کار بسیار دشواری که معمولا آسان مینماید و کمتر به آن رو میکنند این است که مردمان در خود بنگرند و ببینند چه هستند یا چه شدهاند و چه میخواهند و میتوانند بکنند. اگر از عهده این کار برنمیآیند و منتظرند که سیر حوادث و دخالت این و آن کارها را سامان دهد رسم پریشان موجود همچنان دوام خواهد داشت و کارها پریشانتر خواهد شد.
در این وضع پریشانی و ناتوانی علف هرز توهم همه توانی به آسانی و با سرعت میروید و کشتزار زندگی را از پروردن بر و بار فکر و امید باز می دارد. اگر نظری به جهان کنونی و تاریخ آزادی و علم و فلسفه و سیاست بیندازیم، شاید این ابتلای خطرناک را بهتر بشناسیم (زیرا خود کم و بیش در نسبت با این تاریخ چیزی شدهایم که هستیم و اندکی به درک وضع خود و نسبتی که با دیگران و جهان داریم نزدیک شویم. غرور اقتدار و همه توانی مانع بزرگی در راه خود آگاهی است.
🔹 برشی از کتاب؛ آزادی قانون سازمان
فصل: آزادی در تاریخ
🔸 #رضا_داوری_اردکانی
@skybook
وقتی گفته میشود افراد و اشخاص صرفا در صورتی از عهده کارهای مهم برمیآیند که مظاهر تاریخ و زمان باشند فریاد بر میآورند که این، انکار اختیار و اثبات جبر است. بسیار خوب اگر مدعیان قدرت و اختیار تام دارند پس چرا کاری نمیکنند. اینها در نفی جبر حق دارند اما عیب این است که از اختیار چنانکه باید خبر ندارند و از خود نمیپرسند که اگر قدرت و اختیار دارند چرا در کار آزادی درماندهاند. راستی آیا اختیار توانایی در هر عمل است؟
🔹 برشی از کتاب؛ آزادی قانون سازمان
فصل: آزادی در تاریخ
🔸 #رضا_داوری_اردکانی
@skybook
هدایت شده از فرصت…
📃مسئله در سیاست یک نوع نگاه است. ما یک حزب در مقابل بقیه نیستیم. ما باید در افق نگاه حضرت امام در سیاست باشیم. بسیجیها عاشق امامیاند که فرصت عمل به آنها بدهد. امامی که به جای امکانات فرصتی داده است که حتی یک روستایی هم بتواند خودش را پیدا کند. حال در این انتخابات میشود به شخصی فکر کنیم که واجد چنین نگاهی باشد.
📑 انتخابات ۱۴۰۳ و فرصت حضور ما در آینده کشور
🔹 ویژه نامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
🔸 شماره اول
#انتخابات
#دولت_و_مردم
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
هدایت شده از فرصت…
نسخه موبایلی بروشور 1.pdf
1.24M
📑 انتخابات ۱۴۰۳ و فرصت حضور ما در آینده کشور
🔹 ویژه نامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
🔸 شماره اول
🔹نسخه موبایلی
#انتخابات
#دولت_و_مردم
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گر بدینسان زیست باید پاک
من چه ناپاکم اگر
ننشانم از ایمان خود چون کوه؛
یادگاری جاودانه بر تراز بیبقای خاک
#احمد_شاملو
@skybook
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم سلیمانی: یک مشکلی که ما داریم امروز و دیروز این نبود؛ تفاوت ظاهر و باطن است.
...يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ...
@skybook
معنای درک حضور تاریخی اصحاب امام حسین.mp3
17.56M
🎙 معنای درک حضور تاریخیِ اصحاب امام حسین «علیهالسلام»
🔹 #استاد_اصغر_طاهرزاده
جلسه اول
📆 تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
#راهی_برای_ادامه_انقلاب
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
🎙 معنای درک حضور تاریخیِ اصحاب امام حسین «علیهالسلام» 🔹 #استاد_اصغر_طاهرزاده جلسه اول 📆 تاریخ:
اصحاب امام حسین کربلا را چگونه دیدهاند؟
شب عاشورا اباعبدالله فرمودند بروید...
چرا اصحاب نرفتند!؟
صحنه، صحنهایست که دارد کار بزرگی انجام میشود. این کار بزرگ یعنی چه؟
جز این است که اصحاب متوجهاند که دارد تاریخی ذیل اسلام شروع میشود؟
همه حرف بر سر همین است...
عالی ترین حضور که انسان میتواند در هر تاریخی داشته باشد درک آن تاریخ است... چه در کربلا و چه در انقلاب اسلامی
گر شوم مشغول اشکال و جواب
تشنگان را کی توانم داد آب
راه دیگری در انقلاب هست...
شهادت آقای رئیسی و ظهور این مرد یک آغازی است در دل انقلاب اسلامی و افقی که برای دولتها در ادامه باید به آن نظر کنیم معلوم میگردد.
حضرت آقا در پیام خود به آقای پزشکیان توصیه میکنند که با توکل به خداوند به افقهای بلند و روشن چشم بدوزند و در #ادامه_راه_شهیدرئیسی از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند.
راه شهید رئیسی راه افقهای دور است
باید متوجه باشیم در کجای تاریخ قرار داریم...
#راهی_برای_ادامه_انقلاب
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
. داستان شورانگیز #پیرمرد_و_دریا/نوشتهی: #ارنست_میلر_همینگوی #آثار_برتر_ادبی_جهان !
.
راستی #اسم_ما_چیست؟!
🖌#امین_مختاری عزیز
پیرمرد میگفت ماهی ها برادران من هستند.
خیالش اما راحت نمیشد. باز با خودش میگفت مگر میشود آدمی برادرش را به قلاب بگیرد،
وقتی برادرجان برای زندگی بالا پایین میپرد
با چکش ماهیگیری توی سرش بکوبد،
شکمش را پاره کند،
پوستش را بکند و پخته یا نپخته آن را بخورد؟!
برای پیرمرد ماهیگیر این سوال ها تازگی نداشت ولی آخر همه این پرسش ها یک پاسخ بیشتر نبود.
《من ماهیگیرم. اسمم ماهیگیره. شاید بهتره بگم ماهیگیر به دنیا اومدم. به همین خاطره که این کارو میکنم》
دوسه باری هم که آمده بود پاسخ های دیگری بدهد زبانش نگشته بود. به لکنت افتاده بود.
میتوانست برای زنده ماندن کار های دیگری بکند. کار دیگری نکرده بود. او میدانست اسمش ماهی گیر است. میدانست احدی به اندازه او ماهیگیر نیست. البته کمی بد اقبال بود پیرمرد اما میتوانیم بگوییم :
او برای این کار بود و این کار برای او.
گمان نمیکنم صیّادی، برای پیر مردی که با آبی دریا و سرخی غروب آن زندگی کرده عنوانی اجتماعی باشد.
هستی اش بوده گمانم.
.
راستی نام ما چیست؟!
#وجودتان_را_به_اشتراک_بگذارید
https://eitaa.com/skybook
امام در آن غزل مشهور خود میفرمایند:
در میخانه گشائید به رویم شب و روز
که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
همهی مردمی که امام را میشناختند به خوبی منظور امام را در این غزل متوجه شدند، میدانستند ایشان میخواهد از روح دیگری خبر دهد که ماوراء مشهورات زمانه بود و گرنه ایشان همیشه اهل مسجد و مدرسه بودند و میدانند برای فهم دین باید با علم حصولی و مدرسه کار را شروع کرد. میخواستند به مخاطبین خود بگویند افق خود را در جای دیگر قرار دهید.
وقت حضور آن حالت خاصی بود که رزمندگان در حین دفاع مقدس احساس میکردند، مكتب امام «رضوان الله تعالی علیه» همان معنویت یا وقت حضور را پیش میآورد. احوالات شهدا جنس آن عالمی بود که امام آورده بودند و شهدا تشخیص دادند شرایطی پیش آمده که میتوانند در آن وقت حضور حیات خود را معنا ببخشند و فکر میکنم موضوع چفیهی مقام معظم رهبری «حفظه الله» نیز از همین قرار است که آن وقت حضور و اتصال به عالم شهدا هرگز از نظرها محو نشود تا ملت بتواند تاریخ خود را به جلو ببرد. این چفیه یک نوع وفاداری به شهدا است ولی نه وفاداری آکادمیک بلکه وفاداری در عین باقی ماندن در وقت حضور جبههها.
🔸 برشی از کتاب: سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)
🔹 #استاد_طاهرزاده
@soha_sima
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کجا تو با منی من خوشدلم
گر بُود در قعر چاهی منزلم...
@skybook
در شرایط ترس وقتی انسان بیمحتوا شد دیگر اراده نمیکند تا هر طور که خودش خواست زندگی کند. انسان بیمحتوا فقط به زیستن فکر میکند و نه به چگونه زیستن، و به صِرف ماندن میاندیشد، ماندن را زندگی میپندارد. و صِرف ضرورتِ زیستن، او را در برابر واقعیت، تسلیم و خاضع میکند و معاویه چنین حالت روانی را که جامعه را فراگرفته میشناسد و نه تنها درصدد درمان آن نیست بلکه تلاش میکند پایه حکومت خود را بر چنین روان اجتماعی بنا کند. او آرزویی بهتر از این ندارد که مردم در همین شرایط فکری بمانند.
معاویه؛ کسی نبود که همه او را بپذیرند ولی کاری کرده بود که این نپذیرفتن، برای او مشکلی به وجود نیاورد و همه تسلیم او شدند، به این معنی که باور کنند در برابر او کاری نمیتوان کرد.
و حسین (علیهالسلام) آمد که کاری بکند و شعار "کاری نمیتوان کرد" را که امنیّت فرهنگ معاویه در آن نهفته است، بشکند. و حالا همین فرهنگ بعد از مرگ معاویه ادامه داشت...
🔹 برشی از کتاب: کربلا، مبارزه با پوچیها
🔸 #استاد_طاهرزاده
@skybook
هدایت شده از سیمافکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادری
سریال عاشورا - هادی حجازیفر
💡 سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
@simafekr_com
به کویِ میکده هر سالِکی که رَه دانست
دری دگر زدن اندیشهٔ تَبَه دانست
زمانه افسر رندی نداد جز به کسی
که سرفرازیِ عالَم در این کُلَه دانست
بر آستانهٔ میخانه هر که یافت رَهی
ز فیضِ جامِ مِی اَسرار خانقَه دانست
هر آن که رازِ دو عالم ز خطِ ساغَر خواند
رُموزِ جامِ جم از نقشِ خاکِ ره دانست
ورایِ طاعتِ دیوانگان ز ما مَطَلَب
که شیخِ مذهبِ ما عاقلی گُنَه دانست
دلم ز نرگسِ ساقی اَمان نخواست به جان
چرا که شیوهٔ آن تُرکِ دل سیه دانست
ز جورِ کوکبِ طالع ،سَحَرگَهان چشمم
چنان گریست که ناهید دید و مَه دانست
حدیثِ حافظ و ساغر که میزند پنهان
چه جایِ محتسب و شِحنه، پادشَه دانست
بلندمرتبه شاهی که نُه رِواقِ سِپِهر
نمونهای ز خَمِ طاقِ بارگَه دانست
#حافظ
"پاتوق کتاب آسمان"
. سید محمد جان! از من خواستهای عوامل تهاجم فرهنگی را افشا کنم، بسیار خب، گوش کن! شصت میلیون ایرانی
زبان برای من نه تنها خانه حقیقت بلکه ساحت ظهور و بروز قهر و مهر حضرت حق سبحانه و تعالی است. شهسوار آفرینش' میفرماید:
مرد در زیر زبانش پنهان است (المَرْءُ مَخبوءٌ تَحتِ لسانه)
و یکی از شگرف ترین مظاهر آن، حضرت شیخ علی بن جعفر (ابوالحسن خرقانی) میگوید:
هرکه را زبان پراکنده بود دلیل بود که دل او پراکنده بود. بزرگان گفتهاند دل دیگ است و زبان کف گیر، هرچه در دیگ باشد به کف گیر همان برآید. دل دریاست، زبان ساحل، چون دریا موج کند به ساحل همان اندازد که در دریا بود...
بخشی از کتاب:
📚 نیست انگاری و شعر معاصر
#یوسفعلی_میرشکاک
#نشر_روزگارنو
@skybook
من داستان مینویسم، تاریخ نمینویسم. تاریخهای بسیاری قبل از من نوشته شده است و همزمان با من و بعد از من نیز نوشته میشود و خواهد شد؛ اما داستان فقط یکبار نوشته میشود؛ فقط یک بار...
آنها که واقعیت را میخواهند نه حقیقت را، و طالبِ واقعیات تاریخی هستند نه حقایق انسانی، میتوانند بی دغدغهی خاطر، به بهترین تاریخها مراجعه کنند...
#نادر_ابراهیمی
📚 سه دیدار
@skybook
...در میانهی میدان...
🔹 متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: "سه دیدار"
(بر اساس داستان زندگی امام روحالله خمینیره)
اثر: #نادر_ابراهیمی
🔸 جلسه اول
📆 امروز سه شنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۳۰
سرای هنر و اندیشه(سها)
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#پاتوق_کتاب_آسمان
@soha_sima
@skybook
هر مجموعهی انسانی به یک هویّت جمعی احتیاج دارد و باید احساس اجتماع و همبستگی و هویّت جمعی کند. در کشورهای دنیا معمولا روی مفهوم ملّیّت تکیه میکنند. ملّیّت چیست؟ یک هویت جمعی است که با برخورداری از آن، هر کشور میتواند از همهی امکانات خود برای پیشرفت و موفّقیّت استفاده کند. یکی ار کارهای بزرگ انقلاب اسلامی همین است که یک هویّتی برای ملّت تعریف کرد و بر آن پافشاری کرد.
#تازه_های_نشر
📚 درآمدی بر هویّت ملی
در اندیشه #آیت_الله_خامنه_ای
#نشر_انقلاب_اسلامی
@skybook
دشنهی تقدیر
وقتی فرود میآید
که انسان
بیشتر از هر زمان دیگر
خود را در امان میپندارد.
#سوفوکلس
📚 افسانههایتبای
#نمایشنامه/ #تراژدی
@skybook
در داستانهای امروز خلاف قصص، پیشینیان اعاظم و قهرمانان نیستند که آفاق انسانی را در وجود و حیات، عمل و گفتار خویش تعیّن میبخشند، بلکه «من»ها یا «افراد منتشر» در روی سیاره خاک هستند که چگونگی حضور خویش در جهان را باز میگویند. وضع دُنکیشوت در برابر جهانی که او را در احاطه داشت، وضع قصص پیشینیان در برابر رُمان جدید است. دُن کیشوت زمانی به جستوجوی ماجراهای قهرمانانه شوالیههای قرون وسطا از خانه بیرون میآید که عصر قهرمانان سپری شده است. زیبایی اسرارآمیز رُمانِ سِروانتس در همین جاست. پهلوانان باستانی ایران اکنون حتی در کلام نقالان نیز زنده نماندهاند؛ آنها در آخرین نفسهای احتضار خویش، این سوی و آن سوی، در این شهرستان و آن روستای دورافتاده معرکه میگیرند و زنجیر میدرانند و مجمعه فلزی پاره میکنند و زیر چرخهای کامیون میخوابند و کلاه میگردانند تا از گرسنگی نمیرند. در اعصار جدید، وضع بشر در برابر جهان، یعنی «چگونه بودن»اش، تغییر کرده است و این وضع جدید داستانها و داستان سرایانی مناسب خویش میطلبد. دن کیشوت در میان احساس ترحم خانواده خویش میمیرد و با او نسل قهرمانان به انقراض میرسد...
📚 رستاخیر جان
#سید_مرتضی_آوینی
#تراژدی #حماسه
@skybook