eitaa logo
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
2.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
262 ویدیو
101 فایل
🔹️سرای هنر و اندیشه این یک امید معقول است که در نور چراغ هنر و تفکر راهی برای آینده بیابیم... ارتباط با سها: https://eitaa.com/sm_oboodatian آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان ظهیرالاسلام، کوچه شماره ۳ (شهید حیرت)، بن بست اول سمت راست (شکوفه)
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌ 🎙 عالَم طلبگی 🔸 جلسه ششم (نگاهی به شخصیت مرحوم علامه طباطبایی) حجت‌الاسلام نجات بخش 📆 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
. 🔹 انقلاب اسلامی، انتظار، وارستگی در معنای حضور تاریخی و تفکر به حقیقت هستی با حضور 📆 سه‌شنبه‌‌ها؛ ساعت ۱۵:۰۰ 🔹 جلسه بیست و نهم، امروز ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ پخش زنده از طريق لينك زير https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
. . . پرونده ی اول: قسمت اول: "نخبگان و سیاست کشور" سردبیر: سیدعلی میری مجله ی فرهنگی چاووش شبکه چهار سیما از یکشنبه تا پنج شنبه حوالی ساعت۲۲:۳۰ تکرار روز بعد۱۳:۳۰
. . . اولین پرونده یی که همراه شما تجربه خواهیم کرد، پرونده ی "نخبگان در افق ایران" خواهد بود.از آن جهت که لزوما قسمت های پرونده های ما در پی هم پخش نمی شوند، تلاش می کنیم تا این پرونده ها و طرح بحث اساسی هرکدام از آنها را قبل از پخش قسمت اولشان باشما مطرح کنیم. اولین نکته یی که با کلمه ی نخبه به ذهن می رسد، ابهام داشتن آن است.ما واقعا نمی دانیم که چه کسی نخبه است.البته بنیاد ملی نخبگان تعاریف و اعضای خود را دارد اما وقتی مثلا به جوامع دیگر نگاه می کنیم جامعه یا طبقه ی نخبگانی(elite) جایگاه و کارکرد خاصی دارد و اولا قابل تمایز است و ثانیا اینهمه عضو ندارد و اعضای آن به جای ثبت نام و احراز صلاحیت، موقعیت و نقش خود را بدست می آورند.اصلا عوض شدن چندباره ی آیین نامه ی بنیاد ملی نخبگان و تعریف آنان از نخبه نشان از ابهام این بنیاد و همه ی ما از تعریف نخبگان است. مهم تر از مبهم بودن تعریف اینکه ما اصلا نمی دانیم با نخبگان چه کار داریم و آن ها نیز از اینکه چرا از جامعه جداشده اند و این دسته بندی چه اثری در فعالیت آنان دارد کم تر خبر دارند.این مسئله البته با اینکه ساده می نماید و می توان با پاسخ های زودبازده از آن خلاص شد، یک مسئله ی تاریخی است و ما اولین کسانی نیستیم که درگیر این ابهامات شده ایم. به هر تقدیر این پرونده با سه سوال اساسی طراحی شده است: ۱-نخبه کیست و چگونه در افق کشور نقشی معنی دار ایفا می کند؟ ۲-چگونه می توان از ظرفیت و استعداد نخبگان در کشور استفاده کرد و نقش سیاستمدار و سیاست گذار چیست؟ ۳-هر استعداد و توانایی با مسئولیتی همراه است.مسئولیت نخبگان چیست و یک نخبه چگونه با ایستادگی موانع توسعه ی کشور را برطرف می کند و چشم انداز پایداری و جوانمردی او چیست؟ همراه با شما پیگیر پاسخ به این مسائل هستیم و البته در دوقسمت رسانه یی پاسخی قطعی نخواهیم یافت ولی تلاش می کنیم تا در پایان کار، مسئله ی ما، مسئله ی شما هم باشد. کانال تلگرامی چاووش: https://t.me/chavoosh_tv4 ایتای رصدخانه: https://eitaa.com/rasadkhaneir سامانه پیامکی: 3000043 📍اینستاگرام: ‏Instagram.com/Chavoosh.tv4 🔗لینک آرشیو برنامه: ‏https://tv4.ir/Program/387971
. ...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است... ...غَزِّه... شب بیستم سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰ @soha_sima‌
گمان کنم هنر هنوز کارزار جنگ هاست و ماندگار تر ز هرچه موشک و فشنگ هاست هنر اگر که عهد خویش را به یاد آورد جهان تازه آورد، جهان کهنه را بَرَد هنر اگر چنانچه قالوی دلش بلیٰ شود درون جان مردمان هزار کربلا شود هزار کربلای زینبی و شاعرانه ای که جز «جمیل» نیست در نگاه او نشانه‌ای چه زینبی؟! که شعر پیش او به زانو آمد است و فتح استوار اوست از یزید بسته دست روایت شهیدِ سید قلم به یاد هست ؟ که فتح شاعرانه اش به قلبها چه می نشست روایتی ز فتح های شاعرانه ی جهاد و شاعرا ! هنر هر آنچه غیر از این، هنر مباد ۲۵/آبان/۱۴۰۲ @esharenakhana
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 انقلاب اسلامی، انتظار، وارستگی در معنای «ما می‌توانیم» با حضور جلسه بیست و نهم، ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ @soha_sima
. 🎥 ...غَزِّه... شب بیستم ۳۰ آبان ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 غزه جلسه چهاردهم 📆 ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 غزه جلسه هفدهم 📆 ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 غزه جلسه هجدهم 📆 ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 غزه جلسه نوزدهم 📆 ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 غزه جلسه بیستم 📆 ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
. ...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است... ...غَزِّه... شب بیستم‌ و یکم چهارشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰ @soha_sima‌
. 🎥 ...غَزِّه... شب بیست و یکم ۱ آذر ۱۴۰۲ گلستان شهدای اصفهان @soha_sima
. ...فیلسوف فردا... 🔹 گفتگو در مورد متن اخیر دکتر رضا داوری اردکانی 📆 امروز، پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ 🔸 ساعت: ۱۳:۳۰ مکان: خیابان مسجد سید خیابان ظهیرالاسلام کوچه شهید حیرت بن بست شکوفه جلسه حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
🔹 گوشِ گران... سلسله جلسات "شاهنامه خوانی" 📅 پنجشنبه‌ها، ساعت ۱۶:۰۰ جلسه هجدهم ◀️ جلسات حضوری است. @soha_sima
. ...راه قدس از کربلای غزه وا گشته است... ...غَزِّه... شب بیستم‌ و دوم پنج‌شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰ @soha_sima‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙فیلسوف فردا 🔹 گفتگو در مورد متن اخیر با عنوان: من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم 📆 پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ @soha_sima
. متن استاد یوسفعلی میرشکاک ناظر به جلسه‌ی در سُها و متن با عنوان: من شکست خورده‌ام و این شکست را می‌پذیرم... 🔻🔻🔻 @soha_sima
. هو اول وآخریار دکتر داوری رندانه آخرین حرفهای خود را در لفافهء گله وشکایت وطرح ماجرای هایدگر و...الخ مطرح کرده است.ومن درحیرتم چگونه ما نمی‌خواهیم بفهمیم چه می‌گوید؟ ایشان گفته است اینها یادداشت تنهایی است وبرای چاپ شدن نوشته نشده. یعنی چه؟ پس چرا منتشرشده؟ چه کسی این یادداشت تنهایی را به سیاست‌نامه سپرده است؟...تنهایی و شکست داوری را کسی می‌فهمد که اولا به تنهایی رسیده باشد وشکست را درتمام ساحات وجود خود حاضر ببیند.ثانیا تمام آثار این متفکر غریب را بارها وبارها خوانده باشد.ثالثا بتواند همین مقال درازدامن را که "پازل"ی است به ظاهر منظم از نو به هم بریزد ودوباره مونتاژکند. وعلاوه براینهمه بتواند فارغ از وضع زمانه وبدون نهان روشی و ایدئولوژی‌ زدگی آنچه را دریافت کرده است به زبان بیاورد. سخن یاران سها را شنیدم و با صراحت می‌گویم که غالبا فهمیده‌اند دکتر داوری چه می‌خواهد بگوید اما ملاحظه می‌کنند و جز به مرز گفتن ونگفتن نزدیک نمی‌شوند. شکستی که دکتر داوری ازآن یاد کرده همان شکستی است که شاعران بزرگ معاصر از آن گاهی درپرده وگاهی به صراحت یاد کرده‌اند .مرحوم اخوان ثالث درشعر شهریار شهرسنگستان همین را می‌گوید و شاعر یگانهء روزگار عسرت کنونی نیز بویژه آنجا که می‌گوید: برای دفع دیوانی که آغالیده اید آنک عقیم از مصطفی زادن هبل بالیده اید آنک کم از زنهای برزنهای بی آزرم بی آذر بتی بالیده اید از خرقه دستی خون ودستی زر حقیقت زیر سنگ آز ونازاست از شما ازما خدا بیزار و آیین بی نیازست ازشما ازما .. دکتر می گوید "وقتی من به پایان تجدد فکر می‌کردم وانقلاب اسلامی را آغاز تحولی در نظم جهان می‌دیدم"..."جهان توسعه نیافته مستعد دشمنی با نظر واهل نظراست.نه اینکه نظر را بشناسد و با آن مخالف باشد بلکه با نظر بیگانه است وآن‌را امر زائد می‌داند"..."حکومتها هرچه باشند به نظر اهمیت نمی‌دهند".."در جهان توسعه نیافته تفاوتها بسیارکم است .خواص عوامند وعوام نیز بدون زحمت وبه آسانی در زمرهء خواص در می آیند"..."از آزادی گفتن[روشنفکران] هم مثل از تقوی گفتن گروه رقیب ،حرف است" به آن هیولای مضحکی که دکتر داوری می‌فرماید درخواب دیده ودرهمان خواب به ایشان گفته‌اند مثال توسعه نیافتگی است چرا نمی‌اندیشیم؟"این موجود عجیب دعوی و پرحرفی وبهانه گیری و مخالفت وموافقت نیندیشیده و دشمنی بی‌دلیل وبی‌جا را دوست می‌دارد و وقت را با این مشغولیت‌های مضر وگاهی خطرناک می‌گذراند.کار هم می‌کند اما کار پراکنده و دروقت وجای نامناسب و پیداست که نتیجهء چنین کاری هیچ وشاید زیان است"..." چرا به جای اینکه بیندیشیم "افق آینده روشن نیست " گیر می دهیم به فلسفه؟دکتر می گوید: "‌حکومت‌ها وسازمان‌ها، تصمیم‌های مجدانه می‌گیرند واقدام‌های محیر العقول می‌کنند اما هیچ یک از اینها کارساز زندگی مردم و سامان کشور نمی‌شود و در بهبود اوضاع اثری ندارد زیرا ناظر به درک و رفع مشکل نبوده است .پس اینکه می‌گویند نظر بس است عمل باید کرد یک معنی بیشتر ندارد وآن اینکه فکر وذکر نمی‌خواهیم و نمی‌گذاریم دایرهءبیهوده کاریمان کوچک و تنگ شود "..."اگر اهل نظر بودیم زیانکاری را خردمندی نمی‌نامیدیم"..."وقتی مقصد و چشم انداز کشوری روشن نباشد و مردمان ندانند که به کجا باید بروند راه یابی هم نمی‌کنند و برای اینکه کاری کرده باشند همان جا که هستند گرد خویش می‌چرخند" دکتر داوری در فرازی دیگر می‌گوید: مشکل اساسی‌تر این است که فهمیدن و فهماندن همبستگی و پیوستگی امور به یکدیگر و لزوم رسیدن به یک نظر کلی بخصوص در جهان توسعه نیافته بسیار دشوار است و من که کوشیدم تا حدی که در توان دارم آن را بفهمم وبفهمانم از عهده برنیامدم" دکتر داوری و این شاگرد ناچیز ایشان شکست خورده‌ایم .چرا؟برای اینکه "همه چیز در ایدئولوژی منحل شده "است.اگرنمی‌دانیم ایدئولوژی چیست در وادی نیست انگاری کنش‌پذیر به سر می‌بریم واگر مدافع ایدئولوژی هستیم و نمی‌خواهیم آن را عامل همه فجایع ومصائب بدانیم به وادی نیست انگاری کنش‌مند قدم نهاده‌ایم ....اینجاست که می‌توان فهمید اینهمه پرداختن به هایدگر در یک یادداشت تنهایی چه معنی دارد.دانای مغرب زمین و متفکر غریب ایران در وضعی شبیه به هم گرفتار آمده‌اند. وضعی که درآن همه‌چیز در ایدئولوژی منحل شود چگونه وضعی است؟ دادم عنان خویش به دست تو ای شکست مگذار بشکنم زشکست تو ای شکست هرگز دماغ مستی پیروزی ام نبود تا شد دلم به حادثه مست تو ای شکست تنها نه سربلند شد از آسمان گذشت هرکس که شد به واقعه پست تو ای شکست دارم زآفتاب به سر افسر فتوح تا هست بر سرم کف دست تو ای شکست معمار جان من شد و از خاک برگرفت تا بردلم رسید نشست تو ای شکست ای همنشین شاه ولایت خوش آمدی از من مباد وهم گسست تو ای شکست زنگار خورد آینه ای بود یوسفم شد آفتاب تا به تو پیوست ای شکست *** یاعلی مدد @soha_sima