تفاهم 25 ساله.mp3
46.66M
⭕️
🔻🔺
گفتگو از جغرافیای سیاسی را از روایت دقیق و خوش ساخت #دکتر_ایمان_فانی شروع کنیم.
فانی یک گزارش از #روایت_ژئوپولتیک جدید که رقابت عظیم بین راه های ابریشم و راه های دریایی است تولید کرده و با بیانی بسیار شیوا و ایرانی، سعی کرده است روایتی از جایگاه ایران در این جنگ عظیم و بزرگ جدید ارائه بدهد که برخلاف جریان روشنفکری مرسوم ایران، به روایتی امیدبخش و آینده دار رسیده است و ایده ای متمایز از ایده ای است که خوانندگان کتابهای فرانکوپن و تیم مارشال و... ارائه می دهند.
⚠️ اگر می خواهید پست های بعدی که می گذارم و پادکست های گفتگویی که دست آخر خواهم گذاشت را بفهمید، این روایت خوش ساخت آغازین را حتما گوش بدهید.
⚠️ فایلها را به همین ترتیبی که در این پست دسته بندی کردم از بالا به پایین گوش بدهید.
#رویای_ژئوپولتیک_ایران_آینده
#روزهای_حاصلخیز_انتخابات_1402
#راه_های_ابریشم
#جنگ_کریدور_ها
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
اگر گوش کردید، بازخورد بدید تا در ادامه مسیر، اون را لحاظ کنم
به این ای دی:
👇
@ho_mah
651.6K
نظر دوست عزیز، دکتر موسی شیرالی درباره #روایت_ژئوپولتیک و نسبت اون با حوزه سلامت.
186.1K
#مساله_اول
اولین سوال مهم را هم از دکتر شیرالی بزارم. سوالی که دیر یا زود از من پرسیده میشد☺️
روایت دکتر فانی از ژئوپولتیک جهان، ذیل کدام نظریه اجتماعی قابل دسته بندیه؟ جامعه بازار؟ استیلاء؟ آنارشیسم؟
آیا با نظریه اجتماعی امت آهنگ مشترکی داره؟!
این سوال مهم را باید بعدا جواب بدهم
#روایت_آینده
#جنگ_توسعه_برّی_با_توسعه_بحری
🆔 @social_theory
ظاهرا منظور این دوستمون این کانال است.
👇
https://eitaa.com/tahlilgar_siasi
حالا خیلی دنبال کثرت مطالعه نباشیم. به قول شعار تبلیغاتی این #کنکور_فروشی ها، صد تا کتاب نخونید، یک کتاب را صد بار بخونید☺️
🆔 @social_theory
@tahlilgar_siasi __.mp3
19.25M
یک نگاهی به کانال اقای ندیمی انداختم. حداقل در بیان، شسته و رفته نبود اما خوبه که این فایل را هم گوش بدید و ببینید که حتی حرفها و روایتهای سردستی سیاست از دریچه ژئوپولتیک، هم صدها پله موترتر و جون دار تر از نگاه های معروف و رقیبش است و قدرت تحلیلی شما در فضای سبک امروزی ایران را رشد میدهد.
این فایل صوتی، یکی از خلاصه های کلان نگرانه و جمع بندی های اقای ندیمی بود با نام:👇
بزرگترین تصمیم جمهوری اسلامی ایران
🆔 @social_theory
در معرفی پادکست های دکتر فانی، غرض فقط معرفی این نمومه خوش ساخت از یک رویکرد شناخته شده و معروف بود. رویکردهای دیگری هم هستند که اونها را هم معرفی میکنم. خصوصیت همه این رویکردها هم اینه که الان طرفدارهای پرقدرتی دارند و بخشی از بازیگران سیاسی جهان، بوسیله این رویکردها و درون این کلان روایتها کنش سیاسی انجام میدهند
درباره نقدها و ایده نصفه و نیمه خودم هم بعد از پایان کار خواهم نوشت. اول بگذارید یک نقشه ای از ایده ها درست بشه، بعد حرف بزنیم...
🆔 @social_theory
یک توقف در میان #روایت_ژئوپولتیک بدیم و یادداشتهای دوستم اقای دکتر حمید ابدی که باز هم لطف کردند و انها را برای انتشار به کانال بنده سپردند را بخوانیم.
👇👇👇👇👇
❇️ پایان نوستالژیها
«این سَردی» فرصت ما برای احیای سیاست است
📝حمید ابدی
بخش 1️⃣ از 3️⃣
⏪در این نوشته در صدد هستم تبیینی از سردیِ فضای سیاسی کشور ارایه نمایم و از «این سَردی» استقبال کنم. این سَردی که امیدوارم ریشههای آن را بیابیم و از آن عبور کنیم، حادثهای مهم در تجربهی تاریخی انقلاب اسلامی و لحظهای مهم برای بازیابی سیاست در جمهوری اسلامی ایران است.
⏪طی یک دهه اخیر، روایت غلطی از سالهای پس از فتنهی 88 در محافل فکری کشور مطرح شده و بخشی از نیروهای انقلابی از آن استقبال کردهاند. در این روایت ـ که منشا آن اصحاب علوم اجتماعی انتقادی بودهاند ـ تحوّلات کشور در دههی نود شمسی را «روند سیاستزدایی» دانستهاند. باورمندان به این روایت، معتقدند که فعال شدن گسلهای سیاسی و اجتماعی بعد از سال 88، نظام و به ویژه نیروهای امنیتی را به این تصمیم رسانده که برای کاستن از تنش سیاسی و مهار آن، باید با کند کردن تیغ نزاعهای سیاسی، محلّ نزاع را به نقطههای دیگری منتقل کرد؛ از این رو، برجسته شدن شعارهای اقتصادی، شکلگیری گفتمان «حل مسئله» و حکمرانی و تاسیس اندیشکدههای متعدّد، ظهور پدیدهی استارتاپ و سایر مظاهر فرهنگی و اقتصادی نئولیبرال، همگی دعوتهایی هستند برای تهی کردن فضای کشور از نزاع سیاسی جدّی. در این میان، تطبیق ناشیانهی دوگانه «سیاست ـ اداره» بر فضای کشور ـ برگرفته از مباحث ویلسون، بنیانگذار رشته مدیریت دولتی ـ هم چاشنی این روایت نارسا شد؛ با این توضیح که گفتار حاکم بر جمهوری اسلامی از «سیاست» به سوی «اداره» سوق یافته و تاکید بر امر اداره و تنظیمگری، «امر سیاسی» را به حجاب برده است. علیالقاعده بر مبنای چنین روایتی، میبایست «احیای امر سیاسی» را از طریق «تضادّ سیاسی حادّ» و «گفتار انتقادی تند و تیز» در تقابل با اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران دنبال کرد.
⏪گفتوگو درباره مفروضات غلط چنین روایتی مجال دیگری میطلبد؛ اینکه «تفکیک سیاست از اداره» در جمهوری اسلامی، تا چه اندازه بهرهای از واقعیت دارد، اینکه گفتمان اقتصاد مقاومتی و طرح مسئلهی «تولید» نه یک گفتار غیرسیاسی که اتّفاقاً معطوف به تغییر اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی است، اینکه مناسبات فرهنگ و اقتصاد و سیاست در جمهوری اسلامی چقدر با مناسبات صنعت فرهنگ و اقتصاد سرمایهداری همخوان است، اینکه مشی جمهوری اسلامی در مواجهه با مظاهر سرمایهداری جهانی(مانند استارتاپ و ...)، برخلاف مبارزات چپ متعارف، از مجرای تقابل سیاسی دنبال نمیشود، اینکه «نظام» دقیقاً کجای ساختار سیاسی کشور است که اینقدر هوشمندانه و سازوار فرآیند زدودن سیاست را پیش میبرد، و از همه مهمتر، اینکه «امر سیاسی» را نمیتوان با گفتار انتقادی به امور الصاق کرد و در جهان مصرفزدهی کنونی، راه دشوار بنای سیاست به این سادگیها نیست. سخنی که در این نوشته در صدد طرح آن هستم، روایتی دیگر از ماجرای سیاست در جمهوری اسلامی است که طی دههی نود پیش آمد.
📌لینک قسمت دوم:
https://eitaa.com/social_theory/2177
📌لینک قسمت سوم:
https://eitaa.com/social_theory/2178
🆔 @social_theory
❇️پایان نوستالژیها
«این سَردی» فرصت ما برای احیای سیاست است
حمید ابدی
بخش 2️⃣ از 3️⃣
⏪بر این باورم که با وقوع فتنهی 88، یک دورهای از سیاست در جمهوری اسلامی به پایان رسید؛ دورهای که با محوریت شخصیت اکبر هاشمی رفسنجانی و بعد از سالهای دفاع مقدّس تکوین یافته بود. سیاست امر غریزی و طبیعی نیست که همهجا و همیشه حاضر باشد؛ سیاست همچون «زمین» است، زمینی که در آن ایدهها و الگوهای اداره و کنشگریهای سیاسی میرویند. زمینِ سیاست رسمیِ جمهوری اسلامی بعد از سالهای دفاع مقدّس(و بهتر است بگوییم، در سالهای پایانی جنگ، در مجلس دوّم شورای اسلامی)، با محوریت اکبر هاشمی رفسنجانی شکل گرفته بود. سال 1388، پایان راهِ آن سیاست بود و از آن روز تا امروز، زمان کِش آمده و انگار ما در برزخ بیسیاستی به سر میبریم. نه به این خاطر که گروهی در جمهوری اسلامی تصمیمی مبنی بر سیاستزدایی اتّخاذ کرده باشند؛ مگر سیاست امری دادنی و زدودنی است؟ سیاست، «بیزمین» شده و نیروهای سیاسی اصرار دارند همان رفتار و منش سیاسی سابق و همان قواعد کنشگری سیاسی را پی بگیرند، در حالی که آن راه، دیگر زمینی ندارد و مسدود شده است.
⏪سردیِ فضای سیاسی کشور، برخلافِ درک متعارف، به علّتِ فقدان رقابت نیست. کسانی که فکر میکنند انتخابات اگر طرفینِ جدّیتری داشت، عرصهی بانشاطتری بود، سخت در اشتباهاند. تندترین و رادیکالترین ادّعاها طی دههی نود از سوی تمامی جریانها ابراز شده و هیچ جریانی نمیتواند ادّعا کند که حرف نزدهای دارد. همه، ناگفتهها را به زبان آوردند و پس از هیجان مقطعی، به حاشیه رانده شدند. در زمینِ سیاستی که به آن اشاره شد، به ویژه این اواخر، ما با درک مبتذلی از «مشارکت» رو به رو بودهایم که بر گونهای از «رقابت» تاکید داشته که «تهی از مسئولیت» بوده است و این مسئولیتناپذیری امری دوسویه در کارگزاران سیاسی جمهوری اسلامی و مردم بود. نه مردم پای رای خود میایستند و «اراده ملّی» به معنای حقیقی آن واقع میشود، نه کارگزار سیاسی خود را متعهّد به عهدی میداند که با آرای عمومی بر سر آن میثاقی شکل گرفته باشد.
⏪من سردیِ فضای سیاسی کشور را که پایانِ یافتن راه آن سیاست نشان میدهد، نشانهی خوبی میدانم و به فال نیک میگیرم. الان «لحظهی تولّد سیاست» با معنا و زمینِ جدید آن است. بر این باورم که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، از ابتدای دوران رهبری، در قالب طرح پیچیدهای، در متن ساختار رسمی و به موازات آن، در صدد درانداختن طرح دیگری از سیاست بوده است. جلوههایی از این سیاست جدید در نیمه دههی هشتاد ظهور یافت، اما احمدینژاد و ما نیروهای انقلابی کوچکتر از آن بودهایم که در چنین وزانی خود را بیابیم. این طرح نو از سیاست، زیرِ پوست تحوّلات ساختار رسمی، پیش آمده و اعلام «گام دوّم» نشان از ظرفیت ظهور آن بوده است، امّا هنوز در سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران مستقر نشده است.
🆔 @social_theory
❇️ پایان نوستالژیها
«این سَردی» فرصت ما برای احیای سیاست است
حمید ابدی
بخش 3️⃣ از 3️⃣
⏪بعد از وفات آقای هاشمی رفسنجانی و به ویژه بعد از صدور بیانیه گام دوم، موجی از تغییرات سیاسی با شتاب بسیار زیاد ـ در مقایسه با سه دهه قبل ـ در کشور شکل یافته است. از نقدهای جزیی اگر صرف نظر کنیم و نگاه روندی به سیاست رسمی جمهوری اسلامی داشته باشیم، به این نتیجه خواهیم رسید که سیاست در حال پوستاندازی است. آن مانع ذهنی که اجازه نمیدهد نخبگان و نیروهای انقلابی در لحظه پوستاندازی سیاست، وارد میدان شوند و زبان باز کنند و راه خود را پیدا کنند، نوستالژیهای سیاسی دهه هشتاد است. انگار همه به آن نوستالژیها دلخوش کردهاند و آینده خود را در آن گذشته مییابند؛ در حالی که منطق سیاست در کشور در حال دگرگونی است. کاش ندای بیصدای این تغییر آرام گوش بسپاریم و به استقبال آن برویم.
⏪درجازدن حزبالله و نیروهای انقلابی به این خاطر است که اصرار دارند در همان زمین سابق سیاستورزی کنند و قصد دلکندن از مفروضات آن سیاست را ندارند. راه آن سیاست برای همیشه به سر آمده و تمنّای «احیایِ امر سیاسی» در آن زمین، مسیر بیهوده و عبثی بوده که در دهه نود و تا امروز پی گرفتهایم. ما نیروهای انقلابی از دهه هفتاد شمسی عادت کردهایم جمهوری اسلامی را دیگری خودمان بدانیم و مرز و فاصله خود با سیاست رسمی را حفظ کنیم؛ حتّی آنهایمان که در مسئولیتهای ساختار رسمی جمهوری اسلامی قرار میگیرند، سعی میکنند در همراهی با مُد روز، روایتی منتقدانه از صحنه سیاست رسمی ارایه نمایند که انقلابی بودن خود را احراز نمایند. این روحیه، این فاصلهگذاری و این شکاف در زیستن با وجه رسمی جمهوری اسلامی، ادراک روند سیاست رسمی را از منسد کرده است.
⏪تذکّر و هشدار رهبر بزرگوار انقلاب درباره کوتاهی خواص و نخبگان انقلابی در «شتابدهندگی» را جدّی بگیریم. به خاطر بیاوریم که این تذکّر و هشدار یکبار در نیمه دههی هفتاد شمسی مطرح شده بود و از خود بپرسیم که چه تفاوتی میان آن تذکّر دهه هفتاد و تذکّر امروز وجود دارد. بر این باورم که تذکّر دههی هفتاد «نگرانی از ندیدن تهدید» بود و تذکّر این روزها «نگرانی از ندیدن فرصت و ظرفیت» است. امروز فرصت استثنایی برای بازخوانی، بازیابی و بنا کردن مجدّد سیاست در کشور پدید آمده و اگر از نوستالژیهای سیاسی دههی هشتادی عبور کنیم، راه باز است.
🆔 @social_theory
برگردیم به موضوع گفتگوی خودمون درباره #روایت_ژئوپولتیک_جهان_آینده و قصه ما در این روایت.
برای شروع از روایت مسجم دکتر ایمان فانی شروع کردیم و توضیح دادم که این روایت که به رویارویی مجدد تمدنهای برّی و بحری یا احیاء جاده ابریشم در مقابل تجارت دریایی اروپاییان در دوران جدید معروف شده است، فعلا شایع ترین و پرطرفدارترین روایت زئوپولتیک سالهای پیش رو است.
در ادامه و با معرفی یک از مخاطبین، با فردی به اسم آقای محمد ندیمی آشنا شدیم که سعی می کند به یک روایت ژئوپولتیک از سیاست داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی و کنش رهبر معظم انقلاب برسد و در 👈 اینجا یکی از فایلهای مهم و جمع بندی های اصلی ایشان را گذاشتم.
اما قسمت سوم:
اگر مخاطب سابق این صفحه باشید، به یاد دارید که سابقا در این صفحه چندباری به تحلیل های اقتصاد سیاسی آقای #دکتر_مجید_شاکری ارجاع داده بودم. آن زمان من هم با ادبیات ژئوپولتیک آشنا نبودم اما وقتی با این ادبیات آشنا شدم متوجه شدم که آقای شاکری هم در اصل #ژئواکانومی یا همان جغرافیای اقتصادی، مبنای دستگاه تحلیلی شان است.
قبلا در این صفحه فیلم مصاحبه مفصل ایشان با روزنامه فرهیختگان را معرفی کرده بودم که در آپارات بارگزاری شده است:
https://www.aparat.com/v/QdNfo
طرح اقای شاکری این است که ایران یک قرن است که در فقدان راه ابریشم، تنها در ژئوپولتیک انرژی جهانی زنده است و حالا که آمریکا تکنولوژی استخراج #نفت_شیل در خود آمریکا را کاملا بدست آورده و به اندازه یک عربستان، نفت شیل به بازار خودش اضافه کرده است، ایران دیگر نمی تواند به جایگاه سابق خودش برگردد و باید دنبال جایگاه جدیدی باشد.
در این مصاحبه او از مزیت کوریدوری ایران صحبت می کند و در آخر مصاحبه تاکید می کند که ایران باید بر اساس این مزیت، صنایع جدیدی را برای تولید انتخاب کند. مثلا صنایع لوازم خانگی یا...
👈 این کلیپ ایشون که میراث حاج قاسم را نیز از همین منظر بازخوانی می کند هم دیدنی است: کریدوری که حاج قاسم از افغانستان تا مدیترانه ایجاد نمود اما همچنان برای ما در محور امنیتی باقی مانده....
.
این سومین پروژه ژئوپولتیکی که یک قرائت اقتصادی است را هم گوش بدهید و منتظر مرحله چهارم هم باشید.
ادامه دارد....
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #یک_تمرین برای اینکه ببنید می توانید آنچه درباره ژئوپولتیک ایران خوانید را بکار ببنید؟
با توجه به نکاتی که درباره کیفیت مواجهه جهان غرب، با ملتهایی که میتوانند ژئوپولتیک دریایی را زیرسوال ببرند شنیدیم...
و با توجه به ایده اقای شاکری درباره برجام ها، که ایران با خصوصیاتی که دارد نمیتواند معامله های فرضی و صدقه ای را موضوع معامله با غرب قرار دهد، و...
... به نظر شما، برای راضی کردن غرب به رفع تحریمها، باید به اسرائیل بیشتر فشار آورد و ابزارهای موازنه منفی با غرب را بیشتر کرد، یا اینکه این ابزارها را موضوع مذاکره قرار داد؟
اساسا ملتهایی که به قول دکتر فانی باید با شعله کم بسوزند تا خطر ژئوپولتیک آنها کنترل بشود، چطور باید با جهان مدرن که طرف های همیشه سوداگر و بداخلاق در معاملات هستند، معامله کنند تا ملت آنها در درون جامعه با رفاه بیشتری زندگی کنند؟
رفاهی که اگر درست برای رسیدن به ان نجنگیم، قطره قطره اش را کشورهای غربی از شما دریغ خواهند کرد چرا که این منطق بازار مدرن است...
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️همسر شهید مدافع حرم میگوید:
من هنوز هم با آقا سجاد زندگی میکنم، دلتنگی سخت است و طاقتفرسا، این معاملهای باشد با حضرت زینب و حضرت زهرا(س) تا در روز قیامت با نگاهی ویژه به خود و فرزندانمان جبران شود.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
انا لله و انا الیه راجعون
◾️بانهایت تاسف و تالم
همسر شهید مدافع حرم سجاد طاهرنیا بعد طی بیماری طولانی دعوت حق را لبیک گفتند ودر جوار قرب الهی ماوا گرفتند.
---------------------------
خدای رحمت کند این خواهر فداکار ما را. من اسم دخترم را از روی اسم دختر این شهید برداشتم!
چند روز پیش از خانواده شنیدم که همسر این شهید خیلی زود بعد از همسرش بیمار شده و روزهای سخت پایانی را میگذراند و دوستانش برای وداع های اخر به دیدنش میروند.
داستان این کلیپ را قبلا از همسرم شنیده بودم. زندگی مدافعان حرم و خانواده های انها از معدود زندگی هایی است که این بیت برای آنها گفته شده است که:
هر که غمت را خرید، عشرت عالم فروخت
با خبران غمت، بی خبر از عالم اند
این روزهایی که ما درگیر و دار قیل و قالهای دنیا هستیم، خدا برای بعضی، سفره دیگری پهن کرده است. سفره ای آرام و خلوت و تماشایی که ما اهل دنیا، مبهوت تماشای آن میشویم، اما جرات آرزو کردنش را هم نداریم...
@social_theory
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔 اینا از هرچی داشتن گذاشتن، ما چیکار کردیم... ⁉️
🖤 همسر شهید #طاهرنیا به همسرش پیوست...🌷
⭕️ سخنان حاج آقا #محسن_عباسی_ولدی دربارۀ ایشون، حتما ببینید و منتشر کنید...
🔳 اطلاعیه تشییع پیکرشون رو اینجا ببینید.
فردا هر کسی میتونه چه از قم چه از شهرهای اطراف، جا نمونه از تشییع جنازۀ همسر شهید طاهرنیا
https://eitaa.com/abbasivaladi
قصه ها،سوخت #حرکت به سمت #آینده
لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْباب[سوره یوسف/۱۱۱]
چند خطی از زبان دانشجو معلمی خواهید خواند که میخواهد تجربه ای از زیست کوتاه مدت خود در جایگاه و نقش معلمی را بیان کند.
#قصه ابزاری برای حرکت و عبرت؛موضوعی که میخواهم به آن بپردازم.
از قدیم الایام و از اوان کودکی همهی ما با قصه ها مأنوس بودیم.انگار قصه ها قطعه ای از پازل زندگی ما بودند که اگر پیدایشان نمیکردیم،شخصیتمان ناقص بود و ذهنمان آشفته!
پاسخ خیلی از مسائلمان را از درون قصه ها جست و جو میکردیم و انگار وارد دنیایی میشدیم که تجربه زیست در فضایی نو را به ما هدیه میداد.دنیایی که قصه ها با خلق تصویر در ذهنمان ایجاد میکردند.
اگر آدم قصه،آدم خوبی بود میشد عامل #حرکت و اگر آدم بد عامل #عبرت!
میخواهم از روزی برایتان بگویم که با دانش آموزانم وارد دنیای قصه ها شدیم اما اینبار از زاویهای دیگر!
داستان از آنجایی شروع شد که در کلاس صحبت از #هدف شد.
از تعدادی از بچه ها در مورد اهدافشان پرسیدم.تعدادی طبق معمول میخواستند دکتر،خلبان،پلیس و...شوند و برخی نیز هدفی نداشتند!
زمان ما کمتر کسی به چشم میآمد که هدفی نداشته باشد.عموما شور و شوق و ذوقمان برای خلق آینده بسیار بود،اما متاسفانه در نسل امروز #سردرگمی بسیاری دیده میشود!
تدریس را با مقدمه ای در مورد اهمیت هدف،برنامه ریزی و تلاش آغاز کردم اما صحبت هایم قانعشان نمیکرد نیاز بود بچه ها را به تفکری عمیق وادار کنم و با آنها پا در دنیایی بگذاریم که از کودکی با آن مأنوس شده ایم.دنیای خلق تصویر،دنیای قصه ها!
بچه ها،آدم ها چهار دسته اند:
#اولین دسته کسانی هستند که صاحب قصه اند،مثل امام حسین(ع)
قصهی این آقا نه قصهی یک فرد است و نه جامعه بلکه تاریخ بر محور آن جریان دارد.بعضی قصه ها آغازی دارند اما پایانشان باز است.قصهی حسین بن علی(ع) از همان دسته است!
از پیش از عاشورا شروع شده و در عاشورا به ظهور خود رسیده و تا ظهور و رجعت و حتی قیامت نیز ادامه دارد.سیدالشهداء برای هدفی قیام کردند که فراتر از زمانه ای بود که ایشان در آن بودند،لذا کسانی که در مقابل هدف حضرت ایستاده و با خون ایشان مبارزه میکنند،فقط کسانی نیستند که در آن روز مقابل حضرت به جنگ برخاستند،بلکه هر شخصی در طول تاریخ مانع تحقق هدف سیدالشهداء در عالم باشد در قتل ایشان شریک و خون حضرت بر عهده او خواهد بود.عاشورا نقطه کانونی و ثقل درگیری تاریخی حق و باطل و کانون تجلی غیب در شهود عالم است.تا قیام قیامت تمام قصه ها بر محور این قصه است و عاشورا در تمام #تاریخ حضور دارد!
به هر کجا که روی آسمان همین رنگ است
همیشه بین حسین و یزیدیان جنگ است
#دومین دسته از آدمها،قصه ها را تکمیل میکنند مثل ابن طلقا یزید بن معاویه
تقدیر الهی بر آن بود که زشت ترین کار عالم به دست زشت ترین چهره عالم رقم بخورد.به بیان امام سجاد(ع) در بازگشت از مدینه:اگر جدم رسول الله(ص) سفارش میکردند که ما را اذیت کنند،بیش از این نمیتوانستند.در عاشورا شیطان با تمام قوای خود وارد میدان شد.
از حضیض خاک تا اوج فلک
فاش دیدم سرّ الله معک
#سومین دسته کسانی هستند که قصه ها را روایت میکنند!همچون حضرت زینب(س) که اگر نبود،جواب سوال،رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ؟بی جواب میماند و کسی نبود #جمال بلایی که خداوند در عاشورا رقم زده است را روایت کند.
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود..
#چهارمین دسته هم کسانی اند که قصه ای ندارند و در مواجهه با قصه ها منفعل!
به بچه ها گفتم:
تصمیم با خودتان است!
میخواهید جزو کدام دسته از آدم ها باشید؟
قصه داشته باشید و ماندگار یا..؟
اگر میخواهید اثر گذار باشید و آیندهتان را بسازید هم باید قصه داشته باشد و هم روایت کنید قصهی صاحبان قصه #حقیقی را!
(وَ جَعَلَنى مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ)
در عصر حاضر دشمن تمام توان خود را گذاشته که روایت غلطی از قصه ها بیان کند و چون تهی از آدمهای دسته اول،دست به تولید قصه های پوچ و توخالی زده است.جنگ امروز،جنگ توپ و تفنگ و تانک نیست.
جنگ،جنگ #قصه هاست!
آخر کلاس گریزی زدم به صاحب قصه ای که چهل و اندی سال پیش قصهی یک ملت را تغییر داد،از همان آدمهای دسته اول که حضورشان به وسعت تاریخ است!
قصه این آقا را هم باید از کسی شنید که جمال این فعل الهی را خوب درک کرده باشد. کسی که اکنون رهبر و ادامه دهنده آن مسیر است!قبل از اینکه گوشتان را به قصه های دشمنانتان بدهید.قصه های این آقا را گوش کنید!
پ.ن:اگر تلاش نکنیم آدمهای صاحب قصه تربیت کنیم و قصه ها را پیش از دشمن روایت کنیم،بی شک بازنده این نبرد تاریخی ما خواهیم بود!
محمد برجیان
زمستان ۱۴۰۲
#قصه #رؤیا #آینده
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
قصه ها،سوخت #حرکت به سمت #آینده لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْباب[سوره یوسف/۱۱
👆👆 یادداشت وارده.
تصویر جالبی بود، اگرچه نمیدانم سن این دانش آموزان چه بوده و این تحلیل ماهواره ای از زندگی تا چه حد به کارشان می اید.
شاید همین تحلیل باید دستمایه شکل گیری یک داستان میشد. هنر این است که همین مفهوم را با زبان قصوی به بچه ها منتقل کرد.
🆔 @social_theory
#چهارمین بسته مطالعه #روایت_ژئوپولتیک جهان، را به کارهای آقای مجید ضیائی اختصاص می دهم. دوره ای که از ایشان معرفی می کنم مربوط به #روایت_تاریخ_گذشته مدرنیته محسوب می شود و بسیار قابل استفاده است و شما در این دوره می توانید تمایز و قدرت اندیشه ژئوپولتیک در روایت تاریخی مدرنیته را مشاهده کنید و با روایتهای فلسفی، هنری، اقتصادی و... که اکنون در ایران مشهور هستند مقایسه کنید.
دکتر ضیایی مثل بیشتر انسانهای معروف در #روایت_ژئوپولتیک در ایران و جهان، یک شخصیت خودساخته است، یعنی تحصیلات آکادمیک او این رشته نیست.
چیزی که در حاشیه آشنایی ام با ایشان متوجه شدم این است که ایشان یک روحانی زاده متولد قم هستند که دین سبک زندگی معمول و پرجزئیات او شده و او را به مطالعه و اندیشه سوق داده.
من اولین بار از طریق نصف روزی که در محضر ایشان بودم با مباحث ژئوپولتیک گره خوردم و بعد مجبور شدم خیلی جدی تر آن را مطالعه کنم و از این جهت به استاد ضیائی مدیون هستم.
دکتر ضیایی بازنشسته جهادسازندگی هستند و در مباحث علمی، بسیار متواضع و به دور ابراز وجود! ما کشف ایشان را مدیون حسین آقای افتخاری عزیز هستیم☺️
اگر به دنبال شنیدن تاریخ مدرنیته ایشان هستید، به کانال آپاراتی #اندیشکده_مطالعات_راهبردی_لقمان مراجعه کنید و دوره #کلان_تاریخ ایشان را تماشا کنید:👇
📌 https://www.aparat.com/v/vOq0N?playlist=4964009
به دوستان طلبه و دانشجو توصیه می کنم که ایشان را به مدرسه ها و گعده های خود دعوت کنند و اندیشه آرام و پرجزئیات ایشان را یاد بگیرند.
🆔 @social_theory
🟢 برای #مشارکت در انتخابات چه کنیم؟
📝حسین مهدیزاده
🔻قبلا هم گفتم که انتخابات برای من فصل حاصلخیز تفکر سیاسی است و به همین دلیل هم گفتگوی از #روایت_ژئوپولتیک را در این ایام شروع کردم.
اما همزمان به علت مشارکت بسیار پایین امروز در ایران، نیاز به سناریوهایی برای افزایش مشارکت هم هستیم؛ اینجا هم پیشنهادی دارم!
🔺تصور من این است که پویش #چرا_باید_رای_داد خودش و سناریو اش، غلط است؛ یعنی اثر منفی اش بشتر از اثر مثبت آن است چرا که اساسا گفتگوی مستقیم بر سر رای دادن و ندادن، یکی #رفتار_انفعالی و یک #نصیحت زیادی مستقیم است، در حالی که همیشه دعوت های غیر مستقیم (به دلایل کاملا انسانی و موجه) قدرت جذب بیشتر و #فوری تری دارد!
🔻یک سناریو #دعوت_غیر_مستقیم این است که جریان انقلابی واقعا مشغول انتخاب آدمهای خوب بشود و مردم ببینند که شما با چه جدیتی و در یک طرح جذاب و مربوط به زندگی واقعی همه مردم و برای مسائلی که خود آنها هم دیگر حوصله دنبال کردن آن را ندارند، در حال تلاش برای رای آوردن یک یا چند حرف و ایده و رای نیاوردن تعدادی دیگر هستید و مساله اصلی هم اصلا تعصب بر آدمها نیست، بلکه کارهای مهم و موثر بر زندگی مردم است!
🔻برای این پویش مثلا ایده آقای جبرائیلی و آقای رائفی پور خیلی خوب است و یک وجهه اثباتی به انتخابات می دهد اما ایده #دکتر_جهانبخش در برنامه ١ اسفند #ثریا به علت اینکه به مسأله شدیداً ملموس #خانه و #شهر مربوط می شود بسیار موثرتر و جذاب تر خواهد بود.
🔺و شاید اگر در انتخابات امسال 20 تا طرح واقعی و موثر، ممکن و #متمایز از سوی جریان انقلابی (نه آنهایی که تَکرار و عملی کردن ایده لیبرالهاست اما روتوش انقلابی و جهادی میشود) داشتیم، و آنها را درست و واضح #روایت کنیم و بعد روند حرکت آن در دولت و مجلس را نقطه گذاری میکردیم و بعد 2 تا نماینده مؤثر و دو تا کار مهم نماینده مخالف با آن را با همین ادبیات، آرام و متین و مستند معرفی می کردیم الان کسی نمی گفت ما به چی رأی بدیم و اگر رأی بدهیم چه می شود؟! خب معلوم بود که به نماینده هایی برای کارهایی مشخص رأی داده اند و میزان پیشرفت واقعی آن، چراغ اصلی امید در زندگی سیاسی مردم می شد.
🔺فضای سیاسی ایران، شده است محل جولان کسانی که رأی مردم را با هیجان صید می کنند و بعد که رأی می آورند، هر کاری بکنند، تعهدی برای آن نزد مردم ندارند که ضایع شوند. این کار به ناامیدی و #سیاست_زدایی از میان مردم منتهی شده است.
🔻فایده دیگر این کار این است که جریان دلبسته به انقلاب میتواند به مرور نقاط تمایزش با جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی (که جناح های غیر واقعی اما رسمیت یافته امروز ایران هستند) را واضح تر و واقعی تر کند و از حالت شعاری خارج شود و به سوی استقلال حرکت کند. جبهه های سیاسی فعلی ما با ایده #حکمرانی_ابهام کشور را اداره می کنند و اینگونه است که روابط قبیلگی و لابی های سیاسی تا این حد بر کارشناسی و طراحی #ایران_قوی غلبه پیدا می کند! جناح های ما خودشان هم واقعا هیچ #تصویر_آینده_مطلوب واضحی ندارند! از سوی دیگر آنقدر کار روزمره روی سرشان ریخته است که هنر کنند از روی دست نسخه های تجویزی توسط غرب یک رونویسی می کنند و کارها را جمع می کنند!
به این معنا شاید امروز به طرح مدرنیته غربی دلبستگی هم پیدا کرده باشند و خیلی از آنها نقطه تمایزشان را با غرب استعمارگر و منفعت خواه و نابود کننده ثروت ملت ها گم کرده باشند!
با این روش می توان این فضای مبهم در افق سیاسی ایران را به سمت وضوح برد! دولتمردان ما، طرح ندارند و با این کار و در یک مسیر معقول و آرام، یک گام، یک گام به سمت #تصویر_آینده یا همان #رویای_ایرانی و محقق کردن آن در موضوعات مختلف پیش خواهند رفت و خودشان هم طعم واقعی سیاست و همراهی مردم را تجربه خواهند کرد و از سیاست ورزی مبهم و شعاری فاصله خواهند گرفت!
⭕️ قویاً پیشنهاد میکنم 45 دقیقه اول این جلسه را نگاه کنید. واقعا یک جلسه سرزنده و جذاب است و آن را به دوستان انقلابی تان توصیه کنید. برای آنها اهمیت این رفتار را قصه وار شرح دهید. بدانید که هر کسی با نگاه کردن یک گزارش کارشناسی، متوجه فایده و سناریو آن نمی شود، شمایی که متوجه کار می شوید، برای بقیه ماجرا را شرح دهید.
————————-
✅ لینک تماشای برنامه ثریا 1 اسفند:
📌 https://telewebion.com/episode/0xb83224b
✅ یک کلیپ از خلاصه این بحث
https://eitaa.com/social_theory/2190
✅ لینک کانال اندیشکده زیست شهر👇
🆔 @zistshahr
————————-
🆔 @social_theory
38.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ خلاصه ای از کاری بود که دیشت دکتر جهانبخش انجام داد.
او 3 دخالت از نمایندگان این دوره مجلس در حمایت یا تضعیف طرحی که خودش بر روی آن کار کرده بود را بر شمرد. طرحی که یک اقدام ملی برای حل مشکلی است که به تعبیر رهبر انقلاب اگر مشکل اول ایران نباشد، حتما یکی از مشکلات اول ایران است؛ یعنی هم مساله مسکن و #زمین_سکونتگاهی_احتکار_شده در ایران معاصر!
آن سه نمونه به ترتیب اینها هستند:
1️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب قانون جوانی جمعیت
2️⃣ تاثیر مثبت یک نماینده مجلس در تصویب اضافه شدن ۰.۲ درصد از پهنه سرزمینی به اراضی مسکونی
3️⃣ نقش مخرب و منفی دو نماینده مجلس برای اجرا نشدن مصوبه دولت در واگذاری زمین برای ساخت خانه ویلایی در یکی از استانها
ما باید اینجوری، یکی یکی مسائل کلان ایران را به افق توجه مردم برگردانیم تا سیاست زدایی امروز و ناامیدی برآمده از ابهام کاهش پیدا کند.
🆔 @social_theory
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
🔸 هر انقلابی با رؤیای عدالت به وجود میآید و برای اینکه وجهی از این رؤیا را تحقق بخشد، ناگزیر باید با توجه به شرایط و امکانها راهی را برای رسیدن به عدالت بیابد.
🔹 ماندن در رؤیای پیشاز انقلاب و تقدیس آن رؤیا و فکر و رأی و عمل خود را درست و کامل دانستن و نیندیشیدن به پرسش چه میتوان و چه باید کرد و غفلت از اینکه انقلاب به کجا میرود، ممکن است به رکود، سستی، اهمالکاری، پریشانی، پژمردگی، ناامیدی، فساد، خشونت و خدای نکرده به شکست و نابودی در تاریخ بینجامد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۳۰
وضعیت شمال غزه واقعا اسفناک شده
خبرنکارهایی که اونجان چیزهایی مینویسن که ادم از زنده بودنش شرمنده میشه
🌔 شاید در شب قدر تاریخ به سر میبریم، شب نیمه شعبان، برای فرج و گشایش در امور همه جبهه مظلوم مقاومت، از ایران تا فلسطین تا لبنان و یمن تا افغانستان و پاکستان و... باید دعا کرد.
چه جانها و نفوس و آبروهای محترم و عزیز و نفیسی که این روزها، در سرتاسر مرزهای مقاومت، از جنگ تا انتخابات تا مبارزه با اشرافیت، تا مبارزه با بندگی دلار و مآل ها، تا مبارزه با بی ایمانی به خدا، تا مبارزه با طاغوت و شیطان اکبر تا تلاش برای فتوحات بزرگ و نهایی جبهه حق فداء میشوند....
🆔 @social_theory