هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد🏴
☀️۳) روایتی است که در کتب شیعه با تفصیل و در کتب اهل سنت هم به اختصار آمده است که در اینجا ما مطلب را با تاکید بر منابع اهل سنت تقدیم میکنیم:
☀️الف. احمد بن حنبل و ابن ابی شیبه با سندهای خود از حضرت علی ع روایت کردهاند:
یکبار من همراه پیامبر ص در یکی از کوچههای مدینه قدم میزدم و به باغی رسیدم.
به پیامبر ص عرض کردم: یا رسول الله! این باغ چه خوب است!
پیامبر ص فرمود: بله چه خوب است و برای تو در بهشت از این نیکوتر هست!
سپس به باغ دیگری رسیدند و گفتم: یا رسول الله! این باغ چه خوبتر از قبلی است!
پیامبر ص فرمود: بله چه خوب است و برای تو در بهشت از این نیکوتر هست!
و تا هفت باغ گذر کردیم و هر بار من گفتم این چقدر خوبتر است و ایشان فرمود برایت در بهشت بهترین از این هست.
📚فضائل الصحابة (لأحمد بن حنبل)، ج2، ص651؛
📚مصنف ابن أبي شيبة، ج18، ص72
☀️ب. طبرانی با سند خود همین گفتگوی حضرت علی ع و پیامبر ص را از قول ابن عباس، و ذهبی نیز همین را با سه سند متفاوت روایت کرده است؛ و هردو در آخرش این را اضافه کردهاند:
سپس پیامبر با دست به سر و محاسنش اشاره کرد و گریست تا حدی که صدای گریهاش بلند شد.
از ایشان سوال شد: چه چیزی شما را به گریه درآورد؟
فرمودند: کینههایی در سینههای برخی افراد که تا زمانی که جای مرا خالی ببینند جرات نمایاندنش را ندارند!
📚المعجم الكبير (للطبراني)، ج11، ص73
📚ميزان الاعتدال، ج4، ص480
📚تاريخ دمشق (لابن عساكر)، ج42، ص322 و 324
☀️ج. بزار و بغوی و ابییعلی با سند متصل این واقعه را از ابوعثمان نهدی روایت کردهاند و در پایان این سخن پیامبر ص این را هم نقل کردهاند که قبلیها نیاوردهاند:
علی ع وقتی سخن پیامبر را شنید گفت: آیا [آن موقع] در سلامت از دینم هستم؟
فرمود: بله. در سلامت از دینت.
📚مسند البزار، ج2، ص293
📚معجم الصحابة (للبغوي) ج4، ص365
📚مسند أبي يعلى، ج1، ص426
📚تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص322 -۳۲۳
☀️د. این عساکر همین واقعه را با سند متصل از انس بن مالک روایت کرده است فقط این اضافه را نسبت به نقلهای قبلی دارد که بعد از اینکه پیامبر ص میفرماید: کینههایی در سینههای اقوامی که تا من از دنیا نروم برایت آشکار نکنند، آمده است که:
حضرت علی ع گفت: یا رسول الله! من آن موقع چه میکنم؟
فرمود: صبر میکنی.
عرض کرد: اگر نتوانستم چطور؟
فرمود: آنگاه با زیبایی مواجه میشوی [کنایه از اینکه به شهادت میرسی].
علی ع عرض کرد: آیا آن موقع دینم سالم مانده است؟
فرمود: دینت سالم خواهد بود.
📚تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص324
☀️ه. ابن ابی الحدید نیز که همین واقعه از انس بن مالک روایت کرده است
فقط سخن امیرالمومنین ع را به جای «فما أصنع يا رسول الله؟/ من آن موقع چه میکنم؟»
به صورت «يا رسول الله! أ فلا أضع سيفي على عاتقي فأبيد خضراءهم؟/ یا رسول الله! آيا شمشیر بر دوش بردارم و خرمیشان را بر باد دهم؟» روایت کرده؛
و عبارت «قال فإن لم أستطع؟ قال: تلقى جميلا/ عرض کرد: اگر نتوانستم چطور؟ فرمود: آنگاه با زیبایی مواجه میشوی [کنایه از اینکه به شهادت میرسی].» را
به صورت :قال فإن صبرت؟ قال تلاقي جهدا/ عرض کرد: اگر صبر کنم؟ فرمود: آنگاه با جهد [= تلاش] مواجه میشوی.»
نقل کرده است که احتمالا این فراز دوم اشتباه تایپی رخ داده است.
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج4، ص107
📚عالم شیعی ابن شهر آشوب همین روایت را با همه این فرازها با سندهای متعدد از کتب قدیمی اهل سنت در مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (ج2، ص121) روایت کرده است.
@yekaye
👈ادامه مطلب 👉
👇سند و متن احادیث فوق👇
حسین سوزنچی
پاسخ دکتر حسین سوزنچی ادامه مناظره مکتوب پیرامون اعجاز و تحدی قرآن. https://t.me/nabardb @souzanch
Nikouyee 8.pdf
37.7K
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم https://t.me/nabardb @souzanc
درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم (9).pdf
277.4K
پاسخ دکتر حسین سوزنچی
ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم.
https://t.me/nabardb
@souzanchi
هدایت شده از خانواده مقاوم
✳️هفته پژوهش گرامی باد✳️
2️⃣2️⃣ بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول»
🔻 سخنرانان:
1️⃣ دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام"
2️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور"
3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش"
🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)"
⏳ زمان: پنجشنبه 30 آذر
⏰ ساعت: 8:30 صبح
📍قم، پردیسان بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) سالن علامه طباطبائی(ره)
🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک
📎http://dte.bz/res1
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌐سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا
🌐https://eitaa.com/familyconference
📌 کانال پژوهشکده در آپارات
🆔https://www.aparat.com/wfrcacir
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/wfrcacir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/wfrcacir
📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
#پیش_نشست
#همایش_خانواده_مقاوم
#پژوهشکده_زن_خانواده
✅ با ما همراه باشید
هدایت شده از خانواده مقاوم
6️⃣2️⃣ بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی(مبانی و چالش ها)»
🔻 کارشناسان:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان"مدرس حوزه"
2️⃣ دکتر محمدمهدی اعتصامی"پژوهشگر تعلیم و تربیت و مولف کتب درسی آموزش و پرورش"
3️⃣دکتر حبیب رحیم پورازغدی"پژوهشگر تعلیم و تربیت"
🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)"
⏳ زمان: شنبه 9 دی
⏰ ساعت: 8:30 صبح
📍قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده
🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک
📎 live.wfrc.ac.ir
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌐سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا
🌐https://eitaa.com/familyconference
📌 کانال پژوهشکده در آپارات
🆔https://www.aparat.com/wfrcacir
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/wfrcacir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/wfrcacir
📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
#پیش_نشست
#همایش_خانواده_مقاوم
#پژوهشکده_زن_خانواده
✅ با ما همراه باشید
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🗓 جمعه ٨ دی ماه ١۴٠٢
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 با اینکه ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی، امر اختیاری ما است _ بر خلاف ظهور و فرج عمومی_ بااینحال، چرا به این اهمیت نمیدهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم؟!
📚 کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص٣١١
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
🔻مناسبتها:
🔹 روز صنعت پتروشیمی
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از خانواده مقاوم
بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی 14021009.mp3
43.32M
🎧بشنوید : بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی(مبانی و چالش ها)»
🔻 کارشناسان:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان"مدرس حوزه"
2️⃣ دکتر محمدمهدی اعتصامی"پژوهشگر تعلیم و تربیت و مولف کتب درسی آموزش و پرورش"
3️⃣دکتر حبیب رحیم پورازغدی"پژوهشگر تعلیم و تربیت"
🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)"
📆 تاریخ برگزاری: 9 دی
📍مکان برگزاری : قم ، پژوهشکده زن و خانواده
#صوت_پیش_نشست
#همایش_خانواده_مقاوم
#پژوهشکده_زن_خانواده
📌 سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
📌 کانال همایش در ایتا
🌐https://eitaa.com/familyconference
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🌐 https://eitaa.com/wfrcacir
📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
حسین سوزنچی
پاسخ دکتر حسین سوزنچی ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم. https://t.me/nabardb @souzanchi
N 9.pdf
315.1K
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم https://t.me/nabardb @souzanc
درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم (10).pdf
288.9K
پاسخ دکتر حسین سوزنچی
ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم.
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ دکتر حسین سوزنچی ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم. https://t.me/nabardb @souzanchi
Nikouyee 10.pdf
685.7K
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم https://t.me/nabardb @souzanc
درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم (11).pdf
310.3K
پاسخ دکتر حسین سوزنچی
ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم.
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
✳️هفته پژوهش گرامی باد✳️ 2️⃣2️⃣ بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعا
22. الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول (1).mp3
40.3M
🎧بشنوید : بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول»
(قسمت اول)
🔻 سخنرانان:
1️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور"
2️⃣دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام"
3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش"
🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)"
📆 تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر
📍مکان برگزاری : قم ، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)
#صوت_پیش_نشست
#همایش_خانواده_مقاوم
📌 سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
📌 کانال همایش در ایتا
🌐https://eitaa.com/familyconference
@souzanchi
22. الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول (2).mp3
23.01M
🎧بشنوید : بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول»
(قسمت دوم)
🔻 سخنرانان:
1️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور"
2️⃣دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام"
3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش"
🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)"
📆 تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر
📍مکان برگزاری : قم ، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)
#صوت_پیش_نشست
#همایش_خانواده_مقاوم
📌 سایت همایش
🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir
📌 کانال همایش در ایتا
🌐https://eitaa.com/familyconference
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ دکتر حسین سوزنچی ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم. https://t.me/nabardb @souzanchi
Nikouyee 11.pdf
423.6K
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم https://t.me/nabardb @souzanc
درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم (12).pdf
480.5K
پاسخ حسین سوزنچی
ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم.
https://t.me/nabardb
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3️⃣ «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخيهِ ...»
روابط خويشاوندى، در قيامت گسسته مىشود.
📚تفسير نور، ج10، ص390
📝نکته تخصصی #خانوادهشناسی: #اصالت_خانواده؟!
اگر توجه کنیم که آخرت باطن دنیاست، میزان حقیقی بودن امور را با تجلیشان در آخرت میتوان تشخیص داد؛ چنانکه یکی از مهمترین ادله علامه طباطبایی و شهید مطهری برای اثبات #اصالت_جامعه (علاوه بر #اصالت_فرد) این است که در روز قیامت&
علاوه بر حشر و حسابرسی فردی (وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّة؛ انعام/۹۴)،
با حشر و حسابرسی امتها هم مواجهیم: «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيد» (نساء/۴۱)، «وَ نَزَعْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَكُمْ» (قصص/۷۵)، «وَ تَرى كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا» (جاثیه/۲۸)، و ... .
💢بر همین اساس میتوان پرسید که آیا #خانواده هم اصالت دارد؟
اگر فقط ما باشیم و این آیه باید گفت: خیر؛ زیرا این آیه از فرار اعضای خانواده از هم در قیامت سخن میگوید؛
🔸اما مروری بر مجموع آیات قرآن کریم نشان میدهد که این نتیجهگیری بیش از حد عجولانه است؛ زیرا:
▪️اولا خداوند هم در مورد بهشتیان (جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ، رعد/۲۲؛ هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ في ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ، یس/56)
و هم در مورد جهنمیان (احْشُرُوا الَّذينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ؛ صافات/ 22)
از با هم بودن برخی خانوادهها سخن گفته است؛ و
▪️ثانیا فرار و تنفر افراد از همدیگر لزوما دلیل نمیشود که وحدتشان در آنجا را حفظ نکنند؛ چنانکه با اینکه امتهایی داریم که کل امت جهنمیاند، در عین حال بین خود آنها در جهنم نزاع است: «قالَ ادْخُلُوا في أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ» (اعراف/38)
و با اینکه هر امتی در قیامت تابع امام خود است: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم» (اسراء/۷۱)، و امام باطل است که قوم پیرو خویش را با خود به جهنم میبرد: «يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ» (هود/۹۸)، در عین حال در همان جهنم این تابعان و متبوعان از هم تبری میجویند هرچند دیگر فایدهای ندارد: «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ؛ وَ قالَ الَّذينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَما تَبَرَّؤُا مِنَّا كَذلِكَ يُريهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَيْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجينَ مِنَ النَّارِ» (بقره/167-166)؛ و این فایده نداشتنش هم صرفا به این معناست که راه نجاتی نمییابند، نه اینکه وحدت و اصالت اجتماعیشان از بین برود و آنجا با هم نباشند و مشترکا عذاب نشوند.
🤔شاید بتوان این گونه گفت که خانواده در منطق قرآن همانند امت اصالت دارد، اما نه هر خانوادهای، بلکه خانوادههایی که چنان ارتباط خانوادگی در آنان شدید شده باشد که ارتباط کاملا وثیقی در ایمان یا کفر بین آنها برقرار کرده باشد، که حشر مشترک بین آنان را رقم بزند؛
شاید بر این اساس است که در قرآن کریم هم از اصحاب کساءبه عنوان یک خانواده بهشتی مهم یاد شده است (سوره انسان، آیات ۷-۲۲) و هم از خانواده ابولهب به عنوان یک خانواده مهم جهنمی (سوره مسد)؛ چنانکه اصالت داشتن «امت» لزوما به معنای اصالت داشتن هر جامعهای نیست.
📝تبصره: اصالت #جامعه یا #امت؟!
@yekaye
👇ادامه مطلب👉
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه تدبر 3️⃣
📝تبصره: اصالت #جامعه یا #امت؟!
بین بزرگان اندیشه اسلامی اختلاف است که آیا علاوه بر اصالت فرد، جامعه هم اصالت دارد یا خیر؟ علامه طباطبایی و شهید مطهری بر این باور بودند که بله، و آیت الله مصباح یزدی بر این باور بود که خیر.
🔸وقتی ادله طرفین را بررسی میکنیم به نظر میرسد مشکل لفظی است:
آنچه اصالت دارد جمعیتی است که #امت شده باشد؛ نه #ملت (nation) یا #جامعه (society) و صرف کسانی که در یک زمان و مکان جغرافیایی کنار هم قرار گرفته باشند.
در واقع، آنچه جامعه میدانیم:
🔺گاه «امت» است که یک وحدت عقیدتی آنان را به هم گره زده است، نه حتی استقرار در یک زمان و مکان واحد، چنانکه هر مسلمان معتقدی جزءامت اسلامی است و هر یهودی ملتزم به یهودیت جزء امت یهود و ...، خواه الان زندگی کند یا قرنها پیش و خواه در هر جای دنیا باشد؛ و
🔻گاه «ملت» (nation) یا جامعه (society) است، که صرفا قرار گرفتن در یک مکان و زمان مشترک آنان را عضو یک جامعه کرده است، ولو که برخی از افرادی که عنوان یک جامعه بر آنان صدق میکند بشدت با هم دشمن باشند، مانند ملت عراق، ملت افعانستان، جامعه ترکزبانان، و ... .
از این رو، همان ضابطهای که برخی جامعههای دنیوی را در آخرت به عنوان یک امت محشور میکند و برخی را خیر، با همان ضابطه، برخی خانوادهها و روباط خانوادگی دنیوی را در آخرت هم خانواده میباشند و برخی را خیر.
@yekaye
#عبس_34
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3️⃣ «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ ... أُمِّهِ وَ أَبيهِ»
چرا در مقام فرار کردن، فرار از مادر را بر پدر مقدم کرد؟
🌴الف. چهبسا به ترتیب مسئولیتی است که در قبال افراد داریم. در میان اعضای خانواده از کسی که کمترین مسئولیت را در قبالش داریم شروع شده و هرکس که در قبال او مسئولیت بیشتری داشته باشیم بعدتر آمده است؛ یعنی نه فقط از برادر، بلکه از مادر، بلکه از پدر، بلکه از همسر، و بلکه از فرزند خویش فرار میکند و حاضر نیست هیچ مسئولیتی را حتی در قبال نزدیکترین افراد به خویش که بیشترین مسئولیت را نسبت بدانها داشت بپذیرد.
✅تبصره: تفاوت ظریف بین #احترام_به_والدین و #اطاعت_از_والدین
همه میدانیم که در اسلام توصیههای فراوانی در خصوص احترام گذاشتن به والدین مطرح شده و از این جهت بر احترام مادر بیش از پدر تاکید شده است.
اما برخلاف تصور رایج، این تلازمی ندارد که وظیفه شرعی ما در اطاعت کردن مادر بیش از پدر باشد؛ بلکه در این زاویه ظاهرا برعکس است؛ یعنی
در عین حال که در مقام احترام گذاشتن و دلجویی و خوشحال کردن و حق داشتن، مادر اولویت جدی دارد (مثلا این حدیث که خداوند دو بار به حضرت موسی سفارش مادرش را کرد و بار سوم سفارش پدرش را کرد و فرمود: دوسوم نیکیات به مادرت باشد و یک سوم به پدرت؛ ر.ک: الأمالي (للصدوق)، ص511 ؛ یا در رساله حقوق امام سجاد ع، حضرت در میان خویشاوندان اولین و مهمترین حق را از آن مادر، و سپس از آن پدر معرفی میکند؛ ر.ک: الخصال، ج2، ص56۵ )؛
اما در مقام اطاعت کردن، پدر تقدم دارد، چنانکه فقها مستند به احادیث متعدد، از طرفی بین لزوم احترام گذاشتن به والدین و اطاعت کردن از آنها تفکیک کردهاند؛ و از طرف دیگر، در مواردی پدر بر فرزند خود ولایت دارد که در این موارد اطاعت از او واجب میشود، در حالی که چنین ولایتی به طور عادی برای مادر ثابت نیست، هرچند که رعایت حق او و احترام به او واجب است.
اصل این تفاوت بین اولویت احترام یکی و اولویت اطاعت از دیگری،
از سویی شاید ناشی از تفاوتی است که بین زن و مرد وجود دارد که اساسا وقتی قرار به انتخاب و امتیاز گذاشتن بین زن و مرد باشد، زن از زاویه محبت و مرد از زاویه عزت ترجیح داده میشود (چنانکه وقتی امیرالمومنین ع از پیامبر ص سوال کرد: مرا بیشتر دوست داری یا فاطمه را؟ حضرت فرمود: فاطمه نزد من محبوبتر است و تو نزد من عزیزتری؛ ر.ک: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج3، ص331 )؛
و از سوی دیگر شاید ریشه در رابطه حقوقیای داشته باشد که در دنیا به خاطر قوامیت پدر در خانواده مطرح است،
و اتفاقا همین تفاوت دو رویکرد (که در احترام، مادر؛ و در اطاعت، پدر مقدم است) بخوبی نشان میدهد که قوامیت مرد در خانواده صرفا یک مساله حقوقی است که بار ارزشی ندارد؛ و در اسلام معیار برتری ارزشی فقط تقواست؛ مثل بسیاری دیگر از تفاوتهای حقوقی دیگری که به رسمیت میشناسیم اما دلالت ندارد که فردی که حقوق کمتری دارد به لحاظ ارزش انسانی پایینتر باشد؛ چنانکه ممکن است کسی مثلا فرمانده لشکری باشد که برخی از مجاهدان آن لشکر، نزد خداوند مقام معنویای بمراتب بالاتر از او داشته باشند.
با این توضیح، تقدم فرار از مادر به فرار از پدر شاید از حیث مسئولیت خاص (ضرورت اطاعت کردن) است که این مسئولیت نسبت به پدر بیشتر است؛ بر این اساس که سیر این آیات سیر آسان به مشکل باشد؛ یعنی اول از برادر نام برد که حق و احترامش به اندازه حق و احترام مادر نیست؛ سپس سراغ پدر رفت که اطاعت از او مهمتر از اطاعت از مادر بوده؛ سپس سراغ همسر و فرزندان میرود که در آنها بحث ادای نفقه واجب هم مطرح است و مسئولیت در قبال آنها اضافهتر و دشوارتر میشود.
@yekaye
👇ادامه مطلب👇
.
قرآن به جز از وصف علی، آیه ندارد📖
ایمان به جز از حب علی، پایه ندارد🌹
گفتم بروم سایه لطفش بنشینم🌴
گفتا که علی نور بود، سایه ندارد☀️
💐میلاد سراسر نور عبد خداوند علیّ اعلی، نفس پیامبر اعظم ص، کفو سرور زنان عالم، پدر سرور جوانان بهشتی، امیر مومنان اولین و آخرین، نورگستر عالم خلقت، ساقی حوض کوثر، علی بن ابیطالب علیه الصلاة و السلام،
بر تنها حجت خدا بر زمین و یگانه خلف بیهمتایش، امام عصر و زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
و بر تمامی علیدوستان و علیجویان و علیگویان و علیپویان
و بر همه حقپرستان و عدالتجویان و نورباوران و منتظران فرزندش مبارک باد🌹
@souzanchi
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
ضمن تبریک مجدد به مناسبت میلاد مبارک امیرالمومنین ع
امروز در بررسی منابع حدیث فوق (دومین حدیث ذیل آیه ۳۶ سوره عبس) که در متون اهل سنت با سند صحیح از نظر کسی همچون ابن جوزی از پیامبر اکرم ص روایت کرده که:
«اگر به ولایت علی ع تن بدهید او شما را بر صراط مستقیم حرکت میدهد اما می دانم که چنین نمیکنید»
نکتهای توجهم را جلب کرد که به عنوان هدیه امروز خدمت شما تقدیم میکنم
کسانی که در فن حدیث کار کردهاند می دانند که یکی از روشهای مهم جعل حدیث این است که جاعل حدیث یک فرازی از سخن پیامبر ص که معتبر و معروف است را میآورده و فرازهای دیگری خودش بدان اضافه میکرده تا فرازهای جعلی هم مورد قبول واقع شود.
امروزه حدیث فوق، چنانکه همانجا اشاره شد، ولو ابونعیم اصفهانی با سند متصل نقل کرده و ابن جوزی هم تمام رجال آن را مورد وثوق دانسته است اما در منابع اهل سنت چندان بازتاب ندارد.
در عوض حدیث دیگری در منابع اهل سنت بازتاب زیادی دارد و حتی در مستدرک بر صحیحین حاکم نیشابوری (کتابی که احادیثی را که بر مبنای صحیح بخاری و صحیح مسلم معتبر است اما آن دو نیاوردهاند) ذکر شده است که همین مطلب را دارد با دو فراز اضافی پیش از آن:
▪️در مستدرک با سندی که از طریق فضیل بن مزروق به ابواسحاق واز او به زید بن یثبع و از او از قول علی ع مطلب این گونه بازگو شده است که گویی پیامبر چنین فرموده است:
اگر ولایت ابوبکر را بپذیرید او را زاهد در دنیا و مایل به آخرت خواهید یافت؛ و اگر ولایت عمر را بپذیرید او را شخصی قوی و امین خواهید یافت که در راه خدا از سرزنش سرزنشگران باکی ندارد؛ و اگر ولایت علی ع را بپذیرید او را هدایتگری هدایتیافته خواهید یافت که شما را بر راه مستقیم حرکت خواهد داد.
📚المستدرك على الصحيحين (للحاكم) ج3، ص73
حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَفَّانَ، وَأَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْجَوْهَرِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ خُزَيْمَةَ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَفَّانَ الْعَامِرِيُّ، ثنا زَيْدُ بْنُ الْحُبَابِ، ثنا فُضَيْلُ بْنُ مَرْزُوقٍ الرُّوَاسِيُّ، ثنا أَبُو إِسْحَاقَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ يُثَيْعٍ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«إِنْ تُوَلُّوا أَبَا بَكْرٍ تَجِدُوهُ زَاهِدًا فِي الدُّنْيَا، رَاغِبًا فِي الْآخِرَةِ، وَإِنْ تُوَلُّوا عُمَرَ تَجِدُوهُ قَوِيًّا أَمِينًا، لَا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ تَعَالَى لَوْمَةُ لَائِمٍ، وَإِنْ تُوَلُّوا عَلِيًّا تَجِدُوهُ هَادِيًا مَهْدِيًّا يَسْلُكُ بِكُمُ الطَّرِيقَ».
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ " وَشَاهِدَهُ حَدِيثُ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ.
خود حاکم جمله آخر این حدیث را نیاورده اما در برخی منابع اهل سنت این جمله آخر را هم دارد: «وهرگز چنین نخواهید کرد»
📚مسند البزار (البحر الزخار)، ج3، ص32
حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عَمْرٍو الرَّبَالِيُّ، قَالَ: نا زَيْدُ بْنُ الْحُبَابِ، قَالَ: نا فُضَيْلُ بْنُ مَرْزُوقٍ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ زَيْدِ بْنِ يُثَيْعٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنْ تُوَلُّوا أَبَا بَكْرٍ تَجِدُوهُ زَاهِدًا فِي الدُّنْيَا رَاغِبًا فِي الْآخِرَةِ، وَإِنْ تُوَلُّوا عُمَرَ تَجِدُوهُ قَوِيًّا أَمِينًا لَا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، وَإِنْ تُوَلُّوا عَلِيًّا تَجِدُوهُ هَادِيًا مَهْدِيًّا يَسْلُكُ بِكُمُ الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ، وَلَنْ تَفْعَلُوا.
🤔اگر این نقل با نقل قبلی که ابونعیم و ابن جزری آورده بودند مقایسه شود مشاهده میشود که سند این روایت از همین فضیل بن مزروق (متوفی ۱۶۰)، از سند آن دو جدا میشود.
در سه سند ابونعیم که نقل شد راوی مطلب را از حذیفه نقل میکند و در یکی از خود حضرت علی ع است؛ و اتفاقا اگر در متن عربی بالا دقت کنید وقتی حاکم میخواهد بگوید این حدیث صحیحی است شاهد بر آن را حدیث حذیفه معرفی میکند، که ظاهرا بقدری مشهور بوده که حاکم نیاز ندیده به متن آن اشاره کند.
این فضیل بن مزروق - چنانکه ابن حبان (متوفی ۳۵۴) که خودش از رجالیون اهل سنت است میگوید- از کسانی بوده است که احادیث صحیحی را از افراد مورد وثوق میگرفت و خودش در آن اضافاتی میکرد و جالب اینجاست که همین حدیث را به این صورت به عنوان نمونهای از احادیث وی میآورد (فُضَيْل بن مَرْزُوق ... مُنكر الحَدِيث جدا كَانَ مِمَّن يخطئ على الثِّقَات؛ المجروحين لابن حبان، ج2، ص209 ).
@yekaye
👇ادامه مطلب👉
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1️⃣ «[يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ] ... وَ صاحِبَتِهِ ...»
یکی از کسانی که انسان روز قیامت از او فرار میکند همسرش است؛ جالب اینجاست که شدیدترین مصداق دوست داشتن، عشق است که بین زن و مرد رخ میدهد و آن عشقی که از منظر دینی مورد تأیید و تأکید است عشق زن و شوهر است؛
شاید این تعبیر نشان می دهد که شدت هول و ترس قیامت به نحوی است که کسانی که در دنیا چهبسا عاشق همدیگر هم بودهاند، هم از هم فرار میکنند.
🤔البته این در جایی است که این عشق در مسیر الهی قرار نگرفته باشد؛ وگرنه اگر این پیوند عمیق در مسیر عبودیت قرار گرفته باشد افراد مشمول این آیه نمیشوند؛
چنانکه در مورد خانواده چهار نفره امیرالمومنین ع و حضرت زهرا و حسن و حسین ع، قرآن کریم صریحا میفرماید که به خاطر اخلاص و عبودیتشان در جریان اطعام مسکین و یتیم و اسیر (انسان/۷-۹) خداوند آنان را از شر آن روز ایمن فرمود: « فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورا» (انسان/۱۱)؛
و این مطلب جزء قطعیات معارف قرآنی است که عدهای از مومنان (اولیاء الله، مخلَصین) به مقامی میرسند که هیچ ترس و اندوهی از مواقف قیامت متوجه آنان نمیشود: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ؛ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ» (یونس/64)،
چرا که اصلا آنان را در آن موقف احضار نمیکنند: «فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ؛ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصينَ» (صافات/128)؛
و معلوم است که در مورد کسی که در قیامت هیچ ترس و نگرانی ندارد و اصلا در آن موقف احضار نشود، فرار از همسر و فرزند معنا ندارد.
البته فرار از همسر و فرزند، به معنای همسر و فرزندی که اساسا در مسیر خدا نبوده حتی در مورد چنین اشخاصی فرض دارد
(همانند حضرت نوح؛ ر.ک: جلسه ۱۱۲۰، حدیث۳ https://yekaye.ir/ababsa-80-34/#_ftnref15 )؛
که آن هم منافاتی ندارد با اینکه گفته شود برای حضرت نوح هیچ ترس و نگرانیای در صحرای محضر نیست و او را آنجا احضار نمیکنند. (توضیح بیشتر در تدبر ۲ خواهد آمد).
@yekaye
#عبس_35
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣ «[يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ] ... وَ صاحِبَتِهِ ...»
در قرآن کریم برای اشاره به همسر انسان، هم از تعبیر «زوج» استفاده شده است و هم از تعبیر «صاحبة»
(البته در حالتی که فقط زن بودن آن همسر مورد توجه بوده است از تعبیر «امرأة» [امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ؛ تحریم/۱۰] و در حالت جمع از تعبیر «نساء» [مانند: نِساءَ النَّبِيِّ؛ احزاب/۳۰] هم استفاده شده است).
🔻در این آیه که بحث فرار و جدایی از همسر در قیامت مطرح است (و نیز در جایی که شخص حاضر میشود همسرش را فدای خودش کند تا نجات یابد؛ معارج/۱۲) از تعبیر «صاحبة» استفاده شد؛
🔺اما در موارد دیگری که همراهی بین زوجین در مرتبه وجودی قیامت مد نظر است از تعبیر «زوج» استفاده شده است،
▪️چه این همراهی، قبل از دنیا باشد: «يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّة» (بقره/۳۹؛ اعراف/۱۹)؛
▪️یا بعد از دنیا،
▫️خواه هردو جهنمی باشند: «احْشُرُوا الَّذينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ» (صافات/22)،
▫️خواه بهشتی: «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ» (رعد/۲۳)، «رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ» (غافر/۸)، «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ» (زخرف/70)؛
▫️و اساسا از همسران بهشتی (اعم از اینکه همسر دنیوی شخص بوده، یا نبوده و در آخرت به تزویج انسان درآمده: وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عين؛ دخان/۵۴ و طور/۲۰)، همواره با تعبیر «زوج» یاد شده است: «لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» (بقره/۲۵)، «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ في ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ» (یس/56)؛ و برای اشاره به همسران بهشتی از تعابیری همانند صاحبة و امرأة و نساء و ... استفاده نشده است
(البته این غیر از استفاده از تعابیری است که بر ویژگی خاصی از آنان تاکید دارد، مانند: حُورٌ عين؛ قاصِراتُ الطَّرْف، فُرُشٍ مَرْفُوعَة و ... ).
▪️جالب است که در مورد خداوند هم هرگاه بحث از این است که او همسری ندارد، از تعبیر «صاحبة» استفاده شده است، نه زوج: «أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ صاحِبَةٌ» (انعام/۱۰۱)، «مَا اتَّخَذَ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً» (جن/3).
🔸اگر توجه کنیم که در کلمه «صاحبة» تأکید اصلی بر «مصاحبت و همنشینی» است (ر.ک: نکات ادبی)
اما کلمه «زوج» در اصل بر مقارنت و تداخل بین دو چیز به طوری که با هم مختلط و مرتبط و درهمتنیده شوند، به کار میرود (جلسه ۷۸۴ http://yekaye.ir/ya-seen-36-36/)؛
شاید بتوان نتیجه گرفت که ازدواجی که در این دنیا رخ می دهد دو گونه است:
▪️یکی ازدواجی که در حد مصاحبت و همنشینی میماند؛ که این گونه ازدواجهاست که در قیامت زن و شوهر از هم فرار میکنند و حاضرند برای نجات خود همدیگر را فدا کنند؛ و
▪️دوم ازدواجی که در آن پیوند روحی عمیقی بین زوجین برقرار میشود، که اگر این پیوند برقرار شد، وقتی پردهها کنار رفت معلوم میشود که این دو همواره با هم بودهاند؛ حتی در جهنم: «تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ وَ تَبَّ ... وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» (مسد/4).
📝بحث تخصصی #خانوادهشناسی :
محوریت #خانواده بر #عشق» یا #مصاحبت_بالمعروف
▪️اگرچه یک مولفه مهم و مطلوب در خانواده آن است که پیوند عمیق عاطفیای به نام عشق بین زوجین برقرار شود،
▪️و این در حد خویش میتواند یک زندگی شیرین دنیوی را رقم بزند و از نظر اسلام هم ممدوح و مورد توصیه، و بلکه یک لطف و عنایت الهی است که اگر کسی اقدام به ازدواج کند شامل حالش میشود: «جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة» (روم/۲۱)
▪️و چنین خانوادهای، اگر عبودیت را بتمامه رعایت کنند برترین خانواده خواهند بود (ر.ک: تدبر۱)؛
اما از نظر اسلام، این رابطه برای ایجاد و بقای نهاد خانواده، اگرچه مفید است، لکن نه شرط لازم است و نه شرط کافی؛ یعنی این گونه نیست که اگر رابطه به این حد نرسید یا در این حد نماند، پیوند خانوادگی بیارزش، و به هم زدن آن مطلوب شود:
@yekaye
👇توضیح در ادامه مطلب👉
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه بحث محوریت #خانواده بر #عشق» یا #مصاحبت_بالمعروف
💢وجود پیوند عمیق عاطفیای به نام عشق برای ایجاد و بقای نهاد خانواده، اگرچه مفید است، لکن نه شرط لازم است و نه شرط کافی برای یک خانواده مطلوب از اسلام؛
⛔️شرط لازم نیست، زیرا ممکن است چنین پیوند عمیق روحی بین زن و شوهر برقرار نشود، یا اگر هم در اول برقرار شده، در ادامه از بین برود؛ در عین حال آنها بتوانند به مصاحبت با همدیگر و زندگی مشرکشان در دنیا ادامه دهند؛ و با توجه به قداست بنیاد خانواده، اصرار و ضرورتی برای گسستن این پیوند در دنیا نیست؛
و اساسا اینجاست که اسلام برای زن و شوهری که ارتباط روحی و عاطفی بینشان فروکش کرده و تمایل به جدایی از هم دارند، «امساک به معروف» را بر جدایی مقدم میکند: «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسان» (بقره/۲۲۹)، «فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ» (بقره/۲۳۱) «فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوف» (طلاق/۲)؛
که اوج مصادیق چنین خانوادهای را - که علیرغم تضاد بنیادین زن و شوهر به طلاق منجر نشد - در نمونههایی همچون پیوندهای زناشویی حضرت نوح ع و حضرت لوط ع و فرعون (تحریم/۱۰-۱۱)، و چهبسا برخی همسران پیامبر اکرم ص (تحریم/۳-۵) و برخی همسران ائمه اطهار ع (مانند امام حسن ع و جعده، یا امام جواد ع و أمّ فضل) مشاهده میکنیم؛
🚫و شرط کافی نیست، زیرا ممکن است چنین پیوند عمیق بین زن و شوهر برقرار باشد، اما هردو با هم جهنمی شوند: «احْشُرُوا الَّذينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ» (صافات/22)، که شاید مصداق معروف قرآنی آن ابولهب و همسرش باشند که با هم مسیر سقوط در جهنم را میپیمایند (مسد/۱-۴).
🤔ظاهرا شرط لازم و کافی برای ادامه دادن زندگی مشترک بین زن و شوهر، #تراضی_بالمعروف و #معاشرت_بالمعروف و در یک کلام #مصاحبت_بالمعروف است: «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْواجَهُنَّ إِذا تَراضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوف» (بقره/۲۳۳)، «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف» (نساء/۱۹)، «وَ أْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ» (طلاق/۶)، همان توصیهای که در ارتباط با پدر و مادر (ولو مشرک باشند) شده است: «صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً» (لقمان/۱۵)؛
تعبیر دیگر این وضعیت، #صلح و #آشتی (أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْر؛ نساء /۱۲۸) است که در میانه عشقورزی و عدالتورزی قرار دارد؛ طرفین چهبسا عاشق همدیگر نباشند، اما صرفا همچون دو شریک (شریک زندگی!) نیستند که بخواهند همه چیز را صرفا بر مدار عدالت جستجو کنند و اگر لازم شد با هر زور و ترفندی حق خود را از حلقوم طرف مقابل بیرون کشند؛ بلکه حقوق متقابل خود را در فضای «معروف» [= آنچه در عرف ستودنی و قابل احترام است] پیگیری میکنند: «لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوف»(بقره/۲۲۸) و مراتبی از گذشت را در قبال هم در پیش میگیرند؛ و اگر گاهی بینشان نزاعی رخ داد زود به آشتی رو میآورند.
🔸البته تأکید میشود که اینکه این وضعیت «صلح» و آشتی - که نه به افق عشقورزی میرسد و نه در حد عدالتورزی خشک فروکاسته میشود - شرط لازم و کافی برای تداوم زندگی خانوادگی است، بدین معنا نیست که الگوی آرمانی خانواده در اسلام در همین حد باشد؛
#الگوی_آرمانی_خانواده در اسلام آن است که زوجین بکوشند، زیر سایه عبودیت، مودت و رحمتی را که خداوند پس از خطبه عقد بدانان هدیه داد، روز به روز شکوفاتر کنند و به حد عشقورزی برسانند.
💢پس عشق بین اعضای خانواده، اگر در سایه عبودیت باشد، خانواده را آرمانیترین خانواده در اسلام قرار میدهد، و به تبع خود، عالیترین روابط را بین والدین و فرزندان رقم میزند؛ و بدین جهت است که الگوی برتر خانواده در اسلام همان اصحاب کساء هستند؛ که عمده توصیف بهشت در سوره انسان، بهشتی است که برای این خانواده میها شده است (همچنین: ر.ک: تدبر۱).
@yekaye
👇ادامه مطلب👉
حسین سوزنچی
پاسخ حسین سوزنچی ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم. https://t.me/nabardb @souzanchi
Nikouyee 12.pdf
605K
پاسخ حجت الله نیکویی
ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم
https://t.me/nabardb
@souzanchi
حسین سوزنچی
پاسخ حجت الله نیکویی ادامه مناظره مکتوب درباره تحدی و اعجاز قرآن کریم https://t.me/nabardb @souzan
درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم (13).pdf
552K
پاسخ حسین سوزنچی
ادامه گفتگو درباره اعجاز و تحدی قرآن کریم.
https://t.me/nabardb
@souzanchi