eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام به لطف الهی چاپ دوم کتاب منتشر شده است و شما عزیزان می توانید آن را از انتشارات دلیل ما در سراسر کشور تهیه نمایید. دوستان محترم ساکن در مشهد می توانند این کتاب را در روزهای چهارشنبه با ۴۰٪تخفیف از انتشارات دلیل ما واقع در چهارراه شهدا،گنجینه کتاب تهیه نمایند. امید است با انتشار چنین کتبی آگاهی طلاب و مردم نسبت به فرق انحرافی و بیشتر شود.
مرکز مدیریت حوزه خراسان تحت تصرف عناصر تصوف حوزوی! نمایشگاه تصوف یا حوزه علمیه؟! صوفیان حوزوی با نفوذ به مرکز مدیریت نمایشگاه مجازی،حوزه را به مرکز ترویج کتب فرقه معلوم الحال طهرانی مبدل کرده اند! در این نمایشگاه تمام کتابهای فرقه طهرانی از آقای سیدمحمد حسین طهرانی تا حسن (یاور) وکیلی با تخفیف از بیت المال عرضه میشود! @sonnat_voice
⛔️حلول و اتحاد در اشعار حسین بن منصور حلاج از تو در شگفت شدم،از خود هم در شگفت ماندام ای آرزوی هر آرزومند! مرا چنان به خود نزدیک ساختی که پنداشتم تو منی و در وجود چنان غایب شدن که مرا در خود فانی ساختی.1️⃣ شیخ یوسف بحرانی رحمه الله می‌نویسد: ولج بزعمه في ذلك الباب وخاض في ذلك البحر العباب وقع في لجج المضيق، وصار فيه غریقا وأَيُّ غريق، وهم مشايخ الصوفية الذين يكادون بدعاويهم يزاحمون مقام الربوبية ، فما بین من وقع في القول بالحلول أو الاتحاد أو وحدة الوجود الموجب جميعه للزندقة والإلحاد. وأمثال ذلك من المقالات الظاهرة الفساد. ترجمه: صوفیه به زعم خود از در درستی وارد شدند، ولی در دریای ناپدید کننده و موج‌های فروبرنده‌ای فرو رفته‌اند، آنان کسانی هستند که گویی با دعاوی خود ادعای مقام الوهیت کرده‌اند، و به حلول و اتحاد و وحدت وجود قائل شدند؛ که تمامی این عقاید موجب کفر و الحاد است و امثال آن از سخنانی که به روشنی فاسد است.2️⃣ 📚منابع: 1️⃣دیوان حلاج ص۱۶۵/حسین بن منصور حلاج/ناشر:دارالکتب العلمیه/منشورات محمد علی بیضون/بیروت 2️⃣الدرر النجفیه من المتقطات الیوسفیة ج۲ ص۲۲۸/شیخ یوسف بحرانی/ناشر:شرکة دارالمصطفی لاحیاء التراث/بیروت۱۴۲۳ @sonnat_voice
⁉️آقای سید محمد حسین طهرانی:ملاصدرا و سبزواری به مقام اعلای عرفان نرسیده اند! (📷توضیح در تصویر) 📝پ ن:ایشان حتی نظر ملاصدرا و ملاهادی سبزواری را در باب توحید نمی داند! حال آنکه بزرگان این عرصه(سید علی قاضی،جلال الدین آشتیانی و..)ملاصدرا را تحت تاثیر و مقلد آرا ابن عربی می دانستند و ملاصدرا نیز در نهایت نظریه صوفیه(وحدت شخصی وجود)را پذیرفته است. ملاصدرا در برهه ای از زمان قائل به اصالت ماهیت بوده و ماهیات و کثرات را حقیقی می دانسته و وجود را امری اعتباری تلقی می کرده2️⃣ و در دوره دوم از نظریه اصالت الماهیة عدول کرده و وجود را اصیل شمرده و قائل به تشکیک در وجود می شود3️⃣ و در مرحله سوم از نظریه تشکیک در وجود عبور کرده و نظریه صوفیه را می پذیرد4️⃣ ملاصدرا همچون صوفیه عالم را وهم،مجاز،عدمی می پندارد و صراحتا ماهیات را از امور عدمیه معرفی می‌کند5️⃣ نکته جالب توجه این است علت تاسیس فلسفه مقابله با تفکر سوفسطائیان و افرادی که قائل بودن ماورا اندیشه انسان امر حقیقی وجود ندارد هست ولی هنگامی که ملاصدرا فلسفه را برای اثبات مکاشفات صوفیه به خدمت گرفت سرانجامش عالمی خیالی و پوچ شد یعنی همان ادعایی که فلاسفه مشاء آن را نفی و نقد می کردند. 📚منابع: 1️⃣توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی ص۲۱۳/محمد حسین طباطبایی/شارح و گردآورنده:محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طهرانی/مشهد 2️⃣الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة ج۱ ص۴۹/ملاصدرا شیرازی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت 3️⃣المبداء و المعاد ص۱۹۴/ملاصدرا/ناشر:انجمن حکمت و فلسفه ایران 4️⃣الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة ج۱ ص۷۱/ملاصدرا شیرازی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت 5️⃣همان ص۳۳۹-۳۴۲ @sonnat_voice
آیت الله شمس از شاگردان درس اسفار علامه طباطبایی: وحدت وجود نه دلیل عقلی دارد ونه می تواند دلیل شهودی داشته باشد. 📚منبع: الامر بین الامرین ص۲۳۹/سید حسین شمس/ناشر:بوستان کتاب/قم۱۳۸۵ @sonnat_voice
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ فاطمه علیها السلام بعد از پدرش ۷۵ روز زندگی کرد... در كتاب كافى از هشام بن سالم روايت شده كه گفته: از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام شنيدم مى‌فرمود:حضرت فاطمه بعد از حضرت محمّد صلی الله عليه و آله و سلّم مدّت هفتاد و پنج روز زنده بود و كسى در اين مدّت وى را خندان و خوشحال نديد! 📚منبع: الکافی ج۹ ص۲۷۶/ثقة الاسلام کلینی/ناشر:موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث/قم @sonnat_voice
صدیقه_کبری_حضرت_فاطمه_زهرا_علیها_السلام.pdf
1.29M
📗صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا علیها السلام 📝مولف:جمعی از محققین تعداد صفحات:۲۲۸ زبان:فارسی شامل مباحث: 👈🏻حضرت زهرا علیها السلام در قرآن 👈🏻شخصیت حضرت 👈🏻مراحل زندگانی حضرت 👈🏻بیماری و شهادت حضرت 👈🏻میراث علمی حضرت @sonnat_voice
✅اثبات بینونت بین خالق و مخلوق در کلام معصومین علیهم السلام امیرالمومنین علیه السلام: ۶-لِأَنَّهُ خِلاَفُ خَلْقِهِ فَلاَ شِبْهَ لَهُ مِنَ اَلْمَخْلُوقِينَ ترجمه: «خداوند بر خلاف خلقش می باشد پس شباهتی با مخاوقاتش ندارد.» 📚منابع: 1️⃣توحید ص۵۰/شیخ صدوق/مترجم:علی اکبر میرزایی/ناشر:علویون/قم۱۳۸۸ 2️⃣بحارالانوار ج۴ ص۲۷۵-۲۷۶/علامه مجلسی/ناشر:موسسة الوفا/بیروت @sonnat_voice
‍‍ ⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۱-مولوی بلخی: دکتر زرین کوب(شارح مثنوی) می نویسد: مولوی کتاب مثنوی را برای حذف شریعت(نماز،روزه و..) نوشت و شخص عارف پس از رسیدن به مقام حقیقت نیازی به شریعت اسلامی ندارد! 📚منبع: سر نی ص۳۷/عبدالحسین زرین کوب/ناشر:انتشارات علمی/۱۳۸۶ @sonnat_voice
⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۲-عین القضات همدانی (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: تمهیدات ص۳۵۰-۳۵۱/عین القضات همدانی/ناشر:انتشارات منوچهری/تهران۱۳۷۳ @sonnat_voice
⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۲-عین القضات همدانی (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: تمهیدات ص۳۵۰-۳۵۱/عین القضات همدانی/ناشر:انتشارات منوچهری/تهران۱۳۷۳ @sonnat_voice
⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۳-آقای محمد حسین طهرانی (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: روح مجرد ص۳۳۴/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۴-علامه حلی رحمه الله می فرماید: جمعی از صوفیان را در حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام دیدم که نماز مغرب می خواندند جز یک نفر از آنها که نشسته بود و نماز نمی گزارد.پس از گذشت ساعتی ، نماز عشا خواندند به جز آن یک نفر. پس از روی تعجب ، از بعضی از آنها از سبب نماز نخواندن آن یک نفر پرسیدم. گفت: این شخص حاجتی به نماز ندارد و واصل شده است. با این حال، آیا جایز است میان خود و خدایش، حجاب و مانعی قرار دهد؟ گفتم : نه. گفت : نماز حجاب و مانع او است. 📚منبع: نهج الحق و کشف الصدق ص۵۸-۵۹/علامه حلی/ناشر:دارالکتاب اللبنانی/بیروت @sonnat_voice
لطفا لینک کانال برای حوزویان محترم ارسال نمایید.با تشکر
⛔️سقوط شریعت پس از رسیدن به حقیقت ۵-شیخ محمود شبستری (📷توضیح در تصویر) 📝پ ن:صوفیه بر این باورند که سالک پس از گذر از منازل طریقت در معرض پرتو تجلی ذاتی حضرت احدیت تمام هستی مجازی را از دست داده محو و فانی گشته، قالب بشری و جبل هستی اش مندک شده، توهم غیریت از میان برخاسته و به مقام فنای مطلق في الله راه یافته آنان بر این عقیده اند که قالب بشری، مخاطب احکام تکالیف شریعت است و چون سالک فانی في الله قالب از دست داده و بشریت را در دریای وحدت وانهاده از این روی مخاطب حکم شریعت واقع نمی شود و عمل به شریعت بر او واجب نمی گردد. 📚منبع: مجموعه آثار شیخ محمود شبستری ص۸۱-۹۰/محمود شبستری/مصحح:صمد موحد/ناشر:کتابخانه طهوری/چاپ دوم۱۳۷۱ @sonnat_voice
32.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗نقد کتاب محی الدین شیعه خالص نوشته محمد حسن وکیلی 🎙توسط استاد شیخ جعفر تبریزی(فرزند مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی) 🔸جلسه اول۱۳۹۹/۱۰/۰۴ 🔹مدت زمان:۴۴دقیقه @sonnat_voice
‍ ✅بغض و نفرت امام جواد علیه السلام از قاتلین حضرت زهرا علیها سلام و آرزوی انتقام از آنان زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السلام بودم، آن هنگام امام جواد علیه السلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود، دست‌های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد، سپس در فکر طولانی فرو رفت؛ امام رضا علیه السلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السلام شد به خدا قسم آن دو نفر را از قبر بیرون می‌کشم، سپس می‌سوزانم، سپس بر آن‌ها خشم می‌گیرم، سپس خاکستر آنها را به دریا می‌ریزم؛ پس امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی - یعنی امامت - (تو شایستگی امامت را داری و امامت بعد از من از برای تو است) 📚منبع شیعه: 1️⃣بحارالانوار ج۵۰ ص۵۹/علامه مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت 📚منبع اهل تسنن: 2️⃣اثبات الوصیة اتمام علی بن ابیطالب ص۲۱۸/علی بن حسین مسعودی/ناشر:انصاریان/قم/۱۳۸۴ @sonnat_voice
تشریح واقعه‌ی احراق‌البیت در کلام صدّیقه‌کبری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها حضرت زهرا صلوات‌الله‌علیها فرمودند: ⭕️ انبوهی از هیزم‌های تنومند، پشت درب خانه‌ی ما جمع کردند و آتش آوردند تا خانه و اهلش را بسوزانند؛ من کنار در ایستادم و آنان را به خدا و حقّ پدرم قسم دادم که از ما چشم‌پوشی کنند و ما را یاری نمایند؛ اما ناگهان عُمَر تازیانه را از دست قُنفُذ (غلام ابوبکر) لعنت الله علیهم گرفت و با آن به بازوی من زد؛ ضربه‌ی تازیانه چنان بر دست من اثر گذاشت که همچون بازوبند سیاهی وَرَم کرد و با لگد، درِ خانه را به سمت من فشار داد و من حامله بودم؛ پس با صورت به زمین افتادم و در حالیکه آتش زبانه می‌کشید، صورتم سوخت؛ پس چنان با دستش سیلی به من زد که گوشواره از گوشم کنده شد؛ آنگاه دردِ مخاض مرا گرفت و محسن را بدون هیچ جُرمی، کُشته‌شده سقط کردم. (اللّهُمَّ الْعَنْ أبَا الشُّرُورِ وَ أتباعَهُ في کُلِّ لَمحَةٍ بِقَدرِ ما في عِلمِکَ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ.) 📚منابع: 1️⃣ماساة الزهرا علیها السلام ج۲ ص۲۹۳/سید جعفر مرتضی عاملی/ناشر:دارالسیرة/بیروت 2️⃣ارشادالقلوب ج۲ ص۳۶۲/حسن بن محمد الدیلمی/ناشر:دار الاسوة للطباعة والنشر/تهران @sonnat_voice
‍ ⛔️ابن عربی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را از کاملین نمی داند ⁉️ ✍🏻علمای اهل سنت با توجه به احادیثِ بسیاری که در شأن و منقبت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در منابع معتبر آنها وجود دارد ، همواره با دیده ی تجلیل و تکریم به ایشان مواجه گردیده و نه تنها بخش های ویژه ای از کتب حدیث را به ذکر فضائل آن بانوی عظیم الشأن اسلام تخصیص داده اند ، بلکه بعضا بطور مجزّا کتاب هایی پیرامون خصائص ، مناقب و فضائل حضرتش تألیف نموده اند . ۱-نسائی در کتاب خود از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) روایت نموده که ایشان فرمود : «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الجَنَّةِ» یعنی : فاطمه سرورِ زنانِ اهلِ بهشت است.1️⃣ ۲-احمد بن حنبل در کتاب مُسند ، نسائی در فضائل الصحابه ، حاکم نیشابوری در المستدرک و ناصر الدین آلبانی در سلسله الاحادیث الصحیحه ، حدیث ذیل را از طرق مختلف از پیامبر (صلی الله علیه و اله) نقل کرده اند : رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمودند : برترین زنان اهل بهشت ، خدیجه ، فاطمه ، مریم و آسیه همسر فرعون می باشند . در حدیث دیکر : دخترم فاطمه سرورِ زنانِ جهان از اولین و آخرین است.2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣ ۳-ابن عساکر که استاد ابن عربی است نیز در کتاب تاریخ مدینه دمشق ( ج 70 ) از طُرُقِ مختلف روایت نموده که برترین زنان عالَم چهار نفرند : ( خدیجه ، فاطمه ، مریم و آسیه ) که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از آن سه نفر ، عالِم تر است.6️⃣ ✔️تبصره : حاکم نیشابوری ، ناصر آلبانی ، سیوطی ، ابن حبان ، ذهبی ، نسایی و سایر محدثان اهل سنت در ذیل احادیثِ مزبور تصریح نموده اند : ( صحیح و رجاله ثقات ) . 🔴 در این میان ابن عربی در چند موضع از کتاب فتوحات مکیه بر این باور است که تعداد زیادی از مردان می توانند کامل شوند ولی از زنان تاکنون هیچ کس کامل نگردیده مگر مریم و آسیه.7️⃣ ✔️آقای محمد حسن وکیلی در دفاع از ابن عربی و توجیه اقدام فضاحت بار او مبنی بر محسوب نمودن متوکل عباسی بعنوان یکی از اقطاب ثمانیه ، بدون ارائه سند می گوید : 🖋( سخنان ابن عربی ) مسلّماً به خاطر بی‌اطلاعی او از تاریخ صحیح متوکل است چون محیی‌الدین در تاریخ ، شاگرد ابن عساکر است و ابن عساکر از نظر تاریخی متوکل را مردی بسیار متدین و محبّ اهل بیت علیهم‌السلام و احیاگر سنن دینی می‌شمرد . 👈 برای مشاهده سند کلیک کنید. http://erfanvahekmat.com/مقاله/محیی_الدین_عربی_رضوان_الله_علیه_و_متوکل_عباسی_لعنةالله_علیه (الف) - اکنون ادعای آقای محمد حسن وکیلی مبنی بر تأثیر پذیری ابن عربی از استادش ( ابن عساکر ) درباره متوکل و مسائل تاریخی با این تناقض و پارادوکس مواجه می باشد که چرا محی الدین عربی درباره ی بحث ما نحن فیه ( افضلیت حضرت زهرا سلام الله علیها ) از ابن عساکر متأثر نگردیده است . ⁉️ 👈حال آنکه ابن عساکر در جلد 70 تاریخ مدینه ی دمشق به استناد احادیث صحیح نبوی (صلی الله علیه و اله) ، افضلیت فاطمه (سلام الله علیها) را نسبت به همه ی زنان عالم اثبات نموده و در جلد 42 همین کتاب نیز بطور مستوفی احادیث زیادی در اثبات فضائل و مناقب منحصر بفرد امیرالمومنین (علیه السلام) را روایت کرده و اتفاقاً کتاب مزبور را ( از سال 549 تا 562 ق ) و در همان فضای تعصب بار و خفقان دمشق تألیف نموده است . (ب) - با توجه به اینکه اغلب منابع معتبر اهل سنت ( بشرح فوق ) و نیز ابن عساکر در ( ج 70 تاریخ مدینه دمشق ) احادیث بسیاری را از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) در افضلیتِ حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) نسبت به همه زنان عالَم نقل کرده اند ، دیگر نه بهانه ی تقیه نمودنِ ابن عربی موضوعیت دارد و نه فرضیه ی مستضعف بودنش قابل توجیه خواهد بود . (ج) - آیا با تشبث به ادله ی سست و أَوْهَنَ مِن بَيْتِ الْعَنْكَبُوت می توان یک سنی متعصب را بعنوان یک شیعه ی خالص معرفی نمود . ⁉️ 📚منابع: 1️⃣سنن الکبری ج۵ ص۸۱/احمد بن علی نسائی/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت۱۴۱۱ 2️⃣مسند الامام احمد بن الحنبل ج۴ ص۴۰۹/تعلیقه:عادل مرشد/ناشر:موسسة الرسالة 3️⃣فضائل الصحابة ص۷۶/نسائی/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت 4️⃣المستدرک علی الصحیحین ج۲ ص۵۳۹/حاکم نیشابوری/تحقیق:مصطفی عبدالقادر عطا/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت 5️⃣سلسلة الاحادیث الصحابة ج۴ ص۱۳/محمد ناصر الدین الالبانی/ناشر:مکتبة المعارف للنشر و التوزیع/ریاض 6️⃣تاریخ مدینة دمشق ج۷۰ ص۱۰۸-۱۰۹/علی بن حسن ابن عساکر/محقق:علی شیری/ناشر:دارالفکر/بیروت۱۴۱۵ 7️⃣فتوحات المکیة ج۳ ص۸۸ و ج۴ ص۲۶۴/ابن عربی اندلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗نقد کتاب محی الدین شیعه خالص نوشته محمد حسن وکیلی 🎙توسط استاد شیخ جعفر تبریزی(فرزند مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی) 🔸جلسه دوم۱۳۹۹/۱۰/۰۶ 🔹مدت زمان:۳۹دقیقه @sonnat_voice
31.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📗نقد کتاب محی الدین شیعه خالص نوشته محمد حسن وکیلی 🎙توسط استاد شیخ جعفر تبریزی(فرزند مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی) 🔸جلسه سوم(آخر)۱۳۹۹/۱۰/۰۷ 🔹مدت زمان:۴۲دقیقه @sonnat_voice
⛔️صوفیه و تقدیس ابلیس مقدمه: یکی از بزرگترین انحراف و بدعت های متصوفه در اسلام دیدگاه خلاف اجماعی است که از ابلیس در جهان بینی خود ارائه می دهند. دیدگاهی که طی آن ابلیس در کنار انبياء قرار گرفته و خلقت نوری و جنبه هدایتگری پیدا می کند و تا جایی پیش می رود که حتی موحد دانستن او جزء اصول اعتقادی فرض شده و کافر خواندن ابلیس سبب تکفیر می گردد. به طور کلی با ظهور اشخاصی همچون رابعه عدویه و تغییر رویه تصوف از مسلکی خشک و زاهدانه به مذهبی رندانه و عاشقانه، به تدريج دفاع از ابلیس نیز رنگ و بویی دیگر پیدا کرد. در این دیدگاه اساس آفرينش، ظهور زیبائی و جمال و عشق است و خداوند عاشق دیدن خود در آینه ی موجودات بوده است لذا آنها را خلق کرد و مخلوقات نیز در صورت سوار شدن بر مركب عشق می توانند به او رسیده و در او فانی شوند. این دفعه دیگر علت سرپیچی ابلیس از سجده به آدم ابوالبشر مجبور بودن او دانسته نمی شد، بلکه ابليس به عنوان رند عاشق پیشه ای معرفی گشت که قلبش را از عشق به خداوند پر کرده بود به طوری که سجده بر دیگری را بر نمی تافت، ولو اینکه سرپیچی از دستور معشوق سبب لعن و طرد او شود. بر اساس این دیدگاه ابليس ذلت ابدی را به جان می خرد ولی هرگز حاضر نمی شود به غیر خدا فکر کرده و دیگری را سجده کند. ابلیس اگرچه عقوبت عملش را به خوبی می دانست، لکن چون فقط خدا را لایق سجده می دانست، با از خود گذشتگی و فداکاری، درس بزرگی به همه و به ویژه به سالکین راه عشق داد. بدین ترتیب ابلیس به الگویی برای موحدین تبدیل شد که در راستای بینش توحیدی خود، بار ملامت را برداشت و مطرود عام و خاص شد. 👈🏻در ادامه به گفتار متصوفه در رابطه به تقدیس ابلیس می پردازیم.. @sonnat_voice