.
...قصه داستان...
خواندن آثار ادبی دنیای جدید (رُمان)
یکشنبهها ساعت ۲۰:۳۰
مجلس ششم، امشب ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲
زنده از طریق لینک:
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/jirjirak
#قصه_داستان
@soha_sima
@skybook
قصه داستان - مجلس ششم.MP3
28.44M
.
🎙...قصه داستان...
خواندن آثار ادبی دنیای جدید (رُمان)
مجلس ششم،
داستان "نازنین" اثر #فئودور_داستایفسکی
۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲
#قصه_داستان
@soha_sima
@skybook
هدایت شده از فرصت…
درخت جوانی(1).mp3
30.31M
📻 #رادیو_فرصت_سها
🎧بشنویم، : درخت جوانی
🎙 ما که در ایام جوانی هستیم،باید قدر این فرصت ها را بدانیم و بدانیم که این ایام هم زودگذر است وبه سرعت انسان وارد یک شرایطی از زندگی می شود که اگر بنای حرکت درست را در جوانی نگذاشته باشد، در سنین بعد زمین گیر خواهد شد. آن کسانی که تا پایان عمر مثل یک جوان حرکت کردند، ایام جوانی را قدر دانستند.
جمع جوانی که در این فرصت قرار دارد، نباید این فرصت را همیشگی بداند، هر چقدر هم که ما در این ایام پر کار باشیم و از آن نیروی جوانی بیشتر استفاده کنیم، کم است و باید تمام فرصت را غنیمت بشماریم و پیش برویم. همانطور که وقتی شما به بچه های جبهه و جنگ و دفاع مقدس نگاه می کنید چنین چیزی را می بینید، این بی خوابی ها را ناشی از درک نیرویی که در وجودشان نهفته است بگیرید.این افراد متوجه شدند چیزی در وجودشان است که هر چقدر اکنون مجال آزاد شدن به آن را دهند، در واقع این درخت زندگیشان تنومند تر خواهد شدو بعدا در مقابل تندباد های زندگی مقاومت بیشتری خواهدداشت.
#فرصت_جوانی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
.
#تازه_های_نشر
📚 مهمانگاه/ پانزده روایت از روضههایی که زندگی میکنیم
#نشر_اطراف
...پنجمین کتاب از مجموعهی «کآشوب» که در آن پانزده نفر از نسبت امروز خودشان با واقعهی سال ۶۱ هجری نوشتهاند...
@skybook
.
...محفل کتابخوانی جوانان...
🔹متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب:
"بلای بیتاریخی و جهان بیآینده"
اثر: #دکتر_رضا_داوری_اردکانی
چهارشنبهها ساعت ۱۸
جلسه دوم، ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲
◀️ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
@soha_sima
@skybook
هدایت شده از سُها؛ کتاب و مجله
.
همهی شما تجربه دارید که آدمهایی که اهل کار هستند و تواناییای در وجودشان هست، لکنتی هم دارند و نمیتوانند درست حرف بزنند. نمیتواند بگوید که من چهکار میتوانم بکنم. این فرد اگر کسی چشمانتظارش نباشد و مهیای پذیرش او نباشد، کنار میرود. در عین حال او نیز باید متوجه ماجرا باشد. در بهیار، ممکن است کسانی بیایند و بروند. کسی میآید و میگوید باید مسئولیت من را مشخص کنید و به من بگویید این کار را بکن و بعد هم این قدر به من حقوق بدهید. مهندس این کار را نمیکند و میگوید شرح وظایف نداری و خودت باید ببینی که چهکار میخواهی بکنی. شرح وظایف نوشتن، همان سیستم رایج تقسیم کار اداری ماست، که آنجا افراد برای رفع تکلیف کار میکنند. اینجا باید بروی و مسئله را حل کنی. آیا میتوانی مسئله را بر عهدهات بگیری؟ منظور این است که نباید تصور شود که تو اینجا بیا، اصلاً کارهای تو را من انجام میدهم. چنین خبری نیست. مگر من کیستم؟ من کسی نیستم که بخواهم کار تو را انجام بدهم. من فقط در نسبت و در عالمی با تو هستم که پای کار هستیم. خلاصه خودم هستم ولی اگر روی پول حساب کنی، نه! خودم اینجا ایستادهام. تو میتوانی خود من را ببینی یا نه؟
📚 گفتارهایی درباره دانش بنیان
🖊 حجهالاسلام امیر نجات بخش
#سها_کتاب_مجله
@soha_bookmag
هدایت شده از سُها؛ کتاب و مجله
.
🔸...کتاب دانش بنیان متنشر شد...🔸
گفتارهایی درباره دانش بنیان
با نگاه به مجموعهی دانش بنیان بهیار صنعت
مولف: حجهالاسلام امیر نجاتبخش
#سرای_هنر_و_اندیشه
#سها_کتاب_مجله
برای دریافت نسخه ویژه مطالعه با تلفن همراه به کانال زیر مراجعه کنید. 🔻
@soha_bookmag
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
❓سوال: میخواهم بدانم امام حسین (ع) برای فیلسوفی چون رضا داوری اردکانی چه بهرهای دارد؟
🔸 دکتر داوری اردکانی: بهره به زندگی عادی تعلق دارد. وقتی در برابر عظمت قرار میگیریم، سودای سود و زیان از میان برمیخیزد.
🔹 شما یکبار از نسبت علم و عمل پرسیدید. در کربلا علم و عمل یکی شد و حقیقت و خیر و جمال یکجا جلوه کردند و شاهدش اینکه بانوی کربلا «ما رایت الا جمیلا» گفت.
🔸 برای من که سرم در کتاب و درس و فلسفه است و قدری هم به سیاست نزدیک شدهام، مسئله این است که کار امام حسین (ع) نجات تاریخ است و نجات تاریخ به همهی ما مربوط میشود.
🔹 وقتی زمان و تاریخ به تباهی و تبهکاری میافتد، باید تاریخ را نجات داد. در این اوقات کسانی پیدا میشوند که رشتهای را که در حال گسیختن است، نگاه میدارند. امام حسین (ع) منجی تاریخ اسلام است؛
🔸 به این دلیل نه فقط یک مسلمان شیعه، بلکه هیچکس نمیتواند نسبت به عاشورا بیتفاوت باشد و آن را ندیده بگیرد؛
🔹 اما برای اینکه اشارهای به بهره و بهرهمندی هم کرده باشیم، میگویم که اگر کسی عظمت عاشورا را درک کند، از برکات آن نیز بهرهمند میشود.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
.
پیرزن روستایی نیز جز از طریق شمایلی و گردنآویزِ ساده مقدسی و تسبیحی با خدای خود، در پیوند نیست.
با ما باید به زبانی ساده سخن گفت تا بفهمیم.
بدینسان، شادی زندگی برای من در همین اکسیر شیر، قهوه و گندم خلاصه میشد.
زمین انسانها
#آنتوان_دوسنت_اگزوپری
#سروش_حبیبی
@skybook
.
بزرگی هر حرفه، شاید بیش از همه چیز در یگانه ساختن انسان هاست.
گنج راستین یکی بیش نیست و آن روابط میان آدم هاست.
زمین انسانها
#آنتوان_دوسنت_اگزوپری
#سروش_حبیبی
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
. #تازه_های_نشر 📚 صد پرسش از حکمتهای حضور در جهان بین دو جهان #استاد_طاهرزاده @skybook
.
تفکر بدون مواجهه پرسشگرانه از آنچه در چشم انداز ما حاضر است و بدون بازاندیشی بنیادین نسبت به آن چشم انداز، تفکر به حساب نمی آید. بلکه مشغول بازآرایی و تنظیم پیش داوریهای متعصبانه خود
خواهیم بود.
از نظر بنده این هنر نیست که با پاسخ دادن به پرسشهای این نسل درباره انقلاب اسلامی او را از چشم اندازی که باید در مقابل او بگشائیم، محروم کنیم و تلاش کنیم پرسشهایی را که میتواند عامل حضور او در این تاریخ باشد از میان برداریم. چه اشکال دارد که همواره این پرسشها به عنوان پارسایی تفکر همچنان در میان باشد تا تفکر همچنان در صحنه باشد؟
#از_مقدمه مولف
صد پرسش از حکمتهای حضور در جهان بین دو جهان
#استاد_طاهرزاده
@skybook
.
لطف شگفت انگیز خانه در آن نیست که ما را پناه میدهد و گرم میکند و بنایش از آن ماست.
بلکه در آن است که ذخیره خاطرات شیرین را کمکم در ما بر جا گذاشته است.
در آن است که در اعماق دل ما این کوه تاریک را پدید میآورد که رویاها همچون آب چشمه از آن جاری میشوند.
زمین انسانها
#آنتوان_دوسنت_اگزوپری
#سروش_حبیبی
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
. #تازه_های_نشر 📚 صد پرسش از حکمتهای حضور در جهان بین دو جهان #استاد_طاهرزاده @skybook
.
...آن کس که بنای فریب دادن خود را ندارد هرگز از افقی که در پیش رو دارد منصرف نمیشود تا از پرسش نسبت به آن منصرف شود. و هرگز از انتظاری که در آن به سر میبرد عدول نمیکند، انتظاری که نوعی حیرت را با خود به میان میآورد.
ما را با باور به مفاهیم قطعی و جزئی چه کار؛ باورهای مفهومی که به خودی خود در آنها هیچ حقیقتی به ظهور نمیآید؟
#از_مقدمه مولف
صد پرسش از حکمتهای حضور در جهان بین دو جهان
#استاد_طاهرزاده
@skybook
.
من اسم میترا را خیلی زود از یاد بردم، انگار که از روز اول اسمش زینب بود. همیشه آرزویم بود که کربلا را به خانهام بیاورم و اسم تک تک بچههایم بوی کربلا بدهد، اما اختیاری از خودم نداشتم. به خاطر خوشحالی مادرم و رضایت شوهرم دم نمی زدم و حرف هایم را در دلم میریختم. زینب کاری کرد که من سالها آرزویش را داشتم. با عشق، او را زینب صدا میکردم. بلند صدایش میکردم تا اسمش در خانه بپیچد. جعفر و مادرم هم مثل بقيه تسلیم خواسته او شدند. زینب
یک بار دیگر من را به کربلا گره زد؛ من که نذر کرده حسین(ع) بودم و همه هستیام را از او داشتم. اگر لطف و مرحمت امام حسين نبود مادرم تا همیشه آرزوی بچه دار شدن به دلش میماند و کبری پا به این دنیا نمیگذاشت.
📚 من میترا نیستم
#معصومه_رامهرمزی
#ادبیات_پایداری
@skybook
.
دفعه پیش که عملیات بود، از هر ترفندی استفاده کردند تا مرا از رفتن به جبهه منصرف کنند. حتی حمید از آمریکا زنگ زد و گفت که پدر و مادر و مژده را به تو میسپارم، سعید.
گفتم: «پدر و مادر و مژده را به خدا بسپار، حمید جان»
گفت: «حداقل حالا که من کنارشان نیستم تو باش»
خندیدم. گفتم: «آنها مرا میخواهند چه کار؟»
گفت: «تو که میروی، اعصابشان به هم میریزد.»
گفتم: «برای اینکه به خدا توکل نمیکنند.»
گفت: «تو دانشجویی زندهات برای این آب و خاک بیشتر ارزش دارد.»
گفتم: «مثل اقتصاددانهای آمریکایی حرف میزنی.»
گفت: «دروغ میگویم؟»
گفتم: «کم لطفی میکنی.»
گفت: «من نمیتوانم زیاد حرف بزنم. ولی خواهش میکنم نرو.»
گفتم: «اگر من از تو خواهش کنم برگردی به ایران، برمیگردی؟»
گفت: «مغلطه نکن.»
گفتم: «حرف دلم بود.»
عصبانی گفت: «حق نداری بروی. من برادر بزرگترت هستم، میگویم نرو.»
گفتم: «خدا از تو بزرگتر است.»
گفت: «تو اصلا حرف حساب سرت نمیشود.»
گفتم: «تو که حرف حساب سرت میشود، چرا چهار سال است نیامدهای به پدر و مادرت سر بزنی؟ دوری تو آزارشان نمیدهد؟»
گفت: «اما من اینجا در امن و امانم.»
📚 نه آبی نه خاکی
#علی_موذنی
#ادبیات_پایداری
@skybook
.
در واقع نظر به مرگ، نظر به روشنایی برتر سیر حیات است تا با ابتکار زندگی کنی و با شجاعت بمیری. این جاست که عرض میکنم تمدن غربی آنچنان مقاصد انسان را دنیایی کرده که هنر مردن از انسان گرفته شده به طوری که بیمارستانها وسیلهی غفلت از مرگ گشته و بشر را در پای مرگ ذلیلانه به التماس واداشتهاند، حاصل کار بیمارستانها بیش از آن که درمان حقیقی باشد، تحقیر کردن انسان در مقابل مرگ است و گرنه اصل درمان با هنر مُردن تضادی ندارد. چرا باید این همه از مرگ ترسید؟ چرا باید فضای ترس از مرگ، سراسر زندگی بشر را اشغال کند؟ و از بصیرتی که میتوان در زندگی با عبور از مرگ به دست آورد محروم شویم؟
شرایط انتخاب آزاد وقتی حاصل میشود که دل در اندیشهی مرگ و زندگی نباشد و از طریق دینداری و از طریق ترسیمی که دین از مرگ و زندگی در اختیار انسان می گذارد، انسان متوجه شود مرگ و زندگی از پایه و بن یکی هستند. چنین حیاتی است که به کمک آن انسان در دنیا با نشاط زندگی میکند، ولی همواره آماده است بدون هیچ بیم و هراسی با مرگ روبه رو شود و در سکون و آرامشی درونی، بدون هیچ اضطرابی زندگی را رها کند. چنین کسانی بر مرگ و زندگی فرمان میرانند و این هدیهی بزرگی است که دین به انسانها میدهد. می فرماید: «فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ أَنْ كُنتُمْ صَادِقِين» اگر در دیدن حقیقت صادقید به جای هراس از مرگ، تمنای مرگ داشته باشید...
📚 هُنر مردن
#استاد_طاهرزاده
@skybook
.
خداوند در آیات سوره جمعه خطر تفکر یهودی گری را متذکر میشود که چگونه در عین رعایت آداب دین از نتایج دین که انس با معنویات و عالم ابدی است محرومند. می فرماید: ای پیامبر به این مدعیان دینداری بگو اگر شما واقعاً دیندارید و خود را جزء اولیاء الهی میدانید باید خدا را دوست داشته باشید و اگر دوست و عاشق خدا هستید، باید دوستدار ملاقات با او باشید و ملاقات با خدا از راه مرگ تحقق کامل مییابد، پس باید مرگ را دوست داشته باشید و از آن فرار نکنید، زیرا مرگ، شرایط حضور بهتر انسان را در محضر حضرت حق فراهم میکند و انسان بدون حجابهایی که در زندگی دنیایی گرفتار آن بود با خدا ملاقات میکند.
عالم قیامت نسبت به دنیا دارای درجهی وجودی شدیدتری است و به همان اندازه بهتر میتواند مظهر اسماء الهی باشد. با توجه به این امر اگر کسی طالب خدا باشد نه تنها از مرگ هراسی ندارد بلکه طالب آن است و به عنوان یک مطلوب به آن مینگرد. با تدبر در آیهی «فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِين» میفهمیم نگاه ما باید به زندگی تا کجا باشد و به واقع اگر دوستدار خدا هستیم و حقیقت را در جایی بالاتر از زندگی دنیایی جستجو میکنیم مثل انسان منتظری که چشم او به در خانه است تا در گشوده شود و کسی که انتظارش را میکشد، ملاقات کند...
📚 هُنر مردن
#استاد_طاهرزاده
@skybook
.
اکنون ما از عالم یونانی و از یونانیان و از ایرانیان قدیم دوریم. در عالم ما کار شرط انسانیت شده است. اگر در یونان مثال بشر و بشر کامل قهرمان بودند و در عالم اسلام و در مسیحیت اولیا و قدیسان مرتبه بلند و مقام اسوه داشتند و دارند، در دوره جدید، مهندس مثال و اسوه است. در عالم ما کار، با طرح مهندسی هماهنگ شده و وجود بشر نیز در کار خلاصه و منحل شده است.
📚 فرهنگ، خرد و آزادی
#رضا_داوری_اردکانی
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
.
بعد از انقلاب انصافاً حرکت علمی در دانشگاهها شروع شد.
با اینکه خیلی از اساتید رفتند یا نبودند یا خوب کار نکردند اما بالاخره جوانها و مردان انقلاب به میدان آمدند؛ فضا هم فضای علم و تحقیق بود. کار به جایی رسید که ما از لحاظ پیشرفت علمی چه در زمینههای پزشکی و چه در زمینههای دیگر موفقیتهای قابل توجهی پیدا کردیم.
فلذا آثار گذشته حتماً باید منعکس شود. یکی از چیزهایی که ما الان کمبود داریم این حس اعتزاز به خود است.
بنشینید فکر کنید ببینید چه تدبیری میتوان اندیشید که کیفیت بیان و القای شما در هر یک از این برنامهها طوری باشد که بتوانید این گذشته علمی را به یاد نسل جدید بیاورید. در پیشرفت علمی ما واقعاً این یادآوری اثر دارد. این نسل اگر بداند که استعداد و گذشتهی آن چنانی دارد یک طور به آینده خواهد نگریست؛ اما اگر تصوّر بکند که هر چه هست و نیست، دست اروپاییها است و همیشه ما باید دنبال آنها باشیم، این در پیشرفت علمی ما طور دیگری اثر خواهد گذاشت.
📚 رهنامه/ علم و فناوری
#آیت_الله_خامنه_ای
@skybook
.
نباید بگذارم کسی در کار نوشتنم دخالت کند. باید هر طور دلم میخواهد بنویسم با قیدی که برای نوشتن پیدا کردهام و بعد از رسالتی که بچهها بر دوشم گذاشتهاند احساس میکنم در اتاقی هستم که یکی از دیوارهایش برداشته شده و در معرض دید دیگرانم. برای همین هیچ کارم طبیعی نیست. خیلی حرفها هست که دلم میخواهد بنویسم اما ترس از اینکه خوانده شود مانع میشود. مثلا الان دلم میخواهد از آن چشمها بنویسم. از آن چشمهایی که از میان آن چادر مشکی درخشیدند و من ناگهان به آنها خیره شدم و در آن یک جور آشنایی احساس کردم که قدیمی بود. نه اینکه صاحبش را از قبل بشناسم، شناختنی که انگار از ازل بود که انگار او به نام من آفریده شده است که من با او قرار است حریم هم باشیم که من و او را به نام هم بشناسند که از ما به جمعیت جهان یکی دو تای دیگر اضافه شود...
📚 نه آبی نه خاکی
#علی_موذنی
#ادبیات_پایداری
@skybook
.
📚 در میان جمع و طرد دیگری
#بیونگ_چول_هان
#نشر_بان
هان، یکی از پرخوانندهترین فیلسوفان اروپای امروزی، جامعهای را توصیف میکند که در آن اطلاعات بر اندیشه غلبه کرده است، که در آن الگوریتمهای مشابهی توسط فیسبوک، بازار سهام و سرویسهای اطلاعاتی استفاده میشود. دموکراسی در معرض تهدید است زیرا ارتباطات دیجیتالی آزادی و کنترل را غیرقابل تشخیص کرده است. بیگ دیتا جانشین برادر بزرگ شده است.
@skybook
"پاتوق کتاب آسمان"
. 📚 در میان جمع و طرد دیگری #بیونگ_چول_هان #نشر_بان هان، یکی از پرخوانندهترین فیلسوفان اروپای
.
کلمه respect یا احترام در معنای تحت اللفظی به عقب نگاه کردن به مفهوم توجه و احتیاط است. تعامل محترمانه با دیگران به معنای دوری از خیره شدن کنجکاوانه است. احترام در خودش نگاه با فاصله دارد؛ اندوه فاصله امروزه احترام جای خود را به تماشا (spectacle) داده است.
فاصله چیزی است که بین احترام (respectare) و تماشا (spectare) تمایز ایجاد میکند. جامعهی بدون احترام و بدون اندوه فاصله، راه را برای جامعهای رسوا هموار میکند. احترام بنیاد فضای مدنی یا عمومی را شکل میدهد. اگر احترام تضعیف شود، فضای مدنی ویران میشود. فروپاشی جامعهی مدنی و کاهش احترام به همدیگر وابسته اند. همچنین جامعه ی مدنی نیازمند چشم برداشتن از حریم خصوصی است. حفظ فاصله فضای عمومی را میسازد. اما امروزه فقدان کامل فاصله و توجه دیده میشود موضوعات خصوصی به نمایش در می آیند و امر خصوصی عمومی میشود.
📚 در میان جمع و طرد دیگری
#بیونگ_چول_هان
#نشر_بان
@skybook
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: هدف را در کار هنری در عرصه دفاع مقدس گم نکنیم
🔹 بخشی از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت
💻 Farsi.Khamenei.ir
"پاتوق کتاب آسمان"
. 📚 در میان جمع و طرد دیگری #بیونگ_چول_هان #نشر_بان هان، یکی از پرخوانندهترین فیلسوفان اروپای
.
بدون فاصله نمیتوان در جایگاه خوبی بود. فهم نیز نیازمند درک بافاصله است. در حال حاضر، ابزار ارتباطی دیجیتال فاصله و فاصلهها را ویران میکند. پیامد این کاهش فاصلهی مکانی از بین رفتن فاصلهی ذهنی است. رسانههای دیجیتال در حال فرسودن احترام هستند. در مقابل، جدابودن و دوربودن، مانند نهان خانهی معابد یونان باستان باعث ایجاد تکریم و حرمت میشود. وقتی فاصله از بین میرود امر عمومی و خصوصی درهم میآمیزد. دنیای ارتباط دیجیتال این نمایش هرزه نگارانهی فضای خصوصی و شخصی را افزایش داده است. شبکههای اجتماعی به سالنهای نمایش موضوعهای بسیار شخصی تبدیل شدهاند. به این ترتیب ابزار دیجیتال ارتباط را شخصی میکند و این کار را از طریق تغییر مکان تولید اطلاعات انجام میدهد. طبق تعریف رولان بارت «فضای خصوصی آن حوزهای از فضا و مکان است که در آن من یک تصویر، یک ابژه نیستم.» اما اگر این حرف درست باشد، ما دیگر اصلاً فضای خصوصی نداریم: هیچ جایی نیست که من تصویر نباشم، یعنی دوربینی در حال کارکردن نباشد. گوگل گلس حتا چشم انسان را به دوربین تبدیل میکند خود چشم تصویر میسازد به همین دلیل فضای خصوصی نمیتواند دوام بیاورد؛ پورنوگرافیِ شمایلیِ اجباری کاملاً آن را نابود میکند.
📚 در میان جمع و طرد دیگری
#بیونگ_چول_هان
#نشر_بان
@skybook