دینداری، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره می گیرند؛ غافل از آنکه شهید بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است.
#شهید_مطهری
#خرافات
#روز_معلم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
#یادداشت #مرکز_پژوهشی_مبنا
◾️سیاهترین سفید...!!
🖋 دکتر حسین شرفالدین، جامعهشناس و عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👈 از جمله مسائل مستحدثه و غیرمنتظره در جامعه ایران معاصر در دهه کنونی، پدیده موسوم به ازدواج سفید است. ازدواج سفید به عنوان مولفه ای انضمامی از #سبک_زندگی مدرن، با مختصات ویژه تقریبا هیچ تناسب معنا داری با نیازها، انتظارات، اقتضائات، زیرساخت های فرهنگی، الگوها و قواعد هنجاری و تجربه های زیسته جامعه #ایران به عنوان یک #جامعه مذهبی دارای اکثریت مسلمان، برخوردار از حاکمیت دینی و ملتزم به شریعت اسلامی ندارد. به دلیل همین ناهمخوانی است که این پدیده به رغم نوظهور بودن و کمیت وقوعی بسیار محدود آن(عمدتا در برخی کلان شهرها و در میان شمار اندکی از شهروندان) حساسیت های بسیار زیادی را در سطح عموم برانگیخته و اندیشمندان علوم اجتماعی را در جهت یافتن علل و دلایل موثر در تکون و بسط تدریجی و آرام آن و نیز آثار و پیامدهای مختلف آن به فرضیه سازی و نظریه پردازی برانگیخته است.
▫️برخی زنان و بلکه مردان در قالب یک اعتراض مدنی آرام به الگوی غالب و رسمی ازدواج، به #ازدواج_سفید تن درمیدهند. الگوی رایج از دید ایشان برغم شروط چندگانه ضمن عقد، همچنان متضمن درجاتی از ظلم و تبعیض علیه زنان است.
🌐 مطالعه یادداشت
🆔@mabna_center
#مصاحبه
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟!
🎙سید حسین شرفالدین
❇️ برای اجراییشدن هرچه بیشتر رفتارهای ارزشی و برحذرداشتن مردم از ارتکاب رفتارهای ضد ارزشی، چه تمهیداتی در جامعه اندیشیده شده است؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️هنجارسازی یا مقابله با ناهنجاری..؟!
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 در این خصوص معمولا از سه فرایند مکمل یعنی نهادسازی، جامعهپذیری و نظارت و کنترل اجتماعی یاد میشود که در هرجامعهای کم و بیش جریان دارد. مراد از نهادسازی، ارائه نمونه الگوهای رفتاری تثبیتشده یا عادتوارههای مرجح و پذیرفتهشده است که توسط نهادهای رسمی جامعه مثل نهاد خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، بهداشت و درمان، ورزشی و تفریحی، سرگرمی و فراغتی و... ارائه میشود.
🔶 مراد از جامعهپذیری یا تعلیم و تربیت اجتماعی فرایند مادامالعمری است که نقش آن درونیکردن فرهنگ (نظام باورها، ارزشها و هنجارهای جمعی) در سامانه شخصیتی افراد است. نتیجه جامعهپذیری در خصوص رفتارها، تشخیص رفتار بهنجار از نابهنجار، تقویت انگیزه برای انجام رفتارهای بهنجار و دوریجستن از رفتارهای نابهنجار و مهار تمایلات سرکش و انگیزههای ضد اجتماعی یا خودکنترلی است.
🔷 برای تکمیل این دو فرایند و مهار ارادههای ناهمسو، فرایند دیگری تدارک شده به نام نظارت و کنترل اجتماعی که به دو صورت غیررسمی و رسمی در بستر حیات اجتماعی اعمال میشود. در جوامع پیشامدرن، نظارت غیررسمی مردم بر مردم، جدی ترین نظام نظارتی و کنترلی شمرده میشد که البته در جوامع پیشرفته کنونی تا حد زیادی تضعیف شده و اکنون بیشتر به نقش نظارتی خانواده بر اعضا یا دوستان، همکاران و همسایگان نسبت به یکدیگر محدود شده است.
🔶 بخشی از مراحل دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر یعنی مرحله ابراز نفرت قلبی، چهره درهمکشیدن، تذکر زبانی، احیانا اعمال محدودیت بر اطرافیان، مربوط به نظارت و کنترل غیررسمی و بخش دیگر یعنی مرحله ضرب و جرح، دستگیری، زندان، جریمه، تنبیه، تبعید و اعدام، مربوط به نظارت و کنترل رسمی است که توسط نهادهای حاکمیتی اعمال و اجرا میشود.
🔷 در جوامع معاصر نظارت رسمی نقش مهمی در مهار انحرافات و تنبیه متخلفان دارد؛ اگرچه طبق مطالعات، به دلیل ضعف جامعهپذیری، ضعف خودکنترلی، ضعف اعتقادات مذهبی، ضعف نظارتهای غیررسمی و حساسیتهای اجتماعی، وسوسههای محیط در ترغیب افراد به انحراف، کثرت و تنوع انحرافات، سازمانیافتگی برخی از انحرافات، عدم امکان کشف آسان بسیاری از انحرافات، وجود زمینه و انگیزه برای مخفیکاری، توجیه رفتارها، دور زدن قوانین، فریب عوامل اجرایی، ضعف عملکرد نهادهای نظارتی و قضایی و... آمار تخلفات و انحرافات اجتماعی حتی در جوامع پیشرفته بسیار بالاست.
متن تفصیلی مصاحبه را در این لینک مشاهده کنید.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ»
💠 در محورهای دوازدهگانه فلسفی، جامعهشناختی، اخلاقی و سیاسی؛
✔️ یادداشتهای ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتیالامکان در نگارش آنها از کتابها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#عماد_افروغ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
🔘#گفتوگو | #حجاب
✅ رؤیای خام بانیان کشف حجاب در ایران
دکتر سید حسین شرف الدین، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️حجاب یک نماد فرهنگی و متضمن پیامهای ارزشی و هویتی و دارای اصالت و اعتبار تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی است.
▪️مشروعیت جمهوری اسلامی به صیانت و تلاش در اجرای حداکثری ارزشهای ملی و مذهبی پذیرفته شده در گستره جامعه است.
🖇مطالعه گفتوگو در «وبگاه فکرت»
وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#خبر
✅ برگزیدهشدن مقاله «مناسک رسانهای از منظر آموزههای اسلامی» به قلم دکتر سید حسین شرفالدین در نخستین همایش علمی «رسانه و مناسک» به عنوان مقاله برتر؛
✴️ فایل مقاله به زودی توسط دانشگاه صدا و سیما منتشر خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
اخلاق-اجتماعی.pdf
263K
#مقاله
♦️صحیفه سجادیه و سبک زندگی مومنانه
✳️ دنیای اجتماعی عرصه رویارویی اعضا در چرخههای مختلف ارتباطی و تعاملی است. ارتباطات اجتماعی بهمثابه یک نظام کنش، از عناصر متعددی ترکیب و تألیف یافته است. از مهمترین این عناصر شمرده میشوند. برجستهترین عنصری که حضور ایجابی آن در همه چرخههای ارتباطی، انتظار میرود، رعایت معیارهای ارزشی و قواعد اخلاقی پذیرفته شده است.
✴️ در جامعه اسلامی، دین بهمثابه یک فرانهاد اجتماعی، نقش محوری در تولید، تأیید، تجویز، ترغیب به رعایت ارزشهای اخلاقی، اعم از الزامی و ترجیحی بهعنوان یکی از مؤلفههای بنیادین «سبک زندگی» مؤمنانه دارد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
♦️ سخنرانی دکتر شرفالدین در همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)
♻️ با موضوع «تاثیرات متقابل فرد و جامعه از دیدگاه علامه مصباح»
🗓 زمان: جمعه 1402/3/26؛ ساعت یازده و نیم تا دوازده
🏛 مکان: موسسه امام خمینی(ره)، طبقه سوم
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @iki_ac_ir
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ چالشهای پدیده حجاب(قسمت اول)
🎙سید حسین شرفالدین
✴️ حاکمیت سیاسی، در پدیده کشف حجاب ناخواسته با موضوعاتی از این دست مواجه شده است:
✔️ غیرمنتظرهبودن چنین واکنشی از سوی برخی خانمها به قضیه مرگ مهسا و تبعات فرهنگی اجتماعی آن؛
✔️ پیوندخوردن یک موضوع فرهنگی حقوقی با سیاست؛
✔️ تبدیل بی حجابی و بدحجابی به نمادی برای ابراز مخالفت با ارزشهای مورد حمایت نظام از جمله حجاب؛
✔️ تردید میان مواجهه عملی و توسل به خشونت فیزیکی یا مواجهه ساختاری و فرهنگی دیربازده؛
✔️ پیشبینیناپذیری بروز این سنخ واکنشها در موقعیتهای مختلف؛
✔️ شتابزدگی و توقع حل قطعی معضل به صورت سریع و عاجل؛
✔️ بزرگنمایی و هیاهوی برخی تریبونداران و اعمال فشار روانی سخت برمسئولان نظام از ناحیه اقشار مذهبی؛
✔️ ضعف عملکرد نهادهای جامعهپذیرکننده و فرهنگی مثل رسانه ملی؛
✔️ صعوبت رویارویی با برخی شخصیتهای سلبریت و روشنفکران حامی بیحجابی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#مصاحبه ♦️ چالشهای پدیده حجاب(قسمت اول) 🎙سید حسین شرفالدین ✴️ حاکمیت سیاسی، در پدیده کشف حجاب ن
#مصاحبه
مشروعیت حاکمیت و اصرار بر حجاب(قسمت دوم)
🎙سید حسین شرفالدین
✴️ حجاب یک نماد فرهنگی و متضمن پیامهای ارزشی و هویتی و دارای اصالت و اعتبار تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی است؛ اما بیحجابی، رویگردانی از یک هنجار نهادینه و تثبیتشده و مخالفت با بخشی از سیاستهای فرهنگی حاکمیت در حمایت از این هنجاراست. به نظر من اصرار بر حفظ این نماد موجب از دسترفتن مشروعیت جمهوری اسلامی نمیشود؛ زیرا:
1️⃣ اولا مشروعیت جمهوری اسلامی به صیانت و تلاش در اجرای حداکثری ارزشهای ملی و مذهبی پذیرفتهشده در گستره جامعه است؛ اساسا حاکمیت چگونه میتواند مدعی اقامه دین و اجرای صد درصدی احکام اسلامی باشد اما در مسالهای که موافق با فتوای مشهور فقهای شیعه و بالاتر از آن موضع صریح امام و رهبری نظام و قاطبه امت حزبالله است، کوتاه بیاید و بالاتر از آن، در مقابل نقض صریحش توسط عدهای، موضع نگیرد!!
2️⃣ ثانیا، هنجارهای مورد انتظار از عموم کنشگران اجتماعی همواره با درجاتی از نقض و تخلف مواجهاند و این خاص جامعه ما یا مساله حجاب هم نیست؛ اگرچه در این مساله، وجدان جمعی، آزردگی بیشتری احساس میکند؛
3️⃣ ثالثا از نظام انتظار می رود که در مواجهه با این مساله غیرمنتظره، همه تدابیر الزم را تمهید کرده و از بروز آشکار ولنگاری در این بخش که احتمالا به سایر بخشها هم کشیده میشود، جلوگیری کند؛
4️⃣ رابعا، کوتاهآمدن نظام نوعی امتیازدهی به این جریان ضد فرهنگی است و در صورت تحقق، زمینه برای زیادهخواهی این جریانات فراهم میشود؛
5️⃣ خامسا، حوزه و روحانیت و اقشار مذهبی نیز چنین نرمشی را از سوی حاکمیت حتی به صورت تاکتیکی روا نمیدارند و حاکمیت نیز دست کم برای کاهش فشارها و پاسخدهی به مطالبات تودهای، چنین نرمشی را ریسک میداند؛ البته برخی مسئولان فرهنگی و سیاسی امیدوارند که این موضوع نیز مشمول گذر زمان شده و به مرور از حساسیتهای دینی و فرهنگی مردم کاسته شود و جامعه در این بخش نیز به نوعی تکثرگرایی در الگوی پوشش سوق یابد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
🔘#محفل۹ ا #استاد_فرج_نژاد
مدرسه فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند:
✅ بصیرت رسانهای؛ شاخصه کنشگری استاد فرجنژاد
👤مهمان ویژه:
دکتر سید حسین شرفالدین؛ استاد جامعهشناسی موسسه امام خمینی(ره)
⏰چهارشنبه ۲۱ تیر ماه۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰
قم، بلوار بسیج، نبش خیابان تراب نجفزاده، موسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#گزارش_تصویری ا #محفل
✅ بصیرت رسانهای؛ شاخصه کنشگری استاد فرجنژاد
👤مهمان ویژه:
دکتر سید حسین شرفالدین؛ استاد جامعهشناسی موسسه امام خمینی(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
هدایت شده از فکرت
صوت جلسه استاد شرف الدین.mp3
16.04M
🎧#صوت ا #محفل
✅ بصیرت رسانهای؛ شاخصه کنشگری استاد فرجنژاد
👤مهمان ویژه:
دکتر سید حسین شرفالدین؛ استاد جامعهشناسی موسسه امام خمینی(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت | فکرت | مدرسه فکرت
#نشست
✳️ برگزاری نشست "هماندیشی نخبگانی حکمرانی حوزه خانواده" هماکنون در مرکز پژوهشی مبنا با حضور دکتر شرفالدین
📌آدرس کانال؛
🆔@mabna_center
🆔@sharafoddin_ir
#اطلاعیه
❇️ جلسه هماندیشی روسای گروههای علوم اجتماعی دانشگاههای قم
✴️ با حضور آقایان دکتر خیری، آقاجانی، شرفالدین، خانمحمدی و خانمها دکتر حاجی اسماعیلی و خراسانی
🕰 سه شنبه 20 تیرماه 1402
🏛انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
📌آدرس کانال؛
🆔@motaleate_ejtemai
🆔@sharafoddin_ir
هدایت شده از فکرت
📽#محفل ا #استاد_فرج_نژاد
✅ بصیرت رسانهای؛ شاخصه کنشگری استاد فرجنژاد
👤مهمان ویژه:
دکتر سید حسین شرفالدین؛ استاد جامعهشناسی موسسه امام خمینی(ره)
📥فایل کامل محفل نهم را در آپـــــارات و یــوتـیـوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت | فکرت | مدرسه فکرت
💠 حضور دکتر شرفالدین در همایش بینالمللی دشمنشناسی
❇️ یادبود دومین سالگرد ارتحال استاد محمدحسین فرجنژاد
🕰 جمعه 23 تیرماه 1402
📌آدرس کانال؛
🆔@FarajNezhad110
🆔@sharafoddin_ir
#خبر
✅ بازتاب سخنرانی دکتر شرفالدین در باب «فقه رسانه» در تازهترین اثر منتشرشده توسط موسسه شناخت
✴️ این کتاب که به همت مرحوم محمدحسین فرجنژاد جمعآوری شده، به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
#فقه_رسانه
#فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir