.
🖋 مجتبی انصاری
چند شب پیش
به گمانم مادرم میتوانست برایم دوباره قصه بگوید
برای من که نه
حالا
شاید برای فرزندم
البته نه خوب مگر چه اشکالی دارد
دوباره برای خودم باشد
بگذریم
به هر حال
راستش را بخواهید
سالها قبل مادرم برایم قصه میگفت
از گذشتههای دور خبر میداد
امیدوار میکرد
دل میدادیم
خوشحال میشدیم
ناراحت میشدیم
غصه میخوردیم
تعجب میکردیم
بالا میرفتیم ماست بود
پایین میومدیم دوغ بود
هم راست بود هم دروغ بود
اصلا
شاید مشکل از اینجا شروع شد که یکباره سر راست همگی به سراغ راستش خواستیم برویم
مادرم زحمت میکشید
کار میکرد
بچه داری میکرد
معلمی میکرد
معلم بود
درس میداد
فراتر از بچههای خودش بود
قصه میگفت
برای همه قصه بود
آینده بود
پناه بود
مهربان بود
آشنا بود
حتی وقتی عصبانی بود
شاید دلت میخواست تو را بزند
به خودم آمدم
دیدم ناگهان شب است و من تنها گوشه ی اتاقی سرم زیر پتو برده ام تا به زور خوابم ببرد
وگرنه فردا مدرسه ام دیر میشد
مادر دیگه خسته است
معلمیش صرف کسب درآمد شده بود
مسابقه ای راه افتاده بود
دروغ زندگی که فراموش شد...
(...ادامه...)
🇵🇸 @gaze_karbala
.
...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است...
...غَزِّه...
شب نوزدهم
دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰:۰۰
🔸 مکان: ایوان خیمه جدید گلستان شهدا
@soha_sima
هدایت شده از غزه آری کربلا گشته
.
سلام خدمت دوستان عزیز
قرار شد متن هایی که رفقا در رابطه با «کربلای غزه» به نگارش در آوردهاند، در این کانال گردآوری شود.
شاید این کانال مثل جلساتی که در گلستان شهدا برگزار میشود، باشد. همان که اقای فاطمی دائما تکرار میکند: «هر کس صندلی اش را بردارد و بیاید اینجا، دور این میز و حرفش را بزند»
این کانال هم حکم همان میز را دارد و بیشتر مثل یک گروه است و یا کانالیست که گروهی اداره میشود.
اکثر متنها در مورد یکسری تصاویر و یا ویدیوهاییست که از غزه دارد میرسد و دوستان، با نوشتن آنها معنای خاصی به این تصاویر و ویدیوها دادهاند. شاید این کار نوعی خبرنگاری باشد. البته نه خبرنگاری که به تحلیلهای هرروزی میپردازد بلکه با زبان روزنامه و یا با زبان مردم، خبر از آینده میدهد.
#خبر #نگاره #غزه
#بیا_روایت_خودت_ز_غزه_باش
🗒 ارسال متن، شعر و یا خبر:
📎@fatherevayat
🇵🇸 @gaze_karbala
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 ...غَزِّه...
شب نوزدهم
۲۹ آبان ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
@soha_sima
06 عالم طلبگی.mp3
27.26M
🎙 عالَم طلبگی
🔸 جلسه ششم
(نگاهی به شخصیت مرحوم علامه طباطبایی)
حجتالاسلام نجات بخش
📆 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲
@soha_sima
.
🔹 انقلاب اسلامی، انتظار، وارستگی
در معنای حضور تاریخی و تفکر به حقیقت هستی
با حضور #استاد_طاهرزاده
📆 سهشنبهها؛ ساعت ۱۵:۰۰
🔹 جلسه بیست و نهم، امروز ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲
پخش زنده از طريق لينك زير
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#مدرسه_سیاست
#وارستگی
@soha_sima
هدایت شده از برنامه رصدخانه
.
.
.
پرونده ی اول:#نخبگان_در_افق_ایران
قسمت اول:
"نخبگان و سیاست کشور"
سردبیر:
سیدعلی میری
مجله ی فرهنگی چاووش
شبکه چهار سیما
از یکشنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت۲۲:۳۰
تکرار روز بعد۱۳:۳۰
هدایت شده از برنامه رصدخانه
.
.
.
#سخن_سردبیر
#پرونده_نخبگان_در_افق_ایران
اولین پرونده یی که همراه شما تجربه خواهیم کرد، پرونده ی "نخبگان در افق ایران" خواهد بود.از آن جهت که لزوما قسمت های پرونده های ما در پی هم پخش نمی شوند، تلاش می کنیم تا این پرونده ها و طرح بحث اساسی هرکدام از آنها را قبل از پخش قسمت اولشان باشما مطرح کنیم.
اولین نکته یی که با کلمه ی نخبه به ذهن می رسد، ابهام داشتن آن است.ما واقعا نمی دانیم که چه کسی نخبه است.البته بنیاد ملی نخبگان تعاریف و اعضای خود را دارد اما وقتی مثلا به جوامع دیگر نگاه می کنیم جامعه یا طبقه ی نخبگانی(elite) جایگاه و کارکرد خاصی دارد و اولا قابل تمایز است و ثانیا اینهمه عضو ندارد و اعضای آن به جای ثبت نام و احراز صلاحیت، موقعیت و نقش خود را بدست می آورند.اصلا عوض شدن چندباره ی آیین نامه ی بنیاد ملی نخبگان و تعریف آنان از نخبه نشان از ابهام این بنیاد و همه ی ما از تعریف نخبگان است.
مهم تر از مبهم بودن تعریف اینکه ما اصلا نمی دانیم با نخبگان چه کار داریم و آن ها نیز از اینکه چرا از جامعه جداشده اند و این دسته بندی چه اثری در فعالیت آنان دارد کم تر خبر دارند.این مسئله البته با اینکه ساده می نماید و می توان با پاسخ های زودبازده از آن خلاص شد، یک مسئله ی تاریخی است و ما اولین کسانی نیستیم که درگیر این ابهامات شده ایم.
به هر تقدیر این پرونده با سه سوال اساسی طراحی شده است:
۱-نخبه کیست و چگونه در افق کشور نقشی معنی دار ایفا می کند؟
۲-چگونه می توان از ظرفیت و استعداد نخبگان در کشور استفاده کرد و نقش سیاستمدار و سیاست گذار چیست؟
۳-هر استعداد و توانایی با مسئولیتی همراه است.مسئولیت نخبگان چیست و یک نخبه چگونه با ایستادگی موانع توسعه ی کشور را برطرف می کند و چشم انداز پایداری و جوانمردی او چیست؟
همراه با شما پیگیر پاسخ به این مسائل هستیم و البته در دوقسمت رسانه یی پاسخی قطعی نخواهیم یافت ولی تلاش می کنیم تا در پایان کار، مسئله ی ما، مسئله ی شما هم باشد.
#بزودی
کانال تلگرامی چاووش:
https://t.me/chavoosh_tv4
ایتای رصدخانه:
https://eitaa.com/rasadkhaneir
سامانه پیامکی: 3000043
📍اینستاگرام:
Instagram.com/Chavoosh.tv4
🔗لینک آرشیو برنامه:
https://tv4.ir/Program/387971
.
...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است...
...غَزِّه...
شب بیستم
سهشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰:۰۰
@soha_sima
هدایت شده از اشاره های ناخوانا
گمان کنم هنر هنوز کارزار جنگ هاست
و ماندگار تر ز هرچه موشک و فشنگ هاست
هنر اگر که عهد خویش را به یاد آورد
جهان تازه آورد، جهان کهنه را بَرَد
هنر اگر چنانچه قالوی دلش بلیٰ شود
درون جان مردمان هزار کربلا شود
هزار کربلای زینبی و شاعرانه ای
که جز «جمیل» نیست در نگاه او نشانهای
چه زینبی؟! که شعر پیش او به زانو آمد است
و فتح استوار اوست از یزید بسته دست
روایت شهیدِ سید قلم به یاد هست ؟
که فتح شاعرانه اش به قلبها چه می نشست
روایتی ز فتح های شاعرانه ی جهاد
و شاعرا ! هنر هر آنچه غیر از این، هنر مباد
۲۵/آبان/۱۴۰۲
@esharenakhana
انقلاب اسلامی انتظار وارستگی.MP3
39.91M
.
🎙 انقلاب اسلامی، انتظار، وارستگی
در معنای «ما میتوانیم»
با حضور #استاد_طاهرزاده
جلسه بیست و نهم، ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲
#مدرسه_سیاست
#وارستگی
@soha_sima
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 ...غَزِّه...
شب بیستم
۳۰ آبان ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
@soha_sima
غزه شب چهاردهم.MP3
37.88M
.
🎙 غزه
جلسه چهاردهم
📆 ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
#غزه
@soha_sima
غزه شب هفدهم.MP3
31.99M
.
🎙 غزه
جلسه هفدهم
📆 ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
#غزه
@soha_sima
غزه شب هجدهم.MP3
30.86M
.
🎙 غزه
جلسه هجدهم
📆 ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
#غزه
@soha_sima
غزه شب نوزدهم.MP3
31.94M
.
🎙 غزه
جلسه نوزدهم
📆 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
#غزه
@soha_sima
غزه شب بیستم.mp3
29.72M
.
🎙 غزه
جلسه بیستم
📆 ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
#غزه
@soha_sima
.
...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است...
...غَزِّه...
شب بیستم و یکم
چهارشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰:۰۰
@soha_sima
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 ...غَزِّه...
شب بیست و یکم
۱ آذر ۱۴۰۲
گلستان شهدای اصفهان
@soha_sima
.
...فیلسوف فردا...
🔹 گفتگو در مورد متن اخیر دکتر رضا داوری اردکانی
📆 امروز، پنجشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲
🔸 ساعت: ۱۳:۳۰
مکان: خیابان مسجد سید خیابان ظهیرالاسلام کوچه شهید حیرت بن بست شکوفه #سها
جلسه حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#فیلسوف_فردا
@soha_sima
🔹 گوشِ گران...
سلسله جلسات "شاهنامه خوانی"
📅 پنجشنبهها، ساعت ۱۶:۰۰
جلسه هجدهم
◀️ جلسات حضوری است.
#شاهنامه
#ادبیات_و_سیاست
@soha_sima
.
...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است...
...غَزِّه...
شب بیستم و دوم
پنجشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰:۰۰
@soha_sima
فیلسوف فردا.MP3
41.14M
.
🎙فیلسوف فردا
🔹 گفتگو در مورد متن اخیر #دکتر_رضا_داوری_اردکانی
با عنوان: من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم
📆 پنجشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲
@soha_sima
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
. 🎙فیلسوف فردا 🔹 گفتگو در مورد متن اخیر #دکتر_رضا_داوری_اردکانی با عنوان: من شکست خوردهام و این شکس
.
متن استاد یوسفعلی میرشکاک ناظر به جلسهی #فیلسوف_فردا در سُها و متن #دکتر_رضا_داوری_اردکانی با عنوان:
من شکست خوردهام و این شکست را میپذیرم...
🔻🔻🔻
@soha_sima
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
. 🎙فیلسوف فردا 🔹 گفتگو در مورد متن اخیر #دکتر_رضا_داوری_اردکانی با عنوان: من شکست خوردهام و این شکس
.
هو اول وآخریار
دکتر داوری رندانه آخرین حرفهای خود را در لفافهء گله وشکایت وطرح ماجرای هایدگر و...الخ مطرح کرده است.ومن درحیرتم چگونه ما نمیخواهیم بفهمیم چه میگوید؟ ایشان گفته است اینها یادداشت تنهایی است وبرای چاپ شدن نوشته نشده. یعنی چه؟ پس چرا منتشرشده؟ چه کسی این یادداشت تنهایی را به سیاستنامه سپرده است؟...تنهایی و شکست داوری را کسی میفهمد که اولا به تنهایی رسیده باشد وشکست را درتمام ساحات وجود خود حاضر ببیند.ثانیا تمام آثار این متفکر غریب را بارها وبارها خوانده باشد.ثالثا بتواند همین مقال درازدامن را که "پازل"ی است به ظاهر منظم از نو به هم بریزد ودوباره مونتاژکند. وعلاوه براینهمه بتواند فارغ از وضع زمانه وبدون نهان روشی و ایدئولوژی زدگی آنچه را دریافت کرده است به زبان بیاورد.
سخن یاران سها را شنیدم و با صراحت میگویم که غالبا فهمیدهاند دکتر داوری چه میخواهد بگوید اما ملاحظه میکنند و جز به مرز گفتن ونگفتن نزدیک نمیشوند.
شکستی که دکتر داوری ازآن یاد کرده همان شکستی است که شاعران بزرگ معاصر از آن گاهی درپرده وگاهی به صراحت یاد کردهاند .مرحوم اخوان ثالث درشعر شهریار شهرسنگستان همین را میگوید و شاعر یگانهء روزگار عسرت کنونی نیز بویژه آنجا که میگوید:
برای دفع دیوانی که آغالیده اید آنک
عقیم از مصطفی زادن هبل بالیده اید آنک
کم از زنهای برزنهای بی آزرم بی آذر
بتی بالیده اید از خرقه دستی خون ودستی زر
حقیقت زیر سنگ آز ونازاست از شما ازما
خدا بیزار و آیین بی نیازست ازشما ازما
.. دکتر می گوید "وقتی من به پایان تجدد فکر میکردم وانقلاب اسلامی را آغاز تحولی در نظم جهان میدیدم"..."جهان توسعه نیافته مستعد دشمنی با نظر واهل نظراست.نه اینکه نظر را بشناسد و با آن مخالف باشد بلکه با نظر بیگانه است وآنرا امر زائد میداند"..."حکومتها هرچه باشند به نظر اهمیت نمیدهند".."در جهان توسعه نیافته تفاوتها بسیارکم است .خواص عوامند وعوام نیز بدون زحمت وبه آسانی در زمرهء خواص در می آیند"..."از آزادی گفتن[روشنفکران] هم مثل از تقوی گفتن گروه رقیب ،حرف است"
به آن هیولای مضحکی که دکتر داوری میفرماید درخواب دیده ودرهمان خواب به ایشان گفتهاند مثال توسعه نیافتگی است چرا نمیاندیشیم؟"این موجود عجیب دعوی و پرحرفی وبهانه گیری و مخالفت وموافقت نیندیشیده و دشمنی بیدلیل وبیجا را دوست میدارد و وقت را با این مشغولیتهای مضر وگاهی خطرناک میگذراند.کار هم میکند اما کار پراکنده و دروقت وجای نامناسب و پیداست که نتیجهء چنین کاری هیچ وشاید زیان است"..."
چرا به جای اینکه بیندیشیم "افق آینده روشن نیست " گیر می دهیم به فلسفه؟دکتر می گوید:
"حکومتها وسازمانها، تصمیمهای مجدانه میگیرند واقدامهای محیر العقول میکنند اما هیچ یک از اینها کارساز زندگی مردم و سامان کشور نمیشود و در بهبود اوضاع اثری ندارد زیرا ناظر به درک و رفع مشکل نبوده است .پس اینکه میگویند نظر بس است عمل باید کرد یک معنی بیشتر ندارد وآن اینکه فکر وذکر نمیخواهیم و نمیگذاریم دایرهءبیهوده کاریمان کوچک و تنگ شود "..."اگر اهل نظر بودیم زیانکاری را خردمندی نمینامیدیم"..."وقتی مقصد و چشم انداز کشوری روشن نباشد و مردمان ندانند که به کجا باید بروند راه یابی هم نمیکنند و برای اینکه کاری کرده باشند همان جا که هستند گرد خویش میچرخند"
دکتر داوری در فرازی دیگر میگوید:
مشکل اساسیتر این است که فهمیدن و فهماندن همبستگی و پیوستگی امور به یکدیگر و لزوم رسیدن به یک نظر کلی بخصوص در جهان توسعه نیافته بسیار دشوار است و من که کوشیدم تا حدی که در توان دارم آن را بفهمم وبفهمانم از عهده برنیامدم"
دکتر داوری و این شاگرد ناچیز ایشان شکست خوردهایم .چرا؟برای اینکه "همه چیز در ایدئولوژی منحل شده "است.اگرنمیدانیم ایدئولوژی چیست در وادی نیست انگاری کنشپذیر به سر میبریم واگر مدافع ایدئولوژی هستیم و نمیخواهیم آن را عامل همه فجایع ومصائب بدانیم به وادی نیست انگاری کنشمند قدم نهادهایم ....اینجاست که میتوان فهمید اینهمه پرداختن به هایدگر در یک یادداشت تنهایی چه معنی دارد.دانای مغرب زمین و متفکر غریب ایران در وضعی شبیه به هم گرفتار آمدهاند. وضعی که درآن همهچیز در ایدئولوژی منحل شود چگونه وضعی است؟
دادم عنان خویش به دست تو ای شکست
مگذار بشکنم زشکست تو ای شکست
هرگز دماغ مستی پیروزی ام نبود
تا شد دلم به حادثه مست تو ای شکست
تنها نه سربلند شد از آسمان گذشت
هرکس که شد به واقعه پست تو ای شکست
دارم زآفتاب به سر افسر فتوح
تا هست بر سرم کف دست تو ای شکست
معمار جان من شد و از خاک برگرفت
تا بردلم رسید نشست تو ای شکست
ای همنشین شاه ولایت خوش آمدی
از من مباد وهم گسست تو ای شکست
زنگار خورد آینه ای بود یوسفم
شد آفتاب تا به تو پیوست ای شکست
***
یاعلی مدد
#یوسفعلی_میرشکاک
@soha_sima
.
...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است...
...غَزِّه...
شب بیستم و سوم
جمعه ۳ آذر ماه ۱۴۰۲
ساعت ۲۰:۰۰
@soha_sima