✅🔆نکته ای درباره مرحله بعد از فروکش کردن اغتشاشات
🖌حسین مهدیزاده
1️⃣ از 2️⃣
سال گذشته و در ایام اغتشاشات این سخنرانی از استاد میرباقری را باز نشر کردم و توضیح دادم که چطور ایشان معتقد است که هیات های مذهبی، فعلا تنها نهادی است که ظرفیت میزبانی توامان اعتراض و امید به نفع دین و انقلاب اسلامی را با دارد. ما باید به فکر پایان دادن به گسل هایی که غربگراها مدام تولید و بازتولید می کنند هم باشیم و هیات ها می توانند با پذیرش این مسئولیت، یک ماموریت جدید و بزرگ و متفاوت را به نفع مکتب اهلبیت بر عهده بگیرند. واضح است که این تغییر، نیاز به افزایش دانش و کمی تغییر و تحول در هیاتها خواهد داشت (چنانچه در دهه 70 و 80 که هیات ها به کمک سیاست ورزی نیروهای انقلابی آمدند، هیات ها را کمی تغییر دادند تا بتوانند سیاست را در ساختار هیات جا بدهند) اما این مساله مهم است و باید به سمت آن حرکت کرد و نباید از این حرکت ترسید.
اما امسال محرم و صفر، عده ای که اهمیت وحدت کلمه در ساخت یک جامعه را نمی فهمند، موفق شدند که خلاف این طرح را جا بیندازند، به نحوی که گویی هیات های حسینی نمی خواهند میزبان ضعیف الایمانهای علاقه مند به امام حسین(ع) باشند.
یادم هست که من همیشه وقتی بحث نظریه اجتماعی را در کلاسها مطرح می کردم، وقتی به نظریه اجتماعی امت اسلامی می رسیدم، وقتی می خواستم از قدرت این نظریه بگویم، از مخاطبین سوال می کردم که کدام نهاد همین الان در جامعه ما هست که اگر آدم بی دین، سگ باز و عرق خور و بی حجاب وارد آن بشود، شما نگران نمی شوید که نهاد شما متلاشی شود، بلکه مطمئن هستید که آن نهاد، اجازه نمی دهد که آن انسان بی دین، با مناسبات و قدرتهای اجتماعی اش وارد شود، بلکه پیچ و مهره های اجتماعی او را باز می کند و به درون خود می برد و به مرور هضم می کند؟ بعد با آنها یک به یک این ساختارهایی که می شناختیم را بررسی می کردیم: خانه مسکونی ویلایی یا آپارتمانی که کاربری آن زندگی خانوادگی است، اداره های دولتی، بسیج ادارات، مدارس آموزش و پرورش، مساجد و بسیج آنها، یک فروشگاه هایپرمارکت، یک فروشگاه لباس سبک زندگی ایرانی اسلامی، یک مال، یک مجتمع آپارتمانی مثل اکباتان و بهجت آباد تهران و....
انگاه از هیات(چه در حسینه باشد و چه در یک سوله باشد و چه خانگی) و مشایه اربعین می گفتیم. گویی این ساختارها، جذابیتشان اصلا در نقطه مقابل روابط انسان عرق خور و بی دین است. اخلاق هیات، در درون آن جذاب است و نداشتن آن بی کلاسی است، اگر درونش بیایی افت دارد که اخلاق بازاری و اخلاق تند و عصبی و... داشته باشی. افت دارد که اختلاط داشته باشی. افت دارد که به نامحرم نگاه کنی. و جالب اینکه مخاطبین هم این را درک میکردند و تایید می کرد و به وجد می آمدند که ما برای ساخت نهادی برای نظریه اجتماعی امت، چیزهایی داریم که می توانند الگوی ما باشند.
در پستی که به بهانه شعر اقای سهرابی درباره لاک سیاه دختران پشت دسته عزاداری (اینجا) هم نوشتم که ما قرار نیست طرفدار ضعیف الایمانها باشیم، قرار است مشفقانه، نوعی از میزبانی را تدبیر کنیم که زمینه تغییر و تحول در آنها را ایجاد کند. هیات پارکینگ مذهبی ها نیست! فضایی برای زندگی آرام و فرقه ای نیست! هیات نهاد باظرفیت ما برای تربیت انسانها از طریق سبک زندگی و محتوای دینی است!
موضع گیری که امسال درباره آمدن و نیامدن مذهبی ها به هیات ها رخ داد، از ترس این بود که آیا هیات ها می توانند تغییر ایجاد کنند یا اینکه خودشان در این تغییر هضم خواهند شد؟! مثل این که فکر کنیم این بیماری آنقدر خطرناک است که بیمارستان را هم آلوده می کند، لذا بیمار را به بیمارستان راه ندهیم! و عدم اعتماد به توان هیات حتما غلط بود.
📍لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/social_theory/1922
🆔 @social_theory
✅🔆نکته ای درباره مرحله بعد از فروکش کردن اغتشاشات
🖌حسین مهدیزاده
2️⃣ از 2️⃣
گذاشتم محرم و صفر تمام شود، 25 شهریور بگذرد و حالا که دیگر التهابی وجود ندارد، یکبار دیگر این سوال را مطرح کنم که خب حالا مرحله بعد چیست؟ مگر مرحله بعد باز ترکیب جامعه بعد از هر گسست نیست؟ چه کسی می تواند این جوشکاری جدید را انجام بدهد؟ مسئولان؟ سلبریتی های مذهبی یا مدرن؟ یا ....
کدام نهاد اجتماعی ظرفیت این را دارد که میزبان این جوشکاری بعد از گسست باشد؟ پارک؟ دانشگاه؟ مدارس علمیه حوزه؟ خیابان؟ تلویزیون؟
قد و قواره یک سوال جامعه شناسانه واقعی حدودا این چنین است! جامعه شناسی یعنی دانش مطالعه چیزی به اسم جامعه. جامعه هم تشکیل شده از نهادهایش. جامعه شناس باید بتواند به این سوال جواب بدهد که این نهادها از طریق تجزیه و ترکیب با همدیگر، چگونه اتفاقات و رویدادها را خلق میکنند و الا پرداختن به این که جامعه اصل است یا فرد و کدام اصیل است که نقطه صفر است!
دشمن ما از این طریق حادثه خلق می کند اما ما فقط تکنولوژی راهپیمایی و شعار و جدل را بلد هستیم و کنشگری از طریق کسر و انکسار نهادها و ضرب و تقسیم آنها در همدیگر را اصلا بلد نیستم. جامعه شناس، با بلد بودن این ابزارها به رهبر و مصلح و یا طراح اجتماعی بدل می شود. بدون ورود علم به این ساحت، سخن از علوم اجتماعی اسلامی و تمدنی، اصلا چه ضرورتی دارد؟ اگر قبل از این بایستیم و یا بعد از وقایع، فقط برای تحلیل پسینی پیدایمان شود، این علم را بگذاریم در کوزه، آبش را بخوریم بهتر نیست؟!
📍 لینک قسمت اول: https://eitaa.com/social_theory/1921
🆔@social_theory
هدایت شده از هَِْشَِْتًٌٍَِْ ب هَِْشَِْتًٌٍ
سال ۹۶ بود
شب، خیابان کنار ریل قم ماشینم خاموش شد
حیرون ، کاپوت بالا ،کنار ریل ایستاده بودم
یه سمند نوک مدادی مدل پایین ایستاد
یه طلبه خوشرو با دختر چهار پنج ساله اش ، پیاده شد
یه نیم ساعتی ور رفت روشن نشد
گفتم زنگ بزنیم امداد خودرو گفت نه خودم بوکسل میکنم
بوکسل کرد برد یم تعمیرگاه اول
دید مکانیک وارد نیست داره الکی تو موتور ماشین می پلکه
با یه ارامشی گفت حاج اقا بریم جای دیگه
گفتم ممنون شما برید من خودم انجام میدم
با ته لهجه اهوازی گفت مگه میشه شیخنا؟
با ادب هر چه تمام از مکانیک عذرخواهی کرد باز بکسل کرد بردیم مکانیک دوم...
حسابی سفارش کرد و تا مطمین نشد مکانیک عیب خودرو رو درست تشخیص داده یا نه اجازه نداد شروع کنه
معلوم بود خودشم خیلی به ماشین و خودرو وارد بود
داشت خیلی دیر میشد حدودا ساعت ۱۰ شب شده بود
مغازه های کناری داشتن یکی یکی می بستن
هر چی گفتم حاج اقا شما برید منزل
با یه متانتی می گفت نه حالا که هستم خدمتتون.
خیلی داشتم خجالت زده میشدم
معذب بودم دو ساعتی بود معطل من بود
اهوازی بود
مشغول صحبت بودیم از تبلیغ هاش برام گفت.... از خانوادشون ... خیلی کم حرف بود
تا اینکه یه مرتبه صدای مهیبی اومد
دخترش که اگه اشتباه نکنم اسمش ریحانه بود
از عقب افتاد داخل چال سرویس
صورتش خورد توی پله های چال
پرید پایین دخترشو بغل کرد
خدا روشکر آسیب جدی ندید فقط گونه اش کبود شد و بیشتر ترسیده بود طفل معصوم
اون لحظه ای که بچه توی بغلش داشت از پله های چال بالا می اومد هیچ وقت یادم نمیره و هنوز جلو چشممه
من بالای چال پر پر میزدم و میپرسیدم چی شد نه بهم نگاه میکرد نه جواب میداد
اول گفتم حق داره حسابی از دستم عصبی شده داشتم از خجالت و شرمندگی دیوونه میشدم
ولی بعد از دقایقی همه چیز عادی شد و رفتارش مثل قبل شد فهمیدم نمیخواسته بروم بیاد و نخواسته نکنه من خجالت زده بشم
نمیدونم چرا اینقدر جزییات رفتارش توی ذهنم نقش بستن و نشستن
تا مدتها برای همه تعریف میکردم این کارشو
دیگه داشتم از دستش ناراحت می شدم که چرا ول نمیکنه بره
بچه دستاشو دور گردن باباش حلقه کرده بود و پایین نمی اومد و آروم نمیگرفت
بالاخره اومد جلو عذرخواهی کرد و اجازه خواست که بره
عجیب ادب موج میزد توی رفتارش
نمیدونم شما حال من رو تو اون لحظه می فهمید؟
گفتم حاج اقا شرمنده کردید
من لطفتون رو فراموش نمیکنم
گفت شمارمو سیو کنید من نمیخوابم
به محض اینکه ماشین استارت خورد به من خبر بدید
شمارشو زدم
گفتم اسم شریفتون
گفت: حجت اعتبار 😭
فامیل منو پرسید گفتم دردمند یه خوش و بشی هم سر فامیلهامون باهم کردیم
بعد از اون روز دوبار دیگه با هم ملاقات داشتیم
ولی متاسفانه شمارشون از دستم رفت اما اسمشون همیشه تو ذهنم بود و از طلاب اهوازی هم سراغشون رو میگرفتم اما پیداشون نکردم .
همیشه دوست داشتم یکبار دیگه ببینمشون
چه مفت و مجانی توفیق ارتباط با چنین انسانی از دستم رفت
واحسرتا
چهره شون از یادم رفته
خدایا یعنی این حجت اعتبار توی این اعلامیه ها، همون طلبه پاک و مودبه ؟
اگر آری
انی لا اعلم منه الا خیرا حقا حقا
هدایت شده از سیداحمد غفاری
.
✨﷽✨
▪️ الامام العسکری علیهالسلام: فأما من قويت بصيرته و حسنت بالولاية لأوليائه والبرائة من أعدائه معرفته، فذلك أخوكم في الدين أمسّ بكم رَحِماً من الآباء والأمهات.
▪️ امام حسن عسکری علیهالسلام: کسی که بصیرتش قوی باشد و معرفتش را با تولی به أولیائش و برائت از دشمنانش نیکو گرداند، چنین کسی برادر دینی شماست و از پدران و مادران، به شما نزدیکتر است.
📚 وسائل الشیعه،جلد ۹، صفحه ۲۲۹
✨ پ.ن: شاید مقصود از نیکو کردن معرفت با تولّی به دوستان و تبرّی از دشمنان، این باشد که شخص، #رفیق_نیک برای دوستان دینی و #دشمن_تبیینگر نسبت به دشمنان باشد. اینگونه نباشد که به هنگام توقع رفاقت، مزاحم دوستانش باشد و به هنگام دشمنی با دشمنان، نتواند تبیین کند و به فحاشی اکتفا کند.
🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#درسگفتـار
| رُنِسـانْسِ شَهْــرےٖ دَر ایـٖرانْ |
تحلیل چندوجهی «شهـر معاصـر ایـرانی» در نسبت با «سبکزندگی ایرانی اسـلامی»
مدرس: دکتـر محمدمنان رئیسی
دانشیار دانشگاه قم و مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
تعدادجلسات: ۵ جلسه، ۹۰ دقیقهای
شروع: سهشنبه؛ ۱۸ مهرماه
زمان: یکشنبهها و سهشنبهها، ساعت ۱۶
همراه با اعطاے گواهی پایان دوره مشترک
از طرف:
قطب علمے معمارے اسلامے(دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشکده معمارے و شهرسازے اسلامے(دانشگاه قم)
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/ronesans-shahri/
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔰 عکسی از سامرا
🔺 گویا اینجا سامراست در روزگاری دور! شهری که بر گِرد مزار امام عسکری بنا شده و در نقطه مقابل، کاخ بنیعباس که به مرور زمان منزوی شده است.. شاهدی تصویری بر انزوای استکبار و سامان یافتن زندگی انسان بر محور امام حق.
🔺 حتی اگر عکس و اطلاعات آن واقعیت نداشته باشد، این عکس، تصویری از رؤیای ماست. تصویری از آینده.. و نقشی از یک آرمان.
🆔 @Qasas_school
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ
... و هستی سـراسـر خندید و روشـن شد.
هدیه ویــژه مدرسه نگــاه به مناسبت میلاد پیـــامبر(ص)
🎁 از اینجا دریافت کنید.
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر این فیلم عمیقه...
چه جهان متفاوتی...
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مدرسه
🗣 علی عبد العالی، مدیر کمونی شبکهی آموزش و طراح فیلیمو مدرسه:
"چه کسی گفته که حتماً باید بچههای ما مدرسه بروند؟!
تعدادی کتاب در حوزه فلسفه علم به فروش میرسد. علاقهمندان به آیدی بنده پیام بدهند.
@M_mozaffarpour
@Jujofekr
هدایت شده از أخٌفيالله
دوستان مخاطب در ایتا متاسفانه به محدودیت تعداد ارسال فایل روزانه در ایتا رسیدیم، میتونید اخبار و تصاویر رو از کانال تلگرام دنبال کنید، اینم پیامرسان داخلی ...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استراتژی جنگ با صهیونیستها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸
قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و #عامل_شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. #وارد_حصارش_بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
@haerishirazi
هدایت شده از تلک الایام
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
1⃣ از 3⃣
🔴 دیروز فصل تازهای از درگیریها در غزه آغاز شد. مبارزان فلسطینی در پنجاهمین سالگرد جنگ گستردۀ سال ۱۹۷۳، طی عملیاتی گسترده به اراضی اشغالی نفوذ کردند و در مقابل، ارتش رژیم اشغالگر قدس حملات هوایی گستردهای را در آسمان غزه شروع کرد. اگرچه از برخی جنبهها درگیریهای دیروز بیسابقه بوده است، اما تاریخ معاصر غزه صحنههای مشابه فراوانی به خود دیده است. برای فهمیدن آنکه چه در حال رخ دادن است، مروری مختصر بر تاریخ غزه که امروز بزرگترین زندان روباز جهان نامیده میشود، ضروری است.
🔴 نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل، مینویسد: سیاستهای اسرائیل در برخورد با فلسطینیان از اصلی دو وجهی نشأت میگیرد: بدست آوردن بیشترین مقدار از اراضی فلسطینیان با کمترین میزان جمعیت فلسطینی و متمرکز کردن بیشترین تعداد ممکن از فلسطینیان در کمترین اراضی ممکن.
🔴 اسرائیل، بیتوجه به سکونتگاههای جغرافیایی یا قانونی فلسطینیان، آنان را اخراج میکند، از حقوق خود محروم میسازد یا در مناطق کوچک متمرکز میکند. این اقدامات در همهجای این سرزمین در جریان است، اما با راهبردهایی مختلف: در منطقۀ کرانه باختری رود اردن با اقدامات نظامی، در شرق اورشلیم با ترکیبی از اقدامات نظامی و اداری، و در غزه با محاصره و جنگهای دورهای. غزه که روزگاری بزرگترین شهرستان کشور فلسطین بود، امروز«نوار» باریکی است که در ساحل شرقی دریای مدیترانه به محاصره افتاده است.
به نقل از کانال بله ترجمان
@social_theory
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
2⃣ از 3⃣
🔴 پیش از سال ۱۹۴۰، غزه بیشتر از ۹۰ شهر و روستا داشت و ۳۸ بار بزرگتر از نوار باریک کنونی بود، نظامیان صیهونیست بیشتر این شهرها را ویران کردند. تا زمان استقرار اسرائیل، غزه که تا آن زمان نیز خسارات بسیار دیده بود، نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت پناهندگان فلسطینی را که از خانههای خود اخراج شده بودند در خود جای داد و جمعیت آن از ۸۰ هزار نفر به ۲۸۰ هزار تن رسید. این عدد حالا به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است، امری که غزه را به پرتراکمترین منطقهٔ جهان بدل کرده است.
🔴 از زمان پایان «جنگ ۱۹۴۸» تا سال ۱۹۶۷، غزه توسطِ مصرِ جمال عبدالناصر اداره میشد. در این دوران بود که نوار غزه به تعبیر محقق فرانسوی، ژان پیر فیلیو، به «بستری آماده برای ملیگرایی فلسطینی» و مکانی برای مقاومت بر علیه استعمار اسرائیلی بدل شد. اسرائیل به شکل روزافزونی غزه را تهدیدی علیه خود میدانست، نخستین تلاشش برای فتح غزه را در سال ۱۹۵۶ و در جریان «جنگ سینا» را به کار بست، تلاشی ناموفق، چرا که اسرائیل ناچار شد تحت فشار شدید آمریکا، نیروهایش را تنها بعد از گذشت ۴ ماه عقب بکشد.
@social_theory
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقهای که روزگاری یک نوار نبود
3⃣ از 3⃣
🔴 ده سال بعد، در جریان «جنگ ۱۹۶۷»، اسرائیل غزه را با موفقیت برای مدتی اشغال کرد. شش سال بعد، شیخ احمد آل یاسین، حماس را بهمنزلۀ شاخهای از اخوانالمسلمین در غزه تأسیس کرد. بااینحال حماس تا ۱۶ سال بعد، یعنی سال ۱۹۸۹، دست به هیچ عملیات نظامیای نزد. سال ۱۹۹۱، سالی تعیینکننده برای اهالی غزه بود. در این سال با پایانیافتن جنگ خلیج فارس، کویت مهاجران فلسطینی را به دلیل حمایت یاسر عرفات از عراق، اخراج کرد و کل صادرات غزه به کشورهای عربی متوقف شد. اوضاع اقتصادی بسیار وخیم شد و انبوهی از خانوادهها مجبور به دریافت کمکهای غذایی شدند.
🔴 در سال ۱۹۹۱، اولین انتفاضۀ فلسطینیان نیز در عزه آغاز شد. از آن زمان اسرائیل سیاست محاصرۀ غزه را در پیش گرفت و حلقۀ این محاصره را روز به روز تنگتر کرد. تا کریسمس سال ۱۹۹۴، اسرائیل غزه را مهر و موم کرده بود، با این هدف که آن را رها کند و اجازه دهد دولت فلسطینی بسیار کوچکی در آنجا تشکیل شود. علیرغم این ادعاها هیچگاه اسرائیل غزه را رها نکرد. در دو دهۀ اول قرن بیستویکم اسرائیل، به بهانههای مختلف، حداقل هفت حملۀ نظامی بزرگ را علیه غزه ترتیب داده است که طی آنها هزاران فسطینی کشته شدهاند.
📌 آنچه خواندید برگرفته از نوشتهای از نورا عرکات است که ترجمه فارسی آن با عنوان «تاریخچه مختصر جنگهای منطقهای که زمانی نوار یک نبود » در وبسایت ترجمان منتشر شده است.
به نقل از کانال بله ترجمان
@social_theory
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
صدور دستور محاصره کامل غزه
🔹«یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دستور محاصره کامل باریکه غزه و قطع برق این منطقه را صادر کرده است.
🔹وی بر ممانعت از رسیدن غذا، سوخت و هر نوع امکانات دیگری به مردم غزه تاکید کرد.
@TasnimNews
هدایت شده از محسن قنبریان
❇️ بمناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، الگوی سوم برای زن (مقابل نگاه متحجر و متجدد) در جزوه "از موءودة تا محرّرة" بخوانید!
➕ فهرست مباحث در حوزه زن و حجاب و عفاف
☑️ @m_ghanbarian